يعرض 1 - 9 نتائج من 9 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 2.17s تنقيح النتائج
  1. 1

    المصدر: مجلة کلیة الدراسات الإسلامیة والعربیة للبنات بدمنهور. 5:1177-1202

    الوصف: تضفي أرجوزة التسويق إلى علم التسويق خصوصا وإلى علوم إدارة الأعمال عموما لونا جديدا من الأدب العربي، نظمها صاحبها في سبعين وواحد ومائتين بيتا من الشعر المنظوم على نغم بحر الرجز خفيف الوزن؛ ليسهل على القارئ درسها وحفظها، وهي تمتاز بالأصالة وبالعمق العلمي المتجلي في غزارة المعلومات، وتنوعها، وترتبها ترتيبا محکما؛ إذ صنفت في أربعة وعشرين فصلا، استهلت باسم الله وحمده، والصلاة على نبيه وآله وصحبه الله، وموضوعها، ومقصدها، ثم عرجت على مفهوم التسويق، وتعريفه، ومنهجه، وما تشمله القيم المنافع للمشتري والبائع کليهما، وما تعنيه القيمة المضافة، وما يجذب الزبائن، ثم أتبعت بالحديث عن العميل، وکسب رضاه، ثم تناولت خطوات التسويق موزعة على أربع خطوات؛ أولها: الفهم، وثانيها: التمحور، وثالثها: بناء المزيج وما يتشعب عنه من کل ما يتصل بالمزيج، والمنتج، ومزيجه، وأنواع المنتجات، ودورة حياتها، والتسعير، والمکان، والترويج، وما يتصل به من الإعلان، والبيع، والعلاقات العامة مع العميل، والعروض الترويجي التي تنعش التسويق، وعناصر المزيج الأخرى التي تلحق بهذا الباب، ورابعها: إدارة العلاقات، لتختتم بتجربة العميل، وتذيل –کما بدأت- بشکر الله والصلاة والسلام على آله وصحبه. Marketing rajaz adds to business sciences in general and to marketing science in particular a unique theme linked to Arabic literature. The peot composed it in two hundred and seventy one verses in the tune of Bahr Aljazz which is light in melogy to make it easier for the reader to study and memorize. It is distinguished by its originality and scientific depth, which is evident in the amount of information, its diversity, and its structure. It is composed of twenty-four chapters, began in the name and praise of God, and prayers for His Prophet, his family and companions of God, its object and purpose. Then introduced the concept of marketing, its definition, its concept, the theory of value which includes the benefits of both buyer and seller, and the added value concept as a tool to attract cutomers. Then, it discussed what is meant by target customers and how to gain his satisfaction. Then, it addressed the four steps of marketing process; first, the process of understanding (marketing research), the second is customer centric, the third is building the marketing mix and all the related topics that relates to the 4Ps such as product, product mix, types of products, product life cycle PLC, pricing, place, and promotion. Promotional mix was also discussed i.e. advertising, personal selling, and public relations and sales promotions. And promotional offers that refresh the marketing, and other elements of The fourth and the last step of marketing process was the customer relationship management. To conclude the peot highlighted the importance of customer experience. Finally, the peot annotate - as e began – by thanking God and prayers and peace be upon his family and companions.

  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9

    المصدر: مجلة جامعة الأقصى سلسلة العلوم الإنسانية. 19:125-160

    الوصف: هدفت الدراسة إلى التعرف على المعوقات التي تقف حائلا أمام المنظمات غير الحكومية في تحقيق التنمية الاقتصادية من خلال تمويل المشروعات الصغيرة. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي, واستخدمت أسلوب الحصر الشامل لضمان الحصول على نتائج تمثل المجموع الكلي لأفراد مجتمع الدراسة والبالغ (110) فردا, واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات, حيث تم توزيعها على مجتمع الدراسة بنسبة (100%) وكانت نسبة الاسترداد (90%)، خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج والتوصيات موضحة فيما يأتي: أهم نتائج الدراسة: تؤثر اعتداءات الاحتلال الإسرائيلي سلبا على المشروعات الاقتصادية وخصوصا المشروعات الصغيرة، ويساهم غياب تشريعات وقوانين خاصة بتنظيم عمل المشروعات الصغيرة في سرعة انهيارها، ويؤثر تأخر أصحاب المشروعات الصغيرة في تسديد الأقساط على استمرارية المشاريع، ويؤدي ضعف السمات القيادية لدى أصحاب المشروعات لفشلها ويعاني أصحاب المشروعات الصغيرة من ضعف قدراتهم على إدارة و قتهم بكفاءة. توصيات الدراسة: ضرورة عمل الحكومات على استحداث تشريعات لإعفاء المشروعات الصغيرة من الضرائب مساهمة في إنجاحها ويحميها من الانهيار وتطوير البيئة القانونية والتشريعية بحيث يشمل المشروعات الصغيرة لتلائم خصوصيتها وتستجيب لمتطلبات واحتياجات تلك المشروعات، وضرورة خلق آليات تساعد أصحاب المشروعات الصغيرة على تسديد الأقساط كمساعدتهم في شراء وتسويق منتجاتهم لضمان استمرارية مشاريعهم والعمل على تشجيع إقامة المشاريع الصغيرة ونشر المعلومات التسويقية اللازمة لمساعدتهم على تسويق منتجاتهم داخل فلسطين وخارجها لضمان وصولها لأكثر عدد ممكن من المواطنين. وتقديم التدريب اللازم لأصحاب المشاريع لبناء قدراتهم الادارية والمالية لأصحاب المشاريع الصغيرة تمكنهم من مسك الدفاتر المحاسبية للمشروع الصغير وادارته من ناحية مالية وتسويقية بشكل أفضل بما يحقق نجاحهم والسعي لتحسين بيئة الاعمال للمشاريع الصغيرة. Abstract : The study aimed to identify the obstacles that stand in the way of non-governmental organizations in achieving economic development through micro-finance. The study used a descriptive analytical method , and used the method of comprehensive inventory to ensure you get the results represent the total number of members of the community study of 110 individuals , and used the questionnaire as a tool for data collection, where it was distributed to the population of the study by (100%) and the percentage of recovery (90%) , the study concluded several results including: small projects contribute to giving advice and analysis of problems and study the prospects for the future , and it does not seek to provide innovative solutions through the exploitation of raw materials recycled, as well as the small projects contribute to the creation of new jobs, and it does not help in reaching a large number of unemployed to work in addition to the attacks of the Israeli occupation adversely affect the economic projects and small projects in particular. The study found a number of recommendations to the government level : the need to find new outlets will allow to reduce the impact of the Israeli measures on the business environment in the Palestinian territories, particularly in the field of raw material supply and marketing , as well as the development of legal and regulatory environment that serve small projects , either at the level of non-governmental organizations: the need to training small business owners to manage the projects, either at the level of individual entrepreneurs, it is best to choose a project based on the experience gained and economic status and to meet the needs of the local community, and finally at the level of the financiers of non-governmental organizations.