يعرض 1 - 4 نتائج من 4 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.58s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Innovative Marketing Applications at Industrial Companies in Hebron Governorate: Obstacles and Suggestions. (English)

    المصدر: Journal of Social Affairs; Summer2019, Vol. 36 Issue 142, p127-153, 27p

    Abstract (English): The study aimed to identify the innovative marketing applications in industrial companies in Hebron governorate in its four fields (product, pricing, promotion and distribution), and uncover the most important obstacles that prevent the implementation of innovative marketing in these companies. The study society consisted of all the individuals responsible for marketing activities in the industrial companies in Hebron Governorate during the period of the study, (717) managers. For the purpose of the study, a proportional stratified sample of 250 individuals was selected. The descriptive analytical approach was used to suit the nature of the study and its objectives, and the questionnaire was used as a tool for collecting the necessary data. The study concluded a set of results, the most important of which is that the companies of sample applied the innovative marketing in its four fields (product, distribution, pricing and promotion) to a medium degree. The results also revealed many obstacles impeding the implementation of innovative marketing, such as lack of coordination among departments interested in innovative activities. In light of the results of the study, the researchers recommended that the company seeks to find new markets for its products, increase distribution outlets for customers and the need to find a research and development department for the continuous processes necessary for innovation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرّف على تطبيقات التسويق الابتكاري في الشركات الصناعية بمحافظة الخليل بمجالاتها الأربعة المنتج، والتسعير، والترويج، والتوزيع، والكشف عن أبرز الإشكاليات التي تحول دون تطبيق التسويق الابتكاري في تلك الشركات. تكون مجتمع الدراسة من جميع الأفراد المسؤولين عن الأنشطة التسويقية في الشركات الصناعية بمحافظة الخليل خلال فترة إجراء الدراسة، والبالغ عددهم (717) فرداً. ولغرض الدراسة تم اختيار عينة طبقية تناسبية مكوّنة من (250) فرداً. وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لمناسبته لطبيعة الدراسة وأهدافها، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات اللازمة. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أهمها أن الشركات عينة الدراسة تطبق التسويق الابتكاري بمجالاته الأربعة المنتج، والتسعير، والترويج، والتوزيع بدرجة متوسطة. وأظهرت النتائج أيضاً العديد من الإشكاليات التي تقف عائقاً أمام تطبيق عملية التسويق الابتكاري، كغياب التنسيق بين الإدارات المهتمة بالأنشطة الابتكارية. في ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحثان بضرورة سعي الشركات المستمر إلى إيجاد أسواق جديدة لمنتجاتها، وزيادة منافذ التوزيع للزبائن، وضرورة إيجاد قسم للأبحاث والتطوير من شأنه العمل على توفير المقترحات المستمرة الضرورية لعملية الابتكار. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Social Affairs is the property of Journal of Social Affairs and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Satisfaction of tourists on the elements of the marketing mix used in the ancient city of Petra in Jordan. (English)

    المصدر: Journal of Social Affairs; Spring2013, Vol. 30 Issue 117, p129-176, 48p

    مصطلحات موضوعية: TOURISTS, SATISFACTION, MARKETING mix, TOURISM

    مصطلحات جغرافية: PETRA (Extinct city), JORDAN

    Abstract (English): The study aimed to investigate the degree of tourist’s satisfaction on the elements of the marketing mix which used in Petra site. In order to achieve such goals, one questionnaire was developed and addressed to tourists, the study reached to the following conclusions: - There is a significant statistical relationship between the satisfaction of tourists from the service marketing mix and tourism demand by a Pearson correlation equal to (0.714). - There is a significant statistical relationship for the satisfaction of tourists about each of these factors (tourism product, distribution, promotion, services providers, the process and the physical environment) and the demand in the ancient city of Petra. - There is no significant relationship to the tourist’s satisfaction about pricing and tourism demand by a Pearson correlation equal to (0.057). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى رضا السياح عن عناصر المزيج التسويقي المستخدمة في مدينة البتراء السياحية ، ولتحقيق هذه الأهداف فقد تم تصميم استبانة موجهة إلى السياح الوافدين لزيارة هذا الموقع، وقد بلغت عينة السياح (355) سائح ، وبعد تحليل البيانات توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها : توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين رضا السياح عن المزيج التسويقي و الطلب السياحي بمعامل الارتباط يساوي (0.714). توجد علاقة ذات دلالة إحصائية لرضا السياح عن كل من العوامل المنتج السياحي وتوزيعه وترويجه ومقدمي خدماته وعملية تقديمه والبيئة المادية وبين الطلب عليه في مدينة البتراء الأثرية. لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية لرضا السياح عن عنصر التسعير والطلب السياحي بمعامل الارتباط يساوي (0.057) [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Social Affairs is the property of Journal of Social Affairs and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Requirements for Establishing an Incubator for Educational Knowledge in Imam Abdulrahman Bin Faisal University. (English)

    المصدر: Journal of Social Affairs; Summer2022, Vol. 39 Issue 154, p155-190, 36p

    Abstract (English): The study aimed to Know the requirements for establishing an incubator for educational knowledge in Imam Abdulrahman Bin Faisal University in the light of international, regional and local experiences. The study chose the descriptive approach to best fit the nature of the study and its aims. A survey was conducted on the faculty members of the Collage of Education in IAU in the second semester of academic year 1440-1441 H. The sample’s population was (75) of whom only (63) members responses were received. The study found that the legislative requirements the legislative, legal, administrative, technical, human, financial, technical, and marketing requirements necessary to establish an educational knowledge incubator at Imam Abdul Rahman bin Faisal University came to a very important degree. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى معرفة متطلبات إنشاء حاضنة للمعرفة التربوية بجامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل في ضوء بعض الخبرات العالمية، والإقليمية والمحلية واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي لمناسبته لطبيعة الدراسة، وما تسعى إليه من أهداف. واستخدمت الدراسة الاستبانة كأداة لجمع البيانات من مجتمع الدراسة، الذي تكون من أعضاء هيئة تدريس كلية التربية بجامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي (1440 - 1441هـ)، البالغ عددهم (75) عضو هيئة تدريس. وتكونت العينة من المجتمع الأصلي لصغر حجم مجتمع الدراسة، وتمت استعادة (63) استجابة، مثلت بعينة الدراسة. وتوصلت الدراسة إلى أن المتطلبات التشريعية والقانونية، والإدارية والتقنية والبشرية والمالية والفنية والتسويقية اللازمة لإنشاء حاضنة للمعرفة التربوية بجامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل جات بدرجة مهمة جداً. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Social Affairs is the property of Journal of Social Affairs and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Funding the Higher Education in the Kingdom of Saudi Arabia: The challenges and the solutions (Shaqra University as a model). (English)

    المصدر: Journal of Social Affairs; Summer2021, Vol. 38 Issue 150, p129-158, 30p

    مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia

    Abstract (English): Abstract: The study aimed to identify the challenges facing higher education financing in the Kingdom of Saudi Arabia, and the proposed solutions for financing. The descriptive survey approach was used. The study tool consisted of a questionnaire distributed to the deans and vice deans of all colleges at Shaqra University and included two axes: the challenges facing higher education financing in the Kingdom of Saudi Arabia, and the proposed solutions for financing. The results of the study showed that the most important challenges facing financing for higher education in the Kingdom of Saudi Arabia are: universities ’reliance on government support only, the weak Association of research programs to productive institutions with society, and the weak credits of investment expenditures compared to the approval of current expenditures. The most important solutions for financing were: developing the financial and administrative system in higher education institutions, investing financial funds in universities, promoting and marketing scientific research, innovations, activities, and university services, stimulating interest in university endowments, and establishing cooperative relationships between universities and productive community institutions. This study recommended that universities should be granted administrative independence, adopt the productive university formula, and reconsider the government funding policy for universities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على التحديات التي تواجه تمويل التعليم العالي في المملكة العربية السعودية، والحلول المقترحة للتمويل. تم استخدام المنهج الوصفي المسحي. تكونت أداة الدراسة من استبانة وزعت على العمداء والوكلاء لجميع الكليات بجامعة شقراء ، واشتملت على محورين هي: التحديات التي تواجه تمويل التعليم العالي في المملكة العربية السعودية، والحلول المقترحة للتمويل. بينت نتائج الدراسة أن أهم التحديات التي تواجه تمويل التعليم العالي في جامعة شقراء في المملكة العربية السعودية هي اعتماد الجامعة على الدعم الحكومي فقط، وضعف ارتباط البرامج البحثية بالمؤسسات الإنتاجية بالمجتمع، وضعف اعتمادات النفقات الاستثمارية مقارنة باعتماد النفقات الجارية. كما أن أهم الحلول للتمويل هي: تطوير النظام المالي والإداري في جامعة شقراء، واستثمار الصناديق المالية بها ، وترويج البحوث العلمية وتسويقها وتشجيع الابتكارات والأنشطة والخدمات الجامعية، وتنشيط الاهتمام بالأوقاف الجامعية، وإنشاء علاقات تعاونية بين الجامعة ومؤسسات المجتمع الإنتاجية. وقد أوصت الدراسة بمنح الجامعة الاستقلال الإداري، وتبني صيغة الجامعة المنتجة، وإعادة النظر في سياسة التمويل الحكومي لها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Social Affairs is the property of Journal of Social Affairs and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)