يعرض 1 - 10 نتائج من 17 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.39s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Impact of Using the Educational Blog on the Achievement for the Female Students of the King Saud University. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2017, Vol. 25 Issue 1, p248-267, 21p

    Abstract (English): Study aimed to assess the impact of using the educational blog on the achievement for the female students of the King Saud University. Qusi-experimental method used on the (pretest and protest design).The trail group studied the course by using the educational blog, while the control group studies the same course by the traditional method. Random sample consisted of (37) students who get achievement test in " production and using the educational tools", Results shown lake of knowledge in using educational blogs (3.84) mean and the these tools as follows Blogs, Wiki, and Social Networking. The most difficulties were using the educational blogs are the related difficulties to using the computer in mean (4.65), then the related difficulties to the time of education in mean (3.53), after that the related difficulties to the educational blog occupied the third rank in mean ( 3.31%), whereas the related difficulties to the female student occupied the forth rank in mean (3.28), as the related difficulties to the teacher occupied the final rank in mean (2.49). Conclusion: Improved achievement level of students of the trial group who used the tools of the second generation for the e-learning after applying the program. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى معرفة أثر استخدام المدونات التعليمية على التحصيل لدى طالبات جامعة الملك سعود، و اتبع الدراسة المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم (قبلي- بعدي) لمجموعتين (تجريبية وضابطة), درست المجموعة التجريبية المقرر باستخدام المدونة التعليمية, بينما درست المجموعة الضابطة المقرر ذاته بالطريقة التقليدية, وتكونت مجموعة الدراسة من (37) طالبة تم اختيارهن عشوائياً و تم تطبيق اختبار تحصيلي في مقرر "إنتاج واستخدام الوسائل التعليمية", على طالبات المجموعتين قبلياً وبعدياً . أظهرت النتائج قلة المعرفة في استخدام أدوات الجيل الثاني بمتوسط (3.84)، وتمثلت هذه الأدوات : المدونات و الويكي و الشبكات الاجتماعية في الانترنت، و أن أكثر الصعوبات التي تواجه الطالبات هي الصعوبات المتعلقة باستخدام الحاسب الآلي بمتوسط (4.65)، يليها الصعوبات المتعلقة بزمن التعليم بمتوسط بلغ (3.53)، ثم جاءت الصعوبات المتعلقة بالمدونة التعليمية في المرتبة الثالثة بمتوسط (3.31%)، في حين جاءت الصعوبات المتعلقة بالطالبة في المرتبة الرابعة بمتوسط بلغ (3.28) في حين جاء في الأخير الصعوبات المتعلقة بأستاذة المقرر بمتوسط بلغ (2.49). أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين كل أفراد المجموعة الضابطة في الاختبار القبلي والاختبار البعدي لصالح الاختبار البعدي. الخلاصة تكمن في وجود ارتفاع في مستوى التحصيل لدى طالبات المجموعة التجريبية اللاتي استخدمن أدوات الجيل الثاني للتعليم الالكتروني بعد تطبيق البرنامج. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Educational Environment Need for Development in Schools in Terms of the Value Based Education from the Perspective of Teachers, Principals and Parents. (English)

    المؤلفون: رنا سمير حصوة, "محمد أمين" حامد ا

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2023, Vol. 31 Issue 5, p500-520, 21p

    Abstract (English): This study aimed to identify the need for the school educational environment for development in terms of value education from the perspective of principals, teachers and parents in Amman schools. the researchers adopted a qualitative approach, and conducted interviews with 30 teachers, principals, and parents. They analyzed the interviews and coded them using MAXQDA program that specializes in qualitative data analysis. The results of the study emerged in several dimensions, including the complete consensus of the study sample on the need for the school’s educational environment to develop in the light of value education. Reasons for this need were identified from the perspective of the sample members, including the failure of schools and families to play their ethical educational role, and the loss of role models from teachers, and the negative effects of social media, as well as the negative effects of distance learning, which has emerged in the Covid-19 pandemic, the results also confirmed the apparent shortcomings in the current situation in the value education programs and the extent of the need for an alternative approach agreed upon by all that transcends the existing moral and value regression, while emphasizing the expected impact of the value education approach based on the Holy Qur’an in developing this environment and in changing society as a whole. The study recommended that studies of specific needs be carried out within the school educational environment as a proactive step to establish educational value programs that take into account these needs, adopt a comprehensive value system in educational institutions, and benefit from the foundations of value education in the Holy Qur’an in developing the school educational environment. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة تعرف حاجة البيئة التربوية املدرسية للتطوير يف ضوء التربية القيمية من وجهة نظر املديرين واملعلمين وأولياء األمور يف مدارس مدينة عمان، واستخدمت الدراسة املنهج النوعي بإجراء مقابالت معمقة مع )30( فردًا من املديرين واملعلمين وأولياء األمور املهتمين بإصالح الواقع التربوي القيمي. وللوصول إلى نتائج الدراسة تم تحليل املقابالت وترميزها باستخدام برنامج MAXQDA املتخصص بتحليل البيانات النوعية. وبرزت نتائج الدراسة يف عدة محاور منها اإلجماع الكامل من عينة الدراسة ىلع حاجة البيئة التربوية املدرسية للتطوير يف ضوء التربية القيمية، وحددت أسباب لتلك الحاجة من وجهة نظر أفراد العينة ومنها عدم قيام املدارس واألسر بدورهما التربوي القيمي، وفقدان القدوات من املعلمين، والتأثيرات السلبية لوسائل التواصل االجتماعي، واآلثار السلبية كذلك للتعلم عن بعد والذي برز يف جائحة كوفيد )19(، كما وأكدت النتائج القصور الظاهر يف الوضع الحالي يف برامج التربية القيمية ومدى الحاجة ملنهج بديل يتفق عليه من الجميع ويتجاوز به االنحدار األخالقي والقيمي القائم، مع تأكيد األثر املتوقع ملنهج التربية القيمية املبني ىلع القرآن الكريم يف تطوير هذه البيئة ويف تغيير املجتمع ككل. وقد أوصت الدراسة بأن يتم دراسات الحاجات املحددة داخل البيئة التربوية املدرسية كخطوة استباقية إلنشاء برامج تربوية قيمية تراعي هذه االحتياجات، وتبني منظومة قيمية شاملة يف املؤسسات التربوية، واالستفادة من أسس التربية القيمية يف القرآن الكريم يف تطوير البيئة التربوية املدرسية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effectiveness of A Drawing-Based Program in Developing the skill of non-Verbal Communication among Children with Autism Spectrum.Disorder. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2023, Vol. 31 Issue 4, p615-638, 24p

    Abstract (English): This research aims to achieve a general goal, which is to develop the skill of non-verbal communication among children with autism spectrum disorder through a program based on drawing. In order to achieve this goal, the study tools were applied to a sample of three children with autism spectrum disorder from the Special Education City in Abha, from the Asir region, who suffer from weakness in the skill of non-verbal communication. The researchers used the quasi-experimental approach in the current study, where the Gilliam scale of communication was used before the intervention and after the intervention to know the effect of the independent variable in the design of the single-case research, which depends on the individual measurement, and knowing the effect of drawing as an independent variable in the development of non-verbal communication skill as a dependent variable among children with autism spectrum disorder . The results showed a positive effect and the effectiveness of the drawing program in developing the skill of non-verbal communication among children with autism spectrum disorder, and therefore the researchers recommended the necessity of adding drawing programs in the routine schedules of children with autism spectrum disorder and using them in developing their communication and social interaction skills. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يسعى البحث الحالي لتحقيق هدف عام وهو تنمية مهارة التواصل غير اللفظي لدى أطفال اضطراب طيف التوحد بواسطة برنامج قائم ىلع الرسم. ولتحقيق هذا الهدف تم تطبيق أدوات الدراسة ىلع عينة مكونة من ثالثة أطفال من ذوي اضطراب طيف التوحد من مدينة التربية الخاصة بأبها من منطقة عسير. استخدم فيها الباحثان املنهج شب ه التجريبي يف الدراسة الحالية حيث تم استخدام مقياس جيليام للتواصل قبل التدخل وبعد التدخل ملعرفة أثر املتغير املستقل بتصميم دراسة الحالة الواحدة والذي يعتمد ىلع القياس الفردي ومعرفة أثر الرسم كمتغير مستقل يف تنمية مهارة التواصل غير اللفظي كمتغير تابع لدى أطفال اضطراب طيف التوحد. وأظهرت النتائج ىلع وجود أثر إيجابي وفاعلية برنامج الرسم يف تنمية مهارة التواصل غير اللفظي لدى أطفال اضطراب طيف التوحد وبالتالي أوصى الباحثان بضرورة إضافة برامج الرسم يف الجداول الروتينية ألطفال اضطراب طيف التوحد واستخدامها يف تنمية مهارات التواصل والتفاعل االجتماعي لديهم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Obstacles of Applying Total Quality Management among the Principals of Governmental Schools in Jerusalem from Their Own Perspective. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2023, Vol. 31 Issue 3, p111-141, 31p

    Abstract (English): This study aims to examine the obstacles of applying total quality management among the principals of governmental schools in Jerusalem from their own perspective, and also to examine if there are statistically significant differences at significance level (α≥ 0.05 ) between the averages of sample members’ estimation of the obstacles of applying total quality management among principals to be attributed to the following variables (sex, years of service as a school principal, the educational stage of the school, and the number of training courses). By using the descriptive/analytical method, and by referring to previous literature, a questionnaire was designed and it consists of (58) paragraphs distributed to (4) fields: administrative obstacles, human obstacles, technical obstacles, and financial obstacles, and after verifying its validity and reliability, it was applied on a sample consists of (45) male and female principals. The study concluded that the total estimation degree of the obstacles of applying total quality management among principals was “high” with arithmetic average (3,86). Moreover, there were statistically significant differences between the averages of sample members’ estimations to be attributed to sex variable in favor of principals, and there are also statistically significant differences to be attributed to the variable (educational stage of the school).The results also revealed that there are no statistically significant difference between the averages of sample members 'estimations to be attributed to the variable: years of service as a school principal number. The study recommended enhancing the knowledge of school principals about the scientific bases of the characteristics and elements of total quality management, and encouraging them to adopt modern concepts of change leadership strategies. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة التعرف إلى معوقات تطبيق إدارة الجودة الشاملة لدى مديري المدارس الحكومية في القدس من وجهة نظرهم، بين متوسطات درجات تقدير أفراد العينة لمعوقات ) α≥ والكشف عما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ) 0.05 تطبيق إدارة الجودة الشاملة لدى المديرين تُعْزَى لمتغيّرات )الجنس، وسنوات الخدمة كمدير مدرسة، والمرحلة التعليميّة للمدرسة، وعدد الدورات التدريبية(، وباستخدام المنهج الوصفي/ التحليلي، والرجوع للأدبيات السابقة، تم بناء استبانة تكونت من ) 58 ( فقرة موزعة على ) 4( مجالات، وهي: المعوقات الإدارية، والمعوقات البشرية، والمعوقات التقنية، والمعوقات المالية، وبعد التأكد من صدقها وثباتها، تم تطبيقها على عينة مكونة من ) 45 ( مديراً ومديرة. وقد توصلت الدراسة إلى أنّ درجة التقدير الكلية لمعوقات تطبيق إدارة الجودة الشاملة لدى المديرين كانت "عالية" بمتوسط حسابي 3.68 (، كذلك وُجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد العينة تُعْزَى لمتغيّر الجنس وذلك لصالح المديرين، ووجود ( فروق ذات دلالة إحصائية تُعْزَى لمتغيّر المرحلة التعليمية للمدرسة، كذلك أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد العينة تُعْزَى لمتغيّر سنوات الخدمة كمدير مدرسة. . وقد أوصت الدراسة بتعزيز المعرفة لدى مديري المدارس حول الأسس العلمية لخصائص وعناصر إدارة الجودة الشاملة، وتشجيعهم لتبني مفاهيم حديثة لاستراتيجيات قيادة التغيير. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: A proposed model for universities governance in the Kingdom of Saudi Arabia “Comparative Study". (English)

    المؤلفون: ينا سليمان الخلي

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2022, Vol. 30 Issue 6, p97-121, 25p

    Abstract (English): The study aims to propose a university governance model for higher education institutions, within the current transitional phase to be compatible with the new Saudi university system. This is to be applied by identifying the most prominent features of university governance systems in the Kingdom of Saudi Arabia and the United Kingdom, and revealing the degree of significance of applying the following elements of governance: (Accountability, Sustainability reputation, inclusion and diversity, effectiveness, participation).To achieve the objectives of the study, the researcher used the documentary descriptive method and the comparative method, using the questionnaire as a tool for the study . The questionnaire tool was applied on deans of colleges and deans at King Saud University in Riyadh and deans of colleges and heads of departments at the University of Reading in the United Kingdom .The study reached several results, the most important of which are: All of the following elements of governance: (Accountability, Sustainability, Reputation, Inclusion and Diversity, Effectiveness, Participation) has a degree of (very important) in both universities, King Saud University and University of Reading.Then a proposed model has been built by Arabizing and adapting the developed British university governance model called (CUC Code of Governance 2020) to suit the Saudi universities. It consists of seven elements (accountability, transparency, sustainability, reputation, inclusion and diversity, effectiveness, and participation). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى اقتراح نموذج حوكمة جامعي ملؤسسات التعليم العالي ضمن املرحلة االنتقالية الحالية ليتواءم مع نظام الجامعات السعودي الجديد، من خالل التعرف ىلع أبرز مالمح نظم حوكمة الجامعات يف اململكة العربية السعودية واململكة املتحدة، والكشف عن درجة أهمية تطبيق عناصر الحوكمة التالية: )املساءلة، االستدامة، السمعة، الشمول والتنوع، الفعالية، املشاركة(. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة املنهج الوصفي الوثائقي واملنهج املقارن، معتمدة ىلع االستبانة كأداة للدراسة، وطُبِّقت األداة ىلع عمداء الكليات والعمادات يف جامعة امللك سعود بالرياض وعمداء الكليات ورؤساء األقسام يف جامعة ريدينق )Reading of University )يف اململكة املتحدة، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أبرزها: حصلت جميع عناصر الحوكمة التالية: )املساءلة، االستدامة، السمعة، الشمول والتنوع، الفعالية، املشاركة( ىلع أهمية تطبيق بدرجة )مهم بشدة( يف كال الجامعتين جامعة امللك سعود وجامعة ريدينق. ومن ثم تم بناء نموذج مقترح من خالل تعريب وتكييف نموذج حوكمة الجامعات البريطاني املطور املسمى كود لجنة رؤساء الجامعات البريطانية (2020 Governance of Code CUC )ليناسب خصوصية الجامعات السعودية وقد تكون من سبع عناصر )املساءلة، الشفافية، االستدامة، السمعة، الشمول والتنوع، الفعالية، املشاركة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Science Teachers’ Practice of their Roles in Blended On-Line Teaching and It’s Effect on Students’ Acquisition Basic Stage Of Life and Work Skills. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2022, Vol. 30 Issue 6, p422-449, 28p

    Abstract (English): The study aimed to identify the science teachers’ practice of their roles in blended on- line teaching and its impact on basic stage students’ acquisition of life and work skills. It followed the descriptive survey method. It has implemented in Amman Schools which followed the rotation system in 2021/2022 year, the study sample consisted of 76 male and female science teachers, and 1140 male and female of their students, to achieve the research objectives, a questionnaire was developed to measure the degree of science teachers practice their roles in Blended Learning, also a questionnaire was prepared to measure the degree to which students acquire three life and work skills, after verifying the indicators of validity and reliability, the results indicated that the level of science teachers’ practice of their roles in blended Learning was high and the degree of students’ acquisition of life & work skills was moderate, the results also indicated an impact on students' acquisition of social skills for The low level of teachers' practice of their roles in blended learning, while there is no statistically significant effect of science teachers’ practice of their roles in their students’ acquisition of two skills: Leadership, responsibility and initiative, self-direction. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى ممارسة معلمي العلوم ألدوارهم يف التعليم اإللكتروني املدمج وأثره ىلع اكتساب طلبة املرحلة األساسية ملهارات الحياة والعمل كإحدى مهارات القرن الحادي والعشرين، واتبعت الدراسة املنهج الوصفي املسحي، وتكونت العينة من 76 معلم ومعلمة علوم، وعينة من طلبتهم البالغ عددهم 1140 طالب وطالبة من مدارس قصبة عمان التابعة ملديرية التربية والتعليم األولى ممن اتبعت نظام التناوب يف العام الدراسي 2021/2022 ،ولتحقيق أهداف الدراسة طوّرت استبانة لتقيس مدى ممارسة معلمي العلوم ألدوارهم يف التعليم اإللكتروني املدمج، كما أعدت استبانة لتقيس درجة اكتساب الطلبة لثالث مهارات من مهارات الحياة والعمل، وبعد التحقق من مؤشرات الصدق والثبات لهما، طبقت أدوات الدراسة ىلع عينتها، وأشارت النتائج إلى أن مستوى ممارسة معلمي العلوم ألدوارهم يف التعليم اإللكتروني املدمج جاء بدرجة مرتفعة، وأن درجة اكتساب الطلبة ملهارات الحياة والعمل متوسطة، وكما أشارت النتائج إلى وجود أثر ملمارسة املعلمين ألدوارهم يف التعليم اإللكتروني املدمج ىلع اكتساب الطلبة للمهارات االجتماعية لصالح املستوى املنخفض، بينما ال يوجد أثر ذو داللة إحصائية ملمارسة معلمي العلوم ألدوارهم يف اكتساب طلبتهم ملهاراتي القيادة واملسؤولية واملبادرة وتوجيه الذات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effectiveness of an Instructional Program Based on the Philosophy of Parsing in Syntactic Achievement among Tenth Basic Grade Students in Jordan. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2022, Vol. 30 Issue 1, p163-200, 38p

    Abstract (English): This study aimed to verify the effectiveness of an educational program based on the philosophy of parsing in the syntactic achievement of the participants of this study. This study adopted quasi-experimental design. To achieve this, the researcher prepared a multiple-choice test in the syntactic achievement to measure their performance. The study sample consisted of (54) students from the tenth grade at Al-Khalidiya Secondary School in Jordan, during the first semester of the 2020/2021 academic year. The participants were selected based on the convenience sampling, then they were divided into two groups. One of the groups was chosen randomly as an experimental group, with a number of (26) students. The experimental group was taught using an educational program. The other one was a control group, with a number of (28) students. The control group was taught using the regular program. The results of the study showed a statistically significant difference in the cognitive levels of the syntactic achievement test (knowledge, understanding, and application) holistically and individually, between the performance of the two groups in post-application in favor of the experimental group. The study recommended the adoption of an educational program based on the philosophy of parsing in teaching syntax. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من فاعلية برنامج تعليمي قائم على فلسفة الإعراب الإنجاز النحوي للمشاركين في هذه الدراسة. اعتمدت هذه الدراسة التصميم شبه التجريبي. ليحقق أعدت الباحثة اختبار الاختيار من متعدد في التحصيل النحوي لقياس أدائهم. ال تكونت عينة الدراسة من (54) طالباً وطالبة من الصف العاشر في مدرسة الخالدية الثانوية الأردنية خلال العام الفصل الأول من العام الدراسي 2020/2021. تم اختيار المشاركين بناءً على عينات الراحة ، ثم قسموا إلى مجموعتين. تم اختيار إحدى المجموعات بشكل عشوائي كمجموعة تجريبية ، مع أ عدد (26) طالب وطالبة. تم تدريس المجموعة التجريبية باستخدام برنامج تعليمي. الآخر كان a المجموعة الضابطة وعددها (28) طالباً. تم تعليم المجموعة الضابطة باستخدام البرنامج العادي. نتائج أظهرت الدراسة فروق ذات دلالة إحصائية في المستويات المعرفية لاختبار التحصيل النحوي (المعرفة والفهم والتطبيق) بشكل كلي وفردي بين أداء المجموعتين في التطبيق اللاحق لصالح المجموعة التجريبية. أوصت الدراسة باعتماد برنامج تعليمي برنامج قائم على فلسفة الاعراب في تدريس النحو. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The effect of employing an electronic educational blog to teach science on academic achievement and creative thinking among seventh-grade students in Jordan. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2021, Vol. 29 Issue 6, p138-157, 20p

    Abstract (English): The study aimed to employ an electronic educational blog to learn science and to investigate its impact on academic achievement and creative thinking among seventh-grade students in Jordan. The sample of the study consisted of (53) students from the seventh grade who were randomly divided into two groups, one of which was an experimental group consisting of (27) students who were taught using the e-learning blog, and the other group was a control consisting of (26) students who were taught using the regular method. The study tools consisted of an electronic educational blog designed by the researcher, an achievement test, and a Torrance test for creative thinking, and the results of the study showed statistically significant differences between the average performance of students in the experimental and control groups on the post-achievement test and the Torrance test for creative thinking in favor of the experimental group. The study recommended that science teachers should use e-learning blogs in the educational process. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى توظيف مدونة تعليمية إلكترونية لتعلم العلوم واستقصاء أثرها في التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي لدى طلاب الصف السابع الأساسي في الأردن. تكونت عينة الدراسة من (53) طالباً من طلاب الصف السابع الأساسي، تم تقسيمهم بطريقة عشوائية إلى مجموعتين إحداهما تجريبية تكونت من (27) طالباً تم تدريسهم باستخدام المدونة التعليمية الإلكترونية، والمجموعة الأخرى ضابطة تكونت من (26) طالباً تم تدريسهم باستخدام الطريقة الاعتيادية. تكونت أدوات الدراسة من المدونة التعليمية الإلكترونية التي صممها الباحث، واختبار تحصيلي، واختبار تورنس للتفكير الإبداعي، وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط أداء الطلاب في المجموعتين التجريبية والضابطة على الاختبار التحصيلي البعدي واختبار تورنس للتفكير الإبداعي لصالح المجموعة التجريبية، وأوصت الدراسة بضرورة استخدام مدرسي العلوم المدونات التعليمية الإلكترونية في العملية التعليمية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Reality of the Culture of Dialogue and Accepting the Ones Considered Different among the Students Enrolled in Jordanian Universities Based on Global Experiences. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2021, Vol. 29 Issue 6, p77-104, 28p

    Abstract (English): The study aimed to uncover the reality of the culture of dialogue and acceptance of the other among Jordanian university students, based on international experiences, and to reveal the existence of differences in that attributable to the variable of sex, age, college, level and university. The study used the descriptive survey approach, and a questionnaire was prepared by the two researchers, and the study sample consisted of Jordanian university students, where their number reached (1500) students. The results of the study showed that the study sample estimates of the reality of the culture of dialogue and acceptance of the other among Jordanian university students, based on international experiences, were of a moderate degree, and the results also showed that there were no statistically significant differences in the responses of Jordanian university students to the reality of the culture of dialogue and acceptance of the other due to the variables of sex, age, College, level, university. the researchers recommended that Jordanian universities promote the concept of a culture of dialogue and acceptance of the other among their students, by encouraging students to join training courses that are organized at the university level. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الد ارسة إلى الكشف عن واقع ثقافة الحوار وتقبل اآلخر لدى طلبة الجامعات األردنية استنادا فروق في ذلك تعزى ً للتجارب العالمية، والكشف عن وجود لمتغير الجنس، والعمر، والكلية والمستوى والجامعة. واستخدمت الد ارسة، المنهج الوصفي المسحي، وتم اعداد استبانة من الباحثان ، وتكونت عينة الدراسة من طلبة ( طالبا ممن هم على مقاعد ً الجامعات األردنية ممثلة بجامعة مؤتة، الجامعة األردنية، وجامعة اليرموك حيث بلغ عددهم ) 1500 وطالبة من الجامعات األردنية، الدراسة للفصل الدراسي األول للعام الجامعي 2020 /2021 م، أظهرت نتائج الدراسة إن تقديرات عينة الدراسة لواقع ثقافة الحوار وتقبل اآلخر لدى طلبة الجامعات األردنية استنادا أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات داللة إحصائية في استجابات طلبة الجامعات األردنية على ً إلى التجارب العالمية جاءت بدرجة متوسطة، كما واقع ثقافة الحوار وتقبل اآلخر تعزى لمتغير ات الجنس ،العمر، الكلية، ، المستوى، الجامعة. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحثان أن تقوم الجامعات األردنية بتعزيز مفهوم ثقافة الحوار وتقبل اآلخر لدى طلبتها، من خالل تشجيع الطلبة على اال لتحاق بالدو ارت التدريبية التي يتم تنظيمها على مستوى الجامعة واالستفادة من التجارب العالمية األخرى فيما يتعلق بموضوع ثقافة الحوار وتقبل اآلخر. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: A proposed model for Support services for female with intellectual disabilities in institutions of intellectual disabilities in Jeddah. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2021, Vol. 29 Issue 6, p158-180, 23p

    Abstract (English): The current study aimed to build a proposed model for the support services needed by students with mental disabilities in institutes of intellectual disabilities in Jeddah according to the Kingdom Vision (2030). It included six areas, namely, school health, psychological and counseling services, language and speech therapy, physiotherapy, occupational therapy, mobility, and transportation. It also showed that there are statistically significant differences at the level of (0.05) between the points of view of primary school teachers and middle and high school teachers regarding determining the reality of language and speech therapy services provided to students with mental disabilities in the intellectual educational institutes in Jeddah, where the differences were in favor of primary school teachers. While the differences in the reality of school psychological and counseling services provided for that group according to the variable of specialization, were in favor of teachers specialized in psychology. Based on the results of the study, the researchers recommend the necessity of providing support services that are deficient, especially the physical and occupational therapy services, and adding courses in the field of support services in undergraduate programs of the special education departments at universities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الحالية إلى بناء تصور مقترح للخدمات المساندة التي تحتاجها الطالبات ذوات الإعاقة الفكرية في معاهد التربية الفكرية في مدينة جدة، والتعرف إلى مدى توفر تلك الخدمات من وجهة نظر المعلمات العاملات في تلك المعاهد في مراحلها الثلاثة. ولتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثتان بإستخدام المنهج الوصفي؛ وذلك لتطبيق أداة الدراسة بجمع البيانات ) المتمثلة في الاستبانة من )إعداد الباحثتين( في ضوء ما تم صياغته من أهداف، وأسئلة على أفراد عيّنة الدراسة البالغ عددهن ) 82 معلمة. وقد تكونت الأداة من ستة مجالات تغطي الخدمات المساندة التي ينبغي توفرها للطالبات ذوات الإعاقة الفكرية في معاهد التربية الفكرية، وهي: الخدمات الصحية المدرسية، والنفسية، والإرشادية، وعلاج اللغة والنطق، والعلاج الطبيعي، والعلاج الوظيفي، والنقل والتنقل. وأظهرت النتائج أن الخدمات المساندة المقدمة في تلك المع اهد تتفاوت، وتختلف في درجة توفرها بين توفر البعض منها، وعدم كفاية البعض الآخر، أو انعدام بعضها. وجاءت مرتبة تنازليًا على النحو الآتي: خدمات علاج اللغة والكلام، والنفسية والإرشادية، والصحية، والنقل والتنقل، والعلاج الوظيفي، والعلاج الطبيعي. وقد قامت الباحثتان ببناء تصور مقترح بناءً على نتائج الدراسة، وعلى الأدب السابق المرتبط بالموضوع. وأوصت الدراسة بضرورة توفر الخدمات المساندة التي أشير إلى القصور فيها، وخاصة خدمتي العلاج الطبيعي، والوظيفي. وتضمين برامج البكالوريوس في الجامعات في أقسام التربية الخاصة مقررات تتعلق بالخدمات المساندة بجميع أنواعها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)