يعرض 1 - 5 نتائج من 5 نتيجة بحث عن '"علي بن سالم بن عم&', وقت الاستعلام: 1.30s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Development of Intellectual Capital in Egyptian Universities on Light of Digital Transformation (A Filed Study on Benha University). (English)

    المؤلفون: سمر مصطفى محمد

    المصدر: Journal of Education - Sohag University; 2023, Vol. 106 Issue 106, p941-1124, 184p

    Abstract (English): The current research aimed to identify the theoretical foundations for the development of intellectual capital in universities in terms of its concept, importance, elements, components, and methods of its development, and to stand on the theoretical foundations of digital transformation in universities in terms of its concept, importance, justifications for moving towards its application in universities, its models, dimensions, and obstacles to achieving it, and to identify the efforts made for digital transformation for the development of intellectual capital in Egyptian universities, and the efforts made for digital transformation for the development of intellectual capital at Benha University, and to identify the reality of intellectual capital at Benha University, and the requirements for its development on the light of digital transformation through the field study, and to achieve this goal, the descriptive approach was used, and a questionnaire was applied to a sample of ( 316) a member staff of the faculty and supporting staff in (11) colleges at Benha University, and the research found in its results that there are some problems related to the reality of intellectual capital at Benha University, including: the weakness of the university’s attraction of competencies from faculty members with merits, the weakness of the university’s possession of professors with a reputation International academic, poor human capital possession of technical skills related to the design of educational materials and interactive courses, weak university possession of milk Technological infrastructure that enables it to digital transformation in all its activities, lack of cooperation protocols that take place with the sectors of society to provide technological support, weak partnerships with productive institutions to finance scientific research and apply its results, and the research reached a proposed vision for the development of intellectual capital at Benha University in the light of digital transformation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): استهدف البحث الحالي التعرف على الأسس النظرية لتنمية رأس المال الفكري بالجامعات من حيث مفهومة وأهميته وعناصره ومكوناته وأساليب تنميته، والوقوف على الأسس النظرية للتحول الرقمي بالجامعات من حيث مفهومة وأهميته ومبررات التوجه نحو تطبيقه بالجامعات، ونماذجه، وأبعاده، ومعوقات تحقيقه، والتعرف على الجهود المبذولة للتحول الرقمي لتنمية رأس المال الفكري بالجامعات المصرية، والجهود المبذولة للتحول الرقمي لتنمية رأس المال الفكري بجامعة بنها، والتعرف على واقع رأس المال الفكري بجامعة بنها، ومتطلبات تنميته على ضوء التحول الرقمي من خلال الدراسة الميدانية، وتحقيقًا لهذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي وتم تطبيق استبانة على عينة بلغ قوامها (316) عضو هيئة تدريس وهيئة معاونة في (11) كلية بجامعة بنها، وتوصل البحث في نتائجه إلى وجود بعض المشكلات التي تتعلق بواقع رأس المال الفكري بجامعة بنها منها: ضعف استقطاب الجامعة الكفاءات من أعضاء هيئة التدريس ذوي الجدارات، ضعف امتلاك الجامعة لأساتذة تتمتع بسمعة أكاديمية دولية، ضعف امتلاك راس المال البشري للمهارات التقنية التي تتعلق بتصميم المواد التعليمية والمقررات التفاعلية، ضعف امتلاك الجامعة لبنية تحتية تكنولوجية تمكنها من التحول الرقمي في جميع أنشطتها، قلة بروتوكولات التعاون التي تتم مع قطاعات المجتمع لتقديم الدعم التكنولوجي، ضعف إجراء الشراكات مع المؤسسات الإنتاجية لتمويل البحوث العلمية وتطبيق نتائجها، وتوصل البحث إلى تصور مقترح لتنمية رأس المال الفكري بجامعة بنها على ضوء التحول الرقمي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Education - Sohag University is the property of Journal of Education - Sohag University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: تجلیات عضويتي اللغوية المواجهة للتحديات المستمرة. (Arabic)

    المؤلفون: Bin Rashed, Fajer M.

    المصدر: International Journal of Educational Research (22196064); Jul2023, Vol. 47 Issue 2, p172-222, 51p

    Abstract (English): The pluralization of English has enabled the use of its varieties in cultural contexts that are not traditionally associated with the language. Yet, the inequality of Englishes remains a main characteristic of globalizing and localizing the language. The spread of English use in Kuwait was a result of establishing reconfigured imperial relations during the British protectorate era. Mediated by language ideologies, the English language has ‘settled’ Kuwait’s local linguistic ecology, and its spread remains sustained by the imposition of colonial practices and ideologies through contemporary processes of capitalist globalization. I argue that the pluralization of English in Kuwait’s nuanced experience typifies a mechanism to (un)consciously enable globally-formed power relations between local ‘native’ and ‘nonnative’ speakers, rendering it unequal. In this article, I lay bare the impact of the phenomenon of Unequal Englishes on my life as a Kuwaiti English language teacher (KELT). Through writing two personal epiphanies, I conducted a critical autoethnographic study in response to my trajectory of English speaking and teaching. Anderson’s (1983, 2006) imagined community concept and Phillipson’s (1992) native speaker fallacy constituted the theoretical framework of the study, which ultimately explored the perpetuation of unequal power dynamics between ‘native’ and ‘nonnative’ English speaking teachers in Kuwait. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): مكنت تعددية اللغة الانجليزية من استخدام أنواعها المختلفة في السياقات الثقافية التي لا ترتبط تقليديا باللغة. ومع ذلك، يبقى التباين في الإنجليزيات سمة رئيسية لعولمة اللغة وتوطينها، حيث كان انتشار استخدام اللغة الذ في الكو ة لإقامة علاقات إمبريالية أعيد تشكيلها خلال حقبة الحماية البريطانية. فقد "أرت" اللغة الإنجليزية بيئة لغوية محلية في الكويت، بوساطة الأيديولوجيات اللغوية، ولا يزال انتشارها مستمرا بفرض الممارسات والأيديولوجيات الاستعمارية للعولمة الرأسمالية الحديثة. وأزعم أن تعددية اللغة الإن في تجربة الكويت المعقدة تجسد، بوعي أو بغير وعي، آلية لتسهيل علاقات قوة محلية مشكلة عالميا بين مجموعات الناطقين باللغة "الأصلية". و"غير الأصليين"، مما يجعلها متباينة. وسأبين في هذا البحث، عن مدى تأثير ظاهرة الا: المتباينة على حياتي بوصفي معلمة لغة انجليزية كويتية ‎.٤٤٦)‏ من خلال كتابة تجلياي شخصية، أجريت دراسة إثنوغرافية ذاتية نقدية استجابة لمسار ممارستي وتدريسي للغة الإنجليزية. إذ شكل مفهوم المجتمع المتختل لدى أندرسون ،)1983، 2006 ومغالطة المتحدث الأصلي لدى ن ،()1992) الإطار النظري الذي وجه الدراسة وبين ديمومة ديناميكيات القوة غير المتكافئة بين المعلمين "الأصليين" و "غير الأصليين" الناطقين باللغة الإنجليزية في الكويت. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Research (22196064) is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Academic illiteracy among some faculty members in Egyptian universities "a study of the views of some education experts". (English)

    المصدر: Journal of Education - Sohag University; 2023, Vol. 106 Issue 106, p431-523, 93p

    Abstract (English): The current study aimed to identify the scientific significance of the phenomenon of academic illiteracy among faculty members in Egyptian universities from the point of view of some education experts, by identifying the dimensions of this phenomenon, its characteristics, the factors causing it, and its repercussions on the performance of faculty members, and presenting several proposed recommendations that can be implemented to confront this problem. phenomenon. The current study used the procedures of the descriptive approach, given its suitability to the nature of the study, using the Delphi method, which was prepared, codified, and applied to a sample of some education experts in Egyptian universities, to identify the features of the phenomenon of academic illiteracy in the academic community in Egyptian universities from their point of view. Teaching staff in some theoretical and practical faculties in Egyptian universities (educational - non-educational) Where the data was collected according to the opinions of the experts in three rounds, where the selection took place on (35) experts before applying the procedures of the first round, and after the application, the opinions of the experts were collected, where the responses of (20) experts were collected, as the two researchers did not obtain responses (15). ) an expert, and thus the research sample, which continued to communicate through the (Delphi) method with its three rounds, became (20) experts. The study concluded that education experts acknowledge the existence of the phenomenon of academic illiteracy among some faculty members in Egyptian universities, as it appears from their responses that resulted in the application of the Delphi method in its three rounds. Academicism among faculty members in Egyptian universities, its causes, manifestations, reflections, and methods of confronting it. The study presented a set of proposed recommendations to overcome the phenomenon of academic illiteracy among faculty members in Egyptian universities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): استهدف البحث الحالي التعرف على واقع ظاهرة الأمية الأكاديمية لدى بعض أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية من وجهة نظر بعض خبراء التعليم، وذلك من خلال التعرف على أبعاد هذه الظاهرة وخصائصها والعوامل المسببة لها وانعكاساتها على أداء أعضاء هيئة التدريس، وتقديم عدة توصيات مقترحة يمكن تنفيذها لمواجهة هذه الظاهرة. استعان البحث الحالي بإجراءات المنهج الوصفي، مستخدماً أسلوب دلفاي بجولاته الثلاثة وتطبيقه على عينة من بعض خبراء التعليم بالجامعات المصرية، للتعرف على ملامح ظاهرة الأمية الأكاديمية لدى بعض أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية من وجهة نظر هؤلاء الخبراء، و تمثلت عينة الخبراء في أعضاء هيئة التدريس ببعض الكليات النظرية والعملية بالجامعات المصرية (تربوي – غير تربوي)، حيث وقع الاختيار على (35) خبيرا ، لاستقصاء آرائهم حول الظاهرة محل الدراسة ، وبتطبيق الجولة الأولى أصبح لدى الباحثين (20) استجابة بعد تنحي عشرين خبيرا عن استكمال الجولات الثلاثة ، وبذلك أصبحت عينة الخبراء والتي استمرت في التواصل من خلال أسلوب (دلفاي) بجولاته الثلاثة (20) خبيرا. وتوصل البحث إلى عدة نتائج مهمة، وهي أن خبراء التعليم يقرون وجود ظاهرة الأمية الأكاديمية لدى بعض أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية، كما يبدو من استجاباتهم التي أسفر عنها تطبيق أسلوب (دلفاي) بجولاته الثلاثة، ويتجلى ذلك من خلال الإجماع الكبير الذي اتضح من اتفاقهم، فيما يتعلق بملامح هذه الظاهرة وأسبابها ومظاهرها وانعكاساتها الخطيرة على الأداء، وتحديدهم لأساليب مواجهتها. وقدم البحث عدة توصيات مقترحة للتغلب على ظاهرة الأمية الأكاديمية لدي أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية، والتغلب على تبعاتها وضمان عدم وجودها مستقبلا. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Education - Sohag University is the property of Journal of Education - Sohag University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: Nurdin, Arbain

    المصدر: Al-Banjari; jul-dec2017, Vol. 16 Issue 2, p203-234, 32p

    مستخلص: Hadis is the second source of law after the Qur'an, many values or teachings express or implied in the hadis. Among them are the hadith about nishfu Syaban narrated by Ibnu Majah. In this paper discussed three aspects namely the power of hadis sanad, the meaning of hadis and actualization of the hadis in the midst of society (Living sunnah). Based on the results of the research, it is found that this hadis is weak because there are among the narrators who are considered to have hadis critics as counterfeiters of hadis. While matan hadis implicitly does not conflict with syariah of Islam. And the practices that exist in this hadis still live in the midst of society (students) to this day. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Banjari is the property of Pascasarjana UIN Antasari and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: بازخوانی کارکرد اسطوره در اشعار فارسی و عربی با تکیه بر اشعار شاملو و البیاتی (Arabic)

    المصدر: Journal of Comparative Literature; Summer2021, Vol. 13 Issue 24, p239-268, 30p

    Abstract (Arabic): اسطوره و ادبیات به سبب دارا بودن خاستگاه مشترک؛ یعنی نشأت گرفتن از ناخودآگاه آدمی، یکدیگر پیوندی ناگسستنی دارند. همانگونه که اسطوره از ظرفیت ادبیات بهویژه شعر برای استمرار حیات خود استفاده میکند، شاعران نیز از ظرفیت اسطوره اغلب برای غنا و زیبایی اشعار خویش بهره میگیرند؛ اما کارکرد اسطوره در ادبیات تنها معطوف به عنصر زیباییشناختی نیست. شاملو در شعر فارسی و البیاتی در شعر عرب نمونه دو شاعری هستند که با آگاهی از ظرفیت اسطورهها، با تکیه بر تجربههای زیستی مشترک به کارکرد سیاسی و اجتماعی اسطورهها، در کنار کارکرد زیبایی و ساختاری در شعر نیز توجه کردند. این مقاله به شیوۀ توصیفی - تحلیلی به کارکرد اساطیر در شعر این دو شاعر میپردازد. از نتایج این پژوهش تطبیقی برمیآید که اگرچه این دو شاعر معاصر در کاربرد اساطیر همانندیهایی دارند، اساطیر در اشعار شاملو از کمیّت و کارکرد متنوّعتری در قیاس با اشعار البیاتی برخوردار است. نوآوریهای شاملو در بازآفرینی اسطورهها در مقایسه با اشعار البیاتی آشکار است؛ درحالیکه البیاتی بیشتر از اسطوره برای بازنمایی جامعۀ عرب و موقعیت خود در آن جامعه استفاده کرده است؛ شاملو با بازخوانی اسطورهها، به ماهیت یا کارکرد معرفتشناسانۀ اساطیر توجه و تلاش کرده از رهگذر آن، جهانبینی ایرانی و انسان معاصر را بازنمایی کند. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Comparative Literature is the property of Shahid Bahonar University of Kerman, Department of Persian Language & Literature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)