يعرض 1 - 10 نتائج من 11 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.58s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Obstacles to Employing Virtual Reality Technology in History for the Second Secondary Grade in Jerash Governorate from the Point View of Social Studies Teachers. (English)

    المصدر: Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research; Jun2023, Vol. 43 Issue 2, p1-18, 18p

    Abstract (English): The article aimed to identify the obstacles to employing virtual reality technology in the history subject for the second secondary grade in Jerash Governorate from the viewpoint of social study ،in addition to developing procedures to overcome the obstacles to employing virtual reality technology in the history subject for the second secondary grade in Jerash Governorate from the social study teachers' point of view. The researcher used the descriptive approach of the comprehensive survey، and the study tool was the questionnaire ،and the study population consisted of all social studies teachers in Jerash Governorate. The sample of study consisted of (105) male and female teachers. The most important results of the research were: the general average of the obstacles to employing virtual reality technology in history for the second grade of secondary school in Jerash Governorate from the point of view of social studies teachers came to a (high) degree ،and the results did not show that there were statistically significant differences at the significance level a<.05 for the obstacles to employing virtual reality technology due to the variables (gender ،number of years of experience ،educational qualification ،age). The researcher recommended the necessity of holding training courses for teachers ،students and their families to clarify the role of employing virtual reality technology in the educational process and providing a laboratory within each school for training on virtual reality techniques in teaching history. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على معوقات توظيف تكنولوجيا الواقع الافتراض ي في مادة التاريخ للصف الثاني ثانوي في محافظة جرش من وجهة نظر معلمي الدراسات الاجتماعية، بالإضافة إلى اقتراح إجراءات للتغلب على معوقات توظيف تكنولوجيا الواقع الافتراض ي في مادة التاريخ للصف الثاني ثانوي في محافظة جرش من وجهة نظر معلمي الدراسات الاجتماعية، استخدم الباحث المنهج الوصفي المسح الشامل، وكانت أداة الدراسة هي الاستبانة، وتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي الدراسات الاجتماعية في محافظة جرش. كما تكونت عينة الدراسة من) 105 (معلم ومعلمة من مجتمع الدراسة، وكانت أهم نتائج البحث: أن المتوسط الحسابي العام لمعوقات توظيف تكنولوجيا الواقع الافتراض ي في مادة التاريخ للصف الثاني ثانوي في محافظة جرش من وجهة نظر معلمي الدراسات الاجتماعية جاءت بدرجة)مرتفعة(، ولم تظهر النتائج وجود فروق لمعوقات توظيف a<. ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 05 تكنولوجيا الواقع الافتراض ي تعزى للمتغيرات)الجنس، عدد سنوات الخبرة، المؤهل العلمي، العمر(. وأوص ى الباحث بضرورة عقد دورات تدريبية للمعلمين والطلبة وأهاليهم لتوضيح دور توظيف تكنولوجيا الواقع الافتراض ي في العملية التعليمية، وتوفير مختبر داخل كل مدرسة للتدريب على تقنيات الواقع الافتراض ي في تدريس مادة التاريخ. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research is the property of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Educational Robots and Creative Thinking Skills. (English)

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2022, Vol. 23 Issue 2, p9-17, 9p

    Abstract (English): This research aimed to investigate the effectiveness of using educational robots in extra-curricular projects to enhance creative thinking skills among students. To achieve this aim, a semi-experimental approach was followed, which involved training students to design and program an educational robot and use different cognitive skills derived from all their academic courses to solve a problem. The research sample consisted of (16) students in the fifth grade of Smart Learning Primary School. They were randomly divided into two equal groups: a control group and an experimental group. The Torrance Test of Creative Thinking, form (B), was used as a tool for this research to determine any improvement in the students' creative thinking skills. The results showed statistically significant differences between the experimental and the control groups when their creative thinking skills – fluency, flexibility, and originality – were tested after they had used educational robots in extra-curricular projects, even taking into account several factors that could have increased their skills in these areas. This research recommends expanding the use of educational robotics activities to develop higher-order thinking skills among students. The research also recommends providing teachers with adequate training and technical support to employ robotics technology in education. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): المشاريع اللاصفية على تنمية يَهدُف هذا البحث إلى الكشف عن أثر استخدام الروبوت التعليم ي بِّاع المنهج شِّبْهِّ التجريبي، من خلال مهارات التفكير الإبداعي لدى الطلبة. ولتحقيق أهدافه؛ تمَّ ات تدريب الطالبات على إحدى المشكلات المرتبطة تصميم الروبوت التعليمي، وبَرْمَجته، وتوظيفه في ح ل سْتقاة من كافة المقرَّرات الدراسية. تكوَّنت ُ بواقع الطالبات، ومن خلال توظيف المهارات المعرفية الم نِّة البحث من ) ع ي 16 م الذكي الأهلية ُّ في الصف الخامس الابتدائي من مدرسة التعل ً ( طالبة ، تم تقسيمهن عشوائيًّا إلى مجموعتين متساويتين: إحداهما ضابطة، والأخرى تجريبية. ولتحديد مستوى التطوُّر في مهارات التفكير الإبداعي؛ تمَّ استخدام مقياس تورانس للتفكير الإبداعي بصورته الشكلية لهذا البحث، حيث تمَّ تطبيقه على المجموعتين: الضابطة والتج ر ً )ب( أداة يبية، قبلَ وبَعد تطبيق يْ درجات طالبات المجموعة َ طِّ التجربة. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متو س التجريبية، والمجموعة الضابطة، في القياس البَعدي لمهارات التفكير الإبداعي )الطلاقة والمرونة عزى لاستخدام الروبوت التعليمي في المشاري ُ والأصالة(، ت ع اللاصفية، مع الأخذ بالاعتبار عددًا من زيد من فاعلية هذه الأنشطة. وقد أوص ى البحث بالتوسُّع في استخدام أنشطة َ العوامل التي قد ت الروبوتات التعليمية في سبيل تنمية المهارات العليا لدى الطلبة. كذلك يوص ي البحث بضرورة تدريب قِّْ مين وتقديم الدعم الفني وال ت ِّ المعل ني اللازم لتوظيف تِّقْنيَة الروبوتات في العملية التعليمية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Degree of Using the Alternative Assessment Strategies by Islamic Education Teachers at the Secondary Schools in Sana’a. (English)

    المصدر: Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences; Jan-Mar2022, Vol. 9 Issue 54, p7-44, 38p

    Abstract (English): his study aimed at knowing the degree to which the Islamic Education teachers use the alternative assessment strategies in the secondary schools in Sana’a. It also aimed at identifying the statistical differences of the degree of use according to the variables of gender, qualification, school and experience. To achieve the objectives of the study, the researcher prepared a questionnaire that consists of (52) items divided into six categories. The questionnaire was distributed to a sample of (200) male and female teachers working in public and private secondary schools in Sana’a during the second semester of the academic year 2019/2020. The results of the study showed that the degree of use of alternative assessment strategies by the sample of the study was moderate. Furthermore, the most frequently used strategy was the paper-and-pencil and the least used one was the self-review. The results also showed that there were no statistically significant differences in the mean scores of the sample according to the variables of gender, qualification and experience. However, in the school type, the only difference was in the dimension of assessment strategy which was in favor of the teachers of private schools. On the other hand, the results showed statistical differences in the dimension of paper-and-pencil assessment in favor of the public schools teachers. The study ends with some recommendations such as training teachers how to use the alternative assessment strategies. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إىل معرفة درجة استخدام معلمي الرتبية اإلسالمية يف املرحلة الثانوية بأمانة العاصمة صنعاء السرتاتيجيات التقويم البديل، ومعرفة داللة الفروق اإلحصائية بني متوسطات درجة استخدامهم هلا تبعًا ملتغري اجلنس واملؤهل واملدرسة واخلربة. ولتحقيق أهداف الدراسة أعد الباحث استبانة مكونة من )52 )فقرة، موزعة على ستة جماالت، ومت تطبيقها على عينة مكونة من )200 ) معلم ومعلمة يعملون يف املدارس الثانوية احلكومية واألهليةبأمانةالعاصمة صنعاء،يفالفصل الثاني من العام الدراسي 2019/2020 ،وأظهرت النتائج أن درجة استخدام أفراد عينة الدراسة السرتاتيجيات التقويم البديل بشكل عام كان بدرجة متوسطة، وأن أكثر اسرتاتيجيات التقويم استخدامًا اسرتاتيجية الورقة والقلم، وأقلها استخدامًا اسرتاتيجية مراجعة الذات، كما أظهرت النتائج عدم وجودفروق ذات داللة إحصائية بني متوسطات درجة استخدام معلمي الرتبية اإلسالمية السرتاتيجيات التقويم البديل تبعًا ملتغري النوع، واملؤهل، واخلربة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًا حبسب متغري نوع املدرسة باستثناء جمال اسرتاتيجية التقويم املعتمد على األداء الذي جاءت الفروق فيه يف اجتاه معلمي املدارس األهلية، أما جمال التقويم القائم على الورقة والقلم فقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا وفقًا ملتغري نوع املدرسة، وجاءت الفروق يف اجتاه معلمي املدارس احلكومية. ويف ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة االهتمام بتدريب املعلمني على كيفية استخدام التقويم البديل وإعداد أدلة إجرائية لتعريفهم باسرتاتيجيات التقويم البديل وأدواته. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences is the property of Alandalus University for Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Teachers and the Regulation of Students with Learning Disabilities. (English)

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2021, Vol. 22 Issue 2, p98-105, 8p

    Abstract (English): This study aimed to identify the teachers' perspectives toward the importance and effectiveness of the evaluation regulation of students with learning disabilities, to identify the differences among participants according to several variables (gender, major, years of experience), and to identify the most important suggestions for its development. This study used a descriptive survey approach. The study sample included (454) male and female teachers (214 male and female general education teachers and 240 male and female teachers of students with learning disabilities) in schools that provided services for students with learning disabilities. The results indicated that participants clearly understood the importance and effectiveness of the evaluation regulation of students with learning disabilities with differences among participants in favor of female teachers and teachers of students with learning disabilities. However, there were no significant differences based on years of teaching experience. In addition, participants strongly agreed with many suggestions to develop the evaluation regulation. The most important suggestions were providing training programs for teachers in order to clarify the evaluation regulation of students with learning disabilities, emphasizing the use of various methods, tools, and strategies with students with learning disabilities to facilitate the evaluation process, and the participation of specialized experts from multiple fields in preparing the evaluation regulation of students with learning disabilities. In light of these results, a number of recommendations and suggestions are presented that could contribute to developing the evaluation regulation of students with learning disabilities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى الأهمية والفاعلية للائحة تقويم الطلاب ذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر معلميهم، والتعرف على الفروق بينهم وفقًا لمتغير،)الجنس، التخصص، سنوات الخبرة(، والتعرف على أهم المقترحات لتطويرها من وجهة نظرهم، ولتحقيق هدف الدراسة استخدام المنهج الوصفي المسحي، واشتملت عينة الدراسة على) 454 (معلما ومعلمة:) 214 ومعلمة من التعليم العام، و) ً (معلما 240 ومعلمة ً (معلما لذوي صعوبات التعلم في المدارس الملحق بها برامج صعوبات التعلم التابعة لوزارة التعليم، وتوصلت الدراسة إلى أن الأهمية والفاعلية للائحة تقويم الطلاب ذوي صعوبات التعلم جاءت بدرجة عالية، مع وجود فروق بين استجابات أفراد الدراسة تعود لاختلاف الجنس لصالح المعلمات، وكذلك لاختلاف التخصص لصالح معلمي ذوي صعوبات التعلم، في حين لا توجد فروق بين استجابات أفراد الدراسة تعزى لسنوات الخبرة. كذلك أسفرت النتائج عن درجات موافقة عالية للعديد من المقترحات لتطوير اللائحة، ومن أهمها توفير دورات تدريبية للمعلمين لتوضيح آلية التقويم للطلاب ذوي صعوبات التعلم، والتأكيد على استخدام ط رائق وأدوات وإستراتيجيات متنوعة مع الطلاب ذوي صعوبات التعلم لتسهيل عملية التقويم، ومشاركة خبراء متخصصين من مجا لات متعددة في إعداد لائحة التقويم للطلاب ذوي صعوبات التعلم، وفي ضوء تلك النتائج قدمت الدراسة عددًا من التوصيات والمقترحات التي يمكن أن تسهم في تطوير لائحة تقويم الطلاب ذوي صعوبات التعلم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10