يعرض 1 - 10 نتائج من 10 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.53s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Boosting University Library Resources According to Productive Universities' Demands: An Applied Research on Benha University Libraries Beneficiaries. (English)

    المؤلفون: محمد محمود مصباح

    المصدر: Egyptian Journal of Information Sciences; Oct2023, Vol. 10 Issue 2, p248-299, 52p

    Abstract (English): The current study investigated the potential approaches and efficient methods that should be adopted to ameliorate university libraries’ resources in compliance with the productive universities’ mandatory needs; as far as Benha University library beneficiaries are concerned. The field approach was adopted to describe and analyze the phenomenon according to the perspective of the miscellaneous library beneficiaries. The researcher prepared a survey and interview questions and thereafter subjected them to a jury of experts to judge. The results of the study put forward some efficacious methods including imposing fees on certain privileges and providing professional paid services for undergraduates, postgraduates, scholars, and faculty members. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة الى استكشاف الطرق واألساليب التي يمكن اتباعها لتنمية موارد املكتبات الجامعية في ضوء متطلبات الجامعات املنتجة وذلك من وجهة نظر املستفيدين من مكتبات جامعة بنهاوذلك من خالل فرضرسوم على بعض الخدمات املعلوماتية املقدمة لطلبة املرحلة الجامعية األولى وطلبة الدراسات العليا وأعضاء هيئة التدريس، اعتمدت الدراسة على املنهج امليداني الذى يقوم بوصف الظاهرةوتحليلها في ضوء ما أسفرت عنه عمليةاستكشافآراءاملستفيدينمناملكتبةبمختلففئاتهم،وقد اعتمدتالدراسةفيجمع البيانات على استبيان أعده الباحث لهذا الغرض وبعد تحكيمه تحكيما علميا من جانب أساتذةمتخصصون فياملجال،وكذلكاملقابالتالشخصيةمع املستفيدين من املكتبة،وقد أسفرتالدراسة عن عددمن النتائج أسهمتفيالتعرف علىأهم طرقوأساليبتنميةموارد املكتبات والتي تتلخص في فرض رسوم على بعض الخدمات املتميزة التي تقدمها املكتبة وخاصةتلك القائمةمن الخدمات التي حظيتبقبول أغلباملستفيدين وأفادوا بأنها يمكن ترسيمها، ال يوجد خالف بين عينةالدراسةباختالفالكلياتالتيينتمون إليها علىمبدأفرض رسوم لتحسين الخدماتاملكتبية، جاءتامل وافقةبنسبة عاليةمن عينةالدراسة علىفرض رسوم على عدد من الخدمات التي اقترحتها الدراسةاعتمادا على أوعية املعلومات املوجودة باملكتبة، حيث جاءت استجابات عينة الدراسةبمستوىامل وافقة علىسبعخدماتمن أصل تسع خدماتمقترحةبينما جاءتاالستجابةبمستوى محايد لخدمتين فقط. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Egyptian Journal of Information Sciences is the property of Beni Suef University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The extent to which the standards of quality assurance of higher education are applied in Jordan from the point of view of the faculty members. (English)

    المصدر: Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research; Dec2022, Vol. 42 Issue 4, p1-12, 12p

    مصطلحات جغرافية: JORDAN

    Abstract (English): The study aimed to identify the extent to which the standards of quality assurance of higher education are applied in Jordan from the point of view of the faculty members. The study used the descriptive survey distributed at (67) members of the teaching staff in Jordanian universities, who were selected using a simple random sampling method, to achieve the aim of the study, a questionnaire was developed consisting of (24) items. The results of the study showed that the degree of application of the standards of quality assurance of higher education in Jordan from the point of view of the faculty members came to a medium degree, Where the field of strategic planning ranked first, followed by the field of student services, then the field of quality assurance, and finally the field of graduate studies and scientific research, the results of the study also showed that there were no statistically significant differences due to the variables of sex, years of service, academic degree, studies and scientific research that had been published, the study recommended that the Quality Assurance and Accreditation Authority should be keen to continue applying quality standards and improve them, and the need to focus on spreading awareness and culture about quality assurance standards within higher education institutions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة التعرف إلى مدى تطبيق معايير ضمان جودة التعليم العالي في الأردن من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، واشتملت الدراسة على 67 من أعضاء (ً (عضوا هيئة التدريس بالجامعات الأردنية تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية البسيطة، ولتحقيق هدف الدراسة تم تطوير استبانة مكونة من) 24 (فقرة، وقد أظهرت نتائج الدراسة أنّ درجة تطبيق معايير ضمان جودة التعليم العالي في الأردن من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية جاءت بدرجة متوسطة، إذ جاء مجال التخطيط الاستراتيجي بالمرتبة الأولى يليه مجال الخدمات الطلابية، مجال الدراسات العليا والبحث ً ومن ثم مجال ضمان الجودة، وأخيرا العلمي، كما وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغيرات الجنس، وسنوات الخدمة، والدرجة العلمية، والدراسات والأبحاث العلمية التي تم نشرها، وقد أوصت الدراسة بضرورة حرص هيئة ضمان الجودة والاعتماد بالاستمرار في تطبيق معايير الجودة والتحسين منها، وضرورة التركيز على نشر الوعي والثقافة حول معايير ضمان الجودة داخل مؤسسات التعليم العالي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research is the property of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Empowering Women in University Leadership Positions: The Saudi Context. (English)

    المؤلفون: لينا سليمان الخل

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2022, Vol. 23 Issue 2, p48-55, 8p

    مصطلحات جغرافية: JIDDAH (Saudi Arabia), RIYADH (Saudi Arabia)

    Abstract (English): This study aims to practically identify the reality of empowering Saudi women in leadership positions in higher education institutions, reveal the challenges that prevent their empowerment, and suggest some methods to overcome these challenges. To achieve the study’s objectives, the researcher used the descriptive survey method based on a questionnaire as a tool for the analysis. The researcher used a classified random sample of 376 faculty members in the following Saudi government universities: King Saud in Riyadh, King Abdulaziz in Jeddah, and Imam Abdulrahman bin Faisal in the Eastern. The study reached several conclusions. The analysis indicates that there is empowerment of Saudi women in leadership positions in higher education institutions and that there is agreement among the study sample members on the challenges that prevent the empowerment of Saudi women in leadership positions in higher education institutions. Cultural challenges come first, followed by personal challenges, and finally, organizational challenges. There is strong agreement on ways to overcome challenges that prevent Saudi women from being empowered in leadership positions in higher education institutions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الحالية إلى تع ر ف واقع تمكين المرأة السعودية في المناصب القيادية بمؤسسات التعليم الجامعي، والكشف عن التحديات التي تحول دون تمكينها، ومن م َ ث اقتراح بعض سُبل التغلب على هذه التحديات. ولتحقيق أهدا ف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، وتم اعتماد الاستبانة كأداة للدراسة، واستخدمت الباحثة عينة عشوائية طبقية قوامها ) 376 ( عض وا من أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الحكومية السعودية التالية: )الملك سعود بالرياض، والمل ك عبد العزيز بجدة، والإمام عبد الرحمن بن فيصل بالشرقية(. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج؛ منها: يشير الواقع إلى أن هناك تمكي ن ا للمرأة السعودية في المناصب القيادية بمؤسسات التعليم الجامعي؛ حيث جاء ذل ك بدرجة "موافق"، وأن هناك موافقة بين أفراد عينة الدراسة على التحديات التي تحول د ون تمكين المرأة السعودية في المناصب القيادية بمؤسسات التعليم الجامعي؛ حيث تأتي التحديات الثقافية بالمرتبة الأولى، تليها التحديات الشخصية، وفي الأخير تأتي التحديات التنظيمية، كما أشارت النتائج إلى أن هناك "موافقة بشدة " على سُبل التغلب على التحديات التي تح ول دون تمكين المرأة السعودية في المناصب القيادية بمؤسسات التعليم الجامعي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Creative Self-Efficacy and Its Relationship to Mental Motivation Among Outstanding Students at King Saud University. (English)

    المصدر: International Journal for Talent Development; 2021, Vol. 12 Issue 23, p119-146, 28p

    الشركة/الكيان: KING Saud University

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effectiveness of the Blackboard Elements During Corona Pandemic in Light of the Quality Assurance and Accreditation Standards from the Viewpoint of Faculty Members: A Case Study of the Mathematics Department at Umm Al-Qura University. (English)

    المصدر: Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education; 2021, Vol. 14 Issue 49, p99-123, 25p

    Abstract (English): The study aimed to identify the effectiveness of the Blackboard elements during Coronavirus pandemic in light of the quality assurance and accreditation standards from the viewpoint of faculty members at the Mathematics Department, Umm Al-Qura University. To achieve the objectives of the study, the descriptive analytical method was used. The study sample consisted of (45) members of the teaching staff in the mathematics departments of Umm Al-Qura University, who taught mathematics courses during Coronavirus pandemic. The questionnaire, which consisted of (33) items, was used to collect relevant data. The results of the study indicated that the effectiveness of the four components of the Blackboard that were studied during the Corona pandemic in light of the standards of quality assurance and accreditation was at a medium degree of (3.32), while the effectiveness component of cloud storage on the Blackboard got the highest score (3.68). The effectiveness component of the digital library on the Blackboard got the lowest score among the four elements (3.11). These results suggested the need to increase attention to the requirements of achieving quality assurance and work to raise them in higher education institutions for interactive mathematics courses, as the lack of interest in them may have affected the results and outcomes of mathematics students. The study concluded with a number of recommendations, including supporting the elements of the Blackboard and using them in the educational process, developing and evaluating them in the light of quality standards; conducting further studies on the use of the Blackboard; providing all facilities for the success of the educational process; and seeking to achieve quality and accreditation requirements whenever possible. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفــت الدراســة إىل التعــرف على فاعليــة عناصر منصة البــاك بــورد "Blackboard "يف تدريس الرياضيــات أثناء جائحــة كورونا يف ضوء معايري ضمان اجلودة واالعتمــاد من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، "دراســة حالة بقســم الرياضيات يف جامعــة أم القرى"، وقد تكونت عينة الدراســة من )45 ) عضوا من أعضاء هيئة التدريس يف قســم الرياضيات جبامعة أم القرى الذين درســوا مقررات الرياضيات أثناء جائحة كورونا على منصة البالك بورد، ومت اســتخدم أداة الدراســة االســتبانة املكونة من )33 ) فقرة معدة جلمع البيانات الالزمة. مت استخدام املنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهداف الدراسة. أشارت نتائــج الدراســة إىل أن فاعلية عناصر منصــة البالك بورد "Blackboard "األربعة اليت مت دراســتها أثنــاء جائحــة كورونا يف ضوء معايري ضمان اجلــودة واالعتماد جاءت بدرجة متوســطة بلغت )32.3 ،) بينما حصل عنصر فاعلية التخزين السحايب على منصة البالك بورد )Blackboard )على أعلى درجة، مقدارها )68.3 ،)أما عنصر فاعلية املكتبة الرقمية على منصة البالك بورد )Blackboard )فقد حصل على أقل درجة بني العناصر األربعة، وكان مقدارها )11.3 ،)وقد أكدت نتائج هذه الدراسة على ضرورة زيــادة االهتمام مبتطلبات حتقيــق ضمان اجلودة والعمل على دعمها يف مؤسســات التعليم العايل ملقررات الرياضيات؛ حيث إن ضعف االهتمام هبا رمبا يؤثر يف نتائج وخمرجات طالب الرياضيات، وقد يكون سببا رئيسا يف ضعفها. وقد أوصت الدراسة بعدة توصيات، أمهها: دعم عناصر منصة البالك بورد واستخدامها يف العملية التعليمية، والعمل على تطويرها، وتقوميها يف ضوء معايري اجلودة، باإلضافة إىل أمهية إجراء مزيد من الدراســات على استخدام منصة البالك بورد، وتوفري مجيع اإلمكانات لنجاح العملية التعليمية، والعمل على حتقيق متطلبات اجلودة واالعتماد ما أمكن ذلك. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education is the property of University of Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Obstacles to Applying the Principle of Disclosure and Transparency in Higher Education Institutions: An Exploratory Study in Private Universities in the Sultanate of Oman. (English)

    المصدر: Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education; 2021, Vol. 14 Issue 49, p73-98, 26p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): The study aimed to explore the obstacles to applying the principle of disclosure and transparency in higher education institutions in private universities in the Sultanate of Oman. The qualitative method was used through in-depth interview as a tool to reveal the opinions of the study sample about the obstacles to applying the principle of disclosure and transparency in private universities, Oman. The sample consisted of (12) individuals from the administrative leaders in the universities under study. The study results reported a number of obstacles to the application of disclosure and transparency in Omani private universities, where (83%) of the sample agreed that there was weak disclosure transparency in the university's budget and the spending items. In addition, (50%) of the sample agreed that there was weakness of credibility and transparency when applying policies, internal work controls, subjective evaluation of the employee’s performance by his direct manager, and weak awareness of the importance of disclosure and transparency among managers. Therefore, the study recommended activating disclosure and transparency mechanisms in private universities in Oman by adding the principle of disclosure and transparency as an independent measure within the standard of governance and management to obtain institutional accreditation, and by providing electronic systems with integrated services and functions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف الدراسة إلى الكشف عن معوقات تطبيق مبدأ الإفصاح والشفافية في مؤسسات التعليم العالي (دراسة استكشافية في الجامعات الخاصة بسلطنة عمان)، وقد تم استخدم المنهج النوعي من خلال المقابلة الشخصية المعمقة كأداة للكشف عن آراء العينة حول معوقات تطبيق مبدأ الإفصاح والشفافية في مؤسسات التعليم العالي في الجامعات الخاصة بسلطنة عمان، وتكونت العينة من (12) فرداً من القيادات الإدارية في الجامعات عينة الدراسة، وأظهرت نتائج هذه الدراسة العديد من معوقات تطبيق الإفصاح والشفافية في الجامعات الخاصة العمانية؛ إذ كان أبرزها اتفاق (83%) من العينة على ضعف شفافية الإفصاح عن ميزانية الجامعة وبنود الصرف، في حين اتفق (50%) من العينة على ضعف المصداقية والشفافية عند تطبيق السياسات وضوابط العمل الداخلية، وخضوع تقييم أداء الموظف للتقدير الشخصي من المسؤول المباشر، وضعف ثقافة المدراء والموظفين بأهمية الإفصاح والشفافية. وأوصت الدراسة بتفعيل آليات الإفصاح والشفافية في الجامعات الخاصة بسلطنة عُمان من خلال إضافة مبدأ الإفصاح والشفافية كمقياس مستقل ضمن معيار الحوكمة والإدارة للحصول على الاعتماد المؤسسي، وتوفير الأنظمة الإلكترونية ذات الخدمات والوظائف المتكاملة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education is the property of University of Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: King Saud University students' attitudes towards the Importance of Awareness of Heritage. (English)

    المصدر: Zarqa Journal for Research & Studies in Humanities; 2017, Vol. 17 Issue 2, p625-639, 15p

    الشركة/الكيان: KING Saud University

    Abstract (English): Universities play an important role in the development of heritage awareness among students; it helps them to understand and recognize the importance of landmarksand archaeological heritage in the country, and equip them with the knowledge, skills and values that link the significance of heritage as a component of economic, social and cultural, as well as their orientation and attitudes towards heritage. This study aims to identify the attitudes of King Saud University students towards the importance of awareness to heritage in the light of some variables emanating from the perspective of the students themselves. The study, which was conducted from 01/02/2015 to 21/05/2015 adopted a descriptive and analytical approach that indeed requires data collection pertaining to the development of students' attitudes scale towards heritage awareness. The collected data was distributed after presentation to a number of reviewers. That was done to ensure the sincerity and the persistence of a random sampling of undergraduate and graduate students at King Saud University. The number of male/ female students was 450. The results showed that there is a perception and awareness among the study sample members about some elements of traditional culture, and positive attitude towards heritage and its importance. It also pointed to the lack of statistically significant differences between demographic variables in the students’ attitude towards the importance of awareness of heritage. Based on the results, the study proffered a number of recommendations, most notably being the inclusion of the curricula of heritage importance and its awareness in the academic courses of the university; and the development of heritage awareness among students through University activities to create conscious-laden generation that are aware of heritage importance in economic, social and cultural pursuits. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تؤ دّي اّلجَامِعات دّو ا ر مُّهِ مّا فّي تّنمية اّلوعي اّلتُّ اَ رث ي لّدى اّلط لبة؛ إّذ تُّسااااعِد عّلى إّد ا رك أّ م يّة اّلمعال اّلتُّ اَ رثِيِّة، وّالأثر يّة، واكسااااابِه اّلمعار ،ّ والمها ا رت، وّالقي اّلمرتبطة بّأ م ية اّلتُّ اَ رث كّجانب اّقتِصااااد ي، وّاجتِماع ي، وّثقاف ي، فّعااام عّم تّنمية مّيوله ، وّاتجا اته نّ وَ اّلتُّ اَ رث وّقد دفت اّلدِّ ا رساااةّ ال اَل يّة إّلى مّعرفةِ اّت جا ات طّلبة جّامعة اّلملك سّعود نّ وَ اّلوعي بّأ م يّة اّلتُّ اَ رث فّي عَّّوء بّعض اّلمُّتغ يّ ا رت 2015ّ ، عّلى اّلمنهج اّلوصااااااااا يّ اّلت لَيل يّ، وّقد تّ جّمع اّلبياناتّ /5ّ / 2015 إّلى 21ّ /2/ تعتمد ذه اّلدِّ ا رساااااااااة اّلتي أُّجريت فّي اّل تر مّم 1ّ المطلوبة مّم خّمل تّطوير اّلبا ثَ لّمقيا سّ يّرصادُّ اّت جا ات اّلط لبة، وّّيشاتمل عّلى مّعلومات أّول يّة، بّالإعاافة إّلى: )ّ 33 ( عّبار تّقيس اّلات جاه نّ وَ اّلوعيّ التُّ اَ رثِيِّّ، يَّث وّ زع ذا اّلمقياس عّلى عَّيِّنة عّشاااوا يّة مّم طّلبة اّلبكالوريوس وّال دّ ا رساااات اّلعليا بّجامعة اّلملك سّاااعود وّعدد : )ّ 050 ( طّال بّا وّطالبة، وّذلكّ بعد عّرعِّه عّلى عّدد مّم اّلمُّ كّميم، وّالت أ كّدِّ مّم صّدقه وّثباته أّوظهرت اّلنتا ج أّ مّ نالك إّد ا ر كّا وّوع يّا لّدى أّف ا رد عّ يّنة اّلدِّ ا رسااااة، وَّل بّعض عّناصااااار اّلثقافة اّلتُّ اَ رثِيِّة، كّما أّشاااااارت إّلى عّد وّجود فّرو دّال ةّ إ صَاااا يّا بّيم اّلمتغ يّ ا رت اّلديموغ ا رفية فّي اّت جا ات اّلط لبة نّ وَ اّلوعي بّأ م ية اّلتُّ اَ رث وّبنا ء عّلى اّل نّتا ج قّدمت اّلدِّ ا رساااة عّد دّا مّم اّلت وصااايات مّم أّبرز ا:ّ رفد اّلمنا ج وّالمق رّ ا رت اّل دّ ا رس يّة اّلجامع يّة بّموعوعات اّلتُّ اَ رث وّأ ميته، وّتنمية اّلوعي اّلتُّ اَ رثِ ي لّدى اّلط لبة عّم طّري اّلأنشطة اّلجامع يّة؛ لّتشكيل جّي لّ وّا عّّ بأ م يّة اّلتُّ اَ رث فّي اّلجوانب اّلاقتِصاد ية، وّالاجتِماع ية، وّالثقاف ية [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Zarqa Journal for Research & Studies in Humanities is the property of Zarqa Journal for Research & Studies in Humanities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: Murshid, Ebtissam Z.

    المصدر: Saudi Medical Journal; May2017, Vol. 38 Issue 5, p533-540, 8p

    مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia

    مستخلص: Objectives: To evaluate the effectiveness of a specially-designed dental book (preparatory aid) on the behavior of a group of Autism Spectrum Disorder (ASD) Saudi children during their first dental visit to the College of Dentistry, King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia. Methods: A cross-sectional double-blinded pre-and post clinical study consisting of 2 parts; a survey targeting the parents, and a clinical oral examination of their ASD children was conducted between January and June of 2016. Results: A total of 40 children (75% males and 25% females) with an average age of 6.1 years were included. Approximately 47.5% children acted positively during the dental procedure. The dental book had a positive effect on the behavior of 37.5% children according to their parents' evaluation and highly effective in enhancing the parents' dental knowledge (67.5%). Conclusion: Parents expressed positive opinions regarding the use of preparatory aids in the dental environment. Approximately half of the ASD children benefit from the preparatory aid used according to the parents' opinion, and the follow up survey showed improvement in the parent's dental knowledge and oral hygiene practices. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Saudi Medical Journal is the property of Saudi Medical Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    المصدر: Journal of Literature Ink; 2017, Vol. 1 Issue 13, p511-550, 40p

    Abstract (English): The educational institution is seeking to link between the needs of the learner and the requirements on the one hand and its objectives on the other hand, which envisages planning to increase the expertise of learners' knowledge and information to enrich their lives during and after their studies through the various subjects. To achieve these goals, the educational programs are not limited to the traditional relations in the halls of the study, but beyond inside and outside the classroom, where programs, activities, events and a variety of attitudes which are included to enable students to solve problems that they encounter and to help them to build their personalities and develop their skills and abilities. One of these activities is Activities art, which is an important part of the process educational stages in university education. In spite of the availability of activities in (AL IRAQIA UNIVERSITY), but it is noted that the number of students involved in the artistic activities constitutes a very small percentage compared with the proportion of the total number of students at the university. Therefore it is necessary to carry out a study to identify the factors that make students participate in artistic activities and find ways to activate their participation from their point of view. This field study is trying to investigate ways of activating the participation of students in technical activities, in order to extract the outcome of the results of this field which can be used to enhance the participation of students and the exercise of artistic activities in the (AL IRAQIA UNIVERSITY). The objectives of the study are summarized in the following: 1) Identify the participation factors in artistic activities for students of (AL IRAQIA UNIVERSITY) point of view. 2) Identify the factors that lead to increase the activation participation percentage in artistic activities. In light of the results yielded conclusions, including: 1) Has not adopted the university and its colleges have not adopted the full artistic activities, these activities did not receive adequate support for their development Except in the narrow limits which did not include all branches and areas of artistic activities beside the absence of a central plan for organizing the work of the diverse artistic activities and almost crumpled in a spontaneous activation activities 2) Achieving the goal of education can be done by expanding the perceptions of students towards artistic practices.it is the responsibility of the institution to deliver the goals and achieve quality in the construction of an integrated student personal according to the educational institution ambition. 3) The role of educational institution is limited in management and supervision, and lacks the guidance and training in artistic activities. These activities are means of training students on educational leadership styles, and obedience, responsibility, and to instill a spirit of cooperation and altruism, sacrifice and giving. The study resulted in a number of recommendations including: 1) (AL IRAQIA UNIVERSITY) administration's efforts should be directed to raise the level of participation of students in all activities in all their diversity because of its importance to integrate students' personalities. 2) Activation of artistic activity in the (AL IRAQIA UNIVERSITY), according to the educational goals of artistic activity and in line with the nature of the study in the enterprise facilities. 3) Provide a centralized center or dedicated technical activities halls according to its terms of reference, and the provision of supplies and technical devices and modern equipment. 4) Work to sweeten the students participants in artistic activities, through their support and make them aware of the importance of participating in these activities, and to meet the desires of their artistic ambition. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تسعى المؤسسة التعليمية لغاية ترتبط بحاجات ومتطلبات المتعلم من جهة وأهدافها من جهة أخرى، والتي تتوخى التخطيط لزيادة خبرات المتعلمين من المعارف والمعلومات المميزة لإغناء حياتهم اثناء الدراسة وبعدها، من خلال المواد الدراسية المختلفة، ولتحقيق هذه الأهداف فإن برامجها التعليمية لا تقتصر على العلاقات التقليدية في قاعات الدراسة، بل إلى ما هو أبعد داخل وخارج القاعات الدراسية، حيث تتضمن برامج وأنشطة وفعاليات ومواقف متنوعة ليتمكن الطالب من خلال المشاركة فيها صقل شخصيته وتنمية مهاراته وقدراته على حل المشكلات التي تواجهه،ومن هذه البرامج والأنشطة - الأنشطة الفنية - التي تعد جزءاً مهما من العملية التعليمية في مراحل التعليم الجامعية ومكملة لها. وعلى الرغم من توافر الأنشطة في الجامعة العراقية والجهود المبذولة، إلا إنه يلاحظ ان عدد الطلبة المشاركين في النشاطات الفنية يشكل نسبة ضعيفة جداً مقارنة مع عدد الطلبة الاجمالي في الجامعة.. لذلك كان لابد من القيام بدراسة للتعرف على عوامل مشاركة الطلاب في الأنشطة الفنية والسبل المؤدية إلى تفعيل مشاركتهم من وجهة نظرهم. تحاول هذه الدراسة الميدانية تقصي السبل الكفيلة بتفعيل مشاركة طلبة في الانشطة الفنية، بهدف استخلاص ما تسفر عنه من نتائج ميدانية يمكن الاستفادة منها في تعزيز مشاركة الطلبة وممارسة الأنشطة الفنية في الجامعة العراقية. وتتلخص أهداف الدراسة فيما يأتي: ١. التعرف على عوامل المشاركة في الأنشطة الفنية لطلبة الجامعة العراقية من وجهة نظرهم. ٢. تحديد العوامل المؤدية إلى تفعيل مشاركة الطلبة في الأنشطة الفنية. وفي ضوء نتائج البحث تمخضت عن الاستنتاجات منها: ١. لم تتبن الجامعة وكلياتها النشاطات الفنية تبنياً كاملاً، ولم تلق هذه النشاطات الدعم الكافي لتطويرها.. إلا في حدود ضيقة لم تشمل جميع فروع الأنشطة الفنية ومجالاتها. مع غياب الخطة المركزية لتنظيم عمل النشاطات الفنية المتنوعة وتكاد تكوم عفوية في تفعيل النشاطات. ٢. ان تحقيق الهدف التربوي من خلال توسيع مدارك الطلبة تجاه ممارساتهم الفنية، يقع على عاتق المؤسسة التعليمية لإيصال الاهداف وتحقيق الجودة في بناء شخصية الطالب المتكاملة وفق طموح المؤسسة التعليمية. ٣. يقتصر الدور على الإدارة والإشراف من قبل المؤسسة التعليمية، ويفتقر الى توجيه وتدريب الطلبة على ادارة النشاطات الفنية، اذ إن الأنشطة وسيلة من وسائل تدريب الطلاب علي أساليب القيادة التربوية السليمة، وعلى الطاعة وتحمل المسؤولية، وغرس روح التعاون والإيثار والتضحية والعطاء. وقد تمخضت الدراسة عن جملة من التوصيات منها: ١. ينبغي توجيه جهود إدارة الجامعة العراقية نحو رفع مستوى مشاركة الطلاب في جميع الأنشطة الطلابية على اختلافها وتنوعها نظراً لأهميتها في نمو شخصياتهم المتكامل. ٢. تفعيل النشاط الفني في الجامعة العراقية، وفق الأهداف التربوية للنشاط الفني وبما ينسجم مع طبيعة الدراسة في مرافق المؤسسة. ٣. توفير مركز مركزي او قاعات مخصصة للأنشطة الفنية باختلاف اختصاصاتها، وتوفير المستلزمات والأجهزة والمعدات الفنية الحديثة. ٤. العمل على ترغيب الطلبة للمشاركين في الأنشطة الفنية، وذلك من خلال دعمهم وتوعيتهم بأهمية المشاركة في تلك النشاطات، و بما يلبي رغباتهم وطموحهم الفني. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Literature Ink is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Ability of Foreign Students Studying at the Universities in Jordan to Adjust Socially and Academically (English)

    المؤلفون: الزيود, إسماعيل

    المصدر: Jordan Journal of Social Sciences; 2013, Vol. 6 Issue 3, p395-409, 15p

    Abstract (English): This study aimed at examining the adjustment of foreign students studying at the universities in Jordan socially and academically, using several factors academic, psychological, social and economic perspectives. In order to achieve the objectives of the study, the researcher has developed a questionnaire dealing with these factors. This questionnaire is distributed over a sample chosen via strata random approach that consists of 350 male and female students. The study reached the following results: there are no statistically significant differences in the foreign students' adaptation. It has been revealed that the adjustment in its highest level was economically followed by social, psychological and the lowest was academic scope. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى معرفة مدى تكيف وتوافق الطلبة الوافدين الدارسين في الجامعات الأردنية في أربعة مجالات هي: المجال الأكاديمي، والمجال النفسي، والمجال الاجتماعي، والمجال الاقتصادي، ولتحقيق هذا الهدف تم تطوير استبانه بحث تضمنت المجالات المشار إليها أعلاه، طبقت على عينة عشوائية طبقية بلغ حجمها (350) طالبا وطالبة. وتوصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تكيف وتوافق الطلبة الوافدين تعزى لمتغير المستوى الدراسي. وتبين أن أعلى مستوى للتكيف كان في المجال الاقتصادي، يليه المجال الاجتماعي ثم المجال النفسي وان أقل مستوى تكيف كان في المجال الأكاديمي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Jordan Journal of Social Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)