يعرض 1 - 1 نتائج من 1 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.17s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effectiveness of Engineering Design in Developing Engineering Habits of Mind among Eight Grade Students in Sultanate of Oman. (English)

    المصدر: Journal of Educational & Psychological Studies / Magallat Al-Dirasat Al-Tarbawiyyat Wa-Al-Bafsiyyat; 2020, Vol. 14 Issue 2, p362-380, 19p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): This research investigates the effect of engineering design on the development of the engineering habits of mind among eighth grade students in the Sultanate of Oman. The study adopted the semi-experimental research design. The study sample had two experimental groups; the first group (23 students) was enrolled in a special program of engineering design; and the second group was a control group (25 students) which had not participated in any engineering design programs. The quantitative results revealed statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the performance of students of the two groups in identifying problem habits, optimization and development, and system thinking in favour of the experimental group in the scale of the habits of the engineering mind. However, there were no statistically significant differences between the performance of the two groups in the habits of visualizing, creativity in problem solving, and adaptation. Analysis of qualitative data reached similar findings. Taken together, these findings suggest a set of recommendations, including the integration of engineering design into science curricula for contribution to the development of engineering habits of mind. Further surveyed studies can be conducted to discover the most common engineering habits of mind among students of all stages in the study. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ملخص: هدفت الدو اسة الحالية إلى تقحعي أثر التصميم الهندسي في تنمية عادات العقل الهندسية لدى طالبات الصف الثامن الاساسي في سلطنة عمان، وتم استخدام المنهج شبه التجريبي، وتكو.نت عينة الدو.اسة من ٤٨ طالبة تو. ز.عن على مجموعتين، تجر.يبية ضمت ٢٣ طالبة تم إلحاقهن ببر.نامج خاص بالتحعميم الهندسي، ومجموعة ضابطة. لم يتم اضافة اي بر.ذامج خاص بالتصميم الهندسي لها وتكو. نت من ٢٥ طالبة، وكشفت النتائج الكمية عن وجو. د فروق نات دلالة إحصائية عند مستو,ى دلالة ه٠ر٠ بين متو. سطات اداء طالبات المجموعتين الضابطة والتجر.يبية في عادات التعرف على المشكلة، والتحسين والتطو.ير، والتفكير. المنظومي لصالح المجموعة التجريبية في مقياس عادات العقل الهندسية، بينما لم تظهر فروق دالة إحصائيا بين متو. سطات اداء المجموعتين في عادات التصو.ر، والإبداع في حل المشكلات، والقدو.ة على التكيف. كما اشارت البيانات الذو.ءية إلى نتائج مشابهة. إلى حد كبير، حيث توصلت إلى أن بعض عادات الطنل الهندسية تمت تنميتها من خلال بر.ذامج التصميم الهندسي بشكل واضح، كعادة التعر ف على المشكلة.. وفي ضوء النتائج خلصت الدو.اسة إلى مجمو.ءة من التوصيات، منها: ضروو.ة الاهتمام بدمج التصميم الهندسي في مناهج العلو.م بهدف تنمية. عادات العقل الهندسية، فبعض هذه العادات يمكن تنميتها من خلال التحديات الهندسية: كعادة التعرف على المشكلة والتحسين والتطوير.، كما اقتر.حت الدو.اسة إجراء بحوث مسحية حو.ل أكثر عادات العقل الهندسية الأكثر انتشار٠ا لدى الطلبة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Educational & Psychological Studies / Magallat Al-Dirasat Al-Tarbawiyyat Wa-Al-Bafsiyyat is the property of Sultan Qaboos University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)