يعرض 1 - 7 نتائج من 7 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.24s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Hydrological analysis of the basin of Wadi Al-Sahal and the possibility of harvesting its water north-west of Lower Zab in Kirkuk governorate. (English)

    المصدر: Journal of Surra Man Raa; 2021, Vol. 17 Issue 67, p921-962, 42p

    Abstract (English): Water is the backbone of life and the most important pillars of sustainable development and the pillar of development and advancement at all levels. This importance emerges, especially in dry and semi-arid regions through the investment of temporary valley waters flowing and the study of morphometric analysis of its surveying, formal and metaphysical properties and the possibility of applying water harvesting technology in order to sign the best sites for locating dams It is necessary to know the water storage for its investment. To reach generalizations and laws governing the relationship between watercourse basins in an objective way and mathematical methods. The study used several hydrological methods that fall within the environment of GIs in order to reach the desired goals for research, therefore it appears from the study of the geology of the region that it is graded in its age from the triple era (Tertiary), specifically Eocene Lower deposits until the Quaternary era. The topography of the study area is characterized by its predominantly flat character. It turned out that the area of the basin reached (49) km2, and the elongation ratio was (0.45), while the rotation ratio was (0.3), while the ratio of ocean consistency was (1.8), with respect to the formal and surveying characteristics. As for the density of the longitudinal water drainage, it reached (2.5). As for the terrain characteristics, where the ratio of the terrain reached (4.6) m / km, the soils of the Basin are distinguished as having a texture that varies between the clay mix and alluvial soils. For wading and sediment transport operations. It was found through the study that the lake area in front of the proposed dam varies according to contour lines. The area of the lake at the contour line (150) m is about 43145 m 3. This area increases to 23907439 m at the contour line 230. It turns out that the amount of storage in the lake in front of the proposed dam varies according to the contour lines. As it reaches at the contour line (150) about 46383970 m3, this quantity decreases to 23907439 m3 at the contour line 230 m. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الماء هو عصب الحياة واهم ركائز التنمية المستدامة ودعامة التطور والنهوض على جميع الاصعدة، وتبرز هذه الاهمية لاسيما في المناطق الجافة وشبه الجافة من خلال استثمار مياه الاودية المؤقتة الجريان ودراسة التحليل المورفومتري لخصائصها المساحية والشكلية والموفومترية وامكانية تطبيق تقانة حصاد المياه من اجل توقيع أفضل المواقع لتحديد السدود الموضعية عليها ومعرفة الخزين المائي من اجل استثماراتها. للوصول الى تعميمات وقوانين تحكم العلاقة بين احواض المجاري المائية بطريقة موضوعية واساليب رياضية. استخدمت الدراسة طرائق من اجل الوصول الى الاهداف المرجوة للبحث ، لذلك يظهر من دراسة GIs هيدرولوجية عديدة تقع ضمن بيئة (Lower وتحديداً الآيوسين الأسفل ،(Tertiary) جيولوجية المنطقة بأنها تتدرج في أعمارها من العصر الثلاثي تتميز طبوغرافية منطقة الدراسة بأنها يغلب عليها الطابع . (Quaternary) وحتى العصر الرباعي deposits) 5( في حين بلغت نسبة ،, السهلي. تبين ان مساحة الحوض بلغت ) 49 ( كم 2 وان نسبة الاستطالة بلغت ) 0 الاستدارة ) 5.0 ( اما نسبة تماسك المحيط أذ بلغت ) 8،1 ( هذا بالنسبة للخصائص الشكلية والمساحية. اما كثافة الصرف المائي الطولي فقد بلغت ) 5.0 ( كم/كم 2 اما من حيث الخصائص التضاريسية حيث بلغت نسبة التضرس 4.,( م/كم، تتميز ترب حوض السحل بأنها ذات نسجه تتباين بين الترب المزيجية الطينية والغرينية ونستدل على ( ذلك من إنها ترب منقولة تطورت بفعل العمليات الهيدروجيومورفولوجية الخاصة بعمليات النقل والارساب بفعل الأودية. تبين من خلال الدراسة إن مساحة البحيرة أمام السد المقترح تختلف حسب خطوط الكنتور. تبلغ مساحة البحيرة عند خط الكنتور) 051 (م حوالي 34035 م 4 تزداد هذه المساحة لتبلغ 24210342 م عند خط الكنتور 241 .م.تبين إن كمية الخزن في البحيرة أمام السد المقترح تختلف حسب خطوط الكنتور . اذ تبلغ عند خط الكنتور) 051 (م حوالي 37434201 م 4 تقل هذه الكمية لتبلغ 24210342 م 4 عند خط الكنتور 241 م. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Surra Man Raa is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Social responsibility and citizenship and its relationship to voluntary behavior among students of the internal departments / University of Kirkuk. (English)

    المصدر: Journal of Surra Man Raa; 2021, Vol. 17 Issue 66, p1953-1996, 42p

    مصطلحات جغرافية: IRAQ

    Abstract (English): Social responsibility is a human necessity to prepare a good citizen and build a unified society capable of keeping pace with the accelerated progress of all aspects of life, it is a unique social need, so following up the degree of social responsibility among university students is one of the issues worthy of attention and research because it is related to many issues of society, including the process of social responsibility in all Its fields are in Iraq that all educational and educational institutions, including the university, play their role in following up the degree of social responsibility that characterizes students in all faculties of the university, which students of internal departments form part of, and that the feeling of responsibility is one of the important foundations in evaluating and building the personality of the individual, and with this, the absence of social responsibility becomes life chaos The law of the jungle prevails, cooperation is lacking, and selfishness and individualism prevail. Citizenship is also an important aspect of the personality structure. The deficiency in this aspect is largely responsible for what we suffer today from problems. We do not exaggerate if we say that many of the current problems of our society are the problems of the absence of the spirit of citizenship and social responsibility at its core. The research objectives were defined by: 1- Social responsibility, citizenship and voluntary work according to the variable of scientific competence (humanitarian / pure). 2- The significance of the link between citizenship and volunteer work according to the variable of specialization (humanities, pure sciences) 3- The significance of the link between volunteer work and social responsibility, according to the variable of specialization (humanities, pure sciences). The research community consisted of students of the internal departments at the University of Kirkuk. As for the research sample, it consisted of (126) male and female students living in the internal departments and formed a percentage. The researcher used to prepare a measure of social responsibility, a measure of citizenship and another measure of volunteer work to identify the levels of variables among students of internal departments and after using Statistical means the following results were reached: There is a statistically significant correlation at a level of (0.05) confidence in students' behavior among the three research variables. The existence of a statistically significant difference in the correlation coefficient in the variables of volunteer work and citizenship among students of the internal departments of humanitarian and pure specializations at a level of confidence (0.05) and a degree of freedom (129) 3- There is a statistically significant difference in the correlation coefficient in the variables of volunteer work and social responsibility among students of the internal departments of pure and humanitarian specializations at a level of confidence (0.05) and a degree of freedom (129). املسؤولية االجتماعية واملواطنة ... [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): إن املسؤولية االجتامعية رضورة إنسانية إلعداد املواطن الصالح وبناء جمتمع موحد قادر عىل مسايرة التقدم املسارع لكافة مناحي احلياة, فهي حاجة اجتامعية فريدة, لذا فأن متابعة درجة املسؤولية االجتامعية لدى طلبة اجلامعة من القضايا اجلديرة باالهتامم والبحث ألهنا املرتبطة بالعديد من قضايا املجتمع ومنها عملية املسؤولية االجتامعية بكل جماالهتا يف العراق, وأن مجيع املؤسسات الرتبوية والتعليمية منها اجلامعة تقوم بدورها يف متابعة ً درجة املسؤولية االجتامعية التي يتصف هبا الطلبة يف مجيع كليات اجلامعة والتي يشكل طلبة األقسامالداخلية جزء منها, وأن الشعور باملسؤولية من األسس املهمة يف تقويم وبناء شخصية الفرد ومع هذا فإن غياب املسؤولية االجتامعية تصبح احلياة فوىض وتشيع رشيعة الغابة وينعدم التعاون وتغلب االنانية والفردية. كام متثل املواطنة جانبًا مهًام يف بنية الشخصية ويعترب النقص يف هذا اجلانب مسؤوالً إىل حد كبري عام نعانيه اليوم من مشكالت وال نبالغ إذا قلنا أن كثريًا من مشكالت جمتمعنا الراهنة هي مشكالت غياب روح املواطنة واملسؤولية االجتامعية يف صميمها . وقد حتددت أهداف البحث بالتعرف عىل : 5 -املسؤولية االجتامعية واملواطنة والعمل الطوعي عـــــىل وفـــــق متغري االختصاص العلمي )اإلنساين / رصفة ( . 2 -داللة االرتباط بني املواطنة والعمل التطوعي عىل وفق متغري االختصاص )انساين علوم رصفة ( 3 -داللة االرتباط بني العمل التطوعي واملسؤولية االجتامعية عىل وفق متغري االختصاص ) إنساين علوم رصفة ( . وقد تكونت جمتمع البحث من طلبة االقسام الداخلية يف جامعة كركوك أما عينة البحث تألفت من )621 ) طالبًا وطالبة للساكنني يف األقسام الداخلية وشكلت نسبة وقد استخدم الباحث بإعداد مقياس للمسؤولية االجتامعية ومقياس للمواطنة ومقياس اخر للعمل التطوعي للتعرف عىل مستويات املتغريات لدى طلبة االقسام الداخلية وبعد استخدام الوسائل االحصائية تم التوصل إىل النتائج اآلتية : 6 -وجودارتباط دال إحصائيًا عند مستوى ثقة ) 0,0 ),فـــي سلوك الطلبة بني متغريات البحث الثالثة . 2 -وجود فرق دال إحصائيا يف معامل االرتباط يف متغريي العمل التطوعي واملواطنة لدى طلبة األقسام الداخلية لالختصاصات اإلنسانية والرصفة عنــــد مستوى ثقة ) 0,0 ),وبدرجة حرية ) 621) 3 -وجود فرق دال إحصائيًا يف معامل االرتباط يف متغريي العمل التطوعي واملسؤولية االجتامعية لدى طلبة األقسام الداخلية لالختصاصات اإلنسانية والرصفة عنــــد مستوى ثقة ) 0,0 ),وبدرجة حرية ) 621. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Surra Man Raa is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The impact of adaptation of E-Learning in light of the Corona pandemic. (English)

    المصدر: Journal of Surra Man Raa; 2021, Vol. 17 Issue 66, p1691-1714, 22p

    Abstract (English): Change is required and is inevitable in times of crisis, but they try to resist this type of education with all their strength, and the rejection of the idea of change sometimes comes from fear and dread of the potential dangers that change may bring that leads people to a reality worse than their reality, which they are accustomed to in the past and present. And the reason may be the absence of the drive to develop and build on the stability they have built in their lives. Hence, we find that the idea of e-learning that began in our universities nearly ten years ago. Many teachers and students did not like it alike, and the number of those coming there decreased, but e-learning soon proved its usefulness in a short period of time, and the popularity of it increased significantly in the universities of the world and the universities of the Arab world, and its importance and usefulness, especially now, and the importance of this topic and for the above reasons The above mentioned, the researcher has written a paper entitled (the effect of the legal adaptation of e-learning in light of the Corona pandemic), the problem of the study, the presentation of ideas and their discussion in accordance with Iraqi laws, then the most important conclusions are a concluding conclusion of what the researcher has reached in the research. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): إ َّن التغيري مطلوب وأمر حتم يف زمن األزمات، بل حياولون مقاومة هذا النوع من التعليم بكل ما أوتوا من قوة، ويأيت الرفض لفكرة التغيري أحيانًا من اخلوف والرهبة ملا قد حيمله التغيري من خماطر حمتملة تقود اإلنسان إىل واقع أسوأ من واقعهم الذي تعّودوا عليه يف املايض واحلارض، وقد يكون السبب هو غياب الدافع نحو التطور والركون إىل االستقرار الذي ألفوه يف حياهتم ومن هنا نجد أن فكرة التعليم اإللكرتوين)Learning- E )التي بدأت يف جامعاتنا منذ ما يقارب العرش سنوات. ُ ق لكثري من املّدرسني والطلبة عىل حِّد سواء، وقّلت أعداد اُمل ملَتر قبلني، ولكن ما لبث التعليم اإللكرتوين أن أثبت جدواه خالل مدة وجيزة، فتزايد اإلقبال عليه بشكل ملحوظ يف جامعات العامل وجامعات الوطن العريب، وبانت أمهيته وجدواه وال سيام اآلن، وألمهية هذا املوضوع ولألسباب آنفة الذكر فإن الباحث قام بكتابة بحثة املوسوم) أثر التكييف القانوين للتعليم اإللكرتوين يف ظل جائحة كورونا(، وبيان اشكالية الدراسة، وطرح االفكار ومناقشتها وفق القوانني العراقية، ثم أهم االستنتاجات حصيلة استنتاجية ملا تو ّصل إليه الباحث يف البحث. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Surra Man Raa is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The effect of using the direct education strategy in alleviating the difficulties of reading comprehension among special education students. (English)

    المؤلفون: إسماعيل عبدال حس

    المصدر: Journal of Surra Man Raa; 2020, p739-796, 57p

    Abstract (English): The current research aims to identify the effect of using the direct education strategy in alleviating the difficulties of reading comprehension among special education students. To achieve this goal, the researcher developed a hypothesis stating that "There is a statistically significant difference between (0.05) According to the strategy of direct education, and the average score of the control group, which is taught according to the usual method of easing reading comprehension difficulties. The study sample consists of (17) students from the third grade (special education) of both sexes. the pupils before the start of the experiment and after the completion of the experiment consists of (21) paragraph, which is specific to the subjects of the book of reading the decision, has been extracted the authenticity of the virtual test by presenting it to a group of arbitrators to determine the readiness of the application and then extracted the researcher steadfastness in the manner of retesting, (For reading comprehension) of the control group. The researcher usef the experimental design, which gives the design of the equal groups two tests, one before the application of the experiment and the other after the application and the experimental groups and The researcher also compared the two groups in some variables. The statistical methods used the Mann-Tenni test and the Kai-square test, then the YTS test, the Lukox test, and the Koder-Richardson-20 equation to analyze the results.The results of the study show that there is a statistically significant difference for the students of the experimental group studied by direct education and their superiority over the usual method. In light of this, a number of recommendations and suggestions are developed to complement the research results. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): استهدف البحث الحالي التعرف على أثر استخدام استراتيجية التعليم المباشر في تخفيف صعوبات الفهم القرائي لدى تلاميذ التربية الخاصة، ولتحقيق هذا الهدف وضع الباحث فرضية تنص على أنه )) يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة ) 5,50 ( بين متوسط درجات المجموعة التجريبية التي تدرس وفق استراتيجية التعليم المباشر، ومتوسط درجات المجموعة الضابطة التي تدرس وفق الطريقة الاعتيادية في تخفيف صعوبات الفهم القرائي(( حيث بلغت عينة البحث ) 71 ( تلميذ وتلميذة من تلاميذ الصف الثالث الابتدائي )تربية خاصة( ومن كلا الجنسين ،وقد أعد الباحث اختباراً لقياس الفهم القرائي لهؤلاء التلاميذ قبل بدء التجربة وبعد الانتهاء من التجربة مكوناً من ) 17 ( فقرة ، وهو خاص بمواضيع كتاب القراءة المقرر، وقد تم استخراج الصدق الظاهري للاختبار وذلك بعرضه على مجموعة من المحكمين لمعرفة مدى جاهزيتها للتطبيق ، ومن ثم استخرج الباحث الثبات بطريقة إعادة الاختبار، كما قام الباحث بتهيئة الخطط الخاصة باستراتيجية التعليم المباشر للمجموعة التجريبية وخطط خاصة بالطريقة الاعتيادية)للفهم القرائي( للمجموعة الضابطة واستخدم الباحث التصميم التجريبي الذي يطلق علية تصميم المجموعات المتكافئة باختبارين أحدهما قبل تطبيق التجربة والآخر بعد التطبيق وللمجموعتين التجريبية والضابطة قام الباحث بمكافئة المجموعتان في بعض المتغيرات، أما الوسائل الإحصائية فقد استخدم اختبار )مان( و)تني( واختبار مربع )كاي( ومن ثم اختبار تصحيح )يتس( واختبار )ولكوكسن( ومعادلة )كيودر- ريتشاردسون- 20 ( لتحليل النتائج وقد استعملت هذه الوسائل الاحصائية كونها متلائمة مع العينات الصغيرة. أما نتائج البحث فقد أظهرت وجود فرق دال إحصائياً ولصالح تلاميذ المجموعة التجريبية التي درست بواسطة التعليم المباشر وتفوقها على الطريقة الاعتيادية وفي ضوء ذلك تم وضع عدد من التوصيات والمقترحات استكمالاً لنتائج البحث. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Surra Man Raa is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: زبار, خالد طه

    المصدر: Journal of Surra Man Raa; 2020, p1181-1205, 24p

    مصطلحات موضوعية: ISLAMIC education, GENDER, SCHOOL year, PUBLIC schools, FEMALES

    مصطلحات جغرافية: IRAQ

    Abstract (English): This study aims at measuring reading levels of Islamic education book of the first intermediate class in Iraq. The researcher follows a descriptive method in his study. The sample includes 105 students of both gender, they are distributed as (54) males and (51) females. These samples are chosen by using a random indetermine method from different public school in academic year ( 2018-2019) which belong to Al-Anbar Education directotate. Concerning the subjects' samples, three texts are chosen from Islamic education book for first intermediate. A specific text is designed to measure the validity. The results show the following: the reading texts in Islamic education book of the fiest intermediate class in Iraq show frustrateing level reading. There are significant statistical differences at the level of difference (0.05 =a) according to the gender for females. According to the results, certain recommendations are presented. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث إىل قياس مستوى مقروئية كتاب الرتبية اإلسالمية للصف األول متوسط يف العراق.استخدم الباحث املنهج الوصفي يف البحث, واشتملت عينة البحث عىل)501 )طالبًا وطالبًة, من طلبة الصف األول متوسط منهم )15 )طالبًا, و)15 )طالبًة, تم اختيارهم بالطريقة العشوائية العنقودية من أربع مدارس حكومية تابعة ملديرية تربية األنبار للعام الِّدرايس)8052 – 8052,)أما عينة املوضوعات فقد تم اختيار ثالثة نصوص قرائية من كتاب الرتبية اإلسالمية للصف األول . ولإلجابة عن أسئلة البحث, أعد الباحث اختبارًا من نوع اختبار التتمة )كلوز( كأداة لقياس مقروئية النصوص القرائية, وطبق االختبار عىل عينة البحث بعد التحقق من صدقه وثباته. وقد أظهرت نتائج البحث ما يأيت: إ َّن النصوص القرائية يف كتاب الرتبية اإلسالمية املقرر للصف األول متوسط يف العراق تقع يف املستوى اإلحباطي من مستويات املقروئية, وإ َّن النصوص القرائية يف كتاب الرتبية اإلسالمية املقرر للصف األول متوسط يف العراق غري متدرجة حسب درجة مقروئيها, وتوجد فروق دالة إحصائيًا عند مستوى الداللة )α=0001 )يف درجة مقروئية النصوص القرائية يف كتاب الرتبية اإلسالمية تعزى ملتغري اجلنس لصالح اإلناث, ويف ضوء نتائج البحث أوىص الباحث توصيات عديدة . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Surra Man Raa is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
  7. 7
    دورية أكاديمية

    المصدر: Journal of Surra Man Raa; 2019, Vol. 15 Issue 61, p203-242, 39p

    مصطلحات موضوعية: LINGUISTICS, TERMS & phrases, CONCEPTS, NARRATIVES, CHRONOLOGY

    Abstract (English): This research aims at uncovering the most important observations that can be drawn from the concepts and terminology that came in an early era in the formation of linguistic thought, through the narratives transmitted by the sources of research, which were not limited to a branch of the other branches of language, Mixed with various linguistic aspects, so there were many concepts at that stage, which ranged from the pre-Islamic era to the beginning of linguistic composition in the second century of migration, as well as the emergence of several clear terms at that stage, although some of the meanings of terminology have changed after the stability of linguistic sciences, They were adequate Expression of linguistic thought at the time. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يهدف هذا البحث الكشف عن أهمّ الملاحظ التي يمكن لنا أن نستخلصها من المفاهيم والمصطلحات التي وردت في عصر مبكّر في تكوّن الفكر اللغويّ، من خلال الروايات التي تناقلتها مصادر البحث، والتي لم تقتصر على فرع من دون آخر من فروع اللغة، فقد كانت بدايات النشأة الفكرية مختلطة تشتمل على شتّى الجوانب اللغوية، لذا تعددت المفاهيم في تلك المرحلة التي امتدت من العصر الجاهليّ إلى بدايات التأليف اللغويّ في القرن الثاني للهجرة، فض ا لا عن ظهور عدّة مصطلحات واضحة في تلك المرحلة، وإن كان قد تغيّّت بعض دلالات المصطلحات بعد استقرار العلوم اللغوية، إلّا أنها كانت وافية في التعبيّ عن الفكر اللغويّ آنذاك. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Surra Man Raa is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)