يعرض 1 - 8 نتائج من 8 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.27s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Studying his analysis of the digital skills courses for Primary School in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the standards of the integrated curriculum "STEM". (English)

    المؤلفون: عمشاء مناحي القح

    المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Aug2022, Vol. 1 Issue 10, p21-39, 19p

    Abstract (English): This study aimed to reveal the extent of the inclusion of digital skills books at the primary stage" upper grades "fourth, fifth and sixth primary, to the standards of the integrated curriculum", and the researcher followed the descriptive analytical approach, and the study tool was represented in a list of standards of the integrated curriculum and card analysis of the content of: The field of "interpreting and linking information from science, technology, engineering and mathematics" at the first level by 56.6%, then the field of "learning the exact content of Science, Technology, Engineering and mathematics and its application" at the second level by 17.6%, then the field of "integrating the contents of Science, Technology, Engineering and mathematics" at the third level by 13.6%, then the field of "cooperation as a team(STEM)" at the fourth level by 6.3%, then the field of "Use and application of technology creatively and professionally" at the fifth level by 3.2%, and finally the field of "development of critical thinking among students" at the sixth level by 2.7%, at the sixth level by 2.7%, at the sixth level by 2.7 when the field of "engagement and preoccupation in the survey of global issues" was not available and received a percentage Based on the results, the researcher recommended rebuilding the digital skills books at the primary level and developing them in the light of the standards of the integrated curriculum, and holding workshops for teachers to introduce them to the integrated curriculum. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ملستخلص: هدفت الدراسة للكشف عن مدى تضمين كتب املهارات الرقمية باملرحلة االبتدائية "الصفوف العليا" الرابع والخامس والسادس االبتدائي، ملعايير املنهج التكاملي "STEM ،واتبعت الباحثة املنهج الوصفي التحليلي، وتمثلت أداة الدراسة في قائمة بمعايير املنهج التكاملي STEM وبطاقة تحليل محتوى كتب املهارات الرقمية باملرحلة االبتدائية، وتكونت العينة من كامل مجتمع الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: توفر مجال "تفسيروربط املعلومات من العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات" باملستوى األول بنسبة 6.56 ،%ثم مجال "تعلم املحتوى الدقيق للعلوم والتقنية والهندسة والرياضيات وتطبيقها" باملستوى الثاني بنسبة 6.17 ،%ثم مجال "دمج محتويات العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات" باملستوى الثالث بنسبة 6.13 ،%ثم مجال "التعاون كفريق واحد)STEM ") باملستوى الرابع بنسبة 3.6 ،%ثم مجال "استخدام وتطبيق التقنية بشكل إبداعي واحترافي" باملستوى الخامس بنسبة 2.3 ً %، وأخيرا مجال "تنمية التفكيرالناقد عند الطلبة" باملستوى السادس بنسبة 7.2 ،%في حين لم يتوفر مجال "االنخراط واالنشغال في استقصاء القضايا العاملية" وحصل على نسبة معدومة التوفر في محتوى املنهج، واستنادا للنتائج أوصت الباحثة بإعادة بناء كتب املهارات الرقمية باملرحلة االبتدائية وتطويرها في ضوء معاييراملنهج التكاملي، وعقد ورش عمل للمعلمين لتعريفهم باملنهج التكامليSTEM. الكلمات املفتاحية: تحليل املحتوى، تطويرالكتب، املنهج التكاملي STEM ،املرحلة االبتدائية، السعودية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Spatial Suitability Analysis for Identification of Best Sites for Collecting Photovoltaic Energy in the Kingdom of Saudi Arabia using Boolean Model. (English)

    المؤلفون: فهد املطلق

    المصدر: Dirasat: Human & Social Sciences; 2022, Vol. 49 Issue 4, p138-150, 13p

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The absence of environmental awareness in the Kingdom of Saudi Arabia and its impact on green marketing in light of the Kingdom's vision 2030. (English)

    المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Feb2022, Vol. 6 Issue 4, p1-23, 23p

    Abstract (English): the research aimed to identify the absence of environmental awareness in the Kingdom of Saudi Arabia and its impact on green marketing in achieving the vision of the Kingdom 2030.) students, and the results of the research resulted in a set of results, the most important of which are: The level of environmental awareness among the members of the study sample is high with an arithmetic average of (4.12), and it also showed that the level of awareness of the importance of green marketing among the members of the study sample is high, with an average of (3.90), It also became clear that there is a direct statistically significant relationship at the level (0.05) between environmental awareness and green marketing, and it was found that there were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the level of environmental awareness and the level of awareness of the importance of green marketing among the members of the study sample due to the difference (gender, age), and in light of these results, the study presented a set of recommendations, the most important of which are: Adopting educational policies aimed at raising awareness and educating members of society in general and university students in particular, in order to pay attention to the environment and ways to preserve it and encourage P to work in the environmental fields and conduct practical research for school and university students and their teachers through rewards and material grants in order to encourage distinguished and new research in this regard and to grant financial privileges to companies committed to implementing the contents of green marketing such as granting soft loans and tax exemptions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث إلى التعرف على غياب الوعي البيئي في اململكة العربية السعودية وأثره على التسويق األخضر في تحقيق رؤية اململكة 2030 ،ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام املنهج الوصفي التحليلي وتم أعداد استبانة وتوزيعها على عينة تم اختيارها بالطريقة العشوائية من طالب جامعة امللك سعود بالرياض بلغت )55 ) طالبا، وقد أسفرت نتائج البحث عن مجموعة من النتائج أهمها: أن مستوى الوعي البيئي لدى أفراد عينة الدراسة مرتفع بمتوسط )4.12 من5 ،)كما بين أن مستوى الوعي بأهمية التسويق األخضر لدى أفراد عينة الدراسة مرتفع، بمتوسط )3.90 ،)كما اتضح أن هناك عالقة طردية ذات داللة إحصائية عند مستوى )0.05 )بين الوعي البيئي والتسو يق األخضر، كما تبين عدم وجود فروق ذات داللة إحصائية عند مستوى معنوية )0.05 )في مستوى الوعي البيئي ومستوى إدراك أهمية التسويق األخضر لدى أفراد عينة الدراسة التي تعزى الختالف)الجنس، العمر(، وفي ضوء هذه النتائج قدمت الباحثات مجموعة من التوصيات أهمها: تبني سياسات تربوية تهدف إلى توعية وتثقيف أفراد املجتمع بشكل عام وطلبة الجامعات بشكل خاص، من أجل االهتمام بالبيئة وطرق املحافظة عليها والتشجيع على العمل في املجاالت البيئية وإجراء البحوث العملية لطالب املدارس والجامعات وأساتذتهم عن طريق املكافآت واملنح املادية من أجل تشجيع األبحاث املتميزة والجديدة في هذا الشأن ومـنح االمتيـازات املاليـة للـشركات امللتزمة بتطبيـق مـضامين التـسويق األخضر مثـل مـنح القـروض امليسرة واإلعفاءات الضريبية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Analyze of general rainfall trend in Al Dayra’a basin in Hail region (Saudi Arabia) during the period 1976-2017. (English)

    المصدر: Dirasat: Human & Social Sciences; 2021 Supplement, Vol. 48, p1-29, 29p

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Reality of the Application of Knowledge Management and ItsImpact on the Excellence of Institutional Performance in Saudi Universities: A Case Study at Najran University. (English)

    المصدر: Jerash Journal for Research & Studies; jun2019, Vol. 20 Issue 1, p177-213, 37p

    Abstract (English): The present study aimed to identify the reality of the application of knowledge management and its impact on the excellence of institutional performance in Saudi universities: A case study at Najran University in Saudi Arabia. The study utilized the descriptive analytical approach through designing questionnaire used to measure the reality of applying knowledge management in Najran University. Data collected from a sample consisted of (168) faculty members. The study showed that the reality of applying knowledge management in Najran University from faculty perspective was medium, and there is a strong correlation between the requirements of knowledge management and its processes on one hand, and the satisfaction of workers, the learning and the institutional development, and the efficiency of the internal processes on the other hand Some recommendations have been made including the need to make faculty members aware of the importance and concept of knowledge management, supporting the main processes of knowledge management, and overcoming obstacles of applying knowledge management. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف ت الدراس ة الحالي ة إل ى بيا ن واقع تطبي ق إدارة المعرف ة وأثرها على تميز الأداء المؤسسي فى الجامعات السعودي ة: دراسة حالة على جامعة نجران السعودي ة ولتحقي ق أهدا ف الدراس ة ت م إتبا ع المنهج التحليلي الوصفي ، كما ت م تصميم إستبانة لقياس واقع تطبيق إدارة المعرفة بجامعة نجران، وتم جمع البيانات من عينة من أعضاء هيئة التدريس بلغت ( 168 ) عضواً وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: أن واقع تطبيق إ دارة المعرف ة ف ي جامعة نجران من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس جاء بدرجة متوسطة، وأن هناك علاقة ارتباط قوية بين متطلبات إدارة المعرفة وعملياتها من ناحية، ورضا العاملين، والتعليم والنمو المؤسسي، وكفاءة العمليات الداخلية من جهة أخرى، وخرجت الدراسة بعدة توصيا ت منها: أهمية التوعية حيال مفهوم إدارة المعرفة وأهميتها، ودعم العمليات الرئيسة لإدارة المعرفة، وتوفير المتطلبات اللازمة لتطبيقها، والعمل على تذليل معوقات تطبيقها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Jerash Journal for Research & Studies is the property of Jerash University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Involvement Degree of Knowledge Management in the Administrative Operations at the Ministry of Education in the Kingdom of Saudi Arabia as Perceived by General Managers in the Ministry. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2018 Supplement, Vol. 45, p1-21, 21p

    Abstract (English): The current study aimed at examining the involvement degree of knowledge management in the administrative operations of the Ministry of Education in the kingdom of Saudi Arabia as perceived by general principals in the ministry. For the purpose of attaining its aims, the researchers identify the study items which consisted of six divisions including (60) assumptions. The tool was applied after examining its validity on all the study sample which consisted of (74) male and female principals. The results of the study were: -The involvement degree of knowledge management in the administrative operations in the Ministry of Education in the Kingdom of Saudi Arabia in general was moderate (2.64-2.68). -There are no significant differences at (α≤0.05) of the involvement degree of knowledge management in the administrative operations in the Ministry of Education in the Kingdom of Saudi Arabia as perceived by general principals in the ministry due to (gender and qualification).According to the results, the study recommended to circulate its results to all general principals in the Ministry of Education in K.S.A. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف الد ا رسة الحالية إلى التعرف على درجة توظيف إدارة المعرفة في العمليات الإدارية في و ا زرة التعليم بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظر مديري العموم بالو ا زرة، وللإجابة عن أسئلة الد ا رسة ولتحقيق أهدافها تم تحديد فق ا رت الأداة إذ تكونت من ستة مجالات تضمنت ) 60 ( فقرة، اعتمدت الد ا رسة المنهج المسحي الوصفي، وطبقت أداة الد ا رسة بعد أن تم التأكد من صدقها وثباتها على جميع مديري العموم بالو ا زرة والبالغ عددهم ) 74 ( مدي ا رً ومديرة. وتوصلت الد ا رسة إلى عدد من النتائج أهمها: - أن المتوسطات الحسابية لدرجة توظيف إدارة المعرفة في العمليات الإدارية في و ا زرة التعليم بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظر مديري العموم بالو ا زرة بشكل عام كانت بدرجة متوسطة. -ولا توجد فروق ذات دلالة لدرجة توظيف إدارة المعرفة في العمليات الإدارية في و ا زرة التعليم بالمملكة العربية )α≤ إحصائية عند مستوى ( 0.05 السعودية من وجهة نظر مديري العموم بالو ا زرة تعزى لمتغي ا رت الد ا رسة )الجنس والمؤهل العلمي(. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: An Approach to Provide Adequate Housing in Saudi Arabia. (English)

    المصدر: Journal Architecture & Planning; 2018, Vol. 30 Issue 1, p55-78, 24p

    Abstract (English): Providing adequate housing and enabling citizens to obtain shelter is a requirement for ensuring the stability of any society and the well-being of its members. Lack of housing supply, the high cost of dwelling units and the difficulty to obtain and own housing have recently manifested some of the problems facing many members of Saudi society. This has prompted the government to issue a number of regulatory decrees in the past few years, allocate over three hundred billion Saudi riyals (eighty billion US dollars) as funding for housing, and establish and commission the Ministry of Housing to build five hundred thousand dwelling units. However, faced with the pursuance of the “traditional” method applied in the market, based on models of large dwelling units and concrete frame structural system that require a large number of craftsmanship labor and longer construction time, the Ministry managed to deal with only a small fraction of the target number of unit’s implementation. This paper aims to formulate a methodology to tackle the difficulty of providing the required numbers of housing units to meet the requirements of Saudi households, with high-quality, low-cost solutions in a short period of time; and to utilize allocated resources for the Saudi housing sector to achieve the best results, in order to generate a quantum leap in Saudi’s housing industry. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يعد توفير الإسكان الملائم وتمكين المواطنين من الحصول عليه وامتلاكه مطلباً اجتماعياً واقتصادياً؛ لضمان استقرار المجتمعات ورفاه أفرادها. وقد ظهرت مؤخراً مشكلة نقص المعروض من المساكن وارتفاع تكلفة الحصول عليها وصعوبة امتلاكها بصفتها واحدة من المشكلات التي تواجه كثيراً من أفراد المجتمع السعودي، وهو ما حدا بالحكومة في السنوات القليلة الماضية إلى إصدار عدد من الأوامر التنظيمية، وتخصيص دعم يفوق ثلاثمائة مليار ريال للإسكان، واستحداث وزارة للإسكان وتكليفها ببناء خمسمائة ألف وحدة سكنية. ومع هذا لم تتمكن الوزارة إلا من طرح نسبة ضئيلة من حجم العدد المستهدف للتنفيذ؛ بسبب انتهاجها الأسلوب ((التقليدي)) المطبق في السوق، والمعتمد على نماذج الوحدات السكنية الكبيرة ونظام البناء بالخرسانة الهيكلية والذي يتطلب عدداً كبيراً من العمالة الحرفية والوقت الطويل. وتهدف هذه الورقة إلى صياغة منهج لمعالجة مشكلة توفير الأعداد المطلوبة من المساكن التي تلبي رغبات الأسر السعودية في فترة قياسية بتكلفة منخفضة وجودة عالية، وبما يعمل كذلك على توجيه الموارد المخصصة لقطاع الإسكان السعودي لتحقق أفضل النتائج، وإحداث نقلة نوعية في صناعة الإسكان في المملكة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal Architecture & Planning is the property of King Saud University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Factors Influencing Women Empowerment within Family from the Perspective of Married Women Working in Administration at King Abd Al-Aziz University. (English)

    المصدر: Dirasat: Human & Social Sciences; Nov2017, Vol. 44 Issue 4, p85-112, 28p