يعرض 1 - 1 نتائج من 1 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.22s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effectiveness of the Blackboard Elements During Corona Pandemic in Light of the Quality Assurance and Accreditation Standards from the Viewpoint of Faculty Members: A Case Study of the Mathematics Department at Umm Al-Qura University. (English)

    المصدر: Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education; 2021, Vol. 14 Issue 49, p99-123, 25p

    Abstract (English): The study aimed to identify the effectiveness of the Blackboard elements during Coronavirus pandemic in light of the quality assurance and accreditation standards from the viewpoint of faculty members at the Mathematics Department, Umm Al-Qura University. To achieve the objectives of the study, the descriptive analytical method was used. The study sample consisted of (45) members of the teaching staff in the mathematics departments of Umm Al-Qura University, who taught mathematics courses during Coronavirus pandemic. The questionnaire, which consisted of (33) items, was used to collect relevant data. The results of the study indicated that the effectiveness of the four components of the Blackboard that were studied during the Corona pandemic in light of the standards of quality assurance and accreditation was at a medium degree of (3.32), while the effectiveness component of cloud storage on the Blackboard got the highest score (3.68). The effectiveness component of the digital library on the Blackboard got the lowest score among the four elements (3.11). These results suggested the need to increase attention to the requirements of achieving quality assurance and work to raise them in higher education institutions for interactive mathematics courses, as the lack of interest in them may have affected the results and outcomes of mathematics students. The study concluded with a number of recommendations, including supporting the elements of the Blackboard and using them in the educational process, developing and evaluating them in the light of quality standards; conducting further studies on the use of the Blackboard; providing all facilities for the success of the educational process; and seeking to achieve quality and accreditation requirements whenever possible. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفــت الدراســة إىل التعــرف على فاعليــة عناصر منصة البــاك بــورد "Blackboard "يف تدريس الرياضيــات أثناء جائحــة كورونا يف ضوء معايري ضمان اجلودة واالعتمــاد من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، "دراســة حالة بقســم الرياضيات يف جامعــة أم القرى"، وقد تكونت عينة الدراســة من )45 ) عضوا من أعضاء هيئة التدريس يف قســم الرياضيات جبامعة أم القرى الذين درســوا مقررات الرياضيات أثناء جائحة كورونا على منصة البالك بورد، ومت اســتخدم أداة الدراســة االســتبانة املكونة من )33 ) فقرة معدة جلمع البيانات الالزمة. مت استخدام املنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهداف الدراسة. أشارت نتائــج الدراســة إىل أن فاعلية عناصر منصــة البالك بورد "Blackboard "األربعة اليت مت دراســتها أثنــاء جائحــة كورونا يف ضوء معايري ضمان اجلــودة واالعتماد جاءت بدرجة متوســطة بلغت )32.3 ،) بينما حصل عنصر فاعلية التخزين السحايب على منصة البالك بورد )Blackboard )على أعلى درجة، مقدارها )68.3 ،)أما عنصر فاعلية املكتبة الرقمية على منصة البالك بورد )Blackboard )فقد حصل على أقل درجة بني العناصر األربعة، وكان مقدارها )11.3 ،)وقد أكدت نتائج هذه الدراسة على ضرورة زيــادة االهتمام مبتطلبات حتقيــق ضمان اجلودة والعمل على دعمها يف مؤسســات التعليم العايل ملقررات الرياضيات؛ حيث إن ضعف االهتمام هبا رمبا يؤثر يف نتائج وخمرجات طالب الرياضيات، وقد يكون سببا رئيسا يف ضعفها. وقد أوصت الدراسة بعدة توصيات، أمهها: دعم عناصر منصة البالك بورد واستخدامها يف العملية التعليمية، والعمل على تطويرها، وتقوميها يف ضوء معايري اجلودة، باإلضافة إىل أمهية إجراء مزيد من الدراســات على استخدام منصة البالك بورد، وتوفري مجيع اإلمكانات لنجاح العملية التعليمية، والعمل على حتقيق متطلبات اجلودة واالعتماد ما أمكن ذلك. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education is the property of University of Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)