يعرض 1 - 10 نتائج من 21 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.55s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    المصدر: Neurosciences; Oct2022, Vol. 27 Issue 4, p257-262, 6p

    مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia), SAUDI Arabia

    الشركة/الكيان: KING Saud University

    Abstract (English): Objectives: To assess the prevalence of alexithymia and its associated factors among medical students at King Saud University (KSU), Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia. Methods: A cross-sectional study was conducted at KSU, including 420 medical students from all years of medical college (i.e., first to the fifth year), by using an electronic questionnaire distributed during August 2021. The questionnaire consisted of sociodemographic-related questions and the 20-item Toronto alexithymia scale (a validated scale in the literature). Original Article Results: The prevalence of alexithymia among the participants was found to be 26.9%. A statistically significant association between alexithymia and gender (p=0.013) was found. A diagnosis with any psychiatric condition (p=0.026), history of abuse during childhood (p=0.006), and lack of physical activity were associated with alexithymia. Conclusion: The prevalence of alexithymia among medical students at KSU was significantly higher than general population in literatures. It was indicated in the results that being female, having a psychiatric condition or history of childhood abuse, and lack of physical activity were all associated with alexithymia. We recommend increasing awareness of and screening for alexithymia and its associated factors among medical students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الأهداف: تحديد مدى انتشار اللامفرداتية الوجدانية والعوامل المرتبطة بها بين طلبة الطب في جامعة الملك سعود، الرياض، المملكة العربية السعودية. المنهجية: باستخدام استبيان إلكتروني، اُجريت دراسة مقطعية في جامعة الملك سعود وشملت عينة الدراسة 420 من طلبة الطب من جميع السنوات)السنة الأولى إلى الخامسة(. وتم توزيع الاستبيان خلال شهر أغسطس سنة 2021. ويتألف الاستبيان من أسئلة اجتماعية - ديمغرافية ومقياس تورنتو لالكسيثيميا. النتائج: بناءً على نتائج الدراسة، وُجد أن مستوى انتشار اللامفرداتية الوجدانية هو% 26.9 بين المشاركين. ودلت النتائج على وجود ارتباط بين اللامفرداتية الوجدانية والجنس ذو دلالة إحصائية كما دلت النتائج على أن التشخيص بأي حالة نفسية .)p=0.013(والتعرض إلى إساءة المعاملة أثناء الطفولة)p= أو مرض نفسي) 0.026 وعدم ممارسة النشاط البدني مرتبطين باللامفرداتية)p=0.006(الوجدانية. الخلاصة: مستوى انتشار اللامفرداتية الوجدانية بين طلبة الطب في جامعة الملك سعود أعلى بكثير مقارنةً بما وجد بالعامة في الدراسات السابقة. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن الإناث والمعاناة من مرض نفسي والتعرض إلى إساءة المعاملة أثناء الطفولة وعدم ممارسة النشاط البدني عوامل ذات ارتباط باللامفرداتية الوجدانية. نوصي بزيادة التوعية عن اللامفرداتية الوجدانية والعوامل المرتبطة بها والكشف المبكر عنها بين طلبة الطب. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Neurosciences is the property of Neurosciences and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    المصدر: Neurosciences; Oct2022, Vol. 27 Issue 4, p244-250, 7p

    مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia)

    الشركة/الكيان: KING Saud University

    Abstract (English): Objectives: To investigate seizure characteristics, types, and define the etiology of epilepsy in children aged ≤2 years using the 2017 ILAE classification. Methods: A retrospective chart review was conducted at King Khalid University Hospital, King Saud University Medical City, Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia for children below 2 years of age diagnosed with epilepsy, and on anti-seizure medications from Original Article January 2017 - December 2018. The collected data involved detailed information on the patients' seizure, electroclinical, neuroimaging, laboratory evaluations, and underlying etiology. Results: One-hundred and fifty patients were included in the study and classified according to etiology into: genetic (43, 28.7%), structural (41, 27.3%), metabolic (10, 6.7%), infectious (8, 5.3%), immune-mediated (1, 0.7%) and unknown (47, 31.3%) groups. The most common seizure types were generalized epilepsy, among which generalized tonicclonic seizures occurred in 56 (37%) patients, followed by tonic seizures in 31 (21%), infantile spasm in 19 (13%), myoclonic seizures in 4 (2.7%), atonic seizures in 6 (4%), and focal seizures in 33 (22%) patients. Global developmental delay and abnormalities in both neurologic exam and neuroimaging were more common in the structural and genetic groups. Electroencephalography was abnormal in 82 (55%) patients, including the majority of the structural group (26, 63.4%). Conclusion: The etiology of epilepsy in this cohort remains undetermined (unknown) in a large proportion of cases, followed by genetic and structural causes. This result added to the published international data about epilepsy in the first 2-years of life. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الأهداف: التحقيق في خصائص النوبات وأنواعها وتحديد مسببات الصرع لدى الأطفال الذين تقل أعمارهم عن سنتين. المنهجية: أجريت مراجعة الرسم البياني بأثر رجعي أجريت في مستشفى الملك خالد الجامعي، المدينة الطبية، جامعة الملك سعود ، الرياض، المملكة العربية السعودية للأطفال دون سن الثانية، الذين تم تشخيص إصابتهم بالصرع، وعلى الأدوية المضادة لنوبات الصرع خلال الفترة من يناير 2017 م إلى ديسمبر 2018 م. تضمنت البيانات التي تم جمعها معلومات مفصلة عن نوبات المرض، والكهرباء السريرية، والتصوير العصبي، والتقييمات المختبرية والمسببات الأساسية. النتائج: تم تضمين 150 مريضاً في الدراسة وتم تصنيفهم حسب ،)27.3% ، 28.7 (، بنيوي هيكلي) 41 % ، المسببات إلى: وراثي) 43 5.3 (ومجموعات مناعية % ، 6.7 (، معدي) 8 % ، استقلابي) 10 31.3 (.وقد كانت % ، 0.7% (ومجموعات غير معروفة) 47 ،1(أكثر أنواع النوبات شيوعًا هي الصرع المعمم، ومن بينها النوبات 37 (مريضًا، %(التوترية الارتجاجية المعممة التي حدثت في 56 21 (، وتشنج طفلي في 19 %(تليها نوبات الصرع التوتري في 31 2.7 (، نوبات ونائية %(13% (، والنوبات الرمعية العضلية في 4 (22 (مريض. وكان التأخر %(4(، ونوبات بؤرية في 33 %(في 6 في النمو العام، و شذوذات في كل من الفحص العصبي والتصوير العصبي أكثر شيوعًا في المجموعات الهيكلية والوراثية. كان تخطيط 55 (مريضاً ، بما في ذلك غالبية %(كهربية الدماغ غير طبيعي في 82 .)63.4%, المجموعة الهيكلية) 26 الخلاصة: تظل مسببات الصرع في هذه المجموعة غير محددة)غير معروفة(في نسبة كبيرة من الحالات، تليها الأسباب الوراثية و الهيكلية. وتعتبر هذه النتيجة إضافة علمية إلى البيانات الدولية المنشورة حول الصرع في أول عامين من العمر. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Neurosciences is the property of Neurosciences and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: An analytical statistical study to assess the quality of university transportation services A case study of female students of King Saud University in Riyadh. (English)

    المصدر: Al-Adab / Al-ādāb; Sep2022, Vol. 142 Issue 1, p331-358, 28p

    مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia)

    الشركة/الكيان: KING Saud University

    Abstract (English): 1. Study subject: This research presents a statistical analysis of the satisfaction level of female students at King Saud University in Riyadh about using the university transportation. This study subject can be used to design and develop a smart system of university transportation for female students and providing practical solutions applying intelligent transportation technologies and Network Analysis. 2. Objectives of the study: This study seeks to employ the outputs of statistical analysis of random questionnaire dataset consisting of (162 ) students distributed over )14) municipalities in Riyadh and )17) colleges at King Saud University in order to improving the quality of university transportation systems using GIS in spatial analysis. The spatial analysis objectives aim to determine the best ways to serve female students in moving easily from domicile to the King university and vice-versa. The statistical analysis of the level of female students' satisfaction is important in enhancing the efficiency of university transportation in order ensure the sustainability and the preservation of university resources. 3. Study methodology: The methodology of this study d epends on several sequential and interrelated steps, starting with unloading the questionnaire datasets. In the second step, the distribution pattern of the datasets was tested by applying the tests of normality (Shapiro-Wilk test) to the sample size less than (30) observations, and the (KolmogorovSmirnov) to the sample size more than )30) observations. Also (Cronbach's Alpha coefficient) was applied to testing the internal consistency of the questionnaire contents.4. Study datasets: This study relied on the questionnaire outputs, which included (74) paragraphs distributed over 10 axes determined by applying the Likert scale. 5. Results: This study reached to determine the distribution pattern of the questionnaire datasets conform to the normal distribution at the significance level of (0.05) and the degrees of freedom of (16) and (162), respectively. The internal consistency of the questionnaire's contents and was also determined by (the Cronbach’s alpha) coefficient of used (Likert scale). In addition, the general satisfaction about the quality of the university transport service and the factors that help improve its quality with the decisions and recent infrastructure projects of Riyadh city, were identified. 6. Conclusion: This study concluded with many results using the various statistical tests available in the Analyze tools of the descriptive statistics of the (SPSS23) software. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): 1. موضوع الدراسة: يقدم هذا البحث تحليلاً احصائياً لمستوى رضى طالبات جامعة الملك سعود بالرياض عن خدمة النقل الجامعي يمكن استخدامه بتصميم وتطوير نظام ذكي شامل لتخطيط ومتابعة عملية النقل الجامعي للطالبات من وإلى الجامعة من خلال تقديم حلول عملية باستخدام تقنيات النقل الذكي (Intelligent Transportation) والتحليل الشبكي (Network Analysis). 2. أهداف الدراسة: تسعى هذه الدراسة إلى توظيف مخرجات التحليل الاحصائي لبيانات استبانة عشوائية تتشكل من (162) طالبة تتوزع على (14) بلدية بمدينة الرياض و (17) كلية بجامعة الملك سعود في تحسين جودة أنظمة النقل الجامعي باستخدام نظم المعلومات الجغرافية في التحليل المكاني لمواقع سكن الطالبات واختيار المسارات المناسبة للتنقل بسهولة داخل مدينة الرياض. ويلعب مستوى رضى الطالبات عن خدمة النقل الجامعي دوراً هاماً في تحسين جودته باستخدام الأنظمة الحديثة والقدرات التحليلية التي توفرها برامج نظم المعلومات الجغرافية. كما أن التحليل الاحصائي لمستوى رضى الطالبات يلعب دوراً هاماً في تعزيز كفاءة النقل الجامعي بشكل يضمن الاستدامة والحفاظ على موارد الجامعة. 3. منهجية الدراسة: تعتمد منهجية هذه الدراسة على عدة خطوات عملية متسلسلة ومترابطة، تبدأ بتفريغ بيانات الاستبانة. وفي الخطوة الثانية تم فحص شكل توزيع البيانات بتطبيق اختبار (Shapiro-Wilk test) للتعرف على مدى مطابقة توزيع بيانات العينة التي يفوق عدد قراءاتها (30) وتطبيق اختبار (Kolmogorov-Smirnov) للتعرف على مدى مطابقة العينات التي يزيد حجمها عن (30) قراءة. كما تم تطبيق (معامل كرونباخ ِAlpha’s Cronbach) للتأكد من الاتساق الداخلي لمحاور وفقرات الاستبانة. 4. بيانات الدراسة: اعتمدت هذه الدراسة على مخرجات الاستبانة التي شملت 74 فقرة موزعة على (10) محاور تتنوع بها الأسئلة المطروحة لأفراد العينة بتطبيق مقياس (ليكرت Likert scale). 5. نتائج الدراسة: توصلت هذه الدراسة إلى تحديد مدى مطابقة توزيع بيانات الاستبانة للتوزيع الطبيعي بواسطة اختباري (Shapiro-Wilk) و (Kolmogorov-Smirnov) عند مستوى الدلالة (0.05) ودرجتي الحرية (16) و (162) على التوالي. كما تم تحديد الاتساق الداخلي لمحاور وفقرات الاستبانة مع اخضاعها لفحص الأهمية الاحصائي بواسطة فحص معامل (ألفا كرونباخ) المناسب لمقياس (ليكرت). فضلا عن ذلك تم التعرف على مستوى الرضى العام لأفراد العينة عن جودة خدمة النقل الجامعي وعلى العوامل المساعدة على تحسين جودتها في ظل القرارات والمشروعات الحديثة التي تشهدها البنية التحتية الخدماتية لمدينة الرياض. 6. الخاتمة: توصلت هذه الدراسة إلى جملة من النتائج التي كشف عنها التحليل الاحصائي بواسطة مختلف الفحوص الاحصائية باستخدام أدوات التحليل (Analyze) المتاحة ضمن الحزمة الاحصائية للوصف الاحصائي (Descriptive statistics) لبرنامج (SPSS23). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Adab / Al-ādāb is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: التطوع وتنمية رأس المال الاجتماعي لدى الشباب دراسة مطبقة على طلبة جامعة الملك سعود في الرياض، المملكة العربية السعودية. (Arabic)

    المؤلفون: Al-Sabti, Khawlah Abdullah

    المصدر: University of Sharjah Journal for Humanities & Social Sciences; Sep2023, Vol. 20 Issue 3, p487-511, 25p

    مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia)

    الشركة/الكيان: KING Saud University

    Abstract (English): Objective: This study examines volunteers and non-volunteers at universities to determine their differences in social capital and its dimensions (social relations, participation, confidence, tolerance, and cooperation). Method: The study applied the social survey approach and used a questionnaire with a purposive sample consisting of 272 students of King Saud University. SPSS 23 was used to analyse the collected data, Cronbach's alpha coefficient was used to measure the internal consistency of scale sentences, and the data were analysed with an independent sample t-test and one-way ANOVA. Results: For social capital and its dimensions, there are statistically significant differences at the 0.05 significance level between volunteers and non-volunteers with positive associations for volunteers. From the findings, this study recommends volunteering as an effective and important method for raising social capital levels and promoting innovative plans and strategies to increase youth participation in university volunteering. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف الدراسة: تسعى الدراسة إلى الكشف عن الفروق المعنوية ذات الدلالة الإحصائية عند مستوى المعنوية 0.05 بين المتطوعين وغير المتطوعين في رأس المال الاجتماعي وابعاده (العلاقات الاجتماعية، المشاركة، الثقة، التسامح، التعاون). المنهجية: استخدمت الدراسة منهج المسح الاجتماعي باستخدام أداة الاستبانة، عينة الدراسة عينة قصدية؛ تتكون من 272 من طلبة جامعة الملك سعود. تم تحليل بيانات الدراسة بواسطة البرنامج الإحصائي SPSS. 23، استخدمت الدراسة معامل الفاكرونباخ لقياس الاتساق الداخلي لعبارات المقياس، كما اعتمدت على اختبار ت Independent Sample T Test، وتحليل التباين الأحادي One way anova. النتائج: وتوصلت إلى أن هناك فروقًا معنوية ذات دلالة إحصائية عند مستوى المعنوية بلغت 0.05 بين المتطوعين وغير المتطوعين في رأس المال الاجتماعي وابعاده "العلاقات الاجتماعية، المشاركة، الثقة، التسامح، التعاون" لصالح المتطوعين. أوصت الدراسة بضرورة أن يؤخذ العمل التطوعي بعين الاعتبار كأحد الوسائل الفعالة والمهمة لرفع مستوى رأس المال الاجتماعي والسعي إلى وضع خطط واستراتيجيات جديدة ومبتكرة لزيادة مشاركة الشباب في التطوع الجامعي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of University of Sharjah Journal for Humanities & Social Sciences is the property of University of Sharjah - Scientific Publishing Unit and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Smart Growth To Revive Saudi Small and Medium-Sized Towns’ Downtowns. Buraidah Downtown As a Case Study. (English)

    المصدر: Journal Architecture & Planning; Jun2023, Vol. 35 Issue 2, p183-205, 23p

    مصطلحات جغرافية: JIDDAH (Saudi Arabia), RIYADH (Saudi Arabia)

    Abstract (English): The paper considers smart growth as a strategy in downtowns development and revival of Saudi small and medium-sized towns. It takes Buraidah downtown as a case study. Studies of downtown renaissance in the Saudi context seem to have been biased towards those of larger cities like Riyadh, Jeddah, Dammam and the like. The sheer number of small and medium-sized towns and the size of their population warrant interest in studying their downtowns. A number of socio-economic factors have pushed many residents with their activities and investments to leave the downtown to settle in the new suburbs. Such move was not without consequences. It has led to a waste of resources and land and also higher economic and environmental costs which does not fit with sustainable development goals. The present paper sets out to fill in this gap by considering smart growth as a strategy to curtail leapfrog sprawling and strip development in favor of redeveloping the downtown through compact design, higher densities, mixed uses, urban infill, public transport and walkability incentivization. The focus group method has been adopted. It consists of 12 experts and stakeholders who have an interest to discuss issues related to Buraidah downtown. The study concludes that the main reasons behind the downtown decline are to be found in its incompatible land uses where areas for traffic roads and deteriorating unfit housing accounting for about three quarters of the downtown area. The downtown has thus lost many of its essential functional elements like government institutions, higher retail businesses, recreational areas and cultural events. It is therefore, important to set up urban regulations that favor downtown over suburban development. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يركز هذا البحث عىل تطوير مراكز املدن الصغرية واملتوسطة يف اململكة وإحيائها من منظور ً التطوير الذكي املستدام، متخذا مركز مدينة بريدة كحالة دراسية. يعود السبب يف اختيار هذا النمط من مراكز املدن إىل حتيز الدراسات يف هذا امليدان إىل مراكز املدن الكربى كالرياض وجدة والدمام ومكة واملدينة دون غري ً ها من املدن األقل حجام رغم عددها الكبري وإيوائها لنسبة معتربة من السكان. ال شك أن عوامل اجتامعية ً واقتصادية أدت هلجر السكان األصليني ملنطقة املركز فانتقلت معهم أنشطتهم وخدماهتم واستثامراهتم بحثا ً عن فرص أجدى يف الضواحي. وقد أدى هذا النمط إىل هدر للموارد ولألرايض وارتفاع كلفة التطوير ماديا ً وبيئيا وهو ما ال ينسجم واملفهوم السليم لالستدامة. من هنا كان هدف هذه الورقة البحثية اعتامد التطوير الذكي كأسلوب ناجع ملقاومة هذا التمدد العمراين والتنمية الرشيطية واحلد من التوسع نحو األطراف من خالل إعادة بعث التنمية يف املركز وفق التخطيط املتضام ورفع كثافة التطوير وتشجيع اإلحالل العمراين ومتازج االستعامالت وتعزيز النقل العام وحتفيز حركة املشاة للتقليل من االعتامد عىل السيارة. تم اعتامد املنهج ً الوصفي التحلييل لتحليل الوضع الراهن ملركز بريدة بمعاينته كميا ً ونوعيا وتوثيق مناطقه النشطة وغري النشطة َّ وحاالت النسيج العمراين. كام تم إجراء مقابلة مطولة مع املجموعة املركزة Group Focus والتي تشمل 12 ً فردا من اخلرباء واملهتمني وأصحاب املصلحة ملناقشة أسباب التداعي وفرص اإلحياء من جديد ملنطقة مركز بريدة. من أهم نتائج الدراسة أن من أسباب ضعف املركز هي اختالل توزيع االستعامالت حيث حتتل شبكة الطرق واملساكن املتدهورة واألرايض الفضاء ما يناهز ثالثة أرباع مساحته. كل هذا أدى لفقدان املركز ملعظم عنارصه األساسية. هلذا ال بد من إعادة املقرات احلكومية واخلدمات التجارية الراقية وغريها ليستعيد املركز ُ عافيته. وهذا ال يتأتى ما مل تسن ترشيعات تعطي أفضلية ملنطقة املركز عىل حساب املناطق املجاورة حتى يتم ً جلب االستثامرات إليه جمددا. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal Architecture & Planning is the property of King Saud University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effect of Applying Gamification in Teaching Chemistry on the Achievement and the Development of Habits of Mind for 10th Grade Female Students. (English)

    المصدر: Journal of Educational Sciences; May2023, Vol. 35 Issue 2, p211-234, 24p

    مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia)

    Abstract (English): The aim of this study was to reveal the effect of gamification in teaching chemistry on achievement and developing habits of mind among 10th grade female students in Riyadh. Quasi-experimental approach, with pre- post-measurements design was implemented on a random sample. An achievement test was prepared, and Habits of Mind scale for Alshakhs et al. (2015) was used. A gamification teaching model was designed. The results showed statistically significant difference at (α≤0.05) in achievement test between the mean scores of the groups in favor of experimental group, with medium effect size (d=0.71). A statistically significant difference in achievement test at the highest levels of achievement between the mean scores of the groups, with large effect size (d=1.02). The results showed statistically significant difference at (α≤0.05) in Habits of Mind scale between the mean scores of the groups as a whole in favor of the experimental group, with large effect size (d=0.88). Statistically significant difference between the mean scores of the groups in Habits of Mind scale in applying previous knowledge in new situations in favor of the experimental group, with large effect size (d=1.18), and in reciprocal thinking habit in favor of the experimental group, with medium effect size (d=0.73). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة للكشف عن أثر توظيف التلعيب يف تدريس الكيمياء عىل التحصيل الدرايس، وتنمية عادات العقل لدى طالبات الصف األول الثانوي يف مدينة الرياض. واستخدم املنهج شبه التجريبي بتصميم املجموعتني التجريبية والضابطة، وتم اختيار العينة بالطريقة العشوائية البسيطة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد اختبار حتصييل، واستخدام مقياس عادات العقل للشخص وآخرون )2015(، وتصميم نموذج التدريس بالتلعيب. وأظهرت النتائج ًا عن وجودفرق دال إحصائي د )α ≤0.05 )بني متوسطي درجات طالبات املجموعتني التجريبية والضابطة يف االختبار التحصييل ككل لصالح املجموعة التجريبية، ًا عند )α≤0.05 )بني متوسطي درجات طالبات املجموعتني التجريبية، والضابطة يف وبلغت قيمة d( 0.71)،( حجم األثر متوسط(. ووجود فرق دال إحصائي ً االختبار التحصييل عند مستويات التحصيل العليا ، وبلغت قيمة d( 1.02)،( حجم األثر كبري(. كام أظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائيا عند )α ≤0.05 ) بني متوسطي درجات طالبات املجموع تني التجريبية والضابطة يف مقياس عادات العقل ككل لصالح املجموعة التجريبية، وبلغت قيمة d( 0.88( )حجم األثر ًا عند )α≤0.05 )بني متوسطي درجات طالبات املجموعتني التجريبية والضابطة يف مقياس عادات العقل يف عادة تطبيق املعارف كبري(. ووجود فرق دال إحصائي السابقة يف مواقف جديدة لصالح املجموعة التجريبية، وبلغت قيمة d( 1.18)،( حجم األثر كبري (. و يف عادة التفكري التبا ديل لصالح املجموعة التجريبية، وبلغت قيمة d( 0.73)،( حجم األثر متوسط). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Educational Sciences is the property of College of Education, King Saud University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Employing Expressive Children's Drawings During the Formal Perception Stage to Design Social Comics. (English)

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2023, Vol. 24 Issue 1, p66-74, 9p

    مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia)

    Abstract (English): Children's expressive drawings during the formal perception stage (FPS) are loaded with realistic experience; they represent a level of mental and social maturity and clarify the relationship of children's drawings to local social issues. The study employed drawings during the FPS in order to design social comics. They are drawings that combine pictures and writings about social issues, inspired by children's drawings. The study's importance lies in describing the characteristics of drawings in the FPS, clarifying the relationship between drawings and local social issues, and demonstrating the possibility of employing children's drawings to design social comics. The sample of the study was intentionally selected, employing six children of the FPS, age 7-9 years, in the Riyadh region, and the study followed descriptive and semi-experimental approaches. The study highlighted the expressive characteristics of the FPS. It also showed a relationship between children's drawings and the social issues surrounding them. Furthermore, it emphasized the possibility of using digital programs to reshape children's drawings and present them as a contemporary artistic outlet. The study also recommended the need to focus on the social role in the child's life to contribute to the development of the various aspects of their personality. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): رسو م الأطفال التعبيرية - درَك الشكل ي ُ خلال مرحلة الم - مُحمَّلة بالخبرة الواقعية، وتمثل مستوى النضج العقلي والاجتماعي للطفل، وتوض ح علاقة رسوم الأطفال بالقضايا الاجتماعية المحلية؛ وقد درَك الشكلي من أجل ُ سعتْ الدراسة الحالية إلى توظيف رسوم الأطفال خلال مرحلة الم تصميم كوميكس اجتماعي، كم ا أ ن الغر ض منه ا تحدي د إمكانية الاستفادة من رسوم الأطفال في هذه المرحلة لتصميم الكوميكس؛ وهي رسوم تشكيلية تجمع بين الصور والنصوص الكتابية لمواضيع اجتماعي ة مستوحاة من رسوم الأطفال. تكمن أهمية الدراسة في وصف خصائص رسوم الأطفال التعبيرية في مرحلة المدرك الشكلي، وإيضاح العلاقة بين رسوم الأطفال والقضايا الاجتماعية المحليَّة، وإمكانية توظيف رسوم الأطفال في مرحلة المدرك الشكلي لتصميم كوميكس اجتماعي بالجرافيك. اخت يرت عينة الدراسة بشكل قصدي لعدد) 6(أطفال من مرحلة 9(سنوات، مقيمين في منطقة الرياض، واتبعت الدراسة المنهجين - المدرك الشكلي من) 7 الوصفي وشبه التجريبي. توصلت الدراسة لعدد من النتائج من أهمه ا: إبراز الخصائص التعبيرية لمرحلة المدرك الشكلي، كما أظهرت الدراسة وجود علاقة بين رسوم الأطفال والقضايا الاجتماعية المحيطة بهم، كما أكدت الدراسة على إمكانية استخدام البرامج الرقمية في إعادة تشكيل رسوم الأطفال وتقديمها للمجتمع كمخرج فني معاصر، كما أوصت الدراسة بضرورة التركيز على الدور الاجتماعي في حياة الطفل للإسهام في تنمية ج وانب شخصيته المختلف ة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Teachers and Learning Preferences of Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. (English)

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2023, Vol. 24 Issue 1, p58-65, 8p

    مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia)

    Abstract (English): Students with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) need teaching strategies that support their learning, such as Dunn and Dunn's model, which can help them reach their full potential. This study aimed to investigate teachers' knowledge of Dunn and Dunn's model as one of the learning styles models and their perceptions of the importance of using it for students with ADHD. This study utilized a descriptive approach by employing a survey to collect the data. The study sample consisted of 115 teachers in elementary schools in Riyadh city that have ADHD programs. The findings of the study indicated that teachers had no knowledge of Dunn and Dunn's model, and therefore their perceptions about the importance of using it were low. Additionally, the results showed that there were no significant differences based on the variables (gender, educational qualification, specialization, training courses). The results did, however, reveal that there were significant differences according to the years of teachers' experience: two to five years of experience showed optimum results. Based on the results of the study, several recommendations were suggested, such as the importance of lectures and workshops under the supervision of specialists in the appropriate learning style. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يحتاج التلاميذ ذ وو اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه إلى ممارسات تعليمية تسهم في زيادة دافعيتهم نحو التعلم، ويع د نموذج)دن ودن(أحد أهم أساليب التعلم التي تركز على تقديم الأنشطة والأساليب التدريسية المتعددة الحواس التي تساعد على مشاركة التلاميذ في العملية التعليمية. لقد سعت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى معرفة المعلمين بنموذج)دن ودن(كأحد أساليب التعلم ، وتصوراتهم عن أهمية استخدامه م ا لتعل لتلاميذ ذوي اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، والاستبانة أداة لجمع البيانات من عينة بلغ حجمها) 115 (معلمًا ومعلمة في مدارس المرحلة الابتدائية المتضمنة لبرامج فرط الحركة وتشتت الانتباه في مدينة الريا ض. وتوصلت إلى جملة من النتائج أبرزها: أن المعلمين ليس لديهم معرفة بنم وذج)دن ودن(كأحد أساليب التعلم للتلاميذ ذوي اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه؛ ولهذا جاءت تصوراتهم منخفضة عن أهمية استخدامه للتلاميذ ذوي اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0,05 فأقل تعزى إلى اختلاف متغير)الجنس، المؤهل العلمي، التخصص، الدورات التدريبية(، وكشفت النتائج عن وجود فروق تعزى إلى اختلاف سنوات الخبرة، وكانت الفروق لصالح)الخبرة بين سنتين وأقل من خمس سنوات(. وفي ضوء نتائج الدراسة، وضع الباحثان مجموعة من التوصيات ، ومنها: أهمية تقديم محاضرات، وعقد ورش عمل بإشراف مختصين في مجال أساليب التعلم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The effectiveness of a teaching method based on the accelerated learning approach in developing the levels of conceptual comprehension in jurisprudence among secondary school students in Riyadh. (English)

    المصدر: Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences; Nov2022, Vol. 9 Issue 62, p54-82, 29p

    مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia)

    Abstract (English): This research aimed to build a teaching method based on the rapid learning approach and its effectiveness in developing the levels of conceptual comprehension in jurisprudence among a sample of first-year secondary school students in Riyadh, consisting of (50) students. 25) students, who studied using the teaching method based on the rapid learning approach in jurisprudence, and the other was a control group, the number of its members was (25) students, who studied in the traditional way of teaching the jurisprudence course. To achieve the objectives of the research, a teaching method based on the rapid learning approach was built that includes a prescribed unit of study in jurisprudence, and a tool was prepared that consisted of testing the levels of conceptual comprehension in jurisprudence. After applying the search tool before and after, the search results showed the following: 1- Building a teaching method based on the rapid learning approach in jurisprudence for first graders of secondary school. 2- There is a statistically significant difference between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the conceptual comprehension test in jurisprudence afterwards in favor of the mean scores of the experimental group. 3- There is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications of the conceptual comprehension test in jurisprudence in favor of the average post application scores. 4- The teaching method based on the rapid learning approach in jurisprudence is characterized by a high impact size and a statistically acceptable degree of effectiveness in developing all levels of conceptual comprehension in jurisprudence among first-year secondary students in Riyadh. In light of the research findings, a set of recommendations were mentioned, and a number of research and studies were suggested. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هَدَف لبحث إىل بناء أسلوب تدريسي قائم على مدخل التعلُّم السريع وفاعليته يف تنمية مستويات االستيعاب املفاهيمي يف الفقه لدى عينة من طالب الصف األول من املرحلة الثانوية مبدينة الرياض، قوامها )50 )طالبًا وزّعوا عشوائيًّا على جمموعتني: األوىل جتريبيَّة، وبلغ عدد أفرادها )25 )طالبًا درسوا باستخدام األسلوب التدريسي القائم على مدخل التعلُّم السريع يف الفقه، واألخرى ضابطةٌ، بلغ عدد أفرادها )25 )طالبًا درسوا بالطريقة التقليدية يف تدريس مقرر الفقه. ولتحقيق أهداف البحث تَمَّ بناء أسلوب تدريسي قائم على مدخل التعلُّم السريع يتضمن وحدة دراسية مقرَّرة يف الفقه، وإعداد أداة متثَّلت يف اختبار مستويات االستيعاب املفاهيمي يف الفقه. وبَعْدَ تطبيق أداة البحث قَبْليًّا وبَعْديًّا، أظهرت نتائج البحث ما يلي: 1 -بناء أسلوب تدريسي قائم على مدخل التعلُّم السريع يف الفقه لدى طالب الصف األول من املرحلة الثانوية. 2 -وجودفرق ذي داللة إحصائيَّةبني متوسطي درجات طالب اجملموعتني التجريبية والضابطة يف اختبار االستيعاب املفاهيمي يف الفقه بعديًا لصاحل متوسط درجات اجملموعة التجريبية. 3 -وجود فرق ذي داللة إحصائيَّة بني متوسطي درجات طالب اجملموعة التجريبية يف التطبيقني القبلي والبعدي الختبار االستيعاب املفاهيمي يف الفقه لصاحل متوسط درجات التطبيق البعدي. 4 -يتصف األسلوب التدريسي القائم على مدخل التعلُّم السريع يف الفقه حبجم تأثري مرتفع ودرجة فاعلية مقبولة إحصائياً يف تنمية مجيع مستويات االستيعاب املفاهيمي يف الفقه لدى طالب الصف األول الثانوي مبدينة الرياض. ويف ضوووووء ما تولووووَّل إليه البحث من نتائج، تَم ذكر جمموعة من التَّولو، واق ا عدد من البحوث والدّراسات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences is the property of Alandalus University for Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: أسباب الاختلاف بين الفترة المتوقعة والفترة الفعلية لإنجاز المشاريع: دراسة لأداء شركات التطوير العقاري في مدينة الرياض. (Arabic)

    المصدر: Journal of the Gulf & Arabian Peninsula Studies; 2022, Vol. 48 Issue 186, p19-61, 43p

    مصطلحات موضوعية: REAL estate development

    مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia)

    Abstract (English): Objectives: The main objective of this study is to identify the opinions of companies with regard to the real estate development; how companies manage their projects and what abilities they possess in order to achieve their goals as planned within the deadlines. In addition, the study attempts to find out gaps, based on scientific standards and theories by applying feasibility studies and a project management methodology in terms of planning skills and forecasting schedule to implement projects. Method: The study followed an analytical descriptive study method. The methodology that was followed consists of three phases: Data gathering stage, data analysis stage, conclusions and recommendations stage. Using SPSS for data entry and analysis, the study sample consists of 44% from real estate companies and entities, which are registered in the Chamber of Commerce and Industry in Riyadh (27 entities). Results: The results showed that 18.5% of the companies were able to achieve a higher accuracy rate between the estimated and actual project times, while 81.5% could not, either with a shorter or longer estimated time. The results showed that there are statistically significant differences related to company age and axis of impact on the market and development. Conclusion: The study underlined the importance of knowing the time difference between the estimated time and the actual time to complete projects in real estate projects so that the damage to the real estate market can be avoided. The study suggested more future research, such as the extent to which project management in real estate companies can abide by the estimated duration of their projects, the reasons for the inaccuracy of feasibility studies, and the difference in the estimated cost from the actual cost in real estate development projects. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الأهداف: الهدف الرئيس لهذه الدراسة هو تعرف آراء الشركات في التطوير العقاري، كيف تدير الشركات مشاريعها وما القدرات التي تمتلكها لتحقيق أهدافها في الوقت المحدد كما هو مخطط لها ومحاولة معرفة الخلل -إن وجد- بناء على المعايير والنظريات العلمية في تطبيق دراسات الجدوى وعلم إدارة المشاريع، وبما يخص مهارات التخطيط والتنبؤ الزمني لتنفيذ المشاريع. المنهج: تبعت الدراسة المنهج التحليلي الوصفي وتتمثل المنهجية التي تم اتباعها في ثلاث مراحل: مرحلة تجميع البيانات ومرحلة تحليل البيانات، ومرحلة استخلاص النتائج والتوصيات، طبقت الدراسة على عينة قوامها 44% من الشركات والجهات العقارية المسجلة في الغرفة التجارية الصناعية في مدينة الرياض، القائمة في أثناء تنفيذ الدراسة، وقد استجابت للدراسة 27 جهة، باستخدام برنامج SPSS لإدخال البيانات وتحليلها. النتائج: أظهرت النتائج أن 18.5% من الشركات استطاعت تحقيق دقة عالية بين الوقت المقدر للمشروع والوقت الفعلي. ووجدت الدراسة أن 81.5% من الشركات لم تستطع تحقيق ذلك؛ إما بتقدير زمني أقصر من الفعلي وإما أطول كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بحسب عمر الشركة ومحور الآثار على السوق والتنمية. الخاتمة: أوصت الدراسة بأهمية معرفة الفارق الزمني بين الوقت المقدر والوقت الفعلي لإتمام المشاريع العقارية بحيث يمكن تجنب الأضرار التي تلحق بسوق العقارات. اقترحت الدراسة مزيدا من البحوث المستقبلية مثل مدى قدرة إدارة المشاريع في الشركات العقارية على الالتزام بالمدة المقدرة لمشاريعها وأسباب عدم دقة دراسات الجدوى والاختلاف في التكلفة التقديرية عن التكلفة الفعلية في مشاريع التطوير العقاري. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of the Gulf & Arabian Peninsula Studies is the property of Kuwait University, Academic Publication Council and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)