يعرض 1 - 8 نتائج من 8 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.38s تنقيح النتائج
  1. 1

    المؤلفون: Sleman A. Hussien

    المصدر: Academic Journal of Nawroz University. 9:332

    الوصف: يهدف البحث الىتحديد دورنظم المعلومات التسويقية في تحقيق الميزة التنافسية في فنادق مدينة دهوك. وتضمن مجتمع الدراسة عدد من الفنادق العاملة في مدينة دهوك ، واخذت عينة عشوائية من هذه الفنادق بلغت (40) فندقا ، واستخدم الباحث استمارة استبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات والمعلومات اللازمة وتم توزيعها على العاملين في تلك الفنادق، واسترجع منها (30) استمارة صحيحة فقط وبنسبة (75%) ، وتوصل البحث الى عدم وجود علاقات معنوية بين نظم المعلومات التسويقية والميزة التنافسية بشكل عام ، باستثناء نظام الاستخبارات التسويقية بشكل منفرد ، واوصى البحث بضرورة استخدام التكنولوجيا ونظم المعلومات التسويقية المتطورة في الفنادق المعينة بالدراسة ليعزز دورها في تحقيق الميزة التنافسية في عملها .

  2. 2
  3. 3

    المصدر: مجلة البحوث الإعلامیة. 35:295-345

    مصطلحات موضوعية: Degree of interest, Sociology, Socioeconomics, Female students

    الوصف: الهدف من الدراسة: التعرف على التغيرات التي طرأت على العناصر الرئيسية للاتصالات التسويقية المتکاملة ( الإعلان- العلاقات العامة- التسويق المباشر- تنشيط المبيعات) من حيث درجة اهتمام الشباب بها ،وکيفية استخدامها لمواجهة الأزمة الاقتصادية العالمية. نوع الدراسة والمنهج المستخدم: تنتمى هذه الدراسة الى الدراسات الوصفية، واعتمدت الباحثة على منهج المسح. عينة الدراسة وأدوات جمع البيانات: تمثلت في عينة عمدية قوامها 60 مفردة من الطالبات الجامعيات بمدينة جدة بالمملکة العربية السعودية تم اختيارها بالطريقة المتاحة، وتم تصميم استمارة استقصاء لجمع البيانات التي تقيس الأبعاد والمتغيرات المختلفة للدراسة. أهم ما توصلت إليه الدراسة: - اشار65.6% من عينة الدراسة انهم لا يشعرون بتاثير الازمة الاقتصادية العالمية فى دول العالم على تغيير طريقة شرائهم،حيث جاءت فى مقدمة التاثيرات المختلفة للازمة الاقتصادية العالمية على طرق شراء عينة الدراسة للسلع من زيادة للبحث عن المعلومات أکثر قبل الشراء حتى يتم ترشيد الانفاق بنسبة 54.8% ،فى حين تمثلت آخر هذه التأثيرات فى عدم الشراء الا فى العروض الخاصة بنسبة 29%. - أوضح 28.9% من عينة الدراسة ان الازمة الاقتصادية العالمية أثرت بشدة على السوق المحلى ،بينما أوضح 44.4% ان تاثير الازمة على السوق المحلى کان متوسطا،واعرب 8.9% من عينة الدراسة ان الازمة الاقتصادية العالمية لم تؤثر على السوق المحلى،أاما عن اوجه تأثير الازمة الاقتصادية العالمية العالمية فى دول العالم على الاسواق المحلية ،فقد تمثلت فى ارتفاع الاسعار،ثم هبوط بعض الشرکات ،وتوقف الصادرات بنسبة 86.5% ،84.1% ،39.1% على التوالى. - ثبت صحة الفرض القائل بانه" توجد علاقة بين مدى اهتمام الشباب بالأزمة الاقتصادية العالمية وطريقة الشراء للسلع المختلفة". Title: The Role of Integrated Marketing Communications in the Light of the Global Economic Crisis - A Tracked Study on a Sample of Female Students in Jeddah City Researcher name: Dr. Dina Ahmed Orabi, Lecturer, Faculty of Mass Communication, Cairo University The objective of the study: is to identify the changes that have taken place in the main elements of integrated marketing communications (advertising, public relations, direct marketing and sales promotion) in terms of the degree of interest of young people in them, and how to use them to face the global economic crisis. Type of study and methodology used: This study belongs to descriptive studies, and the researcher relied on the survey methodology. The study sample and data collection tools: were represented by a purposive sample of 60 female students, and a survey form was designed to collect data that measures the different dimensions and variables of the study. The most important results of the study: 1-65.6%of respondents said that they do not feel the impact of the global economic crisis in the countries of the world to change the way they buy. 54.8%, while the last of these effects was to buy only in special offers by 29%. 2-28.9%of respondents indicated that the global economic crisis has severely affected the local market, while 44.4% indicated that the impact of the crisis on the local market was moderate. The global economic crisis in the world countries on the domestic markets, was represented by the rise in prices, then some companies fell, and exports stopped by 86.5%, 84.1% and 39.1%, respectively. 3-The hypothesis that "there is a relationship between the interest of young people in the global economic crisis and the mode of purchase of different commodities" has been proven.

  4. 4
  5. 5

    المصدر: مجلة الاقتصاد المنزلی. 37:61-110

    مصطلحات موضوعية: Monthly income, Socioeconomics, Positive correlation, Psychology

    الوصف: ملخص البحث فاعلية برنامج إرشادي لتمکين ذوات الطلاق المبکر من اقامة المشروعات الصغيرة وعلاقته بالقدرة التنافسية لديهن مع انتشار ظاهرة الطلاق المبکر وما تتکبده المرأة من صعوبات وتحديات جراء ذلک، فقد أصبح تمکينها من إقامة المشروعات المظلة الآمنة لدرء تلک الصعاب عنها ومن ثم استکمال حياتها المستقبلية بفاعلية ونجاح، وانطلاقا من ذلک هدفت الدراسة الحالية إلى دراسة فاعلية برنامج إرشادي لتمکين ذوات الطلاق المبکر من اقامة المشروعات الصغيرة وعلاقته بالقدرة التنافسية لديهن. حيث تم استيفاء البيانات من خلال تطبيق لأدوات الدراسة (استمارة البيانات العامة، إستبياني التمکين لإقامة المشروعات الصغيرة، القدرة التنافسية) علي عينة صدفية غرضية قوامها (180) سيدة من ذوى الطلاق المبکر بمحافظة الشرقية، وقد اتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي، والتجريبي، وتم تحليل البيانات ومعالجتها إحصائيا باستخدام برنامج (Spss.). وتوصلت الدراسة لمجموعة من النتائج کان أهمها: أن الغالبية العظمى من السيدات ذوات الطلاق المبکر ذو مستوى منخفض ومتوسط من التمکين لإقامة المشروعات الصغيرة بنسبة بلغت 66.1%، وأن لديهن قدرة تنافسية منخفضة ومتوسطة بنسبة بلغت 57.2%، أن أکثر المعوقات التى تواجهن فى إقامة مشروع صغير هو قلة المورد المالى، يليها عدم موافقة الأهل على ذلک، ثم ضعف المهارات التى تمکنها من إقامة مشروع صغير. کما تبين وجود علاقة إرتباطية إيجابية بين مستوى تمکين السيدات المطلقات لإقامة المشروعات الصغيرة ( بمحاوره) وبين القدرة التنافسية (بمحاورها)، کما کان متغير الدخل الشهري هو المتغير الأکثر تأثيرا في تفسير التباين في القدرة التنافسية، کما تبين وجود فروق دالة إحصائيا بين مستوى تمکين السيدات المطلقات لإقامة المشروعات الصغيرة بمحاوره (الادارى- الاجتماعى- التسويقى- الإجمالي) قبل وبعد تطبيق البرنامج لصالح التطبيق البعدي. وقد أوصت الدراسة بتبنى المجلس القومى للمرأة نشر جلسات البرنامج الارشادى المعد على صفحته الرسمية، والعمل على ارساء منهجية واستراتيجية فعالة تمکن السيدة المطلقة من تعزيز القدرة التنافسية لمشروعها من خلال توفير ما تحتاجه من الدعم والتطوير. اهتمام المجالس المحلية والجمعيات الأهلية بإقامة مشروع قومي متعدد المجالات بمحافظة الشرقية، وبخاصة في قراها المختلفة، يضم السيدات المطلقات والمعيلات مما يسمح لها بممارسة العمل الحر واکتساب الخبرة التي تمکنها من إقامة مشروع خاص يحقق قدرة تنافسية عالية. دعم جهاز تنمية المشروعات الصغيرة للمرأة المطلقة بشکل اکبر وتذليل العقبات لها خاصة فى الفترة الأولى من المشروع حتى تتمکن من الاستمرارية. الکلمات الإسترشادية: التمکين، الطلاق المبکر، المشروعات الصغيرة، القدرة التنافسية. Abstract The Effectiveness Of A Guidance Program To Enable The Early Divorced Women To Set Up The Small Projects And Its Relationship With Their Competitiveness. The spread of the phenomenon of early divorce is a societal scourge that threatens the society and its families, especially with the difficulties and challenges that women suffer as a result of that. Therefore, enabling her to establish projects has become a safe umbrella to avoid these difficulties and then complete her future life effectively and successfully. Based on this, the present study aimed to study the effectiveness of a guidance program to enable the early divorced women to set up small projects and its relationship with their competitiveness. Where the data were completed through the application of the study tools (the general data form, the questionnaire of enabling the establishment of small projects, and the competitiveness questionnaire) on a random objective sample of (180) early divorced women in Sharkia governorate. The research followed the descriptive, analytical and experimental approach. The data have been analyzed and statistically treated using the (Spss) program.The study reached a set of results, the most important of which were: The vast majority of the early divorced women have a low and medium level of empowerment to set up small projects, at a rate of 66.1%, and they have low and medium competitiveness at a rate of 57.2%. The most obstacles they face in establishing a small project is the lack of financial resource, followed by the lack of the parental acceptance for that, and then the weak skills that enable them to establish a small project. It was also found that there is a positive correlation between the level of empowerment of divorced women to establish small projects with its axes and the competitiveness (with its axes), and the monthly income variable was the most influential variable in explaining the difference in competitiveness. It was also found that there are statistically significant differences between the level of empowerment the divorced women to set up small projects with its axes (administrative - social - marketing - total) before and after the application of the program in favor of the post application. The study recommended the National Council for Women to help publishing the sessions of the prepared guidance program on its official site, and to establish an effective methodology and strategy that enables the divorced woman to enhance the competitiveness of her project by providing the support and development she needs. The interest of the local councils and the civil associations in establishing a multi fields national project in Sharkia Governorate, especially in its various villages, that includes the divorced women and breadwinners, which allows them to practice the self-employment and gain experience that enables them to establish a private project that achieves high competitiveness. More support from the small projects’ development agency for the divorced women and removing obstacles for them, especially in the first period of the project, so that they can continue. Key words: empowerment, the early divorce, small projects, competitiveness.

  6. 6

    المصدر: مجلة الاقتصاد المنزلی. 35:331-370

    الوصف: ملخص البحث الوعي بإدارة القدرات الإنتاجية المنزلية وعلاقتها بمواجهة المشکلات الاقتصادية کما تدرکه الزوجات يهدف البحث بصفة رئيسية إلى دراسة علاقة وعي الزوجات بإدارة القدرات الإنتاجية بالمنزل ومواجهة المشکلات الاقتصادية للأسرة وذلک من خلال دراسة طبيعة الفروق بين الزوجات الريفيات والحضريات، العاملات وغير العاملات في کل من الوعي بإدارة القدرات الانتاجية المنزلية ومواجهة المشکلات الاقتصادية للأسرة. اتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي واستخدمت الأدوات المتمثلة في استمارة البيانات العامة - استبيان الوعي بإدارة القدرات الانتاجية المنزلية وکانت محاوره (إدارة الإنتاج السلعي – إدارة الأعمال الخدمية – القدرات الإدارية)، ثم استبيان يقيس مواجهة الزوجات للمشکلات الاقتصادية للأسرة والذى تضمن ثلاث ابعاد هي (مواجهة الأزمات المالية – مواجهة التضخم – مواجهة النهم الشرائي) وتکونت العينة من 280 ربة أسرة من الريف والحضر بمحافظة المنوفية وکفر الشيخ وتم اختيارها بطريقة صدفيه غرضية من الزوجات التي مر على زواجهن 5 سنوات فأکثر ولديهن أطفال ومن مستويات اجتماعية واقتصادية مختلفة، وتم جمع البيانات ثم تحليلها باستخدام برنامج الاحصائي SPSS. وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطيه موجبه دالة إحصائيا بين وعي الزوجات بإدارة القدرات الانتاجية المنزلية وقدرتهن على مواجهة المشکلات الاقتصادية للأسرة، کما وجدت فروق دالة إحصائيا في الوعي بإدارة القدرات الإنتاجية للعاملات وغير العاملات لصالح العاملات، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيا في إدارة القدرات الإنتاجية ومواجهة المشکلات الاقتصادية بين الريفيات والحضريات، وضعف إنتاجية ربات الاسر سواء بالريف او الحضر. لذا توصى الدراسة بأن تتبني القيادة السياسية لبرنامج عمل قومي لرفع القدرات الإنتاجية للأسر المصرية من خلال المجلس القومي للمرأة ومؤسسات المجتمع المدني ووزارة الزراعة (الجمعيات الزراعية والرائدات الريفيات) ووزارة التضامن الاجتماعي والوحدات المحلية وکليات الاقتصاد المنزلي والعلوم والتجارة ووزارة الصناعة والتجارة ووزارة الاعلام کلا فيما يخصه لرفع القدرات الإنتاجية للأسر المصرية الريفية والحضرية بکافة فئاتها من خلال برنامج عمل متکامل تحت شعار " مجتمع منتج " لخلق کيانات صغيرة منتجه من خلال تحديد دقيق لاحتياجات المجتمع المصري ونوعية المشروعات المناسبة للأسر مع تقديم کافه أوجه الدعم المادي والفني أثناء الإنتاج والتسويق لأن ذلک سوف يحد من الفقر ويعمل على مواجهة التضخم والاستفادة من الموارد البشرية والقدرات الإنتاجية بالريف والحضر . الکلمات الافتتاحية: الوعي بإدارة القدرات الإنتاجية – المنزل – المشکلات الاقتصادية – الزوجات Abstract Awareness of managing household productive capacities and their relationship to facing economic problems as perceived by wives The research aims mainly to study the relationship of wives' awareness with managing the productive capacities in the home and facing the economic problems of the family through studying the nature of the differences between rural and urban wives, working and non-working in both awareness of the management of household productive capacities and facing the economic problems of the family. The research followed the descriptive and analytical method and used the tools represented in the general data form - a questionnaire for awareness of the management of household production capabilities and its axes were (commodity production management - service business management - administrative capabilities), then a questionnaire that measures the wives' response to the economic problems of the family, which includes three dimensions: (confronting crises Finance - Confronting Inflation - Confronting Purchasing Gluttony) The sample consisted of 280 heads of households from the countryside and urban areas in Menoufia Governorate and Kafr El-Sheikh and was deliberately selected as a purpose of wives who have been married for 5 years or more and have children and levels of Yeh different economic, data were collected and analyzed using the statistical program SPSS. The results showed that there is a statistically positive correlation between the awareness of wives in the management of household productive capacities and their ability to face the economic problems of the family, and there were statistically significant differences in awareness of managing the productive capacities of workers and non-working women in favor of female workers, while there were no statistically significant differences in managing productive capacities and facing problems Economic growth between rural and urban women, and the poor productivity of female heads of household, whether in rural or urban areas. Therefore, the study recommends that the political leadership adopt a national program of action to raise the productive capacities of Egyptian families through the National Council for Women, civil society institutions, the Ministry of Agriculture (agricultural societies and rural pioneers), the Ministry of Social Solidarity, local units, colleges of home economics, science and trade, the Ministry of Industry and Trade, and the Ministry of Information, each in its respective areas to raise The productive capacities of Egyptian rural and urban families of all groups through an integrated work program under the slogan "productive society" to create productive small entities through accurate identification of the needs of the Egyptian society and the quality of projects Suitable for families with providing all aspects of material and technical support during production and marketing. Key words: awareness of productive capacity management - home - economic problems – wives

  7. 7

    المصدر: مجلة البحث العلمی فی الآداب. 1:1-18

    مصطلحات موضوعية: Sociology, Socioeconomics

    الوصف: ملخص: يهدف البحث إلى مدى أثر برامج الأسر المنتجة على اقتصاد الأسر، وإبراز الآثار الاقتصادية لبرامج الأسر المنتجة التي تقدمها جمعية بصمة التعاونية بالمدينة المنورة. استخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي، وقد تم التوصل إلى مجموعة نتائج أهمها أن برامج الأسر المنتجة لها دورا ايجابي في تنمية اقتصاد الأسرة.کما توصلت الدراسة الي أن برامج الأسر المنتجة تستطيع تحويل الأسر التي تعيش على الإعانة من الغير إلى أسر منتجة تعتمد على نفسها. وتوصلت الدراسة ايضا الي أن تستطيع برامج الأسر المنتجة على تحسين مستوى معيشة الأسر.وأيضا تستطيع برامج الأسر المنتجة على معالجة البطالة. أوصى البحث بعدد من التوصيات منها التسويق للأسر المنتجة والتعريف بأهميتها عبر الوسائل المسموعة والمرئية والمقروءة . وعقد الندوات في الجامعات، والمراکز فيما يخص الأسر المنتجة وتذليل الصعاب لها . وزيادة البرامج والأنشطة الخاصة ببرامج الأسر المنتجة وخاصة في المحافظات والقرى. وإعطاء الفرصة للأسر المنتجة للقيام بالمقاصف المدرسية في المدن والقرى . الکلمات المفتاحية:الأعمال الحرفية - نقل الأسر - الاحتياج – الإنتاج. Abstract: The research aims to determine the impact of productive household programs on the household economy and to highlight the economic impacts of the productive families' programs provided by the fingerprint association in Madinah. The study used descriptive analytical methods. A number of results were obtained, most importantly, that productive household programs played a positive role in the development of the family economy. The study also found that productive household programs can transform families living on third-party assistance into self-sustaining productive families. The study also found that productive household programs can improve the standard of living of families. Productive household programs can also address unemployment. The research recommended a number of recommendations, including the marketing of productive families and the definition of their importance through audio, visual and readable means. Seminars in universities and centers for productive families and overcoming difficulties. And increase the programs and activities of the programs of productive families, especially in the governorates and villages. And give the opportunity to productive families to do school centers in cities and villages.

  8. 8

    المصدر: Journal of Urban Research. 29:75-101

    الوصف: تعد السياحة الريفية المستدامة من أنماط السياحة المستدامة حيث التصنيف المتعلق بالموقع الجغرافى، والمستدامة طبقا للنموذج المستهدف للتنمية. ويمثل نشاط السياحة فى المناطق الريفية نشاطا هاما للغاية، ففى حالة تنشيطه فيعظم العوائد التنموية للدولة مع ضرورة وجود نظام جيد خاص بالتسويق سواء على الصعيد المحلي أو الدولي. وتمتاز مصر بوجود مناطق ريفية متنوعة طبقا لتنوع مواقعها الجغرافية وإنعکاس هذا التنوع الجغرافى على وجود تنوع بيئى واجتماعى ثقافى وعمرانى بالاضافة إلى التنوع فى الاقتصاد المحلى والحرف والصناعات اليدوية والفلکولور المميز والطعام الخاص بکل منطقة، والتى تمثل فى مجموعها مقومات للاقتصاد المحلى من جهة ومقومات جاذبة للريف من الجهة الأخرى وفى حالة دعمها يکون لها تأثيرا طرديا على تنشيط الدور السياحى للمناطق والقرى بالريف المصرى. ويمکن الدلالة على أهمية صياغة الريف و النظر إليه من المنظور السياحى لأهميته والتى تتضح من انه يشغل النسبة الغالبة من العمران المصرى و يستدل على ذلک بأن الريف المصرى يسکنه (57.8%) من إجمالى عدد سکان مصر البالغ عددهم (94.8) مليون نسمة بالداخل (الإحصاء،2017)، يقيمون فى عدد من القرى الرئيسية تصل الى (4595 قرية) والتى يتم توزيعها جفرافيا على (185) مرکزا إداريا، وذلک بخلاف التجمعات الريفية الصغيرة من النجوع والعزب فى الوادى والدلتا، مقابل (42.2%) يعيشون بالحضر (الإحصاء، 2017)، يقطنون فى عدد (219) تجمع حضرى (تجميع الباحثتان من قائمة مراکز مصر، 2018). مما سبق يشير البحث الحالى أن هناک أهمية للتوجه لتطوير الريف فى اطار منظومة السياحة الريفية المستدامة لتعظيم الاستفادة من توجيه صناعة السياحة الى مناطق الريف المصرى، إلا أن تحقيق المنظومة بطريقة مستدامة يتطلب رؤية هادفة وطامحة، خاصة وأن هناک عشرات الفرص التي يمکن الاستفادة منها لتنمية السياحة الريفية المستدامة وانعکاس ذلک على المناطق الريفية فى مصر، على غرار أمريکا والدول الأوروبية والغربية المتقدمة، والتي بدأ فيها هذا النوع من السياحة منذ أکثر من 100 عام (احمد، 2017). ولتناول المنظومة الخاصة بالسياحة الريفية بالدراسة فى الريف المصرى لابد من تحديدها فى إطار کل من قضيتى العرض والطلب. وفي إطار قضية العرض يتم دراسة وتحديد کل مقومات الريف المصرى، والذي يعبر عن المفردات المتاحة للتنمية، بينما قضية الطلب تتمثل فى کل ما يخص نوعية الطلب السياحى على هذا النمط والذي يشارإليه بأنه فى ازدياد نتيجة الرغبة من السياح للتوجه لهذة النوعية من المناطق الطبيعية. ولتفعيل استدامة المنظومة يجب تناولها فى إطار مجموعة من الرکائز التى تقوم عليها مبادىء الاستدامة وهى: (الإطار البيئى- الإطار الاجتماعى- الإطار الاقتصادى – الإطار المؤسسى). Nowadays sustainable tourism becomes a very important activity all over the world. However it isn’t a separated branch, but it has to be integrated with other activities to achieve more benefits for the communities. Accordingly, this research will tackle the integration between tourism, agriculture and cultural activities to make a tourism management plan for the rural communities. Egypt is characterized by a variety of rural areas according to the diversity of its geographical locations. This geographical diversity is reflected in the existence of environmental, social, cultural and physical diversity, as well as the diversity of the local economy, crafts, handicrafts, distinctive folklore and the region-specific food, which are represented in total The fundamentals of the local economy on the one hand and the attractions of the countryside on the other side and in case of support it has a direct effect on activating the tourism role of the regions and villages in the Egyptian countryside. The significance of formulating the countryside and looking at it from a tourist perspective can be seen for its importance, which is evident from the fact that it occupies the predominant proportion of the Egyptian urbanization. This is evidenced by the fact that the Egyptian countryside is inhabited (57.8%) Of Egypt's total population of 94.8 million inhabitants (statistics, 2017), they are located in a number of the main villages up to (4595 villages), which are distributed geographically to 185 administrative centers, unlike small rural communities of Al-Nejoo and Al-Ezab in the valley and Delta, versus (42.2%) Living in urban areas (statistics, 2017), they live in the number of (219) urbanization (grouping of researchers from the list of Egypt centers, 2018). The current research indicates that there is importance to orienting rural development within the sustainable rural tourism system to maximize the benefits of directing the tourism industry to the rural areas of Egypt, but achieving the system in a sustainable manner requires a purposeful and ambitious vision, especially since there are dozens of opportunities that can Benefiting from the development of sustainable rural tourism and its impact on rural areas in Egypt, such as America and the European and Western developed countries, in which this type of tourism has been initiated more than 100 years ago (Ahmed, 2017). In order to deal with the rural tourism system, the study in rural Egypt has to be determined within the framework of both the supply and demand issues. In the context of the supply issue, all the elements of the Egyptian countryside are studied and identified, which reflects the vocabulary available for development, while the issue of demand is all about the quality of tourism demand in this pattern, which is referred to as the increase due to the desire of tourists to go to this type of natural areas. To operationalize the sustainability of the system, it must be addressed within the framework of a set of pillars on which sustainability principles are based and are:(the environmental framework-the social framework-the economic framework-the institutional framework.