يعرض 1 - 10 نتائج من 17 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.79s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: Tarek Belhadj

    المصدر: King Abdulaziz University, Islamic Economics Institute., Journal of King Abdulaziz University: Islamic Economics. 25(2):79-115

    الوصف: In this article, we have discussed the main stages undergone by the marketing thought until it arrived to its modern concept. And by sitting those stages in consideration and analysis, we provided some critical comments. We have tried through which to highlight an important feature in the modern marketing system, which is the change of concepts and principles based on, depending on the economic and social transformations witnessed by the Western societies and crises experienced by the capitalist system. This what makes it - from our point of view - lacks the consistency and stability. From that, we have tried to provide an Islamic perspective on marketing, based on the fixed principles of justice and equity, and on general assets find its firm roots in the spiritual, ethical and legislative values of our religion, where we have suggested a definition of the concept of Islamic Marketing. لقد استعرضنا في هذه الورقة أهم المراحل التي مر بها الفكر التسويقي الوضعي حتى وصل إلى مفهومه الحديث، حيث استوقفنا النظر والتحليل لتلك المراحل عند بعض الملاحظات النقدية، حاولنا من خلالها إبراز سمة مهمة في النظام التسويقي الوضعي وهي تغير المفاهيم والمبادئ التي يقوم عليها تبعًا للتحولات الاقتصادية والاجتماعية التي شهدتها المجتمعات الغربية، والأزمات التي مر بها النظام الرأسمالي، وهو ما يفقده - من وجهة نظرنا- صفة الثبات والاستقرار، وانطلاقا من ذلك حاولنا تقديم إطار لممارسة التسويق وفق منهج الإسلام القائم على مبادئ ثابتة من العدالة والإنصاف، وعلى أصول عامة تجد جذورها الراسخة في القيم العقدية، والأخلاقية والتشريعية التي ينضح بها ديننا الحنيف، حيث اقترحنا تعريفا لمفهوم التسويق الإسلامي

  2. 2
    دورية أكاديمية

    المصدر: King Abdulaziz University, Islamic Economics Institute., Journal of King Abdulaziz University: Islamic Economics. 21(1):27-46

    الوصف: Islamic marketing ethics combines the principle of value maximisation with the principles of equity and justice for the welfare of the society. Adherence to the Islamic ethics in the Islamic banking industry can help elevate the standards of both behaviour and living of bankers and customers alike. In a rapidly changing marketing environment the need to be customer-focused has never been as important as it is today. At present where customers are becoming more demanding and increasingly mobile between competing financial providers, being customer-focussed is not enough. Islamic banks and more specifically their customer-contact employees (customer relation advisers or officers) need to be perceived by their customers as being Islamic. This study represents an initial step in analysing the role of Islamic ethical sales behaviour as it may be perceived by the customers of Islamic Banks. تجمع القيم الإسلامية للتسويق بين مبدأ تعظيم القيمة ومبادئ الإنصاف والعدالة في تحقيق رفاه المجتمع. وتطبيق القيم الإسلامية في المصارف الإسلامية يمكن أن يساعد على رفع مستويات المعيشة والسلوك لدى الصيارفة والعملاء على حد سواء. وفي ظل التغير السريع للبيئة التسويقية أصبح من الضروري التركيز على العملاء لكسب رضاهم بقدر لم يسبق له مثيل من قبل. وفي الوقت الحاضر حيث أصبح العملاء أكثر إلحاحا في طلباتهم، وأكثر تنقلا بين المتنافسين من مقدمي الخدمات المالية، لم يعد التركيز على العميل وحده كافيا، إذ على البنوك الإسلامية أو على القائمين على الاتصال بالعملاء (مسؤولي العلاقات مع العملاء) تحديدًا أن ينظر إليهم من طرف عملائهم بأن أعمالهم متوافقة مع الشريعة الإسلامية. تمثل هذه الدراسة خطوة أولية في تحليل دور القيم الإسلامية وأثرها على سلوكيات البيع كما يتصورها عملاء المصارف الإسلامية.

  3. 3
    دورية أكاديمية

    المصدر: King Abdulaziz University, Islamic Economics Institute., Journal of King Abdulaziz University: Islamic Economics. 12(1):3-57

    الوصف: This study investigated the way of practicing the marketing activities by Saudi Finns from an Islamic point of view. The objective was to examine whether the local firms adhere to the Islamic principles when they market (heir products and practice the marketing activities. It also examined the obstacles encountered by the marketing management personnel when they apply the marketing activities. The study found that there were few firms which follow the Islamic principles because of the lack of Islamic knowledge and the influence of Western methods. The study recommended that the local firms apply the Islamic principles when they market their product. يتناول هذا البحث موضوع الممارسات التسويقية من منظور إسلامي وذلك بهدف اختبار مدى قيام المنشآت الصناعية السعودية بتطبيق المنهج الإسلامي عند ممارسة نشاط التسويق ، وأهم المعوقات أو الصعوبات التي تواجه المسؤولين في إدارة التسويق والتي تحد من التزامهم بمبادئ الشريعة الإسلامية عند اتخاذ القرارات التسويقية المختلفة . وبعد تطبيق الدراسة على مديري التسويق في المنشآت الصناعية المحلية توصلنا إلى أن هناك ضعفاً في الالتزام بالضوابط الشرعية عند ممارسة نشاط التسويق من قبل المنشآت الصناعية المحلية توصلنا إلى أن هناك ضعفا ً في الإلتزام بالضوابط الشرعية عند ممارسة نشاط التسويق من قبل المنشآت المحلية بسبب عدم إلمام المسؤولين فيها بالضوابط الشرعية المتعلقة بنشاط التسويق ، وتاثير المناهج غير الإسلامية في مجال التسويق على أكثر الممارسين لنشاط في تلك المنشآت ، بحكم التعلم من تلك المصادر وغياب الكتب العربية التي تتطرق إلى النواحي الشرعية كثير من القضايا التسويقية المعاصرة من الناحية الشرعية .

  4. 4
    تقرير

    المصدر: HAL, Post-Print.

    الوصف: يعتبر القطاع السياحي من القطاعات الأكثر استفادة من شبكات التواصل الاجتماعي، وقد تعاظمت مكانة هذه المواقع من خلال الدور الذي لعبته في تسويق المقصد السياحي، وخصوصا المنتجات السياحية الداخلية للدول خلال فترة الجائحة العالمية (covid-19). ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاستعانة بالمنهج الوصفي التحليلي، وتجميع البيانات من خلال الأدبيات المنشورة والاحصائيات الدولية والاعتماد على مقابلة. وخلصت الدراسة الى أنّ استخدام شبكات التواصل الاجتماعي ساهم في زيادة عدد الزبائن المتعاملين مع الوكالات عينة البحث.

  5. 5
    تقرير

    المؤلفون: Moustafa, Khaled, Alshaikhi, Yahya

    المصدر: Center for Open Science, arabixiv.org.

    الوصف: كنا قد استعرضنا في مقالة سابقة كثير من المصطلحات الشائعة في صناعة الترجمة بشكل عام ، و هنا نستعرض مجموعة أخرى من المصطلحات الخاصة بعالم التسويق والشركات وإدارة الأعمال والأموال

  6. 6
    تقرير

    المصدر: University Library of Munich, Germany, MPRA Paper.

    الوصف: There is a deficit in domestic milk production to cover the national Consumption. The gap between consumption and production reached about 1.3 million tons in 2014.the slow growth in domestic production Indicates that such gap is expecting to expand in the future. The traditional mixed farming system which is the common agricultural system in the Egyptian villages produces about 82% of the domestic annual milk production in Egypt. However, the traditional farmers suffer from poor marketing system including unfair transactions. The study relied on another field survey designed and performed by this study through a Questionnaire. The data were collected during the year 2016 to cover the agricultural year 2015/ 2016. The sample size was 60 farms from two villages in Sharkia governorate. One village was near the urban markets and the other relatively far from those markets. Such field sample survey data were used to estimate an economic model of the dairy market surplus in the Egyptian village. The results of the economic model of the dairy market surplus in the Egyptian village showed that every additional 1- kg of milk production from adds about 0.87 kilograms to the milk marketed surplus. While a same increase of cow milk adds about 0.82 kilogram to the marketed surplus., the rest of the marginal increase, is directed to the consumption of the farm household. While the village fare from the urban market sold 64% of the milk marketed surplus to the wholesalers, only 46% was sold from the other village close to the market to the same outlet. The module, also showed that the market milk surplus from the village near the urban markets increased by 408 kilogram of buffalo milk and by 511 cow milk above that sold from the village far from the urban markets.

  7. 7
    تقرير

    المؤلفون: Ibrahim Soliman

    المصدر: Zagazig University, Department of Agricultural Economics, Conference Papers.

  8. 8
    تقرير

    المؤلفون: Lahny, Moh Abduttawwab

    المصدر: University Library of Munich, Germany, MPRA Paper.

    الوصف: This research looked for comparing the fatwa of the Egyptian Dar al - Ifta and the fatwa of the Indonesian Council of Ulema on network marketing, which has a purpose to know the comparison. Conceptual and comparative approaches of the standard judgment research with qualitative descriptive research. This research took place first, they gave equal definition and how to derive only a slight difference in the same questions. Adhere to the House of Fatwa, the decisions of the Islamic synods and also looks at the people of competence. And the Indonesian Council of Ulema on the result of the jurisprudence university curriculum and explanatory and restorative and fill the pretext. Secondly, in their inquiring questions, they have a special way to report on network marketing. The fatwa report of the Egyptian Fatwa House passed the fatwa through four basic stages in the mufti's mind: photography, conditioning, statement of judgment, and the stage of downloading and issuing the fatwa; Also, attention to: The decision of the Minister of Industry and Trade and the system of the Minister of Commerce.

  9. 9
  10. 10
    تقرير

    المؤلفون: Soliman, Ibrahim

    المصدر: Zagazig University, Department of Agricultural Economics, Journal Articles.