يعرض 1 - 10 نتائج من 25 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.38s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Marketing Strategies for Libraries and Information Services and products: an evaluation study for the Egyptian Universities’ Central Libraries. (English)

    المصدر: Cybrarians Journal; Sep2019, Issue 55, p1-14, 14p

    Abstract (English): The marketing strategies are considered to be one of the most important sources to depend on while developing the information services introduced by the central libraries at the Egyptian universities, Due to their magnificent effects on the development of the services introduced by libraries, the developed countries have markedly shown its keen interest in those strategies. This study aims at promoting the concept of marketing strategies amongst the staff members of the universities’ libraries as a key element which is not less important than the other libraries’ activities, The study also aims at examining the features of that concept and its main functions besides working on, continually, developing and modernizing those strategies in a way that helps the user of the library system to interact with such element. That would help meet the user’s needs and requirements related to the introduced information services . Providing an integrated future vision about how to develop the services and information introduced by the libraries comes as one of the study objectives, which also include working on establishing and opening up new prospects for those libraries to emerge offering the best quality and the lowest cost for the user . The study applies the survey methodology using a group of tools to collect data represented in a check-list that contains the important elements used in evaluating the marketing strategies of information services introduced by the central libraries at the Egyptian universities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تعد الاست ا رتيجيات التسويقية بالمكتبات المركزية بالجامعات المصرية أحد أهم المصادر التي يتم الاعتماد في تطوير خدمات المعلومات ومنتاجاتها، وأظهرت الدول المتقدمة الاهتمام الملحوظ والبالغ بالاست ا رتيجيات التسويقية لما له من أثر كبير في تطوير الخدمات المكتبية المقدمة ، وتهدف الد ا رسة لإرساء مفهوم الاست ا رتيجيات التسويقية لدى القائمين بالعمل بالمكتبات الجامعية كعنصر أساسي لا يقل أهمية عن مختلف أنشطة المكتبة ود ا رسة خصائصه ووظائفه الأساسية والعمل على تنمية وتحديث هذه الاست ا رتيجيات التسويقية بصفه مستمرة وبشكل يساهم في تفاعل المستفيد معه لتلبية احتياجاته ومتطلباته من خدمات المعلومات، ولإعطاء رؤية مستقبلية متكاملة لكيفية تطوير خدمات المكتبات والمعلومات المقدمة، والعمل على إنشاء وفتح آفاق جديدة من هذه المكتبات بأعلى جودة ممكنة وبأقل تكلفة للمستفيدين. وتعتمد الد ا رسة على المنهج المسحي وباستخدام مجموعة من الأدوات لجمع البيانات تتمثل في قائمة م ا رجعة تشمل أهم العناصر التي تقيم من خلالها الاست ا رتيجيات التسويقية لخدمات المعلومات ومنتجاتها بالمكتبات المركزية للجامعات في مصر. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Cybrarians Journal is the property of Cybrarians Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Innovative Marketing Applications at Industrial Companies in Hebron Governorate: Obstacles and Suggestions. (English)

    المصدر: Journal of Social Affairs; Summer2019, Vol. 36 Issue 142, p127-153, 27p

    Abstract (English): The study aimed to identify the innovative marketing applications in industrial companies in Hebron governorate in its four fields (product, pricing, promotion and distribution), and uncover the most important obstacles that prevent the implementation of innovative marketing in these companies. The study society consisted of all the individuals responsible for marketing activities in the industrial companies in Hebron Governorate during the period of the study, (717) managers. For the purpose of the study, a proportional stratified sample of 250 individuals was selected. The descriptive analytical approach was used to suit the nature of the study and its objectives, and the questionnaire was used as a tool for collecting the necessary data. The study concluded a set of results, the most important of which is that the companies of sample applied the innovative marketing in its four fields (product, distribution, pricing and promotion) to a medium degree. The results also revealed many obstacles impeding the implementation of innovative marketing, such as lack of coordination among departments interested in innovative activities. In light of the results of the study, the researchers recommended that the company seeks to find new markets for its products, increase distribution outlets for customers and the need to find a research and development department for the continuous processes necessary for innovation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرّف على تطبيقات التسويق الابتكاري في الشركات الصناعية بمحافظة الخليل بمجالاتها الأربعة المنتج، والتسعير، والترويج، والتوزيع، والكشف عن أبرز الإشكاليات التي تحول دون تطبيق التسويق الابتكاري في تلك الشركات. تكون مجتمع الدراسة من جميع الأفراد المسؤولين عن الأنشطة التسويقية في الشركات الصناعية بمحافظة الخليل خلال فترة إجراء الدراسة، والبالغ عددهم (717) فرداً. ولغرض الدراسة تم اختيار عينة طبقية تناسبية مكوّنة من (250) فرداً. وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لمناسبته لطبيعة الدراسة وأهدافها، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات اللازمة. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أهمها أن الشركات عينة الدراسة تطبق التسويق الابتكاري بمجالاته الأربعة المنتج، والتسعير، والترويج، والتوزيع بدرجة متوسطة. وأظهرت النتائج أيضاً العديد من الإشكاليات التي تقف عائقاً أمام تطبيق عملية التسويق الابتكاري، كغياب التنسيق بين الإدارات المهتمة بالأنشطة الابتكارية. في ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحثان بضرورة سعي الشركات المستمر إلى إيجاد أسواق جديدة لمنتجاتها، وزيادة منافذ التوزيع للزبائن، وضرورة إيجاد قسم للأبحاث والتطوير من شأنه العمل على توفير المقترحات المستمرة الضرورية لعملية الابتكار. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Social Affairs is the property of Journal of Social Affairs and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of YouTube in Marketing National Libraries’ Services in the Arab World: an Analytic Study of Content. (English)

    المؤلفون: عين أحجر زهير

    المصدر: Cybrarians Journal; Mar2019, Issue 53, p1-21, 21p

    Abstract (English): This study attempts to identify the role of the social media YouTube in allowing librarians and professional users to define and give information about national libraries in the Arab world through taking free video recordings available on digital spaces, or through live streaming in real time. In this scope, the latter will find this space as a suitable style for efficient library communication, and interaction via participation and comments around, above all, defining and marketing the various services offered by the different national libraries’ services and departments in the Arab world. That provides a participative space for exchanging ideas and information, in addition to demonstrable interaction on the professional side and daily news. This study has adopted the content analytical approach in relation with a selected list available via video clips’ network “YouTube”, using the search term ‘national library” for every particular Arab country adopting free discharging axis tab that cover the most important sides of the video clips’ topics such as: the comprehensive library services, scientific and cultural animation service, book exhibition services, meetings with personalities, library field visits, holding scientific manifestations, roles of citizenship and civil society, general news coverage. This study intends also to give an evaluative view on the level of cultural social communication and on the library side between the various segments of society within this space of social media spaces. Some practical suggestions are presented in the perspective of activating more this communication network in society. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تعرض هذه الد ا رسة محاولة لمعرفة مدى دور شبكة التواصل الاجتماعي"اليوتيوب" في توفير فرصة التعريف والإعلام للمكتبيين والمستفيدين المهتمين بأخبار المكتبات الوطنية في الوطن العربي، من خلال رفع التسجيلات المرئية المجانية المتاحة في الفضاء الرقمي، أو من خلال البث الحي المباشر في الوقت الحقيقي. وفي هذا الإطار يجد هؤلاء هذا الفضاء أسلوبا مناسبا للتواصل المكتبي الفعال، والتفاعل بالمشاركات والتعليقات، خاصة من أجل التعريف والتسويق لمختلف الخدمات التي تقدمها مختلف مصالح وأقسام المكتبات الوطنية في الوطني الع ربي، وتوفير فضاء تشاركي لتبادل الأفكار و المعلومات،كما التفاعل البيني على الصعيد المهني والأخبار اليومية. وقد طبقت هذه الد ا رسة منهج تحليل المحتوى لقائمة مختارة متاحة من مقاطع فيديو شبكة"اليوتيوب"، بتطبيق كلمة البحث "مكتبة وطنية" حسب كل مكتبة وطنية خاصة ببلد عربي واحد، باعتماد تبويب محاور تفريغ حرة تغطي أهم جوانب موضوعات مقاطع الفيديو، وهي: الخدمات المكتبية الشاملة، خدمات التنشيط الثقافي والعلمي، خدمات معارض الكتب، لقاءات مع شخصيات، زيا ا رت ميدانية مكتبية، إعداد تظاه ا رت علمية، أدوار المواطنة والمجتمع المدني، تغطية إخبا رية صحفية عامة. وتهدف هذه الد ا رسة إلى إعطاء نظرة تقييمية عن مستوى التواصل الاجتماعي ثقافيا ومكتبيا، بين فئات المجتمع في هذا الفضاء من فضاءات التواصل الاجتماعي، وتقديم مجموعة من المقترحات العملية، من أجل تفعيل أكثر لهذه الشبكة التواصلية في المجتمع. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Cybrarians Journal is the property of Cybrarians Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: تكافؤ الحركية الدوائية والديناميكية الدوائية في ما بعد التسويق لمنتجات الأتينولول الجنيسة والتجارية في مصر. (Arabic)
    Étude d'équivalence post-commercialisation des propriétés pharmacocinétiques et pharmacodynamiques de l'aténolol en générique et sous son nom de marque en Égypte. (French)

    المصدر: Eastern Mediterranean Health Journal; 2013 Supplement 3, Vol. 19, pS166-S171, 6p

    Abstract (English): Concerns have been raised regarding the postmarketing quality of generic drugs. This study assessed the pharmacokinetic and pharmacodynamic equivalence of generic and brand atenolol tablets in 24 healthy male volunteers in a single-dose, open, randomized, two-period crossover study under fasting conditions. Blood samples were collected for 24 h post dosing and assayed for atenolol using HPLC. Blood pressure and heart rate were measured at baseline and throughout blood sampling. The mean plasma concentration--time curves for both products were similar. Pharmacokinetic and statistical analysis indicated bioequivalence based on the mean ratios of log-transformed Cmax and AUC values. Both products had similar time courses of pharmacodynamic activity with a significant fall in blood pressure and heart rate (maximum after ~5 h) followed by a gradual increase towards baseline. Both products were well tolerated. Both atenolol products were bioequivalent in the postmarketing setting and can be used interchangeably in clinical practice. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (French): La qualité post-commercialisation des médicaments génériques a suscité des inquiétudes. Nous avons évalué l'équivalence des propriétés pharmacocinétiques et pharmacodynamiques de comprimés d'aténolol génériques et de marque au cours d'une étude croisée en deux phases, randomisée, ouverte, sur une dose unique administrée à jeun chez 24 volontaires de sexe masculin en bonne santé. Des échantillons de sang ont été prélevés pendant les 24 heures suivant l'administration de la dose et la concentration en aténolol a été évaluée par chromatographie en phase liquide à haute performance. La tension artérielle et la fréquence cardiaque ont été mesurées au repos et à chaque prélèvement sanguin. L'aire sous la courbe de la concentration plasmatique moyenne sur un intervalle de temps défini était similaire pour les deux produits. L'analyse pharmacocinétique et statistique a indiqué une bioéquivalence reposant sur les rapports moyens de la concentration plasmatique maximale obtenue par calcul logarithmique et des valeurs de l'aire sous la courbe. Les deux produits avaient des évolutions temporelles similaires pour leur activité pharmacodynamique avec une diminution importante de la tension artérielle et de la fréquence cardiaque (maximum après 5 heures environ) suivie par un retour progressif vers les valeurs initiales. Les deux produits étaient bien tolérés. Les produits de marque et génériques de l'aténolol étaient bioéquivalents dans le cadre de l'étude post-commercialisation et peuvent être utilisés indifféremment en pratique clinique. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): أُثيرت مخاوف حول جودة الأدوية الجنيسة في ما بعد التسويق. وقد قام الباحثون بتقييم تكافؤ الحركية الدوائية والديناميكية الدوائية لأقراص الأتينونول الجنيسة والتجارية على 24 متطوعاً ذكراً يتمتعون بالصحة في دراسة مفتوحة ومن جرعة واحدة وعشوائية وعلى فترتين، على أن يكون المشاركون في هذه الدراسة صائمين. وجُمِعت عينات الدم لمدة 24 ساعة عقب إعطاء الجرعة وأجريت مقايسة لدواء الأتينولول باستخدام جهاز التحليل الكروتوماغرافي السائل عالي الأداء. وقِيس ضغط الدم ومعدل ضربات القلب في فترة الراحة وطوال فترة أخذ عينات من الدم. وتشابه متوسط المنحنيات الزمنية لتركيز البلازما في كلا المنتجين. ودلَّ تحليل الحركية الدوائية والتحليل الإحصائي على التكافؤ البيولوجي استناداً إلى متوسط نسب الحد الأقصى لتركيز الدواء المُحوَّل إلى لوغاريتم وقيم المنطقة الواقعة أسفل المنحنى الزمني للتركيز. وتشابه كلا المنتجين في الفترة الزمنية للنشاط الديناميكي الدوائي مع هبوط كبير في ضغط الدم ومعدل ضربات القلب )بعد 5 ساعات تقريباً بحد أقصى( أعقبه زيادة تدريجية في اتجاه خط الأساس. وهناك تقبل جيد لكلا المنتجين. وقد حقق كلا منتجي الأتينولول التكافؤ البيولوجي في بيئة ما بعد التسويق، بحيث يمكن استخدام أحد المنتجين مكان الآخر في الممارسة السريرية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Eastern Mediterranean Health Journal is the property of World Health Organization and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Satisfaction of tourists on the elements of the marketing mix used in the ancient city of Petra in Jordan. (English)

    المصدر: Journal of Social Affairs; Spring2013, Vol. 30 Issue 117, p129-176, 48p

    Abstract (English): The study aimed to investigate the degree of tourist’s satisfaction on the elements of the marketing mix which used in Petra site. In order to achieve such goals, one questionnaire was developed and addressed to tourists, the study reached to the following conclusions: - There is a significant statistical relationship between the satisfaction of tourists from the service marketing mix and tourism demand by a Pearson correlation equal to (0.714). - There is a significant statistical relationship for the satisfaction of tourists about each of these factors (tourism product, distribution, promotion, services providers, the process and the physical environment) and the demand in the ancient city of Petra. - There is no significant relationship to the tourist’s satisfaction about pricing and tourism demand by a Pearson correlation equal to (0.057). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى رضا السياح عن عناصر المزيج التسويقي المستخدمة في مدينة البتراء السياحية ، ولتحقيق هذه الأهداف فقد تم تصميم استبانة موجهة إلى السياح الوافدين لزيارة هذا الموقع، وقد بلغت عينة السياح (355) سائح ، وبعد تحليل البيانات توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها : توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين رضا السياح عن المزيج التسويقي و الطلب السياحي بمعامل الارتباط يساوي (0.714). توجد علاقة ذات دلالة إحصائية لرضا السياح عن كل من العوامل المنتج السياحي وتوزيعه وترويجه ومقدمي خدماته وعملية تقديمه والبيئة المادية وبين الطلب عليه في مدينة البتراء الأثرية. لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية لرضا السياح عن عنصر التسعير والطلب السياحي بمعامل الارتباط يساوي (0.057) [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Social Affairs is the property of Journal of Social Affairs and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: Selim, Mohammad, Hassan, M. Kabir

    المصدر: Journal of Economic Cooperation & Development; 2023, Vol. 44 Issue 4, p47-88, 42p

    Abstract (English): This paper investigates how the problems of homelessness can be solved by pursuing interest-free Qard Hasan (QH) based monetary policy (MP) and examines its impact on equilibrium output, employment, inflation rate, expansion of the market size and on major macroeconomic variables. The nationwide issue of homelessness can be addressed and mitigated by pursuing QH based MP from a theoretical perspective by employing the macroeconomic general equilibrium model where homeless people will be new participants in the market and as a result, the aggregate demand curve will shift to the right. In interest-free MP, based on the principle of QH, the Central Bank (CB) lends to homeless people on QH or interest-free basis and thus directly transforms homeless individuals into homeowners. People who used to live on streets, jungles, train, and bus stations without proper amenities of life will suddenly find an honorable living space which they can call sweet home. The marketing and sales of homes will increase. This unprecedented transformation will not only change economic, health, and social conditions of such poor homeless cohort of the population but will also have a positive impact on the overall performance of the economy through the increase in aggregate expenditures. In addition, it will also create housing boom which will eventually shift the aggregate supply curve to the right. Simultaneous rightward shift in both aggregate demand and long run aggregate supply curves will increase potential equilibrium income, employment, and prosperity. The problems of homelessness are real and vivid and a clear failure of the contemporary conventional economic systems. The current study is perhaps one of the most recent and new approaches to solve such enormous problems by pursuing QH based interest-free MP which Socialism, Capitalism or any other conventional interest-based systems failed to do so. The QH based interest-free MP can provide perfect solutions to the problems of homelessness, and it does immediately and without much cost, debts, and deficits. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (French): Ce document etudie comment le probleme des sans-abri peut etre resolu en appliquant une politique monetaire (PM) sans interet basee sur le Qard Hasan (QH) et examine son impact sur la peformance dequilibre, l'emploi, le taux d'inflation, l'expansion de la taille du marche et sur les principales variables macroeconomiques. Le probleme national du sans-abrisme peut etre aborde et attenue par la mise en rauvre d'une politique monetaire base sur le QH d'un point de vue theorique en utilisant le modele d'equilibre general macroeconomique dans lequel les sans-abri seront de nouveaux participants sur le marche et, par consequent, la courbe de la demande globale se deplacera vers la droite. Dans le cadre d'un PDE sans interet, base sur le principe de QH, la Banque centrale (BC) prete aux sans-abri sur une base QH ou sans interet et transforme ainsi directement les sans-abri en proprietaires. Les personnes qui vivaient dans les rues, les jungles, les gares ferroviaires et routieres sans les commodites necessaires a la vie trouveront soudain un espace de vie honorable qu'elles pourront appeler "sweet home". La commercialisation et la vente de logements augmenteront. Cette transformation sans precedent ne changera pas seulement les conditions economiques, sanitaires et sociales de cette cohorte de sans-abri pauvres, mais aura egalement un impact positif sur les performances globales de l'economie grace a augmentation des depenses globales. En outre, elle creera un boom immobilier qui finira par deplacer la courbe de l'offre globale vers la droite. Le deplacement simultane vers la droite des courbes de la demande globale et de l'offre globale a long terme augmentera le revenu d'equilibre potentiel, l'emploi et la prosperite. Les problemes du sans-abrisme sont reels et eclatants et constituent un echec patent des systemes economiques conventionnels contemporains. L'etude actuelle est peut-etre l'une des approches les plus recentes et les plus nouvelles pour resoudre ces enormes problemes en poursuivant la MP sans interet basee sur QH, ce que le socialisme, le capitalisme ou tout autre systeme conventionnel base sur l'interet n'a pas reussi a faire. La MP sans interet basee sur QH peut fournir des solutions pafaites aux problemes des sans-abri, et ce immediatement et sans couts, dettes et deficits particuliers. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يتناول هذا املقال كيفية حل مشاكل التشرد من خالل اتباع سياسة نقدية خالية من الفوائد ف ي وتدرس تأثيرها على توازن الناتج والعمالة ومعدل التضخم وتوسع حجم السوق (QH) قرض حسن وعلى متغيرات االقتصاد الكلي الرئيسية. ويمكن معالجة قضية التشرد على الصعيد الوطني والتخفيف من حدتها من خالل اتباع سياسة نقدية قائمة على القرض الحسن من منظور نظري من خالل استخدام نموذج التوازن العام لالقتصاد الكلي حيث سيكون املشردون مشاركين جدد في السوق ونتيجة لذلك، سيتحول منحنى الطلب اإلجمالي إلى اليمين. وفي السياسة النقدية بدون األشخاص املشردين على أساس (CB) فوائد، بناء على مبدأ القرض الحسن، يقرض البنك املركزي القرض الحسن أو بدون فوائد، وبالتالي يحول األفراد املشردين مباشرة إلى مالكي منازل. واألشخاص الذين اعتادوا العيش في الشوارع واألدغال والقطارات ومحطات الحافالت دون وسائل الراحة املناسبة للحياة سيجدون فجأة مساحة معيشة كريمة يمكنهم تسميتها باملنزل الخاص. وسيزداد تسويق ومبيعات املنازل.ولن يؤدي هذا التحول غيراملسبوق إلى تغييرالظروف االقتصادية والصحية واالجتماعية ملثل هذه الفئة الفقيرة من السكان املشردين فحسب، بل سيكون له أيضا تأثيرإيجابي على األداء العام لالقتصاد من خالل زيادة النفقات اإلجمالية. باإلضافة إلى ذلك، سيخلق طفرة ف ي اإلسكان والتي ستحول في النهاية منحنى العرض اإلجمالي إلى اليمين.وسيؤدي التحول املتزامن نحو اليمين في كل من الطلب اإلجمالي ومنحنيات العرض اإلجمالية على املدى الطويل إلى زيادة التوازن املحتمل للدخل والعمالة واالزدهار. وإن مشاكل التشرد تعتبر حقيقية ومهمة وفشل واضح للنظم االقتصادية التقليدية املعاصرة. وربما تكون الدراسة الحالية إحدى أحدث األساليب الجديدة لحل مثل هذه املشاكل الضخمة من خالل اتباع سياسة نقدية بدون فوائد قائمة على القرض الحسن والذي فشلت االشتراكية أو الرأسمالية أو أي أنظمة تقليدية أخرى قائمة على املصالح في القيام بذلك. ويمكن للسياسة النقدية بدون فوائد قائمة على القرض الحسن تقديم حلول مثالية ملشاكل التشرد، وهو أمر يحدث على الفور وبدون تكبد تكلفة كبيرة وديون وعجز. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Economic Cooperation & Development is the property of Statistical Economic & Social Research & Training Centre for Islamic Countries and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The role of the orient libraries Project in spreading knowledge culture: an analytical and descriptive study. (English)

    المؤلفون: محمود محمد الشيخ

    المصدر: Cybrarians Journal; Dec2020, Issue 60, p1-34, 34p

    Abstract (English): The study has dealt with orient libraries gate initiative and the vital role adopted towards organizing, saving and digitalizing the world heritage in danger in the middle east as it’s contribution to perform the announcement of “Abu Dhabi safeguarding endangered cultural heritage” and ease it’s access for researchers and spread the culture knowledge according with clearing the relation between the gate and the French digital library “Gallica”. The study has used the descriptive analytical method to watch the current situation for the gate and determine the weakness. This study aims to offer information services and confirm the importance of binding added service with electronic shopping on the social media websites and delivering the study conclusions and results reached by the study. The French digital library “Gallica” and it is partners offer information service on its own website, meanwhile orient library gate doesn’t have information service and doesn’t use social media websites, it only applies Gallica preservation, researching, archiving and recovery of data in accordance with “Gallica”. The study has suggested a number of six information services represent first core for the gate, the most important to briefing service and serve dialogues etc,. finally, the researcher displayed the results and recommendations of the study about information services and E-Marketing and the evaluation of the gate position on Dominican library on of the 8 libraries participating in the project for study and suggestions in the National French library meeting with orient libraries gate partners representatives and recommendations of the study about information services and E-Marketing and the evaluation of the gate position on Dominican library on of the 8 libraries participating in the project for study and suggestions in the National French library meeting with orient libraries gate partners representatives. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تناولت الد ارسة مبادرة بوابة مشروع مكتبات الشرق والدور الحيوي الذي تتبناه نحو تنظيم وحفظ ورقمنة الت ارث هدد بالخطر في إقليم الشرق األوسط؛ مساهمة منها في تنفيذ إعالن "مؤتمر أبوظبي الدولي لحماية الت ارث ُ الم العالمي المهدد بالخطر" وتيسير إتاحته للباحثين، ونشر الثقافة المعرفية، مع توضيح العالقة بين البوابة والمكتبة الرقمية الفرنسية "جاليكا". استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لرصد الموقف الحالي للبوابة وتحديد مواطن الضعف. هدفت هذه الدراسة إلى تقديم مقترحات خدمات معلوماتية، وتأكيد أهمية الربط بين ُضا الخدمات الم فة والتسويق االلكتروني لها عبر مواقع التواصل االجتماعي، وتقديم مقترحات الدراسة وما توصلت له من نتائج وتوصيات للقائمين على خدمة البوابة؛ ألخذ قرارات تحسينها ورفع كفاءاتها. من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة : أن المكتبة الرقمية الفرنسية "جاليكا وشركاءها" تقدم خدمات معلوماتية عبر موقعها الرسمي، بينما بوابة مكتبات الشرق ال يوجد فيها خدمات معلوماتية، وال تستخدم مواقع التواصل االجتماعي، لكنها تطبق فقط معايير الحفظ والبحث والفهرسة واالسترجاع وفق جاليكا. اقترحت الدراسة 6 خدمات معلوماتية تمثل النواة األولى للبوابة أهمها: خدمة اإلحاطة الجارية، وخدمة المحادثة الفورية...وغيرها. في الختام قام الباحث بعرض نتائج وتوصيات الدراسة حول الخدمات المعلوماتية والتسويق االلكتروني، وتقيموقع البوابة على مكتبة الدومنيكان إحدى المكتبات الثمانية المشاركة في المشروع؛ لدراستها، و المشاركة بالمقترحات في اجتماع المكتبة الوطنية الفرنسية مع ممثلي الجهات الشريكة لبوابة مكتبات الشرق. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Cybrarians Journal is the property of Cybrarians Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Requirements for Establishing an Incubator for Educational Knowledge in Imam Abdulrahman Bin Faisal University. (English)

    المصدر: Journal of Social Affairs; Summer2022, Vol. 39 Issue 154, p155-190, 36p

    Abstract (English): The study aimed to Know the requirements for establishing an incubator for educational knowledge in Imam Abdulrahman Bin Faisal University in the light of international, regional and local experiences. The study chose the descriptive approach to best fit the nature of the study and its aims. A survey was conducted on the faculty members of the Collage of Education in IAU in the second semester of academic year 1440-1441 H. The sample’s population was (75) of whom only (63) members responses were received. The study found that the legislative requirements the legislative, legal, administrative, technical, human, financial, technical, and marketing requirements necessary to establish an educational knowledge incubator at Imam Abdul Rahman bin Faisal University came to a very important degree. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى معرفة متطلبات إنشاء حاضنة للمعرفة التربوية بجامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل في ضوء بعض الخبرات العالمية، والإقليمية والمحلية واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي لمناسبته لطبيعة الدراسة، وما تسعى إليه من أهداف. واستخدمت الدراسة الاستبانة كأداة لجمع البيانات من مجتمع الدراسة، الذي تكون من أعضاء هيئة تدريس كلية التربية بجامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي (1440 - 1441هـ)، البالغ عددهم (75) عضو هيئة تدريس. وتكونت العينة من المجتمع الأصلي لصغر حجم مجتمع الدراسة، وتمت استعادة (63) استجابة، مثلت بعينة الدراسة. وتوصلت الدراسة إلى أن المتطلبات التشريعية والقانونية، والإدارية والتقنية والبشرية والمالية والفنية والتسويقية اللازمة لإنشاء حاضنة للمعرفة التربوية بجامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل جات بدرجة مهمة جداً. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Social Affairs is the property of Journal of Social Affairs and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The role of business intelligence and knowledge management systems in marketing information services in academic libraries under the Coved 19 pandemic: an analytical study. (English)

    المصدر: Cybrarians Journal; Sep2021, Issue 63, p1-26, 26p

    Abstract (English): The value of open solutions and the need for them has become critical to the Coved 19 pandemic. As the free use of scientific information and open source data is guaranteed to ensure that the information reaches the beneficiaries, and from this stand libraries and information institutions take upon themselves a major role through their “open source curricula” by providing a set of services that address the goals, processes, types, and restrictions that exist in the context of open scientific communication. This study aims to identify the role of innovative solutions such as, business intelligence systems, knowledge management, and the opportunities and capabilities it offers for libraries to market their various services to beneficiaries. The researcher used the descriptive analytical approach to determine the impact of the importance of these solutions in improving the possibility and increasing the content sharing with the beneficiaries in light of this crisis. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): باتت قيمة الحلول المفتوحة والحاجة إليها أم ا ر بالغ الأهمية في وجه جائحة كوفيد- 19 . إذ يكفل الإنتفاع الحر بالمعلومات العلمية والبيانات المفتوحة المصدر لضمان وصول المعلومات إلى المستفيدين، ومن هذا المنطلق تأخذ المكتبات ومؤسسات المعلومات على عاتقها دو ا ر كبي ا ر من خلال "مناهجها المفتوحة المصدر" بتوفير مجم وعة من الخدمات التي تتناول الأهداف والعمليات والأنواع والقيود القائمة في سياق التواصل العلمي المفتوح، هنا تتصدر حلول تطبيقات إدارة المعرفة وذكاء الأعمال وتحليل بؤرة التركيز، حيث أن وجود مثل هذه الأنممة الفعالة، هو دائ ما ما يغير قواعد اللعبة في المكتبات الأكاديمية. فهو لا يسمح لهذه المكتبات باستخ ا رج عناصر قابلة للتنفيذ ومصفوفات أداء من البيانات الغامضة وغير المهيكلة، ولكنه يثريها أي ضا برؤي قُيمة تزيد من كفاءتها التشغيلية وزيادة إنتاجيتها. تهدف هذه الد ا رسة إلى التعرف على دور الحلول الإبتكارية مثل، أنممة ذكاء الأعمال، إدارة المعرفة، وما تقدمة من فرص وامكانيات للمكتبات الأكاديمية في تسويق خدماتها المختلفة للمستفيدين. استخدم الباحث المنهج الوصفى التحليلي للوقوف على أثر أهمية تلك الحلول فى تحسين إمكانية وزيادة مشاركة المحتوى مع المستفيدين في مل هذه الأزمة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Cybrarians Journal is the property of Cybrarians Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The usage of Academic Libraries in Universities of Cooperation Council for the Arab Gulf States of the Characteristics of the Social Networks Facebook and Twitter in Marketing Information Services. (English)

    المصدر: Cybrarians Journal; Mar2017, Issue 45, p1-38, 38p

    Abstract (English): This study aims to recognize the reality of the employment of academic libraries in universities of Cooperation Council for the Arab Gulf States of the characteristics of the social networks Facebook and Twitter in marketing information services. The study based on qualitative content analysis method, which was applied on (26) academic libraries in the Cooperation Council for the Arab Gulf States, which used more social networks, namely Facebook and Twitter. The study found the following results: 1. The academic libraries used (32) characteristics of the Facebook network characteristics out of (24) characteristics in the marketing of library services. 2. The academic libraries used (12) characteristics of the Twitter network characteristics out of (14) characteristics in the marketing of library services. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع توظيف المكتبات الأكاديمية بجامعات مجلس التعاون لدول الخليج العربية لخصائص شبكتي التواصل الاجتماعي FacebookوTwitterفي تسويق خدمات المعلومات. اعتمدت الدراسة على أسلوب تحليل المحتوى النوعي، وقد طبقت الدراسة على (26) مكتبة أكاديمية في مجلس التعاون لدول الخليج العربية ممن تستخدم أكثر شبكات التواصل الاجتماعي استخداماً، وهما شبكة Facebook، وشبكة Twitter، وتوصلت الدراسة إلى الآتي: 1ـ استخدمت المكتبات الأكاديمية (32) خاصية من خصائص شبكة Facebookمن أصل (24) خاصية في تسويق خدمات المكتبة. 2ـ استخدمت المكتبات الأكاديمية (12) خاصية من خصائص شبكة Twitterمن أصل (14) خاصية في تسويق خدمات المكتبة. وقد أوصت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها ضرورة تكثيف الجهود لتفعيل خصائص شبكات التواصل الاجتماعي بصورة أكبر؛ لما لها من دور في خدمة العملية التسويقية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Cybrarians Journal is the property of Cybrarians Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)