يعرض 1 - 2 نتائج من 2 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.35s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Syntactic consistency in the legendary discourse in the Saudi novel: The novel (Sons of Adham) by the Saudi writer Jubair Al-Mulaihan as a model, a linguistic-textual approach. (English)

    المصدر: Ajman Journal of Studies & Research; 2023, Vol. 22 Issue 2, p1-19, 19p

    Abstract (English): The nominal verbal conjunction appeared in the narration of the Sons of Adham by Jubeir Al-Mellehan at the beginning of his novel because of its importance in building the legendary Ha'ili discourse, as this discourse is based on an important duality in the region (Aja and Salma) male and female, this discourse is only achieved with this duality. It appears from this narration that his use of verbal conjunctions is minimal. This is due to the fact that the narration and its legendary discourse are concerned with the meaning and its determinants. As for the verbal aspect, it was superficial according to Jubair Al-Malihan in his narration Jubeir Al-Malihan also used moral ties more than verbal ones, and this is shown through: the general and the specific, the duality of time and place, revealing the familiar and the unfamiliar by narrating the customs and traditions of the familial in the novel, and narrating the events in the narrative style, which depends on the order and gradation of events. Textual coherence appears in the novel more than textual consistency; Because it tends to the moral contents more than the verbal. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): في بداية روايته لما لذلك من أهمية في بناء الخطاب الأسطوري الحائلي، حيث يقوم هذا الخطاب على ثنائية مهمة في المنطقة)أجا وسلمى(ذكر وأنثى، لا يتحقق هذا الخطاب إلا كهذه اشاة. ويظهر من هذه الرواية، أدع استعماله للتلازم اللفظي قليل؛ ويعود هذا إلى أن الروية وخطابحا الأسطوري ۶ تمتم بالمعنى ومحدداته، أما الجانب اللفظي فقد كان سطحيا عند جبير المليحان في روايته. كما أن جبير المليحان استعمل ا زروا بط المعنوية أكثر من ا زروا بط اللفظية ويظهر ذلك من خلال: العام والخاص، وثنائية الزمان والمكان، وكشف المألوف وغير المألوف عن طريق سرد العادات والتقاليد الحائلئة في اوروية، وسرد الأحداث بالأسلوب القصصي، الذي يعتمد على ترتيب الأحداث، ودرجها. ويظهر التماسك النصي في ا لرواية بالانسجام أكثر من الاتساق النصي؛ لأكنا تميل إلى المضامين المعنوية أكثر من اللفظية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Ajman Journal of Studies & Research is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Difficulties of Teaching Based On Theory Of Multiple Intelligences Viewpoint Of Arabic Teachers In Qatif Governorate In Kingdom of Saudi Arabia. (English)

    المؤلفون: محمد الناصر

    المصدر: Ajman Journal of Studies & Research; 2021, Vol. 20 Issue 1, p1-28, 28p

    Abstract (English): The present study aims to identify the Difficulties of Teaching Based On Theory Of Multiple Intelligences Viewpoint Of Arabic Teachers In Qatif Governorate In Kingdom of Saudi Arabia. In order to achieve these objectives questionnaire was designed, It consisted of (35) items distributed to six Domains: curriculum, teacher, training, environment of school, management of school, student. It was distributed to the study Sample wish was formed from 108 Arabic teachers chosen intentionally because they taught Arabic lessons Based On Theory Of Multiple Intelligent. The study Found that the difficulties of training was the first with a medium degree of difficulty and mean (3.39), then the difficulties of environment of school with a medium degree of difficulty and mean (3.17). The study also found that there were no significant differences between the average of these answers at the level of significance (α ≤ 0.05) due to the impact study phase. The study recommended to train teachers and supply schools with suitable facilities and materials to teach based on these theory. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الد ا رسة إلى التعرف إلى صعوبات التدريس وفقاً لنظرية الذكاءات المتعددة من وجهة نظر معلمي اللغة العربية بمحافظة القطيف بالمملكة العربية السعودية .) ولتحقيق أهداف الد ا رسة تم إعداد استبانة مكونة من) 35 فقرة ، موزعة على ستة مجالات: المنهاج ، المعلم ، التدريب ، البيئة المدرسية ، التنظيم الإداري، الطالب. تكونت عينة الد ا رسة من) 108 (معلمين تم اختيارهم بطريقة قصدية ؛ لتدريسهم عدة دروس في مواد اللغة العربية وفقاً لنظرية الذكاءات المتعددة. توصلت الد ا رسة إلى أن مجال الصعوبات المتعلقة بالتدريب جاء في المرتبة ،) الأولى بدرجة صعوبة متوسطة ومتوسط حسابي) 3.39 تلاه مجال الصعوبات المتعلقة بالبيئة المدرسية في المرتبة .) الثانية وبدرجة صعوبة متوسطة ومتوسط حسابي) 3.17 وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند بين إجابات المعلمين على (α ≤ مستوى دلالة (0.05 مجالات الاستبانة تعزى للمرحلة الد ا رسية . وأوصت الد ا رسة بتدريب المعلمين على التدريس وفق اً لهذه النظرية ، وتزويد البيئة المدرسية بالوسائل والإمكانات الملائمة للتدريس وفق هذه النظرية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Ajman Journal of Studies & Research is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)