يعرض 1 - 10 نتائج من 278 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.85s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The role of Responsible agricultural marketing in achieving sustainable development-The experience of the Kingdom of Saudi Arabia. (English)

    المصدر: Al Bashaer Economic Journal; jan2024, Vol. 10 Issue 1, p187-205, 19p

    Abstract (English): The study aims to know the role of responsible agricultural marketing to achieving dimensions of sustainable development. The study used the descriptive a approach was used to highlight the concepts of responsible agricultural marketing and sustainable development. The experience of the Kingdom of Saudi Arabia was presented to illustrate how Saudi Arabia adopted a responsible agricultural marketing mix for sustainable development. it was found that the Kingdom of Saudi Arabia follows responsible strategies to achieve sustainable and responsible agriculture. Among the results obtained, it is evident that adopting a responsible agricultural marketing mix is of great importance in achieving economic, social, and environmental sustainability, ultimately leading to achieving sustainable development. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف الدراسة إلى معرفة دور التسويق الزراعي المسؤول في تحقيق أبعاد التنمية المستدامة، و لتحقيق هذا الهدف أستخدمت الدراس ة المنهج الوصفي من أجل إبراز المفاهيم للتسويق الزراعي المسؤول والتنمية المستدامة، وتم عرض تجربة المملكة العربية السعودية من أجل توضيح كيف إتبعت السعودية المزيج التسويقي الزراعي المسؤول لتحقيق التنمية المستدامة. ومن خلال ماتم التطرق له تبين أن المملكة العربية السعودية تتبع العديد من الإستراتيجيات المسؤولة من أجل تحقيق الزراعة المستدامة والمسؤولة، كما أنه من بين النتائج التي تم التوصل لها أ ن إتباع مزيج تسويقي زراعي مسؤول له أهمية بالغة في تحقيق الإستدامة الإقتصادية، الإجتماعية والبيئية وفي الأخير تحقيق التنمية المستدامة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al Bashaer Economic Journal is the property of Al Bashaer Economic Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role Of Marketing Information System In the Rationalizing of The Product Mix Decisions According to The Sustainable Development Objectives, Case Study of the National Corporation for Electrochemical Products. (English)

    المصدر: Al Bashaer Economic Journal; dec2019, Vol. 5 Issue 3, p91-109, 19p

    Abstract (English): This study aimed to identify the role of marketing information system in rationalization of product mix decisions of ENPEC corporation, the researchers has adopted in this study two types of data, The first represents data from books, studies and previous research, The second type was the data obtained from the field study, which included the design and distribution of questionnaire form. The study reached a number of results, the most important of which is that Company that has been studied possesses a marketing information system but does not have the necessary specifications, Activating the role of the marketing information system enables the organization to exploit the opportunities offered by sustainable development And through the results of the study The researchers presented a set of recommendations [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إىل تشخيص نظام املعلومات التسويقي ودوره يف ترشيد قرارات مزيج املنتج ملؤسسة ENPEC وقد اعتمد الباحث يف هذه الدراسة على نوعني من البياانت: متثل األول يف البياانت املستقاة من الكتب والدر اسات واألحباث السابقة، أما النوع الثاين فقد متثلت يف البياانت احملصلة من الدراسة امليدانية اليت مشلت تصميم وتوز يع استمارة استبيان، وقد توصلت الدراسة إىل جمموعة من النتائج أمهها: أن املؤسسة حمل الدراسة متلك نظام معلومات تسو يقي لكنه ال يتصف ابملواصفات املطلوبة،كما أن تفعيل دور نظام املعلومات التسويقي ميكن املؤسسة من استغالل الفرص اليت تتيحها التنمية املستدامة، و من خالل نتائج الدراسة أوصى الباحثان مبجموعة من التوصيات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al Bashaer Economic Journal is the property of Al Bashaer Economic Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The effect of e-marketing mix elements on customer satisfaction: A study of a sample of clients of the national Bank of Algeria in Tlemcen. (English)

    المصدر: Al Bashaer Economic Journal; aug2022, Vol. 8 Issue 2, p483-500, 18p

    Abstract (English): The research aims to identify the e-marketing mix elements that are identified in the Algerian National Bank « BNA » in Tlemcen and its role in enhancing customer satisfaction, in order to achieve the objectives of the research has been constructing a model default shows the relationship between e-marketing mix elements as an independent variable and customer satisfaction as the dependent variable and adopted the form questionnaire tool to get to know the views of the respondents customers, were distributed 110 form the respondents customers, was recovery 108 are valid for the analysis of form, has been testing the relationship and influence between the dimensions of research, which in the light of which was pointing a set of conclusions notably interesting bank's the elements of e-marketing mix in order to achieve customer satisfaction. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يهدف البحث إلى التعرف على عناصر مزيج التسويق الالكتروني على مستوى البنك الوطني الجزائري بتلمسان و دورها في تعزيز رضا الزبون ، و لتحقيق اهداف البحث فقد تم بناء أنموذج افتراضي يوضح العلاقة بين عناصر مزيج التسويق الالكتروني باعتباره المتغير المستقل و رضا الزبون باعتباره المتغير التابع و اعتمدت استمارة الاستبيان أداة للتعرف على أراء زبائن حيث تم توزيع 110 استبانة و تم استرجاع 108 صالحة للتحليل ، و تم اختبار العلاقة و التأثير بين بعدي البحث و التي على أساسها تم استنتاج مجموعة من النتائج أبرزها، عناية البنك بعناصر مزيج التسويق الالكتروني من اجل الوصول لرضا زبائنه. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al Bashaer Economic Journal is the property of Al Bashaer Economic Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Enhancing the role of e-commerce in reducing service marketing costs: A case study of a sample of the agencies of Mobilis Co. in the west of Algeria. (English)

    المؤلفون: جباري فادية

    المصدر: Al Bashaer Economic Journal; dec2022, Vol. 8 Issue 3, p292-302, 11p

    Abstract (English): In light of the tremendous and accelerating technological developments, economic institutions in general and services in particular are forced to conform accordingly, especially with the intensification of competition and the emergence of electronic commerce as a modern approach to commerce. Through the field study that singled out a sample of Mobilis agencies - the Algerian West -, we tried to analyze the role of electronic commerce practiced by the institution in reducing marketing costs by posing the following problem: What is the impact of electronic commerce on reducing the marketing costs of the Mobilis Foundation - the Algerian West -? This study aims to highlight the importance of using electronic commerce. We came to the conclusion that the institution's interest in electronic commerce as a means to reduce advertising and promotion costs was positive, but its interest in electronic commerce as a means to reduce the remaining costs (selling costs, storage and distribution costs, marketing research costs) was moderate. This result would help the institution in planning successful economic policies. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ظل التطورات التكنولوجية الهائلة والمتسارعة أصبحت المؤسسات الاقتصادية بصفة عامة والخدماتية بصفة خاصة مجبرة على التماشي وفقا لذلك خاصة مع اشتداد حدة المنافسة وظهور التجارية الالكترونية كنهج حديث للتجارة . ومن خلال الدراسة الميدانية التي خصت عينة من وكالات شركة موبيليس- الغرب الجزائري-، حاولنا تحليل دور التجارة الالكترونية التي تمارسها المؤسسة في تخفيض التكاليف التسويقية و ذلك بطرح الإشكالية التالية: ما مدى تأثير التجارة الالكترونية على تخفيض التكاليف التسويقية لمؤسسة موبيليس- الغرب الجزائري- ؟؟ اذ تهدف هذه الدراسة الى ابراز أهمية استعمال التجارة الالكترونية. و قد توصلنا الى نتيجة مفادها ان اهتمام المؤسسة بالتجارة الالكتر ونية كوسيلة لتخفيض تكاليف الإعلان و الترويج كان إيجابيا الا ان اهتمامها بالتجارة الالكترونية كوسيلة لتخفيض باقي التكاليف)تكاليف البيع، تكاليف الخزن و التوزيع، تكاليف البحوث التسويقية(كا ن متوسطا. هذه النتيجة التي من شانها ان تساعد المؤسسة في تخطيط سياسات اقتصادية ناجحة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al Bashaer Economic Journal is the property of Al Bashaer Economic Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Impact of content marketing on the cognitive of awareness of mobile phone subscribers through Facebook - field study Mobilis subscribers-. (English)

    المصدر: Al Bashaer Economic Journal; apr2022, Vol. 8 Issue 1, p534-556, 23p

    Abstract (English): This study aimed to identify the concept of content marketing for the mobile phone customer "Mobilis" through his Facebook page, and how the Mobilis Corporation builds its relationship with its subscribers. The Facebook pages, while the importance of this study lies in highlighting the relationship between content marketing and the psychological components of consumer behavior in general, especially the knowledge component of the Algerian consumer in particular. In our research, we relied on the study on the sampling method, and the design of a questionnaire for data collection and analysis, whereby 172 forms were statistically processed. The results of the study showed a statistically significant relationship between Mobilis Corporation's use of content with its components (appropriateness, credibility, value, emotion and attractiveness) and the cognitive awareness of the mobile subscribers of the Mobilis customer. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مفهوم تسويق المحتوى لدى متعامل الهاتف النقال "موبيليس" من خلال الفايسبوك، وكيفية بناء مؤسسة موبيليس لعلاقتها مع مشتركيها، تهدف لقياس تأثير تسويق المحتوى على الوعي المعرفي لمشتركي هاتف النقال لدى عينة من مشتركي المتعامل موبيليس من خلال استخدام صفحات الفايسبوك، بينما تكمن أهمية هذه الدراسة في إبراز العلاقة بين تسويق المحتوى وبين المكونات النفسية لسلوك المستهلك بشكل عام وخاصة المكون المعرفي للمستهلك الجزائري بشكل خاص، فيعد تطبيق تسويق المحتوى في المؤسسات الجزائرية وخاصة في القطاع الخدماتي" الاتصالات" سابقة لنجاح الأداء التسويقي. اعتمدنا في بحثنا على الدراسة على أسلوب العينة، وتصميم استبيان لجمع البيانات وتحليلها، حيث تم معالجة 172 استمارة إحصائيا. وأظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين استخدام مؤسسة موبيليس لمحتوى بمكوناته)الملائمة، المصداقية، القيمة، العاطفة والجاذبية(والوعي المعرفي لمشتركي النقال للمتعامل موبيليس. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al Bashaer Economic Journal is the property of Al Bashaer Economic Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The impact of the viral marketing dimension in enhancing consumer trust "A study of a sample of Ooredoo customers. (English)

    المؤلفون: حديد ليلى

    المصدر: Al Bashaer Economic Journal; aug2022, Vol. 8 Issue 2, p464-482, 19p

    Abstract (English): The aim of this study is to identify the role that viral marketing plays in enhancing the trust of the Algerian consumer through the use of ICT applications in marketing operations and the transfer of their content reliably and credibly. Having said that, this study examines the practical and theoretical analysis of each one of these terms, and their interrelationship to achieve that, an electronic survey distributed to a sample of internet users in Algeria to collect their data and analyse using SPSS and structural equation modelling using the AMOS software. The study reached a set of results, namely that there is a positive statistically significant relationship to the dimensions of viral marketing (Email, social media, advertising message content) on consumer trust in the institution and the seller. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الدور الذي يؤديه التسويق الفيروسي في تعزيز ثقة المستهلك الجزائري من خلال استغلال تطبيقات تكنولوجيا المعلومات والاتصال في العمليات التسويقية ونقل المعلومات بموثوقية ومصداقية وصولا إلى تعزيز ثقة المستهلك المتصفح لشبكة الأنترنت، وعلى ضوء هذا تتنا ول هذه الدراسة التحليل العملي والنظري لكل واحدة من هذه المفردات على حدا، وعلاقة التأثير القائم بينهما، ولتحقيق ذلك تم تصميم استبيان الكتروني موزع على عينة من متصفحي الانترنت في الجزائر لجمع AMOS من خلال برنامج)SEM(والنمذجة بالمعادلات الهيكلية SPSS بياناتهم وتحليلها باستخدام برنامج التحليل الإحصائي وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من بينها وجود علاقة تأثيرية ذات دلالة إحصائية موجبة "لأبعاد التسويق الفيروسي) البريد الالكتروني، مواقع التواصل الاجتماعي، محتوى الرسالة الإعلانية(على ثقة المستهلك بالمؤسسة وبالبائع. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al Bashaer Economic Journal is the property of Al Bashaer Economic Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Viral Marketing An Innovative Mechanism to Market Products Online - Experiences of International Companies -. (English)

    المصدر: Al Bashaer Economic Journal; sep2018, Vol. 4 Issue 3, p610-625, 16p

    Abstract (English): This study aims at determine the importance of viral marketing which representing a modern orientation in the electronic philosophy of marketing. Is one of the new marketing innovative techniques on the internet, and many companies in the developed countries are applying it and taking advantage from it. In our study, we relied of the descriptive methodology based on theoretical study through many sources and literature related to the application of viral marketing. Thus, this study aims to identify the importance of viral marketing application as Innovative marketing strategy on the internet, in addition to highlight some successful experiences of global companies that have applied this technique. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أهمية التسويق الفيروسي كتقنية تسويقية تستخدم في الترويج للمنتجات، فهو يمثل اتجا ه ا حدي ث ا ضمن الفلسفة الالكترونية للتسويق إذ يعتبر من الاساليب الجديدة والمبتكرة لتسويق المنتجات عبر شبكة الانترنت، حيث بدأت الكثير من الشركات خاصة في الدول المتقدمة بتطبيقه والاستفادة من إيجابياته العديدة. اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي القائم على الدراسة النظرية من خلال العديد من المصادر والأدبيات والمفاهيم المتعلقة بالتسويق الفيروسي، ومن أجل فهم أكثر لهذا المفهوم نتناوله بالدراسة من خلال التطرق إلى مفهومه والانطلاقات الأولى له، ونسعى إلى تبيين أهمية تطبيق التسويق الفيروسي كاستراتيجية تسويقية مبتكرة عبر الانترنت، بالإضافة لعرض بعض التجارب الناجحة لشركات عالمية قامت بتطبيق هذه التقنية واستفادت من مزاياها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al Bashaer Economic Journal is the property of Al Bashaer Economic Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The role of Social Marketing Campaigns Through the Social Media to Aware Consumer Behavior. (English)

    المصدر: Al Bashaer Economic Journal; apr2020, Vol. 6 Issue 1, p1-15, 15p

    Abstract (English): This paper highlights the role of social marketing campaigns through the social media to aware consumer behavior; this latter which is an integrated activity that has participated in its study a wide range of sciences, including information and communication sciences so this study is a combination of marketing and media, in an effort to understand the social marketing, an organized activity that concerned with publishing information and behavioral attitudes that benefit the community as a whole,also is considered one of the most important tools of behavioral change, especially if Social networking sites are exploited to promote its campaigns such as Facebook, Twitter and others, which have given social marketers more space to present ideas and awareness informations and have play an effective role in making social marketing campaigns successful. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تسلط هذه الورقة الضوء على دور محالت التسويق االجتماعي عرب مواقع التواصل االجتماعي يف تو عية السلوك االستهالكي، حبيث يعترب هذا األخري نشاط متكامل شاركت يف دراسته العديد من العلوم من بينها علو م اإلعالم واالتصال، فتعترب هذه الدراسة مزج بني جمايل التسويق و اإلعالم يف حماولة لفهم أهم جماالت التسويق املتمثل يف نشاط التسويق االجتماعي، نشاط منظم يهتم بنشر معلومات أو أفكار أو أمناط ومواقف سلوكية معينة تفيد اجملتمع ككل، كما يعترب من أهم أدوات التغيري السلوكي خاصة إذا ما مت استغالل وسائل االتصال احلديثة للرتويج حلمالته، من بني هذه الوسائل احلديثة اليوم مواقع التواصل االجتماعي كموقع الفيس بوك، تويرت وغريها، اليت أعطت للمسوقني االجتماعيني مساحة أكرب لعرض األفكار و املعلومات التوعوية وأصبحت متارس دور فعال يف إجناح محالت تسويقية اجتماعية هادفة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al Bashaer Economic Journal is the property of Al Bashaer Economic Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The role of the mental image in promoting the international marketing of the local product. (English)

    المؤلفون: صادق زهراء

    المصدر: Al Bashaer Economic Journal; dec2021, Vol. 7 Issue 3, p581-588, 8p

    Abstract (English): Exporting enterprises are interested in international marketing because of its impact on several aspects, mainly related to the way in which enterprises build their competitive marketing strategies in exporting their domestic product to foreign markets and maintaining and expanding their market share, because international marketing strategies contribute to developing the export ratio and increasing international trade in an easy and intelligent way by using the intellectual image strategy of the domestic product that encourages demand. Thus, the latter has taken the lead in its area of work, ensuring that it can survive, sustain and grow to the benefit of the State's foreign trade. This study therefore addressed the problem of the role of the mental image of the local product in promoting international marketing and how international marketing strategies also contribute to maintaining the international market share of the product, with reference to the marketing situation of tigers in Algeria. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هتتم املؤسسات املصدرة ابلتسويق الدويل ملا له من أثر على عدة نواحي ترتبط أساسا ابلطريقة اليت تبىن عليها املؤسسات اسرتاتيجياهتا التسويقية التنافسية يف تصدير منتوجها احمللي لألسواق اخلارجية و احملافظة على حصتها السوقية و توسيعها، ألن اسرتاتيجيات التسويق الدويل تساهم يف تطوير نسبة الصادرات و زايدة التجارة الدولية بطريق سهلة و ذكية من خالل استخدام اسرتاتيجية الصورة الذهنية للمنتوج احمللي اليت تشجع الطلب عليه، و ابلتايل فالتسويق الدويل من خالل اسرتاتيجياته ميكن املنتوج من إدارة صورته الذهنية و تعزيزها لدى الدول املستوردة سواء احلاليني أو احملتملني. و عليه حتقق هذه األخرية رايدة يف جمال عملها تضمن هلا البقاء و االستمرار و النمو ما يعود ابلفائدة على جتارة الدولة اخلارجية. و عليه جاءت هذه الدراسة ملعاجلة إشكالية دور الصورة الذهنية للمنتوج احمللي يف تعزيز التسويق الدويل و كيف تساهم اسرتاتيجيات التسويق الدويل هي األخرى يف احملافظة على احلصة السوقية الدولية هلدا املنتوج، مع اإلشارة حلالة تسويق التمور يف اجلزائر. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al Bashaer Economic Journal is the property of Al Bashaer Economic Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: E-tourism marketing and its impact on hotels services and tourist agencies in Ouargla in light of the Corona pandemic crisis. (English)

    المؤلفون: عجاين معمر

    المصدر: Al Bashaer Economic Journal; aug2022, Vol. 8 Issue 2, p359-375, 17p

    Abstract (English): This study aimed to highlight the impact of e-tourism marketing on hotels services and tourism agencies in Ouargla in light of the Corona pandemic, and we adopted to achieve these The objectives are on the analytical descriptive approach through its various aspects, using the interview tool with some officials on tourism in Ouargla, with the aim of identifying the consequences of the Corona pandemic on the tourism institutions in the region, where the study community was composed of the total tourism and hotel institutions in the state of Ouargla, and the sample of the study was a group consisting of 17 of these institutions affected by the Corona pandemic, and the most important finding of the study is that the Corona pandemic caused a significant decrease in the number of tourists, which led to a clear decline in the services provided by hotels, tourism and travel agencies, the sample of the study, which led to their incurring significant financial losses. That some of them stopped the activity and others changed it. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى إبراز تأثير التسويق السياحي الالكتروني على خدمات الفنادق والوكالات السياحية بورقلة في ظل جائحة كورونا، واعتمدنا لتحقيق هذه الأهداف على المنهج الوصفي التحليلي عبر جوانبه المختلفة وذلك باستخدام أداة المقابلة مع بعض المس ؤولين على السياحة بالولاية، بهدف التعرف على تبعات جائحة كورونا على المؤسسات السياحية بالمنطقة، حيث كان مجتمع الدراسة مؤلف من مجموع المؤسسات السياحية والفندقية في ولاية ورقلة، أما عينة الدراسة فكانت مجموعة متكونة 17 من هذه المؤسسات المتضررة من جائحة كورونا، وأهم ما توصلت إليه الدراسة أن جائحة كورونا تسببت في انخفاض كبير في عدد السياح الأمر الذي أدى إلى تراجع واضح في الخدمات التي تقدمها الفنادق ووكالات السياحة والأسفار عينة الدراسة، مما أدى إلى تكبدهم خسائر مالية كبيرة، كما أن بعضهم توقف عن النشاط وأخرى غيرته. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al Bashaer Economic Journal is the property of Al Bashaer Economic Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)