يعرض 1 - 2 نتائج من 2 نتيجة بحث عن 'المكتبة الأزهرية للتراث،', وقت الاستعلام: 1.34s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Words of Stinginess in Abū Hilāl al-'Askarī's Book "al-Talkhīṣfī M’arifat Asmā' al-'Ašyā": A Semantic study. (English)

    المصدر: Arts for Linguistic & Literary Studies; Mar2023, Vol. 5 Issue 1, p226-254, 29p

    Abstract (English): This research aims to study the domain of words denoting" Stinginess "in the book" al-Talkhīṣ fīM’arifat Asmā 'al’-Ašyā "’by Abu Hilalal-Askari (d. 395 AH), in the context of modern linguistic studies' theories of meaning. The research relies on the explanation and interpretation of these words in Arabic dictionaries. It is divided into two sections. The first section deals with the concept of the theory of semantic fields and its roots in the Arabic linguistic heritage. The second section deals with the fifteen terms of stinginess in the book "al-Talkhīṣ" in order to reveal the origins of these terms, understand the changes that followed them in their significance, and provide justifications for their use in the meaning of stinginess. The research relies on a descriptive approach to monitor and analyze the words and indicate the semantic relationships between them. Among the results reached is the emergence of a synonymous relationship between some words that shared all the semantic features. Understanding the semantic origin of a word helps reveal the semantic development of utterances, while detecting semantic features helps establish relationships between words. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يهدفالبحث إلىدراسة حقل ألالفاظالدالة على البخل فيكتاب "التلخيص فيمعرفةأسماء ألاشياء" ألبي هالل العسكري )ت295ه(، في ضوء ما قررته الدراسات اللسانية الحديثة في نظريات سم البحث إلى ُ املعنى، معتمدا على ما جاء في املعاجم العربية من شرح وتفسير لهذه ألالفاظ، وق مبحثين، تناول ألاول مفهوم نظرية الحقول الداللية، وجذورها في التراث اللغوي العربي، وتناول الثاني ألفاظ البخل في كتاب "التلخيص" وكانت خمسة عشر لفظا، وذلك بغية الكشف عن أصول هذه ألالفاظ، ومعرفة ما لحقها من تغير في داللتها، وما هي مسوغات استعمالها في معنى البخل، وقد اعتمد البحث على املنهج الوصفي؛ وذلك لرصد وتحليل ألالفاظ وبيان العالقات الداللية فيما بينها. ومن النتائج التي توصل إليها: ظهور عالقة الترادف بين بعض ألالفاظ لتي كانت تشترك في جميع املالمح الداللية. معرفة أصل الداللة يساعد في الكشف عن التطور الداللي لأللفاظ. الكشف عن املالمح الداللية، يساعد على معرفة العالقات بين ألالفاظ. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Arts for Linguistic & Literary Studies is the property of Thamar University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Cut-off in Addition Phenomenon: A Syntactic Semantic Study. (English)

    المصدر: Arts for Linguistic & Literary Studies; Mar2023, Vol. 5 Issue 1, p79-105, 27p

    مصطلحات موضوعية: ARABIC language, HADITH, LINGUISTS, TRANSLATORS, SEMANTICS

    Abstract (English): This study investigates the cut-off in addition which is a frequently used linguistic phenomenon in the Holy Qur’an, the Hadith and Arabic language, highlighting linguists and interpreters' opinions, agreements and disagreements regarding such linguistic manifestations both grammatically and semantically, especially in the Holy Qur’an, given that this topic is one of the most controversial linguistic topics, and the extent to which the semantic aspect of this phenomenon is taken into account, and the extent to which this phenomenon exists in the Holy Qur’an. The study comes in two sections each discussing one main aspect of the cut-off phenomenon: the first section covers the grammatical aspect and the second deals with the semantic dimension. The descriptive analytical method was used in the study. It was revealed that cut-off in additions serves various semantic purposes governed by the context. The study also concluded that this phenomenon is still alive and used in our language repertoire given its vital role in giving room to the speaker and the interlocutor to diversify the connotations and enrich the meanings as opposed to adjectival cut-off. The research relied on the descriptive approach due to its existing nature. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يتناول هذا البحث ظاهرة لغوية مستعملة بكثرة في القرآن الكريم والحديث الشريف وكالم العرب وفي كالمنا الحالي وهي ظاهرة القطع في اإلضافة في نوع معين من األلفاظ التي تقطع عن اإلضافة والتي اصطلح النحاة على تسميتها بالغايات، وآراء اللغويين والبالغيين واملفسرين وخالفاتهم فيها نحويا ودالليا وبخاصة في القرآن الكريم، ومدى اتفاق آرائهم وتعليالتهم النحوية أو اختالفها باعتبار هذا املوضوع من أكثر املوضوعات اللغو ية جدال وتعليال، ومدى مراعاة الجانب الداللي لهذه الظاهرة، ومدى وجود هذه الظاهرة في القرآن الكريم وقراءاته.وقد تناول البحث جانبين أساسيين لظاهرة القطعفي الغايات وهما الجانب النحوي والداللي، ومن الصعب فصل أحدهما عن اآلخر في مبحثين منفصلين؛ لتداخلهما وتكامل الحديث عنهما. وخرج البحث بجملة من النتائج من أهمها أن لظاهرة القطع في الغايات أغراضا داللية متنوعة يحددها السياق،وأن هذه الظاهرةمن الظواهر التيما زالت حيةمستخدمةفي أساليبناوتراكيبنا؛ ملا لهامن دور في إعطاء املجال للمتكلم واملخاطب لتنويع الدالالت وإثراء املعاني مقارنة بظاهرة القطع في النعت -مثال- التي أصبحت منقرضة أو نادرة االستعمال في كالمنا، وقد اعتمد البحث على املنهج الوصفي نظرا لطبيعته القائمة على الوصف والتحليل. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Arts for Linguistic & Literary Studies is the property of Thamar University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)