يعرض 1 - 10 نتائج من 34 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.46s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Marketing Strategies for Libraries and Information Services and products: an evaluation study for the Egyptian Universities’ Central Libraries. (English)

    المصدر: Cybrarians Journal; Sep2019, Issue 55, p1-14, 14p

    Abstract (English): The marketing strategies are considered to be one of the most important sources to depend on while developing the information services introduced by the central libraries at the Egyptian universities, Due to their magnificent effects on the development of the services introduced by libraries, the developed countries have markedly shown its keen interest in those strategies. This study aims at promoting the concept of marketing strategies amongst the staff members of the universities’ libraries as a key element which is not less important than the other libraries’ activities, The study also aims at examining the features of that concept and its main functions besides working on, continually, developing and modernizing those strategies in a way that helps the user of the library system to interact with such element. That would help meet the user’s needs and requirements related to the introduced information services . Providing an integrated future vision about how to develop the services and information introduced by the libraries comes as one of the study objectives, which also include working on establishing and opening up new prospects for those libraries to emerge offering the best quality and the lowest cost for the user . The study applies the survey methodology using a group of tools to collect data represented in a check-list that contains the important elements used in evaluating the marketing strategies of information services introduced by the central libraries at the Egyptian universities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تعد الاست ا رتيجيات التسويقية بالمكتبات المركزية بالجامعات المصرية أحد أهم المصادر التي يتم الاعتماد في تطوير خدمات المعلومات ومنتاجاتها، وأظهرت الدول المتقدمة الاهتمام الملحوظ والبالغ بالاست ا رتيجيات التسويقية لما له من أثر كبير في تطوير الخدمات المكتبية المقدمة ، وتهدف الد ا رسة لإرساء مفهوم الاست ا رتيجيات التسويقية لدى القائمين بالعمل بالمكتبات الجامعية كعنصر أساسي لا يقل أهمية عن مختلف أنشطة المكتبة ود ا رسة خصائصه ووظائفه الأساسية والعمل على تنمية وتحديث هذه الاست ا رتيجيات التسويقية بصفه مستمرة وبشكل يساهم في تفاعل المستفيد معه لتلبية احتياجاته ومتطلباته من خدمات المعلومات، ولإعطاء رؤية مستقبلية متكاملة لكيفية تطوير خدمات المكتبات والمعلومات المقدمة، والعمل على إنشاء وفتح آفاق جديدة من هذه المكتبات بأعلى جودة ممكنة وبأقل تكلفة للمستفيدين. وتعتمد الد ا رسة على المنهج المسحي وباستخدام مجموعة من الأدوات لجمع البيانات تتمثل في قائمة م ا رجعة تشمل أهم العناصر التي تقيم من خلالها الاست ا رتيجيات التسويقية لخدمات المعلومات ومنتجاتها بالمكتبات المركزية للجامعات في مصر. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Cybrarians Journal is the property of Cybrarians Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
  3. 3
  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of YouTube in Marketing National Libraries’ Services in the Arab World: an Analytic Study of Content. (English)

    المؤلفون: عين أحجر زهير

    المصدر: Cybrarians Journal; Mar2019, Issue 53, p1-21, 21p

    Abstract (English): This study attempts to identify the role of the social media YouTube in allowing librarians and professional users to define and give information about national libraries in the Arab world through taking free video recordings available on digital spaces, or through live streaming in real time. In this scope, the latter will find this space as a suitable style for efficient library communication, and interaction via participation and comments around, above all, defining and marketing the various services offered by the different national libraries’ services and departments in the Arab world. That provides a participative space for exchanging ideas and information, in addition to demonstrable interaction on the professional side and daily news. This study has adopted the content analytical approach in relation with a selected list available via video clips’ network “YouTube”, using the search term ‘national library” for every particular Arab country adopting free discharging axis tab that cover the most important sides of the video clips’ topics such as: the comprehensive library services, scientific and cultural animation service, book exhibition services, meetings with personalities, library field visits, holding scientific manifestations, roles of citizenship and civil society, general news coverage. This study intends also to give an evaluative view on the level of cultural social communication and on the library side between the various segments of society within this space of social media spaces. Some practical suggestions are presented in the perspective of activating more this communication network in society. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تعرض هذه الد ا رسة محاولة لمعرفة مدى دور شبكة التواصل الاجتماعي"اليوتيوب" في توفير فرصة التعريف والإعلام للمكتبيين والمستفيدين المهتمين بأخبار المكتبات الوطنية في الوطن العربي، من خلال رفع التسجيلات المرئية المجانية المتاحة في الفضاء الرقمي، أو من خلال البث الحي المباشر في الوقت الحقيقي. وفي هذا الإطار يجد هؤلاء هذا الفضاء أسلوبا مناسبا للتواصل المكتبي الفعال، والتفاعل بالمشاركات والتعليقات، خاصة من أجل التعريف والتسويق لمختلف الخدمات التي تقدمها مختلف مصالح وأقسام المكتبات الوطنية في الوطني الع ربي، وتوفير فضاء تشاركي لتبادل الأفكار و المعلومات،كما التفاعل البيني على الصعيد المهني والأخبار اليومية. وقد طبقت هذه الد ا رسة منهج تحليل المحتوى لقائمة مختارة متاحة من مقاطع فيديو شبكة"اليوتيوب"، بتطبيق كلمة البحث "مكتبة وطنية" حسب كل مكتبة وطنية خاصة ببلد عربي واحد، باعتماد تبويب محاور تفريغ حرة تغطي أهم جوانب موضوعات مقاطع الفيديو، وهي: الخدمات المكتبية الشاملة، خدمات التنشيط الثقافي والعلمي، خدمات معارض الكتب، لقاءات مع شخصيات، زيا ا رت ميدانية مكتبية، إعداد تظاه ا رت علمية، أدوار المواطنة والمجتمع المدني، تغطية إخبا رية صحفية عامة. وتهدف هذه الد ا رسة إلى إعطاء نظرة تقييمية عن مستوى التواصل الاجتماعي ثقافيا ومكتبيا، بين فئات المجتمع في هذا الفضاء من فضاءات التواصل الاجتماعي، وتقديم مجموعة من المقترحات العملية، من أجل تفعيل أكثر لهذه الشبكة التواصلية في المجتمع. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Cybrarians Journal is the property of Cybrarians Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The role of business intelligence and knowledge management systems in marketing information services in academic libraries under the Coved 19 pandemic: an analytical study.

    المؤلفون: على محمد أحمد سال1 Ali01009563044a@gmail.com

    المصدر: Cybrarians Journal. Sep2021, Issue 63, p1-26. 26p.

    مستخلص: The value of open solutions and the need for them has become critical to the Coved 19 pandemic. As the free use of scientific information and open source data is guaranteed to ensure that the information reaches the beneficiaries, and from this stand libraries and information institutions take upon themselves a major role through their “open source curricula” by providing a set of services that address the goals, processes, types, and restrictions that exist in the context of open scientific communication. This study aims to identify the role of innovative solutions such as, business intelligence systems, knowledge management, and the opportunities and capabilities it offers for libraries to market their various services to beneficiaries. The researcher used the descriptive analytical approach to determine the impact of the importance of these solutions in improving the possibility and increasing the content sharing with the beneficiaries in light of this crisis. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10