يعرض 1 - 10 نتائج من 10 نتيجة بحث عن '"أحمد محمد عبده م&', وقت الاستعلام: 1.50s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Level of Self-Esteem and Attitudes Toward Science Among Student Teachers in Palestinian Universities Name. (English)

    المؤلفون: حنين ماجد "جميل ي, لال أحمد محمد أبو

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2023 Supplement, Vol. 50, p162-178, 17p

    Abstract (English): Objectives: This study investigated science student teachers' self-esteem and their attitudes toward teaching science. Additionally, it explored the correlations between student teachers' self-esteem and various variables, such as gender, specialization, and accumulative average. Methods: The descriptive methodology was employed, and data was collected from a stratified random sample of 469 student teachers, completing their third and fourth academic years in science programs during the academic years 2020/2021. Two tools, a self-esteem scale and the attitudes toward science questionnaire, were used for data collection. Results: The findings indicated that student teachers' self-esteem and attitudes toward teaching science were moderate. Significant differences were observed in self-esteem and attitudes based on gender, accumulative average, and educational qualification. However, no significant differences were found based on the field of specialty. A significant correlational relationship between student teachers' self-esteem and attitudes toward teaching science was also established. Conclusions: The study highlights the importance of incorporating self-esteem into the professional standards for new science teachers and emphasizes the need to focus on educationally qualified graduates in science faculties who aspire to become science teachers. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الأهداف: هدفت الدراسة إلى كشف مستوى تقدير الذات لدى الطلبة المعلمين لمبحث العلوم في فلسطين وتحديد اتجاهاتهم نحو تدريس العلوم وعلاقة ذلك ببعض المتغيرات، كما هدفت إلى تقص ي طبيعة العلاقة بين مستوى تقدير الذات ودرجة الاتجاهات نحو تدريس العلوم . المنهجية بقت ُ : اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، فيما ط على عينة عشوائية من ) 469 ( طالبا وطالبة من المستوى الثالث 2021 (، حيث جُمعت منهم البيانات / والرابع الملتحقين ببرامج العلوم في الفصل الأول من العام الدراس ي ) 2020 باستخدام أداتين تم إعدادهما لقياس مستوى تقدير الذات ودرجة الاتجاهات نحو تدريس العلوم. النتائج: أظهرت الدراسة أن مستوى تقدير الذات لدى الطلبة المعلمين ودرجة اتجاهاتهم نحو تدريس العلوم كانت في مستوى تقدير الذات ودرجة الاتجاهات نحو تدريس العلوم تعزى ً متوسطة، كما كشفت عن وجود فروق دالة إحصائيا للجنس لصالح الإناث، ولمتغير التقدير الجامعي لصالح التقدير الأعلى، وكذلك لمتغير التأهيل التربوي لصالح المؤهلين بين تقدير الذات ً ، بينما لم تكن دالة لمتغير التخصص، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباط دالة إحصائيا ً تربويا والاتجاهات نحو تدريس العلوم . الخلاصة: توص ي الدراسة بإضافة مستوى تقدير الذات إلى قائمة المعايير المهنية لمعلم العلوم الجديد، والتركيز على تأهيل عند التحاقهم بوظيفة معلم علوم وخاصة الذكور. ً خريجي كليات العلوم تربويا [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: A Computerized Educational Program Based on Cooperative Learning and Its Effect on the Ninth Grade Basic Stage Students ‘Achievement in Geography and Their Attitudes towards it (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2014 Supplement 1, Vol. 41 Issue Supplement, p398-420, 23p

    Abstract (English): This study aimed at identifying the effect of a computerized educational program based on cooperative learning on students' achievement and their attitudes towards learning Geography in the ninth grade basic stage, Data collected from (120) students. The study showed that there were statistical significant differences in achievement between the experimental and control groups, in favor of experimental, The study also showed a statistical significant differences between male and female students in terms of achievement and attitudes, in favor of female students group recommendations were derived from those results. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى تعرف أثر برنامج تعليمي محوسب قائم على التعلم التعاوني في تحصيل طلبة الصف التاسع الأساسي في مادة الجغرافية واتجاهاتهم نحوها. وجمعت البيانات من (120) طالباً من طلبة الصف التاسع الأساسي, وقد أظهرت النتائج ما يلي: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) بين درجات التحصيل للطلبة الذين تعلموا بواسطة البرنامج التعليمي المحوسب (المجموعة التجريبية)، والطلبة الذين تعلموا بالطريقة التقليدية (المجموعة الضابطة) لصالح المجموعة التجريبية. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية (a=0.05) في اتجاهات طلبة الصف التاسع في مادة الجغرافية ولصالح أفراد المجموعة التجريبية. كما بينت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية للتفاعل بين طريقة التدريس والجنس في كل من التحصيل والاتجاهات ولصالح المجموعة التجريبية, وبالتحديد الطالبات منهم, وفي ضوء نتائج الدراسة اشتقت مجموعة توصيات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Work-Family Conflict and Psychological Stress Among Nurses in Irbid Hospitals. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; Jun2023, Vol. 50 Issue 2, p428-446, 19p

    Abstract (English): Objectives: The study aims to identify the attitudes of educational counselors in the Palestinian public schools towards the use of e-counseling in light of the COVID-19 pandemic and its relationship to the professional self. Methods: The study utilizes a relational descriptive approach. It applies two measures: counselors' attitudes towards using e-counseling and their professional self. The data is collected from a stratified random sample of 453 counselors during the academic year 2020/2021. Results: The results indicate that counselors' attitudes towards using e-counseling were positive, with a mean score of 3.19. There is a statistically significant relationship between counselors' attitudes towards using e-counseling and their level of professional self, as indicated by a Pearson correlation coefficient of 0.126. The relationship was positive. The counselors' attitudes towards using e-counseling have a statistically significant predictive ability on their professional self. The results show no statistically significant differences in counselors' attitudes towards e-counseling based on the following variables: gender, educational qualification, place of residence, and directorate. However, there are statistically significant differences in the variable of counseling experience, favoring those with less than two years of experience and those with 5-10 years of experience. Additionally, there are no statistically significant differences in vocational self among the counselors based on variables such as gender, educational qualification, place of residence, and directorate. Conclusion: The study recommends the provision of training programs for counselors to enhance their efficiency in e-counseling. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الأهداف: هدفت الدراسة التعرف إلى اتجاهات المرشدين التربويين في المدارس الحكومية الفلسطينية، نحو استخدام الإرشاد الإلكتروني، في ظل جائحة كورونا. وعلاقتها بالذات المهنية لديهم . المنهجية: قد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، إذ طبّقت مقياسي: اتجاهات المرشدين التربويين نحو استخدام الإرشاد الإلكتروني على عينة عشوائيّة طبقية ضمّت (453) من المرشدين التربويين في المحافظات الشمالية، في العام الدراسي 2021/2020 النتائج: أظهرت النتائج أن اتجاهات المرشدين التربويين في المدارس الحكومية الفلسطينية نحو استخدام الإرشاد الإلكتروني كانت إيجابية، بمتوسط حسابي بلغ (3.19) ، وأن مستوى الذات المهنية لديهم كانت مرتفعة، بمتوسط (4.18)، كما وأظهرت وجود علاقة دالة إحصائياً بين اتجاهات المرشدين التربويين نحو استخدام الإرشاد الإلكتروني، وبين مستوى الذات المهنية لديهم. وبلغت قيمة معامل ارتباط بيرسون للعلاقة بينهما (0.126)، فجاءت طرديّة موجبة ؛ وبيّنت كذلك وجود قدرة تنبؤية دالة إحصائياً لإتجاهات المرشدين التربويين نحو استخدام الإرشاد الإلكتروني في الذات المهنية لديهم. وأشارت النتائج في جملتها أيضاً، إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيّاً في اتجاهات المرشدين التربويين نحو استخدام الإرشاد الإلكتروني تعزى لمتغيّرات: الجنس، والمؤهّل العلمي، والمديرية. بينما أظهرت وجود فروق دالة إحصائياً تبعاً لمتغيّر سنوات الخبرة في الإرشاد لصالح من لديهم خبرة أقل من عامين وما بين (5-10) أعوام، كما وأظهرت وجود اتجاه إيجابي نحو استخدام الإرشاد الإلكتروني في ظل جائحة كورونا، وأظهرت النتائج أن مستوى الذات المهنيّة للمرشدين التربويين كان مرتفعاً على المقياس ككل وعلى. الأبعاد. التوصيات: توفير البرامج التدريبية للمرشدين التربويين لرفع كفاءتهم في الإرشاد الإلكتروني. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effect of Arabic Language Teachers Obtaining of International Computer Driving License (ICDL) in Computer Applications at their Schools in Jordan, and their Attitudes Towards It. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2018, Vol. 45 Issue 4, p112-129, 18p

    Abstract (English): This study investigated Arabic teacher’s use of International Computer Driving License (ICDL) in computer applications in their schools in Amman in Jordan. A stratified random sample of (75) teachers is drown (35 males and 40 females). To assess the Teaching strategy use, two questionnaires were developed. The results showed that the attitudes towards (ICDL) training were high, and the general level of use of computer applications was high too. They also showed that there were no significant differences (α ≤ 0.05) in the use of computer applications due to gender and experience in all domains. The study recommends to train Arabic teachers in the computer applications that found weak in the research results. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدّ ا رسة التعرف إلى أثر الحصول على شهادة الرخصة الدولية لقيادة الحاسوب للحاسوب، لدى معلمي اللغة العربية بالأردن، وفق متغي ا رت: الجنس، وسنوات الخبرة، تكونت عينة الد ا رسة من ( 75 ) معلم اً ومعلمة ( 35 ذكور 40 إناث)، من ( 14 ) مدرسة في جميع مديريات التربية والتعليم في مدينة عمان، وقد تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة. وقام الباحث، بتصميم استبانتين تجيب عن أسئلة الد ا رسة، تم التحقق من صدقهما وثباتهما. ودلت نتائج الد ا رسة أن اتجاهات المعلمين نحو شهادة الرخصة الدولية لاستخدام الحاسوب عالية، فيما أشارت النتائج إلى أن استخدام تطبيقات الحاسوب من قبل المعلمين الحاصلين على شهادة الرخصة الدولية لقيادة الحاسوب كان مرتفع اً. بينما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمدى استخدام تطبيقات الحاسوب تعزى لمتغيري: الجنس، والخبرة. وقد أوصت الد ا رسة بضرورة تدريب معلمي اللغة العربية على جوانب عديدة من التطبيقات الحاسوبية التي أظهرت النتائج تدني اً في درجة تطبيق المعلمين فيها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Influences of an Educational Computerized Program in Geography for the Tenth Grade in Acquisition of the Environmental Concepts and their Attitudes towards It. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2009, Vol. 36 Issue 2, p65-81, 17p

    Abstract (English): This study aimed at investigating the effect of using an educational computerized program in geography course in acquisition for the students of the tenth grade of the concepts environment and their attitudes towards it. The study sample consisted of (262) students (130 males, 132 females) of the tenth grade in the directorate of education of Al-Karak. To achieve the objectives researchers have designed three tools: an educational computerized program (a unit of the problems of the environment), an achievement test and an attitudes measurement. The results showed that: 1 There is a statistical difference (α = 0.05) in acquisition of the students of the tenth grade in favor of experimental group. 2 There is a statistical difference (α = 0.05) in acquisition of the students of the tenth grade in favor of females. 3 There is no a statistical difference (α = 0.05) in acquisition of the students of the tenth grade to the interaction between the teaching method and sex of the students. 4 There are positive attitudes for both of the groups towards the educational computerized program. In light of the result of the study, the researchers recommendations are as follow: Holding trained program for geography teachers in order to be able to use computer, designing educational computerized programs for geography course, and writing research papers discussing the role of the educational computerized program in different specialists and stages. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى استقصاء أثر استخدام برنامج تعليمي محوسب في مادة الجغرافيا في اكتساب طلبة الصف العاشر الأساسي للمفاهيم البيئية، واتجاهاتهم نحوه. تكونت عينة الدراسة من(262) طالباً وطالبةً منهم (130 من الذكور، 132 من الإناث) من الصف العاشر الأساسي في مديرية التربية والتعليم لمنطقة الكرك. ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحثان بتصميم ثلاث أدوات: برمجية تعليمية محوسبة (وحدة المشكلات البيئة)، اختبار تحصيلي ومقياس اتجاهات. تم التحقق من صدقها وثباتها، وبعد حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واستخدام تحليل التباين الثنائي للإجابة عن أسئلة الدراسة، أظهرت نتائج الدراسة ما يلي: 1- وجود فرق دال إحصائياً (α = 0.05) في اكتساب طلبة الصف العاشر الأساسي للمفاهيم البيئية في مبحث الجغرافيا يعزى إلى طريقة التدريس(استخدام البرنامج التعليمي المحوسب) ولصالح المجموعة التجريبية. 2- وجود فرق دال إحصائياً (α = 0.05) في اكتساب طلبة الصف العاشر الأساسي للمفاهيم البيئية في مبحث الجغرافيا يعزى إلى النوع الاجتماعي (ذكور، إناث) ولصالح الإناث. 3- عدم وجود فرق دال إحصائياًً (α = 0.05) في اكتساب طلبة الصف العاشر الأساسي للمفاهيم البيئية في مبحث الجغرافيا يعزى إلى التفاعل بين طريقة التدريس والنوع الاجتماعي. 4- وجود أثر إيجابي لدى المجموعة التجريبية نحو البرنامج التعليمي المحوسب. وقد أوصى الباحثان في ضوء نتائج الدراسة بضرورة عقد دورات تدريبية لمعلمي الجغرافيا تتعلق باستخدام الحاسوب وتصميم البرامج التعليمية المحوسبة المتعلقة بمادة الجغرافيا، وإجراء المزيد من الأبحاث والدراسات حول دور البرامج التعليمية المحوسبة في مختلف التخصصات ولمختلف المراحل. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Attitudes of social studies teachers toward teaching sex education in Jordanian schools. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2013Supplement4, Vol. 40, p1306-1317, 12p

    Abstract (English): This study aimed to identify attitudes of social studies teachers toward teaching sex education in Jordanian schools. To achieve this goal a tool was prepared consists of (27) paragraphs it was confirmed of its veracity and its stability the tool also was contained open questions. The tool has been applied to a sample of (127) teachers in the Directorate of education of AL Koura 2011 _2012. The study concluded the following results: attitudes of teachers towards teaching education were large, That it reached (84.33%). The absence of differences due to the variable teacher accommodation (stage of teaching) (experience) (age of the teacher) it showed that there's existence of differences due to gender in favor of males. Also found no differences attributable to qualified scientific and in favor of qualified diploma and above. The results showed that sex education should be taught from sixth grade and above. And could be studied by teacher characterized by the ability to choose the appropriate vocalizations and has an ability to persuade and to know the growth of learners, and knowledge of sex education topics. As indicated that sex education (biology teachers, Islamic education teacher, psychology teachers). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة التعرف إلى اتجاهات معلمي الدراسات الاجتماعية نحو تدريس التربية الجنسية في المدارس، ولتحقيق الهدف تم بناء أداة مؤلفة من (27) فقرة تم التأكد من صدقها وثباتها، بالإضافة إلى تضمينها أسئلة مفتوحة، وطبقت الأداة على عينة مؤلفة من (127) معلماً ومعلمة في مديرية التربية والتعليم للواء الكورة للعام الدراسي 2011/ 2012، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية. وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود اتجاهات إيجابية عند المعلمين نحو تدريس التربية الجنسية بدرجة كبيرة، حيث بلغت نسبته (84.33%)، وعدم وجود فروق تعزى لمتغير سكن المعلم، والمرحلة التي يدرسها، والخبرة، وعمر المعلم. ووجود فروق تعزى لمتغير النوع الاجتماعي ولصالح الذكور، كذلك تبين وجود فروق تعزى للمؤهل العلمي ولصالح حملة الدبلوم العالي فأكثر. وأظهرت النتائج أن التربية الجنسية يجب أن تدرس ابتداءً من الصف السادس الأساسي فما فوق، وأن يدرسها معلم يتصف بالقدرة على اختيار الألفاظ المناسبة، وأن يكون لديه قدرة على الإقناع ومعرفة بخصائص نمو المتعلمين وموضوعات التربية الجنسية، كما تبين أن أفضل من يمكن أن يدرس التربية الجنسية هم معلمو الأحياء، أو التربية الإسلامية، أو علم النفس. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The University Of Jordan Students' Inclination towards NATIONAL EDUCATION Course and Its Reflection on the Understanding of Many of Its Meanings. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2009, Vol. 36 Issue 1, p117-133, 17p

    Abstract (English): The study aims at finding out the University of Jordan students' inclination towards NATIONAL EDUCATION course and its reflection on the understanding of many of its meanings. To answer the questions of this study, a sample has been chosen at random, consisting of (724) male and female students from four government and private universities. The sample study consisted of (2069) male and female students studying the course, from the first up to the end of the fourth year of their study during the summer session of the year 2006/2007.To gauge the information, a special measuring tool has been devised consisting of (30) paragraphs. The results of the study showed that the inclination towards National Education course is high in all scopes of study, which are: The inclination towards the importance of the material, the drive towards the course as an educational source of study, the drive towards education and theoretical knowledge of the course and the inclination towards careers and specializations related to the course. The results further showed no statistical indication for the gender variable, while it showed differences of statistical indications for the specialization and the year of study. Consequently, the researcher presented a number of recommendations that he hoped would benefit the planners of the educational policies and curriculums at the University of Jordan for improving the positive outlook towards National Education and the reflections of such material on the students' connotation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على اتجاهات طلبة الجامعات الأردنية نحو مادة التربية الوطنية وانعكاس ذلك على تمثلهم للعديد من مفاهيمها، وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم اختيار عينة الدراسة البالغ عددها (724) طالبا وطالبة بالطريقة العشوائية من أربع جامعات أردنية رسمية وخاصة من مجتمع الدراسة المكون من (2069) من السنة الأولى وحتى نهاية السنة الرابعة طالبا وطالبة يدرسون تلك المادة في الفصل الصيفي من العام الدراسي 2006/2007، ولجمع المعلومات تم إعداد مقياس خاص للاتجاهات يتكون من (30) فقرة. وأظهرت نتائج الدراسة أن اتجاه الطلبة نحو مادة التربية الوطنية مرتفع في كافة مجالات الدراسة وهي: اتجاه الطلبة نحو أهمية مادة التربية الوطنية، والاتجاه نحو مادة التربية الوطنية كمبحث دراسي، والاتجاه نحو الثقافة والمعرفة النظرية في مادة التربية الوطنية والاتجاه نحو المهن والتخصصات المرتبطة بمادة التربية الوطنية، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس، في حين أظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيري التخصص والسنة الدراسية، وفي ضوء نتائج هذا الدراسة قدم الباحث مجموعة من التوصيات التي يؤمل أن تفيد واضعي السياسة التربوية والمناهج في الجامعات الأردنية من أجل تحسين النظرة الإيجابية نحو التربية الوطنية وانعكاسات تلك المادة على تمثل الطلبة لمفاهيمها [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effect of the E-Learning Method on the Third Grade Students Achievement Social and National Education Subject in Jordan and National Attitudes Toward Him. (English)

    المؤلفون: الخوالدة, مؤيد

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2013Supplement1, Vol. 40, p371-387, 17p

    Abstract (English): The effect of the e-learning method on the third grade students achievement social and national educational subject in Jordan and national attitudes toward him. The study sample consisted of (90) male and female students which were selected purposefully from four schools and were distributed into two groups, which consisted of two schools first for males and the number of students (25) students and the other for females and the number of students (25) students. The experimental group consisted of two schools as well as the first male and the number of students (20) students and the other for females and the number of students (20) a student of the academic year (2008/2009). Where he was teaching students in the experimental group first unit of the book Social Education and national third-grade primary way of e-learning, using computerized curriculum electronically and prepared in advance by the Ministry of Education in Jordan and approved by the school. While teaching students in the control group the same unit in the normal way. For the purpose of achieving the objectives of the study, the researcher built tools in the study, namely: achievement test in social education and national scale trends. The results showed that: there were statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) in the level of achievement between the experimental and control groups and these differences were for the benefit of members of the experimental group. The results also confirmed an improvement in students' attitudes towards e-learning approach. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى معرفة أثر استخدام أسلوب التعلم الإلكتروني على تحصيل طلبة الصف الثالث الأساسي في مادة التربية الاجتماعية والوطنية في الأردن واتجاهاتهم نحوه. تكونت عينة الدراسة من (90) طالباَ وطالبة، تم اختيارهم قصدياً من أربع مدارس، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين، ضابطة وتكونت من مدرستين الأولى للذكور وبلغ عدد طلبتها (25) طالباً والأخرى للإناث وبلغ عدد طالباتها (25) طالبة. ومجموعة تجريبية كانت من مدرستين الأولى للذكور وبلغ عدد طلبتها (20) طالباً والأخرى للإناث وبلغ عدد طالباتها (20) طالبة للعام الدراسي (2008/2009). وقد تم تدريس طلبة المجموعة التجريبية الوحدة الأولى من كتاب التربية الاجتماعية والوطنية للصف الثالث الأساسي بطريقة التعلم الالكتروني. بينما تم تدريس طلبة المجموعة الضابطة الوحدة ذاتها بالطريقة الاعتيادية. ولغايات تحقيق أهداف الدراسة قام الباحث ببناء أداتي الدراسة وهما: الاختبار التحصيلي ومقياس الاتجاهات. واستخدم الباحث المعالجات الإحصائية الآتية: المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وتحليل التباين المصاحب والمشترك. وقد أظهرت النتائج ما يلي: وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التحصيل بين المجموعتين الضابطة والتجريبية وكانت هذه الفروق لصالح أفراد المجموعة التجريبية. كما أكدت النتائج تحسناً في اتجاهات الطلبة نحو أسلوب التعلم الالكتروني. وأوصى الباحث بتعميم تجربة استخدام التعلم الالكتروني الذي تم تطبيقه على طلبة الصف الثالث الأساسي في مدينة عمان على مدارس أخرى في مناطق تعليمية أخرى في الأردن. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Developing an Educational Unit in Light of the Brain – Based Learning Theory and Measuring its Effect on Developing the Critical Thinking Skills of the Tenth Basic Grade Students’ in Geography and their Attitudes Towards it. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2016 Supplement 2, Vol. 43, p851-869, 19p

    Abstract (English): This research aimed at developing an educational unit in the light of the brain-based learning theory and measuring its effect on developing the critical thinking skills of the tenth basic grade’s students in Geography subject and their attitudes towards it. research individuals consisted of (141) students from Ain Al-Basha Education Directorate for the scholastic year 2013 –2014, they were randomly distributed to two groups, one experimental and consisted of (72) students, that was taught by the developed educational unit in the light of the Brain-based learning theory, while the control group consisted of (69) students that was taught the normal educational unit. Study result showed the presence of differences with statistically significance at significance level (α = 0.05) in developing the critical thinking skills of the tenth basic grade students in the Geography subject attributes to the educational unit (developed / normal) and in favor of the experimental group, and the presence of positive attitudes in the Brain-based learning theory in teaching the Geography subject. The researchers recommended the necessity for benefiting from the brain-based theory when constructing the Geography curriculum. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث إلى تطوير وحدة تعليمية في ضوء نظرية التعلم المستند إلى الدماغ وقياس أثرها في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طلاب الصف العاشر الأساسي في مادة الجغرافيا واتجاهاتهم نحوها. وتكون أفراد البحث من (141) طالباً من مديرية تربية عين الباشا في الأردن في العام الدراسي 2013/ 2014، وتم توزيعهم عشوائياً إلى مجموعتين إحداهما تجريبية تكونت من (72) طالباً، دُرّست من خلال الوحدة التعليمية المطورة في ضوء نظرية التعلم المستند إلى الدماغ، والأخرى ضابطة تكونت من (69) طالباً، دُرّست الوحدة التعليمية بالطريقة الاعتيادية. أظهرت نتائج البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=a) في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طلاب الصف العاشر الأساسي في مادة الجغرافيا تعزى إلى تدريس الوحدة التعليمية (المطورة /الاعتيادية) ولصالح المجموعة التجريبية. ووجود اتجاهات إيجابية لدى أفراد المجموعة التجريبية نحو استخدام نظرية التعلم المستند إلى الدماغ في تدريس مادة الجغرافيا. وأوصى الباحثان بضرورة الإفادة من نظرية التعلم المستند إلى الدماغ عند بناء مناهج الجغرافيا. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Attitudes of The Tenth Class of the Basic Stage Students in the Public Schools of Amman Educational Directories Towards the Information and Comunication Technology and the Obstacles that Confront them in Practicing. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2009, Vol. 36 Issue 2, p96-113, 18p

    Abstract (English): This study aims at finding the Attitudes of the students of the Tenth Class of the Basic Stage students in the Public Schools of Amman Educational Directorates, towards the Information and Comunication Technology, and the Obstacles that confront them in practicing. This study is based on a sample of (443) students (193 males, and 250 females) enrolled in the tenth grade of Amman Educational Directorates in the school year 2004/2005. the researchers used the Descriptive Surveying system. - Results show a positive attitudes of the students towardes Information and Comunication Technology. - Results show a significant differences between males and females attitudes towards Information and Comunication technology on behalf of females. - Results show that the students attitude towards Information and Comunication technology is influenced by school results variable. A difference exists between low-grade and high-grade students. The latter's attitude was better than for former. No disctinction occurs between lower-grade and middle-grade students concerning Information and Comunication Technology. The results show that the percentage of the obstacles spread that retard using Information and Comunication technology efficiently were ordered decreasingly from the students' points of views. Students deficiency in using English language got the highest percentage of the obstacles, followed by the lack of the teachers' experience in explaining the study material thoroughly. The least percentage was occupied by eye-weariness as the result of long-hour sitting in front of the computer screen. The percentage were successively 5%, 5% and 4%. The researchers recommended that there is a necessity of doing more studies to discover the importance of inserting the understanding of education technology by doing and playing, to the children, and give importance to the studies cocerning with practical education and it's relation with Information and Comunication Technology. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى معرفة اتجاهات طلبة الصف العاشر الأساسي في المدارس الحكومية في مديريات تربية عمان العاصمة نحو تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، وكذلك التعرف إلى الصعوبات التي تواجههم عند استخدامها في الميدان. تكونت عينة الدراسة من 443 طالباً وطالبة (منهم193 طالباً و250 طالبة) من طلبة الصف العاشر الأساسي في المدارس الحكومية في مديريات التربية والتعليم لمحافظة عمان العاصمة. وقد استخدم المنهج الوصفي المسحي. وأشارت نتائج الدراسة إلى مايلي: - وجود اتجاهات إيجابية لدى الطلبة نحو تكنولوجيا المعلومات والاتصالات. - وجود فروق ذات دلالة لدى الطلبة في اتجاهاتهم نحو تكنولوجيا المعلومات والاتصالات تعزى لمتغير الجنس، ولصالح الإناث. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى الطلبة في اتجاهاتهم نحو تكنولوجيا المعلومات والاتصالات تبعا لمتغير التحصيل الدراسي لصالح الطلبة ذوي التحصيل المرتفع. ولم يكن هناك اختلاف بين الطلبة ذوي التحصيل المتوسط والمنخفض في مستوى اتجاهاتهم نحو تكنولوجيا المعلومات والاتصالات. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن أهم الصعوبات التي تحول دون استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات بفاعلية من وجهة نظر الطلاب هي: "ضعف الطلبة باللغة الانجليزية"، و"قلة خبرة المعلمين وعدم شرحهم المادة بطريقة وافية"، بينما أقلها أهمية "ارهاق العين من شاشة الحاسوب". وفي ضوء نتائج الدراسة توصي الباحثتان باجراء المزيد من الدراسات للوقوف على أهمية غرس مفهوم تكنولوجيا المعلومات والاتصالات لدى الأطفال، والاهتمام بالتربية التكنولوجية بدءاً من مرحلة رياض الأطفال لأنها الأساس في بناء الإنسان بحيث تصبح جزءاً من سلوك الفرد وحياته الاجتماعية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)