يعرض 1 - 10 نتائج من 16 نتيجة بحث عن '"عواطف بنت محمد ي&', وقت الاستعلام: 1.40s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effectiveness of Teaching By Digital Story on The Achievement of The Eleventh Grade Female Students for The Islamic Education and Developing Moral Reasoning. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2018, Vol. 45 Issue 3, p179-194, 16p

    Abstract (English): This study aim to test the effectiveness of teaching using the Digital Story on the students’ achievement and in developing moral reasoning. The sample of the study consisted of (60) female students, who were chosen randomly. To achieve the objectives of the study, a 30-question achievement test been prepared. Also the moral reasoning test has been used. The results indicate that the experimental group has outperformed the controlled group in both achievement and moral reasoning tests. In particular, the average score of the experimental group was higher than that of the controlled group. Therefore, this study recommends the use of Digital Story in teaching Islamic education due to its positive implications on achievement and developing moral reasoning. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة إلى اختبار فاعلية التدريس بالقصة الرقمية ببيئة التعلم المدمج في تحصيل طالبات الصف الحادي عشر لمادة التربية الإسلامية وتنمية التفكير الأخلاقي لديهن، تكونت عينة الد ا رسة من ) 60 ( طالبة اختيرت عشوائي ا . ولتحقيق هدف الد ا رسة أعد اختبار تحصيلي مكون من ) 30 ( سؤال ، كما اسُتخدم مقياس للتفكير الأخلاقي. وقد أظهرت نتائج الد ا رسة وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في الختبار التحصيلي ومقياس التفكير الأخلاقي لصالح المجموعة التجريبية التي درست بالقصة الرقمية ببيئة التعلم المدمج. وأوصت الد ا رسة باستخدام القصة الرقمية في تدريس مادة التربية الإسلامية لببوت فاعليتها في ييادة التحصيل لد الطالبات، وفي تنمية التفكير الأخلاقي لديهنّ . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of School Administration in Enhancing Intellectual Security in the light of Globalization for 11th and 12th Grades in Wilayat of Sohar in Sultanate of Oman. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; Mar2023, Vol. 50 Issue 1, p332-345, 14p

    Abstract (English): Objectives: The study's objectives were to determine, from the perspective of the students, how the administration of government schools in the Wilayate of Sohar in the Sultanate of Oman can improve intellectual security in the face of globalization, and to identify whether there are statistically significant differences in the role that are related to the student's gender variable. Methods: The study used the descriptive research method. Accordingly, the research sample consists of (381) students of Grades (11-12) in Sohar state, selected by the appropriate stratified method (males, females). A questionnaire was developed to measure the role of the school administration in enhancing intellectual security in the light of globalization for students, and its apparent truthfulness was verified by presenting it to a group of arbitrators and adjusted in the light of their opinions. The data was entered and then the appropriate statistical processing was carried out using the humanities statistical packages program (SPSS). Results: The level of the sample’s evaluation was at a moderate degree, and there were significant differences between the arithmetic averages due to the gender variable in favor of females. Conclusions: The study suggests that school administrators use plays, artwork, research, and educational articles to instruct and improve student understanding of intellectual security. Also, create a committee at the school devoted to enhancing pupils' intellectual security and educate and train parents on the detrimental impacts of social media and modern technology. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): األهداف: هدفالبحث التعرفإلى دور إدارة املدرسةفي تعزيز األمن الفكري في ضوء العوملةلطلبةالصفين )11-12 )في ُصحار املدارس الحكوميةبوالية مان من وجهةنظر الطلبة، والكشف عن وجود فروق ذات داللةإحصائية في ُ بسلطنة ع عزى ملتغير جنسالطالب)النوع االجتماعي(. ُ الدورت ُص املنهجية: اعتمد البحث على املنهج الوصفي حيث تتكون عينةالبحثمن )381 )من طلبة الصفين )11-12 ( بوالية حار، أي )10 )%من مجتمع البحث، تم اختيارهم بالطريقةالطبقية)طبقةالذكور،وطبقةاإلناث( املالئمة)يتم اختيار العينةفي املدارسحسبمالءمتها لتطبقأداةالدراسةوقتتوزيعها(. تم تطوير استبانةلقياسدورإدارةاملدرسةفيتعزيز األمن الفكري في ضوء العوملة للطلبة، وتم التحقق من صدقها الظاهري بعرضها على مجموعة من املحكمين، وتعديلها في ضوء آرائهم. تم إدخال البيانات ثم إجراء املعالجة اإلحصائية املناسبة باستخدام برنامج الحزم اإلحصائية للعلوم اإلنسانية )SPSS.) النتائج: أظهرت النتائج أن مستوى تقدير العينة كانت بدرجةمتوسطة، ووجود فروق جوهريةبين املتوسطات الحسابية تعزى ملتغيرالنوع لصالحاإلناث. الخالصة: أوصتالدراسةبضرورةتوعيةإدارةاملدرسةللطلبةباألمن الفكري من خالل إقامةاملسرحيات واألعمال الفنية والتشجيع على كتابة البحوث واملقاالت التوعوية، وتوعية األسر باآلثار السلبية للتقنيات الحديثة، ومواقع التواصل االجتماعي،وتأسيسلجنةفياملدرسةمختصةبتعزيز األمنالفكريللطلبة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Building Computerized Program in Communication Skills Based on Comprehensive Approach and Test its Effectiveness on Understanding Skills among Basic Tenth Grade Female students in Jordan. (English)

    المؤلفون: ختام محمد الصغير

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2018 Supplement, Vol. 45, p493-512, 20p

    Abstract (English): This study aims at Building a computerized program in Communication Skills based on comprehensive approach and test its effectiveness on understanding skills among basic tenth Grade female students in Jordan. To achieve the study objectives the researcher built Understanding skills exam, then the researcher assured from validity and reliability of the study tool. The study sample selected purposely from Asma’a Bint Abu Baker Comprehensive school which is followed to Amman educational directorate, the sample divided Randomly to experimental group which consisted of (34) students, and control group which consisted of (33) students. The experimental group studied four Arabic units of Arabic communication skills text book for basic tenth grade Part one by using computerized program in Communication Skills based on comprehensive approach, while the control group studied the same units using the conventional way. The study results unveiled that there is a statistical significant effect of using computerized program based on comprehensive approach on understanding skills at at basic tenth grade female students in favor to experimental group. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الد ا رسة إلى بناء برنامج محوسب في مها ا رت الاتصال قائم على المنحى التكاملي واختبار فاعليته في مها ا رت الفهم لدى طالبات الصف العاشر الأساسي في الأردن، ولتحقيق هدف الد ا رسة أعدت الباحثة اختبار الفهم، وجرى التحقق من صدق أداة الد ا رسة وثباتها. وجرى اختيار أف ا رد الد ا رسة قصدياً من مدرسة أسماء بنت أبي بكر الشاملة، التابعة لمديرية تربية وتعليم قصبة عمان، وتكون أف ا رد الد ا رسة من ( 67 ) طالبة من طالبات الصف العاشر الأساسي، وجرى تقسيمهن عشوائياً على مجموعة تجريبية مكونة من ( 34 ) طالبة، ومجموعة ضابطة مكونة من ( 33 ) طالبة، وجرى تدريس أربع وحدات من مبحث مها ا رت الاتصال في اللغة العربية للصف العاشر الأساسي الجزء الأول مع وحدتين من وحدات التربية الإسلامية للمجموعة التجريبية باستخدام البرنامج المحوسب القائم على المنحى التكاملي، في حين درست المجموعة الضابطة الوحدات نفسها بالطريقة الاعتيادية. وأظهرت نتائج الد ا رسة وجود أثر لاستخدام البرنامج المحوسب القائم على المنحى التكاملي في تحسين مها ا رت الفهم لدى طالبات الصف العاشر الأساسي لصالح المجموعة التجريبية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Attitudes towards the use of the achievement file as an alternative assessment tool in schools of South of Nablus - Palestine. (English)

    المؤلفون: جيوسي, مجدي

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2020, Vol. 47 Issue 4, p60-86, 27p

    Abstract (English): The study was designed to identify the relationship between teacher attitudes towards the use of the achievement file as an alternative assessment tool in schools of south of Nablus - Palestine. The study sample consisted of (523) teachers and teachers from the south schools selected by class method. The researcher used the descriptive analytical method and the questionnaire as a study tool.The study found that there are statistically significant differences at the level of (a≤0.05) in teachers' attitudes toward using the achievement file as an alternative assessment tool in Madras south of Nablus. The following variables (gender, age, academic qualification, years of experience) the study recommended the need to move from the traditional evaluation and start implementing the achievement file as an alternative assessment tool in the primary and secondary schools. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى ف نابلس - فلسطين، وتكونت عينتها من (523 (معلم ومعلمة من مدارس جنوب نابلس - فلسطين جرى اختيارهم بطريقة طبقية، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي والإستبانة كأداة للدراسة، وخرجت الدراسة بأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (05.0≤a (في اتجاهات المعلمين نحو استخدام ملف الإنجاز كأداة تقييم بديل في مدراس جنوب نابلس ي للمتغيرات التالية (الجنس، العمر، المؤهل العلمي، عدد سنوات الخبرة) .وقد أوصت الدراسة بضرورة الانتقال من التقييم ُعزى التقليدي والبدء بتطبيق ملف الإنجاز كأداة تقييم بديل في المدارس بالمراحل الأساسية والثانوية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Practice Degree of Governmental School Principals in Al Mazar Al Shamali District for Ethical Leadership from the Perspectives of Teachers. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2019 Supplement 1, Vol. 46, p665-682, 18p

    Abstract (English): The purpose of this study is to show the practice degree of governmental school principals in Al Mazar Al Shamali district for ethical leadership from the perspectives of teachers, and to show the effect of (gender, scientific qualification, years of experience) in teachers' estimates to the practice degree of their principals for ethical leadership. The study used the descriptive survey approach. To achieve the aims of the study, the researchers built a questionnaire consisted of (53) items. The sample of the study consisted of (317) teachers. The study results showed that the teachers' estimates to the practice degree of the governmental school principals in Al Mazar Al Shamali district for ethical leadership was high, and showed that there were no significant statistical differences at the level of statistical significance (α=0.05) between the averages of teachers' estimates for the practice degree of their principals for ethical leadership due to the variables (gender, Scientific qualification, years of experience). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة التعرف إلى درجة ممارسة مديري المدارس الحكومية في لواء الم ا زر الشمالي للقيادة الأخلاقية من وجهة نظر المعلمين، والتعرف إلى أثر كل من (الجنس، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة) في تقدي ا رت المعلمين لدرجة ممارسة مديريهم للقيادة الأخلاقية. استخدمت الد ا رسة المنهج الوصفي المسحي، ولتحقيق أهداف الد ا رسة قام الباحثون ببناء استبانة مكون من ( 53 ) عبارة م وزعة على أربعة مجالات. وتكونت عينة الد ا رسة من ( 317 ) معلما ومعلمة. وأظهرت نتائج الد ا رسة أن تقدي ا رت المعلمين لدرجة ممارسة مديري المدارس الحكومية في لواء الم ا زر الشمالي للقيادة الأخلاقية جاءت 0.05 ) بين تقدي ا رت = α) بدرجة عالية، كما أظهرت النتائج عدم وجود أثر ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة المعلمين لدرجة ممارسة مديريهم للقيادة الأخلاقية تعزى لمتغي ا رت (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Emotional Apathy in Husband- Wife Relationship: Reasons and Treatment. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2017, Vol. 44 Issue 3, p181-193, 13p

    Abstract (English): This study aimed at showing the concept of emotional apathy and its criteria, and revealing the reasons of it, and the proposed treatments according to a case study in marriage counseling offices. In order to achieve these purposes, The researchers used Quantitative Descriptive Method, a case study manner, The sample of the study were (9) participants, (4) men and (5) women in the age group of (30-35), (20-28) sequentially. The researchers reached that the emotional apathy means a case of emotional boring and relaxing, and a stress on the mentioned relationship. That prevents achieving in which the marriage life begin. Also, there are many cases of couples who suffer from emotional apathy who tend to the centers of marriage counseling, the reasons of this emotional apathy represented in: reasons before marriage such as: bad choice, short engagement period and continuation of prohibited relations before marriage , reasons after marriage branched out to faith and moral reasons which include: non-marital obedience, disclosure of marital secrets and physical violence, and social reasons which include: housing with husband's family and negative parental interpreting, and psychological reasons which include: non- appreciation and praise, noncleaning, and non- respect. also there are several treatments proposed by the sample, such as; appreciation and praise, reasoning choice, not negative parental interpreting, cleaning, marital obedience, and respect between others.. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة إلى بيان مفهوم الفتور العاطفي ومؤش ا رته، والكشف عن الأسباب المؤدية إليه، والتدابير العلاجية المقترحة بناءً على د ا رسة حالة في مكاتب الإرشاد الزواجي. وتحقيقاً لتلك الأهداف؛ اعتمدت الباحثتان المنهج الكمي الوصفي بأُسلوب د ا رسة حالة، حيث تكونت عينة الد ا رسة من ( 9) أشخاص؛ أربعة رجال، وخمس نساء، وت ا روحت أعمار الفئتين المذكورتين على 28 ) عامًا. - 35 ) و( 20 - الترتيب بين ( 30 وتوصلت الباحثتان إلى أن الفتور العاطفي يقصد به: حالة من تسلل الملل والت ا رخي العاطفي، وجفاف المشاعر في العلاقة الزوجية، مما يشكل ضغطًا على العلاقة المذكورة، تضعفُ في حدودها تحقيق السعادة التي ابتدأت بها الحياة الزوجية. إن هناك حالات عديدة من الأزواج يعانون من الفتور العاطفي يرتادون م ا ركز الإرشاد الزواجي، وترجع أسباب الفتور العاطفي لديهم إلى: أسباب متعلقة بما قبل الزواج، وتمثلت في: سوء الاختيار، وقصر فترة الخطوبة، وعلاقات ما قبل الزواج التي استمرت إلى ما بعده، وأسباب متعلقة بما بعد الزواج، وتفرعت إلى: أسباب إيمانية وأخلاقية وتشمل: عدم الطاعة الزوجية، وٕافشاء الأس ا رر الزوجية، والعنف الجسدي. وأسباب اجتماعية، وتشمل: السكنى مع الأهل، والتدخل السلبي للأهل. وأسباب نفسية، وتشمل: عدم التقدير والثناء، وعدم النظافة، والإهانة وعدم الاحت ا رم. وهناك تدابير علاجية عديدة اقترحتها أف ا رد العينة أبرزها: التقدير والثناء، والاختيار العقلاني وعدم التدخل السلبي للأهل، والنظافة، والطاعة الزوجية، والاحت ا رم المتبادل. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Emotional Apathy in Husband- Wife Relationship: Reasons and Treatment. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2017, Vol. 44 Issue 2, p181-193, 13p

    Abstract (English): This study aimed at showing the concept of emotional apathy and its criteria, and revealing the reasons of it, and the proposed treatments according to a case study in marriage counseling offices. In order to achieve these purposes, The researchers used Quantitative Descriptive Method, a case study manner, The sample of the study were (9) participants, (4) men and (5) women in the age group of (30-35), (20-28) sequentially. The researchers reached that the emotional apathy means a case of emotional boring and relaxing, and a stress on the mentioned relationship. That prevents achieving in which the marriage life begin. Also, there are many cases of couples who suffer from emotional apathy who tend to the centers of marriage counseling, the reasons of this emotional apathy represented in: reasons before marriage such as: bad choice, short engagement period and continuation of prohibited relations before marriage , reasons after marriage branched out to faith and moral reasons which include: non-marital obedience, disclosure of marital secrets and physical violence, and social reasons which include: housing with husband's family and negative parental interpreting, and psychological reasons which include: non- appreciation and praise, noncleaning, and non- respect. also there are several treatments proposed by the sample, such as; appreciation and praise, reasoning choice, not negative parental interpreting, cleaning, marital obedience, and respect between others.. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة إلى بيان مفهوم الفتور العاطفي ومؤش ا رته، والكشف عن الأسباب المؤدية إليه، والتدابير العلاجية المقترحة بناءً على د ا رسة حالة في مكاتب الإرشاد الزواجي. وتحقيقاً لتلك الأهداف؛ اعتمدت الباحثتان المنهج الكمي الوصفي بأُسلوب د ا رسة حالة، حيث تكونت عينة الد ا رسة من ( 9) أشخاص؛ أربعة رجال، وخمس نساء، وت ا روحت أعمار الفئتين المذكورتين على 28 ) عامًا. - 35 ) و( 20 - الترتيب بين ( 30 وتوصلت الباحثتان إلى أن الفتور العاطفي يقصد به: حالة من تسلل الملل والت ا رخي العاطفي، وجفاف المشاعر في العلاقة الزوجية، مما يشكل ضغطًا على العلاقة المذكورة، تضعفُ في حدودها تحقيق السعادة التي ابتدأت بها الحياة الزوجية. إن هناك حالات عديدة من الأزواج يعانون من الفتور العاطفي يرتادون م ا ركز الإرشاد الزواجي، وترجع أسباب الفتور العاطفي لديهم إلى: أسباب متعلقة بما قبل الزواج، وتمثلت في: سوء الاختيار، وقصر فترة الخطوبة، وعلاقات ما قبل الزواج التي استمرت إلى ما بعده، وأسباب متعلقة بما بعد الزواج، وتفرعت إلى: أسباب إيمانية وأخلاقية وتشمل: عدم الطاعة الزوجية، وٕافشاء الأس ا رر الزوجية، والعنف الجسدي. وأسباب اجتماعية، وتشمل: السكنى مع الأهل، والتدخل السلبي للأهل. وأسباب نفسية، وتشمل: عدم التقدير والثناء، وعدم النظافة، والإهانة وعدم الاحت ا رم. وهناك تدابير علاجية عديدة اقترحتها أف ا رد العينة أبرزها: التقدير والثناء، والاختيار العقلاني وعدم التدخل السلبي للأهل، والنظافة، والطاعة الزوجية، والاحت ا رم المتبادل. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of the Civil and National Education Textbooks in Establishing Loyalty to the Educational Institution from Teachers and Students Viewpoint in both Bani Obeid and Northern Mazar Education Districts. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2016 Supplement 3, Vol. 43, p1231-1249, 19p

    Abstract (English): This study aimed at exploring The Role of the Civil and National Education Textbooks in Establishing Loyalty to the Educational Institution from Teachers and Students Viewpoint. To achieve the objectives of the study, the researcher prepared 2 questionnaires for teachers and students, each of them included four domains: The first domain is the school building and school environment, the second domain is the compliance with laws and school systems, the third domain is human relations, the fourth domain is teaching and learning process. The population of the study consisted of (130) social studies teachers who are teaching social and civil national education in Bani Obeid education district and northern Mazar education district and (2745) tenth grade students in Bani Obeid education district and northern Mazar education district for the academic year 2012/2013. The study sample consisted of 108 male and female teachers, and (261) students. The results of the study showed that the role of the civil and national education textbooks in establishing loyalty to the educational institution from teachers' viewpoint came with a high degree and the order of domains by its means were as follow: the compliance with laws and school systems, teaching and learning, human relations, the school building and the school environment. The results also showed that there was a statistically significant difference at the significance level (α = 0.05) between the main scores of the role of the civil and national education textbooks in establishing loyalty to the educational institution, due to the gender variable, in favor of female teachers with a mean of (3,90). The results indicated that the role of the civil and national education textbooks in establishing loyalty to the educational institution from students' viewpoint came with a high degree and the order of domains by means were as the following: the compliance with laws and school systems, human relations, teaching and learning, the school building and the school environment. The results also indicated that there were statistically significant differences between the mean scores of the role of the civil and national education textbooks in establishing loyalty to the educational institution, due to the gender variable, in favor of female students with a mean of (3.86). The study concluded that many recommendations in the light of the findings, the most prominent involve a special unit for the educational institution and belonging to it in the National Education books, and the need for concern of the concepts of national education related to the educational institution and provided to the students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور كتب التربية الوطنية والمدنية في ترسيخ الانتماء للمؤسسة التعليمية من وجهة نظر المعلمين والطلبة في مديريتي التربية والتعليم لمنطقتي بني عبيد والمزار الشمالي، تم بناء أداتين للمعلمين والطلبة اشتملت كل منهما على أربعة مجالات هي: البناء المدرسي والبيئة المدرسية، الالتزام بالقوانين والأنظمة المدرسية، العلاقات الإنسانية، التعليم والتعلم. تكونت عينة الدراسة من (108) معلم ومعلمة، و(261) طالباً وطالبة، أظهرت نتائج الدراسة أن دور كتب التربية الوطنية والمدنية في ترسيخ الانتماء للمؤسسة التعليمية من وجهة نظر المعلمين والمعلمات جاء بدرجة كبيرة، وكان ترتيب المجالات حسب متوسطاتها الحسابية كالتالي: الالتزام بالقوانين والأنظمة المدرسية، التعليم والتعلم، العلاقات الإنسانية، البناء المدرسي والبيئة المدرسية. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) بين متوسطات درجات دور كتب التربية الوطنية والمدنية في ترسيخ الانتماء للمؤسسة التعليمية، تعزى لمتغير الدراسة (الجنس) ولصالح المعلمات بمتوسط حسابي مقداره (3.90).كما أشارت النتائج إلى أن دور كتب التربية الوطنية والمدنية في ترسيخ الانتماء للمؤسسة التعليمية من وجهة نظر الطلبة جاء بدرجة كبيرة وكان ترتيب المجالات حسب متوسطاتها الحسابية كالتالي: الالتزام بالقوانين والأنظمة المدرسية، العلاقات الإنسانية، التعليم والتعلم، البناء المدرسي والبيئة المدرسية، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات دور كتب التربية الوطنية والمدنية في ترسيخ الانتماء للمؤسسة التعليمية، تعزى لمتغير الدراسة (الجنس) ولصالح الطالبات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effectiveness of Flipped Classroom in Improving Motivation and Achievement among Slow Learners in Mathematics. (English)

    المؤلفون: أحمد الزبون

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2020, Vol. 47 Issue 3, p333-350, 18p

    Abstract (English): The purpose of this study was to investigate The Effectiveness of Flipped Classroom in Improving Motivation and Achievement among Slow Learners in Mathematics. The researcher developed a mathematics test and scale of motivation. The study sample consists of (30) slow learners, They were enrolled into two groups: an experimental and a control group. The findings of the study showed that there are statistically significant differences at the level of (α =0.05) between the means of both groups performance in Improving Motivation and Achievement among Slow Learners in Mathematics as a whole in the post test attributed to the teaching strategy in favor of the experimental group. The results also showed a positive correlation between the level of motivation and achievement in mathematics. The study recommended applying the strategy of flipped classroom to Improve Motivation and Achievement among Slow Learners in Mathematics. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الد ا رسة إلى تقصي أثر است ا رتيجية الصف المقلوب في تحسين مستوى الدافعية والتحصيل الد ا رسي لدى التلاميذ بطيئي التعلم في الرياضيات. أعدَّ الباحث اختبا اً ر للرياضيات ومقياسًا للدافعية، وتكون أف ا رد الد ا رسة من ( 30 ) تلميذا من بطيئي التعلم تم تقسيمهم ضمن مجموعتين: تجريبية وضابطة، وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى بين المتوسطات الحسابية لأداء مجم وعتي الد ا رسة في تحسن مستوى الدافعية والتحصيل الد ا رسي (α = الدلالة ( 0.05 لدى التلاميذ بطيئي التعلم في الرياضيات في القياس البعدي تعزى إلى متغير است ا رتيجية التدريس، لصالح المجموعة التجريبية، وقد أوصت الد ا رسة بتطبيق است ا رتيجية الصف المقلوب لتحسين مستوى الدافعية والتحصيل الد ا رسي لدى التلاميذ بطيئي التعلم في الرياضيات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: THE DEGREE TO WHICH FEMALE PRINCIPALS IN ZARQA GOVERNORATE PRACTICE MANAGERIAL AND LEADERSHIP STYLES IN THEIR SCHOOLS AS PERCEIVED BY FEMALE TEACHERS. (English)

    المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2011 Supplement 1, Vol. 38, p100-114, 15p

    Abstract (English): The purpose of this study was to investigate the efficacy of a rational - emotive counseling program. The purpose of this study was to determine the degree to which female principals in Zarqa Governorate practice managerial and leadership styles in their schools as perceived by female teachers. The sample for this study consisted of (400) basic and high school teachers in Zarqa Governorate. The results of the study revealed that managerial styles combined are being moderately practiced by female principals as perceived by their teachers. Moreover, passive management by exception and active management by exception as managerial styles are being moderately practiced by female principals. However, contingent reward dimension was discovered to be highly practiced. Furthermore, it was found that leadership styles combined are being highly practiced by female principals as perceived by their teachers. Inspirational motivation, intellectual stimulation, and idealized influence as leadership styles are found to be highly practiced by female principals too. However, individual consideration was the only leadership style to be practiced moderately by female principals as perceived by their teachers. Finally, differences were not found to be significant for teachers' qualifications, teaching experience, and school level with regard to teachers' perceptions of practicing managerial and leadership styles by their female principals. The study ended by offering a number of recommendations for practice and research. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى تعرف درجة ممارسة مديرات مدارس محافظة الزرقاء للأنماط الإدارية والقيادية في مدارسهن من وجهة نظر المعلمات. وقد تكونت عينة الدراسة من (400) معلمة تم اختيارهن بالطريقة العشوائية من المرحلتين الأساسية والثانوية للإجابة عن مقياس الأنماط الإدارية والقيادية الذي تم ترجمته وتكييفه للبيئة الأردنية. وقد أظهرت نتائج الدارسة وجود ممارسة متوسطة في المعدل للأنماط الإدارية وأن أكثر الأنماط الإدارية ممارسة هو نمط المكافأة المحتملة وبمتوسط ممارسة مرتفع، يليه على التوالي نمط الإدارة السلبية بالاستثناء فنمط الإدارة النشطة بالاستثناء وبممارسة متوسط لكليهما. كما أظهرت نتائج الدارسة وجود ممارسة مرتفعة في المعدل للأنماط القيادية وأن أكثر الأنماط القيادية ممارسة هو نمط الدافع الإلهامي وبمتوسط ممارسة مرتفع، يليه نمطا الاستثارة الفكرية والتأثير المثالي وبممارسة مرتفعة لكليهما. وكان نمط الاعتبارية الفردية النمط القيادي الأقل ممارسة وبمتوسط ممارسة متوسط. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في ممارسة مديرات مدارس محافظة الزرقاء للأنماط الإدارية والقيادية تعزى لمتغيرات المؤهل العملي، أو المرحلة الدراسية، أو الخبرة التدريسية للمعلمات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)