يعرض 1 - 2 نتائج من 2 نتيجة بحث عن 'المكتبة الأزهرية للتراث،', وقت الاستعلام: 1.29s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Right of Land Surface: its Legitimacy, Jurisprudent Adaptation and Future Prospects. (English)

    المصدر: Dirasat: Shar'ia & Law Sciences; Mar2022, Vol. 49 Issue 1, p30-49, 20p

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Mutual Testimony of Minors in Islamic Law and Jordanian Civil Law. (English)

    المصدر: Dirasat: Shar'ia & Law Sciences; 2012, Vol. 39 Issue 1, p72-89, 18p

    Abstract (English): It is well known that giving testimony is one of the most important proofs of rights and penalties in Islam. The witness person is the most important pillar in testimony; therefore, scholars pay a great deal of attention to the mentioning of the conditions which should be met in witnesses. Uprightness is one of these conditions. Maturity is of the requirements of uprightness. Maturity is the reason of uprightness and piousness; it is the sign and reason for holding responsibility of deeds. With an incomplete mental faculty the person's deeds are not counted. However, there are some exceptions in which the testimony of minors is considered as a proof on legal rulings. This is for the preservation of people's rights and for achieving some of the objectives of Shari'ah. This can be clearly seen in the case of mutual testimony between minors. The question here is shall we consider the testimony of minors when no one witnessed the incident but a minor. This can also preserve the blood of a murdered person, his and his relatives' rights. This is what we have discussed in this paper by presenting investigating the scholars' views in order to reach a preferred view about this issue. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): من المعلوم أن الشهادة هي من أهم الطرق التي سنتها شريعة الإسلام لإثبات الحقوق وإقامة الحدود. ولا شك في أن الشاهد هو من أهم أركان الشهادة، ولذلك أسهب العلماء في ذكر الشروط التي يجب أن تتوافر في الشهود، وبينوا أن من أهم هذه الشروط العدالة. ومن المعلوم أن من أهم مقومات العدالة البلوغ الذي هو دافع للاستقامة والصلاح، إذ إن الصغير لا يقدر أثر أفعاله وما يترتب عليها، فهو لا رادع له، وهو غير ملزم بأحكام الشارع لعدم اكتمال عقله. لكننا نجد في واقع الحال بعض الظروف الإستثنائية التي قد تحيط ببعض أحكام الشريعة الإسلامية والتي يجب أن تراعى عند إصدار الأحكام، حفظاً للحقوق وتحقيقاً لمقاصد التشريع، ومن ذلك الأحكام التي تتعلق بشهادة الصبيان - باعتبارهم غير بالغين - خصوصاً إذا كانت هذه الشهادة على بعضهم بعضاً. فهل نقول عند ذلك بشهادة الصبيان إذا لم يحضر الحادثة غيرهم حتى لا يهدر دم المقتول أو يضيع حق لصاحبه؟ أم أننا لا نقبل لهم شهادة أبدا. هذا ما بحثناه في هذه الدراسة من خلال استعراض آراء الفقهاء في هذه المسألة ومناقشتها والترجيح بينها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Dirasat: Shar'ia & Law Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)