يعرض 1 - 10 نتائج من 30 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.35s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Inclusion of Health Education Concepts in (Enhanced) Science Textbooks for Primary Education in Jordan. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2023, Vol. 12 Issue 6, p1145-1159, 16p

    مصطلحات موضوعية: CONTENT analysis, TEXTBOOKS

    Abstract (English): Objectives: This study aimed to reveal the extent of inclusion of health concepts in science textbooks for the basic stage in Jordan. To answer the questions of the study, the researcher developed a list of suggested health concepts, which included (31) concepts, distributed over seven health domains: personal health, nutritional health, environmental health, use of harmful drugs and substances, safety and accident prevention, human body health, community health, disease control and prevention. Methods: In pursuit of the study objectives, the content analysis method was employed to analyze science textbooks for grades one through eight (first and second semesters). These textbooks are issued by the Ministry of Education and are taught in Jordan for the academic year 2020/2021. Results: The results of the study showed that the total numbers of health concepts included in textbooks were (24) concepts, the frequencies of the health concepts were (201) with (77.4%). Where the human body health domain was the highest frequencies (50.7%), then environmental health (11.4%), personal health, nutritional health was (11%) for both of them, safety and accident prevention were (9.5%), use of harmful drugs and substances was (3.5%); while disease control and prevention was the least frequencies (2.9%), the concepts of community health was not included in textbooks. Conclusions: Based upon these findings, numbers of recommendations were suggested; more attention should be paid to the education of health concepts, to inculcate positive values and strengthen the health trends of the learners, and the need to focus on some concepts that were ignored or with less frequencies. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هداف الدراسة: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى تضمين المفاهيم الصحية في كتب العلوم للمرحلة الأساسية في الاردن. وللإجابة عن أسئلة الدراسة قامت الباحثة بوضع قائمة بالمفاهيم الصحية المقترحة والتي تضمنت (31) مفهوماً، موزعة على سبعة مجالات صحية هي: الصحة الشخصية، الصحة الغذائية، الصحة البيئية، استخدام العقاقير والمواد الضارة، السلامة والوقاية من الحوادث، صحة جسم الإنسان، صحة المجتمع، المرض السيطرة والوقاية. منهج الدراسة: لتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام أسلوب تحليل المحتوى لتحليل كتب العلوم الصفوف من الأول إلى الثامن (الفصلين الأول والثاني). هذه الكتب المدرسية صادرة عن وزارة التربية والتعليم تدرس في الأردن للعام الدراسي 2020/2021. النتائج: أظهرت نتائج الدراسة أن إجمالي عدد المفاهيم الصحية المتضمنة في الكتب المدرسية بلغ (24) أما تكرارات المفاهيم الصحية فكانت (201) بنسبة (77.4%). حيث كان مجال صحة جسم الإنسان وكانت أعلى الترددات (50.7%)، ثم الصحة البيئية (11.4%)، والصحة الشخصية، والصحة الغذائية (11%). وفي كل منهما، بلغت نسبة السلامة والوقاية من الحوادث (9.5%)، واستخدام العقاقير والمواد الضارة (3.5%)؛ بينما المرض أما السيطرة والوقاية فكانت أقل الترددات (2.9%)، ولم يتم تضمين مفاهيم صحة المجتمع فيها الكتب المدرسية. الاستنتاجات: وبناء على هذه النتائج تم اقتراح عدد من التوصيات؛ ينبغي إيلاء المزيد من الاهتمام لتعليم المفاهيم الصحية وغرس القيم الإيجابية وتعزيز الاتجاهات الصحية لدى المتعلمين ضرورة التركيز على بعض المفاهيم التي تم تجاهلها أو ذات ترددات أقل. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2023, Vol. 12 Issue 4, p765-779, 15p

    مصطلحات جغرافية: QIZAN (Saudi Arabia : Province)

    Abstract (English): The study aimed to identify the degree of the use of STEM education system in the teaching mathematics to know the challenges that Math teachers face in the application of this system and to verify the statistically significant differences in the challenges of teaching Math at Jazan intermediate schools from the point of view of teachers of mathematics at the Jazan Education Department focusing on the factors of teacher’s gender and the number of training courses. The sample of the study consisted of (162) male and female middle school math teachers. The questionnaire consisted of (41) items which was developed and applied on these teachers. The results revealed that there was a high degree of the use of STEM education in teaching mathematics at the middle schools in the Jazan Education Department. The study also found that "the challenges related to the curriculum" ranked first with an arithmetic mean of (4.02) while "challenges related to students" ranked second with an arithmetic mean of (4.01). Challenges related to mathematics teachers came in third place with a mean of (3.97). The study concluded that the factors of teacher’s gender and the number of training courses show no statistically significant differences in the challenges facing the teaching of mathematics using STEM education at middle school in the Jazan Education Department. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد درجة استخدام تعليم STEM في تدريس مادة الرياضيات، و التعرف على التحديات التي تواجه تدريس مادة الرياضيات باستخدام تعليم STEM، وكذلك التحقق من الفروق ذات الداللة اإلحصائيةفي التحديات التي تواجه تدريس مادة الرياضيات باستخدام تعليم STEM باملرحلة املتوسطة من وجهة نظر معلمي مادة الرياضيات بإدارة تعليم جازان التي تعز ى إلى النوع )معلم - معلمة( وعدد الدورات التدريبية. ً وتكونت عينةالدراسةمن(162) معل اوم م علمة من معلمي مادة الرياضيات باملرحلة املتوس طة، طبقت عليهم استبانة تم إعدادها لتكون أداة للدراسة، وقد تكونت من(41)فقرة . توصلت الدراسةإلى ارتفاع درجةاستخدام تعليمSTEMفيتدريسمادةالرياضيات باملرحلة املتوسطة من وجهة نظر معلمي مادة الرياضيات بإدارة تعليم جازان، كما توصلت الدراسة إلى أن "التحديات التي تتعلق باملنهج" جاءت في املرتبة األولى بمتوسط حسابي بلغ (4.02)، بينما "التحديات التي تتعلق بالطلبة" جاءت في املرتبة الثانية بمتوسط حسابي بلغ (4.01)، في حين جاءت"التحديات التي تتعلق بمعلمي مادة كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا في التحديات التي تواجه تدريس ً الرياضيات" في ا ملرتبة الثالثة بمتوسط حسابي بلغ (3.97). َ مادة الرياضيات باستخدام تعليم STEMباملرحلةاملتوسطةبإدار ى إلى النوع ز ْ ع ُ ةتعليم جازان ت )معلم -معلمة( وعددالدورات التدريبية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: A Proposed Conception to Activate the Partnership between Imam Abdul Rahman bin Faisal University and Productive Institutions in Light of the Kingdom’s Vision 2030. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2023, Vol. 12 Issue 4, p600-620, 21p

    Abstract (English): The study aimed to present a proposed scenario to activate the partnership between Imam Abdul Rahman bin Faisal University and productive institutions in light of the Kingdom’s vision 2030. The Explanatory Sequential Mixed Methods were used in this study, and a questionnaire was used to collect data from a simple random sample of 97 leaders, the academic at Imam Abdul Rahman bin Faisal University, (123) leaders from productive institutions in the eastern region and a structured interview with an intentional sample (5) of academic leaders and representatives of productive institutions. The results of the study showed that the reality of the partnership between Imam Abdul Rahman bin Faisal University and institutions productivity is sometimes available to a degree from the point of view of the academic leaders at Imam Abdul Rahman bin Faisal University, it is weakly agreed from the point of view of the representatives of productive institutions, the obstacles that limit partnership are moderately OK from the point of view of the academic leaders at Imam Abdul Rahman bin Faisal University, to a degree of OK From the point of view of the representatives of the productive institutions, the mechanisms that contribute to activating the partnership came to an agreement degree from the point of view of the academic leaders at the University of Imam Abdul Rahman bin Fey Pray, they agree with a high degree from the point of view of the representatives of the productive institutions, there are statistically significant differences at the level (0.05) between the academic leaders’ point of view and the representatives of the productive institutions on determining the reality of the partnership between Imam Abdul Rahman bin Faisal University and the productive institutions, and the differences were in favor of the academic leaders. As for identifying partnership obstacles, the differences were in favor of representatives of productive institutions, and on determining mechanisms for activating partnership, the differences were in favor of representatives of productive institutions. In light of the proposed scenario, the study presented its results with a suggested scenario to activate the partnership between Imam Abdul Rahman bin Faisal University and productive institutions in light of the Kingdom’s 2030 vision. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفتالدراسةإلىتقديم تصورمقترح لتفعيل الشراكةبين جامعةاإلمام عبد الرحمن بن فيصل واملؤسساتاإلنتاجيةفيضوءرؤيةاململكة .2030واتبعتالدراسة خدمتاستبانةلجمعالبياناتمن عينة عشوائيةبسيطةبلغ عددهم ُ املنهجاملزجيوذلكعبرالتصميم التتابعيالتفسيري،واست )97 (قائدا من القيادات األكاديمية بجامعة اإلمام عبد الرحمن بن فيصل، و )123 ( قائدا من املؤسسات اإلنتاجية في املنطقة الشرقية، ومقابلة مقننة مع عينة قصدية عددهم ) 5( من القيادات األكاديميةوممثلين املؤسسات اإلنتاجية،وقد أظهرتنتائج الدراسةأن واقعالشراكةبين جامعةاإلمام عبد الرحمن بن فيصل واملؤسسات اإلنتاجيةتتوافر بدرجة أحيانامن وجهةنظر القيادات األكاديميةبجامعةاإلمام عبد الرحمن بن فيصل، وموافق بدرجةضعيفةمن وجهةنظر ممثلين املؤسسات اإلنتاجية، وأن املعوقات التي تحد من الشراكة جاءتموافق بدرجةمتوسطةمن وجهةنظر القياداتاألكاديميةبجامعةاإلمام عبد الرحمن بن فيصل،وبدرجةموافق من وجهة نظر ممثلين املؤسساتاإلنتاجية،وجاءتاآللياتالتيتساهم فيتفعيل الشراكةبدرجةموافقمن وجهةنظر القياداتاألكاديميةبجامعةاإلمام عبد الرحمن بن فيصل، وموافق بدرجة عالية من وجهة نظر ممثلين املؤسسات اإلنتاجية، ووجود فروق ذات داللة إحصائية عند مستوى )0.05( بين وجهة نظر القيادات األكاديمية وبين ممثلي املؤسسات اإلنتاجية حول تحديد واقعالشراكةبين جامعةاإلمام عبد الرحمن بن فيصل واملؤسسات اإلنتاجية، وكانتالفروق لصالحالقيادات األكاديمية،وحول تحديد معوقاتالشراكةكانتالفروق لصالحممثلياملؤسسات اإلنتاجية،وحول تحديد آلياتتفعيل الشراكةكانتالفروق لصالحممثلياملؤسسات اإلنتاجية. وقد قدمتالدراسةفيضوءنتائجها تصور امقترحا لتفعيل الشراكة بين جامعة اإلمام عبد الرحمن بن فيصل واملؤسسات اإلنتاجيةفيضوءرؤيةاململكة 2030. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Impact of the Interactive Learning Strategy on Developing the Thinking Skills of the Sixth Grade Students in the Palestinian Governmental Schools of Nablus. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2023, Vol. 12 Issue 2, p269-284, 16p

    مصطلحات جغرافية: PALESTINE

    Abstract (English): The aim of this study was to identify the effect of employing the interactive learning strategy on promoting the lower, intermediate, and higher thinking skills of the sixth -grade students, and whether the general academic ability, specific academic ability, and gender interact with the type of learning strategy. To achieve this goal, an available sample of 130 male and female students distributed in four classes were taken from schools affiliated to the Nablus Governmental Directorate in Palestine to be in line with the semi-experimental design used in this study known as (static-group comparison design). Two classes of 64 male and female students were used as experimental groups who were studied by the interactive learning strategy, and other two classes of 66 male and female students were used as control groups who were studied by the traditional learning strategy. On a post achievement test measured the lower, intermediate, and higher levels of learning, the t-test showed statistically significant differences between the means of the experimental and control groups on the sub-test that measured lower levels of learning (p= .009), the total test that measured all levels of learning (p = .03), and approached significance on higher levels of learning (α = .10). All these differences were in favor of the experimental groups which were taught by the interactive strategy. On the other hand, t-test failed to show significant difference on the subtest which measured the middle levels of learning (α = .96). By using Two-way ANOVA, "F" test showed statistical significance differences (p=.000) on the level of general and special academic ability. It was in favor of high ability rather on the low one whereas no statistical differences were found between males and females’ performances in terms of type of learning strategies, nor on the interaction between the type of learning strategy and the general academic ability, specific general ability, or gender. These results came along discussion, and recommendation for future research. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفتالدراسةالتعرفعلى أثر توظيفاستراتيجيةالتعلم التفاعلي في تنميةمهارات التفكير)الدنيا، واملتوسطة، والعليا(، لدى طلبةالصف السادساألساس ي، وفيما إذا كان ملتغيرات القدرة األكاديميةالعامة،والقدرةاألكاديميةالخاصة،والنوع االجتماعي أثر في التعلم بهذهاالستراتيجيةالتفاعلية.ولتحقيق هذا الغرض أخذت عينة متيسرة من املجتمع األصل من مدارس الذكور واإلناث التابعة ملديرية نابلس الحكومية في فلسطين بلغ عددها (130) طالبا وطالبة جاءت في أربعة صفوف تما شيا مع املنهج شبه التجريبياملستخدم في هذهالدراسةواملعروفباسم :(design comparison group- static(صفان منالذكورواإلناثعددهم )64(: اشتمل األول على)37 ( طالبا، واآلخر على )27( طالبة،وكالهما استخدماكمجموعاتتجريبيةدرستباستراتيجيةالتعلم التفاعلي،وصفان آخران عددهم )66(: اشتمل األول على)38 ( طالبا، واآلخر على )28( طالبة استخدماكمجموعاتضابطةدرسا بالطريقةاالعتيادية. وبعد تطبيق التجربةتم قياساألثر وفق اختبارتحصيلي بعديقاستأسئلتهمهاراتالتفكيرالدنيا،واملتوسطة، والعليا، فقد أظهر اختبار"ت"وجودفروق دالةإحصائيا بين متوسط املجموعات التجريبية والضابطة على اختبار املستويات الدنيا (.009=α(، واالختبار الكلي الذي قاس جميع املستويات (0.03=p(،ولم يظهر مثل هذا الفرقعلىاختبارمهاراتالتفكيرالعليا (0.10=p(،وال علىاختبارمهاراتالتفكيراملتوسطة (0.96=p(منناحيةأخرى،فقد أظهر تحليل التباين الثنائي باستخدام اختبار "ف" داللة إحصائية )0.000( على متغير بنمط استراتيجية التعلم ولصالح االستراتيجية التفاعلية على التقليدية، ومتغير مستوى القدرة األكاديمية العامة، والقدرة األكاديميةالخاصةولصالح القدرة األكاديمية العليا على الدنيا، ولم يظهر فرقا بين أداء الذكور وأداء اإلناث لدى تعلمهم بكلتا االستراتيجيتين التفاعلية واالعتيادية، وال على التفاعل بين نمط االستراتيجيةالتعلميةوكل من القدراتالعامة،والقدراتالخاصة،والنوع االجتماعي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of Community Partnership in Financing Public Schools in Oman: A Case Study of Al-Warith Bin Kaab School. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2022, Vol. 11 Issue 6, p1305-1314, 10p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): This study aimed to identify the role of community partnership and its contribution to the financing of public schools in the Sultanate of Oman through examining the experience of one of the schools in the state of Suwaiq in implementing community partnership and find the most important areas and activities which are financed through this partnership. It also intended to identify difficulties and challenges facing public schools in Oman in the application of community partnership as one of the sources of funding for education and make suggestions to activate it. To achieve the objectives of the study, the case study research method was used, and interviews were conducted with all 11 members of the Administrative and Financial Affairs Committee at Al-Wareth Bin Kaab School (10-12) to collect needed data. The results of the study indicate that the school's Administrative and Financial Affairs Committee works through specific mechanisms to implement community partnership and to raise funds for the school from parents, business, charitable and private organization. In addition, there are difficulties facing the educational institution in implementing community partnership. The study made some suggestions in order to overcome challenges and strengthen school community partnership. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة التعرف إلى دور الشراكة المجتمعية ومساهمتها في تمويل المدارس الحكومية في سلطنة عمان، وذلك من خلال الوقوف على تجربة إحدى مدارس ولاية السويق في تطبيق الشراكة المجتمعية، والتعرف إلى أهم مجالات وأوجه دعم تمويل العملية التعليمية من خلال هذه الشراكة، والوقوف على الصعوبات والتحديات التي تواجه المدارس الحكومية في السلطنة في تطبيق الشراكة المجتمعية وتوظيفها كأحد مصادر تمويل التعليم، ومن ثم تقديم مقترحات لتفعيلها. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام منهج دراسة الحالة، وبتوظيف أداة المقابلة، تم جمع المعلومات اللازمة من عينة الدراسة التي شملت جميع أعضاء لجنة الشؤون الإدارية والمالية في مدرسة الوارث بن كعب (10-12) والبالغ عددهم 11 عضواً. وتشير أهم نتائج الدراسة إلى أن لجنة الشؤون الإدارية والمالية بالمدرسة تعمل من خلال آليات محددة لتطبيق الشراكة المجتمعية، وتوفير مصادر تمويل للمدرسة تمثلت في أولياء الأمور والتجار والفرق الخيرية والمؤسسات الخاصة. كما وضحت نتائج الدراسة بأن هناك صعوبات تواجه المؤسسة التعليمية في تطبيق الشراكة المجتمعية، وأوصت الدراسة ببعض المقترحات من أجل تجاوز التحديات وتعزيز الشراكة المجتمعية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effect of an Educational Unit in the Science Subject Developed According to the (STEAM) Approach in Developing Mental Motivation among a Sample of Seventh Grade Students. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2022, Vol. 11 Issue 5, p1051-1076, 26p

    مصطلحات جغرافية: GAZA Strip

    Abstract (English): The study aimed to investigate the effect of an educational unit developed in the science subject according to the (STEAM) approach in developing mental motivation among a sample of seventh-grade students in Gaza Governorate. An intentional sample of (70) female students from the seventh grade at Al-Sayeda Ruqayya Al-Alami School (B). The researchers adopted the quasi-experimental approach. To achieve the objectives of the study, the mental motivation scale was used, and the results showed that there were statistically significant differences at the level (α = 0.05) between the mean scores of the female students in the experimental and control groups in the post mental motivation scale and its sub-dimensions in favor of the experimental group. The results also showed that the (STEAM) approach had a significant impact on the development of mental motivation. In light of the results of the research, the researchers recommend the need to take an advantage of the educational unit developed according to the (STEAM) approach in developing mental motivation and holding workshops to take care of mental motivation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى تطوير وحدة تعليمية في مبحث العلوم وفق منحى (STEAM)، والكشف عن فاعليتها في تنمية الدافعية العقلية لدى طالبات الصف السابع الأساسي بمحافظة غزة، واعتمدت الدراسة على مقياس الدافعية العقلية كأداة للدراسة، وتكونت العينة من (70) طالبة من طالبات الصف السابع الأساسي بمدرسة السيدة رقية العلمي (ب) بمديرية غرب غزة، وقد اعتمد الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، والمنهج الوصفي التطويري، والمنهج التجريبي (تصميم شبه تجريبي) لمجموعتين تجريبية وضابطة، أُجري عليهما القياس القبلي والبعدي، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α=0.05) بين متوسطي درجات الطالبات في المجموعتين في مقياس الدافعية العقلية البعدي لصالح المجموعة التجريبية، كما بينت النتائج أن منحى (STEAM) يحقق فاعلية تزيد عن (0.50) وفقًا لمعامل الكسب لماك جويجان في تنمية الدافعية العقلية، وفي ضوء ما توصل إليه البحث من نتائج يوصي الباحثان بضرورة الاستفادة من الوحدة التعليمية المطورة وفق منحى (STEAM) في تنمية الدافعية العقلية، وإقامة ورشات عمل للاهتمام بالدافعية العقلية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: A comparative study of the international tests (TIMSS) in Singapore and south Korea and the possibility of benefiting from them in the Kingdom of Saudi Arabia. (English)

    المؤلفون: أماني أحمد محمود

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2021, Vol. 10 Issue 3, p710-733, 24p

    مصطلحات موضوعية: EIGHTH grade (Education), MATHEMATICS, COUNTRIES

    مصطلحات جغرافية: SINGAPORE, SOUTH Korea, SAUDI Arabia

    Abstract (English): This research aimed to compare the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) in Singapore and South Korea to indicate the extent to which they can be benefited from in the Kingdom of Saudi Arabia. The research also aimed to identifying the theoretical frameworks of the international tests to evaluate Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) among the fourth and eighth grades of basic education in Singapore and South Korea (the comparison countries) in the light of the forces and factors affecting them, as well as identifying the similarities and differences in the application of the international tests TIMSS and benefiting from them in the Kingdom of Saudi Arabia. To achieve the objectives of the research, the researcher made use of the comparative analytical approach of George Berday with four steps, which is description, interpretation, balancing and comparison to study the application of international tests to evaluate the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) for the fourth and eighth grades of basic education in the comparison countries Singapore and South Korea in the light of each of the political, geographical, demographic, cultural, and economic factors, then identifying the similarities and differences in the application of the international study TIMSS between the comparison countries. The research ended with presenting some proposals that can benefit from the experiences of the comparison countries (Singapore and South Korea) and their experience in taking international tests and achieving advanced grades in KSA.ُ [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): فُُي كُل مُن سُنغافورة وُكوريا اُلجنوبية وُبيانُ مُُدى إُمكانية اُلإفادة مُنهاُ TIMSSُُ هدف اُلبحث مُُقارنة اُلاتجاهات الدولية للرياضيات والعلوم في اُلمملكة اُلعربية اُلسعودية، كما هُدف التعرف على الأطر النظرية لُلاختبارات الدولية لتقويمُ الاتجاهات العالمية في دراسة الرياضيات وُالعلوم لُُلصفين الرابع والثامن من التعليمُ الأساس ي في كل من سنغافورةُ وكوريا الجنوبية )ُدولتي اُلمقارنة( فُُي ضوء القوىُ والعوامل المؤثرةُ فيها، TIMSS والإفادةُ منها في المملكة العربية اُلسعودية، ولتحقيقُ أهداف TIMSS وكذلك ال تُع رُف على أوجه الشبه والاختلاف في تطبيق الاختبارات الدولية البحث اعتمدت الباحثة على المنهج التحليلي المقارنُ لجورجُ بيردايُ ذيُ الخطوات الأربع، وهي )الوصف، وُُالتفسير، والموازنة، والمقارنة( لُُدراسة لُُلصفين الرابع وُالثامن من التعليمُ الأساس ي في )TIMSS) تطبيق الاختبارات الدولية لتقويمُ الاتجاهات العالمية في دراسة الرياضياتُ والعلوم دولتي اُلمقارنة سنغافورةُ وكوريا الجنوبية في ضوء كل من العامل السياس ي، وُُُالجغرافي، وُُُالسكاني، وُُُالثقافي، وُُُالاقتصادي، ثُُمُ تحديد أوجه بين دُولتي اُُلمقارنة. وُُانتهى البحث إلى تقديمُ بعض المقترحات التيُ يمكنُ الإفادةُ منُ خبرات TIMSS التشابه والاختلاف في تطبيقُ الدراسة الدولية دولتي المقارنة )سنغافورةُ وكوريا الجنوبية( وُتجربتهما في خوض الاختبارات الدولية وتحقيق المراكز المتقدمة، فُي المملكة العربية السعودية.ُ [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The reality of educational leaders achieving the professional development of mathematics teachers from their point of view in government schools in Jeddah. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2021, Vol. 10 Issue 2, p345-375, 31p

    مصطلحات جغرافية: JIDDAH (Saudi Arabia)

    Abstract (English): The study aimed to identify the reality of educational leaders (the school leader, the educational supervisor) achieving the professional career of mathematics teachers from their point of view In public schools in the city of Jeddah, in the fields: work planning, classroom management, human relationships, evaluation, textbook and teaching methods, planning for teaching. It relied on the descriptive approach, and the questionnaire was used as a research tool. It was randomized to (657) female math teachers in government schools in Jeddah, Saudi Arabia, and the study reached the following results :The school leader achieves the professional development of mathematics teachers from their point of view in government schools in Jeddah with a high degree of investigation in the fields as a whole, with an arithmetic average (3.95) and in all of them in descending order: work planning with an arithmetic average (4.04), classroom management with an arithmetic average (4.03), human relations with an arithmetic average (3.81).The educational supervisor achieves the professional development of mathematics teachers from their point of view in the public schools in Jeddah with a high degree of investigation in the fields as a whole with an arithmetic average (3.92), and in all of them in descending order: evaluation with an arithmetic average (4.15), textbook and teaching methods with an arithmetic average (3.88), planning for teaching with an arithmetic average (3.71). In light of these results, recommendations were presented, the most important of which are: The Ministry of Education continues to train school leaders and educational supervisors in the areas of professional development of mathematics teachers. With the necessity of its work to reduce the administrative tasks of school leaders, and educational supervisors to calculate technical tasks, including professionally developing mathematics teachers. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع تحقيق القيادات التربوية )قائدة املدرسة، املشرفة التربوية( للتنمية املهنية ملعلمات الرياضيات من وجهةنظرهن في املدارس الحكوميةبمدينة جدة. في املجاالت: التخطيط للعمل، اإلدارة الصفية، العالقات اإلنسانية، التقويم، الكتاب املدرس يوطرق التدريس، التخطيط للتدريس. و اعتمدت الدراسة على املنهج الوصفي، واستخدمت االستبانة كأداة للبحث تم تطبيقها على عينة عشوائية من )657 )معلمة رياضيات في املدراس الحكومية بمدينة جدة باململكة العربية السعودية، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن قائدة املدرسةتحقق التنميةاملهنيةملعلمات الرياضيات من وجهةنظرهن في املدارس الحكوميةبمدينة جدة بدرجةتحقيق مرتفعة في املجاالت ككل بمتوسط حسابي )95.3 ،)وفي جميعها بالترتيب التنازلي: التخطيط للعمل بمتوسط حسابي )04.4 ،)اإلدارةالصفيةبمتوسط حسابي )03.4 ،)العالقات اإلنسانية بمتوسط حسابي )81.3 ،)وأن املشرفة التربوية تحقق التنمية املهنية ملعلمات الرياضيات من وجهة نظرهن في املدارس الحكومية بمدينة جدة بدرجة تحقيق مرتفعة في املجاالت ككل بمتوسط حسابي )92.3 ،)وفي جميعها بالترتيب التنازلي: التقويم بمتوسط حسابي )15.4 ،)الكتاب املدرس ي وطرق التدريس بمتوسط حسابي )88.3 ،)التخطيط للتدريس بمتوسط حسابي )71.3 .) وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم توصيات من أهمها: استمرار وزارة التعليم في تدريب قائدات املدارس واملشرفات التربويات على مجاالت تنمية ،مع ضرورة عملها على تخفيف املهام اإلداريةلقائدات املدارس واملشرفات التربويات لحساب املهام الفنيةبما معلمات الرياضيات مهنيا تشمله . من تنميةمعلمات الرياضياتمهني. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The role of the educational supervisor in achieving sustainable professional development for primary classes teachers in government schools in the city of Jeddah from the viewpoint of leaders and teachers. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2021, Vol. 10 Issue 1, p205-237, 33p

    مصطلحات جغرافية: JIDDAH (Saudi Arabia)

    Abstract (English): This current study is aimed to know the role of Educational Supervisor in maintaining and achieving the sustainable professional to develop the teachers of Early Learners in Governmental School in Jeddah, according to the female leaders and the female teachers, in addition to showing the impact of the two variables of the diploma and the years of experience on its domains. Thus, the analytical descriptive approach was used within this study, to gather the data from the study sample that is constituted of 38 female leaders and 220 female teachers. The results of the study concluded that the level of the supervisor’s role in achieving sustainable development for primary school teachers from the leaders ’point of view was (medium) with an arithmetic average (3.35), and a percentage (67%), and the field of working within the team to a (large) degree with an arithmetic average. (3.42) with a percentage (68.4%), and the field (communication and communication, information technology, training and development) with a degree (medium) with an arithmetic average between (3.27-3.39) and a percentage between (65.4%-67.8%), and the level of the supervisor's role In achieving sustainable development for primary school teachers from the teachers ’point of view, it came to a (large) degree with an arithmetic average (3.42), a percentage (68.4%), and in the field (information technology, communication and communication, teamwork) with a (large) degree with an arithmetic average between ( 3.49-3.65) and a percentage between (69.8%-73.0%), and the field of training and development with a degree (medium) with an arithmetic average (3.01) and a percentage (60.2%). The results also showed that there were no statistical differences when it comes to the response of the governmental primary schools’ female leaders about the role of the supervisor in achieving the sustainable development for elementary classes’ female teachers, and it is mainly due to the two variables of the diploma and the years of experience. Lastly, the study issued few recommendations among which the necessity of the communication between the supervisor and the local community, to raise the consciousness of the school leaders in the message, vision, and objectives of the female teacher, without forgetting the responsibility of the supervisor to prepare the training material, aiming at fulfilling the needs of the sustainable professional development of female teachers. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على دور املشرفة التربوية في تحقيق التنمية املهنية املستدامة ملعلمات الصفوف األولية في املدارس الحكومية بمدينة جدة من وجهة نظر القائدات واملعلمات، وبيان أثر متغيري املؤهل العلمي وسنوات الخبرة على مجاالتها. واتبعت الدراسة املنهج الوصفي التحليلي لجمع البيانات من عينتها التي تألفت من )38 )قائدة، و)220 )معلمة. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى دور املشرفة في تحقيق التنمية املستدامة ملعلمات الصفوف األولية من وجهة نظر القائدات جاء بدرجة )متوسطة( بمتوسط حسابي)35,3 ،) وبنسبة مئوية )67 ،)%ومجال العمل ضمن فريق جاء بدرجة )كبيرة( بمتوسط حسابي )42,3 )وبنسبة مئوية )4.68 ،)%ومجال )االتصال والتواصل، تكنولوجيا املعلومات، التدريب والتطوير( بدرجة )متوسطة( بمتوسط حسابي بين )27,3-39,3)ونسبة مئوية بين )4.65-% %8.67 ،)ومستوى دور املشرفةفي تحقيق التنمية املستدامة ملعلمات الصفوف األوليةمن وجهة نظر املعلمات جاء بدرجة )كبيرة( بمتوسط حسابي )42,3 ،)وبنسبة مئوية )4.68 ،)%وجاءت مجال )تكنولوجيا املعلومات، االتصال والتواصل، العمل ضمن فريق( بدرجة )كبيرة( بمتوسط حسابي بين )49,3-65,3)ونسبة مئوية بين )8.69-%0,73،)%ومجال التدريب والتطوير بدرجة)متوسطة( بمتوسط حسابي )01,3 ) وبنسبة مئوية )2.60 .)%وكشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات داللة إحصائية الستجابة قائدات املدارس حول دور املشرفة في تحقيق التنميةاملستدامةملعلمات الصفوفاألوليةتعزى ملتغيري املؤهل العلميوسنوات الخبرة.وأوصت الدراسةبضرورة العمل علىتواصل املشرفة مع املجتمع املحلي لزيادة وعي قائدات املدرسةفي رسالةورؤيةوأهداف املعلمة، وإعداد املشرفة املواد التدريبية لتلبية حاجات التنمية املهنية املستدامة للمعلمات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Construction of school evaluation and accreditation standards for governance schools in the Sultanate of Oman. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2021, Vol. 10 Issue 1, p186-204, 19p

    مصطلحات جغرافية: OMAN

    Abstract (English): The current study aimed at form standards for evaluation and school accreditation for public schools in the Sultanate of Oman, as the study followed the descriptive approach. The sample consisted of (490) administrators and teachers in government schools, administrative supervisors, and supervisors of school performance evaluation in five educational governorates, in addition to supervisors at the Ministry’s general office. The study concluded with a list of (10) standards for evaluation and school accreditation, which are: (strategic planning, management of human and financial resources, school environment and educational climate, community participation, the school building, safety and security procedures, the curriculum and teaching methods used, and methods for assessing achievement and student results, learning resources and laboratories, student services and school activities and school improvement plan).In addition, under each criterion, a set of procedural indicators can be inferred through which the level of achievement of the standard can be inferred, which amounted to (78) procedural indicators. The list of standards has high validity and reliability indicators that enhance its use for evaluation and accreditation purposes. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسةالحاليةإلىبناءمعاييرللتقويم واالعتماداملدرس ي للمدارس الحكوميةبسلطنة مان ُ ع ؛ حيث اتبعت الدراسةاملنهجالوصفي، ( فردا من اإلداريين واملعلمين ببعض املدارس الحكومية، واملشرفين اإلداريين ومشرفي تقويم األداء املدرس ي في خمس وتكونت العينة من )490 محافظات تعليمية، باإلضافة إلى املشرفين بديوان عام الوزارة. وقد خلصت الدراسة بقائمة مكونة من )10 )معايير للتقويم واالعتماد املدرس ي، وهي: )التخطيط االستراتيجي، وإدارة املوارد البشرية واملالية، والبيئة املدرسية واملناخ التربوي، واملشاركة املجتمعية، واملبنى املدرس ي وإجراءات األمن والسالمة، واملنهج الدراس ي وطرق التدريس املتبعة، وأساليب تقويم التحصيل ونتائج الطلبة، ومصادر التعلم واملختبرات، والخدمات الطالبية واألنشطة املدرسية، وخطة التحسين املدرسية(، كما يندرج تحت كل معيار مجموعة من املؤشرات اإلجرائية التي يمكن أن يستدل من خاللها على مستوى تحقق املعيار والتي بلغت )78 (مؤشرا إجرائيا. وقد تمتعت قائمة املعايير بمؤشرات صدق وثبات مرتفعة تعززمن استخدامها ألغراض التقو يم واالعتماداملدرس ي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)