يعرض 1 - 10 نتائج من 44 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.49s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: EFFICENCY OF MARKETING OF THE TABLE EGGS IN THE PRIVATE SECTOR IN PROVINCE OF BAGHDAD IN 2015. (English)

    المصدر: Iraqi Journal of Agricultural Sciences; 2017, Vol. 48 Issue 4, p1021-1031, 11p

    Abstract (English): The study aims to measure the marketing margins and costs and the marketing efficiency of the table eggs were produced by the privete sector in Baghdad province, and to achive the study aims we design questionnaire are for the three marketing levels in marketing path : producer, wholsale trader and retailer trader. The results showed that share of produce which paid by consumer was (82%) as a one of indicators of high marketing efficiency, the producer prof it was about (68%), and profit of the wholesale trader about (18%), and profit of retailer profit about (14%). The study estimate the relative importance of item of the marketing margin between producer and consumer, the relative importance of profits of wholesale trader came in first rank by about (%38.7) from item of the marketing margin between producer and consumer, and in the secord rank came the relative importance of profits of retailer trader by about (%29.9) from items of the marketing margin between producr and consumer, and in the third rank came the relative importance of marketing costs of the whole saler trader by about (%25.7) from item the marketing margin between the producer and consumer of ter them came the relative importance of marketing costs of the retailer trader by (%4.3) from items of the marketing margin, while the relative importance of the transportation costs came in the last rank about (%1.3) from itiems of the marketing margin between producer and consumer. Thr marketing efficiency of the table eggs were produced according to scale (1) about (%89.19) and according to scale (2) about (%72.14) and this indicate hight of the marketing efficiency of the table eggs produced by private sector in Baghdad province according the two sacles .the study reached to some recommoudations such as providing the vechiles to transport the table eggs from producing points to marketing points which have airconditionrs to reduce the waste and damage of eggs during the marketing services, and providing producing equipmeyts and the agricultural marketing equipments of the table eggs by good quality and satible prices which has active role in decrease or increase the producing costs and agricultural marketing. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): أستهدف البحث قياس الهوامش والتكاليف التسويقية والكفاءة التسويقية لبيض المائدة المنتج في القطاع الخاص في محافظة بغداد ولأجل تحقيق اهداف البحث تم عمل استمارة استبانة للمستويات التسويقية الثلاثة في المسلك التسويقي وهم المنتج وتاجر الجملة وتاجر التجزئة، وقد أوضحت نتائج الدراسة بأنه نصيب المنتج مما يدفعه المستهلك بلغ ( 82 %) وهي احدى مؤشرات ارتفاع الكفاءة التسويقية وبلغت أرباح المنتج حوالي ( 68 %)وأرباح تاجر الجملة حوالي ( 18 %) وأرباح تاجر التجزئة حوالي (%14) وتم تقدير الأهمية النسبية لبنود الهامش التسويقي بين المنتج والمستهلك اذ تبين أن الأهمية النسبية لأرباح تاجر الجملة جاءت بالمرتبة الأولى بلغت حوالي ( %38.7) من بنود الهامش التسويقي بين المنتج والمستهلك وتليها بالمرتبة الثانية الأهمية النسبية لأرباح تاجر التجزئة بلغت حوالي (29.9 %) من بنود الهامش التسويقي بين المنتج والمستهلك وتليها بالمرتبة الثالثة الأهمية النسبية للتكاليف التسويقية التي يتحملها تاجر الجملة بلغت حوالي (25.7%) من بنود الهامش التسويقي بين المنتج والمستهلك وتليها الأهمية النسبية لتكاليف التسويقية التي يتحملها تاجر التجزئة بلغت حوالي ( 4.3%) من بنود الهامش التسويقي بين المنتج والمستهلك اما الأهمية النسبية لتكاليف النقل جاءت بالمرتبة الاخيرة بلغت حوالي (1.3 %) من بنود الهامش التسويقي بين المنتج والمستهلك، وبلغت الكفاءة التسويقية لبيض المائدة المنتج حسب المقياس ( 1) حوالي ( 98.19%) وحسب المقياس ( 2) حوالي ( 72.14 %) وهو يدل علي ارتفاع الكفاءة التسويقية لبيض المائدة المنتج في القطاع الخاص في محافظة بغداد في المقياسين وتوصلت الدراسة الى مجموعة من التوصيات منها توفير وسائل نقل البيض المائدة من أماكن الإنتاج الى أماكن التسويق علي ان تكون مزودة بوسائل التبريد لتقليل نسبة الفقد والتلف التي تحصل لمبيض اثناء الخدمات التسويقية وكذلك العمل علي توفير مستلزمات الإنتاج ومستلزمات التسويق الزراعي لبيض المائدة وبنوعيات جيدة وأسعار مناسبة والتي لها دور فعال في خفض او رفع تكاليف الإنتاج والتسويق الزراعي [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Iraqi Journal of Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: استجابة نمو وانتاجية الشليك وصفات جودة ثماره التسويقية للرش بمستخلص المورينغا الورقي والكالسيوم وسيليكات البوتاسيوم. (Arabic)

    المؤلفون: Mohammed, Rasha R., Majeed, B. H.

    المصدر: Iraqi Journal of Agricultural Sciences; 2024, Vol. 55 Issue 1, p440-452, 13p

    Abstract (English): Tow field and storage experiments were carried out to evaluate the effect of foliar application of moringa leaf extract, calcium, and potassium silicate on the growth, yield, and quality characteristics of strawberry fruits. The field experiment included 27 treatments: Foliar application of moringa leaf extract at the concentrations of 0, 5, and 10% which were symbolized as M0, M1, and M2 respectively, calcium at the concentrations of 0, 1, and 2 g. L-1, which were symbolized as Ca0, Ca1, and Ca2 respectively, and potassium silicate at the concentrations of 0, 1.25, and 2.50 ml. L-1 which were symbolized as S0, S1, and S2 respectively, with three replicates. The storage experiment was carried out according to the same design that was applied in the first experiment, at a temperature of 0-2 ºC. The results revealed that the M2 treatment significantly increased Plant height, leaf number, crown diameter, flowering cluster number, plant yield, Fruit T.S.S, Vitamin C, as well as maintaining the T.S.S and Vitamin C after storage, and reduced the fruits distortion. The treatment of Ca1 recorded a significant increment in the growth and yield parameters and reduced fruit distortion, Also the treatment of S2 recorded significant values of the above-mentioned parameters, Moreover, the interactions of M2Ca1, M2S2, and Ca1S2 and the triple interaction of M2Ca1S2 recorded the highest values of the studied parameters. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): نفذت تجربتين تجربة حقلية وتجربة حفظ للثمار لمعرفة استجابة نمو وانتاجية نبات الشليك وزيادة القابلية التسويقية للثمار وذلك بالرش بمستخلص المورينغا الورقي والكالسيوم وسيليكات البوتاسيوم، نفذت التجربة الحقلية وفق تصميم القطاعات العشوائية الكاملة وبثلاثة مكررات وتضمنت 27 معاملة تجريبية ناتجة من الرش الورقي بمستخلص المورينغا الورقي وبالتراكيز 100 % ورمز لها M MM بالتتابع والكالسيوم وبالتراكيز 0-1 - 2 غم لتر - ورمز لها Car Car Car بالتتابع وسيليكات البوتاسيوم وبالتراكيز 0 2.50-1.25 مل لتر - ورمز لها S S S بالتتابع ، أما تجربة حفظ الثمار فنفذت بذات التصميم المستعمل في التجربة اعلاه وبدرجة حرارة 0-2 م، بينت النتائج تفوق المعاملة M2 معنويا بزيادة ارتفاع النبات وعدد الأوراق وقطر التاج وعدد العناقيد الزهرية وحاصل النبات الواحد وقللت من نسبة الثمار المشوهة وادت الى زيادة النسبة المئوية للمواد الصلبة الذائبة الكلية T.S.S وفيتامين C في الثمار فضلا عن المحافظة على T.S.S وفيتامين C بعد الحفظ، وأعطت المعاملة Ca زيادة في مؤشرات النمو والحاصل المذكورة اعلاه وقللت من نسبة الثمار المشوهة، كما تفوقت المعاملة S في المؤشرات اعلاه، وبينت التداخلات تأثيراتها المعنوية في المؤشرات المدروسة أذ أعطى التداخل الثنائي M2Ca1 و MS2 و CaS2 والثلاثي عند MCS2 أعلى المعدلات مقارنة مع معاملات المقارنة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Iraqi Journal of Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: MARKETING MARGIN ACCOUNT BETWEEN THE PRODUCER AND CONSUMER PRICE OF SOME VEGETABLE CROPS IN THE PROVINCE OF BAGHDAD AND THE PRICE OF THE AGRICULTURAL SEASON FOR SUMMER 2014. (English)

    المصدر: Iraqi Journal of Agricultural Sciences; 2016, Vol. 47 Issue 4, p997-989, 9p

    Abstract (English): This research aims to, analyze and estimate marketing margins and the relative importance of some vegetable crops in the province of Baghdad and then estimate the product share and wholesaler and retailer of consumer Iraqi dinars spent boil vegetable crops studied Results of the study showed that the margin catalog crops fresh vegetables varies from time to harvest as it was about 316 dinars Tomato and 315 for the option of water and 421.3 dinars eggplant and 448.5 dinars potato and 425.5 dinars onions dry. How much the product share of consumer spending was about %58.3 and tomatoes %59.7 of the option and water %52.3 of the eggplant and %56.2 and potatoes 49.8% of dry onions. The share of the wholesale of consumer spending about 12% and tomatoes %13.5 of the option and water %11.2 of the eggplant and %9.5 and potato %9.2 onion dry. What share of the retailer of consumer spending about % 29.7 and tomatoes 23.3% of the option and water (36.4%) of the eggplant and 34.2% and potatoes 41.0% of dry onions. The relative importance of the terms of marketing margin for vegetable crops school came first prize profit retailer as it drew %42.6, and came in second place transportation as the percentage %18.8. And the third place came the profits of the wholesaler as the percentage %17.7, And it was ranked fourth marketing operations costs as the percentage %10.1 it ranked fifth packing costs amounting to % 9.2 . It came sixth rank as loading costs amounted to %1.3. And that the margin between the search marketing is relatively high despite the decline in its absolute value, to the short distance between the producer and the consumer on the one hand and the lack of marketing tasks on the other hand care. Find recommendations came out of perhaps the most important work to raise marketing efficiency by changing market performance so that leads to lower costs functionality without modifying or reducing benefits or increasing the marketing benefits of marketing services without increasing marketing costs or achieve both. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يهدف البحث إلى حساب وتحميل الهوامش التسويقية لبعض محاصيل الحضر في محافظة بغداد ومن ثم تقدير نصيب المنتج وتاجر الجملة والتجزئة من دينار المستهلك العراقي المنفق عمى محاصيل الخضر المدروسة. قد أوضحت نتائج الدراسة إن الهامش التسويقي لمحاصيل الخضر الطازجة يتباين من محصول ألخر إذ بلغ نحو 316 دينار للطماطة و315 دينار لخيار الماء و3.421 دينار للباذنجان و5.448 دينار للبطاطا و 5.425 دينار للبصل اليابس. كما بلغ نصيب المنتج من إنفاق المستهلك نحو 3.58 % للطماطا و 7.59 %لخيار الماء و 3.52 %للباذنجان و 2.56 للبطاطا و 8.49 للبصل اليابس. أما نصيب تاجر الجملة من إنفاق المستهلك بلغ نحو12 %الطماطة و 5.13 %لخيار الماء و 2.11 % للباذنجان و 5.9 % للبطاطا و2.9 %للبصل اليابس. أما نصيب تاجر التجزئة من إنفاق المستهلك نحو7.29 % للطماطا و 3.23 %لخيار الماء و 4.36 % للباذنجان و2.34 % للبطاطا و0.41 للبصل اليابس جدول. أما الأهمية النسبية لبنود الهامش التسويقي لمحاصيل الخضر المدروسة, فجاءت بالمرتبة الأولى أرباح تاجر التجزئة إذ بلغت 6.42 ,% وجاءت بالمرتبة الثانية تكاليف النقل إذ بلغت 8.18 ,%وجاءت بالمرتبة الثالثة أرباح تاجر الجملة إذ بلغت 7.17 ,%وجاءت بالمرتبة الرابعة تكاليف العمليات التسويقية إذ بلغت 1.10 ,%وجاءت بالمرتبة الخامسة تكاليف التعبئة إذ بلغت 2.9 %وجاءت بالمرتبة السادسة تكاليف التحميل إذ بلغت 3.1 .%وقد بين البحث إن الهامش التسويقي مرتفع نسبيا بالرغم من انخفاض قيمته المطلقة وذلك لقصر المسافة بين المنتج والمستهلك من ناحية ولعدم العناية بالمهام التسويقية من ناحية أخرى. وقد خرج البحث بتوصيات لعل من أهمها العمل على رفع الكفاءة التسويقية من خلال تغير الأداء السوقي بحيث يؤدي إلى خفض تكاليف الأداء الوظيفي دون تعديل أو خفض المنافع التسويقية أو زيادة منافع الخدمات التسويقية دون زيادة التكاليف التسويقية أو تحقيق الاثنين معا. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Iraqi Journal of Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: EFFICIENCY OF MARKETING OF SOME FRUIT'S CROPS IN THE PROVINCE OF BAGHDAD FOR THE AGRICULTURAL SEASON 2014 / 2015. (English)

    المصدر: Iraqi Journal of Agricultural Sciences; 2016, Vol. 47 Issue 2, p583-599, 17p

    Abstract (English): The high marketing margins for fruit crops and lower marketing efficiency in the province of Baghdad was the target of the study and appreciation it and estimate the relative importance for its as well as marketing costs and measuring Marketing Efficiency for fruit crops studied in the province of Baghdad during the study period 2014/2015.The search has dealt with the evolution of economic indicators for the marketing efficiency of the fruit crops studied in the province of Baghdad during the period of the study it was found that the relative importance of absolute margin catalog between the producer price and consumer price represents a high proportion of which consumers pay, as an average for the total fruit crops studied around 48.80% , and the relative importance of earnings retailer of marketing margin came in the first prize, amounting to an average of the total fruit studied crops around 53.30%, and the wholesaler profits occupied the second highest marketing margin, amounting on average to fruit crops studied 24.37% , and the marketing operations of wholesalers and retailers combined occupied the third place in marketing margin between the producer price and consumer price which reached an average of crops studied about 8.36% This means that the marketing operations have an impact on the prices paid by the consumer the transportation costs occupied the fourth place in terms of relative importance where the averaging for that fruit studied about 7.98% , while the damaged quantities costs came in the fifth rank in terms of the relative importance that reaching an average for Fruit crops studied around 6.00% , and measurement of marketing efficiency and the factors influencing them in the study area where it was found the performance weakness of marketing system for fruit crops studied along the marketing channels which are passing through it where the average of the marketing efficiency, according to the three laws used in extracted are 64.87% by the scale 1 with the limits of 40.66% according to the scale 2 and with the limits of 48.50% by the scale 3 It is generally low.One of the main conclusions reached high level of share brokers asymptotic almost to the share of producers of consumer dinars because of their ability to bargain without providing marketing services equivalent to the marketing services provided by the product which thus weakening stimulate producers to develop their production and some of their marketing activities.So the study recommends activating the role of the two devices in order to catalog and indicative determined to take their role in providing guidance and advice to farmers in the marketing of agricultural crops in order to raise efficiency of marketing fruit crops. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): إن إرتفاع الهوامش التسويقية لمحاصيل الفاكهة نخفاض الكفاءة التسويقية في محافظة بغداد كان هدفاً إلى د ارستها وا وحساب األهمية النسبية لها وكذلك التكاليف التسويقية وقياس الكفاءة التسويقية لمحاصيل الفاكهة المدروسة في محافظة بغداد خالل مدة الدراسة 2014/2015.و تم دراسة تطور المؤشرات اإلقتصادية لمكفاءة التسو يقية لمحاصيل الفاكهة المدروسة في محافظة بغداد خالل مدة الدراسة حيث تبين إن األهمية النسبية لمهامش التسويقي المطمق بين سعر المنتج وسعر المستهمك يمثل نسبة عالية مما يدفعه المستهمك، إذ بمغ متوسطه لمجموع محاصيل الفاكهة المدروسة حوالي80.48 ،%و جاءت األهمية النسبية ألرباح تاجر التجزئة من الهامش التسويقي بالمرتبة األولى إذ بمغت بالمتوسط لمجموع محاصيل الفاكهة المدروسة حوالي 30.53 ،%وأحتمت أرباح تاجر الجممة المرتبة الثانية من الهامش التسويقي إذ بمغت بالمتوسط لمحاصيل الفاكهة المدروسة37.24 ،%وأحتمت العمميات التسويقية لتجار الجممة والتجزئة مجتمعًة المرتبة الثالثة من الهامش التسويقي بين سعر المنتج وسعر المستهمك إذ بمغت بالمتوسط لممحاصيل المدروسة حوالي36.8 %وهذا يعني إن تكاليف العمميات التسويقية لها تأثير عمى األسعار التي يدفعها المستهمك،وأحتمت تكاليف النقل المرتبة الرابعة من حيث األهمية النسبية حيث بمغ متوسطها لمفاكهة المدروسة حوالي98.7 ،%أما تكاليف الكميات التالفة فجاءت بالمرتبة الخامسة من حيث األهمية النسبية حيث بمغت بالمتوسط لمحاصيل الفاكهة المدروسة بحدود00.6 ،%كذلك تم قياس الكفاءة التسويقية والعوامل المؤثرة عميها في منطقة الدراسة حيث تبين ضعف أداء النظام التسويقي لمحاصيل الفاكهة المدروسة عمى طول القنوات التسويقية التي تمر خاللها إذ بمغ متوسط الكفاءة التسويقية بحسب القوانين الثالثة المستخدمة في إستخراجها87.64 %حسب المقياس رقم 1 وكانت بحدود 66.40 %حسب المقياس رقم 2 وبحدود 50.48 %حسب المقياس رقم 3 وهي بشكل عام منخفضة. و من أهم اإلستنتاجات التي تم التوصل اليها إرتفاع نصيب الوسطاء بمستوى مقارب تقريباً لنصيب المنتجين من دينار المستهمك بسبب مقدرتهم عمى المساومة من دون إن يقدموا خدمات تسويقية توازي الخدمات التسويقية التي يقدمها المنتج مما اضعف تحفيز المنتجين عمى تطوير إنتاجهم وقيامهم ببعض األنشطة التسويقية. لذا توصي الدراسة بتفعيل دور الجهازين التسويقي واالرشادي لكي يأخذا دورهما في االرشاد وتقديم النصح والمشورة لممزارعين في مجال تسويق المحاصيل الزراعية بهدف رفع الكفاءة التسويقية لمحاصيل الفاكهة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Iraqi Journal of Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: تأثير رش حامض الأسكوربيك والكالسيوم في النمو والحاصل والقابلية التسويقية لنبات البروكولي. (Arabic)

    المؤلفون: Ali, S. M., Majeed, B. H.

    المصدر: Iraqi Journal of Agricultural Sciences; 2023, Vol. 54 Issue 5, p1398-1406, 9p

    الشركة/الكيان: UNIVERSITY of Baghdad (Baghdad, Iraq)

    Abstract (English): The experiments were carried out at the College of Agricultural Engineering Sciences - University of Baghdad during the fall season of 2021-2020 to study the effect of foliar application of ascorbic acid (0, 25, 50, 75 mg. L -¹ ) which were symbolized as A0, A2, and A3, and chelated calcium (0, 1.0, 1.5, 2.0 g. L -¹ ) which were symbolized as Ca0, Ca1, Ca2, and Ca3 on the growth, yield and marketability of broccoli. A factorial experiment was carried out within the RCBD design, in a total of 16 treatments with three replicates. The main flowering heads were kept at temperatures 6-8° C for 20 days and 18-25° C for 4 days. The results were revealed that the individual and interaction treatments were recorded a significant values among the studied parameters, and the interaction treatment of A3Ca3 achieved the most significant increment of leaves area, total yield, heads weight, heads diameter, calcium content in leaves and heads, the chlorophyll and vitamin C content in the heads, 1962.54dm² .plant-1, 55.10 ton.ha-1, 889.78 g.head-1, 21.84 cm, 1.85% in leave, 1.68%, 152.35 mg.100g-1 and 305.07 mg.100g-1 respectively decreased weight loss, increased total soluble solids, and maintained chlorophyll and vitamin C in the flowering heads after storage reached 11.40%, 134.72 and 96.41 mg.100g-1, 136.40 and 130.53 mg.100g-1 respectively at two temperatures. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): نفذت تجربتان تجربة حقلية ومخزنية في كلية علوم الهندسة الزراعية - جامعة بغداد للموسم الزراعي 2020-2021 بهدف دراسة تأثير رش حامض الأسكوربيك بالتراكيز (0) 25 ، 50 ، 75 ملغم . لتر (1) ورمز له ، ، ، ، A والكالسيوم المخلبي (0، 1.0 1.5، 2.0 غم . لتر (¹) ورمز لها Ca Ca Ca Cao في نمو وحاصل والقابلية التسويقية لنبات البروكولي، كتجربة عاملية ضمن تصميم RCBD ، ليبلغ عدد المعاملات 16 معاملة وبثلاثة مكررات، وحفظت الأقراص الزهرية الرئيسة في درجتي حرارة 6-8 م لمدة 20 يوم و 18-25م لمدة 4 أيام ، أظهرت النتائج أن المعاملات الفردية والتداخل تفوق معنوي بين الصفات المدروسة، وأن المعاملة التداخل A3Ca3 حققت افضل النتائج معنوياً في زيادة مساحة الورقية والحاصل الكلي ووزن القرص الرئيس ومعدل قطر القرص الرئيس والنسبة المئوية للكالسيوم في الأوراق والأقراص وزيادة تركيز الكلوروفيل وفيتامين في الأقراص 1962.54دسم نبات - 1 و 55.10 طن . هكتار - 1 و 889.78 غم . قرص - 1 و 21.84 سم و 1.85% في الاوراق و 1.68% و 152.35 ملغم 100 غم و 305.07 ملغم 100 غم - بالتتابع، وأقل فقد بالوزن وزيادة النسبة المئوية للمواد الصلبة الذائبة الكلية والحفاظ على تركيز الكلوروفيل وفيتامين C في الأقراص الزهرية بعد الحفظ بلغت 11.40% و 134.72 و 96.41 ملغم 100 غم و 136.40 و 130.53 ملغم 100غم - بالتتابع عند درجتي حرارة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Iraqi Journal of Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: تحليل اثر السياسة الزراعية على تسويق محصول الرز في العراق للمدة(2020-2000). (Arabic)

    المؤلفون: K. Z., Fatima, Al-Wasiti, R. T.

    المصدر: Iraqi Journal of Agricultural Sciences; 2023, Vol. 54 Issue 4, p1026-1039, 14p

    مصطلحات جغرافية: IRAQ

    Abstract (English): This research aims to study and analyze the impact of agricultural policy on marketing the rice crop in Iraq for the period 2000-2020 and to identify the actual contribution of agricultural policy and its positive role, regression analysis was used by OLS method to measure the impact of agricultural marketing policy in Iraq for the period 2000-2020, and it is necessary to increase the marketed quantities in a way that helps move the price According to the supply and demand of the marketed quantities, which increases the impact of the marketed quantities on the price while reducing the government support followed as an encouraging policy. The study concluded that the production was not sufficient to cover the local markets, which led the government to work on an encouraging policy by subsidizing rice prices due to the population increase to cover the domestic product from it and to meet the local need of the rice crop. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يهدف البحث لدراسة وتحليل أثر السياسة الزراعية على تسويق محصول الرز في العراق للمدة 2020-2000 والتعرف على المساهمة الفعلية للسياسة الزراعية ودورها اإليجابي، تم استخدام تحليل االنحدار بطريقة OLS لقياس أثر السياسة التسويقية الزراعية في العراق للمدة ،2020-2000 ويتوجب زيادة الكميات المسوقة بالشكل الذي يساعد على تحرك السعر وفق العرض والطلب للكميات المسوقة مما يزيد من اثر الكميات المسوقة على السعر مع تقليل الدعم الحكومي المتبع كسياسة تشجيعية وتوصلت الدراسة الى ان اإلنتاج لم يكفي لتغطية األسواق المحلية مما ادى الى قيام الحكومة بالعمل على السياسة التشجيعية من خالل دعم أسعار الرز بسبب الزيادة السكانية لتغطية الناتج المحلي منه ولسد الحاجة المحلية من محصول الرز . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Iraqi Journal of Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: تحليل اقتصادي لبعض العوامل المؤثرة في كفاءة تسويق محصول البصل اليابس بأستخدام نموذج انحدار TOBIT. (Arabic)

    المصدر: Iraqi Journal of Agricultural Sciences; 2022, Vol. 53 Issue 1, p180-186, 7p

    Abstract (English): The study was aimed to evaluate the marketing efficiency of dry Onion crop in Salah al-Deen, as estimate the impact of some quality and quantity factors in the efficiency of marketing process of crop using Tobit regression model. The average marketing efficiency of the research sample was 71.3686%. The marketing margins differed according to the marketing channel followed in marketing the crop. The qualitative and quantitative variables in the model are productivity, family size, distance from the market, educational level. The estimated model revealed that a variable productivity is the most important and influential in marketing efficiency, followed by the variable of the distance between the farm and the market, then the variables of family size and educational level, with less influence according to the estimated model values. The Wald statistical test, which follows the chisquare distribution at degree of freedom d.f4, revealed the significant values of the traits of Tobit regression model as a whole 0.0017 <0.05, this means the independent variables included in the model have a statistically significant effect to predict the value of the qualitative dependent variable. The researchers according to the average value of marketing efficiency has concluded the possibility to raise the value of marketing efficiency by 29.36% in the case of efficient use of resources in the marketing process, as well as the difference in the value of the influence of quantitative and qualitative independent factors on marketing efficiency according to the values of their traits, and the increasment in marketing margins according to the different marketing channels followed in marketing the crop. The research recommended the need to work on increase the marketing efficiency and reducing the high marketing margins received by intermediary agents, with need provide marketing services greater than these intermediaries. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث الى قياس الكفاءة التسويقية لتسويق محصول البصل في محافظة صالح الدين, وكذلك تقدير اثر بعض العوامل النوعية و الكمية في كفاءة العملية التسويقية للمحصول باستخدام نموذج انحدار Tobit, كان متوسط الكفاءة التسويقية لعينة البحث 3686.71 %اما الهوامش التسويقية فقد اختلفت حسب القناة التسويقية المتبعة في التسويق للمحصول, ان المتغيرات النوعية والكمية في النموذج هي, االنتاجية, حجم العائلة, البعد عن السوق, المستوى التعليمي, و نالحظ من النموذج المقدر ان متغير االنتاجية هو االكثر تأثيرا في الكفاءة التسويقية يليه متغير المسافة بين المزرعة والسوق ثم متغيري حجم العائلة و المستوى التعليمي بتأثير اقل حسب قيمة المعلمات للنموذج المقدر, واظهراختباراحصاءة Wald والذي يتبع توزيع كاي عند درجة حرية f.d=4 معنوية معلمات نموذج انحدار توبت ككل 0017.0 < 05.0 وهذا يعني ان المتغيرات المستقلة الداخلة في النموذج ذات تأثير معنوي احصائيا للتنبؤ بقيمة المتغير التابع النوعي الكفاءة التسويقية استنتج الباحثين وحسب قيمة متوسط الكفاءة التسويقية انه باالمكان رفع قيمة الكفاءة التسويقية وبنسبة 36.29 %في حالة االستخدام الكفوء للموارد في العملية التسويقية, وايضا اختالف قيمة تأثير العوامل المستقلة الكمية والنوعية في الكفاءة التسويقية وحسب قيم معلماتها, وارتفاع الهوامش التسويقية باختالف القنوات التسويقية المتبعة في تسويق المحصول, و اوصى البحث بضرورة العمل على رفع الكفاءة التسويقية و ايضا خفض الهوامش التسويقية المرتفعة والتي يستلمها الوكالء الوسطاء مع ضرورة تقديم خدمات تسويقية اكبر من لدن هؤالء الوسطاء. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Iraqi Journal of Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: تحليل اثر بعض المتغي ا رت الاقتصادية – الاجتماعية في تنظيم ز ا رعة وتسويق محصول الزر في الع ا رق. (Arabic)

    المصدر: Iraqi Journal of Agricultural Sciences; 2023, Vol. 54 Issue 1, p317-329, 13p

    مصطلحات جغرافية: IRAQ

    Abstract (English): This research was aimed to study the results of the application of agricultural legislation and the variables affecting compliance with such legislation, as well as knowing the role of agricultural legislation in supporting the agricultural policy steps in Iraq. The results showed that the variable of providing loans increases the probability of farmers’ commitment to the governmental agricultural plan to a large extent, amounting to about (28.7), and the variable of the sale price of the crop to the state has an impact on the probability of commitment to the plan at a degree of (1.02) greater than the chances of non-compliance with the agricultural plan, as well as the variable value of the returns achieved under The existence of government support to a degree or a fixed rate of (1) in favor of adhering to the agricultural plan. As for the farmers' decision to market their crops to the state, it was found that the most influential variables were the commitment to the agricultural plan, almost six times (6.25), which will increase the probability of marketing the crop to the state compared to the commercial one. The other variable was the provision of loans with a double degree of about (2.72). The research concluded that paying attention to the aspect of financing and providing agricultural loans to farmers will lead to farmers getting rid of the financial restrictions imposed on them by the private sector. Also, the continuation of providing support will lead to an improvement in the level of farm income for farmers and not to search for other means to obtain income and thus adhere to the government legislation drawn up. The research recommended the need to provide government support and use modern technologies to increase production rates and achieve greater returns for farmers, and the presence of a supervisory body working to ensure that farmers do not violate the imposed government legislation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): استهدف البحث دراسة نتائج تطبيق التشريعات الز ا رعية والمتغي ا رت المؤثرة في الالت ا زم بتلك التشريعات فضلاً عن معرفة دور التشريعات الز ا رعية في دعم خطوات السياسة الز ا رعية في الع ا رق. أظهرت النتائج ان متغير توفير القروض يزيد من احتمالية الت ا زم الم ا زرعين بالخطة الز ا رعية الحكومية بدرجة كبيرة بلغت نحو ) 28.7 (، ومتغير سعر بيع المحصول للدولة له تأثير باحتمالية الالت ا زم بالخطة بدرجة ) 1.02 ( اكبر من فرص عدم الالت ا زم بالخطة الز ا رعية وكذلك متغير قيمة العوائد المتحققة في ظل وجود الدعم الحكومي بدرجة او بمعدل ثابت مقداره ) 1( لصالح الا لت ا زم بالخطة الز ا رعية. اما بالنسبة لق ا رر الم ا زرعين بتسويق محاصيلهم الى الدولة فقد وجد ان اكثر المتغي ا رت تأثي ا ر كان الالت ا زم بالخطة الز ا رعية بدرجة تقريبا ستة اضعاف ) 6.25 ( والذي سيزيد من احتمالية تسويق المحصول الى الدولة مقارنة بالتجاري. والمتغير الاخر تمثل بتوفير القروض بدرجة مضاعفة بلغت نحو ) 2.72 (. واستنتج البحث ان الاهتمام بجانب التمويل وتوفير القروض الز ا رعية للم ا زرعين سيؤدي الى تخلص الم ا زرعين من القيود المالية المفروضة عليهم من القطاع الخاص. وكذلك فان استم ا رر تقديم الدعم سيؤدي الى تحسين مستوى الدخل المزرعي للم ا زرعين وعدم البحث عن وسائل اخرى للحصول على الدخل وبالتالي الالت زام بالتشريعات الحكومية المرسومة. واوصى البحث بضرورة توفير الدعم الحكومي واستخدام التقنيات الحديثة لزيادة معدلات الانتاج وتحقيق عوائد اكبر للم ا زرعين، ووجود جهة رقابية تعمل على ضمان عدم مخالفة الم ا ز رعين للتشريعات الحكومية المفروضة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Iraqi Journal of Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: تقدير العوامل المؤثرة في كفاءة تسويق محصول القمح بإستعمال نموذج التوبت. (Arabic)

    المصدر: Iraqi Journal of Agricultural Sciences; 2022, Vol. 53 Issue 4, p941-949, 9p

    Abstract (English): This study was aimed to measure marketing efficiency and study important factors affecting, using TOBIT qualitative response model for wheat crop in Salahalddin province. Results revealed that independent factors such as (marketing type, crops duration in the field, average marketing cost, distance between farm and marketing center, and average productivity) had an impact on wheat marketing efficiency. This impact varied in size and direction due to value of parameters. Values of marketing efficiency fluctuated within cities and towns in the province. The average value on the province level was 76.75%. This study was recommended developing marketing infrastructures which is essential to efficiency increases. In addition, it is important to decrease routine administrative procedures in governmental marketing institutions and establish marketing centers, even if they will be temporary, in harvesting and marketing period near the production areas [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يهدف البحث الى قياس الكفاءة التسويقية ودراسة اهم العوامل المؤثرة فيها باستخدام نموذج االستجابة النوعية TOBIT, اذ تبين من تقدير االنموذج ان العوامل المستقلة )نوع التسويق و مدة بقاء المحصول في الحقل و متوسط التكاليف التسويقية و المسافة بين المزرعة والمركز التسويقي و متوسط االنتاجية ألنها تعد حلقة ربط مهمة بين االنتاج و المساحة فهي ناتج قسمة االنتاج على المساحة, و متوسط الكلفة االنتاجية بأعتبارها عامل مهم مؤثر و سبب رئيس الختالف قيمة الكفاءة التسويقية ضمن المنطقة الواحدة( لها تأثير في الكفاءة التسويقية واختلف حجم واتجاه التأثير لكل عامل حسب قيمة المعلمة المقدرة للمعامل, وان الكفاءة التسويقية قد تذبذبت مابين مناطق االنتاج في االقضية و النواحي لمحافظة صالح الدين, وقد كان متوسط الكفاءة التسويقية على مستو ى المحافظة 65.76, %واوصت الدراسة بضرورة االهتمام بتطوير البنى التحتية لما تسهم في رفع كفاءة العملية التسويقية, و ضرورة االهتمام بتخفيف االجراءات االدارية داخل المؤسسات التسويقية الحكومية والعمل على انشاء مراكز تسويقية حتى لو كانت مؤقتة في فترة الحصاد و التسويق بالقرب من مناطق االنتاج [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Iraqi Journal of Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: 2019 – تحليل اقتصادي لتنافسية التمور ودورها في التسويق الز ا رعي الدولي في الع ا رق للمدة 2005. (Arabic)

    المصدر: Iraqi Journal of Agricultural Sciences; 2023, Vol. 54 Issue 1, p205-215, 11p

    مصطلحات جغرافية: IRAQ

    Abstract (English): The development of exports in an open economic environment is the best solution in accelerating the pace of economic growth. The research evaluates the competitiveness of Iraqi dates exports based on a set of quantitative indicators and shows the role of Trade activities represented by international marketing that ensures the flow of goods and services from production until they reach the consumer. The research found a competitive advantage for Iraq in its exports of dates, as the Revealed Comparative Advantage - RCA showed a remarkable rise during the years of study and reached 26.98 in 2008, as for the Concentration Index (H), which represents the concentration of exports in a product or a limited number of products. More than 0.5 came in all the years of the study and it reached 0.91 in 2010. That means, the concentration of Iraqi agricultural exports with a large percentage in dates exports, which means placing agricultural exports and the agricultural trade balance in a difficult position if crop production is exposed to shocks that affect the quality and quantity of production, such as epidemic pests, bad weather or price disturbances in global markets. The research recommended using the comparative advantage that distinguishes Iraq in the production of dates and working to increase the market share by finding new marketing channels. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تشكل تنمية الصاد ا رت في بيئة اقتصادية مفتوحة الحلل اففللل فلي تسلريي وتيلرة النملو ايقتصلادي ويحلوب البحلا بتحيليب الحلدرة التنافسلية لصاد ا رت التمور الع ا رقية اعتماداً على مجموعة من المؤش ا رت الكمية وتبين دور افنشطة التجارية متمثللة بالتسلويق اللدولي اللضي يللمن تلدفق السللي والخلدمات ملن اينتلا لغايلة وصلول ا بالشلكل المطللوى اللى المسلت ل وتوصلل البحلا اللى وجلود ميلزة تنافسلية للعل ا رق فلي صاد ا رته من التمور اض بين مؤشر الميزة النسبية الظاهرية ارتفاعاً ملحوظاً خلال سنوات الد ا رسة وصلت الى 26.98 في عاب 2008 اما مؤشر التركز والضي يمثل تركز الصاد ا رت في منتج او عدد محدود من المنتجات فحد جاء اكثر من 0.5 لجميي سنوات الد ا رسلة ووصلل اللى 0.91 في عاب 2010 أي تركز الصاد ا رت الز ا رعية الع ا رقية وبنسبة كبيرة في التمور مما يعني وللي الصلاد ا رت الز ا رعيلة والميل ا زن التجلاري الز ا رعي في موقف صعى في حال تعرض انتا المحصول الى صدمات تؤثر في جودة وكمية الإنتا كالآفات الوبائية وسوء افحوال الجوية او ايلط ا ربات السعرية في افسواق العالمية. اوصى البحا باستغلال الميزة النسبية التي يتميز ب ا العل ا رق فلي انتلا التملور والعملل عللى زيادة الحصة السوقية من ا عن طريق إيجاد مسال تسويحية جديدة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Iraqi Journal of Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)