يعرض 1 - 10 نتائج من 14 نتيجة بحث عن '"عواطف بنت محمد ي&', وقت الاستعلام: 1.39s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Effectiveness of Learning Environment Based on Flipped Classrooms in Developing Prosody Skills among Eleventh Grade Students in Gaza. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2023, Vol. 31 Issue 3, p95-110, 16p

    Abstract (English): To demonstrate the effectiveness of learning environment based on flipped classrooms in developing prosody skills among eleventh grade students in Gaza, and used the study tools are the prosody skills test, the study sample consisted of (60) students selected from eleventh grade classes in Shuhada Almaghazi Secondary School, affiliated with Alwosta Directorate of Education, and used in the study both the experimental and the descriptive analytical methods, The study showed the following results: There are statistically significant differences at the level of (0.05≥ α) between the mean scores of the experimental group students and the mean scores of the control group students in the post-test of the prosody skills. The flipped classrooms environment has an average effect on developing prosody skills among eleventh grade students in Gaza. In light of the above results, the study recommended replacing the traditional methods used in teaching prosody with modern ones based on the flipped classrooms environment. Such methods include excitement and have the potential to develop students' skills. This is in addition to conducting training workshops for teachers to instruct them on how to deal with flipped classrooms environment, so that they can apply it on their students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية بيئة تعليمية قائمة على الفصول المنعكسة في تنمية مهارات العروض لدى طلاب الصف الحادي عشر بغزة، وتمثلت أداة الدراسة في اختبار المهارات العروضية، وتكونت عينة الدراسة من ) 60 ( طالباً من طلاب الصف الحادي عشر بمدرسة شهداء المغازي الثانوية التابعة لمديرية التربية والتعليم- الوسطى، واعتمد الباحثان المنهج التجريبي والمنهج الوصفي التحليلي. أهم نتائج الدراسة: 0.05 ) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية ومتوسط درجات =α) توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى طلاب المجموعة الضابطة في الاختبار البعدي لمهارات العروض. تحقق بيئة الفصول المنعكسة حجم أثر متوسط في تنمية مهارات العروض لدى طلاب الصف الحادي عشر بغزة. وتوصلت الدراسة إلى توصيات أبرزها: استبدال الطرق التقليدية المستخدمة في تدريس العروض بالطرق الحديثة المعتمدة على بيئة الفصول المنعكسة لما لها من تشويق وإمكانية تنمية المهارات لدى الطلاب، بالإضافة إلى ضرورة عقد ورش عمل تدريبية للمعلمين لتدريبهم على كيفية التعامل مع بيئة الفصول المنعكسة حتى يتمكنوا من تطبيقه على طلابهم . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of Motivation and Evaluation the Performance of Activating Positive Emotions among Palestinian Ministry of Education Employees. (English)

    المؤلفون: هدى أحمد سالمة

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2023, Vol. 31 Issue 4, p509-535, 27p

    Abstract (English): The study aimed to recognize the role of motivation and performance evaluation in activating positive emotions among Palestinian Ministry of Education Employees,using the descriptive methodology by distributing a questionnaire to 300 staff, The study results: show all the averages of positive items of motivation and performance evaluation came in intermediate to low level. In the positive stimulus, "direct officials support positive innovations." relative weight (62.67%). The lowest score item "Promotion within the Ministry is fair", with a relative weight (40.13%) which considered low score. The item "I am satisfied with last year's performance evaluation”, took the first rank with a relative weight (64%)."The performance appraisal model takes into account the psychological factors surrounding the work." It got the lowest ranking, at a relative weight (47.39%) with a low score. A statistically significant correlation at the indicative level (α≤0.05) to the stimulus axis and performance assessment in activating positive emotions, and statistically significant differences were found (α≤0.05) of the stimulus axis and performance assessment in activating positive emotions attributable to the gender variable and the male interest, The absence of statistically significant differences at the indicative level (α≤0.05) of motivation and performance evaluation in activating positive emotions is attributable to variables (scientific qualification, years of experience, job title). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة التعرف إلى دور التحفيز وتقييم األداء تفعيل العواطف اإليجابية لدى موظفي وزارة التربية والتعليم الفلسطينية، باستخدام املنهج الوصفي بتوزيع استبانة ىلع عينة عشوائية قوامها ) 300( موظف، ومن أهم النتائج: أن جميع املتوسطات الحسابية للفقرات اإليجابية يف مجال التحفيز و مجال تقييم األداء جاءت بدرجات بين املتوسطة والقليلة. و يف التحفيز اإليجابي جاءت باملرتبة األولى عبارة "يدعم مسؤولي املباشر اإلبداعات اإليجابية"، بوزن نسبي ) %62.67(، وبدرجة متوسطة، أما املرتبة األخيرة فقرة "تتم عمليات الترقية داخل الوزارة بشكل عادل"، بوزن نسبي )%40.13( ودرجة ضعيفة، وحصلت الفقرة "أشعر بالرضى عن تقييم أدائي للعام املاضي"، الترتيب األول بوزن نسبي ) %64( أما فقرة "يراعي نموذج تقييم األداء العوامل النفسية املحيطة بالعمل." فقد حصلت ىلع أدنى ترتيب، بوزن نسبي )%47.39( وجاءت بدرجة قليلة، واظهرت النتائج أيضًا وجود عالقة ذات داللة إحصائية عند مستوى الداللة )0.05≥α )بين متوسطات استجابات العينة ىلع محوري التحفيز وتقييم األداء يف تفعيل العواطف اإليجابية، ووجود فروق ذات داللة إحصائية عند مستوى داللة ) 0.05≥α )ىلع محوري التحفيز وتقييم األداء يف تفعيل العواطف االيجابية تعزى ملتغير النوع االجتماعي ولصالح الذكور، وعدم وجود فروق ذات داللة إحصائية عند مستوى الداللة ) 0.05≥α )ىلع محوري التحفيز وتقييم األداء يف تفعيل العواطف االيجابية تعزى ملتغيرات )املؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، واملسمى الوظيفي(. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effect of a Suggested Training Program Based on Emotional Intelligence Theory to Improve Job Satisfaction of School Principals in Irbed District. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2020, Vol. 28 Issue 3, p360-385, 26p

    Abstract (English): This study aims at revealing the effect of a suggested training program based on emotional intelligence theory to improve gob satisfaction of school principals in Irbed first directorate of education and determining whether this effect differs due to sex, scientific qualification, practical experience or school level. To fulfill the aims of this study, A practical programme has been prepared to imorove the job satisfaction which included (24)practical sessions. An adequate test was prepared. The study sample consisted of (36) basic and secondary school principals were randomly chosen and distributed on two equal groups; experimental and control groups. They were divided into a pilot group consisting of (17) managers, managers and other officers, consisting of (19) managers and managers. The study found the following main results revealed that there were significant differences (0.05 ≥ α) due to the training program and in all parts of questionnaire and the total score in favor of experimental group. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الكشف عن أثر برنامج تدريبي مقترح لتحسين الرضا الوظيفي وفق نظرية الذكاء العاطفي لدى مديري المدارس في محافظة اربد وتحديد ما إذا كان أثر البرنامج يختلف باختلاف (الجنس، والمؤهل العلمي، والخبرة العملية, ومستوى المدرسة). ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد برنامج تدريبي لتحسين الرضا الوظيفي إشتمل على (24) جلسة تدريبية. وتم اعداد اختبا ر يقيس الرضا الوظيفي لدى المجموعة التجريبية. وتم التحقق من دلالات صدقه وثباته. تكونت عينة الدراسة من (36) مديراً ومديرة للمدارس الأساسية والثانوية، التابعة لمديرية قصبة اربد في محافظة اربد. حيث تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة. وتم تقسيمهم إلى مجموعة تجريبية والأخرى ضابطة. وتم تقسيمهم إلى مجموعة تجريبية تكونت من (17) مديراً ومديرة وأخرى ضابطة تكونت من (19) مديراً ومديرة. توصلت الدراسة إلى أهم النتائج التالية وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 (α ≥ تعزى الى البرنامج التدريبي، وجاءت الفروق لصالح المجموعة التجريبية. وفي جميع المجالات وفي الدرجة الكلية. وكشفت نتائج اختبار "مان وتني" عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 (α ≥ تعزى إلى الجنس والمؤهل العلمي والخبرة ومستوى المدرسة في جميع المجالات وفي الدرجة الكلية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Emotional intelligence and its relationship to self-management among government school principals in the northern governorates of Palestine. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2023, Vol. 31 Issue 4, p536-560, 25p

    Abstract (English): This study aimed to identify emotional intelligence and its relationship to the reality of self-management among school principals in the northern governorates in Palestine. The study sample consisted of (366) managers in the northern governorates. The results of the study concluded that all the arithmetic averages of the sub-domains of the emotional intelligence scale and the total score of the scale were very large, and all the arithmetic averages of the sub-domains of the self-management scale and the total score of the scale were very large, and the results concluded that there is a statistically significant relationship at the level of significance (0.05 ≤ α) between emotional intelligence and selfmanagement among government school principals in the northern governorates, and there are no statistically significant differences at the reality of significance (α ≤ 0.05) in the average sample responses on the two scales of emotional intelligence and self-management among government school principals in the northern governorates due to the type of Gender, educational qualification, years of experience The study recommended that the manager should strive to plan goals based on accurate and realistic data at work, and set a timetable for completing work on time and finishing on time, and that the manager maintains official relationships at work to achieve efficiency in completion The tasks and tasks assigned to them, and his keenness to involve others in the leadership by delegating them to complete the tasks and tasks assigned to him. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف ىلع الذكاء االنفعالي والكشف عن عالقته بواقع اإلدارة الذاتية لدى مديري املدارس يف املحافظات الشمالية يف فلسطين، ولتحقيق ذلك تم اتباع املنهج الوصفي من خالل تصميم استبانة تألفت من قسمين: القسم األول الذكاء االنفعالي، والقسم الثاني اإلدارة الذاتية. اشتملت عينة الدراسة ىلع )366( من املدراء يف املحافظات الشمالية. وتوصلت الدراسة إلى أن جميع املتوسطات الحسابية للدرجة الكلية واملجاالت الفرعية ملقياس الذكاء االنفعالي، ومقياس اإلدارة الذاتية جاءت بدرجات محكية كبيرة جدًا، كما انتهت النتائج إلى وجود عالقة ذات داللة إحصائية عند مستوى معنوية )0.05 )α ≤بين الذكاء االنفعالي واإلدارة الذاتية لدى مدراء املدارس الحكومية يف املحافظات الشمالية، وعدم وجود اختالف دال إحصائيًا عند واقع الداللة ) 0.05 ≥ α )بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة ملستوى الذكاء االنفعالي ومستوى اإلدارة الذاتية لدى مديري املدارس الحكومية يف املحافظات الشمالية لفلسطين تعزى ملتغيرات )الجنس، املؤهل العلمي، سنوات الخبرة(. وأوصت الدراسة بضرورة أن يسعى املدير إلى التخطيط لألهداف بناء ىلع بيانات دقيقة وواقعية يف العمل، ووضع جدول زمني إلنجاز األعمال يف الوقت املحدد، وأن يحافظ املدير ىلع العالقات الرسمية يف العمل لتحقيق الكفاءة يف انجاز املهام واألعمال املوكلة إليهم، وحرصه ىلع إشراك اآلخرين يف القيادة وذلك بمنحهم التفويض باألعمال واملهام. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effect of Employing Flipped Learning Strategy on Academic Achievement and Attitudes of the Students in the Arabic Subjects. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2022, Vol. 30 Issue 3, p470-493, 24p

    Abstract (English): The study was done on a population that consisted of the tenth graders in Qadri Touqan School. It aimed to identify the effect of employing flipped learning strategy on academic achievement and attitudes of the students in the Arabic subjects. The Experimental approach with a quasi-experimental design was used by the researchers on 44 students divided into two classes. One of the classes was the experimental and the other one was the control group. A guide in teaching Arabic language with a reflexive learning strategy was applied on the experimental group. The data was collected using an achievement test and a questionnaire. The hypotheses were examined using the accompanying binary covariance analysis (ANCOVA) at a significance level (a=0.05). The results that there were significant differences between the two groups on the average achievement for the topics of rhetorical issues and expressive writing due to the teaching method. There was also a significant effect of reflexive learning strategy towards students’ attitudes for Arabic language research. The researchers recommended that training courses for teachers must be given in planning lessons using reflexive strategy and conducting specialized studies on rhetorical issues and expressive writing in all educational stages. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة للتعرف إلى أثر توظيف استراتيجية التعلم المنعكس على التحصيل الدراسي وتوجهات طلبة الصف العاشر األساسي لمادة اللغة العربية في محافظة نابلس، واستخدم الباحثون المنهج التجريبي بتصميم شبه تجريبي، وتكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة الصف العاشر األساسي في المدارس الحكومية با وطالبة في الفصل األول للعام 2020/2021 ،و تكونت عينة الدراسة من) 44 ً )التابعة لوزارة التربية وا لتعليم في محافظة نابلس، والبالغ عددهم ) 5211 )طال ً والشعبة األخرى على انها تجريبية ً على أنها ضابطة، والبالغ عددهم( ) 20 )طالبا ً موزعين على شعبتين صفيتين حيث تم اعتماد إحدى الشعبتين عشوائيا طالبا ً واعد الباحثان دليل لتدريس مبحث اللغة العربية باستراتيجية التعلم المنعكس لتطبيقها على المجموعة التجريبية، تم جمع البيانات والبالغ عددهم ) 24 )طالبا باستخدام أداتين للدراسة هما: اختبار تحصيلي، واستبانه توجهات الطلبة بعد التأكد من الصدق والثبات وتمييز الفق ارت فحصت الفرضيات عند مستوى داللة ) (05.0=α (باستخدام تحليل التغاير الثنائي المصاحب ) .(ANCOVA (حيث أظهرت النتائج وجود فروق ذات داللة إحصائية بين متوسطي تحصيل الطلبة ًة. وهذ في مبحث اللغة العربية بين المجموعتين تعزى لطريقة التدريس لصالح المجموعة التجريبي ه الفروق في التحصيل كانت للمواضيع اآلتية )القضايا البالغية، الكتابة التعبيرية(، كما أظهرت النتائج إلى وجود فروق ذات داللة إحصائية بين متوسط توجهات الطلبة لمادة اللغة العربية تعزى لطريقة التدريس لصالح ًة المجموعة التجريبي ، وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحثان مجموعة من التوصيات أهمها إعداد دورات تدريبية للمعلمين في كيفية تخطيط الدروس وتنفيذها باستخدام استراتيجية التعلم المنعكس. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Educational Implications of the Concept of Religion an Original Study in Light of the Qur’an and Sunnah. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2021, Vol. 29 Issue 2, p1-34, 34p

    Abstract (English): The study aimed at identifying (to identify) the comprehensive concept of religion through the Holy Qur’an and the Prophetic Sunna, and deducing( to deduce) the educational implications (which) related to this concept. The researcher used two approaches: the qualitative analytical approach and the deductive approach. Thus, the study found that the comprehensive concept of the religion, (which) is represented in the following (ten basic) items: Religion is the Islam, Religion is the worship of Allah, Religion is the way of life, Religion is a righteousness, Religion is a good morality, Religion is advice, Religion is alleviation, Religion is a tolerance, he Religion is a Fitrah, and Religion is a retribution. In the light of these items, the researcher has deduced an integrated system of educational implications (,it reached fifty-eight indications that accommodates all (the) aspects of Muslim’s life. The researcher recommended the following: - The scholars and preachers should explain the concept of religion to people through the lessons and preaching. - The Muslim teachers should reinforce the comprehensive concept of religion to their students,which is based on a combination of belief and behavior in order to promote the religion in their lives as a comprehensive life curriculum [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى تحديد المفهوم الشامل للدّين ،من خلال القرآن الكريم والسنة النبوية المطهرة، واستنباط الدلالات التربوية المتعلقة بهذا المفهوم، وقد استخدم الباحث المنهجين: المنهج التحليلي الكيفي، والمنهج الاستنباطي، وقد توصلت الدراسة إلى أن المفهوم الشامل للدّين، تمثّل في عشرة مفاهيم أساسية : الدّين هو الإسلام ، الدّين عبودية خالصة لله تعالى ، الدّين منهاج حياة، الدّين استقامة ، الدّين حسن خلق، الدّين النصيحة، الدّين يُسر، الدّين تسامح، الدّين فطرة، الدّين جزاء، وفي ضوء ذلك استنبط الباحث منظومة متكاملة من الدلالات التربوية بلغت ثمانيةً وخمسين دلالة تستوعب جميع جوانب حياة الإنسان المسلم ، وقد أوصى الباحث : - بضرورة اجتهاد العلماء والدعاة في توضيح مفهوم الدّين للناس من خلال الدروس والمواعظ. -اهتمام المعلمين في مدارس المسلمين بتعزيز المفهوم الشامل للدّين لدى طلبتهم، والقائم على أساس الجمع بين المعتقد والسلوك، بحيث يكون الدّين في حياتهم منهاج حياة شامل. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Cyber Security in Saudi Universities and its Impact on Enhancing Digital Confidence from Members Point of View: Study at Bisha University. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2021, Vol. 29 Issue 6, p353-372, 20p

    Abstract (English): The study aimed to identify the reality of cybersecurity in Bisha University and its impact on promoting digital confidence according to faculty members point of view, to achieve the study objectives, the descriptive and analytical approach have been used. The study tool was a questionnaire include the cybersecurity topic and digital trust topic, and the questionnaire was conducted on a randomly selected sample of (210) faculty members, (182) of them are staff, the study showed several results included the most important point is that the reality of cybersecurity in Saudi universities is high from the point of view of faculty members (73.18%). Also, it was found that the level of digital confidence in Saudi universities from the faculty members' perspective is high as well (74.58%), and the cybersecurity in Saudi universities affects the enhancement of digital confidence, whereas the impact rate has reached (46.70%). It was found that there are no differences between the respondents' responses about cybersecurity in Saudi universities and its impact on enhancing digital confidence due to the years of service variable, academic degree, and the interaction between them. Moreover, the study presented a set of recommendations, most notably a budget was allocated to provide the cybersecurity requirements, their applications, and more attention to information protection and security programs because of its impact on beneficiary's digital trust. The study presented a set of recommendations, the most prominent of which was allocating a budget to provide cybersecurity requirements and its applications, and more attention to information protection and security programs because they have an impact on the digital trust of the beneficiary. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى معرفة واقع األمن السيبراني يف الجامعات السعودية وأثره يف تعزيز الثقافة الرقمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، ولتحقيق أهداف الدراسة استُخدم املنهج الوصفي التحليلي، وكانت أداة الدراسة عبارة عن استبانة تنقسم إلى محور لألمن السيبراني ومحور للثقة الرقمية، وطُبقت االستبانة ىلع عينة اختيرت عشوائيا وبلغت )210 )عضو هيئة تدريس، فاستجاب منهم )182 )عضوًا. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج جاء أهمها أن واقع األمن السيبراني بالجامعات السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس مرتفعا بنسبة )18.73 ،)%كما تبين أن مستوى الثقة الرقمية للجامعات السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس مرتفعا بنسبة )58.74 ،)%وتبين أن األمن السيبراني يف الجامعات السعودية يؤثر يف تعزيز الثقة الرقمية، حيث بلغت نسبة التأثير )70.46 ، )%وتبين أنه ال توجد فروق بين استجابات املبحوثين حول األمن السيبراني يف الجامعات السعودية وأثره يف تعزيز الثقة الرقمية تعزى ملتغيري سنوات الخدمة والدرجة العلمية والتفاعل بينهما. وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات جاء أبرزها تخصيص موازنة لتوفير متطلبات األمن السيبراني وتطبيقاته، ومزيد من االهتمام ببرامج حماية وأمن املعلومات ملا لها أثر يف ثقة املستفيد الرقمية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Forgiveness, Revenge and their relationship with personality Traits among sample of university students. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2017, Vol. 25 Issue 3, p190-207, 18p

    Abstract (English): The current study aims to determining the relationship between forgiveness, revenge and personality traits and the differences in the forgiveness and vengeful among meal and female. The Study Sample consists of (324) of university students (160 meal, 164 female). The researcher used forgiveness trait scale, vengeful scale and the big five factors of personality inventory. The Results showed that there is significant negative correlation between forgiveness and revenge, and positive coloration between forgiveness, agreeableness, openness to experience Extraversion, conscientiousness, and negative correlation with neuroticism, there is a significant negative coloration between revenge and agreeableness, openness to experience, Extraversion, and conscientiousness, and positive coloration with neuroticism, and the result indicated there is a significant different between male and female in forgiveness and revenge. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين كل من التسامح والانتقام وسمات الشخصية لدى طلبة الجامعة، كذلك الكشف عن الفروق في التسامح والانتقام بين الذكور والإناث. أجري البحث على عينة مكونة من (324) طالب وطالبة من طلبة جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية، وباستخدام مقياس سمة التسامح (تعريب الباحثة) ومقياس الانتقام (تعريب الباحثة) ومقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية تعريب جرادات وأبو غزال(2010). أشارت النتائج إلى وجود ارتباط سالب ودال إحصائياً بين التسامح والانتقام، كما ظهرت ارتباطات موجبة ودالة إحصائياً بين التسامح وكل من الانبساطية، والمقبولية، ويقظة الضمير، والانفتاح على الخبرة، في حين كان الارتباط سالباً ودالاً إحصائياً بين التسامح والعصابية، كما وجدت علاقة سالبة ودالة إحصائياً بين الانتقام وكل من الانبساطية، ويقظة الضمير، والانفتاح على الخبرة، والمقبولية، وعلاقة موجبة ودالة إحصائياً بين الانتقام والعصابية. كما ظهرت فروق بين الجنسين في التسامح وكانت الفروق باتجاه الإناث، في حين كانت الفروق في الانتقام بين الجنسين دالة وباتجاه الذكور، وتمت مناقشة النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The effects of using smartphones on basic-stage scholar students’ outcome, based on teachers’ point of view in the provinces of Irbid and Jarash. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2020, Vol. 28 Issue 1, p428-451, 24p

    Abstract (English): Our study aimed to know the effects of using smartphones on basic-stage scholar students’ outcome, based on teachers’ point of view. The study was conducted in Irbid and Jarash provinces, Jordan; it was an investigational and analytical research. Study sample was 400 basic stage scholar teachers in each Irbid and Jarash provinces; they were chosen randomly. In order to achieve our goals, we made a united form survey as a mean to collect data from study subjects. We also made sure of the validity and stability of our mean. The results have shown that: 1) there is a high negative effect of using smartphones on basic-stage scholar students’ outcome, based on teachers’ views, in Irbid and Jarash. The negative effect included all life aspects (health, psychological, social and behavioral aspects). 2) There is a low positive effect of using smartphones on basic-stage scholar students’ outcome, based on teachers’ views, in Irbid and Jarash. 3) There is no significant difference among subjects’ views about negative effects based on (sex, work experience) (α ≥ 0.05). 4) There is a significant difference among subjects’ views about negative effects based on educational qualification (α ≤ 0.05); teachers’ views supported bachelor stage. 5) There is no significant difference (α ≥ 0.05) among subjects’ views about positive effects based on (sex, work experience and educational qualification). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر الهواتف الذكية على تحصيل طلبة المدراس في المرحلة الأساسية الأولى من وجهة نظر المعلمين في محافظتي اربد وجرش، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة الدراسة من ) 400 ( معلم ومعلمة من معلمي المرحلة الأساسية الأول ى، تم اختيارهم بطريقة عشوائية، ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بتصميم استبانة كأداة لجمع البيانات من أفراد عينة الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى أهم النتائج: وجود أثر سلبي وبدرجة مرتفعة لاستخدام الهواتف الذكية على تحصيل طلبه المدارس في المرحلة الأساسية الأولى وجهة نظر المعلمين في جميع جوانب الدراسة )الجوانب الصحية، والجوانب النفسية، والجوانب الاجتماعية، والجوانب السلوكية(، وجود أثر إيجابي بدرجة منخفضة لاستخدام الهواتف الذكية على تحصيل طلبه المدارس في المرحلة الأساسية الأولى وجهة نظر المعلمين، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 ≥ ( في آراء أفراد العينة حول الاثار السلبية تبعاً لمتغيرات)الجنس، الخبرة الوظيفية(، وجود فروق ذات دلالة إحصائية α( الدلالة 0.05 ≥ ( في آراء أفراد العينة حول الاثار السلبية تبعاً لمتغيرات المؤهل العلمي، وكانت لصالح بكالوريوس، عدم α( عند مستوى الدلالة 0.05 ≥ ( في آراء أفراد العينة حول الاثار الايجابية تبعاً لمتغيرات)الجنس، α( وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة المؤهل العلمي، الخبرة الوظيفية( . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)