يعرض 1 - 10 نتائج من 61 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 2.19s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of Marketing Information System on Achieving the Competitive Advantage in Jordanian Food Factories. (English)

    المصدر: Jordan Journal of Agricultural Sciences; 2019, Vol. 15 Issue 1, p15-33, 19p

    مصطلحات جغرافية: JORDAN

    Abstract (English): This study aims to determine the role of marketing information systems in achieving the competitive advantage of Jordanian food factories. To achieve the objectives developed the questionnaire for the purpose of primary data collection, where the number of valid questionnaire for analysis (50) questionnaire, and used the (SPSS. 20) software for the analysis of questionnaire data. The results showed that the level of knowledge was high for the participants in this study about the knowledge of information systems, knowledge of the components of the marketing information systems, and knowledge of competitive advantage. Moreover, the results showed that the most important objectives from using marketing information systems were to increase competition, productivity and, profits. There was a significant positive effect and correlation (p < 0.05) between marketing information systems and competitive advantage. Therefore, directing administration attention for using marketing information system is important because of its impact role on achieving the competitive advantage, and increasing the competition between local and international factories. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): استهدفت الد ا رسة تحديد دور نظم المعلومات التسويقية في تحقيق الميزة التنافسية للمنشآت الغذائية الأردنية، ولتحقيق أهداف الد ا رسة تم تطوير استبانة لغرض جمع البيانات، حيث تكون مجتمع الد ا رسة من 50 منشأة غذائية في مدينة الملك عبدالله الصناعية، لتحليل بيانات الاستبانة، بينت نتائج الد ا رسة أن مستوى معرفة المبحوثين نحو المعرفة بنظم (SPSS واستخدمت برمجية ( 20 المعلومات التسويقية والمعرفة بالميزة التنافسية كان مرتفع اً، وأوضحت النتائج أن أهم الأهداف من استخدام نظم المعلومات التسويقي كانت في زيادة المنافسة وزيادة الإنتاجية وزيادة الأرباح. بينت النتائج وجود تأثير وعلاقة ارتباطية إيجابية ذات دلالة إحصائية عند مستوى أقل 0.05 بين نظم المعلومات التسويقية والميزة التنافسية. أوصت الد ا رسة بتوجيه اهتمام الإدارة نحو الاهتمام بنظام المعلومات التسويقية لما له من أثر في تحقيق الميزة التنافسية، والاهتمام بالمنافسين على المستوى المحلي والعالمي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Jordan Journal of Agricultural Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The impact of marketing information system on competitive capacity of agricultural enterprises. (English)

    المصدر: Jordan Journal of Agricultural Sciences; 2017, Vol. 13 Issue 1, p281-292, 12p

    Abstract (English): This study aimed to determine the impact of the marketing information system to achieve competitive capacity of agricultural enterprises in the Syrian coast, to achieve the objectives developed the questionnaire for the purpose of primary data collection, where the number of valid questionnaire for analysis (94) questionnaire, and used the (SPSS. 16) software for the analysis of questionnaire data.. The study found that there is a strong correlation relationship between databases and competitive capacity , while there is a weak correlation between each of the marketing research, marketing intelligence and competitive capacity, while there is a medium correlation between assist system in decision-making and competitive capacity. It was found that there is a positive effect of the components of the marketing information system on the competitive advantage indicators, namely: market share, business reputation, customer satisfaction. The study recommend several recommendation the following most notably: paying attention to the design of an integrated system within the organizational structure of the business marketing information which its mission is to provide adequate and necessary information in order to achieve competitive capacity, with an emphasizing on the need to use the data provided important information databases, and with the need not to overlook the other important sources which provide the information. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف الدراسة إلى تحديد أثر نظم المعلومات التسويقية في تحقيق القدرة التنافسية في المنشآت الزراعية في الساحل السوري. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة لغرض جمع البيانات، حيث كان عدد الاستبانات الصالحة للتحليل (94) استبانة، واستخدمت برمجية (SPPS. 16) لتحليل بيانات الاستبانة، وجدت الدراسة أنه توجد علاقة ارتباط قوية بين قواعد البيانات والقدرة التنافسية، في حين كانت هذه العلاقة ضعيفة بين كل من بحوث التسويق، الذكاء التسويقي والقدرة التنافسية، ومتوسطة بين نظام المساعدة على اتخاذ القرار والقدرة التنافسية. كما وجِد أن هناك أثراً إيجابياً لمكونات نظام المعلومات التسويقية على مؤشرات القدرة التنافسية وهي: الحصة السوقية، السمعة التجارية، وإرضاء الزبائن. وقد خرجت الدراسة بعدة توصيات كان أبرزها، الاهتمام بتصميم نظام متكامل ضمن الهيكل التنظيمي للمنشأة للمعلومات التسويقية مهمته توفير المعلومات الكافية واللازمة من أجل تحقيق القدرة التنافسية، مع التأكيد على ضرورة الاستفادة من قواعد البيانات الموفرة للمعلومات المهمة مع ضرورة عدم إغفال أهمية المصادر الأخرى الموفرة للمعلومات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Jordan Journal of Agricultural Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Production and Marketing of Protected Tomato Crop: Evidence from Developing Countries. (English)

    المصدر: Jordan Journal of Agricultural Sciences; 2017, Vol. 13 Issue 4, p1069-1078, 10p

    Abstract (English): This research study aims to examine the tract marketing of protected tomato in the Syrian coast. It also investigates the production and marketing problems encountered by farmers of this crop. To this end, a questionnaire was designed to collect data. The number of questionnaires valid for analysis was 200. Software SPSS Version 16 was employed to analyze the elicited data. The results showed that 72.98% of protected tomatoes in the Syrian coast are sold at cardamom market, while 22.07% of the production is marketed to Conserves coefficient. In addition, the results demonstrated that 4.95% of protected tomatoes are marketed to the sorting and packaging plants to be exported abroad. With regard to the productivity problems facing tomato farmers, the problem of production input prices came in the first place, while the problem of liquidity necessary came in second place. Finally, the problem of agricultural pests came in the third place. With respect to the marketing problems, it has been concluded that the problem of brokers and middlemen were the most common problems facing tomato farmers, followed by the problem of high packaging prices, and finally the seasonal production problem. The results of the marketing cost analysis showed that marketing costs for the retailer came in the first place, and amounted to about 2.5 SL/ kg, followed by the product marketing costs, which amounted to about 2.23 SL/ kg, and finally the marketing costs for the wholesaler, which was 0.5 SL/ kg. The study concluded with several recommendations. Most notably, the study recommended raising the level of the price paid for the product in the case of marketing to Conserves coefficient, and drawing more attention to the importance of securing agricultural inputs at an acceptable price acceptable. The study also recommended the expansion in the production of cheap-price containers, especially those suitable to the marketed crop in accordance with the required specifications and standards. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يهدف البحث إلى دراسة المسالك التسويقية لمحصول البندورة المحمية في الساحل السوري، ودراسة المشاكل الإنتاجية والتسويقية التي تواجه مزارعي هذا المحصول. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة لغرض جمع البيانات، حيث كان عدد الاستبانات الصالحة للتحليل (200) استبانة، واستخدمت برمجية (SPPS. 16) لتحليل بيانات الاستبانة. أظهرت النتائج أنَّ (72.98%) من البندورة المحميَّة في الساحل السوري تُسُّوق إلى سوق الهال، في حين أنَّ (22.07%) من الإنتاج يُسُّوق إلى معامل الكونسروة، و(4.95%) يُسُّوق إلى معامل الفرز والتوضيب بُغية التصدير الخارجي. وفيما يتعلَّق بالمشاكل الإنتاجيَّة التي تُواجه مُزارعي البندورة، جاءت مُشكلة أسعار مُستلزمات الإنتاج في المرتبة الأولى، في حين جاءت مُشكلة توفُّر السيولة اللازمة بالمرتبة الثانية، ومشكلة الآفات الزراعيَّة ثالثاً. أمَّا بالنسبة للمشاكل التسويقيَّة فقد توصَّلت الدراسة إلى أنَّ مُشكلة تحكُّم السماسرة والوسطاء كانت أكثر المشاكل التي تواجه مُزارعي البندورة، تلتها مشكلة ارتفاع أسعار العبوات، ثم مُشكلة موسميِّة الإنتاج. وأشارت نتائج تحليل التكاليف التسويقيَّة إلى أنَّ التكاليف التسويقيَّة لتاجر التجزئة جاءت بالمرتبة الأولى، وبلغت نحو (2.5 ل.س/كغ)، تلتها التكاليف التسويقيَّة للمُنتج، وبلغت نحو (2.23 ل.س/كغ)، ثمَّ التكاليف التسويقيَّة لتاجر الجُملة حيث بلغت (0.5 ل.س/كغ). وقد خرج البحث بعدة توصيات كان أبرزها، رفع مستوى السعر المدفوع للمُنتج في حالة التسويق إلى معامل الكونسروة، وتوجيه الأنظار إلى أهميِّة تأمين مُستلزمات الإنتاج الزراعي بالسعر المقبول، كما أوصت الدراسة بضرورة التوسُّع في إنتاج العبوات رخيصة الثمن والمُتناسبة مع نوع المحصول المُسَّوق ووفقاً للمُواصفات والمقاييس المطلوبة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Jordan Journal of Agricultural Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
  6. 6

    المصدر: Jordan Journal of Agricultural Sciences. 16:15-26

    مصطلحات موضوعية: General Medicine

    الوصف: تضمن البحث دراسة واقع تسويق الزيتون وزيت الزيتون في الساحل السوري للموسمين الزراعيين 2016-2017 وقياس الكفاءة التسويقية لزيت الزيتون من خلال حساب التكاليف الإنتاجية والتسويقية، بالاعتماد على البيانات المطلوبة من المجموعات الإحصائية لوزارة الزراعة السورية للأعوام (2010-2016)، ونتائج تحليل الاستبيانات الموزعة على مزارعي الزيتون في منطقة الدراسة. وقد تبين ارتفاع كل من التكاليف الإنتاجية والتسويقية للزيتون وزيت الزيتون نتيجة لارتفاع أسعار مستلزمات الإنتاج في ظل الأزمة السورية، كنتيجة للحصار الاقتصادي وبالتالي انخفاض في الكفاءة التسويقية. وقد أوصى البحث بضرورة الاهتمام بالنواحي التسويقية، وزيادة كفاءة العمليات التسويقية من أجل رفع الكفاءة التسويقية من خلال تخفيض التكاليف الإنتاجية والتسويقية، وتوصي بضرورة الاهتمام والمتابعة من قبل الجهات الحكومية لارتفاع أسعار مستلزمات الإنتاج ووضع الحلول المناسبة لتخفيض أسعارها أو العمل على تأمينها بالشكل الأمثل.

  7. 7

    المؤلفون: Mohammad S. Altarawneh

    المصدر: Jordan Journal of Agricultural Sciences. 15:15-34

    مصطلحات موضوعية: General Medicine

    الوصف: استهدفت الدراسة تحديد دور نظم المعلومات التسويقية في تحقيق الميزة التنافسية للمنشآت الغذائية الأردنية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة لغرض جمع البيانات، حيث تكون مجتمع الدراسة من50 منشأة غذائية في مدينة الملك عبدالله الصناعية، واستخدمت برمجية (20SPSS) لتحليل بيانات الاستبانة، بينت نتائج الدراسة أن مستوى معرفة المبحوثين نحو المعرفة بنظم المعلومات التسويقية والمعرفة بالميزة التنافسية كان مرتفعاً، وأوضحت النتائج أن أهم الأهداف من استخدام نظم المعلومات التسويقية كانت في زيادة المنافسة وزيادة الإنتاجية وزيادة الأرباح. بينت النتائج وجود تأثير وعلاقة ارتباطية إيجابية ذات دلالة إحصائية عند مستوى أقل 0.05 بين نظم المعلومات التسويقية والميزة التنافسية. أوصت الدراسة بتوجيه اهتمام الإدارة نحو الاهتمام بنظم المعلومات التسويقية لما لها من أثر في تحقيق الميزة التنافسية، والاهتمام بالمنافسين على المستويين المحلي والعالمي.

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Study of the Economic and Social Characteristics of Beekeepers and the Direct Marketing for Bee Products in Syria. (English)

    المصدر: Jordan Journal of Agricultural Sciences; 2017, Vol. 13 Issue 3, p757-775, 19p

    Abstract (English): This study was conducted at Tartous, in order to study the social and economic characteristics of beekeepers, and to study aspects of the marketing process for products of bees, and calculate some of marketing indicators. In this study was used the descriptive economic analysis, mathematical analysis, and data were collected through personal interview using a questionnaire method, where the number of apiaries 180. Used the statistical program Spss19 as a basis to analyze the data and get results. The average total cost of beekeeping and marketing of its products were 8498.6 SP\hive, reaching ratio costs production to 83.61%, and marketing cost 16.39% of the total college costs. While average productivity revenue of the hive19262.8 sp, constitute sales revenues approximately 90.04% of them. Total marketing margin per kilo reached honey marketer 831.1 SP (57.72 % of the sales price). It amounted to marketing profits per kilo of honey some 659 Syrian pounds, and profit ratio 45.78% of the sales price, and marketing efficiency reached 77.89%. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): نُفذت الدراسة في محافظة طرطوس، بهدف دراسة خصائص النحالين الاجتماعية والاقتصادية، ودراسة جوانب العملية التسويقية لمنتجات النحل، وحساب عدد من المؤشرات التسويقية للعسل المسوّق وفق المسلك المباشر (مُنتِج مستهلك). استُخدم في الدراسة أسلوب التحليل الاقتصادي الوصفي، والتحليل الرياضي، وجُمِعت البيانات عن طريق المقابلة الشخصية باستخدام أسلوب الاسبتانة، حيث بلغ عدد المناحل المُستبانة 180 منحلاً، واستُخدم البرنامج الإحصائي Spss19 كأساس لتحليل البيانات والحصول على النتائج. بلغ متوسط التكاليف الكلية لتربية نحل العسل وتسويق منتجاتها 8498.6 ليرة سورية لكل خلية، وبلغت نسبة التكاليف الإنتاجية 83.61 %، وتكاليف العمليات التسويقية 16.39 % من إجمالي التكاليف الكلية. بينما بلغ متوسط العائدات الإنتاجية للخلية 19262.8 ليرة سورية، تشكل إيرادات البيع نحو 90.04 % منها. كما بلغ الهامش التسويقي الإجمالي للكيلو الواحد من العسل المسوّق 831.1 ليرة سورية، بنسبة 57.72 % من سعر البيع، وحققت مبيعات الكيلو الواحد من العسل أرباحاً تسويقية للمُنتِج بلغت نحو 659.2 ليرة سورية، بمعدل ربح 45.78 % من سعر البيع، وبلغت كفاءته التسويقية 77.89 %. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Jordan Journal of Agricultural Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
  10. 10