يعرض 1 - 1 نتائج من 1 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.66s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Analytical Study of Onion Production and Marketing in Egypt. (English)

    المصدر: Journal of Agricultural Economics & Social Sciences; Jun2021, Vol. 12 Issue 6, p521-528, 8p

    مصطلحات جغرافية: EGYPT

    Abstract (English): The onion crop is considered one of the most important strategic export crops in Egypt, which generates a profitable income for both farms and the state. The research problem was represented mainly in the decrease in the local and export marketing efficiency by about 10.93%, 83.56% compared to the years 2000 and 2016.The aim of the research is to study the production and marketing of the onion crop in Egypt during the period (2000-2016), through axes represented in the food gap and the local and export marketing efficiency, while presenting the most important proposals for the advancement of the local and export marketing apparatus for this crop.The research revealed that there is an incentive for the farmer to grow and export this crop. However, it was found that the local and export marketing efficiency of this crop is lower than the optimal situation, which means the inefficiency of the marketing system, whether local or export for this crop.The research recommended supporting agricultural cooperatives, educating farmers about the various marketing processes themselves, reducing shipping and transportation costs, simplifying complex export procedures, and reducing losses of this crop. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يعتبر القطاع الزراعي من أهم قطاعات االقتصاد القومي، ومحاصيل الخضر من أهم المنتجات الزراعية في حياة اإلنسان، وأن محصول البصل أحد أهم المحاصيل االستراتيجية التصديرية في مصر والذي يدر دخال مجزيا لكل من المزارع والدولة علي حد سواء، وتمثلت مشكلة البحث بصفة رئيسية في انخفاض الكفاءة التسويقية المحلية والتصديرية بنحو 93.10 ،%56.83 %بمقارنة عامي 2000 ،2016.وهدف البحث لدراسة إنتاج وتسويق محصول البصل في مصر خالل الفترة )2000-2016 ،)من خالل محاور تمثلت في الفجوة الغذائية لمحصول البصل، والكفاءة التسويقية المحلية والتصديرية لمحصول البصل، مع تقديم أهم المقترحات للنهوض بالجهاز التسويقي المحلي والتصديري لهذا المحصول.وتبين من البحث انخفاض الكفاءة التسويقية المحلية لهذا المحصول خالل فترة الدراسة مما يعني عدم كفاءة الجهاز التسويقي المحلي وخصوصا نصيب تاجر الجملة وتاجر التجزئة والوسطاء مما يستتبع معه العمل علي زيادة وتحسين نصيب المنتج لتحسين مستوي معيشة هؤالء المنتجين وقدرتهم علي تمويل إنتاجهم وتحسين نصيب الوسطاء وخاصة تاجر التجزئة من أجل كفاءة الجهاز التسويقي المحلي لهذا المحصول الهام.كما اتضح أن متوسط نسبة السعر المزرعي إلي السعر التصديري لهذا المحصول خالل نفس الفترة المذكورة قدر بنحو 51.0 ،%مما يعني وجود حافز لدي المزارع لالتجاه لزراعة هذا المحصول والقيام بتصديره.وأخيرا تبين انخفاض الكفاءة التسويقية التصديرية لهذا المحصول عن الوضع األمثل باإلضافة النخفاض كل من نسبة تغطية التكاليف اإلنتاجية لسعر التصدير ونسبة نصيب المزارع أيضا من سعر التصدير، مما يعني عدم كفاءة النظام التسويقي التصديري لهذا المحصول. وأوصي البحث بدعم التعاونيات الزراعية، وقيام بتوعية المزارعين بالعمليات التسويقية المختلفة بأنفسهم وتقليل تكاليف الشحن والنقل وتبسيط اإلجراءات التصديرية المعقدة والحد من الفاقد لهذا المحصول. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Agricultural Economics & Social Sciences is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)