يعرض 1 - 10 نتائج من 179 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.77s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Impact of Stopping the Export of Onion crops on Local Marketing (A Case Study in Gharbia Governorate. (English)

    المصدر: Journal of Agricultural Economics & Social Sciences; Aug2024, Vol. 15 Issue 8, p309-314, 6p

    Abstract (English): The research problem is represented by the rise in onion prices to high levels, so this research aim to study the economic effects of the decision of stopping exports on onion producers, wholesalers, retailers, and consumers, The results of the variance analysis indicated the average price per kilogram during the study periods before the issuance of the decision (May - September 2023), and during the issuance of the decision (October 2023 - March 2024), After the issuance of the decision (April 2024 - June 2024), The results of applying the least significant difference (L.S.D) test indicate that there are significant differences between the average price in the first and second periods, and the average price in the second and third periods, By studying the distribution of consumer pounds to the study’s three categories of farmers during the agricultural season (2023-2024), it shows that the producer’s share of the price paid by the consumer is less or up to half, while the middlemen account for about 79.86%, 83.78%, and 76.48% of the selling price to the consumer for each category respectively, By Studying the most important problems facing the respondents which leads to a decrease in marketing efficiency, It was found that the ineffectiveness of pesticides available in the markets, with a relative importance by about 96.36%, followed by the problem of high prices of production requirements, especially fertilizers and pesticides, with a relative importance by about 94.55% of the total sample. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تتمثل مشكلة البحث في ارتفاع أسعار محصول البصل لمستويات عالية نتيجة لانخفاض الكمية المعروضة منه في السوق المحلي وارتفاع تكاليف مستلزمات الإنتاج وزيادة حجم الصادرات واتجاه التجار لتخزين المحصول، مما دفع الدولة لإصدار قرار بوقف التصدير لمدة ستة أشهر، وهدف البحث لدراسة الآثار الاقتصادية لقرار وقف التصدير على كل من المنتجين وتجار الجملة وتجار التجزئة والمستهلكين لمحصول البصل، وقد أشارت نتائج تحليل التباين لمتوسط سعر الكيلو جرام خلال فترات الدراسة ما قبل صدور القرار مايو - سبتمبر 2023)، وأثناء صدور القرار أكتوبر 2023-مارس (2024)، وما بعد صدور القرار إبريل (2024 يونيو 2024) إلى وجود فروق معنوية فيما بينها عند مستوى معنوية 0.01 ، كما تشير نتائج تطبيق إختبار أقل فرق معنوى (L.S.D) إلى وجود فروق معنوية بين متوسط السعر في الفترة الأولى والثانية، ومتوسط السعر في الفترة الثانية والثالثة، بينما لا توجد فروق معنوية واضحة فيما بين متوسط السعر في الفترتين الأولى والثالثة، وبدراسة أثر التغيرات السعرية على الكفاءة التسويقية للتاجر خلال المسالك التسويقية للمحصول تبين ارتفاع الكفاءة التسويقية للمحصول بعد تطبيق قرار وقف التصدير مقارنة بفترتي ما قبل وأثناء تطبيق القرار، وبدراسة توزيع جنيه المستهلك لفئات الدراسة الثلاث من المزارعين خلال الموسم الزراعي (2023-2024) اتضح أن نصيب المنتج من السعر الذي يدفعه المستهلك أقل أو يصل للنصف، بينما يستأثر الوسطاء بنحو 79.86%، 83.78، %76.48% من سعر البيع للمستهلك لكل من الفئة الأولى والثانية والثالثة على الترتيب مما يؤدي لانخفاض الكفاءة التسويقية، وقد تبين أن أهم المشكلات من وجهة نظر المبحوثين هي عدم فاعلية المبيدات الموجودة في الأسواق بأهمية نسبية بلغت نحو 96.36%، يليها مشكلة ارتفاع أسعار مستلزمات الإنتاج وخاصة الأسمدة والمبيدات بنسبة بلغت نحو 94.55% من إجمالي عينة الدراسة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Agricultural Economics & Social Sciences is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Marketing Efficiency of the Most Important Varieties of Dates in Iraq. (English)

    المصدر: Journal of Agricultural Economics & Social Sciences; Jun2021, Vol. 12 Issue 6, p479-483, 5p

    مصطلحات جغرافية: IRAQ

    Abstract (English): Dates are considered one of the most important strategic crops in Iraq, and this crop is grown for local consumption or for export, and its consumption is in the form of fresh or pressed dates, or it is included in many food manufacturing industries, and the date sector in Iraq enjoys a reputation and global recognition as one of the sectors However, the marketing of dates in Iraq has not kept pace with this distinguished situation of the sector, as it faces many problems and obstacles that have negatively affected the efficiency of local and export dates markets, which calls for raising the efficiency of the dates marketing system in particular, in order to enhance the capacity of The sector must meet the needs of the local market and respond to the challenges of the global market.In this research, some marketing indicators for dates were measured, such as absolute and relative marketing margins, the share of the product and intermediaries in the consumer dinar, and the local and export marketing efficiency of the most important varieties of dates in Iraq., while the product, with its production costs, receives the least share of the consumer's dinar payments. The local and export marketing efficiency estimates for dates indicated a decrease in efficiency measures to less than %44 for all types of research, which indicates a defect in the performance of all marketing operations and services for this crop. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تعتبر التمور من أهم المحاصيل اإلستراتيجية في العراق، ويزرع هذا المحصول من اجل االستهالك المحلي أو للتصدير، ويكون استهالكه على شكل تمور طازجة أو مكبوسة، أو يدخل في العديد من الصناعات الغذائية التحويلية، ويحظى قطاع التمور في العراق بسمعة أ ّن تسويق التمور في العراق لم يواكب هذا ّة محليًّا وعالمًّيا، إالّ واعتراف عالميين بوصفه واحدًا من القطاعات االقتصادية األكثر تنافسيـــــــــــ الوضع المتميز للقطاع، حيث يواجــــه العديد من المشكالت والعقبات التي انعكست سلبًا على كفاءة أســــواق التمــور المحلّية والتصديرية األمر الذي يدعو إلى رفع كفاءة نظام تسويق التمور بشكل خاص، من أجـــــل تعزيـز قدرة القطاع على تلبية احتياجات السوق المحليّة، واالستجابة لتحديات السوق العالمية. وقد تم في هذا البحث قياس بعض المؤشرات التسويقية للتمور مثل الهوامش التسويقية المطلقة والنسبية، ونصيب المنتج والوسطاء من دينار المستهلك، والكفاءة التسويقية المحلية والتصديرية ألهم أصناف التمور بالعراق، وخلصت الدراسة إلى أن الهامش التسويقي المطلق لتاجر الجملة وتاجر التجزئة يحظى بالنصيب األكبر من مدفوعات دينار المستهلك، بينما يحظى المنتج مع تكاليفه اإلنتاجية بالنصيب األقل من مدفوعات دينار المستهلك. وأشارت تقديرات الكفاءة التسويقية المحلية والتصديرية للتمور إلى انخفاض مقاييس الكفاءة إلى اقل من 44 %لجميع أصناف البحث مما يدل على وجود خلل في أداء جميع العمليات والخدمات التسويقية لهذا المحصول. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Agricultural Economics & Social Sciences is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Economics of Production and Marketing of Pepper and Cucumber Crops Grown in Greenhouses in Menoufia Governorate. (English)

    المصدر: Journal of Agricultural Economics & Social Sciences; Jun2024, Vol. 15 Issue 6, p113-119, 7p

    Abstract (English): Vegetables are considered one of the most important crops grown under greenhouses in Egypt.The research was based on a field sample in the centers of Menouf and Sadat City in Menoufia Governorate, consisting of 60 observations during the 2022/2023 agricultural season .The average investment costs for establishing a greenhouse to grow vegetable crops in the study sample were about 39 thousand pounds per greenhouse .The results indicate that the cucumber crop is superior to the pepper crop according to the criteria of net return per greenhouse and net return per square meter, at about 23.88, 8596.7 pounds for the cucumber crop compared to about 12.06, 4340.4 pounds for the pepper crop for the two standards, respectively, as shown. The marketing efficiency of cucumber and pepper crops grown in greenhouses and sold at the farm gate increased by approximately 80.3% and 84.8%, respectively .The most important production problems for cucumber and pepper crops are represented by the high prices of chemical fertilizers, as about 90% and 86.7% of the total sample reported this for the two crops, respectively, financing problems were represented by the rise in interest rates, which was indicated by about 83.7%, 86. 7%, and marketing problem is the high transportation costs, and this was indicated by approximately 100% and 96.7%. The study sample members suggested some solutions to confront the obstacles they face, including subsidizing the prices of chemical fertilizers by the state, monitoring stores that sell production supplies, and reducing interest rates on greenhouse construction loans. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تعتبر الخضر من أهم المحاصيل التي يمكن زراعتها تحت الصوب كأحد تطبيقات التكنولوجيا الحديثة في الزراعة المصرية، حيث اعتمد البحث على عينة ميدانية بمركزي منوف، ومدينة السادات بمحافظة المنوفية قوامها 60 مشاهدة خلال الموسم الزراعي 2023/2022 بلغ متوسط التكاليف الاستثمارية لإنشاء صوبة لزراعة محاصيل الخضر بعينة الدراسة نحو 39 ألف جنيهاً للصوبة، كما بلغت التكاليف التشغيلية لمحصول الخيار جنيهاً للصوبة على التوالي. وتشير النتائج إلى تفوق محصول الخيار على محصول الفلفل وفقاً لمعياري صافي العائد الاقتصاد الزراعي والعلوم الاجتماعية والفلفل نحو 22,2، 23,2 ألف جامعة المصورة للصوبة، وصافي العائد للمتر المربع، وذلك بنحو 8596,7 ، 23,88 جنيهاً لمحصول الخيار مقارنة بنحو 4340,4، 12,06 جنيهاً لمحصول الفلفل للمعيارين على التوالي، كما تبين ارتفاع الكفاءة التسويقية لمحصولي الخيار والفلفل المزروعين بالصوب الزراعية والمباعين على باب المزرعة بنسب بلغت حوالي 80,3، 84,8 على التوالي. أهم المشاكل الإنتاجية لمحصولي الخيار والفلفل تتمثل في ارتفاع أسعار الاسمدة الكيماوية حيث أفاد نحو %90، %86.7% من إجمالي أفراد العينة بذلك للمحصولين على الترتيب، وأهم المشاكل التمويلية تمثلت في ارتفاع أسعار الفائدة وقد أشار بذلك بنحو 83,7، 86,7 ، واتضح أن أهم المشاكل التسويقية هي ارتفاع تكاليف النقل وقد أشار بذلك نحو 100% ، 96,7%. كما أقترح أفراد عينة الدراسة بعض الحلول لمواجهة المعوقات التي تواجههم منها دعم أسعار الأسمدة الكيماوية من قبل الدولة، والرقابة علي محلات بيع مستلزمات الإنتاج، وتخفيض أسعار الفائدة على قروض انشاء الصوب، واعفاء سداد القروض خلال السنة الأولي للقرض واطالة مدة السداد [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Agricultural Economics & Social Sciences is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Economics of Production and Marketing of Pepper and Cucumber Crops Grown in Greenhouses in Menoufia Governorate. (English)

    المصدر: Journal of Agricultural Economics & Social Sciences; May2024, Vol. 15 Issue 5, p113-119, 7p

    Abstract (English): Vegetables are considered one of the most important crops grown under greenhouses in Egypt.The research was based on a field sample in the centers of Menouf and Sadat City in Menoufia Governorate, consisting of 60 observations during the 2022/2023 agricultural season .The average investment costs for establishing a greenhouse to grow vegetable crops in the study sample were about 39 thousand pounds per greenhouse .The results indicate that the cucumber crop is superior to the pepper crop according to the criteria of net return per greenhouse and net return per square meter, at about 23.88, 8596.7 pounds for the cucumber crop compared to about 12.06, 4340.4 pounds for the pepper crop for the two standards, respectively, as shown. The marketing efficiency of cucumber and pepper crops grown in greenhouses and sold at the farm gate increased by approximately 80.3% and 84.8%, respectively .The most important production problems for cucumber and pepper crops are represented by the high prices of chemical fertilizers, as about 90% and 86.7% of the total sample reported this for the two crops, respectively, financing problems were represented by the rise in interest rates, which was indicated by about 83.7%, 86. 7%, and marketing problem is the high transportation costs, and this was indicated by approximately 100% and 96.7%. The study sample members suggested some solutions to confront the obstacles they face, including subsidizing the prices of chemical fertilizers by the state, monitoring stores that sell production supplies, and reducing interest rates on greenhouse construction loans. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تعتبر الخضر من أهم المحاصيل التي يمكن زراعتها تحت الصوب كأحد تطبيقات التكنولوجيا الحديثة في الزراعة المصرية، حيث اعتمد البحث على عينة ميدانية بمركزي منوف، ومدينة السادات بمحافظة المنوفية قوامها 60 مشاهدة خلال الموسم الزراعي 2023/2022 بلغ متوسط التكاليف الاستثمارية لإنشاء صوبة لزراعة محاصيل الخضر بعينة الدراسة نحو 39 ألف جنيها للصوبة، كما بلغت التكاليف التشغيلية لمحصول الخياروالفلفل نحو 222 23,2 ألف جنيها للصوبة على التوالي. وتشير النتائج إلى تفوق محصول الخيار على محصول الفلفل وفقاً لمعياري صافي العائد للصوبةوصافي العائد للمتر المربع، وذلك بنحو 85967 ، 23,889 جنيها لمحصول الخيار مقارنة بنحو 4340,4، 12,06 جنيها لمحصول الفلفل المعيارين على التوالي، كما تبين ارتفاع الكفاءة التسويقية لمحصولي الخيار والفلفل المزروعين بالصوب الزراعية والمباعين على باب المزرعة بنسب بلغت حوالي 80,3%، %84.8% على التوالي. أهم المشاكل الإنتاجية لمحصولي الخيار والفلفل تتمثل في ارتفاع أسعار الاسمدة الكيماوية حيث أفاد نحو %90 %86.7 من إجمالي أفراد العينة بذلك للمحصولين على الترتيب، وأهم المشاكل التمويلية تمثلت في ارتفاع أسعار الفائدة وقد أشار بذلك بنحو %83,7 %86.7 ، واتضح أن أهم المشاكل التسويقية هي ارتفاع تكاليف النقل وقد أشار بذلك نحو 100%، 96,7%. كما أقترح أفراد عينة الدراسة بعض الحلول لمواجهة المعوقات التي تواجههم منها دعم أسعار الأسمدة الكيماوية من قبل الدولة، والرقابة علي محلات بيع مستلزمات الإنتاج، وتخفيض أسعار الفائدة على قروض انشاء الصوب، واعفاء سداد القروض خلال السنة الأولي للقرض واطالة مدة السداد [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Agricultural Economics & Social Sciences is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Study of Production and Marketing of Quinoa in Marginal Lands in The Desert Governorates (Case Study of The New Valley Governorate). (English)

    المصدر: Journal of Agricultural Economics & Social Sciences; Oct2021, Vol. 12 Issue 10, p937-945, 9p

    مصطلحات جغرافية: EGYPT

    Abstract (English): The study of agricultural production on marginal lands in desert communities is one of topics of the decision maker, to planning agricultural development programs in Egypt; the research aim is study quinoa production and marketing in marginal lands in the desert governorates, a case study of the New Valley Governorate. The study reached a set of results; the study reached a set of results; The global quinoa market is a promising market in terms of production and consumption. The productive and economic efficiency of quinoa was evident in the study area. By estimating the financial feasibility to cultivate feddan by quinoa on both farms and state that the internal rate of return (IRR) amounted to about 66%, when the state expands its cultivation, it can cover about 20% of wheat imports in Egypt. By studying the measures of the relative efficiency of quinoa under the current and proposed marketing system, it was found that the profit of the invested pound, the percentage of revenue costs, the profit margin of the product, and the economic efficiency increase by applying proposed marketing system. The most important quinoa problems in studding region, highly renting costs machines, lack research authorities responsible, reduction number of central markets and their distance from farmers, weak fund, lack of marketing information. The most important recommendations, the necessity of expanding cultivation quinoa in marginal lands to improve the living standard, the necessity of supporting quinoa farmers through apply modern marketing methods such as contract farming and cooperative marketing. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يعد دراسة الإنتاج الزراعى بالأراضى الهامشية من الموضوعات التى تهم متخذ القرار عند التخطيط لبرامج التنمية الزراعية فى مصر، وقد إستهدفت دراسة إنتاج وتسويق نبات الكينوا فى الأراضى الهامشية بالمحافظات الصحراوية دراسة حالة محافظة الوادى ا لج د يد ، و تو ص لت ا لد ر اس ة إ لى م ج م و ع ة م ن ا ل ن ت ا ئج أه م ه ا أن ح ج م الإ ن ت اج ا لع ا لم ى ل لك ي نو ا ي تز ا يد س نو ي ا بح و ا لى 9.72 ألف طن، ويتزايد 2019 (، وبدراسة كفاءة الوضع الراهن لإنتاج نبات الكينوا بالوادى الجديد - الإستهلاك بحوالى 6.22 أ لف ط ن س نو ي ا خ لا ل ا لف تر ة ) 2010 159.6 % على الترتيب. وبتقدير الجدوى المالية لتبنى زراعة ،% تبين أن هامش ربح المنتج، ومعدل الكفاءة الإقتصادية يبلغ حوالى 37.36 فدان بنبات الكينوا لكل من المزارع والدولة، تبين أن معدل العائد الداخلى يبلغ حوالى 66 %، وعند توسع الدولة فى زراعتها يمكن أن تغطى حوالى 20 % من واردات القمح فى مصر. وبدراسة عائد التسويق الحالى لنبات الكينوا بمنطقة الدراسة تبين أن نصيب السعر المزرعى من 33.3 % لكل من الزراعة التعاقدية ،% جنيه المستهلك النهائى يبلغ حوالى 25.3 %، وفى حالة السيناريوهات المقترحة يبلغ حوالى 40.6 والتعاون التسويقى على الترتيب، وبدراسة عائد النظام التسويقى الحالى تبين أن أربحية الجنيه المستثمر، هامش ربح المنتج، معدل الكفاءة ،% 159.6 % على الترتيب، بينما تبلغ فى حالة الزراعة التعاقدية حوالى 1.34 جنيه، 57.22 ،% الإقتصادية يبلغ حوالى 0.60 جنيه، 37.36 208.78 % على الترتيب، وتتمثل أهم مشاكل ،% %233.75 على الترتيب، وفى حالة التعاون التسويقى تبلغ حوالى 1.09 جنيه، 52.1 إنتاج وتسويق الكينوا بمنطقة الدراسة فى ضعف التمويل اللازم للقيام ببعض الخدمات التسويقية، نقص المعلومات والأنباء التسويقية، وقد أوصت الدراسة بالتوسع فى زراعة الكينوا فى الأراضى الهامشية، وتطبيق الأساليب التسويقية الحديثة فى تسويق الكينوا بمنطقة الدراسة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Agricultural Economics & Social Sciences is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Factors Affecting Farmers ‘Attitudes toward Cultivating and Marketing Oil Seed Sunflower Crop Contractually in Reclamation Zones in Minya. (English)

    المصدر: Journal of Agricultural Economics & Social Sciences; Jul2024, Vol. 15 Issue 7, p257-262, 6p

    Abstract (English): The research aimed to identify attitudes of the respondents’ acceptance/rejection of cultivation oilseed sunflower crop and the contractual marketing procedures, estimate the regression relationship between the independent factors and the attitudes ‘degrees of acceptance and rejection of the respondents for cultivating the oilseed sunflower crop and applying contractual marketing procedures. The paper applied the logistic regression model for simple random sample of 297 respondents in Middle Egypt zone and West Minya zone using a questionnaire form. Results showed that 15.2% of the total respondents have acceptance attitudes for cultivating the oilseed sunflower crop and marketing it contractually. This percentage is mainly presented in the Middle Egypt zone, and 84.8% of the respondents have attitudes to reject cultivation and marketing of the crop contractually. There were four independent variables: own family labor, readiness for change, respondent’ age, respondent’ education level which totally explained about 52% of respondents attitudes (using the R²Cox and Snell coefficient). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): استهدف البحث التعرف على إتجاهات قبول ورفض المبحوثين لزراعة محصول عباد الشمس الزيتى وتطبيق إجراءات التسويق التعاقدي بمنطقة الدراسة، ودراسة العلاقة التأثيرية بينها وبين العوامل المدروسة وبين درجات إتجاهات قبول ورفض المبحوثين لزراعة محصول عباد الشمس الزيتي وتطبيق إجراءات التسويق التعاقدى له، وأجرى هذا البحث بمنطقتى مصر الوسطى، وغرب المنيا على عينة عشوائية بسيطة بلغ قوامها 297 مبحوث، وتم جمع البيانات باستخدام استمارة الاستبيان، وتم إيجاد العلاقة باستخدام نموذج الانحدار اللوجستي، أن نسبة %15.2% من اجمالي المبحوثين لديهم اتجاهات القبول لزراعة محصول عباد الشمس الزيتي وتسويقة تعاقدياً ويتمركز وجودهم في منطقة مصر الوسطى، وأن نسبة 84.8% من المبحوثين لديهم اتجاهات لرفض زراعة المحصول وتسويقة تعاقدياً، وكانت هناك أربع متغيرات وهم العمالة الأسرية، والاستعداد للتغيير، وسن المبحوث، وعدد سنوات التعليم وقد فسرت حوالى 52% (باستخدام معامل R²Cox and Snell). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Agricultural Economics & Social Sciences is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Economic Effects of Rabbit Production and Marketing in Gharbia Governorate. (English)

    المصدر: Journal of Agricultural Economics & Social Sciences; Sep2023, Vol. 14 Issue 9, p489-498, 10p

    Abstract (English): From a study and analysis of the economic impact of rabbit production and marketing in Gharbia Governorate 2022, it was found that the value of the total annual costs and revenues of the farm reached about 410.34, 1097 thousand pounds, and the total amount of meat from fattening offspring, males and rabbit mothers per year on the farm was about 9.56 tons. By estimating the cost function for each of the meat of fattening offspring per year, and the meat of males, mothers and fattening offspring together in a year, it was found that there is a direct relationship between farm costs in pounds as a dependent variable, and between the main output of each of the amount of meat from fattening offspring, and the amount of meat from fattening offspring, males, mothers and fattening offspring together as an independent variable. The economic efficiency of the farm year was about 267.34%, it also showed a high marketing efficiency in rabbit farms in Gharbia Governorate. As it was found from the sensitivity analysis of the net return to changes in costs and revenues, whether for the cycle or for the year, the net return for revenues is more sensitive to the decrease in revenues than in the case of an increase in them, by testing the significant differences of the problems and proposals facing the rabbit breeders in the farms using the chi-square test, it was found that there are statistically significant differences at a significant level of 0.01. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تبين من دراسة وتحليل األثر االقتصادي إلنتاج وتسويق األرانب في محافظة الغربية عام ،2022 أن قيمة إجمالي التكاليف واإليرادات الكلية للدورة بمزرعة األرانب بلغت نحو ،125.30 190.19 ألف جنيه، كما بلغ قيمة إجمالي التكاليف واإليرادات السنوية للمزرعة نحو ،410.34 1097 ألف جنيه، وبلغ إجمالي كمية اللحوم من خلفات التسمين وذكور وأمهات األرانب في السنة بالمزرعة نحو 9.56 طن، وبتقدير دالة التكاليف لكل من لحوم خلفات التسمين في السنة، ولحوم الذكور واألمهات وخلفات التسمين معا ية )عالقة العائد المتزايد للسعة( ًفي السنة تبين وجود عالقة طرد بين تكاليف المزرعة بالجنيه كمتغير تابع، وبين الناتج الرئيسي لكل من كمية اللحوم من خلفات التسمين، وكمية اللحوم من الذكور واألمهات وخلفات التسمين معا %267.34،%151.79 على الترتيب، وبالنسبة لتوزيع ًكمتغير مستقل،كما بلغت الكفاءة االقتصادية للمزرعة في الدورة وفي السنة نحو جنيه المستهلك يتضح ارتفاع نصيب المنتج من جنيه المستهلك، ويرجع ذلك الرتفاع التكاليف اإلنتاجية من أعالف وخدمة بيطرية وعمالة، كما تبين عدم عدالة توزيع جنيه المستهلك، وإنخفاض نصيب الوسطاء من جنيه المستهلك، وبلغت الكفاءة التسويقية لخلفات أرانب التسمين، وخلفات أرانب السالالت بمزارع األرانب في المحافظة حوالي ،%80.84 %87.21 على الترتيب، ومما سبق يتضح ارتفاع الكفاءة التسويقية بمزارع األرانب في محافظة الغربية، كما تبين من تحليل الحساسية لصافي العائد للتغيرات في التكاليف واإليرادات سواء بالنسبة للدورة أو للسنة فإن صافي العائد بالنسبة لإليرادات أكثر حساسية لنقص اإليرادات عنه في حالة زيادتها ولزيادة التكاليف عنه في حالة إنخفاضها، وبإختبار معنوية الفروق للمشكالت والمقترحات التي تواجه مربي األرانب بالمزارع بإستخدام إختبار مربع كاي تبين وجود فروق معنوية إحصائيا توي معنوية 0.01 بين آراء ً عند مس المربين . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Agricultural Economics & Social Sciences is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: An Economic Study of the Production and Marketing Losses of the Potato Crop in Dakahlia Governorate. (English)

    المصدر: Journal of Agricultural Economics & Social Sciences; Feb2023, Vol. 14 Issue 2, p79-86, 8p

    Abstract (English): The study aimed to conduct an economic analysis of the production and marketing losses of the potato crop in Dakahlia Governorate, with the aim of preserving and reducing production losses for the potato crop to maximize yield. While the inductive method relies on experience, observation, and observation to define a problem, test it, and find solutions, it also relies heavily on the use of descriptive and quantitative statistical economic analysis methods. Data were obtained from potato farmers in Dakahlia through cross-sectional data and during the design of the questionnaire form prepared for the field study conducted 2021/2022. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): استهدف البحث دراسة للفاقد الإنتاجي والتسويقي لمحصول البطاطس في محافظة الدقهلية بهدف الحفاظ وتقليل فاقد الإنتاج لمحصول البطاطس لتحقيق أقصى عائد ممكن، تعتمد الدراسة على استخدام المنهج الاستنباطي والاستقرائي، حيث يعتمد الأسلوب الاستنباطي على جمع البيانات عن الظاهرة ثم تطبيق القواعد العامة عليها وباستخدام التحليل الإحصائي، بينما يعتمد الأسلوب الاستقرائي على التجربة والمشاهدة والملاحظة لتحديد المشكلة واختبارها وإيجاد الحلول لها، وكما تعتمد أيضا بصفة أساسية على استخدام أساليب وطرق التحليل الاقتصادي الإحصائي الوصفي والكمي وقد اعتمدت الدراسة بصفة أساسية على: البيانات الأولية: وهي التي تم الحصول عليها من مزارعي البطاطس بالمحافظة، والتي تم الحصول عليها من خلال تصميم استمارة الاستبيان والتي أعدت خصيصاً لهذا الغرض، تمت بالمقابلة الشخصية لمزارعي محصول البطاطس بمحافظة الدقهلية 2021/2022. وفي ضوء ما توصل إليه البحث من نتائج يمكن التوصية بضرورة توفير تقاوي من مصادر معتمدة مقاومة للأمراض الفطرية، والتوسع في الاستخدام التكنولوجي الميكانيكي في الحصاد لتقليل نسبة الفاقد، وتوفير مبيدات مقاومة للآفات والقوارض في الحقل وأماكن التخزين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Agricultural Economics & Social Sciences is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: An Economic Study of Seasonal Price Changes and Marketing Efficiency of Tomatoes and Potatoes in El-Gharbia Governorate. (English)

    المصدر: Journal of Agricultural Economics & Social Sciences; Apr2022, Vol. 13 Issue 4, p89-93, 5p

    Abstract (English): The main objective of the research was studying the Marketing Efficiency and seasonal price Changes of the Tomato and Potato crops in EL- Gharbia Governorate during the study period (2013-2020). The results of the research showed that: 1-The productivity of tomatoes in EL- Gharbia Governorate increased at a statistically significant rate. The area and production of tomatoes decreased at the national level and in EL- Gharbia Governorate.2-the productivity of the potato in EL- Gharbia Governorate increased at a statistically significant rate.3- The average marketing efficiency of the Tomato and Potato crop in EL-Gharbia Governorate during the study period was about 34.74%, 35.05%.4- wholesale prices of tomatoes were lowest in July and June and the retail prices of tomatoes were lowest in February and January. On the other hand, tomato prices in El- Gharbia highest in September and October both wholesale and retail prices.5- Wholesale and retail prices of Potato were lowest in May and June. On the other hand, Potato prices in El- Gharbia highest in September and October both wholesale and retail prices. Recommendation: Improving the marketing efficiency of the study crops and working to establish specialized marketing companies to provide all marketing services, Implementing the contract farming system to reduce margins and marketing costs, in addition to increasing the number of refrigerators and warehouses so that crops can be preserved in times of low prices in the markets. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): استهدف البحث بصفة رئيسية دراسة الكفاءة التسويقية والتقلبات السعرية الموسمية لمحصولي الطماطم والبطاطس بمحافظة الغربية خالل الفترة )2013-2020 .)وكانت أهم النتائج:1-زيادة اإلنتاجية الفدانية للطماطم بمحافظة الغربية بمعدل معنوي إحصائيا، بينما انخفضت مساحة وإنتاج . 2-زيادة المساحة واإلنتاج واإلنتاجية الفدانية لمحصول البطاطس على محصول الطماطم على المستوي القومي ومحافظةالغربيةبمعدل معنوي إحصائيا بلغ متوسط الكفاءة 3 -المستوي القومي بمعدل معنوي احصائيا،كما زادت اإلنتاجية الفدانية لمحصول البطاطس بمحافظة الغربيةبمعدل معنوي احصائيا. التسويقية لمحصولي الطماطم والبطاطس بمحافظة الغربية خالل فترة الدراسة نحو 74.34 ،%05.35 %على الترتيب وقد بلغ نصيب المنتج والوسطاء من جنيه المستهلك لمحصول الطماطم في المتوسط نحو 95.44 ،%05.55 ،%كما بلغ نصيب المنتج والوسطاء من جنيه المستهلك لمحصول البطاطس في المتوسط نحو 68.43 ،%32,56 %خالل فترة الدراسة على الترتيب.4-تبين أن شهري يوليو ويونيو أكثر شهور السنة انخفاضا في أسعار الجملة للطماطم، وكان شهري فبراير ويناير أكثر شهور السنةانخفاضا في أسعار التجزئةللطماطم، وكان شهري سبتمبر وأكتوبر أكثر شهور السنةارتفاعا في طس، أسعار الجملة والتجزئة للطماطم بسوق الجملة بمدينة طنطا.5-تبين أن شهريمايو ويونيو أكثر شهور السنةانخفاضا في أسعار الجملة والتجزئةللبطا وكان شهري سبتمبر وأكتوبر أكثر شهور السنة ارتفاعا في أسعار الجملة والتجزئة للبطاطس بسوق الجملة بمدينة طنطا، ويوصي البحث:االهتمام برفع وتحسين الكفاءة التسويقية لمحاصيل الدراسة، والعمل على إنشاء شركات تسويقية متخصصة لتوفير كافة الخدمات التسويقية مع تطبيق نظام الزراعة التعاقدية لخفض الهوامش والتكاليف التسويقية، باإلضافة الى زيادة اعداد الثالجات والمخازن لحفظ المحاصيل في أوقات انخفاض أسعارها باألسواق. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Agricultural Economics & Social Sciences is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: An Economic Study of the Value Chain of Sugar Beet Crops in Kafr El-Sheikh Governorate. (English)

    المصدر: Journal of Agricultural Economics & Social Sciences; Jul2024, Vol. 15 Issue 7, p263-269, 7p

    مصطلحات موضوعية: SUGAR beets, SUGAR crops, COMMODITY futures, VALUE chains, FARMERS

    Abstract (English): The research aimed to study the value chain of the sugar beet crop in Kafr El-Sheikh Governorate by drawing the value chain by studying the production relationship represented by the farms and the rest of its links. The results showed that the average productivity of an acre of the sugar beet crop in Kafr El-Sheikh Governorate reached 24.4. tons/acre, and a net yield 7188 pounds/acre from the sample data.by estimating the criteria for measuring the farmer’s production risk, the equivalent production volume was 13.75 tons/acre, the production safety limit was 43.6%, and the price safety limit was about 40.8%. The added value achieved in the various episodes of the sugar beet value chain was 19,305 pounds/acre for the farmer, about 4,663 pounds/ton for the sugar factory, and about 1,310 pounds/ton for the wholesaler, and by estimating the marketing efficiency of each of the sugar beet growers, the sugar factory, and the wholesaler about 66.4%, 72.6%, and 94.9% for each, respectively.The research's most important recommendations center on planning volumes of production to regulate local pricing and prevent future sugar commodity crises, which occurred from the end of 2023 to the beginning of 2024. The availability of seasonal job opportunities and agricultural experience, which is thought to be the best alternative to increase sugar production, are the strengths of the sugar beet crop value chain analysis conducted in Kafr El-Sheikh Governorate. On the other hand, the high rate of production risk and the absence of production cooperatives are the weaknesses. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): أستهدف البحث دراسة سلسلة القيمة لمحصول بنجر السكر في محافظة كفر الشيخ من خلال رسم سلسلة القيمة بدراسة علاقة الإنتاج المتمثلة في المزارع وباقي حلقاتها ومنها تصنيع السكر وتسويقه من خلال تاجر الجملة والتجزئة، وتبين من النتائج أن متوسط إنتاجية الفدان من محصول بنجر السكر في محافظة كفر الشيخ بلغ 24.4 طن فدان و صافى عائد بلغ حوالى 7188 جنيه / فدان من بيانات العينه. وبتقدير معايير قياس المخاطرة الإنتاجية للمزارع بلغ حجم الإنتاج التعادلى 13.75 طن / فدان وحد الأمان الإنتاجي %43.6% وحد الأمان السعرى نحو 40.8% مما يعنى ذلك ارتفاع قدرة مزراع محصول بنجر السكر على مواجهة الإنخفاض المحتمل في الإنتاجيه وسعر البيع . كذلك تبين أن القيمة المضافه المتحققه في مختلف حلقات سلسلة القيمة لبنجر السكر كانت للمزارع مقدارها 19305 جنيه فدان، والمصنع السكر بلغت نحو 4663 جنيه طن، ولتاجر الجملة حوالي 1310 جنيه / طن، وبتقدير الكفاءة التسويقية لكل من مزراعي بنجر السكر ومصنع السكر وتاجر الجملة بلغت نحو 66.4%، 72.6%، %94.9 لكل منها على الترتيب. وأهم توصيات البحث هي تخطيط حجم الإنتاج لضبط الأسعار المحلية لتقليل حدوث أزمات في سلعة السكر في المستقبل كما حدث في الربع الأخير من عام 2023 وحتي الربع الأول من عام 2024، وبإجراء تحليل السلسلة القيمة لمحصول بنجر السكر بمحافظة كفر الشيخ تبين أن نقاط القوة تتمثل في توافر الخبرة في الزراعة وتوافر فرص العمل الموسميه، وأن محصول بنجر السكر محصول استراتيجي حيث يعد البديل الأفضل لزيادة الإنتاج من السكر، في حين تمثل نقاط الضعف في ارتفاع نسبة المخاطرة الإنتاجية وعدم وجود تعاونيات إنتاجية لمزارعي البنجر وإحتكار المصنع لتقاوى بنجر السكر والتحكم في سعر المحصول. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Agricultural Economics & Social Sciences is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)