يعرض 1 - 1 نتائج من 1 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.46s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of Performance Appraisal in Improving the Productivity of the National Company of Commercialization and Distribution of Petroleum Products (NAFTAL). (English)

    المصدر: Journal of Al-Quds Open University for Research & Studies; Oct2016, Vol. 39 Issue 1, p253-282, 30p

    Abstract (English): This study aims to determine the foundations and objectives of the performance appraisal system in the National Company for Commercialization and Distribution of Petroleum Products (NAFTAL) and to evaluate the effectiveness and feasibility of this system in improving the productivity of the company.For this purpose, the descriptive analytical approach has been used due to its relevance with the nature of this search, in which a survey has been carried out on different employees of the company.Those employees taken as samples were 90 divided into three categories: competencies (15) , technicians (30) and laborers (45) . According to this study, the performance appraisal process in NAFTAL is based on the completion ratio of the objectives underlined.Most of the individuals have shown their dissatisfaction of the evaluation results due to the lack of objectivity.Evaluation, according to them, is often based on personal considerations between the administration or the direct superiors and the individuals.This lack of objectivity in evaluating the individuals' performance leads to a demoralization, and consequently make them deliberately neglect their tasks.This in turn influence their performance and productivity. The study ended with some recommendations such as the emphasis on objectivity and justice of evaluation of the workers.Moreover, a special system for the laborers' complaints have to be established. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف الدراسة إلى التعرف إلى مرتكزات نظام تقويم الأداء وأهدافه بمؤسسة تسويق المنتجات البترولية وتوزيعها ‌«نفطال‌»، بالإضافة إلى تقويم فاعلية نظام تقويم الأداء وجدواه في تحسين الإنتاجية بالمؤسسة محل الدراسة، و لهذا الغرض استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي نظرأ لملاءمته طبيعة البحث، حيث أعدت استبانة وزعت على عينة من العمال بمؤسسة تسويق المنتجات البترولية وتوزيعها ‌«نفطال‌»، هذه العينة مكونة من (90) عاملأ مقسمة إلى ثلاث فئات هي: فئة الكفاءات البالغ عددهم (15)، فئة التقنيين البالغ عددهم (30) وفئة المنفذين البالغ عددهم (45) . ومن أهم النتائج التي تم التوصل إليها أن عملية تقويم الأداء بمؤسسة نفطال تتمحور حول نسبة إنجاز الأهداف المسطرة في برامج العمل، كما أشارت غالبية عينة البحث بعدم رضاهم عن نتائج التقويم وذلك لفياب الموضوعية، فالتقويم يكون في أفلب الأحيان على اعتبارات شخصية بين الإدارة و الأفراد و بين الرؤساء المباشرين و الأفراد، ففياب الموضوعية في تقويم أداء الأفراد يؤدي إلى تحطيم الروح المعنوية، وهو ما يكون لديهم تعمد الإهمال و اللامبالاة في أداء أعمالهم و هذا بدوره ينعكس على مستوى أدائهم و إنتاجيتهم. واختتمت الدراسة ببعض التوصيات كأن يكون تقويم الأداء موضوعيأ، وأن يتسم بالعدالة بالنسبة لجميع الأفراد العاملين، بالإضافة إلى ضرورة وجود نظام خاص بتظلمات العمال لممارسة حقهم في التظلم إذا كان هناك شعوربالظلم من نتيجة التقويم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Al-Quds Open University for Research & Studies is the property of Al-Quds Open University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)