يعرض 1 - 4 نتائج من 4 نتيجة بحث عن 'الحديث غريب.', وقت الاستعلام: 1.37s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Seeing the world in modern Iraqi poetry (2003 - 2019) Selected templates. (English)

    المصدر: Journal of Babylon Center for Humanities Studies; 2021, Vol. 11 Issue 3, p487-510, 24p

    Abstract (English): This research intends to present the topic (vision of the world) as one of the critical terms that have spread in recent decades, which is based on the study of the relationship between the creative work and the external world, away from the pictorial reflection, so the work of this central focus is focused primarily on the dialectic of the connection between the two texts. With its human dimension and society, depicting the group’s point of view in its struggle with reality with its aspirations, beliefs and cultures, and this vision was invested in Iraqi poetry after the occupation phase in explaining its position and vision towards the society in which it was born with all its changes and transformations, and its social class suffering. So I took this poetic vision in the Iraqi poetic texts to show the images of society according to the harsh conditions that took its structure under it, and it suffered from its economic, political, cultural and religious dimensions. And genocides according to artistic semantic visions culminated in creative and aesthetic imagination. The poetic text also tended with its linguistic entity to lure the vocabulary and issues of the external reality with its social components, trying to produce a new formulation that represents that influential relationship between literary creativity and society with its different and diverse structures, especially the structure (poverty, death, deprivation, war, politics, occupation) that accompanied Society and developed in the successive stages of Iraq after 2003, so poetry was able to identify and interact with these issues and portray them with the most sensual and semantic perception that represents the social trend of poetry in a rhetorical manner interspersed with connotations and implications expressing the structure of society and its social structure. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ينػوأ اػذا البحػث توػدي موةػوع رؤيػة العػال( بواػال مػف الماػطمحات النوديػة التػي شا ت حي العوود الأخيرة, التي توو مى د ا رسة العلاقػة الواممػة مػا بػيف العمػؿ الإبػدا ي والعػال المحيط الخارجي, بعيػدا ػف الانعكػاس التاػويرأ, حيناػ ب مػؿ اػذة البػؤرة المركزيػة بالدرجػة الأولى مى جدلية الربط يف النص ببعدة الإنساني والمجتمع, ماورة وجهة النظػر لمجما ػة حػي اػ ا ر ها مػع الواقػع بتطمعاتػل ومعتوداتػل ووواحاتػل, واسػتومرت اػذة الرؤيػة حػي الشػعر الع ا رقػي بعػد مرحمػة الاحػػتلاؿ حػػي بيػػاف موقاػػل ورؤيتػػل الخااػػة تجػػاة المجتمػػع الػذأ ولػػد حيػػل بكاحػػة تغي ا رتػػل وتحولاتل, ومعاناتل الطبوية الاجتما ية . حيخػذت اػذة الرؤيػة الشػعرية حػي الناػوص الشػعرية الع ا رقيػة تت جػل لبيػاف اػور المجتمػع تبعػا لمظػروؼ الواسػية التػي تخػذت بنيتػل ترسػؼ تحتهػا, ومنيػت بهػا, بيبعاداػا الاقتاػادية والسياسػػية والوواحيػػة والدينيػػة, حوقاػػت نػػد كػؿ تحػولات اػذا المجتمػع الاػادمة والمتح ولػة حيػث لامست رؤية الشعر الوجػود الحويوػي لممجتمػع تحػت ةػربات معػاوؿ الاحػتلاؿ والحػرب والإبػادات الجما ية وحػؽ رؤ دلاليػة حنيػة يتكم مهػا الخيػاؿ الإبػدا ي والجمػالي . وات جػل الػنص الشػعرأ كػذلؾ بكيانل المغػوأ للػى اسػتد ا رج ماػردات وقةػايا ال واقػع الخػارجي بمووماتػل الاجتما يػة, محػاولا لحػ ا رز اػيا ة جديػدة تموػؿ تمػؾ العلاقػة التيوريػة بػيف الإبػداع الأدبػي والمجتمػع ببنػاة المختماػة والمتنو ػة ولاسػػيما بنيػػة الاوػػر, المػػوت, الحرمػػاف, الحػػرب, السياسػػة, الاحػػتلاؿ( تمػػؾ التػػي لازمػػت المجتمع وتطورت حي م ا رحؿ الع ا رؽ المتتالية ما بعػد 3002, حػتم كف الشػعر برؤيتػل مػف التمػااي والتاا ؿ مع تمؾ الوةػايا وتاػويراا بيشػ د تاػ ور ح سػي ودلالػي يموػؿ الاتجػاة الاجتمػا ي لمشػعر بيسموب بلا ي تتخممل الدلالات والمةاميف المع برة ف بنية المجتمع وتركيبتل الاجتما ية . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Babylon Center for Humanities Studies is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Linguistic Impact in the Poetry of Obaid bin Al-Abras in ( Lisan Al-Arab )by Ibn Mandhur : A Study in Method and Function. (English)

    المصدر: Journal of Babylon Center for Humanities Studies; 2021, Vol. 11 Issue 4, p21-42, 22p

    مصطلحات موضوعية: TONGUE, REFERENCE books, REFERENCE sources, GOD in Islam, HADITH, PRAISE

    Reviews & Products: QUR'AN

    Abstract (English): Praise be to God, the Noble Qur’an was revealed to our master Muhammad, in a clear Arabic tongue, so I failed the eloquent rhetoricians, and I despaired of opposing it by the literati, and blessings and peace be upon the most eloquent one who spoke and explained, may God’s prayers and peace be upon him, and upon all his family and companions. : Then The poetic witness has a great place in the books of language and grammar; Because it is the Diwan of the Arabs and with it the lineages were preserved and the exploits were known, and from it I learned the language, and it is an argument regarding the strangeness of the Book of God, glorified be its praise, and the strange hadith of the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, and the effects of his companions and followers. It is known that there are four classes of poets: the old pre-Islamic, the veteran, the Islamic, and the modernist. In this research, I wanted to study the linguistic impact of pre-Islamic poetry, so the poetry of Ubaid ibn al-Abras was my field of study, based on the tongue of the Arabs by Ibn Manzur, so the title was (The linguistic impact on the poetry of Ubaid ibn al-Abras in Lisan al-Arab by Ibn Manzur, a study in method and function) The poetic witness has taken a large place in the books of language and grammar, as it is their scientific material, and their evidence is used by them in their investigations and studies of language and grammar. Ibn Manzur used to infer more than one witness from the poetry of Obaid bin al-Abras in one issue or when clarifying the significance of a word. on two topics: The first: the life of Ubaid bin Al-Abras and Ibn Manzur. And the other topic: Obaid bin al-Abras’ poetry in Lisan al-Arab: A study of methodology and function: two things were presented in it: The first: Ibn Manzur’s approach to citing the poetry of Ubaid bin al- Abras. The other: the function of Obaid bin al-Abras’ poetry in Lisan al-Arab, which is the morphological, grammatical and semantic function. In this research, I relied on a group of sources and references represented by books that spoke about the characters of Obaid and Ibn Manzur, and books on language, dictionaries and strange hadith. And Praise be to Allah, the Lord of the Worlds. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الحمرد ب ربّ العرالمين, والار ة والسر عمرل المبعروث رحمرة لمعرالمين سريدنا محمرد وعمل آله واحبه والتابعين ومن تبعه بإحسان إلل يو الدين, أما بعد : شرإنّ لميرااد اليرعري مكانراً كبير ا رً شر كترب المغرة والنحروب لأنره ديروان العررب وبره حفظرت الأنسراب وعرشت المآثر, ومنه تعممت المغة, واو حجة شيما أيك من غريرب كتراب اب جر ثنراؤغ, وغريرب حديث رسو اب امل اب عميه وسم, وآثار احابته والتابعين. ومن المعمو أن طبقات اليع ا رء أربع: جاام قدي, ومخضر, واس م, ومحدث, وشر اررذا البحررث أردت د ا رسرة الأثررر المغرروي لميرعر الجراام شكرران يررعر عبيررد بررن الأبررص اررو مجرا د ا رسرت, معتمرداً عمرل لسران العررب لابرن منظرور شكران العنروان الأثرر المغروي شر يرعر عبيد بن الأبرص ش لسان العرب لابن منظور د ا رسة ش المنهج والوظيفة( وقد اخذ اليااد اليعري حي ا ز كبي ا ر شر كترب المغرة والنحرو, شهرو مرادته العمميرة,ودلريمه يحتجرون به ش مباحثه ود ا رسته المغوية والنحوية . وكان ابن منظور يستد بأكثر من يااد من يعر عبيد بن الابرص شر المسرألة الواحردة أو عنرد بيران دلالرة لفظرة مرن الالفراظ, ونسرب ابرن منظرور بعضرا مرن اليروااد الرل اكثرر مرن قا ر,وقرد اسرتد بيرعر ابرن الابررص عمرل مسرتون الجانرب الاررش, والنحروي,ودلالر, وجراء البحرث عمرل مبحثين : الأو : حياة عبيد بن الأبرص وابن منظور. والمبحث الآخر: يعر عبيد بن الأبرص ش لسان العرب د ا رسة ش المنهج والوظيفة : وعرضت شيه أمرين : الأو :منهج ابن منظور ش الاستيهاد بيعر عبيد بن الأبرص . والآخرر : وظيفررة يررعر عبيررد بررن الأبررص شرر لسرران العرررب وارر الوظيفررة الاررشية والنحويررة والدلاليرة . واعتمردت شر ارذا البحرث عمرل مجموعرة مرن المارادر والم ا رجرع تمثمرت بالكترب التر تكممت عمل يخايت عبيد وابن منظور, وكتب المغرة والمعراج وغريرب الحرديث. وآخرر دعوانرا أن الحمد ب رب العالمين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Babylon Center for Humanities Studies is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Rejected syllables in Arabic Types and treatments. (English)

    المؤلفون: كاظم عجيل سربوت

    المصدر: Journal of Babylon Center for Humanities Studies; 2021, Vol. 11 Issue 3, p383-410, 28p

    Abstract (English): What distinguishes human languages is that they compete in the characteristics of most of their voices, and in their exits, only a few of them, but they are almost distinctly different in forming the syllables of those sounds, so what Arabic is famous for - for example - is that its syllables cannot begin with a consonant, as happens in some languages This is why Al Arabiya sought to obtain the link. To be the anchor to reach the dweller. The Arabic syllables have been defined from which the words are formed, namely: (the short, the long open, the long closed, the long, and more). As in (The Divergent), if phonemes are formed in Arabic that contradict these syllables, they seek a change in their phonemic -composition To make it within the sections in which she lived Usually rejected syllables appear in Arabic if one is to take a form from another form, such as formulating from the singular a plural form, genealogical form, or a diminutive form, and we also notice it in assigning the verb to some pronouns, and others. Because in these formulas you need additional sounds for the singular form, so it happens that two voices meet in one syllable, which the applicants called (the meeting of two consonantes), and they form a strange syllable, rejected in Arabic, so it seeks to get rid of it by various means, such as deletion and shortening. This research came to reveal some of the linguistic formulas affected by such syllabic diacritics, provided that the research was committed to conveying the applicants ’opinion about forming the rejected syllables in Arabic first, and their interpretation of the change that appeared in them. To amend it from rejection to acceptance, then comes the interpretation of the hadiths of it, which contradicts the applicants in much of what they went to, and the research ended with a set of results that were proven at the end . More about this source text Source text required for additional translation information. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ما يميّز المغات الإنسانية أنّيا تتماثؿ في صفات أكثر أصواتيا، وفي مخارج ىذه الاصوات، إلا القميؿ منيا، غير أنّيا تكاد تختمؼ اختلافا واضحا في تشكيؿ مقاطع تمؾ الأصوات، فما اشتيرت بو العربية مثلا أفَّ مقاطعيا لا يمكف أف تبدأ بساكف، كما يحدث في بعض المغات الأجنبية، ليذا سعت العربية إلى اجتلاب ىمزة الوصؿ؛ لموصوؿ إلى الساكف. لقد تحدد لمعربية مقاطعيا التي تتشكؿ منيا ألفاظيا، وىي: )القصير، والطويؿ المفتوح، والطويؿ المغمؽ، والمديد، والمزيد(، عمى أفَّ )المديد، والمزيد( مقاطع وقؼ، لا يتشكلاف في درج الكلا، إلا المديد الذي قد يظير ناد ا ر في بعض الألفاظ، كما في )الضالّيف(، فإذا ما تشكمّت في العربية مقاطع صوتية تخالؼ ىذه المقاطع سعت إلى حدوث تغيير في تشكيميا الصوتي؛ لتجعميا ضمف مقاطعيا التي عاشت بيا. وفي العادة تظير المقاطع المرفوضة في العربية إذا ما أريد أخذ صيغة مف صيغة أخرى، كأف يُصاغ مف المفرد صيغة جمع، أو صيغة نسب، أو صيغة تصغير، ونمحظيا أيضا في إسناد الفعؿ لبعض الضمائر، وغيرىا؛ لأفَّ في ىذه الصيغ تحتاج إلى أصوات إضافية لمصيغة المفردة، فيحدث أف يمتقي صوتاف في مقطع واحد، أطمؽ عميو المتقدموف )التقاء ساكنيف(، فيتشكؿ منيما مقطع غريب، مرفوض في العربية، فتسعى إلى التخمص منو بوسائؿ مختمفة، كالحذؼ، أو التقصير. وجاء ىذا البحث ليكشؼ النقاب عف بعض الصيغ المغوية التي أصابيا مثؿ ىذا التشكيؿ المقطعي، عمى أفَّ البحث التز في نقؿ أ ري المتقدميف في تشكيؿ المقاطع المرفوضة في العربية أولا، وتفسيرى لمتغير الذي ظير فييا؛ ليعدليا مف الرفض إلى القبوؿ، ث يجيء تفسير المحدثيف ليا، الذي يخالؼ المتقدميف في كثير ممّا ذىبوا إليو، وقد انتيى البحث بمجموعة مف النتائج التي ثُبّْتت في نيايتو. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Babylon Center for Humanities Studies is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Mecca Covenant before the mission In the he Wafa book on the conditions of Mustafa to Aben al-Jawzi (597 AH / 1200 AD) (Critical Analytical Study). (English)

    المصدر: Journal of Babylon Center for Humanities Studies; 2020, Vol. 10 Issue 4, p409-436, 28p

    مصطلحات موضوعية: HISTORY of the book, PROPHETS, LAWYERS, HISTORIANS

    Abstract (English): institutions recorded their presence in a distinctive way through their various scientific activities, as most of them were jurists and at the same time writers and perhaps interested in the science of history and participated in other scientific arts, and among these scholars and the famous historian Ibn al-Jawzi, who was one of his most prominent products in the historical field His huge book: The Regular in the History of Kings and Nations, and the book included a huge historical material related to the blessed Prophet's biography, and one of the important history books of Ibn al-Jawzi is: Kitab al-Wafa in the Status of the Chosen One, and this book is an abbreviation of the Prophet's biography that is in Kitab al-Mu'tazim. From his novels, it was proven in him by raising many of his narratives for short, and this book was studied and the focus was on the historical narratives of Ibn al-Jawzi in the Meccan era without the civil covenant of the Prophet's biography, and through our study of this important historical detail of the Prophet's biography, we concluded that there are narratives that can be subjected. For analysis and criticism in comparison with the considered primary sources, as well as subjecting them to reason and logic, to come up with analytical results for those texts that we have chosen from among many His narrations to be evidence of what we assumed from the research hypotheses, such as what is related to his fathers and the work that the Messenger was practicing before the blessed mission of the Prophet, as well as the issue of revelation and its revelation and what Ibn al-Jawzi said about him in his history, as well as the incident of tearing al-Sadr that was repeated more than once in the history of al-Mu'tazim, as well as In a number of significant histories, and after discussing these narrations and subjecting them to criticism, analysis and comparison, and mental evidence, we came to the conclusion that some of them were intentionally and knowledgeable for purposes that we established in the body of the research, narrations and others with weak support. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): سلامي بقامات علمية فذة سجلت حضورها بشكل متميز من خلال 􀀍 حفل التراث ا انشطتهم العلمية المتنوعة اذ كان اغلبهم فقهاء وفي الوقت نفسه ادباء وريما اهتموا بعلم التاريخ ء العلماء الفقببه والمؤرخ الشهير ابن الجوزى الذي 􀀍 واشتدرنوا في فتون علمية اخرى، ومن بين هؤ كان من ابرز تتاجاته في المجال التاريخي كتابه الضخم: المنتظم في تاريخ الملوك ولامم، واشتمل الكتاب على مادة تاريخية ضخمة نتعلق بالسيرر النبوية المبارئة، ومن كتب التاريخ بن الجوزي هو: كتاب الوفا بأحول المصطفى، وهذا الكتاب هو اختصار للسيور النبوية 􀁣 المهمة سانيد من رواياته، ثبت فيه برع 􀀍 ختصار اكثر ا 􀀓 التي بكتاب المنتظم، وقد رفع ابن الجوزي ل الكثير من اسانيد رواياته للاخنشار، وشت درسة هذا الكتاب وكان التركيز على الروويات ل 􀀍 بن الجوزي الخاصة في العهد المكي دون العهد المدني من السيور التبوية، ومن خ 􀀍 التاريخية درستنا لهذا المفصل التاريخي المهم من السيرة النبوية استنتجنا بان هناك روايات يمكن ولية المعتبرة، وكذلك اخضاعها للعقل ولمنطق، 􀀍 اخضاعها للتحليل والنقد مقارنة مع المصادر ا ها من بين الكثير من رواياته لتكون دليلا على 􀃆 الخرج بتتائج تحليلية لتلك النصوص التي انتخب ما افترضناه من فرضيات البحث، مثل ما يتعلق بآبائه والعمل الذي كان يروله الرسول قبل البعثة التبوية المباركة، وكذلك مسألة الوحي ونزوله وما قال عنه ابن الجوزي في تاريخه، وكذلك كثر من مررا في تارخ المنتظم، وكذلك في عدد من التوارخ 􀀭 حادثة شق الصدر النتي تكررت المعتبرة، وبعد مناقشة هذه الروايات واخضاعها للنقد والتحليل والمقارنة، والدليل العقلي توصلن ا من خلال الى ان بعضها موضوع عن قصد ودرية لغايات ثبتناها في متن البحث، وروايات واخرى ضعيفة السند. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Babylon Center for Humanities Studies is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)