يعرض 1 - 10 نتائج من 198 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.78s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Convergence between the Marketing System & AI (The beginnings of the IR 5.0 & the birth of Algorithmic Marketing Age). (English)

    المؤلفون: طارق أحمد قندوز

    المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Jul2024, Vol. 8 Issue 9, p123-141, 19p

    Abstract (English): This study aims to shed light on an interesting topic: the long-term partnership between marketing approaches and computer-enabled AI tools. This strategic alliance comes in light of the emergence of a fifth industrial revolution based on cyber-physical systems (CPS), which had considered a massive global event. In this context, the research paper concluded that automating the marketing decision through collaborative robots and machine learning solutions leads to gaining a sustainable competitive advantage enhanced by digital and technical innovation, it appears in the hyper-customization (personalization) of customers experiences (CX), which results in an increase in sales and profits under the umbrella of algorithmic marketing. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف الورقة البحثية لتناول ومناقشة موضوع يكتسي أهمية بالغة، يتمثل في التحالف بعيد المدى بين المقاربة التسويقية من جهة، ولوغاريتمات الذكاء الاصطناعي وأجهزة الحاسوب من جهة أخرى، والذي يأتي في سياق زمني يعرف ميلاد ثورة تحويلية تحت مسمى الثورة الصناعية الخامسة المدعومة بالأنظمة الفيزيائية السيبرانية، والتي بدأت ارهاصاتها تظهر بشكل واضح وملموس. وفي هذا الصدد، توصلت الدراسة إلى أن ستراتيجيات وبرامج ومبادرات المزيج التسويقي المعززة بالحلول المؤتمتة المتطورة، والآلات المتعلمة، والروبوتات التعاونية، وغيرها من الابتكارات الرقمية والتقنيات الالكترونية المتقدمة، يترتب عنها امتلاك منظمات الأعمال لمزايا تنافسية مستدامة من أبرزها التخصيص الفائق لتجارب العملاء وبالتالي نمو المبيعات والأرباح تحت مظلة التسويق الخوارزمي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The moderator role of Customer Characteristics in the relationship between E.marketing and Mental Image Sudanese Bank Customers in 2022. (English)

    المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Sep2023, Vol. 7 Issue 9, p1-15, 15p

    Abstract (English): The purpose of this study is to investigate the moderator role of Customer Characteristics in the relationship between Electronic marketing and Mental Image. The study method was descriptive. the study adopted on improbability sample, where (250) questionnaire were distributed a response rate of (100%), the questionnaire has been designed and distributed on a total number of questionnaires. the validity of the questionnaire was confirmed by reliability data the study used factor analysis, Used (SPSS) and (AMOS) Cranach alpha and Structural Equation Modeling. The study has developed the hypotheses and measured, the findings revealed there is not effect between Electronic market and Mental Image, and there is not directed impact of Website on the cognitive dimension, and there is not directed impact of the Website on the social dimension, and there is not directed impact of Electronic mail on the cognitive dimension, and there is not directed impact of the Electronic mail on the social dimension, Customer Characteristics (sex, age, education) there is not modify the relationship between Electronic market and Mental Image. Depend on the results of the study have been discussed results, also have been made recommendations and suggestions for future researches. The study recommended for intensifying the social responsibility activities; as well as working for meeting both customers need and community to achieve thecompetitive advantage. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على دور خصائص املستهلك في العالقة بين التسويق اإللكتروني والصورة الذهنية، واستخدمت الدراسة املنهج الوصفي، واعتمدت الدراسة على العينة غير االحتمالية )امليسرة(، وصممت استبانة لجمع البيانات، تم توزيع )250( بنسبة استرداد بلغت )%100(، تم استخدام اختبار ألفا كرونباخ وتم بناء نموذج الدراسة على أدبيات الدراسات السابقة. تم استخدام برنامج ) ً وتطوير الفرضيات اعتمادا SPSS )و)AMOS )وتم استخدام أسلوب تحليل املسار ونمذجة املعادلة البنائية الختبار الفرضيات، وقد أظهرت الدراسة أنه ال يوجد أثر بين التسويق اإللكتروني والصورة الذهنية، حيث أن هناك أثرا للموقع اإللكتروني على البعد املعرفي، واملوقع االلكتروني ال يؤثر على البعد االجتماعي، حيث أنه ال يوجد أثر للبريد اإللكتروني على البعد املعرفي، والبريد اإللكتروني ال يؤثر على البعد االجتماعي، وأن خصائص املستهلك )النوع، العمر، التعليم( ال تعدل العالقة بين التسويق اإللكتروني والصورة الذهنية، وعلى ضوء نتائج الدراسة تمت مناقشة النتائج وتم تقديم التوصيات واقتراحات ببحوث مستقبلية حيث أوصت الدراسة بضرورة تكثيف أنشطة التسويق اإللكتروني والعمل على االستجابة ملتطلبات العمالء واملجتمع من أجل تحقيق مزايا تنافسية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Internal Marketing and Anti-Productive Work Behaviors (Relationship and Effect): An Applied Study at Taif University. (English)

    المؤلفون: خلود راغب القطب

    المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Feb2024, Vol. 8 Issue 2, p82-99, 18p

    Abstract (English): This research aims to explore the extent to which there is a relationship and effect between internal marketing policies within educational organizations and anti-productive work behaviors among the employees, which helps forming the principles of internal marketing and anti-productive work behaviours within a systematic framework. This will assist the university management to develop training programs which contribute to work development and achieve the aimed results for this educational service. The research followed the quantitative method. This research was applied to administrative staff at Taif University, and questionnaires were used for primary data collection. The number of valid questionnaires was 204, which were analyzed using the SPSS statistical program. The most important recommendation suggests that it is necessary to adopt a clear policy for incentives and rewards, define and clarify the tasks and responsibilities of each member of staff and within the university, and pay more attention to training employees as well as achieving justice among them, especially regarding training opportunities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف الدراسة إلى معرفة مدى وجود عالقة وأثير ير سياسا التسويق الدالي للمظممة الععليمية وسلوكيا العمل املضادة لإلنعاجية والتي يدورها تساعد ف تشكيل مبادئ التسويق الدالي وسلوكيا العمل املضادة لإلنعاجية ضمن إطارمنهج يساعد املسؤولر ف الجامعا ف وضع يرامج أدريبية تسهم ف أطوير العمل وأحقيق الظعائج املرجوة من أقديم الخدمة الععليمية. اأبع البحث املظهج الكمي. مثل املوظفر االدارير ف جامعة الطائف مجعمع البحث واسعخدمت االستبانا كثداة لجمع البيانا االولية، يلغ عدد االستبانا الصالحة للعحليل 204 استبانة، أم أحليلها ياسعخدام الب نامج اإلحصائي SPSS. أوصلت الدراسة إلى عدة نعائج أهمها وجود ارأباط عكس ي ير ممارسة سياسا التسويق الدالي )وضوح األدوار، أدريب وأطوير املوظفر ، العالقا الداللية( وبر سلوكيا العمل املضادة لإلنعاجية، لخصت الدراسة الى مجموعة من العوصيا أهمها ضرورة أبني سياسة واضحة للحوافز واملكافآ ، أحديد وأوضيح سلطا مسئوليا كل ادارة وكل فرد دالل الجامعة واالهعمام يعدريب املوظفر وأحقيق العدالة فيما يينهم لاصة فيما يععلق يعوفر الفرص العدريبية لهم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of Marketing Culture in Enhancing Marketing Performance: A Field Research in Abu- Ghraib Dairy Factory. (English)

    المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Apr202, Vol. 5 Issue 8, p117-138, 22p

    Abstract (English): The study aims to study the role of marketing culture in enhancing marketing performance by examining the relationship and impact models between them, as the study problem was embodied by questions, including: What is the role of marketing culture in enhancing marketing performance and what is the truth about the relationship between them in the researched organization ?, So the study sample was represented by an Intentional sample, consisting of (32) employees, which included all the personnel working in the marketing department, customer service, and managers at the upper and middle administrative levels. The questionnaire was adopted as a main measurement tool for the study in addition to personal interviews to collect data. The study also relied on the descriptive and analytical approach to present and analyze the data. Several statistical methods have been employed to analyze these data, the most prominent of which are (Pearson Correlation Coefficient, Simple Regression Analysis Method, F- Test and t). Among the most important conclusions reached by the study: The overall marketing culture of the researched organization has influenced the activities and indicators that enhance its marketing performance. As for the most important recommendations presented by the study: The need for the researched organization to benefit from the support of the administration and workers to enhance the marketing culture in the organization by setting the reference framework for the work within the organization and the principles and foundations that guide and govern the work of all individuals working in the organization and focus on the dimensions of the marketing culture to support and enhance the marketing performance. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى دراسة دور الثقافة التسويقية في تعزيز ا لأدا التسويقي من خلال اختبار نماذج العلاقة والأث ر بينهما، إذ أن مشكلة الدراسة تجسدت بتساؤلات منها: ما دور الثقافة التسويقية في تعزيز ا لأدا التسويقي وما حقيقة العلاقة بينهما في المنظمة المبحوثة؟، لذلك تمثلت عينة الدراسة بعينة عمدية مكونه من ) 32 شملت جميع ا لأ ً ( موظفا فراد العاملين في كل من قسم التسويق وخدمة الزبائن والمديرين في المستويات ا لدارية العليا والوسطى. وتم اعتماد ا لاستبانة كأداة عن المقابلات ً قياس رئيسة للدراسة فضلا الشخصية لجمع البيانات، كذلك اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي والتحليلي لعرض البيانات وتحليلها، فقد تم توظيف عدة ومن أهم .)t و F أسلوب تحليل الانحدار البسيط، اختبار ،)Pearson( أساليب احصائية لتحليل هذه البيانات أبرز ها )معامل الارتباط ا لاستنتاجات التي توصلت لها الدراسة: أسهمت الثقافة التس ويقية ً إجمالا للمنظمة المبحوثة في التأثيف في النشاتات والمرشرات التي تعزيز أدائها التسويقي. أما أهم التوصيات التي تقدمها الدراسة: ضرورة استفادة المنظمة المبحوثة من دعم ا لدارة والعاملون لتعزيز الثقافة التسويقية في المنظمة عبف وضع ا لتا ر المرجعي للعمل داخل المنظمة والمنطلقات والأسس التي تسيف وتحكم عمل جميع ا لأفراد العاملون في المنظمة والمركزة على أبعاد الثقافة التسويقية بما يدعم ويعزز ا لأدا التسويقي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Internal marketing management and its relationship to attracting administrative competencies in local banks in the State of Kuwait. (English)

    المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Sep2023, Vol. 7 Issue 9, p16-31, 16p

    Abstract (English): This study aims to shed light on the management of internal marketing and its relationship in strengthening the attraction of administrative competencies in local banks in the State of Kuwait, and in order to achieve the objectives of the study, the correlational descriptive approach was used, and the study sample was selected in an accessible manner consisting of (110) employees of local banks, and its questionnaire was used as a tool for the study, and honesty and stability were verified through the method of internal consistency according to the Cronbach alpha equation and after collecting and analyzing the data statistically, many results were reached The most important was that there is a strong relationship between internal marketing management and attracting administrative competencies in local banks in the State of Kuwait, and it was found that the degree of internal marketing management in local banks in the State of Kuwait from the point of view of employees is large, and that the degree of attracting administrative competencies in local banks in the State of Kuwait from the point of view of employees is also large, and the study came out after recommendations, the most important of which was that the bank's management should continue to have a communication system that allows the delivery of information to employees. To perform their duties, the bank's management must continue to strive to put the right person in the right place. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الهدف من الدراسة الحالية إلقاء الضوء على إدارة التسويق الداخلي وعالقتها في تدعيم جذب الكفاءات اإلدارية في البنوك املحلية في دولة الكويت، ولتحقيق اهداف الدراسة تم استخدام املنهج الوصفي االرتباطي، كما وتم اختيارعينة الدراسة بطريقة املتيسرة تكونت من )110( من موظفي البنوك املحلية، وتم استخدام استبانة كأداة للدراسة، ً وتم ا ا وتم لتأكد من صدق االداة وثباتها باستخدام معادلة ألفا كرونباخ، وعند االنتهاء من جمع البيانات تم تحليلها إحصائي التوصل الى العديد من النتائج كان اهمها ان هناك عالقة ارتباطية قوية بين إدارة التسويق الداخلي وبين جذب الكفاءات اإلدارية في البنوك املحلية في دولة الكويت، كما وتبين ان درجة إدارة التسويق الداخلي في البنوك املحلية في دولة الكويت من وجهة نظر املوظفين كبيرة، وان درجة جذب الكفاءات اإلدارية في البنوك املحلية في دولة الكويت من وجهة نظر املوظفين ايضا كبيرة، وخرجت الدراسة بعده توصيات كان اهمها انه على ادارة البنك االستمرارفي ان يكون نظام االتصال يسمح بتوصيل املعلومات للموظفين ألداء مهامهم، انه على ادارة البنك االستمرار في السعي الختيار املوظف املناسب ووضعه في املكان املناسب. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Reality of Entrepreneurial Marketing in the Palestinaian insurance companies at Gaza Strip. (English)

    المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Mar2022, Vol. 6 Issue 9, p1-16, 16p

    Abstract (English): This Study aims to identify the reality of Entrepreneurial Marketing, applying on the Palestinaian insurance companies in Gaza Strip. The descriptive analytical method was used applying the comprehensive inventory method. The size of community 84 individuals working at palestinian insurance companies.The questionnaire was used as main tool for collecting data. Among the most important results of the Research findings a high level Entrepreneurial Marketing at insurance companies in gaza strip, the most important recommendations is the necessity of establshing a department for Entrepreneurial Marketing at palestinian insurance companies. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدةاسة إلى التعرف على واقع التسويق الرياادي بالتطبيق على شركات التامين الفلسطينية في قطاع غز . وتم استخدام املنهج الوصفي التحليلي من خال ل تطبيق سسلو احصرر الاامل يي بل جمم املتتمع 84 مفراد يعملون في شركات التأمين الفلسطينية في قطاع غز واستخدمت االستبانة كأادا ةئيسية حممع البيانات. ومن اهم النتائج التي توصل اليها البح : وجواد مستوى مرتفع من التسويق الرياادي لدى شركات التأمين في قطاع غز . سما سهم التوصيات هي: ضروة انااء قسم للتسويق الرياادي في شركات التأمين الفلسطينية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The role of sustainable marketing in building customer relationships – A field study for a number of engineering and design companies –. (English)

    المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Dec2021, Vol. 5 Issue 25, p105-121, 17p

    Abstract (English): The study aims to examining the relationship between the dimensions of sustainable marketing represented by ethics and social marketing responsibility and its role in building customer relations through value and customer satisfaction from the point of view of marketers, and launched the importance of research on determining the importance of both marketing ethics and social responsibility in building customer relationships. The research sample included (40) marketing people in a number of engineering and design companies and the questionnaire was adopted to poll the sample opinions. The extracted data was analyzed using a set of computerized statistical analysis tools with a statistical system to test the hypotheses, and the practical side included the most important statistical means the arithmetic mean, standard deviation, correlation, and simple and multiple regression where the research was based On two hypotheses, the first main hypothesis is that there is a statistically significant correlation between sustainable marketing and building customer relationships, and the second main hypothesis is that there is a significant significant impact relationship between sustainable marketing and building customer relationships, The most important conclusions were the high level of awareness of the individuals under consideration of the importance of the sustainable marketing dimensions represented in marketing ethics and social responsibility, as well as focusing on building customer relationships by raising the value of the customer and trying to gain his satisfaction, and based on the results reached, the research set a set of proposals, the most important of which was to raise the level of responsibility Social services in companies with the aim of raising the value of the customer and gaining his satisfaction. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى اختبلر العلاقة بين أبعلد التسويق المستدام المتاثلة بل أ لخلاقيلت والمسؤولية الاجتالعمية التسويقية ودورهل في بنلء عملاقلت الزبون من خلا قياة ورضل الزبونأ من وجهة نظر تسويقيين، وانطلق أهاية البحث حو تحديد أهاية كل من أخلاقيلت التسويق والمسؤولية الاجتالعمية في بنلء عملاقلت الزبون. وشالت عمينة البحث ) 40 ( شخصل تسويقيل في عمدد من شركلت الهندسة والتصايم واعمتادت الاستبلنة لاستطلاع آراء العينة وتم تحليل البيلنلت المستخرجة بلستخدام مجاوعمة من ادوات التحليل ا أ لحصليية المحوسبة بنظلم ا أ لحصلي لاختبلر الفرضيلت، وتضان الجلنب العالي أهم الوسليل ا أ لحصليية المتوسط الحسلب والانحراف المعيلري والارتبلط والانحدار البسيط والمتعدد حيث استند البحث عملى فرضيتين الفرضية الرييسة الولى هي توجد عملاقة ارتبلط إحصليية معنوية بين التسويق المستدام وبنلء عملاقلت الزبونأ، والفرضية الرييسة الثلنية هي توجد عملاقة تأثير بين التسويق المستدام وبنلء عملاقلت الزبونأ، وكلنت أهم الاستنتلجلت بلرتفلع مستوى وعي ا أ لفراد قيد البحث بأهاية أبعلد التسويق المستدام المتاثلة بأخلاقيلت والمسؤولية الاجتالعمية التسويقية، وكذلك التركيز عملى بنلء عملاقلت الزبون من خلا رفع قياة الزبون ومحلولة نيل رضله، وبنلء عملى النتليج التي تم التوصل اليهل البحث مجاوعمة من المقترحلت تاثلت أهاهل برفع مستوى المسؤولية الاجتالعمية في الشركلت بهدف رفع قياة الزبون وكسب رضله، الاهتالم بتطبيق ً ايضل أخلاق من داخل الشركة وجعلهل ثقلفة داياة داخل ً يلت التسويق بدأ الشركة وذلك بنشرهل وتدريب الملاكلت التسويقية التي تهتم بحلجلت الزبلين المستهدفين ورغبلتهم وتتفلعمل معه لتحقيق الاتصل الفعل المثار برضل الزبونأ [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Local marketing elements and their role in achieving customer satisfaction – A field study on some local banks in the State of Kuwait –. (English)

    المؤلفون: محمد هبر الشمري

    المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Dec2021, Vol. 5 Issue 25, p1-23, 23p

    Abstract (English): The Study aimed to identify the extent of commitment of local banks in the State of Kuwait to work with the concept of marketing internally and externally, and interest in it, and the relationship between training and development of employees in these banks and the extent of customer satisfaction in these banks, and the level of the relationship between employee motivation and the level of customer satisfaction for these banks, and the relationship between delegation of powers to employees And to increase their satisfaction and customer satisfaction. The Study sample consisted of (51) bank references in the State of Kuwait. The study used the questionnaire as a tool for collecting study data. The study applied the descriptive analytical approach. The results of the study reached: 1. The Banks are committed to activating the elements of internal marketing, whether the bank's services or the promotion of services, the efficiency and motivation of workers, and the satisfaction of workers, but the promotion of services came in a lagging position from the point of view of the study sample. 2. The High level of customer satisfaction with banks' services, whether from the good availability of branches for those banks or the speed and simplicity of completing transactions, flexibility in working hours, and following an accurate system in completing transactions. 3. The Elements of internal marketing affect and are significantly related to customer satisfaction and contribute to the level of customer satisfaction. 4. The Bank's services, employee satisfaction, and employee efficiency and motivation are what contribute significantly to customer satisfaction, while promoting services does not affect or contribute to customer satisfaction. 5. There are no statistically significant differences in the averages of each of the marketing elements and customer satisfaction due to the differences in gender, age, educational level and occupation among Kuwaiti bank customers. The study recommended paying attention to the human cadre, relying on electronic methods to provide banking services, and establishing partnerships and alliances between local and foreign banks to benefit from the expertise to develop the elements of banking services. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة التعرف على مدى التزام البنوك المحلية بدولة الكويت بالعمل بمفهوم التسويق داخليا وخارجيا، والاهتمام به، والعلاقة بين التدريب وتطوير العاملين في هذه البنوك ومدى رضا العملاء في هذه المصارف، ومستوى العلاقة بين تحفيز العاملين ومستوى رضا العملاء لهذه البنوك، والعلاقة بين تفويض الصلاحيات للعاملين ولزيادة رضاهم وبين رضا العملاء. وتمثلت عينة الدراسة في ) 51 ( من مراجع البنوك بدولة الكويت، واستخدمت الدراسة الاستبانة كأداة لجمع بيانات الدراسة، وطبقت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتوصلت نتائج الدراسة إلى : 1. أن البنوك تلتزم بتفعيل عناصر التسويق الداخلي سواء خدمات البنك أو ترويج الخدمات، وكفاءة وتحفيز العاملين، ورضا العاملين، إ لا أن ترويج الخدمات جاء في مرتبة متأخرة من وجهة نظر عينة الدراسة. 2. ارتفاع مستوى رضا العملاء عن خدمات البنوك سواء من حسن توفر فروع لتلك البنوك أو سرعة وببساطة انجاز المعاملات وبساطتها، والمرونة في ساعات العمل، واتباع نظام دقيق في انجاز المعاملات. 3. أن عناصر التسويق الداخلي تؤثر وترتبط بصورة دالة برضا العملاء وتسهم في مستوى رضا العملاء. 4. أن كل من خدمات البنك ورضا الموظفين وكفاءة وتحفيز الموظفين هي التي تسهم بصورة دالة برضا العملاء، بينما لا يؤثر أو يسهم ترويج الخدمات في رضا العملاء. 5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات كل من عناصر التسويق ورضا العملاء تعود للفروق في كل من النوع والعمر والمستوى التعليمي والوظيفة لدى عملاء البنوك الكويتية. وأوصت الدراسة بالاهتمام بالكادر البشري ، والاعتماد على الأساليب الإلكترونية لتقديم الخدمات المصرفية، وإقامة شراكات وتحالفات بين المصارف المحلية والأجنبية للاستفادة من الخبرات لتطوير عناصر الخدمات البنكية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Reality of Marketing the Islamic University's Educational Services in the Gaza Strip and its Impact on the Decision to Enter Them from the Point of View of the University's First- Level Students. (English)

    المؤلفون: ميسون خليل بشير

    المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Oct2021, Vol. 5 Issue 19, p1-26, 26p

    Abstract (English): The study aimed to assess the reality of marketing educational services at the Islamic University in the Gaza Strip and its impact on the decision to join it from the viewpoint of first- level students at the university. The study adopted the descriptive and analytical approach, and the tool was a questionnaire. It was distributed to a simple stratified random sample of (355) male and female students from all colleges of the first level (BA), and the SPSS program was used in the data analysis. The results of the study showed that the marketing of educational services from the viewpoint of the first- level students obtained an overall average (3.75 out of 5), with a grade of (large), and the field of promotion came first with an arithmetic average ((3.86), followed by the field of public relations with an average ((3.83) and the third in the field of advertising with an average (3.75) and fourth in the field of factors helping to attract students with an average of (3.72) and finally the field of direct marketing with an average of (3.57), and it was found that the size of the effect amounted to (0.85). It indicates (large) correlation coefficients and the existence of a positive relationship of (α≤0.05) Between the marketing of educational services at the Islamic University in the Gaza Strip in its five dimensions and the decision to enroll students in the university reached (0.83), indicating (large) correlation coefficients. Based on the results of the study, the researcher presented a number of recommendations and proposals, including: The university forming marketing teams that keep pace with the technical and technological developments in the world Marketing because of the great importance attached to the university in all respects, especially attracting students and attracting them to the university's specializations. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى تقييم واقع تسويق الخدمات التعليمية للجامعة السلامية بقطاع غزة وأثره في قرار الالتحاق بها من وجهة نظر طلبة المستوى الأول بالجامعة، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتمثلت الأداة في استبانة؛ تم توزيعها على عينة عشوائية طبقية بسيطة بلغت ) 355 وطالبة من كافة الكليات بالمستوى الأول )البكالوريوس(، إ و ً في )SPSS) ( طالبا قد تم استخدام برنامج تحليل البيانات. وبينت نتائج الدراسة حصول تسويق الخدمات التعليمية من وجهة نظر طلبة المستوى الأول على متوسط كلي ) 3.75 من ( 5(، بتقدير )كبيرة( وجاء مجال الترويج في المرتبة الأولى بمتوسط حسابي ) 3.86 ) يليه مجال العلاقات العامة بمت إ وسط ) 3.83 ًمجال الدعاية والعلان بمتوسط ) 3.75 ) مجال العوامل المساعدة في جذب الطلبة بمتوسط ) ً ورابعا 3.72 مجال التسويق المباشر ً ( وأخيرا بمتوسط ) 3.57 (، كما تبين أن حجم الأثر بلغ ) 0.85 .( وتشير إلى معاملات ارتباط )كبيرة( ووجود علاقة إيجابية طردية دالة عند بين تسويق الخدمات التعليمة بالجامعة السلامية في قطاع غزة بأبعادها الخمسة وقرار التحاق الطلبة بالجامعة بلغت )α≤0.05( 0.83 ( وتشير إلى معاملات ارتباط )كبيرة(. واستنادا لنتائج الدراسة قدمت الباحثة جملة من التوصيات والمقترحات ومنها: قيام الجامعة ( بتشكيل فرق تسويقية تواكب التطورات التقنية والتكنولوجية في عالم التسويق لما من أهمية كبيرة تعود على الجامعة من كل النواحي وبالخصوص جذب الطلبة واستقطابهم لتخصصات الجامعة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The effect of Storytelling Marketing on consumer purchasing decisions field and analytical research on a sample of Turquoise customers. (English)

    المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Oct2022, Vol. 6 Issue 24, p69-83, 15p

    Abstract (English): The aim of the research is to determine the extent of the impact of Storytelling Marketing on consumer purchasing decisions and the type of relationship between them. The research problem was embodied by asking questions, the most important of which were: Do demographic factors affect consumer purchasing decisions?, and is there an impact and correlation of Storytelling Marketing on consumer purchasing decisions? Turquoise Company was chosen as a research community because of its renewable presentation and its adoption of narrative marketing in presenting its products. The research also relied on the descriptive and analytical method for data presentation and analysis. SPSS program (V.23) was used to analyze the data using statistical methods (Pearson correlation coefficient, simple regression analysis method, and F, t test). One of the most important conclusions reached by the research: Demographic factors affect consumer purchasing decisions. Storytelling Marketing contributes to influencing purchasing decisions. As for the most important recommendations made by the research: the need for the company to adopt methods of reducing additional costs and to clarify this when presenting its storytelling marketing because of its impact on the purchasing decisions of the consumer. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث إلى تحديد مدى تأثير التسويق القصص ي على قرارات الشراء للمستهلك وما نوع العلاقة بينهما. إذ تجسدت مشكلة البحث بطرح تساؤلات كانت من أهمها: هل العوامل الديموغرافية تؤثر على قرارات الشراء للمستهلك؟، وهل هناك علاقة تأثير وارتباط للتسويق القصص ي على قرارات الشراء للمستهلك؟ تم اختيار شركة تركواز كمجتمع للبحث لما لها من طرح متجدد واعتمادها التسويق القصص ي في تقديم منتجاتها، إذ تمثلت عينة البحث زبائن الشركة وتم اختيارهم بشكل عشوائي وبما يعادل ) 38 ( زبون. كذلك لتحليل البيانات وبأساليب إحصائية SPSS (V. اعتمد البحث على المنهج الوصفي والتحليلي لعرض البيانات وتحليها. استخدم برنامج ( 23 إن من أهم الاستنتاجات التي توصل اليها البحث: تؤثر .)F, t أسلوب تحليل الانحدار البسيط، واختبار ،)Pearson( )معامل الارتباط العوامل الديموغرافية على قرارات الشراء للمستهلك. وإن التسويق القصص ي يساهم بالتأثير على قرارات الشراء. أما أهم التوصيات التي يقدمها البحث: ضرورة اعتماد الشركة لأساليب تخفيض التكاليف الإضافية وتوضحيها ذلك عند طرح تسويقها القصص ي لما له من أثر على قرارات الشراء للمستهلك. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)