يعرض 1 - 1 نتائج من 1 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.32s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Evaluation of the teacher training program on the subject of social and national education developed for the basic stage in the Directorate of Education of the University Area. (English)

    المؤلفون: أحمد يحيى كوكش

    المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Jan2020, Vol. 4 Issue 1, p33-52, 20p

    Abstract (English): This study aimed to evaluate the teacher training program on the social and national education curriculum developed for the basic stage in the Directorate of Education of the University Brigade. The study followed the descriptive approach. The sample consisted of all new teachers in the public schools affiliated to the Education Directorate of the University's College in Amman during the first semester of the academic year 2017/2018, Where they numbered (100) teachers and teachers. In order to verify the objectives of the study, a questionnaire was prepared consisting of (23) paragraphs divided into (3) areas: trainer evaluation, evaluation of the content of the training program and evaluation of the results of the training program. The results of the study showed that the teachers' assessment of the training program in the field of developed social and national education curricula was high in all fields. The results did not show any statistically significant differences in the estimations of the training teachers of the training program due to gender but showed that there were differences of statistical significance according to the scientific qualification of the teachers attributed to those with a Bachelor of Science qualification [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى تقويم برنامج تدريب المعلمين على مبحث التربية الاجتماعية والوطنية المطوّر للمرحلة الأساسية في مديرية تربية لواء الجامعة. وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، من خلال عينة تألفت من جميع المعلمين الجدد في المدارس الحكومية 2019 . ولغايات التحقق من / التابعة لمديرية التربية والتعليم للواء الجامعة في عمّان خلال الفصل الدراس ي الأول للعام الدراس ي 2018 أهداف الد راسة تم إعداد استبانة مكونة من ) 23 ( فقرة موزعة على ) 3( مجالات هي: تقويم المدّ رب، وتقويم محتوى البرنامج التدريبي، وتقويم نتاجات البرنامج التدريبي. وأظهرت نتائج الدراسة أن المتوسط الحسابي للدرجة الكلية لتقديرات المعلمين الجدد التقويمية للبرنامج التدريبي الخاص بمبحث التربية الاجتماعية والوطنية للمرحلة الأساسية قد جاء بدرجة مرتفعة في جميع المجالات، إذ بلغ 4.16 (، وعلى مستوى المجالات: جاء في الرتبة الأولى مجال "المدرب" بمتوسط حسابي ) 4.31 ( وبدرجة مرتفعة، وحل ثانيًا مجال محتوى ( البرنامج التدريبي بمتوسط ) 4.10 (، وأما في الرتبة الأخيرة فقد جاء مجال "نتاجات البرنامج التدريبي" بمتوسط حسابي ) 4.09 ( وبدرجة مرتفعة أيضًا. كما لم تظهر النتائج وجود أية فروق دالة إحصائيً ا في تقديرات المعلمين التقويمية للب رن امج التدريبي تعزى لمتغي ر الجنس، وبينت وجود فروق ذات دلالة إحصائية باخت لاف المؤهل العلمي للمعلمين لصالح ذوي المؤهل العلمي "بكالوريوس". [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)