يعرض 1 - 10 نتائج من 40 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.32s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Principals of Active Learning Strategies for Islamic Education Teachers in Zarqa Governorate. (English)

    المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Jul2020, Vol. 4 Issue 27, p17-32, 16p

    Abstract (English): This study aimed to identify the degree to which Islamic Education Teachers possess the principles and strategies of active learning In Government Schools of the Education Directorate in the Zarqa governorate (1). The descriptive approach was used and to achieve the objectives of the study, a questionnaire was used as a tool for data collection; it consisted of (27) paragraphs, which applied on a sample of (72) male teachers and (88) female teachers. The result showed that the level of Degree to which Islamic Education Teachers possess the principles and Strategies of active learning was High with (3.92) score The findings also showed there were no statistically significant differences between the level of Islamic Education teachers sex (male and female) in addition there were statistically significant differences between teachers of (5 years and less) of experience and these with (5-10) years of experience in favor of the second group and statistically significant differences between teachers of (5-10) years of experience and these with (10 and more) years of experience in favor of the second group. In light of these findings, the researcher suggested a set recommendation including the necessity of holding training courses for teachers and students to explain the role of each other in light of active learning. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة امتلاك معلمي التربية الإسلامية لمبادئ واستراتيجيات التعلم النشط في المدارس الحك ومية لمديرية التربية والتعليم لمنطقة الزرقاء الأولى، وتم استخدام المنهج الوصفي وا لستبانة كأداة لجمع البيانات والتي تكونت من (27) فقرة تناولت أهم استراتيجيات ومبادئ التعلم النشط، تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات التربية الإسلامية في المدارس الحكومية في منطقة الزرقاء الأولى وعددهم (280) معلم ومعلمة، وتكونت عينة الدراسة من (72) معلما و (88) معلمة، وقد أظهرت النتائج أن درجة امتلاك معلمي التربية الإسلامية لمبادئ واستراتيجيات التعلم النشط جاءت بدرجة مرتفعة بتقدير (3.92 من 5) وعدم وجود فروق ذات دللة إحصائية تعزى لمتغير الجنس ووجود فروق تعزى لمتغير الخبرة لصالح الخبرة التدريسية أكثر من (10 سنوات)، وأوصى الباحث بأهمية عقد دورات تدريبية للمعلمين والطلبة لتوضيح دور كل منهم في ضوء التعلم النشط. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The effect of using modern technologies based on communication theory to develop the skills of reciting the Holy Quran among students of the curriculum system in the Kingdom of Saudi Arabia. (English)

    المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Jun2020, Vol. 4 Issue 24, p25-42, 18p

    Abstract (English): This study aims to identifying the Effect of Using Technology and Modern Techniques (Ayat) that is based on the connectivism theory, in developing Quran recitation skills among curriculum's students of secondary school in Saudi Arabia In order to achieve the study's objectives, the researcher uses the semi-experimental method. The study examines a sample of (71) students of secondary school curriculum system in the first semester of the academic year 1438H - 1439H in the government schools in Riyadh. They were divided into two equal groups (experimental and control). Students of the experimental group were taught according to the software program based on connectivism theory, and the others were taught in the traditional way. An oral test is used as a study tool to measure the existence of recitation skills (correct reading, smooth reading, recitation, and chanting), and to measure the Effect of Using Technology and Modern Technique in developing these skills. After analyzing the statistical data, the results of the study indicated the Effect of Using of the Modern Techniques, based on the connectivism theory, in the development of recitation skills (correct reading, smooth reading, recitation, and chanting) among curriculum's students of secondary school in Saudi Arabia. The study also showed a statistically significant difference of (0.05) between the average scores of the two groups in the post-measurement of the recitation test in the recitation skills such as (correct reading, smooth reading, recitation, and chanting) after adjusting the pre-measurement [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام التقنيات الحديثة القائمة على النظرية الاتصالية، لتنمية مهارات تلاوة القرآن الكريم لدى طلاب نظام المقررات بالمرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية. ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وتم تطبيق الدراسة على عينة تكونت من (71) طالبًا، من طلاب نظام المقررات بالمرحلة الثانوية بالمدارس الحكومية بمدينة الرياض في الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 1439هـ-1440هـ، حيث تم تقسيمهم إلى مجموعتين متساويتين إحداهما تجريبية ضمت (35) طالبًا، تم تدريسهم وفق البرنامج المحوسب المقترح القائم على النظرية الاتصالية، والأخرى ضابطة ضمت (36) طالبًا تم تدريسهم بالطريقة التقليدية. وقد تم استخدام اختبار شفهي (أدائي) كأداة للدراسة، بهدف قياس مدى توافر مهارات التلاوة: (صحة القراءة، الانطلاق في القراءة، التجويد، الترتيل)، وقياس أثر استخدام التقنيات الحديثة. أشارت نتائج الدراسة إلى أثر استخدام التقنيات الحديثة القائمة على النظرية الاتصالية لتنمية مهارات التلاوة: (صحة القراءة والانطلاق في القراءة والتجويد والترتيل)، لدى طلاب نظام المقررات بالمرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) بين متوسط درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لاختبار التلاوة عند مهارات التلاوة ككل: (صحة القراءة والانطلاق في القراءة والتجويد والترتيل)، بعد ضبط القياس القبلي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The reality of the application of the management of the system of learning Cassera in the schools Talaea Alghad for middle school in Tabuk city. (English)

    المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Jun2020, Vol. 4 Issue 24, p1-24, 24p

    Abstract (English): The study aimed to reveal the reality of the application of the management of the system of learning Cassera in the schools Talaea Alghad for middle school in Tabuk city , and also aimed to reveal the obstacles facing the application of the management of the system of learning Classera in the schools Talaea Alghad for middle school in Tabuk city , as well as aimed to reveal whether There are statistically significant differences between the average responses of members of the study community about the reality of applying the management of the Classera learning system in the schools Talaea Alghad middle school in Tabuk city due to the variables of experience in the schools Talaea Alghad vanguard, training courses in the use of Learning techniques, also aimed at detecting whether there are statistically significant differences between the averages of the response of the members of the study community about the obstacles facing the application of the management of the system of learning Classera in the schools Talaea Alghad middle school in Tabuk city due to the variables of experience in Tomorrow's vanguard schools, training courses in the use of learning techniques, the study was based on the descriptive survey method, and the questionnaire was used as a data collection tool, and the study community is of (45) teachers, the whole community has been taken and the tool has been distributed to all of them, and recovered from it. (45) To make up 100 % of the study community. From the study community, the results of the study concluded that the reality of the application of the system of e-learning management Classera in the the schools Talaea Alghad middle school in Tabuk came with a high degree of approval, and also found that the obstacles facing the application of the electronic learning management system Classera in the schools Talaea Alghad For the middle stage in Tabuk city came with a low degree of approval, and also found statistically significant differences at the level of (α = 0.01) between the average responses of members of the study community according to the change of experience in the schools Talaea Alghad in favor of experienced teachers (more than 5 years), and also found statistically significant differences at the level of (α = 0.01) between the average responses of members of the study community towards the reality of applying the management of the Classera learning system in the schools Talaea Alghad middle school in Tabuk city depending on the variable courses in the use of learning techniques for the benefit of the teachers Who have more than two courses, and also found statistically significant differences at the level (α = 0.01) between the average responses of members of the study community towards the obstacles to the application of the management of the system of learning Classera in the schools Talaea Alghad middle school in Tabuk city depending on the variable experience in schools Talaea Alghad vanguard for female teachers with less than two years of experience, and also found statistically significant differences at the level of (α = 0.01) between the average responses of members of the study community towards the obstacles facing the application of the management of the system of learning Classera in the schools Talaea Alghad middle school in Tabuk Depending on the course variable for female teachers, they do not have training courses in the use of learning techniques. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى الكشف عن واقع تطبيق نظام إدارة التعلم الإلكتروني كلاسيرا في مدارس طلائع الغد للمرحلة المتوسطة بمدينة تبوك، وكشف المعوقات التي تواجه تطبيق النظام، وعن مدى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات العينة تعزى لمتغيري الخبرة، الدورات التدريبية، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، واستخدمت الاستبانة كأداة، وتكونت العينة من (45) معلمة- جميع مجتمع الدراسة- وكشفت نتائج الدراسة أن واقع تطبيق نظام إدارة التعلم الإلكتروني كلاسيرا في مدارس طلائع الغد للمرحلة المتوسطة بمدينة تبوك جاءت بدرجة (عالية)، وأن معوقات تطبيق النظام في مدارس طلائع الغد للمرحلة المتوسطة بمدينة تبوك جاءت بدرجة (قليلة)، كما توصلت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01=α) بين متوسطات استجابات أفراد مجتمع الدراسة نحو واقع تطبيق نظام إدارة التعلم كلاسيرا في مدارس طلائع الغد للمرحلة المتوسطة بمدينة تبوك تبعاً لمتغير الخبرة في التدريس لصالح المعلمات من ذوات الخبرة (أكثر من 5 سنوات)، كما توصلت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01=α) بين متوسطات عينة الدراسة تبعاً لمتغير الدورات التدريبية في استخدام تقنيات التعلم لصالح المعلمات اللاتي لديهن أكثر من دورتين، واستنادا لنتائج الدراسة تم تقديم جملة من التوصيات والمقترحات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Administrative empowerment of the women's leaderships of King Saud University and its relationship to the application of quality management. (English)

    المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Jun2020, Vol. 4 Issue 22, p84-112, 29p

    Abstract (English): The study aimed to identify the degree of practice of administrative empowerment and its dimensions (granting of powers, participation in decision-making, qualification and training, work groups and teamwork, and creative behavior development) among women leaders in the departments of science and medical studies at King Saud University. Also, the to identify the level of application of quality management principles (Awareness of the concept of quality management, top management commitment to the concept of quality, continuous improvement, and effective communication) among women leaders in the departments of science and medical studies at King Saud University and the type of relationship between two concepts. The study adopted the descriptive approach with its two inputs: survey and relational. The researcher used the questionnaire as a tool for study. The study community consists of all women leaders in the departments of science and medical studies at the women campus (the university city for female students) at King Saud University. The study was applied to (180) leaders (Dean, Vice Dean, Center or unit manager). The study reached several results, most notably: 1) The degree of administrative empowerment practice among women leaders in the departments of science and medical studies at King Saud University from the point of view of the study personnel came with a medium degree, that the degree of application of quality management principles in King Saud University from the viewpoint of the study personnel came At a moderate level. 2) There is a positive (positive) relationship of statistical significance at the level of significance (α≤0.01), between the degree of practicing the dimensions of administrative empowerment. 3) The degree of applying the principles of quality management in the departments of science and medical studies at King Saud University from the viewpoint of the study individuals. In light of the results of the study, the study recommended the need of developing the organizational policies to raise the level of participation of women leaders in the departments of science and medical studies at the university in decision-making, and the necessity of rehabilitating women leaders before their assignment. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة التمكين الداري بأبعاده (منح الصلاحيات، والمشاركة في اتخاذ القرارات، والتأهيل والتدريب، وفرق العمل والعمل الجماعي، وتنمية السلوك البداعي) لدى القيادات النسائية في أقسام العلوم والدراسات الطبية في جامعة الملك سعود، ودرجة تطبيق القيادات النسائية في هذه الأقسام لمبادئ إدارة الجودة الشاملة والعلاقة بينهم. اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي بمدخليه المسحي والارتباطي. واستخدمت الباحثة الاستبانة أداةً للدراسة. وتكون مجتمع الدراسة من جميع القيادات النسائية هذه الأقسام، وطبقت الدراسة على (180) قائدة: (عميدة، وكيلة، مديرة مركز أو وحدة). وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أبرزها: أن درجة ممارسة التمكين الداري لدى القيادات النسائية في أقسام العلوم والدراسات الطبية بجامعة الملك سعود من وجهة نظر أفراد الدراسة جاءت بدرجة متوسطة، أن درجة تطبيق مبادئ إدارة الجودة في جامعة الملك سعود من وجهة نظر أفراد الدراسة جاءت بدرجة متوسطة، توجد علاقة طردية (موجبة) ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.01≤α)، بين درجة ممارسة أبعاد التمكين الإداري، ودرجة تطبيق مبادئ إدارة الجودة في أقسام العلوم والدراسات الطبية بجامعة الملك سعود من وجهة نظر أفراد الدراسة. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بوضع سياسات تنظيمية لرفع مستوى مشاركة القيادات النسائية في أقسام العلوم والدراسات الطبية بالجامعة في صنع القرارات، وتأهيل القيادات النسائية قبل تكليفهن. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of the school principal in the professional development of teachersfrom the school principals’ point of view in Bani Kenana District. (English)

    المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; May2020, Vol. 4 Issue 19, p55-76, 22p

    Abstract (English): The study aimed to reveal the role of the school principal in the professional development of teachers from the point of view of school principals. The study also aimed to know the existence of differences related to statistical significance in the role of the school principal in the professional development of teachers in the school due to gender and educational stage variables. The study sample consisted of all principals of public schools in Bani Kenana District, and the sample was chosen in the (objective- purpose) method. The researcher used a questionnaire located on five levels according to Likert scale, which included (48) items distributed in (6) fields. An analytical descriptive approach was used to suit the study objectives. Statistical processing was carried out using the SPSS program, and the research reached the following results: that the role of the school principal in developing teachers professionally came at a low level, and that female principals give priority to developing teachers in the field of teaching methods and the use of educational methods, while school male principals give this field the last rank, the scientific field occupies the second rank for school female principals, while it takes the first rank for school male principals, and the researcher found through the results that there are no statistically significant differences in the role of the school principal in the professional development of teachers due to gender, or education stage. The researcher recommended paying attention to educating the principal of the school on the importance of his vital role in the professional development of teachers, And to have an active role in guiding and training teachers. That the principal of the school be of high scientific, professional, social and educational experience, and is aware of information, knowledge, skills, and methods that enable him to fulfill his role in the development of teachers. And that he has leadership qualities so that he can influence teachers positively, and provide them with services that help them perform their duties in a manner that is commensurate with the development of knowledge and technological progress. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور مدير المدرسة في التنمية المهنية للمعلمين من وجهة نظر مديري ومديرات المدارس، كما هدفت إلى معرفة وجود الفروق ذات الدلالة الإحصائية في دور مدير المدرسة في التنمية المهنية للمعلمين في المدرسة تعزى إلى متغيرات الجنس، والمرحلة التعليمية. وتكونت عينة الدراسة من جميع مديري ومديرات المدارس الحكومية في مديرية التربية والتعليم للواء بني كنانة، واختيرت العينة بالأسلوب (الغرضي - القصدي). استخدم الباحث استبانة تقع في خمسة مستويات وفق مقياس ليكرت، اشتملت على (٤٨) فقرة موزعة على (٦) مجالات. وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لملاءمته لأهداف الدراسة. وتمت المعالجة الاحصائية باستخدام برنامج (SPSS)، وتوصل الباحث إلى النتائج الآتية: أن دور مدير المدرسة في تنمية المعلمين مهنياً جاء بدرجة منخفضة، وأن المديرات يُعطين الأولوية في تنمية المعلمات مجال طرائق التدريس واستخدام الوسائل التعليمية، بينما يعطي مديرو المدارس هذا المجال المرتبة الأخيرة، ويحتل المجال العلمي المرتبة الثانية بالنسبة لمديرات المدارس، بينما يأخذ المرتبة الأولى بالنسبة لمديري المدارس، كذلك توصلت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في دور مدير المدرسة في تنمية المعلمين مهنياً تعزى إلى الجنس، أو المرحلة التعليمية. أوصى الباحث بالهتمام بتوعية مدير المدرسة لأهمية دور الحيوي في تنمية المعلمين مهنياً. وأن يكون له دورٌ فعالٌ في توجيه المعلمين وتدريبهم. وأن يكون مدير المدرسة ذا خبرة علمية ومهنية واجتماعية وتربوية عالية، وعلى اطلاع بالمعلومات، والمعارف والمهارات، والأساليب التي تمكنه من أداء دور في تنمية المعلمين. وأن يمتاز بالصفات القيادية لكي يستطيع التأثير في المعلمين بشكل إيجابي، ويقدم لهم الخدمات التي تساعدهم على أداء واجبهم بما يتناسب مع التطور والتقدم المعرفي والتكنولوجي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effectiveness of a training program to reduce stuttering intensity among primary school students in Ajloun schools. (English)

    المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Apr2020, Vol. 4 Issue 14, p41-54, 14p

    Abstract (English): The study aimed to reveal the effectiveness of a training program to reduce stuttering disorders in primary school students in Ajloun schools in Jordan. Five dimensions of stuttering disorders were identified. Third grade students in Ajloun Elementary Boys School were distributed equally to experimental and control group. Ij study, there is statistically significant in all disorders of the dimensions of stuttering in the third grade primary students are differences in the two measurements prior and subsequent to the performance of the control and experimental groups students due to the training program used in the study, for the experimental group, which underwent a program to reduce the severity of stuttering students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج تدريبي لخفض اضطرابات التأتأة لدى طلاب المرحلة الأساسية في مدارس محافظة عجلون في الأردن، وتم تحديد خمس أبعاد لاضطرابات التأتأة، استخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي عن طريق تطبيق البرنامج ومقياس شدة التأتأة على عينة تكونت من ) 20 من طلاب الصف الثالث الأساس ي في مدرسة عجل و ( طالبا ن الأساسية للبنين، تم توزيعهم بالتساوي إلى مجموعة تجريبية وضابطة، طبق الباحث مقياس شدة التأتأة قبل تطبيق البرنامج، وبعد الانتهاء من تطبيق البرنامج التدريبي على طلاب المجموعة التجريبية، تم تطبيق المقياس على أفراد الدراسة، أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جميع أبعاد اضطرابات التأتأة لدى طلاب الصف الثالث الاساس ي في القياسين القبلي والبعدي لأداء طلاب المجموعتين الضابطة والتجريبية تعزى إلى البرنامج التدريبي المستخدم في الدراسة، لصالح طلاب المجموعة التجريبية التي خضعت لبرنامج خفض شدة التأتأة، واستنادا للنتائج تم تقديم جملة من التوصيات والمقترحات لخفض اضطرابات التأتأة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Level of training needs of the teachers’ have in the integration schools in Makkah from the teachers’ point of view. (English)

    المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Apr2020, Vol. 4 Issue 13, p99-121, 23p

    Abstract (English): This research aims to identify the training needs in the specialized field, the educational field and the personal field of teachers of integration schools from their point of view. The research followed the descriptive approach and the study population reached (112) teachers and the questionnaire was used as a tool to collect the information and data necessary to answer the study questions. The research concludes with a number of results, the most prominent of which are: methods of communication with students of special education, And the modification of the behavior of students with special needs, as well as the use of means and assistive devices applicable to students of special education, as well as ways of dealing with special education teachers with disabilities according to areas of disability and degrees, as well as methods of integrating people with special needs in the school environment and identify the patterns of personality of special education students, and the development of trends Positive with special education students with positive relationships with special education students. The research concludes with a set of recommendations, including: Training courses in the specialized field in relation to the use of means and assistive devices applicable to students of special education, as well as training courses in the educational field with regard to modifying the behavior of special education students, and working to modify negative trends. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف هذا البحث إلى التعرف على الحاجات التدريبية في المجال التخصص ي والمجال التربوي والمجال الشخص ي لمعلمي مدارس الدمج من وجهة نظرهم. واتبع البحث المنهج الوصفي وبلغ مجتمع الدراسة ) 112 ( معلما وتم استخدام الاستبانة كأداة لجمع المعلومات والبيانات اللازمة للإجابة عن أسئلة الدراسة. وخلص البحث إلى مجموعة من النتائج كان من أبرز ها: أساليب التواصل مع طلاب التربية الخاصة، وتعديل سلوك طلاب ذوي الاحتياجات الخاصة، وكذلك استخدام الوسائل والمعينات الممكن تطبقها لطلاب التربية الخاصة، وأيضا طرق تعامل معلمي التربية الخاصة مع ذوي ا لإعاةة وفقا لمجالات ا لإعاةة ودرجاتها، وكذلك أساليب دمج ذوي الاحتياجات الخاصة في البيئة المدرسية والتعرف على أنماط شخصية طلاب التربية الخاصة، وتنمية الاتجاهات الايجابية لدى طلاب التربية الخاصة مع تكوين علاةات إيجابية مع طلاب التربية الخاصة. وخلص البحث إلى مجموعة من التوصيات والتي منها: عمل دورات تدريبية في المجال التخصص ي فيما يتعلق باستخدام الوسائل والمعينات الممكن تطبقها لطلاب التربية الخاصة، وكذلك عمل دورات تدريبية في المجال التربوي فيما يتعلق بتعديل سلوك طلاب التربية الخاصة، والعمل على تعديل الاتجاهات السلبية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: University Environment and Its Relationship to The Life Skills Among Female Students at The Faculty of Education in Taibah University. (English)

    المؤلفون: منال مبارك هلابي

    المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Mar2020, Vol. 4 Issue 10, p193-234, 42p

    Abstract (English): This study aimed at identifying the physical and human Constituents for university environment as seen by female students, determining the relationship between the university environment and life skills, and identifying the differences between university environment and life skills according to the following variables: academic specialization and academic level. The sample of the study consisted of 181 female students, 146 were from special education department and 35 female students from art education department, the researcher applied the descriptive analytical approach. To achieve the goal of the study the researcher prepared a questionnaire for university environment consisted of 19 fields and a questionnaire for life skills included 5 skills Prepared Alrabani (2008). The following statistical treatments were applied: arithmetic means, standard deviation, T- test, one- way Anova, Scheffe test, the findings of the study indicated the following results: there is a highly significant correlation between mean of the grades of university environment questionnaire and life skills questionnaire, there is no significant differences attributed to the academic specialization between the mean of the grades of the university environment questionnaire except one field "the central library", there are significant differences attributed to the academic level on some fields of the university environment questionnaire, there are no significant differences between the grades of the life skills questionnaire. In light of these findings the researcher proposed some recommendations and suggestions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على المقومات البشرية والمادية للبيئة الجامعية كما تراها طالبات الجامعة، وتحديد العلاقة بين لاختلاف التخصص الدراس ي البيئة الجامعية والمهارات الحياتية والكشف عن الاختلافات بين البيئة الجامعية والمهارات الحياتية وفقا والمستوى الدراس ي. واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، واعدت استبانة خاصة بالبيئة الجامعية تكونت من ) 19 ( محور واستخدمت استبانة خاصة بالمهارات الحياتية من إعداد أحمد الربعاني ) 2008 (. وتكونت عينة الدراسة من ) 181 ( طالبة من طالبات جامعة طيبة على النحو التالي: ) 146 ( طالبة من طالبات التربية الخاصة، و ) 35 ( طالبة من طالبات التربية الفنية، وتم معالجة البيانات تم إحصائيا استخدام: المتوسطات الحسابية – الانحراف المعياري – اختبار "ت" – تحليل التباين الأحادي – اختبار شيفيه. وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطالبات على استبانة البيئة الجامعية واستبانة المهارات الحياتية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير التخصص بين متوسط درجات الطالبات على استبانة البيئة الجامعية باستثناء محور المكتبة المركزية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات طالبات الجامعة على استبانة البيئة عزى لمتغير المستوى الدراس ي في بعض المحاور الجامعية ت ، في حين لم تكن هناك أ بين متوسط درجات الطالبات ي فروق دالة إحصائيا على است عزى للمتغيرين السابقين بانة المهارات الحياتية ت )التخصص الدراس ي – المستوى الدراس ي(. من التوصيات والمقترحات ذات الصلة بموضوع الدراسة. وفي ضوء تلك النتائج قدمت الباحثة عددا [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: A Proposed Concept to develop the Competencies of Classroom Management for New Teachers in Private Schools from Educational Supervisors and School Leaders' Perspectives in Makkah. (English)

    المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Mar2020, Vol. 4 Issue 10, p86-118, 33p

    Abstract (English): This study aimed to know the reality of Classroom Management Competencies among New Teachers in Makkah Private Schools from the Perspective of Educational Supervisors and School Leaders as well as developing a proposed perception for its development, and also aimed to identify the differences between the sample members according to the scientific degree variable (Bachelor, Master, Ph.D.), job variable (supervisor, leader) and number of years of experience variable (less than ten years, more than ten years and less than twenty years- More than twenty years) Study Methodology: The study employed the descriptive methodology, and the questionnaire was used to collect information which consists of (72) phrases distributed over six axes namely: (lesson planning, active learning strategies, classroom discipline, support for learners, classroom evaluation, learning support) each axis represents twelve paragraphs. The tool achieved high internal validity of 0, 99. Its reliability coefficient was 0.98. The SPSS was used to process data Study population: The population consists of (113) members of educational supervisors and leaders of private schools Study Results: The study reached a number of results, the most important of which were: Part 1: The reality of the availability of classroom management competencies for new teachers in private schools from the point of view of the members of the study population with a mean of (2.25) and relative weight of (75%), and (classroom discipline) came in the first order with (high) degree and average of (2.44) and relative weight (81.33%), followed by support Learning with average availability), and a mean (2.30), relative weight of (76.67%), then learners' support with average availability, a mean of (2.22), and relative weight of (74%). The lesson planning average availability, with a mean of (2.21), and relative weight of (73.67%) then (active learning strategies) with average availability, mean of (2.16), and relative weight of (72%), and finally (classroom evaluation) with average availability, mean of (2.15) and relative weight of (71.67%) The second part: Comparing the mean of the responses of the study population according to the variables (scientific degreejob- number of years of experience). The study revealed that there are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean of the study population responses on the reality of the availability of classroom management competencies among new teachers in Makkah Private Schools according to scientific degree variable. The study showed that there are statistically significant differences at the level (0.05) between the average responses of the study population on (the reality of the availability of the adequacy of "lesson planning", "classroom evaluation" and "the total score for the competencies of classroom management") among the new teachers in Makkah private schools. There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean responses of the study population about the availability of classroom management competencies among the new teachers in Makkah private schools according to number of years of experience variable. Recommendations: Applying the Proposed Perception in the current study to improve the competencies of classroom management (lesson planning, active learning strategies, classroom discipline, learner support, classroom assessment, learning support) among new teachers in private schools in the General Directorate of Education in Makkah Region, and conduct a study to assess the impact of the Proposed perception to improve classroom management competencies (lesson planning, active learning strategies, classroom discipline, learner support, classroom assessment, learning support) among new teachers in private schools in the General Directorate of Education in Makkah Region. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى معرفة واقع كفايات الإدارة الصفية لدى المعلمين الجدد في المدارس الأهلية بتعليم مكة المكرمة من وجهة نظر المشرفين التربويين وقادة المدارس، ثم وضع تصور مقترح لتنميتها، لمتغير الدرجة كما هدفت إلى معرفة الفروق بين أفراد العينة وفقا العلمية )بكال وريوس، ماجستير، دكتوراه( ومتغير الوظيفة )مشرف، مدير( ومتغير عدد سنوات الخبرة )أقل من عشر سنوات، أكثر من عشر سنوات وأقل من عشرين سنة، أكثر من عشرين سنة(، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، واستخدمت الاستبانة لجمع المعلومات، وقد تكونت من ) 72 ( عبارة موزعة على ستة محاور وهي: )التخطيط للدرس، استراتيجيات التعلم النشط، الانضباط الصفي، دعم المتعلمين، التقويم الصفي، دعم التعلم ( يمثل كل محور اثنتا عشرة فقرة، قيمته مرتفعا داخليا ،) وقد حققت الأداة صدقا ) 0,99 مجتمع الدراسة: تكون ،spss كما بلغ معامل الثبات لها ) 0,98 (، ولمعالجة البيانات استخدم برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية من ) 113 من المشرفين التربويين وقادة المدارس الأهلية ( فردا ، نتائج الدراسة: توصلت الدراسة لعدد من النتائج كان من أهمها: الجزء الأول : واقع توافر كفايات الإدارة الصفية لدى المعلمين الجدد في المدارس الأهلية من وجهة نظر أفراد مجتمع الدراسة بدرجة )متوسطة( ،) وبمتوسط حسابي ) 2.25 ( والوزن النسبي ) 75 %(. )الانضباط الصفي( في الترتيب الأول بدرجة توافر )عالية( وبمتوسط حسابي ) 2.44 والوزن النسبي ) 81.33 %(، يليه )دعم التعلم( بدرجة توافر )متوسطة( وبمتوسط حسابي ) 2.30 ( والوزن النسبي ) 76.67 %(، ثم )دعم المتعلمين( بدرجة توافر )متوسطة( وبمتوسط حسابي ) 2.22 ( والوزن النسبي ) 74 %(، ثم )التخطيط للدرس( بدرجة توافر )متوسطة( ) وبمتوسط حسابي ) 2.21 ( والوزن النسبي ) 73.67 %( ثم )استراتيجيات التعلم النشط( بدرجة توافر )متوسطة( وبمتوسط حسابي ) 2.16 والوزن النسبي ) 72 %(، وأخيرا )التقويم الصفي( بدرجة توافر )متوسطة( ومتوسط حسابي ) 2.15 ( والوزن النسبي ) 71.67 %(، والجزء الثاني: المقارنة بين متوسطات استجابات مجتمع الدراسة حسب متغيرات )الدرجة العلمية- الوظيفة- عدد سنوات الخبرة(، فتوصلت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ) 0.05 ( بين متوسطات استجابات مجتمع الدراسة حول واقع توافر كفايات الإدارة الصفية لدى المعلمين الجدد في المدارس الأهلية في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة مكة المكرمة حسب متغير الدرجة العلمية، وأثبتت وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ) 0.05 ( بين متوسطات استجابات مجتمع الدراسة حول كل من )واقع توافر كفاية "التخطيط للدرس" و"التقويم الصفي" و"الدرجة الكلية لكفايات الإدارة الصفية" لدى المعلمين الجدد في المدارس الأهلية في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة مكة المكرمة حسب متغي ر الوظيفة، والفروق في اتجاه قائد المدرسة، كما أثبتت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ) 0.05 ( بين متوسطات استجابات مجتمع الدراسة حول واقع توافر كفايات الإدارة الصفية لدى المعلمين الجدد في المدارس الأهلية في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة مكة المكرمة حسب متغير عدد سنوات الخبرة، التوصيات: تطبيق التصور المقترح في الدراسة الحالية لتحسين كفايات الإدارة الصفية )التخطيط للدرس، استراتيجيات التعلم النشط، الانضباط الصفي، دعم المتعلمين، التقويم الصفي، دعم المتعلم( لدى المعلمين الجدد في المدارس الأهلية في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة مكة المكرمة، وإجراء دراسة لتقييم تأثير التصور المقترح على تحسين كفايات الإدارة الصفية )التخطيط للدرس، استراتيجيات التعلم النشط، الانضباط الصفي، دعم المتعلمين، التقويم الصفي، دعم المتعلم( لدى المعلمين الجدد في المدارس الأهلية في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة مكة المكرمة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The obstacles of educational supervision facing educational supervisors in the directorates of education in the south of the Hashemite Kingdom of Jordan from their point of view. (English)

    المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Mar2020, Vol. 4 Issue 10, p1-18, 18p

    Abstract (English): The aim of this study was to uncover the administrative and technical supervisory constraints of the educational supervisors in the directorates of education in southern Jordan from their point of view. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive method. The questionnaire was distributed to a sample of (75) supervisors, representing (%77) of the study population, and using the statistical program (spss). A total average of (4.16), and at the level of the two axes; the axis of administrative obstacles got an average of( 4.24) followed by the axis of physical obstacles, with an average (4.09) and all (high), and the results showed that there are no statistically significant differences between Educational supervisors looked at physical and administrative constraints, and in the light of the results were presented The religion of recommendations and proposals to overcome the obstacles facing the supervisors' directorates of education in the south, and all directorates of the Kingdom. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى الكشف عن المعوقات الإشرافية الإدارية والفنية لدى المشرفين التربويين في مديريات التربية والتعليم في جنوب الأردن من وجهة نظرهم. ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وتمثلت أداة الدراسة في استبانة تم توزيعها على عينة من ) 75 ( ومشرفة ،) spss( مشرفا ، يمثلون ما نسبته ) 77 %( من مجتمع الدراسة، وباستخدام البرنامج الإحصائي أظهرت نتائج الدراسة أن الدرجة الكلية للمعوقات قد حصل على متوسط كلي ) 4.16 من 5(، وعلى مستوى المحورين؛ فقد حصل محور المعوقات الإدارية على متوسط حسابي ( 4.24 ( ويليه محور المعوقات الفنية، بمتوسط ) 4.09 ( وجميعها بدرجة )مرتفعة(، وأظهرت النتائج بأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين وجهات نظر المشرفين التربويين في المعوقات الفنية والإدارية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)