يعرض 1 - 7 نتائج من 7 نتيجة بحث عن '"المحاسبة."', وقت الاستعلام: 1.40s تنقيح النتائج
  1. 1

    المصدر: Journal of Taibah University Medical Sciences
    Journal of Taibah University Medical Sciences, Vol 14, Iss 3, Pp 241-245 (2019)

    الوصف: الملخص: أهداف البحث: الهدف من هذا التواصل هو عرض تطوير، وتنفيذ، وتقييم دورة رائدة عبر الإنترنت لبناء قدرات الطاقم الأكاديمي في كليات الطب في منطقة شرق البحر المتوسط حول المحاسبة المجتمعية لكليات الطب. طرق البحث: تم تطوير هذه الدورة المكونة من أربع وحدات باستخدام نهج الخطوات الست لتطوير المناهج. أعطيت الدورة عبر الإنترنت من خلال منصة ''موودل'' إلى الأوساط الأكاديمية المشاركة من قبل ثلاثة من أعضاء هيئة التدريس من ذوي الخبرة في المحاسبة المجتمعية. تم تقويم محتويات ومدى ملاءمة الدورة باستخدام نموذج تقييم ''كيرك باتريك'' من خلال استبانة تعبأ ذاتيا وتقييم آراء المشاركين وتغذيتهم الراجعة. النتائج: تم قبول ١٦ مشاركا من أربعة بلدان في الدورة. أكمل ما يصل إلى ٧٥٪ من المشاركين أربع وحدات. كان متوسط عدد مواضيع المناقشة عبر الإنترنت هو ٣٦ استجابة لكل وحدة. واعتبر جميع المشاركين أن الدورة تحتوي على رسالة واضحة، ووافق الأغلبية على أن الدورة قدمت لهم مفاهيم جديدة وصححت بعض سوء فهمهم بشأن المحاسبة المجتمعية لكليات الطب. كانت المشاكل الرئيسة التي واجهها المشاركين هي ضيق الوقت ومشاكل الإنترنت التقنية. الاستنتاجات: يحتاج تطبيق مفهوم المحاسبة المجتمعية في العمل اليومي لكليات الطب إلى أن يكون أعضاء هيئة التدريس على علم ويتم تدريبهم. توفر الدورة عبر الإنترنت طريقة مرنة لإجراء برامج لتطوير أعضاء هيئة التدريس. Abstract: Objectives: The objective of this communication is to describe the development, implementation, and evaluation of a pioneering online course about the social accountability of medical schools intended to develop the skills of academic staff at medical schools in the eastern Mediterranean region. Methods: This four-module course was developed using a six-step approach for curriculum development. Three faculty members with vast experience in social accountability delivered the course online through the MOODLE platform to participants. The content and appropriateness of the course were evaluated using Kirkpatrick's evaluation model, by offering a self-administered questionnaire that assesses the participants' opinions and feedback besides the analysis of the responses of the participants to the discussion points. Results: Sixteen participants from four countries were admitted to the course. An overall 75% of the participants completed four modules. The mean number of online discussion threads was reported to be 36 responses per module. All participants regarded the course as having a clear take-home message. The majority agreed that the course introduced new concepts and corrected some of their misunderstandings about social accountability in medical schools. The main problems that participants experienced were time constraints and technical Internet problems. Conclusion: The application of the concept of social accountability in the day-to-day work of medical schools requires faculty to be informed and trained. The online course provides a flexible way to conduct faculty development programmes. الكلمات المفتاحية: المحاسبة المجتمعية, التدريب, عبر الإنترنت, شرق البحر المتوسط, Keywords: Eastern Mediterranean, Online, Social accountability, Training

  2. 2
    دورية أكاديمية

    المصدر: Journal of Taibah University Medical Sciences; Feb2023, Vol. 18 Issue 1, p84-97, 14p

    Abstract (English): Social Accountability is a relatively new approach in medical education, Information about its implementation is scarce in the Eastern Mediterranean Region. The objective of this scoping review was to investigate the patterns and trends in reporting the social accountability (SA) of medical schools in the Eastern Mediterranean region (EMR). Using the Arksey and O'Malley approach, we conducted literature searches between 1995 and 2022 in the following databases: Scopus, Web of Sciences, CINAHL, PubMed, and Google Scholar using the search terms social accountability, medical school, faculty of medicine, Eastern Mediterranean Region, EMRO region. Using qualitative theme analysis, the extracted, coded, and analyzed data were reported. The screening of various databases revealed 164 articles, 26 articles were finally included in the review. The 26 included articles originated from only seven out of the 22 EMR countries: Iran, Sudan, Kingdom of Saudi Arabia (KSA), United Arab Emirates, Egypt, Morocco, and Pakistan. The articles included were categorized under six themes: defining the SA and compliance with SA values and concepts, accreditation, educational program, perceptions of faculty and students, admission of students, and measurement of social accountability. The publications related to SA from the EM regions countries revealed similarities with other parts of the world in that the SA concept is not effectively translated into real day-to-day activities in medical schools. More work is needed from leaders in education and health systems to examine SA enablers and improve the uptake of the concept. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): المحاسبة الاجتماعية هي نهج جديد نسبيا في التعليم الطبي، والمعلومات حول تنفيذه شحيحة في إقليم شرق المتوسط. كان الهدف من مراجعة هذا النطاق هو التحقيق في الأنماط والاتجاهات في الإبلاغ عن المحاسبة الاجتماعية لكليات الطب في منطقة شرق البحر الأبيض المتوسط. باستخدام نهج أركسي و أومالي، أجريت عمليات بحث في الأدب بين عامي 1995 و 2022 في قواعد البيانات التالية: "سكوبس" و "شبكة العلوم" و"سينهال" و "بابميد" و "قوقل العلمي" باستخدام مصطلحات البحث: المساءلة الاجتماعية، مدرسة الطب، كلية الطب، إقليم شرق المتوسط، منطقة المكتب الإقليمي لشرق المتوسط. باستخدام تحليل الموضوع النوعي، تم الإبلاغ عن البيانات المستخرجة والمشفرة والمحللة. كشف فحص قواعد البيانات المختلفة عن 164 مقالا، تم تضمين 26 مقالا أخيرا في المراجعة. المقالات الستة والعشرون المتضمنة نشأت من سبعة فقط من أصل 22 دولة في منطقة الشرق الأوسط: إيران والسودان والمملكة العربية السعودية والإمارات العربية المتحدة ومصر والمغرب وباكستان. تم تصنيف المقالات المدرجة تحت ستة محاور: تعريف المحاسبة الاجتماعية والامتثال لقيم ومفاهيم المحاسبة الاجتماعية، والاعتماد، والبرنامج التعليمي، وتصورات أعضاء هيئة التدريس والطلاب، وقبول الطلاب، وقياس المحاسبة الاجتماعية. كشفت المنشورات المتعلقة بالمساءلة الاجتماعية من دول منطقة شرق المتوسط عن أوجه تشابه مع أجزاء أخرى من العالم من حيث أن مفهومالمحاسبة الاجتماعية لم يتم ترجمته بشكل فعال إلى أنشطة يومية حقيقية في كليات الطب. هناك حاجة إلى مزيد من العمل من القادة في أنظمة التعليم والصحة لفحص عوامل تمكين المحاسبة الاجتماعية وتحسين استيعاب المفهوم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Taibah University Medical Sciences is the property of Elsevier B.V. and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    المصدر: Journal of Taibah University Medical Sciences, Vol 18, Iss 1, Pp 84-97 (2023)

    الوصف: الملخص: أهداف البحث: المحاسبة الاجتماعية هي نهج جديد نسبيا في التعليم الطبي، والمعلومات حول تنفيذه شحيحة في إقليم شرق المتوسط. كان الهدف من مراجعة هذا النطاق هو التحقيق في الأنماط والاتجاهات في الإبلاغ عن المحاسبة الاجتماعية لكليات الطب في منطقة شرق البحر الأبيض المتوسط. طرق البحث: باستخدام نهج أركسي و أومالي، أجريت عمليات بحث في الأدب بين عامي 1995 و 2022 في قواعد البيانات التالية: ''سكوبس'' و ''شبكة العلوم'' و''سينهال'' و ''بابميد'' و ''قوقل العلمي'' باستخدام مصطلحات البحث: المساءلة الاجتماعية، مدرسة الطب، كلية الطب، إقليم شرق المتوسط، منطقة المكتب الإقليمي لشرق المتوسط. باستخدام تحليل الموضوع النوعي، تم الإبلاغ عن البيانات المستخرجة والمشفرة والمحللة. النتائج: كشف فحص قواعد البيانات المختلفة عن 164 مقالا، تم تضمين 26 مقالا أخيرا في المراجعة. المقالات الستة والعشرون المتضمنة نشأت من سبعة فقط من أصل 22 دولة في منطقة الشرق الأوسط: إيران والسودان والمملكة العربية السعودية والإمارات العربية المتحدة ومصر والمغرب وباكستان. تم تصنيف المقالات المدرجة تحت ستة محاور: تعريف المحاسبة الاجتماعية والامتثال لقيم ومفاهيم المحاسبة الاجتماعية، والاعتماد، والبرنامج التعليمي، وتصورات أعضاء هيئة التدريس والطلاب، وقبول الطلاب، وقياس المحاسبة الاجتماعية. الاستنتاجات: كشفت المنشورات المتعلقة بالمساءلة الاجتماعية من دول منطقة شرق المتوسط عن أوجه تشابه مع أجزاء أخرى من العالم من حيث أن مفهومالمحاسبة الاجتماعية لم يتم ترجمته بشكل فعال إلى أنشطة يومية حقيقية في كليات الطب. هناك حاجة إلى مزيد من العمل من القادة في أنظمة التعليم والصحة لفحص عوامل تمكين المحاسبة الاجتماعية وتحسين استيعاب المفهوم. Abstract: Objectives: Social Accountability is a relatively new approach in medical education, Information about its implementation is scarce in the Eastern Mediterranean Region. The objective of this scoping review was to investigate the patterns and trends in reporting the social accountability (SA) of medical schools in the Eastern Mediterranean region (EMR). Methods: Using the Arksey and O'Malley approach, we conducted literature searches between 1995 and 2022 in the following databases: Scopus, Web of Sciences, CINAHL, PubMed, and Google Scholar using the search terms social accountability, medical school, faculty of medicine, Eastern Mediterranean Region, EMRO region. Using qualitative theme analysis, the extracted, coded, and analyzed data were reported. Results: The screening of various databases revealed 164 articles, 26 articles were finally included in the review. The 26 included articles originated from only seven out of the 22 EMR countries: Iran, Sudan, Kingdom of Saudi Arabia (KSA), United Arab Emirates, Egypt, Morocco, and Pakistan. The articles included were categorized under six themes: defining the SA and compliance with SA values and concepts, accreditation, educational program, perceptions of faculty and students, admission of students, and measurement of social accountability. Conclusions: The publications related to SA from the EM regions countries revealed similarities with other parts of the world in that the SA concept is not effectively translated into real day-to-day activities in medical schools. More work is needed from leaders in education and health systems to examine SA enablers and improve the uptake of the concept.

    وصف الملف: electronic resource

  4. 4
    دورية أكاديمية

    المصدر: Journal of Taibah University Medical Sciences; Jun2019, Vol. 14 Issue 3, p241-245, 5p

    Abstract (English): The objective of this communication is to describe the development, implementation, and evaluation of a pioneering online course about the social accountability of medical schools intended to develop the skills of academic staff at medical schools in the eastern Mediterranean region. This four-module course was developed using a six-step approach for curriculum development. Three faculty members with vast experience in social accountability delivered the course online through the MOODLE platform to participants. The content and appropriateness of the course were evaluated using Kirkpatrick's evaluation model, by offering a self-administered questionnaire that assesses the participants' opinions and feedback besides the analysis of the responses of the participants to the discussion points. Sixteen participants from four countries were admitted to the course. An overall 75% of the participants completed four modules. The mean number of online discussion threads was reported to be 36 responses per module. All participants regarded the course as having a clear take-home message. The majority agreed that the course introduced new concepts and corrected some of their misunderstandings about social accountability in medical schools. The main problems that participants experienced were time constraints and technical Internet problems. The application of the concept of social accountability in the day-to-day work of medical schools requires faculty to be informed and trained. The online course provides a flexible way to conduct faculty development programmes. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الهدف من هذا التواصل هو عرض تطوير، وتنفيذ، وتقييم دورة رائدة عبر الإنترنت لبناء قدرات الطاقم الأكاديمي في كليات الطب في منطقة شرق البحر المتوسط حول المحاسبة المجتمعية لكليات الطب. تم تطوير هذه الدورة المكونة من أربع وحدات باستخدام نهج الخطوات الست لتطوير المناهج. أعطيت الدورة عبر الإنترنت من خلال منصة "موودل" إلى الأوساط الأكاديمية المشاركة من قبل ثلاثة من أعضاء هيئة التدريس من ذوي الخبرة في المحاسبة المجتمعية. تم تقويم محتويات ومدى ملاءمة الدورة باستخدام نموذج تقييم "كيرك باتريك" من خلال استبانة تعبأ ذاتيا وتقييم آراء المشاركين وتغذيتهم الراجعة. تم قبول ١٦ مشاركا من أربعة بلدان في الدورة. أكمل ما يصل إلى ٧٥٪ من المشاركين أربع وحدات. كان متوسط عدد مواضيع المناقشة عبر الإنترنت هو ٣٦ استجابة لكل وحدة. واعتبر جميع المشاركين أن الدورة تحتوي على رسالة واضحة، ووافق الأغلبية على أن الدورة قدمت لهم مفاهيم جديدة وصححت بعض سوء فهمهم بشأن المحاسبة المجتمعية لكليات الطب. كانت المشاكل الرئيسة التي واجهها المشاركين هي ضيق الوقت ومشاكل الإنترنت التقنية. يحتاج تطبيق مفهوم المحاسبة المجتمعية في العمل اليومي لكليات الطب إلى أن يكون أعضاء هيئة التدريس على علم ويتم تدريبهم. توفر الدورة عبر الإنترنت طريقة مرنة لإجراء برامج لتطوير أعضاء هيئة التدريس. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Taibah University Medical Sciences is the property of Elsevier B.V. and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: Taha MH; College of Medicine and Medical Education Centre, University of Sharjah, United Arab Emirates., Abdalla ME; Faculty of Education and Health Sciences, School of Medicine, University of Limerick, Limerick., Saleh Wadi MM; Department of Medical Education, College of Medicine, Qassim University., Khalafalla HE; Department of Family and Community Medicine, Jazan University, KSA., Akbarilakeh M; Center for Educational Research in Medical Sciences (CERMS), Department of Medical Education, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.

    المصدر: Journal of Taibah University Medical Sciences [J Taibah Univ Med Sci] 2022 Aug 28; Vol. 18 (1), pp. 84-97. Date of Electronic Publication: 2022 Aug 28 (Print Publication: 2023).

    نوع المنشور: Journal Article

    بيانات الدورية: Publisher: Taibah University Country of Publication: Saudi Arabia NLM ID: 101621911 Publication Model: eCollection Cited Medium: Internet ISSN: 1658-3612 (Electronic) Linking ISSN: 16583612 NLM ISO Abbreviation: J Taibah Univ Med Sci Subsets: PubMed not MEDLINE

    مستخلص: Objectives: Social Accountability is a relatively new approach in medical education, Information about its implementation is scarce in the Eastern Mediterranean Region. The objective of this scoping review was to investigate the patterns and trends in reporting the social accountability (SA) of medical schools in the Eastern Mediterranean region (EMR).
    Methods: Using the Arksey and O'Malley approach, we conducted literature searches between 1995 and 2022 in the following databases: Scopus, Web of Sciences, CINAHL, PubMed, and Google Scholar using the search terms social accountability, medical school, faculty of medicine, Eastern Mediterranean Region, EMRO region. Using qualitative theme analysis, the extracted, coded, and analyzed data were reported.
    Results: The screening of various databases revealed 164 articles, 26 articles were finally included in the review. The 26 included articles originated from only seven out of the 22 EMR countries: Iran, Sudan, Kingdom of Saudi Arabia (KSA), United Arab Emirates, Egypt, Morocco, and Pakistan. The articles included were categorized under six themes: defining the SA and compliance with SA values and concepts, accreditation, educational program, perceptions of faculty and students, admission of students, and measurement of social accountability.
    Conclusions: The publications related to SA from the EM regions countries revealed similarities with other parts of the world in that the SA concept is not effectively translated into real day-to-day activities in medical schools. More work is needed from leaders in education and health systems to examine SA enablers and improve the uptake of the concept.
    (© 2022 [The Author/The Authors].)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    المصدر: Journal of Taibah University Medical Sciences, Vol 14, Iss 3, Pp 241-245 (2019)

    مصطلحات موضوعية: Medicine (General), R5-920

    الوصف: الملخص: أهداف البحث: الهدف من هذا التواصل هو عرض تطوير، وتنفيذ، وتقييم دورة رائدة عبر الإنترنت لبناء قدرات الطاقم الأكاديمي في كليات الطب في منطقة شرق البحر المتوسط حول المحاسبة المجتمعية لكليات الطب. طرق البحث: تم تطوير هذه الدورة المكونة من أربع وحدات باستخدام نهج الخطوات الست لتطوير المناهج. أعطيت الدورة عبر الإنترنت من خلال منصة ''موودل'' إلى الأوساط الأكاديمية المشاركة من قبل ثلاثة من أعضاء هيئة التدريس من ذوي الخبرة في المحاسبة المجتمعية. تم تقويم محتويات ومدى ملاءمة الدورة باستخدام نموذج تقييم ''كيرك باتريك'' من خلال استبانة تعبأ ذاتيا وتقييم آراء المشاركين وتغذيتهم الراجعة. النتائج: تم قبول ١٦ مشاركا من أربعة بلدان في الدورة. أكمل ما يصل إلى ٧٥٪ من المشاركين أربع وحدات. كان متوسط عدد مواضيع المناقشة عبر الإنترنت هو ٣٦ استجابة لكل وحدة. واعتبر جميع المشاركين أن الدورة تحتوي على رسالة واضحة، ووافق الأغلبية على أن الدورة قدمت لهم مفاهيم جديدة وصححت بعض سوء فهمهم بشأن المحاسبة المجتمعية لكليات الطب. كانت المشاكل الرئيسة التي واجهها المشاركين هي ضيق الوقت ومشاكل الإنترنت التقنية. الاستنتاجات: يحتاج تطبيق مفهوم المحاسبة المجتمعية في العمل اليومي لكليات الطب إلى أن يكون أعضاء هيئة التدريس على علم ويتم تدريبهم. توفر الدورة عبر الإنترنت طريقة مرنة لإجراء برامج لتطوير أعضاء هيئة التدريس. Abstract: Objectives: The objective of this communication is to describe the development, implementation, and evaluation of a pioneering online course about the social accountability of medical schools intended to develop the skills of academic staff at medical schools in the eastern Mediterranean region. Methods: This four-module course was developed using a six-step approach for curriculum development. Three faculty members with vast experience in social accountability delivered the course online through the MOODLE platform to participants. The content and appropriateness of the course were evaluated using Kirkpatrick's evaluation model, by offering a self-administered questionnaire that assesses the participants' opinions and feedback besides the analysis of the responses of the participants to the discussion points. Results: Sixteen participants from four countries were admitted to the course. An overall 75% of the participants completed four modules. The mean number of online discussion threads was reported to be 36 responses per module. All participants regarded the course as having a clear take-home message. The majority agreed that the course introduced new concepts and corrected some of their misunderstandings about social accountability in medical schools. The main problems that participants experienced were time constraints and technical Internet problems. Conclusion: The application of the concept of social accountability in the day-to-day work of medical schools requires faculty to be informed and trained. The online course provides a flexible way to conduct faculty development programmes. الكلمات المفتاحية: المحاسبة المجتمعية, التدريب, عبر الإنترنت, شرق البحر المتوسط, Keywords: Eastern Mediterranean, Online, Social accountability, Training

    وصف الملف: electronic resource

  7. 7

    المصدر: Journal of Taibah University Medical Sciences. 18(1)

    مصطلحات موضوعية: General Medicine

    الوصف: Social Accountability is a relatively new approach in medical education, Information about its implementation is scarce in the Eastern Mediterranean Region. The objective of this scoping review was to investigate the patterns and trends in reporting the social accountability (SA) of medical schools in the Eastern Mediterranean region (EMR).Using the Arksey and O'Malley approach, we conducted literature searches between 1995 and 2022 in the following databases: Scopus, Web of Sciences, CINAHL, PubMed, and Google Scholar using the search terms social accountability, medical school, faculty of medicine, Eastern Mediterranean Region, EMRO region. Using qualitative theme analysis, the extracted, coded, and analyzed data were reported.The screening of various databases revealed 164 articles, 26 articles were finally included in the review. The 26 included articles originated from only seven out of the 22 EMR countries: Iran, Sudan, Kingdom of Saudi Arabia (KSA), United Arab Emirates, Egypt, Morocco, and Pakistan. The articles included were categorized under six themes: defining the SA and compliance with SA values and concepts, accreditation, educational program, perceptions of faculty and students, admission of students, and measurement of social accountability.The publications related to SA from the EM regions countries revealed similarities with other parts of the world in that the SA concept is not effectively translated into real day-to-day activities in medical schools. More work is needed from leaders in education and health systems to examine SA enablers and improve the uptake of the concept.المحاسبة الاجتماعية هي نهج جديد نسبيا في التعليم الطبي، والمعلومات حول تنفيذه شحيحة في إقليم شرق المتوسط. كان الهدف من مراجعة هذا النطاق هو التحقيق في الأنماط والاتجاهات في الإبلاغ عن المحاسبة الاجتماعية لكليات الطب في منطقة شرق البحر الأبيض المتوسط.باستخدام نهج أركسي و أومالي، أجريت عمليات بحث في الأدب بين عامي 1995 و 2022 في قواعد البيانات التالية: "سكوبس" و "شبكة العلوم" و"سينهال" و "بابميد" و "قوقل العلمي" باستخدام مصطلحات البحث: المساءلة الاجتماعية، مدرسة الطب، كلية الطب، إقليم شرق المتوسط، منطقة المكتب الإقليمي لشرق المتوسط. باستخدام تحليل الموضوع النوعي، تم الإبلاغ عن البيانات المستخرجة والمشفرة والمحللة.كشف فحص قواعد البيانات المختلفة عن 164 مقالا، تم تضمين 26 مقالا أخيرا في المراجعة. المقالات الستة والعشرون المتضمنة نشأت من سبعة فقط من أصل 22 دولة في منطقة الشرق الأوسط: إيران والسودان والمملكة العربية السعودية والإمارات العربية المتحدة ومصر والمغرب وباكستان. تم تصنيف المقالات المدرجة تحت ستة محاور: تعريف المحاسبة الاجتماعية والامتثال لقيم ومفاهيم المحاسبة الاجتماعية، والاعتماد، والبرنامج التعليمي، وتصورات أعضاء هيئة التدريس والطلاب، وقبول الطلاب، وقياس المحاسبة الاجتماعية.كشفت المنشورات المتعلقة بالمساءلة الاجتماعية من دول منطقة شرق المتوسط عن أوجه تشابه مع أجزاء أخرى من العالم من حيث أن مفهومالمحاسبة الاجتماعية لم يتم ترجمته بشكل فعال إلى أنشطة يومية حقيقية في كليات الطب. هناك حاجة إلى مزيد من العمل من القادة في أنظمة التعليم والصحة لفحص عوامل تمكين المحاسبة الاجتماعية وتحسين استيعاب المفهوم.