يعرض 1 - 10 نتائج من 28 نتيجة بحث عن 'الحديث غريب.', وقت الاستعلام: 1.38s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    المصدر: Journal of the College Of Basic Education; Feb2024, Vol. 30 Issue 123, p221-226, 6p

    Abstract (English): The narrations of Al-Hafiz Ahmed bin Sinan bin Asad bin Haban in the six books_ an analytical study_ it became clear from the study of his life that he is one of the imams of hadith, the trustworthy memorizers, and he was the imam of the people of his time. Aaron, I studied his narrations (35) A hadith in the six books, and that is by extracting it from its original sources, then studying the men of attribution, then judging the attribution of the hadith after examining the words of the scholars of al-Jarh and at-Ta’deel, showing after that what is in the hadiths of strange hadiths and the meanings of vocabulary from books of strange hadiths and dictionaries of the language, then explaining the hadiths In general, from the books of explanations, then he mentioned the benefits deduced from the hadith, and the research plan was as follows: The research plan was as follows: The first topic: Fadila Talha: In it: The first requirement: Graduation The second requirement: studying the chain of transmission, the third requirement: judging the hadith, and the fourth requirement: the overall meaning of the hadith. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): حديث من مرويات الحافظ احمد بن سنان بن اسد بن حبان في الكتب الستة دراسة تحليلية تبين من دراسة حياته انه من أئمة الحديث الحفاظ الثقات وكان إمام أهل زمانه، روى عن عبد الرحمن بن مهدي، وزيد بن الحباب، ووهب بن جرير، وحماد بن أسامه، ويزيد بن هارون قمت بدراسة مروياته البالغة (35) حديث في الكتب الستة، وذالك بتخريجها من مصادرها الأصلية، ثم دراسة رجال الأسناد، ثم الحكم على إسناد الحديث بعد النظر في قول علماء الجرح والتعديل، مبينتا بعد ذالك ما في الأحاديث من غريب الحديث ومعاني المفردات من كتب غريب الحديث ومعاجم للغة ثم شرح الأحاديث بشكل مجمل منكتب الشروح، ثم ذكر الفوائد المستنبطة من الحديث، وكانت خطة البحث كالاتي : المبحث الأول : فضيلة طلحة وفيه : المطلب الأول : التخريج والمطلب الثاني : دراسة رجال الأسناد و المطلب الثالث: الحكم على الحديث والمطلب الرابع : المعنى الإجمالي للحديث. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of the College Of Basic Education is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Narratives of Imam Ibrahim bin Muhammad bin Al-Muntasher (may God have mercy on him) in Sunan Abi Dawood (analytical study). (English)

    المؤلفون: زينب محسة هاشم

    المصدر: Journal of the College Of Basic Education; Sep2022, Vol. 28 Issue 116, p367-395, 29p

    مصطلحات موضوعية: MERCY of God, HADITH, ASCETICISM, GOD, SCHOLARS

    Abstract (English): The narratives of Imam Ibrahim bin Muhammad bin Al-Muntasher - may God have mercy on him - in Sunan Abi Dawood - an analytical study - it was found through the study of his life that he was one of the great followers of the followers as he was quoted from the followers who narrated on the authority of the Companions, may God be pleased with them, He is one of the scholars of Kufa and their asceticism, as he was a pious ascetic despite his frequent mention of God Almighty. He studied at the hands of the followers and their followers who transmitted hadiths from the Companions, may God be pleased with them. I extracted hadiths from their original sources, then studied the men of chain of transmission and then judged the chain of transmission of the hadith by looking at the The sayings of the scholars of wound and modification, Explaining after that the categories of isnad, and defining the strange words from the books of the strange hadith, then explaining the hadiths in the overall sense from the books of explanations, then I mentioned the benefits deduced from the hadith then the conclusion. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الله مرويات الإمام إبراهيم بن محمد بن المنتشر _ رحمه الله _ في سنن أبي داود _ دراسة تحليلية . تبين من خلال دراسة حياته أنه من كبار أتباع التابعين حيث نقل عن التابعين الذين رووا عن الصحابة رضي عنهم ، وهو من علماء الكوفة وزهادهم حيث كان زاهداً ورعاً مع كثرة ذكره الله تعالى ، تتلمذ على يد التابعين واتباعهم الذين نقلوا الحديث عن الصحابة رضي الله عنهم ، قمت بتخريج الأحاديث من مصادرها الأصلية ، ثم دراسة رجال الإسناد ثم الحكم على إسناد الحديث من خلال النظر في أقوال علماء الجرح والتعديل ، مبيناً بعد ذلك لطائف الإسناد، والتعريف بالألفاظ الغريبة من كتب غريب الحديث ، ثم شرح الأحاديث بالمعنى الإجمالي من كتب الشروح ، ثم ذكرت الفوائد المستنبطة من الحديث، ثم الخاتمة والمصادر . الكلمات البحث. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of the College Of Basic Education is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3

    المصدر: journal of the college of basic education. 25:644-688

    الوصف: تمثل الصناعة الحديثة قاعدة من قواعد التقدم السياسي والاقتصادي , لهذا ليس من الغريب ان تنال اعجاباً واهتماماً عند أغلب الدول ومنها العراق , أيماناً منها بأن استخدام التكنولوجيا الحديثة في حقل التصنيع للغذاء يؤدي بسهولة الى رفع مستوى المعيشة" وتوفير المنتجات الغذائية كسلع أساسية تطمح اليه كل الشعوب لغرض تحقيق الاكتفاء الذاتي والاستغناء عن استيرادها من الخارج , كما انها تسهم في توفير فرص العمل وتعزز الاساس الاقتصادي للمدن في المحافظات لأن أغلب المواد الخام التي تدخل في صناعتها هي منتجات زراعية , فضلاً عن تنويع مصادر الدخل والاستهلاك وتحقيق الاستخدام الامثل للموارد المادية" والبشرية

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The beauty of the strange form in digital child drama. (English)

    المؤلفون: حممد هادي أرحيم

    المصدر: Journal of the College Of Basic Education; 2022, Vol. 28 Issue 114, Part 2, p411-434, 24p

    Abstract (English): Among the vies of technology and its revolutionary diffusion into amodern digital technology, different, extraneous, familiar or not forms which considered a logical development for such revolutionary diffusion in all aspects. Besides, it has brought the invension of new terms such as the process of cloning animals and even the ambition to get into the human cloning . This can be real with the existing of digital technology with all its different extraneous forms shaped by dancing, singing and super adventures in different behaviours that may get attension to . So, everything will be possible in the world as in art, especially cinema and television with the use of pixels which are the most important element in the digital photo or view, these give a flash and clearness for photos when increasing in number and vice versa. As a matter of fact, we can say that digital photo connected with pixwls. The problem of the study shed light on the creativity for it has the ability to create everytyhing beautifully, besides, the notional and scientific increasing that world witnessed recently. All these achievements existed to serve the extraneous digital works created for children taken from scientific proposed and extraneous fancy. The researcher has formulated the hypothesis of the study by the following question . What are the aesthentics features of the extraneous form in the digital movies addressed for children. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): من بين تنافس التكنولوجيا وانتشارها الثوري في التكنولوجيا الرقمية الحديثة ، أشكال مختلفة ، غريبة ، مألوفة أو غير مألوفة والتي تعتبر تطوراً منطقياً لهذا الانتشار الثوري في جميع الجوانب. إلى جانب ذلك ، فقد جلبت اختراع مصطلحات جديدة مثل عملية استنساخ الحيوانات وحتى الطموح للوصول إلى الاستنساخ البشري. يمكن أن يكون هذا حقيقيًا مع وجود التكنولوجيا الرقمية بجميع أشكالها الخارجية المختلفة التي تم تشكيلها من خلال الرقص والغناء والمغامرات الخارقة في سلوكيات مختلفة قد تحظى بالاهتمام. لذا ، كل شيء سيكون ممكنًا في العالم كما في الفن ، وخاصة السينما والتلفزيون باستخدام البكسلات التي تعد أهم عنصر في الصورة الرقمية أو العرض ، فهذه تعطي وميضًا ووضوحًا للصور عند زيادة العدد والعكس صحيح. .في واقع الأمر ، يمكننا القول أن الصورة الرقمية مرتبطة بـ pixwls.وقد سلطت مشكلة الدراسة الضوء على الإبداع لأنه قادر على خلق كل شيء بشكل جميل ، إلى جانب الزيادة النظرية والعلمية التي شهدها العالم مؤخرًا. كل هذه الإنجازات وُجدت لخدمة الأعمال الرقمية الدخيلة التي تم إنشاؤها للأطفال المأخوذة من التخيلات العلمية المقترحة والغريبة. صاغ الباحث فرضية الدراسة بالسؤال التالي.ما هي السمات الجمالية للشكل الدخيل في الأفلام الرقمية الموجهة للأطفال. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of the College Of Basic Education is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5

    المصدر: journal of the college of basic education. 28:367-395

    الوصف: مرويات الإمام إبراهيم بن محمد بن المنتشر _ رحمه الله _ في سنن أبي داود _ دراسة تحليلية _ تبين من خلال دراسة حياته أنه من كبار أتباع التابعين حيث نقل عن التابعين الذين رووا عن الصحابة رضي الله عنهم ، وهو من علماء الكوفة وزهادهم حيث كان زاهداً ورعاً مع كثرة ذكره لله تعالى ، تتلمذ على يد التابعين واتباعهم الذين نقلوا الحديث عن الصحابة رضي الله عنهم ، قمت بتخريج الأحاديث من مصادرها الأصلية ، ثم دراسة رجال الإسناد ثم الحكم على إسناد الحديث من خلال النظر في أقوال علماء الجرح والتعديل ، مبيناً بعد ذلك لطائف الإسناد، والتعريف بالألفاظ الغريبة من كتب غريب الحديث ، ثم شرح الأحاديث بالمعنى الإجمالي من كتب الشروح ، ثم ذكرت الفوائد المستنبطة من الحديث، ثم الخاتمة والمصادر .

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: This research is one of the topics of linguistics, in which it triesto reveal the secrets and mysteries of the language of theprogramming of the body's diverse language in man through thenoble Prophet's Hadiths which were narrated from the NobleProphet, which started with a summary and introductions anddefinition of linguistic programming language and terminology,And the role of linguistic programming in the language of thebody, which shortened our research on the movement of thehead and eye and hand and legs, and concluded the researchwith the most important results, and the list of sources. Theresearchers used to stand in the preface to some of the termsmentioned in the title of the research; to clarify that in thisresearch we do not need to stand in two cases are the meaningof language and body. (English)

    المؤلفون: أحمد خلف الدراجي

    المصدر: Journal of the College Of Basic Education; 2019, Vol. 25 Issue 103, p698-736, 39p

  7. 7
    دورية أكاديمية

    المصدر: Journal of the College Of Basic Education; Mar2023, Vol. 29 Issue 118, p986-998, 13p

    Abstract (English): The aim of the current research is to study the effect of blended learning in improving the transitional speed and teaching the skill of rolling in football for students of the second intermediate grade, through the preparation of an educational program and it was presented to the experts. In the second chapter, it included theoretical studies, and the third chapter included field research procedures, as the research community was chosen by the intentional method from the students of the Baghdad Education Schools, Al-Rusafa, the third - Al-Amana Intermediate School for Boys - the second grade average, as the total research community reached (179) students, divided into (5) As for the research sample, the researcher conducted a lottery to choose (20) students from them in a random way, and after arranging them in ascending order, they were divided in a systematic random way into two groups (experimental and control) and by (10) students from Division (A) as an experimental group and (10) Students from room (B) as a control group The educational program was applied to the experimental research sample and lasted for eight weeks, with two educational units per week, thus the total educational units amounted to (16) educational units, and then the researchers conducted post tests for the experimental and control groups. Separately, the results were treated statistically between the post tests of the experimental and control groups. The results of the tests showed that there were significant differences between the results of the pre and post tests for the control and experimental groups, and the emergence of significant differences between the results of the post tests for the experimental and control groups in favor of the results of the post tests. The results of the study were presented and discussed. In the fifth chapter, the conclusions reached by the two researchers were presented by showing an effective impact on the impact of blended learning in improving the transitional speed and teaching the skill of rolling football for second-grade students. It was recommended to conduct similar studies with different games and different age groups. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث الحالية الى دراسة اثر التعليم المدمج في تحسين السرعة الانتقالية وتعليم مهارة الدحرجة بكرة القدم لطلبة الصف الثاني المتوسط، وذلك من خلال اعداد برنامجا تعليميا وتم عرضه على الخبراء وتم انتقاء المبادئ التي تتلائم مع درس التربية الرياضية وبالخصوص في لعبة كرة القدم . في الفصل الثاني اشتمل دراسات نظرية و الفصل الثالث اشتمل على اجراءات البحث الميدانية اذ اختير مجتمع البحث بالطريقة العمدية من طلاب مدارس تربية بغداد الرصافة الثالثة - متوسطة ألامناء للبنين- الصف الثاني متوسط ، اذ بلغ مجتمع البحث الكلي (179) طالبا، موزعين على (4) شعب اما فيما يخص عينة البحث قام الباحث بأجراء القرعة لاختيار (20) طالباً منهم بالطريقة العشوائية، وبعد ترتيبهم تصاعدياً تم تقسيمهم بالطريقة العشوائية المنتظمة الى مجموعتين (تجريبية وضابطة) وبواقع (10) طالبا من الشعبة (أ) كمجموعة تجريبية و (10) طالباً من القاعة (ب) كمجموعة ضابطة طبق البرنامج التعليمي على عينة البحث التجريبية واستمر لمدة ثمان اسابيع بواقع وحدتين تعليميتين بالاسبوع بذلك بلغ مجموع الوحدات التعليمية (16) وحدة تعليمة ومن ثم قام الباحثان باجراء الاختبارات البعدية للمجموعتين التجريبية والضابطة وفي الفصل الرابع تمت معالجة النتائج احصائيا بين الاختبارات القبلية والبعدية لكل مجموعة تجريبية وضابطة على حدة وتمت معالجة النتائج احصائيا بين الاختبارات البعدية للمجوعتين التجريبية والضابطة وتبين من نتائج الاختبارات وجود فروق معنوية بين نتائج الاختبارات القبلية والبعدية للمجموعتين الضابطة والتجريبية وظهور فروق معنوية بين نتائج الاختبارات البعدية للمجموعتين التجريبية والضابطة ولصالح نتائج الاختبارات البعدية . وتم عرض نتائج الدراسة ومناقشتها وفي الفصل الخامس تم عرض الاستنتاجات التي توصل لها الباحثان وذلك بظهور تاثيرا فاعلا اثر التعليم المدمج في تحسين السرعة الانتقالية وتعليم مهارة الدحرجة بكرة القدم لطلبة الصف الثاني لطلاب وتم التوصية باجراء دراسات مماثلة بالعاب مختلفة وفئات عمرية مختلفة . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of the College Of Basic Education is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: د.جاسن هحود جسام

    المصدر: Journal of the College Of Basic Education; 2019, Vol. 25 Issue 103, p773-826, 54p

    Abstract (English): The aim of this research is to construct a proposed training program based on the analytical approach to develop short story writing skills among fifth graders. To achieve this، the researcher prepared a questionnaire to identify the short story writing skills، as well as an initial questionnaire to identify the subjects of the program (educational objectives، content، teaching aids، teaching methods، assessment) After confirming the answers to the experience، the researcher reached the skills of writing the story، and also reached the final paragraphs of the program after verifying its validity and stability using statistical means (Pearson correlation coefficient، weighted average، percent weight، Kay equation، Cooper equation). The researcher presented the final program to a group of experts to judge the validity of the objectives of the program and its activities and educational means and methods of teaching accredited and the time required to implement it، and the results obtained approval for the clarity of language and comprehensiveness and reality and the possibility of application. In light of this، the researcher recommended the following recommendations: 1 - the need to keep up with the teachers of Arabic language and its courses of development in the curricula and trends of modern teaching. 2 - The need to use different teaching methods when teaching literature and texts in the secondary stages، especially with regard to creative writing. To complete the research، the researcher suggested: 1- Study the program by a specialized committee in the Ministry of Education for future application. 2. Develop the program at the time level، to take a broader range commensurate with the conditions of teachers and students. 3 - Application of the proposed training program on a selected sample of fifth grade students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يرمي ىذا البحث بناء برنامج تدريبي مقترح عمى وفق المنيج التحميمي لتنمية ميا ا رت كتابة القصة القصيرة عند طمبة الصف الخامس الادبي. ولتحقيق ذلك اعد الباحث استبانة لتحديد ميا ا رت كتابة القصة القصيرة، وكذلك استبانة اولية لتحديد فق ا رت البرنامج )الاىداف التعميمية، المحتوى، الوسائل التعميمية، ط ا رئق التدريس، التقويم( وبعد التأكد من اجابات الخب ا رت توصل الباحث الى ميا ا رت كتابة القصة، وتوصل ايضاً الى الفق ا رت النيائية لمبرنامج بعد ان تأكد من صدقيا وثباتيا بأستعمال الوسائل الاحصائية )معامل ارتباط بيرسون، الوسط المرجح، الو زن المئوي، معادلة مربع كأي، معادلة اتفاق الخب ا رء)كوبر((. عرض الباحث البرنامج بصيغتو النيائية عمى مجموعة من الخب ا رء لمحكم عمى مدى صلاحية اىداف البرنامج وانشطتو ووسائمو التعميمية وط ا رئق تدريسو المعتمدة والمدة الزمنية اللازمة لتنفيذه، وكانت النتائج حصول الموافقة لوضوح لغتو وشموليتو وواقعيتو وامكانية تطبيقو. وفي ضوء ذلك اوصى الباحث بالتوصيات الاتية:- 1 ضرورة مواكبة مدرسي المغة العربية ومدرساتيا لمتطور الحاصل في المناىج والاتجاىات الحديثة لمتدريس. -2 ضرورة استعمال ط ا رئق تدريسية متنوعة عند تدريس مادة الادب والنصوص في الم ا رحل الثانوية، وخاصة فيما يتعمق بالكتابة الابداعية. واستكمالاً لمبحث اقترح الباحث:- -1 د ا رسة البرنامج من قبل لجنة مختصة في و ا زرة التربية وذلك لتطبيقو مستقبلاً. -2 تطوير البرنامج عمى المستوى الزمني، ليأخذ مدى اوسع يتناسب وظروف المدرسين والطمبة. -3 تطبيق البرنامج التدريبي المقترح عمى عينة مختارة من طمبة الصف الخامس الادبي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of the College Of Basic Education is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    المصدر: Journal of the College Of Basic Education; 2019, Vol. 25 Issue 103, p127-166, 40p

    Abstract (English): The research is divided into two chapters: The introduction presented an optional reason for the subject, as explained in the research plan The first topic mentioned the life of Imam Abu Sahl al- Abiordi (may Allaah have mercy on him) and divided it into five demands. The first requirement is his birth, his name and his surname. The second requirement is his origin, the third requirement: his elders and disciples. The second topic: I mentioned the jurisprudential views of Imam Abi Sahl al-Abiordi (may Allaah have mercy on him), and it has three issues: The first question is the words in the marriage contract, and the second is the theft of the money buried in the desert. Findings. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): توزع البحث عمى مقدمة ومبحثين وخاتمة : فالمقدمة, بينت فييا سبب اختياري لمموضوع, كما وضحت فييا خطة البحث أما المبحث الأول فذكرت فيو حياة الإمام أبي سيل الأبيوردي رحمو الله, وقسمتو عمى خمسة مطالب, المطمب الأول: ولادتو وأسمو ولقبو, المطمب الثاني: نشأتو, المطمب الثالث: شيوخو وتلبميذه, المطمب ال ا ربع: رواياتو وأقوال العمماء فيو, المطمب الخامس: وفاتو. أما المبحث الثاني: فذكرت فيو الآ ا رء الفقيية للئمام أبي سيل الأبيوردي رحمو الله, وفيو ثلبث مسائل: المسألة الأولى: ألفاظ في عقد النكاح, والمسألة الثانية: سرقة المال المدفون في الصح ا رء, والمسألة الثالثة: التموط بالغلبم الممموك, أما الخاتمة, فقد بينت فييا أىم النتائج التي توصمت إلييا . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of the College Of Basic Education is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    المصدر: Journal of the College Of Basic Education; 2019, Vol. 2 Issue 2, p600-613, 14p

    Abstract (Arabic): مما لايقبله عقلُ عاقل ويستغرب منه كل ذي بصيرةٍ حية أن يتخذ الانسان الذي كرمه الله وفضلهُ على كثير من خلقه كما في قوله تعالى (وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَ ر وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا ( )الإسراء: ٧٠ ) هذا العدو اللعين الذي ما فتيء منذ ان طردهُ الله من رحمته وهو يحمل الشر والسوء لابن آدم رباً وولياً يسير على خطاه ويمتثل أوامره على الرغم من تحذير رب العزة والجلال من أفعال هذا الخبيث وأول تحذير جاء لأبينا آدم عليه السلام إذ قال تعالى) فَقُلْنَا يَا آدَمُ إِنَّ هَٰذَا عَدُوٌّ لَّكَ وَ لِزَوْجِكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَ ى ()طه: ١١٧ ) كما حذر ذريته من عداوته فعليها أن لا تأمن شرَّه الذي يجري في انفاسه اللعينة وان تتخذه عدواً دائماً إذ قال تعالى) إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوه عَدُ وًّا ( )فاطر: ٦ ) فلا يُقبل من عاقل ان يلجأ لعدوه كي يُعينه على أمر من أمور الدنيا فما بالنا بهذا العدو الذي أخذ العهد على نفسه بأن جعل شغلهُ الشاغل إيقاع الانسان في الضلال وابعادهِ عن طريق التوحيد لخالقه فهو كاذبٌ في كل وعوده واقواله إذ قالَ عزَّ من قائل)يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيهِمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًّا ()النساء: ١٢٠ ( واول عهد نقضهُ عهدهِ لآدم وحواء عليهما السلام بعد قَسَمِهِ على هذا العهد إذ قال تعالى) فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِن سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ . وَقَاسَمَهُمَا إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ . فَدَلَّاهُمَا بِغُرُو ر فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَ ا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَ ةِ وَأَقُل لَّكُمَا إِنَّ ٢٢ ( وعلى الرغم من التحذير الآلهي لبني البشر من – الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ ( )الأعراف: ٢٠ عداوة إبليس إلا إن بعض الاقوام عبدت هذا اللعين واشركتهُ برب الارض والسماء .وهو ماسنبينه في [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of the College Of Basic Education is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)