يعرض 1 - 5 نتائج من 5 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 1.81s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: Tarek Belhadj

    المصدر: King Abdulaziz University, Islamic Economics Institute., Journal of King Abdulaziz University: Islamic Economics. 25(2):79-115

    الوصف: In this article, we have discussed the main stages undergone by the marketing thought until it arrived to its modern concept. And by sitting those stages in consideration and analysis, we provided some critical comments. We have tried through which to highlight an important feature in the modern marketing system, which is the change of concepts and principles based on, depending on the economic and social transformations witnessed by the Western societies and crises experienced by the capitalist system. This what makes it - from our point of view - lacks the consistency and stability. From that, we have tried to provide an Islamic perspective on marketing, based on the fixed principles of justice and equity, and on general assets find its firm roots in the spiritual, ethical and legislative values of our religion, where we have suggested a definition of the concept of Islamic Marketing. لقد استعرضنا في هذه الورقة أهم المراحل التي مر بها الفكر التسويقي الوضعي حتى وصل إلى مفهومه الحديث، حيث استوقفنا النظر والتحليل لتلك المراحل عند بعض الملاحظات النقدية، حاولنا من خلالها إبراز سمة مهمة في النظام التسويقي الوضعي وهي تغير المفاهيم والمبادئ التي يقوم عليها تبعًا للتحولات الاقتصادية والاجتماعية التي شهدتها المجتمعات الغربية، والأزمات التي مر بها النظام الرأسمالي، وهو ما يفقده - من وجهة نظرنا- صفة الثبات والاستقرار، وانطلاقا من ذلك حاولنا تقديم إطار لممارسة التسويق وفق منهج الإسلام القائم على مبادئ ثابتة من العدالة والإنصاف، وعلى أصول عامة تجد جذورها الراسخة في القيم العقدية، والأخلاقية والتشريعية التي ينضح بها ديننا الحنيف، حيث اقترحنا تعريفا لمفهوم التسويق الإسلامي

  2. 2
    دورية أكاديمية

    المصدر: King Abdulaziz University, Islamic Economics Institute., Journal of King Abdulaziz University: Islamic Economics. 21(1):27-46

    الوصف: Islamic marketing ethics combines the principle of value maximisation with the principles of equity and justice for the welfare of the society. Adherence to the Islamic ethics in the Islamic banking industry can help elevate the standards of both behaviour and living of bankers and customers alike. In a rapidly changing marketing environment the need to be customer-focused has never been as important as it is today. At present where customers are becoming more demanding and increasingly mobile between competing financial providers, being customer-focussed is not enough. Islamic banks and more specifically their customer-contact employees (customer relation advisers or officers) need to be perceived by their customers as being Islamic. This study represents an initial step in analysing the role of Islamic ethical sales behaviour as it may be perceived by the customers of Islamic Banks. تجمع القيم الإسلامية للتسويق بين مبدأ تعظيم القيمة ومبادئ الإنصاف والعدالة في تحقيق رفاه المجتمع. وتطبيق القيم الإسلامية في المصارف الإسلامية يمكن أن يساعد على رفع مستويات المعيشة والسلوك لدى الصيارفة والعملاء على حد سواء. وفي ظل التغير السريع للبيئة التسويقية أصبح من الضروري التركيز على العملاء لكسب رضاهم بقدر لم يسبق له مثيل من قبل. وفي الوقت الحاضر حيث أصبح العملاء أكثر إلحاحا في طلباتهم، وأكثر تنقلا بين المتنافسين من مقدمي الخدمات المالية، لم يعد التركيز على العميل وحده كافيا، إذ على البنوك الإسلامية أو على القائمين على الاتصال بالعملاء (مسؤولي العلاقات مع العملاء) تحديدًا أن ينظر إليهم من طرف عملائهم بأن أعمالهم متوافقة مع الشريعة الإسلامية. تمثل هذه الدراسة خطوة أولية في تحليل دور القيم الإسلامية وأثرها على سلوكيات البيع كما يتصورها عملاء المصارف الإسلامية.

  3. 3
    دورية أكاديمية

    المصدر: King Abdulaziz University, Islamic Economics Institute., Journal of King Abdulaziz University: Islamic Economics. 12(1):3-57

    الوصف: This study investigated the way of practicing the marketing activities by Saudi Finns from an Islamic point of view. The objective was to examine whether the local firms adhere to the Islamic principles when they market (heir products and practice the marketing activities. It also examined the obstacles encountered by the marketing management personnel when they apply the marketing activities. The study found that there were few firms which follow the Islamic principles because of the lack of Islamic knowledge and the influence of Western methods. The study recommended that the local firms apply the Islamic principles when they market their product. يتناول هذا البحث موضوع الممارسات التسويقية من منظور إسلامي وذلك بهدف اختبار مدى قيام المنشآت الصناعية السعودية بتطبيق المنهج الإسلامي عند ممارسة نشاط التسويق ، وأهم المعوقات أو الصعوبات التي تواجه المسؤولين في إدارة التسويق والتي تحد من التزامهم بمبادئ الشريعة الإسلامية عند اتخاذ القرارات التسويقية المختلفة . وبعد تطبيق الدراسة على مديري التسويق في المنشآت الصناعية المحلية توصلنا إلى أن هناك ضعفاً في الالتزام بالضوابط الشرعية عند ممارسة نشاط التسويق من قبل المنشآت الصناعية المحلية توصلنا إلى أن هناك ضعفا ً في الإلتزام بالضوابط الشرعية عند ممارسة نشاط التسويق من قبل المنشآت المحلية بسبب عدم إلمام المسؤولين فيها بالضوابط الشرعية المتعلقة بنشاط التسويق ، وتاثير المناهج غير الإسلامية في مجال التسويق على أكثر الممارسين لنشاط في تلك المنشآت ، بحكم التعلم من تلك المصادر وغياب الكتب العربية التي تتطرق إلى النواحي الشرعية كثير من القضايا التسويقية المعاصرة من الناحية الشرعية .

  4. 4
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: Rodney Wilson

    المصدر: King Abdulaziz University, Islamic Economics Institute., Journal of King Abdulaziz University: Islamic Economics. 29(1):83-87

    الوصف: The paper by Monzer Kahf and Amiirah Nabee Mohomed is a welcome addition to the, as yet, very limited literature on credit cards from an Islamic perspective. Most empirical research to date is focused on Malaysia where credit cards have been heavily marketed by Islamic banks( ), but there has only been limited discussion of conceptual issues or practices in the wider Muslim world. The research by Monzer Kahf and Amiirah Nabee Mohomed helps redress this imbalance by taking a more generic approach while proposing possible structures based on Islamic financial contracts that might contribute to greater social and economic justice. Many condemn the debt creation that results from the increased use of credit cards while failing to recognize the benefits they can bring. Monzer Kahf and Amiirah Nabee take a less simplistic and more balanced approach, recognizing that credit cards can result in economic benefits. This type of nuanced treatment is arguably a better way forward rather than an outright prohibition on the issuance and usage of credit cards, which might only encourage the growth of more harmful forms of credit such as, informal money lending. The cost of credit card finance is more transparent with the card holder having full information on the amount of the debt, as well as the monthly payments required. A formalized system brings greater certainty, and arguably reduces, if not eliminates, any element of gharar, which arises from contractual uncertainty. All too often gharar contributes to the exploitation by informal moneylenders of their less financially aware clients. الورقة التي كتبها منذر قحف وأميرة نبي محمد هي إضافة مرحب بها إلى ، حتى الآن ، أدبيات محدودة للغاية على بطاقات الائتمان من منظور إسلامي. تركز معظم الأبحاث التجريبية حتى الآن على ماليزيا حيث تم تسويق البطاقات الائتمانية بشكل كبير من قبل البنوك الإسلامية، ولكن لم يكن هناك سوى مناقشة محدودة للقضايا أو الممارسات المفاهيمية في العالم الإسلامي الأوسع. بحث منذر قحف وأميرة نبي تساعد على تصحيح هذا الخلل

  5. 5
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: Rafic Yunus Al-Masri

    المصدر: King Abdulaziz University, Islamic Economics Institute., Journal of King Abdulaziz University: Islamic Economics. 21(1):63-68

    الوصف: Can a Faqih work as an adviser for a businessman and get paid a salary from him? Why did the Shari'ah scholars prohibit taking a reward for fatwa? Is this salary similar to bribe? Is it permissible for a Faqih to absolutely defend his employer, whether the right is with him or with his opponent? Can a Faqih simply become a means to legitimize the work of the employer? Do the capital owners and businessmen really resort to scholars in order to commit themselves with the legal requirements or they do so just for promoting and marketing their products in religious communities? Is it permissible for the capital owners and businessmen to consult only with the scholars whose fatawa are expected to serve their benefits? For example, is it possible for a Faqih to pass a judgment or give an advice against his employer for the benefit of his employee? Is it possible for the employer to abide by the judgment of the Faqih if it is not in his favour? Do the members of the Shari'ah Boards in Islamic financial institutions work for the benefit of the institutions or for the benefit of the public? How can these bodies gain public confidence? This paper presents brief answers to these questions. هل يستطيع الفقيه أن يعمل مستشارًا بأجر لدى رجل مال وأعمال؟ لماذا منع العلماء الأجر على الفتوى؟ هل يلتبس هذا الأجر بالرشوة؟ هل يجوز للفقيه أن يدافع عن رب عمله دفاعًا مطلقًا، سواء كان الحق معه أم مع خصمه؟ هل يمكن أن يصبح الفقيه مجرد وسيلة لإضفاء الشرعية على أعمال رب العمل؟ هل يلجأ أرباب المال والأعمال إلى الفقهاء فعلاً من أجل الالتزام بالضوابط الشرعية، أم لأجل الترويج والتسويق في المجتمعات الدينية؟ هل يجوز لأرباب المال والأعمال ألا يستشيروا إلا الفقهاء الذين يتوقع أن تكون فتاواهم لصالح هؤلاء؟ هل يمكن أن يصدر الفقيه حكمًا أو مشورة ضد رب عمله لصالح أحد عماله مثلاً؟ هل يمكن لرب العمل أن يلتزم بحكم الفقيه إذا لم يكن الحكم في صالحه؟ هيئات الرقابة الشرعية في المؤسسات المالية الإسلامية هل تعمل لصالح المؤسسات، أم لصالح الجمهور؟ كيف يمكن أن تكسب هذه الهيئات ثقة الجمهور؟ هذا ما تجيب عنه هذه الورقة بإيجا