يعرض 1 - 2 نتائج من 2 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.25s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Teaching and human competencies necessary for the integrated education teaching staff from the perspective of directors and families in the primary education sector at the regional directorate of Inezgane Ait Melloul. (English)

    المؤلفون: علي أيت عبوا

    المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Mar2024, Vol. 3 Issue 3, p22-42, 21p

    Abstract (English): This study investigated the requisite professional competencies for educators engaged in inclusive primary education, as perceived by principals of inclusive educational institutions and families of learners. It employs analytical descriptive methodology, focusing on vocational competencies, inclusive education, primary education, and integrated educational institutions. The sample comprises principals and families of learners with intellectual disabilities, selected through a caste-random approach. Data collection involved surveys and interviews, with analysis conducted using SPSS. Findings indicate high perceived competency levels among faculty members, as reported by principals, while families perceive competency levels as moderate. However, both groups perceive a high degree of inclusive education practice among faculty members. No statistically significant differences were found based on years of integration work or scientific qualification. Recommendations include intensifying continuous training for faculty members and exploring additional topics to enhance professional skills in integrated education at the primary level. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من الكفاءات المهنية اللازمة للمربين المشاركين في التعليم الابتدائي المتضمن من وجهة نظر مديري المؤسسات التعليمية المتضمنة وأسر الطلاب. تعتمد الدراسة منهجية وصفية تحليلية مركزة على الكفاءات المهنية، والتعليم المتضمن، والتعليم الابتدائي والمؤسسات التعليمية المتكاملة. يتألف العينة من مدراء المدارس وأسر الطلاب ذوي الإعاقة الذهنية، المختارين بطريقة عشوائية منتقاة. تشمل جمع البيانات استطلاعات ومقابلات مع تحليل باستخدام برنامج SPSS تشير النتائج إلى مستويات عالية من الكفاءة المحسوسة بين أعضاء هيئة التدريس، حسب تقارير المديرين، في حين تعتبر الأسر مستويات الكفاءة متوسطة. ومع ذلك، يُدرك كل من الجانبين درجة عالية من ممارسة التعليم المتضمن بين أعضاء هيئة التدريس. لم يتم العثور على فروق ذات دلالة إحصائية استنادًا إلى سنوات العمل في التكامل أو التأهيل العلمي. تشمل التوصيات تكثيف التدريب المستمر لأعضاء هيئة التدريس واستكشاف مواضيع إضافية لتعزيز المهارات المهنية في التعليم المتكامل على المستوى الابتدائي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The reality of the teaching strategies used by teachers of intellectual disability in the Asir region. (English)

    المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Sep2022, Vol. 1 Issue 11, p150-169, 20p

    Abstract (English): The study aimed to identify the teaching strategies used by intellectual disability teachers in Asir region, and this study relied on the descriptive curriculum, and the sample of the study consisted of the teachers of intellectual disability in the area of Assir )89( teachers and teachers where the sample was taken in the style of a simple random sample, and the questionnaire took a tool for it in collecting data and information. Highlights of the study include -:The study members were found to agree "sometimes" with the teaching strategies used by intellectual disability teachers in the Assir region with an average calculation)2.32(, with average approvals for trends ranging from (2 00.to 2.65 ), which are in the second and third category of scale categories that refer (sometimes-always) to the study tool There are differences between the answers of the study sample members at the centre of the teaching strategies used by intellectual disability teachers in the Assir region in terms of sex for females .There are no differences between the answers of the study sample members on the focus of the teaching strategies used by intellectual disability teachers in the Asir region in terms of obtaining training courses on teaching methods and strategies .There are differences between the answers of the study sample members at the center of the teaching strategies used by intellectual disability teachers in The Assir region in terms of the number of years of teaching experience for the benefit of their teaching experience less than 5 years. The study recommended the need to train teachers of students with intellectual disabilities to diversify the use of appropriate teaching strategies in teaching for students with intellectual disabilities, to hold training courses and workshops to train teachers in the use of different teaching strategies, use appropriate software in teaching strategies to students with intellectual disabilities, enroll teachers of education for effective training courses in strategies to teach students with intellectual disabilities, work to provide material resources in special education schools to apply Modern teaching strategies. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على ا لستراتيجيات التدريسية التي يستخدمها معلمو الإعاقة الفكرية بمنطقة )عسير(. واعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي. وتكونت عينة الدراسة من معلمي ومعلمات الإعاقة الفكرية في منطقة )عسير( والبالغ عددهم ) 89 خذت العينة بأسلوب العينات العشوائية البسيطة، وتم ُ ( معلمًا ومعلمة؛ حيث أ استخدام ا لستبيان كأداة لجمع البيانات والمعلومات. أبرز نتائج الدراسة ما يلي: - " على ا ل ً تبين أن أفراد الدراسة موافقون بدرجة "أحيانا ستراتيجيات التدريسية التي يستخدمها معلمو الإعاقة الفكرية بمنطقة )عسير( 2.65 (، وهذه المتوسطات تقع في الفئتين - بمتوسط حسابي ) 2.32 (؛ حيث تراوحت متوسطات موافقتهم على التجاهات ما بين ) 2.00 الثانية والثالثة من المقياس و ً تشير إلى )أحيانا- ( في أداة الدراسة. ً دائما - توجد فروق بين استجابات أفراد عينة الدراسة على محور استراتيجيات التدريس التي يستخدمها معلمو الإعاقة الفكرية بمنطقة )عسير( من ناحية الجنس لصالح المعلمات. - ل توجد فروق بين استجابات أفراد عينة الدراسة على محور استراتيجيات التدريس التي يستخدمها معلمو الإعاقة الفكرية بمنطقة )عسير( من ناحية الحصول على الدورات التدريبية حول أساليب واستراتيجيات التدريس. - توجد فروق بين استجابات أفراد عينة الدراسة على محور استراتيجيات التدريس التي يستخدمها معلمو الإعاقة الفكرية بمنطقة )عسير( من ناحية عدد سنوات الخبرة التدريسية لصالح مَن خبرتهم في التدريس أقل من 5 سنوات. وقد أوصت الدراسة بضرورة تنويع تدريب معلمي الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية على استخدام استراتيجيات التدريس المناسبة في تدريس الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية؛ كإقامة دورات تدريبية وورش عمل لتدريب المعلمين على استخدام استراتيجيات التدريس المختلفة، واستخدام البرامج الحاسوبية المناسبة في تدريس ا لستراتيجيات للطلاب ذوي الإعاقة الفكرية، وإلحاق معلمي ومعلمات التربية الخاصة بالدورات التدريبية الفعالة في استراتيجيات تدريس الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية، والعمل على توفير الموارد المادية في مدارس التربية الخاصة لتطبيق ا لستراتيجيات التدريسية الحديثة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)