يعرض 1 - 10 نتائج من 122 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.40s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Indications of The Environmental in Wadi Al Ajradi in the Imam Turki bin Abdullah Reserve During Holocene Period. (English)

    المؤلفون: مها عواد العنزي

    المصدر: Journal of Humanities & Social Sciences (2522-3380); May2024, Vol. 8 Issue 5, p56-77, 22p

    Abstract (English): Wadi Al Ajardi is located along the southeast of Imam Turki Bin Abdullah Royal Natural Reserve (Al-Taisiya), north of Al-Qassim Province. It is one of the ancient hydrological networks, which formed during the rainy periods of the Late Quaternary. Together with Wadi Al-Rummah and Wadi Al-Batin in the east, it represents a part of a great river that dominated these areas of Saudi Arabia. The researchers pay attention to studying the environmental changes of Wadi Al Ajardi basin for the sake of rebuilding the ancient environment of Imam Turki Bin Abdullah Royal Natural Reserve. This research aims to clarify the environmental changes experienced by this area of Imam Turki Bin Abdullah Royal Natural Reserve and recognize the relationship between the ancient stream of Wadi Al Ajardi and the stream of Wadi Al-Rummah, particularly in the Holocene Epoch. Moreover, it demonstrates the most prominent features of the environmental and climatic changes that coincide with the development of Wadi Al Ajardi. The research used laboratory techniques and analyses, including Radiocarbon Dating (14C), X-Ray Diffraction (XRD), and Grain size analysis, in addition to extensive fieldwork. The research findings contributed to depicting the past of Imam Turki Bin Abdullah Royal Natural Reserve in this region of Saudi Arabia, where Wadi Al Ajardi witnessed great activity in the early Holocene (approximately 9544 - 9695 BPCal) and reconstructing the ancient river network that dominated during the rainy ages. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يمتد وادي الأجردي في الأجزاء الجنوبية الشرقية من محمية الامام تركي بن عبد الله الملكية شمالي منطقة القصيم ، ويعد هذا الوادي إحدى الشبكات الهيدرولوجية القديمة التي تشكلت معالهما إبان العصور المطيرة خلال العصر الرباعي المتأخر، حيث يمثل مع امتداده وادي الرمة، ووادي الباطن في الأجزاء الشرقية جزء من نهر عظيم كان يسود في هذه البقاع من المملكة العربية السعودية. تأتي أهمية دراسة التغيرات البيئية في حوض وادي الأجردي في كونها واحدة من الدراسات التي تهدف إلى إعادة بناء البيئة القديمة في هذا الجزء من محمية الإمام تركي بن عبد الله الملكية، وتهدف الدراسة إلى كشف التغيرات البيئية التي حدثت في هذا الجزء من المحمية، وفهم العلاقة بين مجراه القديم ومجرى وادي الرمة خصوصًا في عصر الهولوسين، وثبت أبرز ملامح التغيرات والتبدلات البيئة والمناخية التي تتزامن مع تطور هذا الوادي. اعتمدت الدراسة على استخدام عدد من التقنيات والتحاليل المعملية متمثلة في تقنية الكربون المشع Radiocarbon Dating(14) وتقنية حيود الأشعة السينية (X-Ray Diffraction (XRD ، والتحليل الحجمي للرواسب Grain size analysis ، بجانب العمل الميداني المكثف. قادت نتائج الدراسة إلى بناء تصور ماضي المحمية في هذا الجزء من المملكة العربية السعودية حيث وادي الأجردي الذي شهد نشاطا في أوائل الهولوسين 969 - 9544 قبل الحاضر، بالإضافة إلى إعادة بناء الشبكة النهرية القديمة التي سادت إبان العصور المطيرة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Humanities & Social Sciences (2522-3380) is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effect of Using Interactive E-activities on Motivation towards Learning and Academic Achievement of Tenth-Grade Female Students in the Information Technology and Computer course. (English)

    المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Mar2024, Vol. 3 Issue 3, p67-85, 19p

    Abstract (English): This study aimed at identifying the effect of using electronic interactive activities when teaching the course of Computer and Information Technology on motivation towards learning and development of acquisition with the first female high school students. To achieve this objective, a quasi-experimental approach was used. Two research tools were designed by the researcher, i.e., a test and a measurement for motivation towards learning. The sample of the study was composed of (60) female students from Fatima Bent Mohammed High School situated in the National Guard. Two classes, (30) students each, of the first female high school who studied the course of Computer and Information Technology were selected randomly to form the experimental and control groups. The findings of the study revealed that: the female students of the experimental group who were taught the electronic interactive activities scored higher marks in the test than those of the control group who were taught in the traditional method; the female students of the experimental group who were taught the electronic interactive activities scored higher marks in some of the dimensions of the test (i.e., recall, analysis, and application) than those of the control group who were taught in the traditional method.A number of recommendations were introduced, notably: training both female students and teachers, from anywhere and at any time, on using electronic interactive activities and learning ways for developing them; and including and designing electronic interactive activities in all curricula, the curriculum of computer, in particular. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف هذا البحث إلى التعرف على أثر استخدام الأنشطة الإلكترونية التفاعلية في تدريس مقرر الحاسب وتقنية المعلومات على الدافعية نحو التعلم، وتنمية التحصيل الدراسي لدى طالبات الصف الأول الثانوي واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، وتكونت أدوات البحث من اختبار تحصيلي ومقياس الدافعية نحو التعلم، وقد اشتمل مجتمع البحث على جميع طالبات الصف الأول الثانوي في المدارس الثانوية التابعة لمكتب تعليم الحرس الوطني بالرياض في الفصل الأول من العام الدراسي 1441/1440 هـ وعددهن (570) طالبة، تم اختيار عينة مكونة من (60) طالبة من طالبات ثانوية فاطمة بنت محمد بالحرس الوطني، بطريقة قصدية مثل أحدهما المجموعة التجريبية (30) طالبة، ومثل الآخر المجموعة الضابطة (30) طالبة، من فصول الصف الأول الثانوي التي تدرس مقرر الحاسب وتقنية المعلومات). وقد أظهرت نتائج البحث حصول طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن باستخدام الأنشطة الإلكترونية التفاعلية على درجات أعلى من طالبات المجموعة الضابطة اللاتي درسن بالطريقة المعتادة، في مجمل الاختبار التحصيلي، كما حصلت طالبات التجريبية على درجات أعلى من طالبات المجموعة الضابطة اللاتي درسن بالطريقة المعتادة في بعض أبعاد الاختبار التحصيلي: التذكر، التحليل التطبيق، بالإضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مقياس الدافعية لصالح المجموعة التجريبية. وبناءً على هذه النتائج أوصت الباحثة بتشجيع الطالبات على استخدام الأنشطة الإلكترونية التفاعلية لتنفيذ المهام التعليمية والاستفادة من أدوات الرسم الإلكتروني التي توفرها برامج الأنشطة الإلكترونية التفاعلية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Teaching and human competencies necessary for the integrated education teaching staff from the perspective of directors and families in the primary education sector at the regional directorate of Inezgane Ait Melloul. (English)

    المؤلفون: علي أيت عبوا

    المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Mar2024, Vol. 3 Issue 3, p22-42, 21p

    Abstract (English): This study investigated the requisite professional competencies for educators engaged in inclusive primary education, as perceived by principals of inclusive educational institutions and families of learners. It employs analytical descriptive methodology, focusing on vocational competencies, inclusive education, primary education, and integrated educational institutions. The sample comprises principals and families of learners with intellectual disabilities, selected through a caste-random approach. Data collection involved surveys and interviews, with analysis conducted using SPSS. Findings indicate high perceived competency levels among faculty members, as reported by principals, while families perceive competency levels as moderate. However, both groups perceive a high degree of inclusive education practice among faculty members. No statistically significant differences were found based on years of integration work or scientific qualification. Recommendations include intensifying continuous training for faculty members and exploring additional topics to enhance professional skills in integrated education at the primary level. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من الكفاءات المهنية اللازمة للمربين المشاركين في التعليم الابتدائي المتضمن من وجهة نظر مديري المؤسسات التعليمية المتضمنة وأسر الطلاب. تعتمد الدراسة منهجية وصفية تحليلية مركزة على الكفاءات المهنية، والتعليم المتضمن، والتعليم الابتدائي والمؤسسات التعليمية المتكاملة. يتألف العينة من مدراء المدارس وأسر الطلاب ذوي الإعاقة الذهنية، المختارين بطريقة عشوائية منتقاة. تشمل جمع البيانات استطلاعات ومقابلات مع تحليل باستخدام برنامج SPSS تشير النتائج إلى مستويات عالية من الكفاءة المحسوسة بين أعضاء هيئة التدريس، حسب تقارير المديرين، في حين تعتبر الأسر مستويات الكفاءة متوسطة. ومع ذلك، يُدرك كل من الجانبين درجة عالية من ممارسة التعليم المتضمن بين أعضاء هيئة التدريس. لم يتم العثور على فروق ذات دلالة إحصائية استنادًا إلى سنوات العمل في التكامل أو التأهيل العلمي. تشمل التوصيات تكثيف التدريب المستمر لأعضاء هيئة التدريس واستكشاف مواضيع إضافية لتعزيز المهارات المهنية في التعليم المتكامل على المستوى الابتدائي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The reality of implementing kindergarten (KG) female teachers for the standard of language development and early knowledge of reading and writing in teaching from the perspective of female educational supervisors in Riyadh. (English)

    المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Mar2024, Vol. 3 Issue 3, p1-21, 21p

    Abstract (English): This research endeavors to assess the implementation status of language development standards and early literacy skills among female kindergarten (KG) teachers in Riyadh, as perceived by female educational supervisors. A survey method was employed, with a sample comprising 37 KG educational supervisors. Data were gathered using a questionnaire structured around three primary domains: listening, speaking, and reading and writing. The findings indicate the following key points: (1) Female KG teachers demonstrate a high level of proficiency in implementing language development standards and early literacy skills, with listening and speaking skills ranking highest at 89.3%, followed by reading skills at 86.6%, and writing skills at 84.9%. (2) Educational supervisors perceive a very high degree of proficiency among female KG teachers in implementing listening and speaking skills in alignment with developmental learning standards. (3) Similarly, a very high degree of proficiency is observed in the implementation of reading skills. (4) Female KG teachers exhibit a very high level of proficiency in implementing writing and speaking skills in accordance with developmental learning standards, as perceived by educational supervisors. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يسعى هذا البحث لتقييم مدى تطبيق معايير تنمية اللغة ومهارات القراءة المبكرة لدى معلمات رياض الأطفال الإناث في مدينة الرياض، وفقًا لإدراك المشرفات التربويات الإناث . تم استخدام منهج المسح مع عينة تتكون من 37 مشرفة تعليمية في رياض الأطفال. تم جمع البيانات باستخدام استبيان منظم حول ثلاثة مجالات رئيسية الاستماع، والتحدث، والقراءة والكتابة. تشير النتائج إلى النقاط الرئيسية التالية: (1) تظهر معلمات رياض الأطفال الإناث مستوى عال من الكفاءة في تطبيق معايير تنمية اللغة ومهارات القراءة المبكرة، حيث تحتل مهارات الاستماع والتحدث المرتبة الأولى بنسبة 89.3 ، تليها مهارات القراءة بنسبة 86.6%، ومهارات الكتابة بنسبة 84.9% . (2) ترى المشرفات التربويات درجة عالية جدًا من الكفاءة بين معلمات رياض الأطفال الإناث في تطبيق مهارات الاستماع والتحدث بما يتماشى مع معايير التعلم النمائي (3) وبالمثل، يُلاحظ وجود درجة عالية جدًا من الكفاءة في تطبيق مهارات القراءة. (4) تظهر معلمات رياض الأطفال الإناث مستوى عال جدًا من الكفاءة في تطبيق مهارات الكتابة والتحدث وفقًا لمعايير التعلم النمائي، وفقًا لإدراك المشرفات التربويات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The reality of the use of electronic blogging in the educational process from the point of view of teachers during psychological and social studies for the secondary stage in Makkah. (English)

    المؤلفون: شروق سالم الزهرا

    المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Jan2024, Vol. 3 Issue 1, p37-53, 17p

    Abstract (English): The aim of this study to reveal the reality and obstacles to the use of electronic multimedia blogging in the educational process from the point of view of the teachers during psychological and social studies of the secondary stage in Makkah. The researcher followed the descriptive analytical method by collecting the study data using the questionnaire, which consisted of (22) paragraphs distributed on two axes, namely first: the reality of using electronic multimedia blogging and second: the obstacles to the use of electronic blogging multiple. If it was applied to a random sample of (50) female teachers of the psychological and social studies course.The results of the data analysis revealed a high overall average score for applying multimedia electronic blogging with female secondary school students from the teachers’ point of view. The results also showed that the arithmetic mean for the obstacles axis was (3.69), which indicates the presence of obstacles that limit the use of electronic blogging with female students, represented by: The lack of training courses for teachers to design and produce electronic blogs, and the lack of specialists in designing and producing electronic blogs limits their benefit in teaching female students at the secondary level. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن واقع ومعوقات توظيف التدوين اإللكتروني متعدد الوسائط في العملية التعليمية من وجهة نظر املعلمات في مقرر الدراسات النفسية واالجتماعية للمرحلة الثانوية بمدينة مكة املكرمة. ولتحقيق هدف الدراسة اتبعت الباحثة املنهج الوصفي التحليلي من خالل جمع بيانات الدراسة باستخدام أداة االستبانة والتي تكونت من )22( فقرة موزعة على محورين وهما األول: واقع استخدام التدوين اإللكتروني متعدد الوسائط والثاني: ِّقت على عينة عشوائية بلغ عددهن ) ب ُ معوقات استخدام التدوين اإللكتروني متعدد الوسائط. إذا ط 50( معلمة من معلمات مقرر الدراسات النفسية واالجتماعية في عدة مدراس بمدينة مكة املكرمة. وبعد جمع بيانات الدراسة تم االعتماد على عدٍد من األسـاليب اإلحصـــائية ملعالجة البيانات وتحليلها، وكشفت نتائج تحليل البيانات عن درجة عالية في املتوسط العام لتطبيق التدوين اإللكتروني متعدد الوسائط مع الطالبات املرحلة الثانوية من وجهة نظر املعلمات، كما أظهرت نتائج أن املتوسط الحسابي ملحور املعوقات كان )3.69( مما يشير إلى وجود عوائق تحد من استخدام التدوين اإللكتروني مع الطالبات متمثلة في: قلة الدورات التدريبية للمعلمات لتصميم وإنتاج التدوينات اإللكترونية، قلة التدوينات اإللكترونية املنتجة بمعايير تصميم وإنتاج تناسب طالبات الصف الثالث الثانوي، وقلة املتخصصين في تصميم وإنتاج التدوينات اإللكترونية يحد من االستفادة منها في تعليم الطالبات املرحلة الثانوية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Studying the personal and social variables associated with the empowerment of Saudi women – A field study on a sample of women in the city of Al-Ahsa, Kingdom of Saudi Arabia –. (English)

    المؤلفون: لولوه عبد الحميد

    المصدر: Journal of Humanities & Social Sciences (2522-3380); Jan2024, Vol. 8 Issue 1, p117-134, 18p

    Abstract (English): Study problem: This study tries to clarify the reality of empowering Saudi women from their own point of view by studying the most prominent personal and social variables related to empowering Saudi women and the extent of their practice of empowerment and its reflection on improving their social, economic, and personal situation through the following main question: What are the most prominent personal and social variables associated with empowering Saudi women? Objectives: The study sought to identify the most prominent personal and social variables associated with the empowerment of Saudi women. Methodology: This study relied on a descriptive analytical study using the sample social survey approach. A social scale was built. It includes indicators of the dimensions of empowerment that included several axes: social variables that included social, economic, personal, and legal empowerment, and personal variables related to Saudi women such as level of education, age, and marital status) using purposive sampling (27) woman. Results: Results of the study revealed that the social variables represented in opening opportunities for women and amending legislation and laws related to women’s empowerment contributed profoundly to the awareness and practice of Saudi women in reality, as it was shown that there is awareness among women about empowerment at all legal, personal, economic and social levels. It turned out that the highest mean score for the dimensions of empowerment for Saudi women was in the personal dimension (8.9), then the legal dimension (8.5), followed by the social dimension (8.2), and finally the economic dimension (7.6). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): مشكلة الدراسة: تحاول الدراسة الراهنة استجلاء واقع تمكين المرأة السعودية من وجهة نظر النساء أنفسهن من خلال دراسة أبرز المتغيرات الشخصية والاجتماعية المتعلقة بتمكين المرأة السعودية ومدى ممارستهن للتمكين وانعكاسه على تحسين وضعها الاجتماعي والاقتصادي والذاتي من خلال التساؤل الرئيس التالي: ما أبرز المتغيرات الشخصية والاجتماعية المرتبطة بتمكين المرأة السعودية؟ الأهداف: سعت الدراسة إلى التعرف على أبرز المتغيرات الشخصية والاجتماعية المرتبطة بتمكين المرأة السعودية المنهجية: اعتمدت هذه الدراسة على الدراسة الوصفية التحليلية باسخدام منهج المسح الاجتماعي بالعينة، وتم بناء مقياس اجتماعي تتضمن مؤشرات لأبعاد التمكين تضمنت عدة محاور: المتغيرات الاجتماعية ويشمل )التمكين الاجتماعي والاقتصادي ، والذاتي والقانوني( والمتغيرات الشخصية المتعلقة بالمرأة السعودية )كمستوى التعليم والعمر والحالة الزواجية( باستخدام العينة القصدية بلغ ) 27 (. امرأة النتائج: كشفت نتائج الدراسة المتغيرات الاجتماعية المتمثلة في فتح الفرص أمام المرأة وتعديل التشريعات والقوانين المتعلقة بتمكين المرأة أسهم بشكل عميق في وعي وممارسة المرأة السعودية في الواقع، إذ تبين وجود وعي لدى المرأة في التمكين على كافة الأصعدة القانونية والذاتية والاقتصادية والاجتماعية واتضح أن أعلى متوسط حسابي لأبعاد التمكين للمرأة السعودية كانت في البعد الذاتي بمتوسط بلغ ) 8.9 ( ومن ثم البعد القانوني والذي بلغ ) 8.5 ( وتليه البعد الاجتماعي .) بمتوسط بلغ ) 8.2 ( وأخيرا البعد الاقتصادي بمتوسط بلغ ) 7.6 [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Humanities & Social Sciences (2522-3380) is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Nabataean trade deities. (English)

    المصدر: Journal of Humanities & Social Sciences (2522-3380); Jan2024, Vol. 8 Issue 1, p40-51, 12p

    Abstract (English): This research delves into the significance of religion in the Nabataean civilization. It highlights how religion permeated various aspects of Nabataean life and commerce, evident in their temples, beliefs, and rituals. The strategic placement of Nabataean temples along trade routes and in distant regions underscores their profound connection to religion and the Nabataean pantheon of deities. Remarkably, this religious commitment remained unwavering despite their active involvement in economic activities and long-distance trade. Additionally, the discovery of temples and inscriptions along the Mediterranean coast, dedicated to deities associated with Nabataean merchant communities, attests to the wide-reaching influence of Nabataean religious practices beyond their territorial boundaries. Notably, the Nabataeans exhibited an open-minded approach to incorporating deities from the commercial regions they engaged with. Their extensive trade interactions with various ancient cultures led to the assimilation of additional deities into their belief system. This adaptive process resulted in the expansion of attributes and roles attributed to Nabataean deities, alterations in their names, and the incorporation of symbolic elements within Nabataean temples. Despite this, scholarly literature on Nabataean deities, their distinctive characteristics, and their role in the Nabataean trade remain notably scarce, particularly in comparison to deities from neighboring regions, such as southern Arabia. Consequently, this research primarily focuses on the examination of the significance of Nabataean deities within the context of trade. It relies heavily on the study and analysis of inscriptions, artifacts, and symbols associated with selected deities. Furthermore, it involves correlating these findings with information gleaned from ancient sources and relevant texts that shed light on the multifaceted role of deities within various aspects of Nabataean society. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): عرف الأنباط الدين كبقية شعوب العالم القديم فقد شكل لديهم ركيزة أساسية تسيير حياتهم ومصالحهم التجارية. انعكست هذه الركيزة على معابدهم ومعتقداتهم وطقوسهم الدينية. حيث انتشرت المعابد النبطية داخل المملكة النبطية على الطرق التجارية أو خارجها مؤكدة ارتباطهم بالدين والآلهة النبطية التي لم يشغلهم عنها سعيهم الاقتصادي وتجارتهم البعيدة. كما وجد على سواحل البحر الأبيض المتوسط معابد ونقوش متوسلة وطالبة للآلهة تنسب للجاليات ً عن الأراض ي النبطية. ولم يكن الأنباط من الشعوب المنغلقة فكريا ً النبطية التجارية مؤكدة انتشار طقوسهم الدينية بعيدا عن آلهة المناطق التجارية، بل العكس كان للاتصال التجاري بين الأنباط وبين المناطق التجارية في العالم القديم أثر في اقتباس آلهة أخرى. مما أدى لإضافة صفات واختصاصات للآلهة النبطية وتعدد أدوراها وتغيير مسمياتها وإضافة رموز لها زينت بها المعابد النبطية. ما كتب عن آلهة الأنباط واختصاصاتهم ومكانتهم لدى التجارة النبطية شحيح مقارنة بالآلهة الأخرى كآلهة جنوب الجزيرة العربية. لذلك أهمية البحث تركز على تناول مكانة الآلهة النبطية بالنسبة للتجارة بالاعتماد على النقوش والآثار ورموز الآلهة المختارة. من خلال دراستها وتحليلها وربطها مع ما ذكر في المصادر القديمة والكتب التي تناولت مكانة الآلهة ضمن الفصول. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Humanities & Social Sciences (2522-3380) is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Arbitration in public project disputes in the Law of Saudi Arabia. (English)

    المؤلفون: هاشم بن بكوالرشي

    المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; Dec2023, Vol. 7 Issue 13, p53-73, 21p

    Abstract (English): This study aimed to identify arbitration in public project disputes in the Saudi system, to identify similarities and differences between arbitration and similar systems, to identify types of arbitration in public project disputes in law, to identify the nature of public project disputes in the Saudi system, and to identify the nature of arbitration in project disputes The general and identification of the competent authority to consider public project disputes in the Saudi system, and the original approach was used, which depends on theorizing the particles and their response to a general principle that governs them, and the study reached the most important results, which are: 1.Arbitration is one of the permissible and legitimate matters in Islamic jurisprudence, and the most correct of the sayings of Islamic jurisprudence scholars is that it is permissible and legitimate in general, whether there is a judge in the country or not. 2.Arbitration is similar to the means of settling other disputes, such as judiciary, conciliation, and conciliation, in that it aims at one goal, which is to resolve the dispute between the litigants, and achieve justice, and that the differences between it and arbitration are differences that do not affect the end of disputes. 3.The types of arbitration in public project disputes are three. The first type is optional and compulsory arbitration, and this type is related to the extent of the will of the administrative authority and the contracting party with it to resort to arbitration. The second type is private or free arbitration and institutional arbitration, and this depends on the type of arbitrators. The law and procedures applicable to the dispute. 4.The administrative dispute in the law and that it is a legal means guaranteed by the law for people to protect their rights from confronting the administration through the administrative judiciary, and that there are standards that jurists differ in defining the administrative dispute, and that the most correct among them is the mixed criterion that combines the criterion of public authority and the criterion of public utility. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة للتعرف على التحكيم في منازعات المشروع العام في النظام السعودي, والتعرف على أوجه التشابه والاختلاف بين التحكيم والنظم المشابهة له والتعرف على أنواع التحكيم في منازعات المشروع العام في القانون والتعرف على ماهية المنازعات المشروع العام في النظام السعودي والتعرف على ماهية التحكيم في منازعات المشروع العام والتعرف على الجهة المختصة بنظر منازعات المشروع العام في النظام السعودي, وتم استخدام المنهج التأصيلي وهو يعتمد على تنظير الجزئيات وردها لمبدأ عام يحكمها, وتوصلت الدراسة إلى أهم النتائج وهي: 1.أن التحكيم من الأمور الجائزة والمشروعة في الفقه الإسلامي، وان الراجح من أقوال علماء الفقه الإسلامي، انه جائز ومشروع بالجملة سواء وجد قاضي في البلد أم لم يوجد. 2.أن التحكيم يتشابه مع وسائل التسوية المنازعات الأخرى، كالقضاء والصلح والتوفيق، في أنها تهدف إلى هدف وأحد وهو فض المنازعة بين المتخاصمين، وتحقيق العدالة، وان الاختلافات التي بينها وبين التحكيم خلافات لا تؤثر في إنهاء المنازعات.3.أن أنواع التحكيم في منازعات المشروع العام ثلاثة، النوع الأول تحكيم اختياري وإجباري وهذا النوع يتعلق بمدى إرادة الجهة الإدارية والمتعاقد معها للجوء إلى التحكيم، النوع الثاني تحكيم خاص آو حر وتحكيم مؤسسي، وهذا بحسب نوعية المحكمين، والنوع الثالث تحكيم مقيد وبالصلح وهذا متعلق بالقانون والإجراءات المطبقة على المنازعة. 4.والمنازعة الإدارية في القانون وأنها وسيلة قانونية كفلها القانون للأشخاص لحماية حقوقهم من مواجهة الإدارة عن طريق القضاء الإداري، وان هناك معايير اختلف الفقهاء في تحديد المنازعة الإدارية، وان الراجح من بينها المعيار المختلط الذي يجمع بين معيار السلطة العامة ومعيار المرفق العام. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Semiotics of the Saudi heritage in the light of contemporary technology. (English)

    المصدر: Arab Journal of Science & Research Publishing; Dec2023, Vol. 9 Issue 4, p32-47, 16p

    Abstract (English): The research aimed to take advantage of digital technology in showing the semiotics of the Saudi heritage in a contemporary form, based on revealing the connotations and semiotics of the Najdi decorations in the Kingdom of Saudi Arabia, the central region (Najd). These motifs express it. The research used the descriptive and analytical method to identify the patterns of Najdi motifs, and the most important symbolic indications that these motifs express. The research reached a set of results, including that the Saudi artist excelled in using various types of decorative symbols, whether geometric, plant or natural, in his decorations on the traditional architecture of Najd, and that the Najdi artist was affected by his environment in which he lived, and this was evident in his decorations on the architecture. He used the sun, stars and moon, those things that affected him and his life, as the sun and stars are among the most important environmental influences that had a great significance in his decorations. He also used geometric symbols such as triangles, squares, and circles, and these had great significance in the life of a person in Najd, as each geometric symbol symbolized a specific thing in his life, or a fear of a certain thing, such as envy and others. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث إلى الاستفادة من التكنولوجيا الرقمية في إظهار سيميائية التراث السعودي بمنطقة نجد في شكل معاصر، معتمدا على الكشف عن الدلالات وسيميائية الزخارف النجدية بالمملكة العربية السعودية المنطقة الوسطى )نجد(، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، للتعرف على أنماظ الزخارف النجدية، وأهم الدلالات ال رمزية التي تعبر عنها هذه الزخارف، واستخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي، للتعرف على أنماظ الزخارف النجدية، وأهم الدلالات الرمزية التي تعبر عنها هذه الزخارف. وتوصل إلى البحث إلى مجموعة من النتائج من بينها أن الفنان السعودي أبدع في استخدام شتى أنواع الرموز الزخرفية سواء كانت هندسية أو نباتية أو طبيعية في زخارفه على العمارة التقليدية بنجد، وتأثر الفنان النجدي ببيئته التي كان يعيش فيها وجاء ذك واضحا في زخارفه على العمارة فقد استخدم الشمس والنجوم والقمر تلك الأشياء التي كانت تؤثر فيه وفي معيشته، إذ تعد الشمس والنجوم من أهم المؤثرات البيئية التي كانت لها دلالة كبيرة في زخارفه، استخدم أيضا الرموز الهندسية من مثلثات ومربعات ودوائر وهذه كانت لها دلالات كبيرة في حياة إنسان نجد، إذ كان كل رمز هندس ي يرم ز إلى ش يء معين في حياته، أو تخوف ما من ش يء معين كالحسد وغيره. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Arab Journal of Science & Research Publishing is the property of Mussasat Al-Majallah Al-Arabiyah lil-Ulum Wa-Nashr Al-Abhath and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Review of Identity in The Gypsy by WeamAlmadady. (English)

    المؤلفون: عدنان محمود سليم

    المصدر: Journal of Arabic Language Sciences & Literature / Maǧallaẗ ʻulūm Al-luġaẗ Al-ʻarabiyyaẗ Wa-ādābi-hā; Dec2023, Vol. 2 Issue 5, p1-11, 11p

    Abstract (English): The Gypsy, by the Moroccan novelist Wiam Al-Madadi, highlights the identity crisis experienced by modern-day humans. Al-Madadi employed characters through which she aimed to reveal her inner thoughts. The gypsy, Mahtab, and her daughter Qamar were the two central characters in the novel, employed to express the writer’s thoughts best. Through these two characters, Al-Madadi has creatively conveyed her thoughts about the various individual and group conflicts in the East and West. She particularly reflected upon the Desert Storm in Iraq and the associated contradictory stands of rejection and approval of that war. Moreover, the writer portrayed the individuals’ relationships manifested in the religious, historical, humanitarian, and ethnic conflict with others. The novel revealed that murder, conspiracy, and injustice are not only practiced by Muslims and Easterners, as portrayed by the Western media but rather practiced by Westerners, often shown in their relationships within the same society or in their attitudes towards their different civilizations. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تتحدث رواية "الغجرية" للروائية املغربية وئام املددي عن أزمة الهوية التي يعيشها اإلنسان املعاصر، إلى ما كانت تفكر فيه، فكانت شخصية مهتاب َ ر ُ ب ْ ع َ ا عن موضوعها،، أرادت من خاللها أن ت استخدمت خاللها شخوصً الغجرية وابنتها قمر هما الوسيلة الفضلى عندها للتعبيروكانتا شخصيتي الرواية الرئيستين، واستطاعت من خالل هاتين ا وقدرة على الحبك الدرامي عن الصراعات املختلفة الجماعية والفردية في ً ِّربطريقة إبداعية لغة وتفكير الشخصيتين أن تعب ا، فتحدثت عن عاصفة الصحراء في العراق بخاصة وما اعترى ذلك من مواقف متضادة بين ً الشرق والغرب في آن مع رت العالقات الفردية الت الرفض والقبول، وصو ي نقلت من خاللها صور اإلنسان في صراعه الديني والتاريخي واإلنساني والعرقي مع اآلخر، وظهر أن القتل والتآمر والظلم ال يمارسه املسلمون واملشارقة بالصورة التي يصورها بهم اإلعالم الغربي، بل يمارسه الغربيون في كثيرمن األحيان في عالقاتهم داخل املجتمع الواحد، أوفي مواقفهم من حضاراتهم املختلفة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Arabic Language Sciences & Literature / Maǧallaẗ ʻulūm Al-luġaẗ Al-ʻarabiyyaẗ Wa-ādābi-hā is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)