يعرض 1 - 2 نتائج من 2 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.32s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Key Performance Indicators for Social-Science and Humanities Journals: Editorial. (English)

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2021, Vol. 22 Issue 1, pi-xi, 11p

    Abstract (English): Twelve academic critics (interested in the management of academic journals) have been invited to partake in the composition of this editorial. They have engaged in three main rounds to craft standards for journals. Five holistic standards have been manufactured, each one consisting of measurable key performance indicators. The first is human potential, which discusses, for instance, the representation of genders among editorial board members and reviewers. The second is ethics, for example, problematising the practice of judging articles and journals merely based on their ability to attract citations, and thus make a so-called 'impact'. The third is regulations, deeming it necessary to ensure transparency and protect authors' rights (e.g. by publishing the expected time from submission to first decisions). The fourth is digital quality, such as the online publication of manuscripts right after their acceptance. The fifth is technical sophistication, including the availability of regularly published statistics on the journal's workflow. This editorial has three strong points: first, it discusses the proposed standards by comparing them with existing standards imposed by major organisations (namely Scopus and Clarivate); second, it sheds light on potential challenges that may be encountered when exposing Arab journals to the proposed standards, hoping that these standards act as a starting point for a fundamental reform in Arab journals; third, it evaluates the Scientific Journal of King Faisal University according to the proposed standards, thereby empirically testing out these standards. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تمت دعوة اثنا عشر ناق د ا أكاديميًّا مهتمًّ ا بإدارة المجلات الأكاديمية، للمشاركة في تأليف "كلمة التحرير" هذه؛ حيث شاركوا في حلقة نقاش مكونة من ثلاث جولات من أجل توليد معايير مقترحة لتجويد إدارة المجلات العلمية. وتمت صياغة نتائج النقاش في خمسة معايير عامة؛ كل واحد منها يتضمن عد د ا من مؤشرات الجودة القابلة للقياس. أول هذه المعايير جودة الإمكانات البشرية ، ويتضمن عد د ا من المؤشرات كمؤشر التنوع الجندري) تمثيل الرجال والنساء عند اختيار أعضاء هيئة التحرير والمحكمين(. ثان ي ا، جودة الاشتراطات الأدبية والأخلاقية، وتشمل مبادئ رفض الأوراق وقبولها بما في ذلك مبدأ الرفض الذي تعتمده بعض المجلات المرموقة للأوراق التي يتوقع عدم رواج اقتباسها)أو ما يسمى ب "التأث ير"(. ثالثا، جودة الاشتراطات التنظيمية، ك ضمان حقوق المؤلف والشفافية في إجراءات التحكيم والنشر)كمعرفة المدة المتوقعة من التسليم إلى صدور قرار المحكمين(. راب ع ا، جودة الإمكانات الإلكترونية، كإتاحة النشر الإلكتروني الفوري للورقة حال قبولها. خام س ا، جودة الاشتراطات الفنية، ويندرج فيها مؤشرات تتعلق بتوفر تقارير وإحصاءات سنوية معلنة عن سير عمل المجلة وإنجازاتها. تمتاز هذه الورقة بميزات ثلاث: الميزة الأولى أنها تناقش المعايير المقترحة بالمقارنة مع المعايير القائمة والتي أسستها وي ، سكوبس وكلاري تبناها عدد من الجهات الرائدة)مثلا ڤيت(. الثانية أنها تسلط الضوء على التحديات المحتملة عند محاكمة المجلات العربية بالمعايير المقترحة ، على أمل أن هذه المعايير يمكن أن تكون النواة ا لأولى لتجديد المجلات العلمية في العالم العربي. والميزة الثالثة أن الورقة تق يم المجلة العلمية لجامعة الملك فيصل وف ق ا للمعايير المقترحة؛ وبالتالي فهي تختبر هذه المعايير ذاتيًّا. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Requirements for the transformation in the Functions of Saudi Universities in Light of the Vision of Saudi Arabia 2030. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Research (22196064); Jan2020, Vol. 44 Issue 1, p153-180, 28p

    Abstract (English): The study aimed to identify the transformation requirements in the function of Saudi universities to contribute in achieving Saudi Vision 2030. The researchers have used a questionnaire composed of 72 phrases distributed over three areas: academic teaching, scientific research, and community service. The study population consisted of 264 deans, vice deans, heads of departments and faculty members at public universities in Riyadh. The results of the study showed that there is a high need of sufficient numbers of faculty members on a proper level of scientific capabilities to have a transformation in academic teaching. The results also indicated that there is a need to allocate an independent and supportive budget for scientific research and achieve social justice and equal higher education opportunities for all society members. There were statistically significant effects of the variables of the study (job title, years of experience, gender). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على متطلبات التحول في وظائف الجامعات السعودية في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 0202 حيث استخدمت استبانة مكونة من) 20 (عبارة موزعة على ثلاثة محاور شملت متطلبات التحول في )التدريس الأكاديمي، البحث العلمي، وخدمة المجتمع(. وتكون مجتمع الدراسة من العمداء والوكلاء ورؤساء الأقسام وأعضاء هيئة التدريس في الجامعات الحكومية بمدينة الرياض وبلغ عددهم) 064 (فرداً ، وقد توصلت الدراسة في نتائجها إلى أن أهم متطلب من متطلبات التحول في التدريس الأكاديمي هو وجود أعداد كافية من أعضاء هيئة التدريس على مستويات مناسبة من القدرات العلمية )جاء بدرجة عالية( ، وأما أهم متطلب من متطلبات التحول في البحث العلمي فقد كان تخصيص ميزانية مستقلة وداعمة للبحوث العلمية )جاء بدرجة عالية( ، وكان تحقيق العدالة الاجتماعية وتكافؤ فرص التعليم الجامعي أهم متطلبات التحول في خدمة المجتمع في حين وجدت فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات الدراسة) المنصب الوظيفي ، سنوات الخبرة ،ونوع الجنس(. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Research (22196064) is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)