يعرض 1 - 2 نتائج من 2 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.49s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Educational Robots and Creative Thinking Skills. (English)

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2022, Vol. 23 Issue 2, p9-17, 9p

    Abstract (English): This research aimed to investigate the effectiveness of using educational robots in extra-curricular projects to enhance creative thinking skills among students. To achieve this aim, a semi-experimental approach was followed, which involved training students to design and program an educational robot and use different cognitive skills derived from all their academic courses to solve a problem. The research sample consisted of (16) students in the fifth grade of Smart Learning Primary School. They were randomly divided into two equal groups: a control group and an experimental group. The Torrance Test of Creative Thinking, form (B), was used as a tool for this research to determine any improvement in the students' creative thinking skills. The results showed statistically significant differences between the experimental and the control groups when their creative thinking skills – fluency, flexibility, and originality – were tested after they had used educational robots in extra-curricular projects, even taking into account several factors that could have increased their skills in these areas. This research recommends expanding the use of educational robotics activities to develop higher-order thinking skills among students. The research also recommends providing teachers with adequate training and technical support to employ robotics technology in education. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): المشاريع اللاصفية على تنمية يَهدُف هذا البحث إلى الكشف عن أثر استخدام الروبوت التعليم ي بِّاع المنهج شِّبْهِّ التجريبي، من خلال مهارات التفكير الإبداعي لدى الطلبة. ولتحقيق أهدافه؛ تمَّ ات تدريب الطالبات على إحدى المشكلات المرتبطة تصميم الروبوت التعليمي، وبَرْمَجته، وتوظيفه في ح ل سْتقاة من كافة المقرَّرات الدراسية. تكوَّنت ُ بواقع الطالبات، ومن خلال توظيف المهارات المعرفية الم نِّة البحث من ) ع ي 16 م الذكي الأهلية ُّ في الصف الخامس الابتدائي من مدرسة التعل ً ( طالبة ، تم تقسيمهن عشوائيًّا إلى مجموعتين متساويتين: إحداهما ضابطة، والأخرى تجريبية. ولتحديد مستوى التطوُّر في مهارات التفكير الإبداعي؛ تمَّ استخدام مقياس تورانس للتفكير الإبداعي بصورته الشكلية لهذا البحث، حيث تمَّ تطبيقه على المجموعتين: الضابطة والتج ر ً )ب( أداة يبية، قبلَ وبَعد تطبيق يْ درجات طالبات المجموعة َ طِّ التجربة. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متو س التجريبية، والمجموعة الضابطة، في القياس البَعدي لمهارات التفكير الإبداعي )الطلاقة والمرونة عزى لاستخدام الروبوت التعليمي في المشاري ُ والأصالة(، ت ع اللاصفية، مع الأخذ بالاعتبار عددًا من زيد من فاعلية هذه الأنشطة. وقد أوص ى البحث بالتوسُّع في استخدام أنشطة َ العوامل التي قد ت الروبوتات التعليمية في سبيل تنمية المهارات العليا لدى الطلبة. كذلك يوص ي البحث بضرورة تدريب قِّْ مين وتقديم الدعم الفني وال ت ِّ المعل ني اللازم لتوظيف تِّقْنيَة الروبوتات في العملية التعليمية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: تطوير بيئات التعلم الذكية في ضوء متطلبات الذكاء الاصطناعي المستقبلية: الجامعات السعودية (Arabic)

    المؤلفون: Alanazy, Salim M.

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2022, Vol. 23 Issue 1, p129-136, 8p

    Abstract (English): The current study aims to develop smart learning environments in Saudi universities in line with the future requirements of artificial intelligence. To achieve this goal, a systematic review was conducted on studies published on Scopus and Google Scholar databases from 1990 until 2021 on the development of e-learning in the light of artificial intelligence (in addition to the relevant Arab studies). First, a list of challenges and opportunities for developing smart learning environments according to the future requirements of artificial intelligence was composed. Then, a questionnaire was prepared and reviewed by several academic experts in educational technology in Saudi universities. The study results include many challenges expected to be encountered in the smart learning environments in Saudi universities concerning the future preconditions for artificial intelligence. It also presented a number of opportunities and procedures for facing such challenges and exploiting the opportunities. Finally, some recommendations and suggestions were presented. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): استهدفت الدراسة الحالية تطوير بيئات التعلم الذكية بالجامعات السعودية في ضوء متطلبات الذكاء الاصطناعي المستقبلية، ومن أجل تحقيق هدف الدراسة، تم الاطلاع على الدراسات التي تناولت تطوير التعليم الإلكتروني في ضوء الذكاء الاصطناعي، والتي نشرت على قواعد بيانات منذ تسعينيات القرن الماض ي حتى عام 2021 بالإضافة للدراسات العربية ذات الصلة،)Scopus(وتم التوصل إلى قائمة بالتحديات والفرص التي تواجه بيئات التعلم الذكية في ضوء متطلبات الذكاء الاصطناعي المستقبلية. ومن ثم تم إعداد استبانة في ضوئها، وبعد تقنينها ، تم عرضها على عدد من الأكاديميين المتخصصين في مجال تقنيات التعليم بالجامعات السعودية لتعرُّف وجهة نظرهم في التحديات التي ي توقع أن تواجه الجامعات السعودية في هذا الصدد، والفرص المتاحة، وأخيرًا إجراءات مواجهة التحديات والاستفادة من الفرص. وبعد إجراء المعالجات الإحصائية؛ تم التوصل إلى عدد من النتائج، أهمها: "موافقة" أفراد العينة على التحديات التي ي توقع أن تواجه بيئات التعلم الذكية بالجامعات السعودية في ضوء متطلبات الذكاء الاصطناعي المستقبلية، و "موافقة بشدة" على الفرص المتاحة وإجراءات مواجهة التحديات واستغلال الفرص، وفي ضوء ذلك تم تقديم عدد من التوصيات والمقترحات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)