يعرض 1 - 2 نتائج من 2 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.32s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Appropriate Grammatical Topics for Non- Arabic Speakers. (English)

    المؤلفون: محمد مقبل اللهيب

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2022, Vol. 23 Issue 2, p36-42, 7p

    Abstract (English): The aim of this research is to determine appropriate grammatical topics for advanced level learners of Arabic as a second language and measure their mastery of them. In this vein, the descriptive method is applied, as it seems to be the most appropriate one to meet the aims of the study. First, the researcher prepared a questionnaire to determine the appropriate grammatical topics for those learners based on several sources. The questionnaire resulted in 16 topics. Accordingly, the researcher constructed a test to measure the extent to which students were familiar with these topics. The test was applied to a sample of fourth-level students at the Arabic Language Institute for Speakers of Other Languages at King Abdul Aziz University. The total number of students was 94, and the results show that their familiarity was high in 10 topics, average in 3 topics, and low in the other 3 topics. The research recommended that these 16 topics should be included in the grammatical curricula for advanced level Arabic learners. Moreover, there should be mechanisms to prevent overlap and recurrence of these topics in the curricula. The research also suggested applying similar studies to beginner and intermediate learners to prepare lists of topics that reflect their levels in all linguistic aspects. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث إلى تحديد الموضوعات النحوية المناسبة لطلاب المستوى المتقدم من متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها، ثم قياس مدى تمكنهم منها، ولتحقيق هذا؛ استخدم الباحث المنهج الوصفي لمناسبته لموضوع الدراسة، فقام بإعداد استبانة لتحديد الموضوعات النحوية المناسبة لطلاب المستوى المتقدم من متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها وذلك بالاستفادة من عدة مصادر، وقد توصل البحث إلى قائمة بالموضوعات النحوية المناسب تضمينها بمناهج النحو المقررة على طلاب المستوى المتقدم في برامج تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، وقد تكونت هذه القائمة من ستة عشر موضوعا، كما قام الباحث ببناء اختبار لقياس مدى تمكن طلاب المستوى المتقدم بمعهد اللغة العربية للناطقين بغيرها بجامعة الملك عبد العزيز من هذه الموضوعات، وقد بلغ عدد عينة الاختبار أربعة وتسعين طالبا، وأشارت النتائج إلى أن نسبة تمكن عينة البحث من الاختبار كانت عالية في عشرة موضوعات، ومتوسطة في ثلاثة صَ البحث إلى عدة ُ ل َ موضوعات منها، ومنخفضة في ثلاثة أخرى. وبناء على هذه النتائج خ نتائج ومقترحات، فقد أوص ى بضرورة تضمين هذه الموضوعات الستة عشر في مناهج النحو المقررة على طلاب المستوى المتقدم من متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها، بالإضافة إلى وضع آليات تحول دون تداخلها وتكرارها. كما اقترح البحث تطبيق دراسات مماثلة على طلاب المستوى المبتدئ والمتوسط لإعداد قوائم بالموضوعات التي تناسب مستواهم في جميع المهارات اللغوية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Factors Directing Linguistic Change in External Linguistics. (English)

    المصدر: Umm Al-Qura University Journal for Languages & Literature; Feb2022, Issue 29, p1-23, 23p

    Abstract (English): The structuralist movement distinguished between the two types of linguistics: internal linguistics and external linguistics. This classification aimed at determining and naming clear distinctions between the factors in which the linguistic determination process is distributed in modern linguistics. There are internal factors, motivated by subjective principles, which are the fixed forces that direct and balance the language system at the same time. There are also external factors, more dynamic factors that direct the language system and control its change. According to the model adopted by the study, the external factors are confined to two groups: one relates to the expelling forces of the language, and the other relates to the attractive forces of the language. The importance of this determination lies in its display of an aspect of the law of equilibrium that governs the development of all languages. There are two opposing tendencies that direct the language in two contrasting paths: one of them tends the language toward disorder, and the other tends to stabilize it. This study adopted the attractive forces of language as its subject, detailing three external factors that had a major impact on steadying and stabilizing the language and in reducing the speed of change and disturbance. These factors were represented in three main institutions: the scientific domain, the cultural domain, and the political domain. The study concluded that these three domains or contexts have a prominent role in forcing speakers to adopt a unified linguistic identity that imposes a kind of stability on the language in use. All of them have contributed, with their hierarchical functions, after each other, in creating a safe environment that preserves the language's balance and gives it a measure of relative stability in order to enable the language preserving its essential function, which is to remain a valid tool for communication between people. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): لقد مّيَزت البنيوية منذ بواكر نشأتها بن نوعن من اللسانيات، هما: اللسانيات الداخلية، واللسانيات الخارجية. وكان من ضمن أهداف هذا التمييز رسم حدود منهجية واضحة بن العوامل الي تتوزَّع عملية التغر اللغوي في اللسانيات الحديثة. فهنالك عوامل داخلية، تُرِّكها مبادئ ذاتية، هي كالقوى الثابتة الي تُوجِّه نظام اللغة وتحفظ توازنه في آن معًا. وهنالك عوامل خارجية، أكثر دينامية، تُوجِّه نظام اللغة وتتحكَّم في تغرُّه. ووفقًا للنموذج الذي اعتمدته الدراسة، فإن العوامل الخارجية تنحصر في مجموعتن: إحداهما تتعلَّق بقوى اللغة الطارِدة، والأخرى تتعلَّق بقوى اللغة الجاذِبة. وتكمن أهمية هذا التحديد في إظهاره جانبًا من جوانب قانون التوازن الذي يحكم تطور اللغات جميعها؛ إذ إنَّ هنالك ميلن مُتعارِضن يُوجِّهان اللغة إلى طريقن متباينن: أحدهما يَتَّجه بها نحو الاضطراب، والآخر يميل بها إلى الاستقرار. وقد جعلت الدراسة من قوى اللغة الجاذِبة موضوعًا لها، مُفصِّلةً القول في ثلاثة عوامل خارجية، كان لها تأثر كبر في تثبيت اللغة واستقرارها والتخفيف من سرعة تغيرها واضطرابها. وتمثَّلت تلك العوامل في ثاث مؤسسات رئيسة هي: المؤسسة العلمية، والمؤسسة الثقافية، والمؤسسة السياسية. وقد انتهت الدراسة إلى نتيجة أساسية مفادها: أنَّ لهذه المؤسسات الثاث دورًا بارزًا في دفع المتكلمن إلى اعتماد هُويَّة لغوية مُوحَّدة تفرض نوعًا من الثبات على اللغة في الاستعمال. فهي جميعها قد أسهمت، بوظائفها المتراتبة بعضها إِثْر بعض، في خلق بيئة آمنة تحفظ للغة توازنها وتُضفي عليها شيئًا من الثبات النسي؛ لتبقى اللغة محافظة على وظيفتها الجوهرية، وهي أنْ تظل أداة صالحة للتواصل والتفاهم بن الجماعات البشرية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Umm Al-Qura University Journal for Languages & Literature is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)