يعرض 1 - 10 نتائج من 112 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 0.83s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Methods of thinking in light of Sternberg’s theory as perceived by female students at the College of Sharia and Islamic Studies in Al-Ahsa Governorate. (English)

    المصدر: International Journal of Learning Management Systems (IJLMS); Apr2024, Vol. 12 Issue 2, p152-174, 23p

    Abstract (English): This study aims to identify the most common thinking styles of female students at the college of sharia and Islamic studies in Al-Ahsa governorate. Also, this study aims to verify the differences in thinking styles according to the variable of specialization. In order to achieve these goals, the study sample consisted of (331) female students, who were chosen by the stratified random sampling procedure. The researcher used the thinking styles scale prepared by Sternberg and Wagner (1991), translated into Arabic by Assayed Abu Hashim (2015). The study used the descriptive analytical approach, and the data was analyzed statistically by using the statistical program for social sciences (SPSS). The study used some statistical methods. The results of the study revealed that the Hierarchic style ranked first among the most common thinking styles used by female students. The global style was the least common style of thinking used by female students . The study also found that there is a statistically significant difference in the executive thinking according to the variable of specialization in favor of female students who are specializing in computer science. The study also found that there is statistically significant difference in the anarchic thinking in favor of female students who are specializing in Arabic language; but there are no significant differences in the other thinking styles related to (the legislative style, the Judicial style, the global style, the local style, the liberal style, the conservation style, the hierarchic style, the monarchic style, the oligarchic style, the internal style, and the external style) used by female students of the college of sharia and Islamic studies in Al-Ahsa governorate according to the variable of specialization. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على لدى طالبات كلية الشريعة والدراسات اإلسالمية بمحافظة األحساء، والتحقق ا لمتغيّر التخصص، ولتحقيق هذه األهداف تكونت عينة الدراسة من )331( طالبة تم اختيارهن بالطريقة العشوائية الطبقية. وجود فروق في أساليب التفكير وفقً واستخدمت الباحث ة مقياس أساليب التفكير من إعداد ستيرنبرج وواجنر )1991,Wagner & Sternberg)، ترجمة وتعريب السيد أبو هاشم )2015(، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وقد أسفرت النتائج عن أن األسلوب الهرمي يأتي بالمرتبة األولى بين أساليب التفكير األكثر انتشا ًرا لدى ال طالبات، ا لمتغير التخصص ويأتي األسلوب العالمي كأقل أساليب التفكير انتشا ًرا لدى الطالبات، كما أنه توجد فروق ذات داللة إحصائية في أسلوب التفكير التنفيذي وفقً لصالح الطالبات ممن تخصصهن علوم حاسب، وأي ًضا توجد فروق ذات داللة إحصائية في أسلوب التفكير الفوضوي لصالح الطالبات ممن تخصصهن لغة عربية، ولكن ال توجد فروق ذات داللة إحصائية في أساليب التفكير األخرى المتعلقة بكل من )األسلوب التشريعي، األسلوب الحكمي، األسلوب العالمي، األسلوب المحلي، األسلوب المتحرر، األسلوب المحافظ، األسلوب الهرمي، األسلوب الملكي، األسلوب األقلي، األسلوب الداخلي، واألسلوب الخارجي( لدى طالبات كلية الشريعة والدراسات اإلسالمية بمحافظة األحساء وفقً . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Learning Management Systems (IJLMS) is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Assessment of The Quality of The Trimester System from Kindergarten Teachers' Perspectives. (English)

    المصدر: Umm Al-Qura University Journal of Educational & Psychological Sciences; Mar2024, Vol. 16 Issue 1, p79-91, 13p

    Abstract (English): The study aimed to Assessment the Quality of The Trimester System from Kindergarten Teachers’ Perspectives, and to identify the differences between the responses of study members attributable to the study variables: (Experience-Number of Children). The study used a survey descriptive approach, through a questionnaire that applied to the 81 female teachers in public and private kindergarten teachers in Saudi Arabia's Zulfi governorate. The Results showed that the responses did not agree with the advantages of applying the trimester system, with the overall average of the axis (2.14) and a response rate of (90%). On the other hand, the responses were approved of the challenges of applying the trimester system, with the overall average of the axis (3.20) and a response rate of (50%). The results showed that no statistically significant differences in responses to the application of the trimester system attributable to the study variables. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة للكشف عن مستوى جودة نظام الفصول الدراسية الثلاثة من وجهة نظر معلمات رياض الأطفال، وتحديد الفروق بين استجابات أفراد الدراسة تعزى لمتغيري: سنوات الخبرة - عدد الأطفال). واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، من خلال استبانة طبقت على أفراد الدراسة المتمثلين في جميع معلمات رياض الأطفال الحكومية والأهلية في محافظة الزلفي في المملكة العربية السعودية والبالغ عددهن (81) معلمة. أظهرت النتائج أن الاستجابات جاءت غير موافقة على مميزات تطبيق نظام الفصول الدراسية الثلاثة، حيث بلغ المتوسط العام للمحور (2.14) وبنسبة استجابة قدرها (%90). من جانب آخر جاءت الاستجابات موافقة على تحديات تطبيق نظام الفصول الدراسية الثلاثة، حيث بلغ المتوسط العام للمحور (3.20) وبنسبة استجابة قدرها (50%). وأثبتت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في الاستجابات نحو تطبيق نظام الفصول الدراسية تعزى لمتغيرات الدراسة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Umm Al-Qura University Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Teaching and learning the language based on tasks and its applications in classes for non-Arabic speakers. (English)

    المصدر: Rihan Journal for Science Publishing; 2024, Issue 44, p407-435, 29p

    Abstract (English): This study aims to introduce the task-based approach to language learning and teaching. It comes in two parts: the first is theoretical and it provides a comprehensive theoretical framework for this approach; starting with its various definitions and their diversity according to the the point of view which each researcher looks at the concept of the task, and then distinguishing between the important terms task in this field, and explaining the subtle differences between them, they are: the task, the exercise the activity, and then explaining the characteristics of the task, and presenting the three stages that each task goes through, while explaining the role of both the teacher and the learner in each of these stages. The study addressed the criteria for task construction, outlined the fundamental principles for selection, and subsequently highlighted the primary obstacles associated with this form of education. In the second part of the study, three models of educational tasks were presented at different levels: beginner, intermediate, and advanced. These models Target speaking, writing, and reading comprehension skills. Then, it explains how to plan, prepare, and apply them among non-Arabic speakers. The significance of this study lies in its provision of an allencompassing theoretical framework for language learning and task-based teaching, especially considering the absence of both theoretical and applied Arabic studies. on this approach. From a practical perspective, it offers tangible models for linguistic tasks that can be utilized by Arabic teachers and curriculum designers. These models serve as valuable resources for teaching and curriculum development. The researcher suggests the necessity for additional experimental studies on this approach and emphasizes the importance of developing task-based educational curricula. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف هذه الدراسة إلى التعريف بمدخل تعلم اللغة وتعليمها القائم على المهمات، وتأتي هذه الدراسة في قسمين: الأول نظري يُقَدِّمُ إطارًا نظريًا شاملا لهذا المدخل: بدءًا من التعريفات الكثيرة له وتنوعها وفق الزاوية التي ينظر كل باحث منها إلى مفهوم المهمة، ومن ثم التمييز بين مصطلحات مهمة في هذا المجال، وبيان الفروق الدقيقة بينها وهي المهمة، والتمرين، والنشاط، ومن ثم بيان خصائص المهمة، وعرض المراحل الثلاثة التي تمر بها كل مهمة، مع بيان دور كل من المعلم والمتعلم في كل مرحلة من هذه المراحل. كما تطرقت الدراسة لمعايير بناء المهمة، والمبادئ الأساسية لاختيارها، ومن ثم عرض أهم العوائق التي تعترض هذا النوع من التعليم. وفي الجزء الثاني من الدراسة تم عرض ثلاثة نماذج من المهمات التعليمية، في مستويات مختلفة، المبتدئ، والمتوسط والمتقدم. تستهدف مهارات الكلام، والكتابة، والفهم القرائي. ومن ثم بيان كيفية تخطيطها، وإعدادها، وتطبيقها في صفوف الناطقين بغير العربية. وتتمثل قيمة هذا البحث في كونه يقدم إطارًا نظريا شاملا لمدخل تعلم اللغة وتعليمها القائم على المهام في ظل قلة الدراسات العربية النظرية والتطبيقية حول هذا المدخل. وفي الجانب التطبيقي منه فهو يقدم نماذج عملية لمهمات لغوية يمكن لمعلمي العربية، ومصممي المناهج، على حد سواء، الاستفادة منها، والبناء عليها في أثناء التدريس، وعند تصميم المناهج التعليمية. ويوصي الباحث بضرورة إجراء المزيد من الدراسات التجريبية حول هذا المدخل، وبضرورة بناء مناهج تعليمية قائمة على المهام. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Rihan Journal for Science Publishing is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Manifestations of grammatical renewal of Abu Aus Al-Shamsan. (English)

    المصدر: Umm Al-Qura University Journal for Languages & Literature; Dec2023, Issue 32, p108-129, 22p

    Abstract (English): This research attempts to highlight the manifestations of novelty in the grammatical opinions of Abu Aus Ibrahim bin Rashid al-Shamsan, and "novelty", in his opinion, has several manifestations. It may imply an unprecedented new opinion or expand into an old or modern opinion and theorise it, and it may theorizing also seem like a new clarification for an old opinion. To achieve this target, the research began with a chapter in which I tried to devise the factors that influenced Abu Aus's opinions as his understanding of the points of view of the ancient and modern grammarians. His acquaintance with recent studies and gaining benefits from them and his scientific humbling to benefit from his peers and his scientific audacity. Then, in the second chapter, I dealt with his integrated theory of the declension cases in Arabic, a theory in which he differed from the grammarians’ doctrine. He believes that there are six declension cases, three of which are short and three are long, and he does not see that the letters act on behalf of the declension cases. In the third chapter, I dealt with his doctrine of the articulation and declension of articles or nouns that he considers to have no place in the parsing, such as the demonstrative pronouns, interrogative words, and others. In the fourth chapter, I studied separate issues in which he has new opinions, such as his perspective concerning the formal action, that the implicit emphasis is from the appositive and the conditional statement sentence, and that the imperative verb is not a verb. Then, I concluded the research with a conclusion that mentioned the most important findings and recommendations. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): حاول بعض اللغويين المحدثين السير على خطى أسلافنا بالاجتهاد في المسائل النحوية بما استجد لهم من أدوات بحثية، ومن هؤلاء أبو أوس إبراهيم بن رشيد الشمسان، فجاء هذا البحث ليبحث عن مظاهر الجيدة في آرائه النحوية. ولتحقيق هذا الهدف بدأ البحث بتمهيد حول أطر التجديد النحوي في العصر الحديث، ثم أعقبه فصل تناولت فيه نظريته المتكاملة في حركات الإعراب في العربية، وهي نظرية فارق فيها مذهب النحاة؛ إذ يرى أن حركات الإعراب ست حركات ثلاث منها قصيرة وثلاث طويلة، ولا يرى أن الحروف تنوب عن الحركة. ثم في الفصل الثاني تناولت مذهبه في إعراب الأدوات أو الأسماء التي يرى أنه لا محل لها من الإعراب كاسم الإشارة والاستفهام وغيرهما، وفي الفصل الثالث درست مسائل متفرقة له فيها آراء جديدة كقوله بالعمل الشكلي وأن التوكيد المعنوي من البدل والجملة الخبرية المشروطة وغيرها، وحاولت في الفصل الرابع أن أجد موقع أبي أوس في التجديد النحوي بين المحدثين وحاولت أيضا استنباط العوامل التي أثرت في أرائه كاستيعابه لآراء النحاة قديمهم وحديثهم، وكاطلاعه على الدراسات الحديثة والإفادة منها وتواضعه العلمي بالإفادة من أقرانه وشجاعته العلمية. ثم ختمت البحث بخاتمة ذكرت فيها أهم النتاج والتوصيات، وكان من أهم النتائج أن أبا أوس من المجددين الإصلاحيين، وصور التجديد عنده جاءت على صور ثلاث، فقد تبدو برأي جديد لم يسبق إليه، أو بالتوسع برأي قديم أو حديث والتنظير له، وقد تبدو بتعليل جديد لرأي قديم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Umm Al-Qura University Journal for Languages & Literature is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: A Chemistry Program Based on the Theory of Cognitive Flexibility and Its Effectiveness in Developing Creative Problem-Solving Skills Using Robots Among Stem School Students. (English)

    المصدر: International Journal of Learning Management Systems (IJLMS); 2023, Vol. 11 Issue 4, p23-52, 30p

    Abstract (English): The aim of the current research is to develop a chemistry program based on the theory of cognitive flexibility and measure its effectiveness in developing creative problem-solving skills using robots among STEM school students. A sample of 34 male and female students represented the experimental group. To achieve this goal, problem-solving skills were tested using robots to determine the impact of the proposed program on developing creative problem-solving skills using robots. Then, the proposed program was implemented on the research sample, consisting of 34 male and female students from the second year of STEM School for the Gifted in Luxor. They represented the experimental group. Statistical analysis was conducted using SPSS software, and the results indicated the effectiveness of the chemistry program based on the theory of cognitive flexibility in developing creative problem-solving skills using robots among STEM school students. Based on these results, the researcher recommended the necessity of designing more academic programs for students excelling in science and technology, to incorporate robots into the educational process. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث الحالي إلى إعداد برنامج في الكيمياء قائم على نظرية المرونة المعرفية وقياس مدى فاعليته في تنمية مهارات الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام الروبوت لدى طلاب مدارس STEM ، لدى عينة قوامها (34) طالبا وطالبة، مثلت المجموعة التجريبية، ولتحقيق هذا الهدف تم اختبار مهارات الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام الروبوت ، لتحديد أثر البرنامج المقترح في تنمية مهارات الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام الروبوت ، ثم تطبيق البرنامج المقترح على عينة البحث وهم من طلاب الصف الثاني الثانوي بمدرسة المتفوقين في العلوم والتكنولوجيا بالأقصر STEM، وعددهم (34) طالب وطالبة، مثلت المجموعة التجريبية، ثم إجراء المعالجة الإحصائية ببرنامج SPSS وتوصلت النتائج إلى فاعلية برنامج الكيمياء القائم على نظرية المرونة المعرفية في تنمية مهارات الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام الروبوت لدى طلاب مدارس STEM، وبناء على هذه النتائج ، أوصت الباحثة بضرورة تصميم المزيد من البرامج الأكاديمية للطلاب المتفوقين في العلوم والتكنولوجيا، لتوظيف الروبوت في العملية التعليمية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Learning Management Systems (IJLMS) is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of Islamic financial engineering in hedging risks and pandemics - Coronavirus as an example -. (English)

    المصدر: Rihan Journal for Science Publishing; 2023, Issue 41, p243-271, 29p

    Abstract (English): The technological boom and tremendous technical development that the world is witnessing today has led to the emergence of new terms. As a term, Islamic financial engineering is considered modern, and as a transaction it is an ancient transaction with historical roots in the jurisprudence of financial transactions. Within this research, I have explained the history of its inception and its differences and distinctions from its traditional counterpart in that it is characterized by legal legitimacy, economic efficiency, the momentum of financial products, and their multiplicity and diversity, such as the Murabaha contract, the Ijara contract, the Salam contract, Istisna'a, Tawarruq, Ijtijarar, and Islamic Sukuk. Within this research, I highlighted the importance of Islamic financial engineering in Islamic banks and its effective role in hedging risks, such as liquidity risks, credit risks, and market risks. I also raised the issue of financial engineering related to disasters and pandemics, especially after the Corona pandemic. And the extent of the readiness and flexibility of the Islamic Financial Engineering System in containing these calamities and developments, removing hardship and embarrassment from customers and banks, and finding solutions and jurisprudential, legal and technical solutions to such pandemics and emergencies, including the issue of postponing the payment of financing installments granted during the period of the height of the global pandemic Covid-19. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): إن ما يشهده العالم اليوم من طفرة تكنولوجية وتطور تقني رهيب أفضى إلى ظهور مصطلحات جديدة. كمصطلح الهندسة المالية الإسلامية وهي كمصطلح تعتبر حديثة وكمعاملة هي معاملة قديمة لها جذورها التاريخية في فقه المعاملات المالية. ولقد بينت ضمن هذا البحث تاريخ نشأتها وأوجه اختلافها وتميزها عن نظيرتها التقليدية في كونها تتصف بالمصداقية الشرعية والكفاءة الاقتصادية وزخم المنتجات المالية وتعددها كعقد المرابحة وكعقد الاجارة وعقد السلم والاستصناع والتورق والاستجرار وكالصكوك الإسلامية. ولقد نوهت ضمن هذا البحث على مدى أهمية الهندسة المالية الإسلامية في المصارف الإسلامية ودورها الفاعل في التحوط من المخاطر، كمخاطر السيولة ومخاطر الائتمان ومخاطر السوق، وطرحت كذلك مسألة الهندسة المالية الخاصة بالنوازل والجوائح خاصة بعد جائحة كورونا. ومدى جاهزية ومرونة جهاز الهندسة المالية الإسلامية في احتواء هذه النوازل والمستجدات ورفع المشقة والحرج عن العملاء والمصارف وإيجاد الحلول والمخارج الفقهية والقانونية والتقنية لمثل هذه الجوائح والطوارئ ومن ذلك مسألة تأجيل استيفاء أقساط التمويلات الممنوحة خلال فترة أو ج الجائحة العالمية)كوفيد تسعة عشر(فاعتمدت المنهج الوصفي القائم على الاستقراء والتحليل وقسمت دراستي هذه إلى أربعة مباحث رئيسية تفرّعت عنها عناوين فرعيّة، خصصت المبحث الأول للتعريف بالهندسة المالية الإسلامية ونشأتها أمّا المبحث الثاني فقد خصّصته لمنتجات الهندسة المالية الإسلامية وتحدّثت في المبحث الثالث عن دور الهندسة المالية في العمل المصرفي وكان المبحث الرابع و الأخير بعنوان: الهندسة المالية الإسلامية في الجوائح والظروف الطارئة)كورونا نومذجا(. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Rihan Journal for Science Publishing is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Cemaleddin İshak el-Karmani'nin Kırk Hadis el yazması üzerine analitik bir çalışma. (Turkish)

    المصدر: Rihan Journal for Science Publishing; 2023, Issue 40, p240-266, 26p

    Abstract (Turkish): Allah Bu araştırma, onuncu yüzyıl bilginlerinden biri olan Şeyh Cemal el-Din İshak el-Kurmani'yi tanıtmayı ve Anadolu'daki en büyük Türkmen emirliklerinden biri olan Beni Kur'an Emirliği'ne atfetmeyi amaçlamaktadır. İslam ümmetinin fikrî ve bilgî yönünün zenginleşmesine katkıda bulunan âlimlerden oluşan bir âlimler topluluğu olan el-Kurmânî, Mücâhidâ Suresi'nden Kur'ân-ı Kerîm'in sonuna kadar bir tefsir ve El-Beydâvî'nin tefsiri üzerine bir dipnot da dahil olmak üzere ilmî statüsünü tasdik eden çeşitli ilim sanatlarında çeşitli kitaplar bırakmış, bu çalışmanın konusu olan ve Kur'ân-ı Kerîmî'nin derlediği Hz. Peygamber'in hadislerini tahmin etmede betimsel analitik yaklaşımı benimseyen bir el yazması (Kırk Hadis'in Açıklaması) ile birlikte iki matbu kitabı (Davranışın Evreleri Üzerine Bir İnceleme) ve kitabı (Mürşiler Mübadelesi) bulunmaktadır Eserinde daha sonra analiz edilip seçilme sebebini açıklamış, bunun için çalışma iki bölüme ayrılmış, bunlardan ilki doğrudan kitapla ilgiliydi, örneğin yazarının hayatı ve ilmî etkileri, kitabı yazma yaklaşımı ve kitabın, sünnetin ve âlimlerin sözlerinin dayandığı kültürünün kaynakları gibi, ikinci bölüm ise bu kırk hadisin maketlerini ve konularını, muhtevalarını ve genel özelliklerini ortaya koymakla sınırlı kalırken, bu ilmî el yazmasının değerini gösteren ve içinde seçilen hadislerin mahremiyetini ve müellifinin bunları bir araya getirme kabiliyetini vurgulayan sonuçlarla çalışmayı tamamladık Bir kitap. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يهدف هذا البحث إلى التعريف بأحد علماء القرن العاشر الهجري هو الشيخ جمال الدين إسحاق القَرَماني، ونسبته إلى إمارة بني قرمان إحدى أكبر الإمارات التركمانية في الأناضول. وفيها كوكبة من العلماء الذين أسهموا في إثراء الجانب الفكري والمعرفي لأمتهم الإسلامية، ترك لنا القرماني مؤلفات مختلفة في فنون العلم المتنوعة تشهد بمكانته العلمية، منها تفسيرٌ من سورة المجادلة إلى آخر القرآن، وحاشية على تفسير البيضاوي، وهما مخطوطان، وله كتابان مطبوعان هما)رسالة في أطوار السلوك(، وكتاب)التوابع في الصرف(، إضافة إلى مخطوط)شرح ال حديث الأربعين(وهو موضوع هذه الدراسة التي اعتمدت المنهج الوصفي التحليلي في استقراء الأحاديث النبوية التي جمعها القرماني في مخطوطه، ثم تحليلها وبيان سبب اختيارها، ولأجل ذلك انقسمت الدراسة إلى مبحثين اختصًّ أولهما بما له علاقة مباشرة بالكتاب كالحديث عن حياة مؤلفه وآثاره العلمية، ومنهجه في تأليف الكتاب ومصادر ثقافته التي اعتمد عليها من الكتاب والسنة وأقوال العلماء، بينما اقتصر المبحث الثاني على عرض نماذج من هذه الأحاديث الأربعين وبيان موضوعاتها ومضامينها وسماتها العامة، ثم ختمنا الدراسة بنتائج بيَّنتْ قيمة هذا المخطوط العلمية وأبرزتْ خصوصية الأحاديث المختارة فيه وقدرة مؤلفه على جمعها في كتاب واحد. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Rihan Journal for Science Publishing is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Syntactic consistency in the legendary discourse in the Saudi novel: The novel (Sons of Adham) by the Saudi writer Jubair Al-Mulaihan as a model, a linguistic-textual approach. (English)

    المصدر: Ajman Journal of Studies & Research; 2023, Vol. 22 Issue 2, p1-19, 19p

    Abstract (English): The nominal verbal conjunction appeared in the narration of the Sons of Adham by Jubeir Al-Mellehan at the beginning of his novel because of its importance in building the legendary Ha'ili discourse, as this discourse is based on an important duality in the region (Aja and Salma) male and female, this discourse is only achieved with this duality. It appears from this narration that his use of verbal conjunctions is minimal. This is due to the fact that the narration and its legendary discourse are concerned with the meaning and its determinants. As for the verbal aspect, it was superficial according to Jubair Al-Malihan in his narration Jubeir Al-Malihan also used moral ties more than verbal ones, and this is shown through: the general and the specific, the duality of time and place, revealing the familiar and the unfamiliar by narrating the customs and traditions of the familial in the novel, and narrating the events in the narrative style, which depends on the order and gradation of events. Textual coherence appears in the novel more than textual consistency; Because it tends to the moral contents more than the verbal. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): في بداية روايته لما لذلك من أهمية في بناء الخطاب الأسطوري الحائلي، حيث يقوم هذا الخطاب على ثنائية مهمة في المنطقة)أجا وسلمى(ذكر وأنثى، لا يتحقق هذا الخطاب إلا كهذه اشاة. ويظهر من هذه الرواية، أدع استعماله للتلازم اللفظي قليل؛ ويعود هذا إلى أن الروية وخطابحا الأسطوري ۶ تمتم بالمعنى ومحدداته، أما الجانب اللفظي فقد كان سطحيا عند جبير المليحان في روايته. كما أن جبير المليحان استعمل ا زروا بط المعنوية أكثر من ا زروا بط اللفظية ويظهر ذلك من خلال: العام والخاص، وثنائية الزمان والمكان، وكشف المألوف وغير المألوف عن طريق سرد العادات والتقاليد الحائلئة في اوروية، وسرد الأحداث بالأسلوب القصصي، الذي يعتمد على ترتيب الأحداث، ودرجها. ويظهر التماسك النصي في ا لرواية بالانسجام أكثر من الاتساق النصي؛ لأكنا تميل إلى المضامين المعنوية أكثر من اللفظية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Ajman Journal of Studies & Research is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Degree of Application of The Principles of Total Quality Management and its Relationship to Raising the Level of Organizational Culture Among Faculty Members in Jordanian Public Universities. (English)

    المصدر: Jadara Journal of Research & Studies; 2023, Vol. 9 Issue 2, p217-235, 19p

    Abstract (English): The study aims to demonstrate the level of application of total quality management principles and their relationship to improving the organizational culture of staff in Jordanian public universities. The research sample consisted of (335) faculty members and used descriptive analytical methods. It contains seven dimensions, three dimensions related to total quality management, and four dimensions related to organizational culture. The level of organizational culture in Jordanian public universities from the viewpoint of faculty members came to a medium degree of appreciation, and there is a correlation between the application of the principles of total quality management in raising the level of organizational culture among faculty members in Jordanian public universities for the overall scale and its dimensions, with the exception of the dimension of organizational beliefs. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى تبيان درجة تطبيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة وعلاقتها برفع مستوى الثقافة التنظيمية لدى أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الحكومية الأردنية، وتكوّنت عيّنة الدراسة من) 335 (عضو هيئة تدريس، وتم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي، وكان المقياس بصورته النّهائية من) 30 (فقرة موزّعة على سبعة أبعاد، ثلاثة أبعاد تتعلق بإدارة الجودة الشاملة، وأربعة أبعاد متعلقة بالثقافة التنظيمية، تظهر نتائج الدراسة أن تطبيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة في الجامعات الحكومية الأردنية معتدل من منظور أعضاء هيئة التدريس، وأن مستوى الثقافة التنظيمية في الجامعات الحكومية الأردنية متوسط التصنيف من منظور أعضاء هيئة التدريس، ووجود علاقة ارتباطية بين تطبيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة في رفع مستوى الثقافة التنظيمية لدى أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الحكومية الأردنية للمقياس الكلي وأبعاده باستثناء بعد المعتقدات التنظيمية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Jadara Journal of Research & Studies is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: Al-Harthei, Helal Mohammed

    المصدر: Umm Al-Qura University Journal of Educational & Psychological Sciences; Jun2023, Vol. 15 Issue 2, p70-85, 16p

    مستخلص: The current study aimed to identify the partial contribution regarding the best learning method in predicting the stress of the students enrolled in the preparatory course of the Islamic University of Madinah. The descriptive approach was used (predictive) through the application of the Learning Styles Scale (Biggs al., 2001) and the future anxiety scale (Zainab Shukair, 2005) against a random sample of 184 students from the preparatory year in Islamic University of Madinah.The results concluded that the preferred learning style according to the participants of this study is deep learning, with an mild level of future anxiety, In addition, it is possible to predict the of future anxiety by knowing the preferred learning style of the student. Furthermore, the results show that the method of deep learning is the most capable of predicting the of future anxiety. The researcher reached a set of recommendations through the findings of this study. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Umm Al-Qura University Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)