يعرض 1 - 2 نتائج من 2 نتيجة بحث عن 'الحديث غريب.', وقت الاستعلام: 1.33s تنقيح النتائج
  1. 1

    المصدر: مجلة کلیة اللغة العربیة بإتاى البارود. 34:2503-2557

    الوصف: مما لا شک فيه أن الغرابة نسبية فما کان غريبا في بلد وزمن معين قد لا يکون غريبا في زمن آخر وبلد أخرى, وعليه فجمع الغريب وتحديده أمر اجتهادي يختلف من بلد لأخرى ومن زمن لآخر. ومعرفة غريب الحديث تعتمد على عدة أمور غير المعرفة اللغوية, منها: معرفة الواقع الاجتماعي حين البيان النبوي. ووجوب الرجوع إلى آراء الفقهاء لبيان مدلولات بعض ألفاظ الحديث النبوي – خاصة فيما يتعلق بالأحکام الفقهية - لکيلا يذهب إلى تجويز ما لم يجوزه الفقهاء اعتمادا على تجويز اللغة. ويجد الناظر في غريب الحديث دقة اختلاف العلماء في بيان بعض مدلولات الحديث, وهو أمر ناشئ من شدة تحريهم. وينبغي الاستعانة في تفسير مدلولات بعض الألفاظ إلى أصحاب مهنتها, مثل: غريب ألفاظ الزراعة يستعان بمن يزاول هذه المهنة على ذلک. وخير ما يفسر به الحديث هو الحديث بالاستفادة من رواياته الأخرى. ولا يصح الاعتماد على التجويز اللغوي وحده, دون الرجوع إلى السياق العام. ويستعان على بيان الألفاظ الغريبة بالنصوص الأدبية الأخرى. وبعض الألفاظ التي سجلها أهل الغريب في مصنفاتهم ما تزال تستعمل بمدلولها في اللفظ النبوي في بعض البلدان من غير غرابة, وهذا يبين وجوب الرجوع إلى اللهجات العربية في فهم مدلول الأحاديث والنصوص الدينية, وعدم إهمالها, لما فيها من إرث لغوي فصيح. The doctrines of linguistic interpretation of strange hadith terms "a comparative critical analysis study." Abdul Raouf Walid Al-Arfaj Department of Arabic Language - College of Sharia and Islamic Studies in Al-Ahsa - Imam Muhammad bin Saud Islamic University - Saudi Arabia. E-MAIL: COM@YAHOO.COM-AbdulRaouf ABSTRACT: The research was summarized in that the strangeness is relative, so what was strange in a certain country and time may not be strange in another time or another country, and accordingly, collecting the stranger and defining it is a discretionary matter that varies from one country to another and from time to time. Knowledge of Gharib al-Hadith depends on several things other than linguistic knowledge, including: Knowledge of the social reality at the time of the prophetic statement. The necessity of referring to the opinions of the jurists in order to clarify the implications of some of the words of the Prophet’s hadith - especially with regard to the jurisprudential rulings - so as not to go to permissible unless it is permissible by the jurists depending on the permissibility of language. The beholder finds in Gharib al-Hadith the accuracy of the scholars differing in explaining some The implications of the hadith, which arises from the intensity of their investigation. The interpretation of the meanings of some of the expressions should be sought from the owners of her profession, such as: Strange terms for agriculture. The practitioners of this profession seek help in that. The best way to interpret the hadith is the hadith by making use of his other narrations. It is not correct to rely on linguistic permissibility alone, without reference to the general context. And it is used to explain strange expressions in other literary texts. Some of the expressions recorded by the people of the stranger in their classifieds are still used with their meaning in the prophetic utterance in some countries without being strange, and this indicates the necessity of referring to the dialects. Arabic in understanding the meaning of hadiths and religious texts, and not neglecting them, because of the eloquent linguistic legacy they contain.

  2. 2

    المصدر: حولیة کلیة أصول الدین والدعوة بالمنوفیة. 39:973-1193

    مصطلحات موضوعية: Islam, Sociology, Theology, World health

    الوصف: هذا بحث جمعت فيه الأحاديث الواردة فى التباعد الاجتماعى، والحجر الصحى للوقاية من الأمراض المعدية، وخرجتها، وبينت درجتها، وشرحت غريب ألفاظها، وذکرت مسائلها التى يحتاج إلى ذکرها فى تبيان حکم التباعد الاجتماعى، والحجر الصحى. وقد قسمت البحث إلى تمهيد، ومقصود، وخاتمة. فأما التمهيد فهو فى ذکر ما ابتلى به العالم هذا العام من مرض فيروس کورونا الجديد، وهو من الأمراض المعدية، وذکر عدد من أصيبوا به، ومن توفوا، وما أوصت به منظمة الصحة العالمية، وغيرها للوقاية من هذا الفيروس، وذکر اختيار الباحث لوصية التباعد الاجتماعى، والحجر الصحى، ودراستها دراسة حديثية. وأما المقصود فهو فى ذکر الأحاديث التى يمکن أن يؤخذ منها حکم التباعد الاجتماعى، والحجر الصحى للوقاية من الأمراض المعدية حديثا حديثا، وتخريجها، وتبيين درجتها، وشرح غريب ألفاظها، وذکر مسائلها التى يحتاج إلى ذکرها فى تبيان هذا الحکم. وأما الخاتمة فهى فى ذکر نتائج البحث، وتوصياته. ومن نتائج هذا البحث أن فى کتب السنة النبوية أحاديث کثيرة تتعلق بحکم التباعد الاجتماعى، والحجر الصحى للوقاية من الأمراض المعدية، ولکنها متفاوتة المراتب، فبعضها ثابت يمکن الاستدلال به على مشروعية التباعد الاجتماعى، والحجر الصحى، وبعضها غير ثابت لا يمکن الاستدلال به على ذلک. ومن توصياته أن يهتم الباحثون فى علوم الشريعة الإسلامية بالبحث فى المسائل الحديثة، والقضايا المعاصرة لبيان الأصول، والأدلة التى تتعلق بها، وتمييز الصحيح منها من غير الصحيح، والحث على العمل بما تدعو إليه الشريعة فى هذه المسائل، وإثبات کمال الإسلام، وتمامه، وعنايته بمجالات الحياة کلها. This is a research in which I collected the prophetic hadiths that relate to the Islamic ruling of applying the social distancing and quarantine in order to prevent the spread of Infectious diseases. The authenticity of these hadiths has been verified, the meanings of the uncommon words have been explained, and the relating issues have been mentioned in order to declare the ruling of the social distancing and quarantine. The research is divided into preface, content, and conclusion. As for the introduction, it contains the definition of the new Coronavirus, the number of people who are infected with it, those who died, and the advices that the World Health Organization recommended for the prevention of this virus. Also, the introduction refers to the researcher's choice of recommending social distancing and quarantine, along with studying it from the Sunnah perspective. As for the content, I have mentioned the prophetic hadiths that dealt with this issue one by one along with its verifications, meanings, and all other explanations that indicate the ruling of social distancing and quarantine. As for the conclusion, it includes the results and recommendations that have been extracted from the research. One of the results of this research is that there are many hadiths in the books of the Prophet’s Sunnah related to the ruling of social distancing and quarantine that protects from Infectious diseases. These hadiths are vary in ranks, some of them are authentic and acceptable for the deduction, and the others are not. Among the recommendations are encouraging the researchers in the Islamic law sciences to concern themselves with the contemporary issues researchers to the origins, and the proofs that relate to them through distinguishing the authentic out of the unauthentic, and showing the attention that Sharia is giving for such matters, and proving that Islam is a perfect and completed religion to the extent that it contains rulings for all aspects of life.