يعرض 1 - 4 نتائج من 4 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.25s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The reality of educational leaders achieving the professional development of mathematics teachers from their point of view in government schools in Jeddah. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2021, Vol. 10 Issue 2, p345-375, 31p

    مصطلحات جغرافية: JIDDAH (Saudi Arabia)

    Abstract (English): The study aimed to identify the reality of educational leaders (the school leader, the educational supervisor) achieving the professional career of mathematics teachers from their point of view In public schools in the city of Jeddah, in the fields: work planning, classroom management, human relationships, evaluation, textbook and teaching methods, planning for teaching. It relied on the descriptive approach, and the questionnaire was used as a research tool. It was randomized to (657) female math teachers in government schools in Jeddah, Saudi Arabia, and the study reached the following results :The school leader achieves the professional development of mathematics teachers from their point of view in government schools in Jeddah with a high degree of investigation in the fields as a whole, with an arithmetic average (3.95) and in all of them in descending order: work planning with an arithmetic average (4.04), classroom management with an arithmetic average (4.03), human relations with an arithmetic average (3.81).The educational supervisor achieves the professional development of mathematics teachers from their point of view in the public schools in Jeddah with a high degree of investigation in the fields as a whole with an arithmetic average (3.92), and in all of them in descending order: evaluation with an arithmetic average (4.15), textbook and teaching methods with an arithmetic average (3.88), planning for teaching with an arithmetic average (3.71). In light of these results, recommendations were presented, the most important of which are: The Ministry of Education continues to train school leaders and educational supervisors in the areas of professional development of mathematics teachers. With the necessity of its work to reduce the administrative tasks of school leaders, and educational supervisors to calculate technical tasks, including professionally developing mathematics teachers. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع تحقيق القيادات التربوية )قائدة املدرسة، املشرفة التربوية( للتنمية املهنية ملعلمات الرياضيات من وجهةنظرهن في املدارس الحكوميةبمدينة جدة. في املجاالت: التخطيط للعمل، اإلدارة الصفية، العالقات اإلنسانية، التقويم، الكتاب املدرس يوطرق التدريس، التخطيط للتدريس. و اعتمدت الدراسة على املنهج الوصفي، واستخدمت االستبانة كأداة للبحث تم تطبيقها على عينة عشوائية من )657 )معلمة رياضيات في املدراس الحكومية بمدينة جدة باململكة العربية السعودية، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن قائدة املدرسةتحقق التنميةاملهنيةملعلمات الرياضيات من وجهةنظرهن في املدارس الحكوميةبمدينة جدة بدرجةتحقيق مرتفعة في املجاالت ككل بمتوسط حسابي )95.3 ،)وفي جميعها بالترتيب التنازلي: التخطيط للعمل بمتوسط حسابي )04.4 ،)اإلدارةالصفيةبمتوسط حسابي )03.4 ،)العالقات اإلنسانية بمتوسط حسابي )81.3 ،)وأن املشرفة التربوية تحقق التنمية املهنية ملعلمات الرياضيات من وجهة نظرهن في املدارس الحكومية بمدينة جدة بدرجة تحقيق مرتفعة في املجاالت ككل بمتوسط حسابي )92.3 ،)وفي جميعها بالترتيب التنازلي: التقويم بمتوسط حسابي )15.4 ،)الكتاب املدرس ي وطرق التدريس بمتوسط حسابي )88.3 ،)التخطيط للتدريس بمتوسط حسابي )71.3 .) وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم توصيات من أهمها: استمرار وزارة التعليم في تدريب قائدات املدارس واملشرفات التربويات على مجاالت تنمية ،مع ضرورة عملها على تخفيف املهام اإلداريةلقائدات املدارس واملشرفات التربويات لحساب املهام الفنيةبما معلمات الرياضيات مهنيا تشمله . من تنميةمعلمات الرياضياتمهني. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The role of the educational supervisor in achieving sustainable professional development for primary classes teachers in government schools in the city of Jeddah from the viewpoint of leaders and teachers. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2021, Vol. 10 Issue 1, p205-237, 33p

    مصطلحات جغرافية: JIDDAH (Saudi Arabia)

    Abstract (English): This current study is aimed to know the role of Educational Supervisor in maintaining and achieving the sustainable professional to develop the teachers of Early Learners in Governmental School in Jeddah, according to the female leaders and the female teachers, in addition to showing the impact of the two variables of the diploma and the years of experience on its domains. Thus, the analytical descriptive approach was used within this study, to gather the data from the study sample that is constituted of 38 female leaders and 220 female teachers. The results of the study concluded that the level of the supervisor’s role in achieving sustainable development for primary school teachers from the leaders ’point of view was (medium) with an arithmetic average (3.35), and a percentage (67%), and the field of working within the team to a (large) degree with an arithmetic average. (3.42) with a percentage (68.4%), and the field (communication and communication, information technology, training and development) with a degree (medium) with an arithmetic average between (3.27-3.39) and a percentage between (65.4%-67.8%), and the level of the supervisor's role In achieving sustainable development for primary school teachers from the teachers ’point of view, it came to a (large) degree with an arithmetic average (3.42), a percentage (68.4%), and in the field (information technology, communication and communication, teamwork) with a (large) degree with an arithmetic average between ( 3.49-3.65) and a percentage between (69.8%-73.0%), and the field of training and development with a degree (medium) with an arithmetic average (3.01) and a percentage (60.2%). The results also showed that there were no statistical differences when it comes to the response of the governmental primary schools’ female leaders about the role of the supervisor in achieving the sustainable development for elementary classes’ female teachers, and it is mainly due to the two variables of the diploma and the years of experience. Lastly, the study issued few recommendations among which the necessity of the communication between the supervisor and the local community, to raise the consciousness of the school leaders in the message, vision, and objectives of the female teacher, without forgetting the responsibility of the supervisor to prepare the training material, aiming at fulfilling the needs of the sustainable professional development of female teachers. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على دور املشرفة التربوية في تحقيق التنمية املهنية املستدامة ملعلمات الصفوف األولية في املدارس الحكومية بمدينة جدة من وجهة نظر القائدات واملعلمات، وبيان أثر متغيري املؤهل العلمي وسنوات الخبرة على مجاالتها. واتبعت الدراسة املنهج الوصفي التحليلي لجمع البيانات من عينتها التي تألفت من )38 )قائدة، و)220 )معلمة. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى دور املشرفة في تحقيق التنمية املستدامة ملعلمات الصفوف األولية من وجهة نظر القائدات جاء بدرجة )متوسطة( بمتوسط حسابي)35,3 ،) وبنسبة مئوية )67 ،)%ومجال العمل ضمن فريق جاء بدرجة )كبيرة( بمتوسط حسابي )42,3 )وبنسبة مئوية )4.68 ،)%ومجال )االتصال والتواصل، تكنولوجيا املعلومات، التدريب والتطوير( بدرجة )متوسطة( بمتوسط حسابي بين )27,3-39,3)ونسبة مئوية بين )4.65-% %8.67 ،)ومستوى دور املشرفةفي تحقيق التنمية املستدامة ملعلمات الصفوف األوليةمن وجهة نظر املعلمات جاء بدرجة )كبيرة( بمتوسط حسابي )42,3 ،)وبنسبة مئوية )4.68 ،)%وجاءت مجال )تكنولوجيا املعلومات، االتصال والتواصل، العمل ضمن فريق( بدرجة )كبيرة( بمتوسط حسابي بين )49,3-65,3)ونسبة مئوية بين )8.69-%0,73،)%ومجال التدريب والتطوير بدرجة)متوسطة( بمتوسط حسابي )01,3 ) وبنسبة مئوية )2.60 .)%وكشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات داللة إحصائية الستجابة قائدات املدارس حول دور املشرفة في تحقيق التنميةاملستدامةملعلمات الصفوفاألوليةتعزى ملتغيري املؤهل العلميوسنوات الخبرة.وأوصت الدراسةبضرورة العمل علىتواصل املشرفة مع املجتمع املحلي لزيادة وعي قائدات املدرسةفي رسالةورؤيةوأهداف املعلمة، وإعداد املشرفة املواد التدريبية لتلبية حاجات التنمية املهنية املستدامة للمعلمات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The role of art education in developing creativity skills among intermediate and high school students in East Jeddah education administration schools from the viewpoint of art education teachers and students (an applied study). (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2020, Vol. 8 Issue 3, p575-604, 30p

    مصطلحات جغرافية: JIDDAH (Saudi Arabia)

    Abstract (English): The researcher adopted two study tools and two samples that included middle and high school students, and technical education teachers in schools of eastern Jeddah education, and he used the descriptive analytical approach, and the study concluded that the technical education teachers of the study sample have experience and an educational and training qualification, and confirmed that the technical education curriculum needs to be evaluated and modified for units and practical activities, Correcting some of the errors in it, reviewing the teacher's guide book for development, allocating enough time for the art education class to conduct the practical application, and specifying a semester for each field of art education so that the student graduates from the third intermediate grade and has completed 6 fields with professionalism and mastery; A large percentage of the female students of the study sample obtained an excellent appreciation of the academic subjects, as well as an excellent estimate of the art education subject, and 72% of the female students of the study sample emphasized the importance of the art education subject in developing the talent and creativity they have and the importance of the teacher’s role in explaining and applying the material in methods that suit the content for the development The talent and creativity skills they have, and emphasized that the most important obstacles to creativity are the method of some teachers critical of female students ’work, the lack of materials and materials for practical application and the assignment of female students to purchase these materials at their expense. The study recommended the formation of a committee to reevaluate and amend the curriculum of artistic education, and provide raw materials so that they do not Teachers and students are charged with purchasing them, providing a permanent exhibition of student outcomes and sustaining them, and developing an art education curriculum to match the pattern of education (STEM). [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): اعتمدت الباحثة أداتي دراسة وعينتين شملت طالبات المرحلتين المتوسطة والثانوية، ومعلمات التربية الفنية بمدارس تعليم شرق جدة، واستخدم المنهج الوصفي التحليلي، واستنتجت الدراسة أن معلمات التربية الفنية عينة الدراسة يتمتعن بخبرة ومؤهل تعليمي وتدريبي، وأكدن أن منهاج التربية الفنية بحاجة للتقييم والتعديل للوحدات والنشاطات العملية، وتصويب بعض الأخطاء الواردة فيه، وإعادة النظر بكتاب دليل المعلم للتطوير، وتخصيص وقتٍ كافٍ لحصة التربية الفنية لإجراء التطبيق العملي، وتحديد فصل دراس ي لكل مجال من مجالات التربية الفنية بحيث تتخرج الطالبة من الصف الثالث المتوسط وقد أنجزت 6 مجالات باحتراف وإتقان؛ وإن نسبة كبيرة من الطالبات عينة الدراسة حصلن على تقدير ممتاز بالمواد الأكاديمية، وكذلك على تقدير ممتاز بمادة التربية الفنية، وقد أكد نسبة 72 % من الطالبات عينة الدراسة أهمية مادة التربية الفنية في تنمية مهارات الإبداع لديهن وأهمية دور المعلمة بشرح وتطبيق المادة بأساليب تناسب المحت وى لتنمية الموهبة ومهارات الإبداع لديهن، وأكدن على أن اهم معيقات الإبداع أسلوب بعض المعلمات بالنقد اللاذع لأعمال الطالبات، وعدم توفر المواد والخامات للتطبيق العملي وتكليف الطالبات بشراء تلك المواد على نفقتهن، وقد أوصت الدراسة بتشكيل لجنة لإعادة تقييم وتعديل منهج التربية الفنية، وتوفر المواد الخام بحيث لا تكلف المعلمات ولا الطالبات بشرائها، وتوفير معرض دائم للناتج الطلابي وإدامته، وتطوير منهج التربية الفنية لي وائم نمط التعليم )ست م . )STEM. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The big five factors of personality and its relationship to Dogmatism in a sample of prisoners In the Kingdom of Saudi Arabia. (English)

    المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); Aug2020, Vol. 8 Issue 1, p180-202, 23p

    مصطلحات جغرافية: MECCA (Saudi Arabia), JIDDAH (Saudi Arabia), SAUDI Arabia

    Abstract (English): The study aims to reveal the relationship of the big five factors of personality (diastolic, neuroticism, vigilance of conscience, acceptability, openness to experiences) and their relationship to Dogmatism in a sample of prisoners, with some demographic variables (Education- age- type of sentencing). The sample of the study consisted of (120) male prisoners only, who were selected with simple random inspection from the prisons of the Kingdom of Saudi Arabia (General prison in Mecca- General prison in Jeddah- General prison in Qurayyat), There are several reasons for their sentencing (criminal and moral- drug use and promotion- legal). Their ages ranged between (25 years to less than 45 years, from 45 years and over), A measure of the big five factors of personality (John, Donahue & Kentle, 1991), translated into Arabic by Ahmed (2013). And Dogmatism scale, Rokeach (1990), translated into Arabic and standardization of the scale on the Saudi environment by (Khoj, 2008) was applied on the sample of study. The results indicated that the absence of a statistically significant correlation between some of the big five factors of personality, which are both the dimensionality (extroversion- openness- acceptability) and the overall score of the scale of the the big five factors of personality and between Dogmatism. While there is a direct relationship between both the factor (neuroticism) and the inverse relationship between the factor (awakening of conscience) and Dogmatism,The results also indicated that there were no statistically significant differences between the education variable (higher- medium), and the big five factors of personality except after (conscience awakening), and differences were found in the direction of those with higher and middle education, and that there were differences in the big five factors of personality with different age variable except After (openness), While statistically significant differences appeared in the prisoners ’degrees on the total score for the scale of the five major factors of the personality attributable to both the age variable and in favor of the age group of (20-40) years, We find the differences in each dimension (vigilance of conscience - admissibility) in the direction of addiction, while the differences went towards criminal cases in each of the (neuroticism - the overall degree of the scale).While statistically, significant differences were found between each dimension (neuroticism - acceptability - vigilanc e of conscience - and the total degree) of Dimensions of the big five factors of personality. Dogmatism differed according to the level of education variable, while it did not differ according to the age-variable, the type of judgment) among the prisoners. The study presented a number of tests of appropriate counseling programs for the youth category on the nature of the mono vision disorder and its dangerous effects that affect the formation of the individual's personality, and prevents the individual from adapting to himself, others and the society in which he lives. And proposals such as studying the relationship between the five major factors in personality and mono vision when performing the role of social observation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الكشف عن علاقة العوامل الخمسة الكبرى للشخصية ( الانبساطية ، العصابية ، التفتح على الخبرات ، المقبولية ، يقظة الضمير ) بأحادية الرؤية لدى عينة من السجناء بالمملكة العربية السعودية في ضوء بعض المتغيرات ، وتكونت عينة الدراسة من ( ۱۲۰ ) سجيناً ، تم انتقاؤهم بالطريقة العشوائية البسيطة ، وقد طبق عليهم مقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية إعداد (John, Donahue & Kentle, 1991) تعريب وتقنين أحمد ( ۲۰۱۳ )، ومقياس أحادية الرؤية إعداد روکیش (Rokeach, 1990) تعريب وتقنين المقياس على البيئة السعودية خوج ( ۲۰۰۸ ) . وقد كشفت نتائج الدراسة عن عدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين الدرجة الكلية ولبعض العوامل الخمسة الكبرى للشخصية ( الانبساطية التفتح- المقبولية ) وبين أحادية الرؤية ، بينما وجدت علاقة طردية بين عامل ( العصابية ) وبين أحادية الرؤية ، وعلاقة عكسية بين عامل ( يقظة الضمير ) وبين أحادية الرؤية ، ولم تظهرت النتائج فروق دالة احصائياً في درجات السجناء على الدرجة الكلية لمقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية تعزي لمتغير مستوى التعليم ، في حين ظهرت فروق دالة احصائياً في درجات السجناء على الدرجة الكلية لمقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية تعزي لكل من متغير العمر ولصالح الفئة العمرية من ( ۲۰-٤٠ ) سنة ، ولمتغير نوع الجريمة نجد الفروق قد اتجهت في كل من بعد ( يقظة الضمير المقبولية ) في إتجاه الادمان ، بينما اتجهت الفروق نحو القضايا الجنائية في كل من بعد العصابية- الدرجة الكلية للمقياس ) . كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة احصائية في درجات السجناء على مقياس أحادية الرؤية تعزي لمتغير مستوى التعليم ، لصالح المستوى المتوسط ، في حين لم تظهر تلك الدلالة الإحصائياً تبعاً لمتغير العمر أو نوع الجريمة . وقد قدمت الدراسة عدد من التوصيات ، من أهمها إعداد البرامج الإرشادية المناسبة لفئة الشباب عن طبيعة اضطراب أحادية الرؤية وما يترتب عليه من آثار خطيرة تنعكس على تكوين شخصية الفرد ، وتحول دون تكيف الفرد مع نفسه والآخرين والمجتمع الذي يعيش فيه ، كما قدمت الدراسة عدد من المقترحات ، من أهمها دراسة العلاقة بين العوامل الخمسة الكبرى في الشخصية وأحادية الرؤية لدى نزلاء دور الملاحظة الاجتماعية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)