يعرض 1 - 10 نتائج من 21 نتيجة بحث عن 'الحديث غريب.', وقت الاستعلام: 1.38s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Mirrors of Otherness Biography in Taha Hussein's Book (With Abo AlAlla’ in his prison). (English)

    المصدر: Al-Adab / Al-ādāb; Sep2023, Vol. 146, p67-92, 26p

    Abstract (English): Perhaps the relationship between Taha Hussein and Ma’ari attracted the attention and was paradoxical because this relationship came as a result of the hate from Taha Hussein to Al- Ma’arii that turned into an eternal love which made Taha Hussein produce books to expose this love between them. aha Hussein’s writing on Al Ma’arri modern literary criticism constituted a major component in reading this poet, who was and still act as problematic in a stage of old Arabic literature so within this problem, this research came up with the idea of reading the book named ‘’with Abo Al Alla’ in his prison ‘’. The critics read this book as a pure critical book without looking at the biography inside, which makes readers to present this side in the title ‘’ Mirrors of Autobiographies in ’’ with Abo Al Alla’in his Prison ‘’. These mirrors were: the mirror of Diqas, the mirror of self, mirror of Bashar bin Burd, Al Mutanabi mirror, the mirror of the exalted text, the mirror of Al -Marri’s text and all of these mirrors formed the biography of Al Marrii as founded by Taha Hussein and lived with Al Maarii in his prison where he recorded his observations through these mirrors. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ربما تكون العلاقة بين طه حسين والمعري تثير الانتباه والمفارقة ،إذ جاءت هذه العلاقة بينهما على أَثَر كره طه حسين أبا العلاء المعري ،ثم تحوّلُ هذا الكرهُ إلى حبٍّ أبديٍّ أنتج كتباً ألفها طه حسين في سبيل الوفاء لهذا الحب بين الرجلين ، حيث قرئت هذه الكتب في النقد العربي الحديث في إطار الاشكاليّة التي حملها المعري نفسه ،ولهذا فقد شكّلت كتابات طه حسين عن المعري في النقد العربي الحديث محوراً رئيساً في قراءة هذا الشاعر الذي كان وما زال يمثل إشكاليّة في في مرحلة من مراحل الأدب العربي القديم وفي إطار هذه الاشكالية التي قدمها طه حسين جاء هذا البحث بفكرة قراءة كتاب" مع أبي العلاء في سجنه" من خلال ما أسمته الدراسة "مرايا السيرة الغيريّة في كتاب طه حسين " مع أبي العلاء في سجنه" .إذ قرأ النقاد هذا الكتاب على أنّه كتاب نقديٌّ خالص ولم يُنظر إلى جانب السيرة فيه ،مما دفع الدراس الحالي إلى تقديم هذا الجانب تحت عنوان مرايا السير الذاتيّة في كتاب طه حسين " مع أبي العلاء في سجنه" وقد كانت هذه المرايا كما وجدتها الدراسة :مرآة ديجاس، ومرآة الذات ، ومرآة بشار بن برد والمتنبي، ومرآة التخيّل ومرآة النّص العلائي، حيث شكّل مجموع هذه المرايا سيرة المعري كما وجدها طه حسين وعاشها مع المعري في سجنه حيث سجّل مشاهداته عبر هذه المرايا. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Adab / Al-ādāb is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Fantasy and reality in the modern Arabic novel, The Second Dog's War by Ibrahim Nasrallah sample. (English)

    المصدر: Al-Bahith Journal; 2021, Vol. 39 Issue 1, p578-594, 17p

    Abstract (English): Scholars of literary criticism and historiography of the march of literature in different literary eras considers Fantasia as one of the critical terms developed on the literary scene; as it is a narrative technique that relies on the principle of transcending reality to nonreality and logic to non-logic It deconstructs the components of the reality that we see and live, feel all its details, and adapt to it, then it tries to reconfigure its dimensions, and it strives to produce it according to the vision of the author who tries to change this reality and turn it into a virtual world . Therefore we have chosen the novel "The Second Dog's War" by Palestinian novelist Ibrahim Nasrallah. And the reason we chose that novel was the author's serious attempt at evoking our inner minds. And it overlooks us with many questions that arouse the reader and interview him with shocking questions, even if they are in themselves existential questions that runs within the human mind system frequently The novel depicts a reality full of hallucinations, wonder and astonishment, and confuses the reader, and that through paradox and conformity to reality, So, while the writer acknowledged that the novel is set in a century or more from now, many of the characteristics and events are almost similar - if not identical - with what contemporary man lives in the twenty-first century. And it's through cutting-edge technology, its tampering with human minds, their excess ambition for well-being and democracy that turns out to be the opposite, According to the old saying: "Excessive things turn against itself ." The main objective of this study is to clarify the concept of fantasy by shedding light on the structural components of the novel and seeking to analyze them in order to reveal the fantasy dimensions on which the novel is based, and how close they are to reality. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يعد علماء النقد األدبي والتأريخ لمسيرة األدب في العصور األدبية المختلفة الفانتازية أحدَ المصطلحات النقدية المستحدثة على الساحة األدبية؛ فهي تقنية سردية تتكيء على مبدأ قوامه تجاوز الواقع إلى الالواقع والمنطق إلى الالمنطق، فهي تقوم بتفكيك مكونات الواقع الذي نراه ونعيشه، ونشعر بكل تفاصيله، ونتكيف معه، ثم تحاول إعادة تشكيل أبعادها، وتجتهد في إنتاجها على وفق رؤية المؤلف الذي يحاول مغايرة هذا الواقع وتحويله الى عالم افتراضي. ولذا فقد وقع اختيارنا على رواية "حرب الكلب الثانية" للكاتب الروائي الفلسطيني إبراهيم نصر هللا، وعلة اختيارنا لتلك الرواية هو المحاولة الجادة للكاتب في استثارة عقولنا الباطنة، وتطل علينا بالعديد من األسئلة التي تثير القارئ وتحاوره بأسئلة صادمة، وإن كانت في حد ذاتها أسئلة وجودية تتردد داخل منظومة العقل اإلنسانية بكثرة. الرواية تصور واقعا مليئا بالهلوسة والتعجب والدهشة، وتصيب القارئ بالحيرة، وذلك من خالل المفارقة والمطابقة للواقع، ففي حين أقر الكاتب أن الرواية تدور أحداثها بعد قرن أو يزيد من اآلن ، إال أن العديد من الصفات واألحداث تكاد تتشابه -إن لم تكن تتطابق- مع ما يعيشه اإلنسان المعاصر في القرن الحادي والعشرين، وذلك من خالل التكنولوجيا المتطورة، وعبثها بعقول البشر، وطموحهم الزائد في الرفاهية والديمقراطية التي تستحيل إلى النقيض، عمال بالقول المأثور :" الشيء الزائد عن حده ينقلب إلى ضده". والهدف الرئيس من هذه الدراسة هو توضيح مفهوم الفانتازيا عرب تسليط الضوء على المكونات البنائية للرواية والسعي إلى تحليلها بغرض الكشف عن األبعاد الفانتازية، التي قامت عليها الرواية، ومدى تقاربها من الواقع. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Bahith Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Plagiarism from the Point of View of Sharif Al-Murtada. (English)

    المصدر: Alustath; 2022, Vol. 61 Issue 4, p135-150, 16p

    Abstract (English): The issue of plagiarism is considered one of the most important topics of criticism. Critics paid a lot of attention to it, but this attention was often unfair. Emotions and feelings entered into it and were used to lower the status of poets or for the critic to show their ability to find similar poems. This issue has been discussed in Arabic literature since the pre-Islamic era and has been one of the most important issues since the beginning of the 3 AH century. As a famous poet and theologian, Sharif al-Murtada (436-355) sought to show his status as a prominent critic. Sharif AlMurtada, by following the common meanings which poets quote from each other, shows his strength in criticizing and identifying the poet's merits or faults. Sharif Al-Murtada dealt with the issue of plagiarism in a different way from previous critics, and considered plagiarism to be specific to innovative meanings and not to common meanings. He did not use the word stealing when talking about plagiarism. Sharif Al-Murtada denied plagiarism in wording and meaning in most cases. This study aims to investigate the case of plagiarism from the perspective of Sharif al-Murtada. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تعد قضية السرقة األدبية من أهم موضوعات النقد، فقد أولى النقاد لها الكثير من االهتمام، ولكن هذا االهتمام لم يكن عادالً في كثير من األحيان، فقد دخلت فيها العواطف والمشاعر واستخدمت لتنزيل مكانة الشعراء أو لكي يظهر الناقد قدرته في العثور على أشعار مماثلة. نوقشت هذه المسألة في األدب العربي منذ العصر الجاهلي وكانت من أهم القضايا منذ بداية القرن الثالث الهجري. سعى الشريف المرتضى )634- 355 )ظهر الشريف المرتضى، باتباع المعاني ُ بصفته شاع ارً وعالم دين شهي ارً إلظهار مكانته كناقد بارز. ي المشتركة التي يقتبسها الشعراء عن بعضهم البعض، قوته في نقد وتحديد محاسن الشاعر أو عيوبه. تعامل الشريف المرتضى مع قضية سرقة الشعر بطريقة مختلفة عن النقاد السابقين، و اعتبر السرقة خاصة بالمعاني المبتكرة وليس المعاني المشتركة. لم يستخدم كلمة السرقة عند الحديث عن السرقة األدبية. نفى الشريف المرتضى السرقة في اللفظ والمعنى في أغلب األحوال. تهدف هذه الدراسة إلى تقصي حالة السرقة األدبية من منظور الشريف مرتضى. تم إجراء هذا البحث بمنهج الدراسة المكتبية وتدوين المالحظات والتصنيف والمقارنة والوصف والتحليل. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Alustath is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Ibn al-Skeet (d. 244 AH) and his approach to linguistic interpretation of verses from the Noble Qur’an through his book (Reformation .of Logic). (English)

    المؤلفون: ذكوان عبد الرزاق

    المصدر: College of Basic Education Researches Journal; 2022, Vol. 18 Issue 2, p1-24, 24p

    Reviews & Products: QUR'AN

    Abstract (English): This research contains a systematic research study of the verses presented by Ibn Al-Skeet, who died in the year: 244 of the Ibn al- Prophetic Hijrah – in his famous book: (Reformation of Logic) Skeet was interested in the Book of Allah Almighty for the side of the Arabic language and its secrets, so we see it in his book from one side that mentions the intended words and then mentions their meaning, citing the Qur’an, hadith and poetry. On the one hand, he mentions the expressions about the melody of the common people, as he often mixes them with talking about the eloquent words that he did not use In this research, the researcher tackles the efforts of this linguist imam in interpreting the Noble Qur’an linguistically, through his book: [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): عّر َض لها ابن السكيت المتوفى إشتمل هذا البحث على دراسة بحثيّة منهجيّة لآليات التي سنة(244)ه من خالل كتاب ه الشهير:( إصالح المنطق). َّم ا بن السكيت بكتاب هللا تعالى من جانب اللغة العربيّة وأسرارها، فنراه في ضوء وقد اهت بالقرآن و كتابه )إصالح المنطق( من جانب يذكر األلفاظ المقصودة ثم يذكر معناها مستشهداً فكثيراً الحديث و الشعر، ومن جانب آخر يذكر األلفاظ التي لح َن فيها العا ّمة، ما يخلطها بالحديث عن األلفاظ الفصيحة التي لم تستعملها. ًّا ؛ وذلك فأرد ُّت في هذا البحث أن أتناول جهوده اللغوية في تفسير القرآن الكريم تفسي ًرا لغوي من خالل كتابه :) إصالح المنطق(. ة َّ لفظ ّي : ابن الس ّكيت، إصالح المنطق، التفسير اللغو ّي ، الوجوه والنظائر. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of College of Basic Education Researches Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The procedural dimension between the controls of reading the Glorious Qur’an literary discourse and contemporary criticism approaches. (English)

    المصدر: Journal of The Iraqi University; 2021, Vol. 53 Issue 1, p338-349, 12p

    Reviews & Products: QUR'AN

    Abstract (English): The research entitled (The procedural dimension between the controls of reading the Glorious Qur’an literary discourse and contemporary criticism approaches) focuses on the nature of the principles and mechanisms with which modern scholars deal with the texts of the Glorious Qur’an. There are multiple studies that they follow critical methodologies that belong to modernity and to what follows, such as structural or deconstructive studies, or anything related to Western hermeneutics, or feminist theory, in reading parts or surahs that are combined by objective unity or similar episodes of the great revelation. What is said with categorical assertion - does not mean that the two studies intend from behind that prejudice to the sanctity of this text or transgression. His Hama, insofar as they are keen to keep up with the miraculous activity of reading it over the ages and times, but on the other hand they have fallen into traps that are both critical and dangerous at the same time; Because dealing with religious discourse, especially the Divine ones, should have its procedural tools that preserve the sanctity of the text and take into account its great standing in thought, belief and method. It is no secret to the specialists in modern methodologies that each one of them stemmed from a philosophy and a cultural background that has its own Western origins that contradict and intersect in many of its procedural critical paths with the religious path of the language of the Holy Qur’an first, and secondly to the nature of its pure literary discourse. Taking into account the foregoing, we preferred to divide the research plan after the introduction into three demands: The first requirement is the merits of the Qur’anic discourse and the pathways required for its literary study, and the second requirement deals with the cognitive assets of critical discourse approaches, which is a theoretical presentation of those principles with an explanation of the procedural mechanisms in how to read texts. In the third requirement, applied models from contemporary modernist readings of the texts of the Noble Qur’an are presented. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يركز بحثنا الذي توسم بعنوان) البعد اإلج ارئي بين ضوابط ق ارءة الخطاب األدبي القرآني ومناهج النقد المعاصر( على طبيعة األصول واآلليات التي يتعامل بها الدارسون المحدثون مع نصوص القرآن الكريم، فثمة د ارسات متعددة – ة ّ وال نبالغ إن قلنا جم - اتبعت منهجيات نقدية تنت مي الى الحداثة وإلى ما بعدها كالدراسات البنيوية أو التفكيكية أو ما له صلة بالهيرمنيوطيقا الغربية أو النظرية النسوية في قراءة أجزاء أو سور تجمعها وحدة موضوعية أو حلقات متشابهة من التنزيل العظيم ، وال يعني ما نقوله- بالجزم القاطع- أن الدارسين يتقصدون من وراء ذلك المساس بقدسية هذا النص أو التعدي على حماه ، بقدر ما هم حريصون على مواكبة الفاعلية اإلعجازية لق ارءته على مدى ً؛ ألن التعامل مع الخطاب الديني وال سيما االلهي العصور واألزمنة، لكنهم من جانب آخر أوقعوا أنفسهم في ش ارك حرج وخطر في آن معا ً ينبغي أن تكون له أدو .ال يخفى على المتخصصين في ً ومنهاجا اته اإلج ارئية التي تحفظ للنص قدسيته وت ارعي منزلته العظيمة فك ارً ومعتقدا لها ُ ب ُ المنهجيات الحديثة أن كل واحدة منها قد نبعت من فلسفة وخلفية ثقافية لها أصولها الغربية التي تتعارض وتتقاطع في الكثير من س النقدية ً اإلجرائية مع ال ؛ وم ارعاة لما تقدم آثرنا أن نقسم خطة البحث بعد مسار الديني للغة القرآن الكريم أوالً، ولطبيعة خطابه األدبي المنزه ثانيا ُل التي تقتضيها د ارسته األدبية، والمطلب الثاني نتناول في ب ُ المقدمة على ثالثة مطالب : المطلب األول هو م ازيا الخطاب القرآني والس ه األصول المعرفية لمناهج الخطاب النقدي، وهو تقديم نظري لتلك األصول مع تبيان لآلليات اإلج ارئية في كيفية ق ارءة النصوص، ويتم في المطلب الثالث عرض النماذج التطبيقية من القراءات الحداثية المعاصرة لنصوص القرآن الكريم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of The Iraqi University is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: A Patterns of The Semiotic Association In A Poem "Reflection of A Solid Story" By Shemal Akrawi. (English)

    المؤلفون: أمحد عزّاوي حممد

    المصدر: Journal of The Iraqi University; 2020, Vol. 48 Issue 3, p338-346, 9p

    مصطلحات موضوعية: VISUALIZATION, READING, AESTHETICS, POETS, MEMORY, LITERARY criticism

    Abstract (English): This research works on the activation of one of the most important contemporary monetary methods, which is the semiotic approach which emerged as an extension of the scriptural curricula that preceded it (Russian and structural formality) and expanded to be part of the theories of reading, receiving and interpretation as well This methodological approach is shaped after a poem (Reflection of a solid story) by the poet Akraoui was directed to examine different areas of this poetic text, in which he clearly shows a shift of references that necessitates a semiotic reading of axes that capture the discourse of text that unfolds through its medium, Is not one of the necessities of contemporary reading, and perhaps one of the most important reasons for this research is the emergence of features that indicate the novelty of poetic text chosen for reading, as well as the need for openness to read the various literatures in the context of flexible cultural interaction, especially that modern criticism and post-modern focus on texts as a self-sufficient experiment pregnant Cultural and human forms have become far more important than analytical concerns in the expressive and aesthetic dimensions of texts .The research included four axes for the construction of reading this poetic text, namely: •Reading entrance . •Collapse the header of the text. •Visualization and overlapping marks . • Memory layers [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يشتغل هذا البحث على تفعيل أحد أهم المناهج النقدية المعاصرة ، وهو المنهج السيميائي الذي ظهر بوصفه امتدادا للمناهج النصية التي ّل هذا التوجه المنهجي بع سبقته )الشكالنية الروسية والبنيوية( ، وتوسع ليكون جزءا من نظريات الق ارءة والتلقي والتأويل أيضا . يتشك د أن وجهت قصيدة )انعكاس قصة صلبة( للشاعر شمال عق اروي بوصلة التلقي لمعاينة مناطق مختلفة من هذا النص الشعري ، إذ يظهر فيها على نحو واضح تحوالت إشارية تستلزم قراءة سيميائية لمحاور تستحوذ على خطاب النص الذي يتكشف بوساطتها ، وليس بالشرح الوصفي الذي لم يعد من ضرورات القراءة المعاصرة ، ولعل من أهم مسوغات هذا البحث هو بروز معالم تؤشر حداثة النص الشعري المنتخب للق ارءة ، فضال عن ضرورة االنفتاح لق ارءة اآلداب المختلفة في سياق تفاعل ثقافي مرن ، السيما وإن النقد الحديث وما بعد الحديث يركز على النصوص بوصفها تجربة مكتفية بذاتها حاملة ألنساق ثقافية وإنسانية غدت أهم بكثير من االنشغاالت التحليلية باألبعاد التعبيرية والجمالية في النصوص .وقد اشتمل البحث على أربعة محاور لتشييد ق ارءته لهذا النص الشعري ، هي : • مدخل القراءة . • تداعي رأس النص . • شذرات التخييل وتداخل العالمات . • طبقات الذاكرة . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of The Iraqi University is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The works of the motif in the theatrical text_ The bald singer_ Eugene Uonesco as inference. (English)

    المصدر: Journal of Nabo; 2022, Vol. 30 Issue 37, p222-244, 23p

    الشركة/الكيان: UNESCO

    Abstract (English): The current research seeks to shed light on the term motif and its functions in the theatrical text because of its importance in reading and interpreting different discourses. As well as being one of the modern incoming terms in the language of literary criticism in general and theatrical criticism in particular. The text according to an organized approach that relies on evidence and proofs. The research also included a tracing of the motif and its activities in theatrical texts through the ages, starting with Greek myths, passing through the English, Spanish and French theaters, all the way to the contemporary Arab theatre. The research revealed several main levels of the motif at the ideological, social, psychological and expressive levels, as well as the presence of implicit levels of the motif that act as supporting themes for the main idea in the theatrical text. The research concluded with a conclusion that included the most prominent results that were reached and finally a list of the margins of the research, and then the sources and references. The researcher presents a set of search results: 1. The same motif was repeatedly employed in more than one work in an attempt to confirm the writer's proposals, as in the chairs, the bald singer. 2. He did not rely on the capabilities of language in establishing the motif, but rather made the language a focus of controversy through unconnected dialogues. Unesco was influenced by existential philosophy and pragmatic philosophy in downloading the motif of the ideas it carries from those philosophies. 3. The Unesco motif carries a specific function of inducing the recipient to abandon all reasonableness and adapt to the prevailing absurdity. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يسعى البحث الحالي الى تسميط الضوء عمى مصطمح الموتيؼ واشتغالاتو في النص المسرحي لما لو مف اىمية في ق ا رءة وتفسير الخطابات المختمفة. فضلا عف كونو مف المصطمحات الوافدة الحديثة في لغة النقد الادبي عموما والنقد المسرحي بوجو خاص, اما عف اىمية البحث فتأتي مف اىمية المصمح وما لو مف دور في عممية التجديد في الواقع النقدي فضلا عف كونو اداة تساعد المتمقي عمى سبر اغوار النص وفي اسموب الكاتب وتحميؿ البنية النصية وفؽ منيج منظ يعتمد الادلة والب ا رىيف. كما تضمف البحث تتبع لمموتيؼ واشتغالاتو في النصوص المسرحية عبر العصور ابتداءً مف الاساطير الاغريقية مرو ا رً بالمسرح الانكميزي والاسباني والفرنسي وصولا الى المسرح العربي المعاصر. كشؼ البحث عف عدة مستويات رئيسة لمموتيؼ عمى المستوى الايديولوجي والاجتماعي والنفسي والتعبيري, فضلاً عف وجود مستويات ضمنية لمموتيؼ تعمؿ كثيمات داعمة لمفكرة الرئيسة في النص المسرحي. واختت البحث بخاتمة تضمنت ابرز النتائج التي ت التوصؿ الييا واخي ا رً قائمة بيوامش البحث ومف ث المصادر والم ا رجع. ويورد الباحث مجموعة مف نتائج البحث : 1. تكرر توظيؼ الموتيؼ نفسو في اكثر مف عمؿ في محاولة لتأكيد طروحات الكاتب كما في الك ا رسي, المغنية الصمعاء. 2. ل يعتمد عمى امكانيات المغة في تأسيس الموتيؼ بؿ جعؿ المغة محو ا ر لمجدؿ عبر حوا ا رت غير مت ا ربطة . تأثر يونسكو بالفمسفة الوجودية والفمسفة الب ا رغماتية في تحميؿ الموتيؼ افكار ما يحممو مف تمؾ الفمسفات. 3. الموتيؼ لدى يونسكو يحمؿ وظيفة محددة ىي تحريض المتمقي عمى ىجر كؿ معقوؿ والتكيؼ مع اللامعقوؿ السائد. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Nabo is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Structure And Authority Of Epistemological Discourse According To Michel Foucault. (English)

    المؤلفون: حممد هاتو عزيز

    المصدر: Journal of The Iraqi University; 2022, Vol. 56 Issue 1, p302-313, 12p

    Abstract (English): This research is a kind of attempt to study the structural approach, by taking a set of structural models, I mean the studies that tried to use the structural approach in its analysis, and it was represented by the literary studies that moved from the study of the literary phenomenon in terms of its function with the Russian Formalists to the study of the literary phenomenon as a structural study. The other model is the study of knowledge as a structural study, and this study and its clear impact on the French philosopher Michel Foucault, whose studies of philosophical knowledge witnessed stations and methodological transitions, Foucault moved in his attempt to analyze knowledge from the structural approach that was limited to a group of studies to the archaeological approach. He considered the cognitive systems mentioned in philosophical history as discourses surrounded by a brute and hidden authority, that authority is the authority of language, which he considered a dangerous field for the practice of discourses, but rather an authoritarian tool to achieve the most dangerous discourses. Therefore, this research included the study of literature or the literary phenomenon in the writings, novels and poetry of writers, a structural study, as well as the study of cognitive systems, a structural and archaeological study to discover the cognitive authority within those discourses . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يعد هذا البحث نوع محاولة لدراسة المنهج البنيوي، من خالل اخذ مجموعة من النماذج البنيوية، اقصد الد ارسات التي حاولت استخدام المنهج البنيوي في تحليلها، وقد تمثلت بالد ارسات األدبية التي انتقلت من د ارسة الظاهرة األدبية من حيث وظيفتها عند الشكالنيين الروس الى دراسة الظاهرة األدبية دراسة بنيوية.أما النمو ذج اآلخر فهو دراسة المعرفة دراسة بنيوية، وقد تمثلت تلك الدراسة وأثرها الواضح لدى الفيلسوف الفرنسي ميشال فوكو، الذي شهدت دراساته للمعارف الفلسفية محطات وانتقاالت منهجية، فمن انتقل فوكو في محاولته تحليل المعارف من المنهج البنيوي الذي اقتصر على مجموعة من الدراسات إلى المنهج االركيولوجي، وقد عد األنظمة المعرفية التي ذكرت في التاريخ الفلسفي خطابات تحيط فيها سلطة غاشمة وخفية، تلك السلطة هي سلطة اللغة، التي عدها ميدانا خطرا لممارسة الخطابات بل هي أداة سلطوية لتحقيق اخطر الخطابات.إذن فإن هذا البحث قد اشتمل على دراس ة األدب أو الظاهرة األدبية في كتابات وروايات وشعر األدباء، دراسة بنيوية ، وكذلك دراسة األنظمة المعرفية دراسة بنيوية وأركيولوجية الكتشاف السلطة المعرفية داخل تلك الخطابات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of The Iraqi University is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    المصدر: Thi Qar Arts Journal; 2020, Vol. 33 Issue 2, p172-187, 16p

    Abstract (English): This article sums up the discussion of one of the major issues discussed by linguistics through its timeline of its evolution, which is the main relationship between literary criticism and the humanities. This is a central issue that has been brandished in minor issues, including: “Criticism and linguistics”, “criticism and psychology”, “criticism and literature”, and “criticism and the concept of science in general”, to tie the bonds between science. Therefore, the critical study of a literary work aims at reviving this work and preserving its continuity, because creative work represents a message to previous and subsequent works adopted by the critic to understand the historical literary process, which cannot be realized without passing through all its time stations. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ﯾﻠﺨﺺ ﻟﻨﺎ ھﺬا اﻟﻤﻘﺎل اﻟﺤﺪﯾﺚ ﻗﻀﯿﺔ ﻛﺒﺮى ﺔ اﻟﺘﻲ ﻧﺎﻗﺸﺘﮭﺎ ّ ﻣﻦ ﺑﯿﻦ اﻟﻘﻀﺎﯾﺎ اﻟﮭﺎﻣ ﻟﺴﺎﻧﯿﺎت اﻟﻨﺺ ﻋﺒﺮ ﻣﺴﺎر ﺗﻄﻮرھﺎ اﻟﺰﻣﻨﻲ، واﻟﻤﺘﻤﺜﻠﺔ ﻓﻲ اﻟﻌﻼﻗﺔ اﻟﺮﺋﯿﺴﺔ ﺑﯿﻦ اﻟﻨﻘﺪ اﻷدﺑﻲ واﻟﻌﻠﻮم اﻹﻧﺴﺎﻧﯿﺔ، وھﻲ ﻗﻀﯿﺔ ﻣﺮﻛﺰ ﺗﻔﺮﻋﺖ ﻋﻨﮭﺎ ﻗﻀﺎﯾﺎ ﺻﻐﺮى ﻣﺘﺸﺎﺑﻜﺔ، وﻣﻨﮭﺎ ﻗﻀﯿﺔ: "اﻟﻨﻘﺪ واﻟﻠﺴﺎﻧﯿﺎت" و"اﻟﻨﻘﺪ وﻋﻠﻢ اﻟﻨﻔﺲ" و"اﻟﻨﻘﺪ وﻋﻠﻢ اﻷدب"، و"اﻟﻨﻘﺪ وﻣﻔﮭﻮم اﻟﻌﻠﻢ ﻋﻤﻮﻣﺎ"، ﻟﺮﺑﻂ أواﺻﺮ اﻟﻌﻼﻗﺎت ﺑﯿﻦ اﻟﻌﻠﻮم. وﻣﻦ ھﻨﺎ ﻓﺈن اﻟﺪراﺳﺔ اﻟﻨﻘﺪﯾﺔ ﻟﻌﻤﻞ ﻣﻦ اﻷﻋﻤﺎل اﻷدﺑﯿﺔ ﺗﮭﺪف إﻟﻰ إﺣﯿﺎء ھﺬا اﻟﻌﻤﻞ واﻟﻤﺤﺎﻓﻈﺔ ﻋﻠﻰ اﺳﺘﻤﺮاره، ﻷن اﻟﻌﻤﻞ اﻹﺑﺪاﻋﻲ ﯾﺸﻜﻞ اﺳﺘﺮﺳﺎﻻ ﻷﻋﻤﺎل ﺳﺎﺑﻘﺔ ﻋﻠﯿﮫ وأﺧﺮى ﻻﺣﻘﺔ ﻟﮫ ﯾﻌﺘﻤﺪھﺎ اﻟﻨﺎﻗﺪ ﻟﻔﮭﻢ اﻟﺴﯿﺮورة اﻷدﺑﯿﺔ اﻟﺘﺎرﯾﺨﯿﺔ، ﺣﯿﺚ ﻻ ﯾﻤﻜﻦ إدراﻛﮭﺎ دون اﻟﻤﺮور ﻣﻦ ﺟﻤﯿﻊ ﻣﺤﻄﺎﺗﮭﺎ اﻟﺰﻣﻨﯿﺔ [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Thi Qar Arts Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Signatures of Caliphs, Princes and Judges A doctrinal study. (English)

    المصدر: Journal of Surra Man Raa; 2020, Vol. 16 Issue 64, p135-184, 49p

    الشركة/الكيان: ISLAMIC State (Organization)

    Abstract (English): The signatures are an art of Arabic language and graphic writing methods, the purpose of which is to summarize speeches or judgments in eloquent and influential terms that originate in ancient times. This art developed in the Arabs to become a form of brevity and rhetoric, especially when the spread of writing and administrative systems expanded in the Islamic State, and used caliphs, princes, governors and judges eloquence in the formulation of phrases for their signatures may have become a common example, and then increased attention to that culminated in the establishment of the so-called " The Office of Construction "or" Office of Signatures "was the position of the Office of Construction equivalent to some judicial functions. The art of signatures received great attention from writers, researchers, writers, ancient and contemporary, and received several rhetorical, stylistic, literary and historical studies, and since these signatures often represent binding provisions issued by the owners of legitimate mandates. Our research followed some of the signatures of the mandate-holders of the legitimate and rooted, and adapted legitimately and fundamentalist, with the study of jurisprudence models of its texts, especially those that included practical mandates, or status provisions. It was not a comprehensive survey. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): التوقيعات فن من فنون اللغة العربية وأساليب الكتابة البيانية، غايته اجياز الكالم أو األحكام بعبارات بليغة ة ومؤثرة. تعود نشأهتا يف أصلها اىل قديم الزمان فقد رويت عن اإلسكندر املقدوين، وكذا عن عدد من ملوك الصني والفرس والروم والسالطني العثامنيني وغريهم. تطور هذا الفن عند العرب ليصبح رضبًا من رضوب اإلجياز والبالغة، والسيام حني انترشت الكتابة واتسعت النظم اإلدارية يف الدولة اإلسالمية، واستخدم اخللفاء واألمراء والوالة والقضاة بالغتهم يف صياغة عبارات لتوقيعاهتم ربام اصبحت فيام بعد مثال شائعا، ثم ازدادت العناية بذلك حتى توج بإنشاء ما يسمى "ديوان اإلنشاء" أو "ديوان التوقيعات" فكان منصب املوقع بديوان اإلنشاء يعادل بعض الوظائف القضائية. ونال فن التوقيعات اهتامما بالغا من الكتاب والباحثني واألدباء القدماء واملعارصين، وحصلت عدة دراسات بالغية واسلوبية وأدبية وتارخيية هلا، وملا كانت هذه التوقيعات يف األغلب متثل أحكاما ملزمة تصدر عن أصحاب واليات رشعية. كان بحثنا هذا تتبع لبعض توقيعات أصحاب الواليات الرشعية وتأصيلها، وتكييفها رشعيا وأصوليا، مع دراسة فقهية لنامذج من نصوصها، والسيام تلك التي تضمنت أحكاما تكليفية عملية، أو أحكاما وضعية. ومل تكن دراسة استقصائية شاملة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Surra Man Raa is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)