يعرض 1 - 10 نتائج من 1,825 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 0.97s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The influence of the marketing mind on consumer behavioral intention: An exploratory study of the opinions of a sample of managers of Asia Cell Company. (English)

    المصدر: Gharee for Economics & Administration Sciences; 2024, Vol. 20 Issue 2, p171-204, 34p

    Abstract (English): The current research aims to identify the nature of the relationship between the marketing mind and the behavioral intention of the consumer through a survey of the opinions of a sample of Asia Sale managers. To achieve this goal, 241 questionnaires were distributed to the officials, of which 222 retrieved questionnaires were returned with a retrieval rate of (92%). For the analysis, it is (216) questionnaires with a response rate of (97%). After analyzing it statistically, the results of the study concluded that there is a correlation between the marketing mind and the behavioral intention of the consumer, as well as the presence of a significant effect of the marketing mind on the behavioral intention of the consumer. On this basis, a number of conclusions and recommendations were developed, the most important of which is the necessity of Employing the marketing mind in the company under study and possessing the skills, ideas and capabilities to achieve the marketing goals, and the need to adopt the strategies of the marketing mind in the company, knowing and achieving the behavioral intention of the consumer. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ان البحث الحالي يهدف الى التعرف على طبيعة العالقة بين العقل التسويقي والنية السلوكية للمستهلك من خالل استطالع اراء عينة من مدراء اسيا سيل . ولتحقيق هذا الهدف تم توزيع إذ تم توزيع ) 241 ( استمارة استبانة على المسؤولين, حيث اعيد منها )222( استبانة مسترجعة بنسبة استرجاع بلغت )%92( ، تم اهمال)6( منها لكونها غير صالحة للتحليل لعدم اكتمالها ، وبذلك كان عدد االستبانات الخاضع للتحليل هو )216( استبانة بنسبة استجابة بلغت )%97( وبعد تحليلها احصائيا توصلت نتائج الدراسة الى وجود عالقة ارتباط بين العقل التسويقي والنية السلوكية للمستهلك وكذلك ووجود تاثير معنوي للعقل التسويقي في النية السلوكية للمستهلك وعلى هذا األساس تم وضع عدد من االستنتاجات والتوصيات أهمها ضرورة توظيف العقل التسويقي في الشركة قيد البحث وامتالك المهارات واألفكار والقدرات لتحقيق االهداف التسويقية, وضرورة تبني استراتيجيات العقل التسويقي في الشركة ومعرفة وتحقيق النية السلوكية للمستهلك . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Gharee for Economics & Administration Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Impact of Customer-focused Marketing Capabilities on Brand market performance through Moderating Role of Marketing development employee Capabilities: An Applied Study in Iraqi Insurance Companies. (English)

    المؤلفون: عمار يوسف ضجر

    المصدر: Managerial Studies Journal; 2022, Vol. 15 Issue 31, p203-221, 19p

    Abstract (English): This study aims to investigate the impact of customer-focused marketing capabilities (i.e., customer relationship management capabilities) on the brand performance and the role of marketing development employee capabilities in this effect. The hypotheses of the current study were built based on these three variables. This study applied on Iraqi insurance companies. The questionnaire was used as a tool for collecting data, and (105) manager were selected as a sample of this study. Many statistical tools were used such as (SPSS. V. 24 and AMOS. V. 24) for data analysis. This study reached to the following conclusions: there is a positive direct effect of customer relationship management capabilities on brand performance. The results also showed, there is a moderating impact of marketing development employee capabilities on the relationship between customer relationship management capabilities on brand performance. Implications for researchers and marketing managers are discussed. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف هذه الدراسة الى اكتشاف العلاقة والاثر بين القدرات التسويقية الموجهة نحو الزبون )قدرات ادارة العلاقة مع الزبون( و الاداء السوقي للعلامة التجارية. فضلا عن معرفة الدور التفاعلي للقدرات التسويقية لتطوير العاملين. وقد تم بناء المخطط الفرضي للدراسة على هذه المتغيرات الثلاثة. واختبرت هذه الدراسة في عينة من شركات التأمين العراقية. فقد استخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات لعينة بلغ عددها ) 105 ( مديرون. وتم - AMOS. V. استخدام مجموعة من الادوات الاحصائية الموجودة في برامج ( 24 على العينة الطبقية، اذ توصلت هذه الدراسة الى الاستنتاجات التالية: )SPSS . V. 24 وجود علاقة ارتباط واثر بين القدرات التسويقية لإدارة العلاقة مع الزبون و الاداء السوقي للعلامة التجارية. كما بينت نتائج الدراسة ايضا وجود تأثير تفاعلي للقدرات التسويقية لتطوير العاملين في العلاقة بين القدرات التسويقية لإدارة العلاقة مع الزبون و الاداء السوقي للعلامة التجارية. واخيراً اوصت الدراسة ببعض التوصيات للباحثين ومديري التسويق في شركات التأمين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Managerial Studies Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    المصدر: Kufa Studies Center Journal; Jun2023, Issue 69, Part 1, p317-349, 33p

    Abstract (Arabic): يختبر البحث تأثير القابليات التسويقية بأبعادها )قابلية االستشعار السوقي، قابلية ادارة العالمة، قابلية ادارة عالقات الزبائن( في الب ارعة االبداعية بأبعادها )االبداع االستكشافي واالبداع االستثماري(. وقد شملت عينة البحث )121( فردا من المديرين في المصارف االهلية في محافظات الفرات االوسط )ال ديوانية، بابل، النجف االشرف، كربالء المقدسة، المثنى(. اعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي وباالعتماد على االستبانة في جمع البيانات والمعلومات، باإلضافة الى االعتماد على مجموعة من الوسائل االحصائية من بينها )الوسط الحسابي، االنحراف المعياري، معامل االرتباط البسيط، واالنحدار البسيط، معادلة النمذجة الهيكلية(. وتوصل البحث الى ان هنالك عالقة تأثير ذات داللة معنوية للقابليات التسويقية في أبعاد البراعة اإلبداعية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Kufa Studies Center Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Marketing commission and its role in enhancing the competitive advantage of insurance companies / Applied research on a sample of Iraqi insurance companies. (English)

    المصدر: Accounting & Financial Studies Journal; 2023, Vol. 18 Issue 65, p134-150, 17p

    مصطلحات موضوعية: INSURANCE companies, COMPETITIVE advantage in business

    Abstract (English): The research aims to improve the insurance service through the marketing commission as a tool that enables the insurance companies to achieve a competitive advantage. The researcher, by observing the challenges faced by insurance companies, insurance agents and brokers, raised the main question of the research: Is there an effect of the marketing commission on the competitive advantage of insurance companies? The data was obtained through the financial statements and annual reports of the research sample companies (the National General Insurance Company, the Iraqi General Insurance Company, Al-Hamra Private Insurance Company, Dar Al-Salam Private Insurance Company) from the managers of the financial department of the companies, and the data was analyzed using statistical methods (arithmetic mean standard deviation and coefficient of difference) and the relationship between the research variables was tested using the normal distribution test model of the variables (Kumlikov-Smirnov) and the statistical program (SPSS 23), and after analyzing the data, the research concluded that there is a significant statistically significant effect of the marketing commission on the competitive advantage in the insurance company Iraqi General and Dar AlSalam Private Insurance Company. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يهدف البحث لألرتقاء بخدمة التأمين من خالل العمولة التسويقية كأداة تمكن شركات التأمين من تحقيق ميزة تنافسية ،وفي سبيل ذلك أعتمد البحث على اسلوب المنهج الوصفي التحليلي من أجل التعرف على مستوى االهتمام بموضوع العمولة التسويقية وكيفية تحقيق ميزة تنافسية من خاللها لتشجيع العمل الالئق ونمو االقتصاد، قد تولدت مشكلة البحث لدى الباحثة من خالل مالحظة التحديات التي تواجهها شركات التأمين ووكالء وسماسرة التأمين وأثارت التساؤل الرئيسي للبحث هل هناك دور للعمولة التسويقية على الميزة التنافسية لشركات التأمين؟ وتم الحصول على البيانات من خالل القوائم المالية والتقارير السنوية للشركات عينة البحث )الشركة الوطنية العامة للتأمين ، الشركة العراقية العامة للتأمين, شركة الحمراء الخاصة للتأمين ،شركة دار السالم الخاصة للتأمين ( من مدراء القسم المالي للشركات, وتم تحليل البيانات بأستخدام االساليب االحصائية ) الوسط الحسابي واالنح ارف المعياري ومعامل االختالف ( وتم اختبار العالقة بين متغي ارت البحث بأستخدام نموذج أختبار التوزيع الطبيعي للمتغي ارت )كولمكروف سمرنوف ( والبرنامج االحصائي ) SPSS 23 ) ،وبعد تحليل البيانات توصل البحث الى أن يوجد أثر معنوي ذو دالله أحصائية معنوية للعمولة التسويقية في الميزة التنافسية في شركة التأمين العراقية العامة وشركة دار السالم الخاصة للتأمين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Accounting & Financial Studies Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Impact of the Marketing Intelligence System on Competitive Strategies: An Applied Study of the Opinions of a Sample of Travel and Tourism Companies in Baghdad. (English)

    المصدر: Journal of Techniques; Mar2023, Vol. 5 Issue 1, p216-223, 8p

    Abstract (English): The research aims to identify the nature of the relationship between the marketing intelligence system and competitive strategies, and the research problem arises in answering the question: Do tourism companies rely on the marketing intelligence system in collecting data on the internal and external environments and on competitors' movements and determining the needs of customers in providing service? What is the level of interest of the senior management of tourism companies in marketing intelligence? A sample of the 123 travel and tourism companies operating in Baghdad was selected. The questionnaire was used as a measurement tool. The descriptive analytical approach was adopted in analyzing the answers of the sample members, which numbered 146 managers and officials in the travel and tourism companies in question. The data was processed using the analysis program. The statistician (SPSS V.25) The research reached a number of conclusions, the most important of which is the existence of an impact and correlation between the marketing intelligence system and the competitive strategies of travel and tourism companies operating in Baghdad. An information base related to customers, their tastes and market developments, in addition to monitoring competitors' movements in order to provide the necessary marketing information to help managers take the right decision in applying the appropriate competitive strategy for survival and continuity in the tourism market. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يهدف البحث الى التعرف على طبيعة العالقة بين نظام الذكاء التسويقي واالستراتيجيات الت'افسية، وتبرز مشكلة البحث في االجابة عن التساؤل هل تعتمد الشركات السياحي ة على نظام الذكاء التسويقي في جمع البيانات عن البيئتين الداخلية والخارجية وعن تحركات الم'افسين وتحديد احتياجات الزبائن في تقديم الخدمة؟ ما مستوى اهتمام اإلدارة العليا للشركات السياحية بالذكاء التسويقي؟ وقد جرى اختيار عي'ة من شركات السفر والسياحة العاملة في بغداد والبالغ عددها 123 شركة، وقد استخدمت االستبانة كأدا ة للقياس واعتمد الم'هج التحليلي الوصفي في تحليل اجابات افراد العي'ة والبالغ عددهم 146 فردا من المديرين والمسؤولين في شركات السفر والسياحة قيد البحث وقد جرى معالجة البيانات باستخدام برنامج التحليل اإلحصائي وقد توصل البحث الى جملة من االست'تاجات اهمها وجود عالقة اثر وارتباط بين نظام الذكاء التسويقي (SPSS V.25) وبين االستراتيجيات الت'افسية لشركات السفر والسياحة العاملة في بغداد، كما اوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات كان اهمها ضرورة قيام الشركات السياحية بتطبيق نظام الذكاء التسويقي وتوفير قاعدة معلومات تخص الزبائن واذواقهم وتطورات السوق فضال عن رصد تحركات الم'افسين من اجل توفير المعلومات التسويقية الالزم ة لمساعدة المديرين في اتخاذ القرار الصحيح في تطبيق االستراتيجية الت'افسية المالئمة من اجل البقاء واالستمرارية في السوق السياحي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Techniques is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The impact of e-marketing on the quality of the insurance service Applied research in the National Insurance Company. (English)

    المصدر: Accounting & Financial Studies Journal; 2022, Vol. 17 Issue 60, p146-158, 13p

    Abstract (English): This research aims to introduce the importance of electronic marketing and the extent of its impact on the quality of the insurance service in general, and the national insurance company in particular, and the advantages it can achieve, an increase in its competitiveness, as well as contributing to increasing the efficiency of the performance of the insurance company. The research relied on the questionnaire form as a main tool for obtaining data and information by the 70 questionnaire questionnaires required for the field side of the research, as they were distributed and retrieved in full, and all of them are suitable for analysis. The sample .The questionnaire was designed with three axes, the first was devoted to the identification information for the interviewees, while the second included electronic marketing and the third included the quality of insurance service. After examining the reality of the marketing activity in the National Insurance Company, the researcher reached a set of recommendations that emphasize the importance of electronic marketing to keep pace with global insurance companies, and take advantage of these advantages in the field of work of the National Insurance Company. The impact is also evident through the change in the quality of the insurance service in order to reach the largest segment of the target customers through electronic marketing and to know the appropriateness of the services provided by the company and to reach the largest number of potential customers and to retain the existing customers. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يهدف هذه البحث الى التعريف بأهمية التسويق االلكتروني ومدى تأثيرها على جودة الخدمة التأمينية بشكل عام، وشر كة التامين الوطنية بشكل خاص، وما يمكن تحقيقه من مزايا، وزيادة في قدراتها التنافسية وكذلك المساهمة في زيادة كفاءة أداء شركة التأمين. اعتمد البحث على استمارة االستبيان كأداة رئيسة للحصول على البيانات والمعلومات بواقع 165 استمارة استبيان الالزمة للجانب الميداني للبحث،إذ تم توزيعها واسترجعت بالكامل وجميعها صالحة للتحليل ، وقد تضمنت االستمارة فقرات عديدة تتعلق بمواضيع البحث ، وعند صياغتها روعي الوضوح فيها، و استخدم المقياس ليكرت الخماسي عند قياس إجابات العينة . وتم تصميم االستمارة بثالثة محاور خصص األول للمعلومات التعريفية للمستجو بين في حين تضمن الثاني التسويق االلكتروني أما الثالث تضمن جودة الخدمة التأمينية وبعد االطالع على واقع النشاط التسويقي في شركة التامين الوطنية و توصل الباحث الى عدد من التوصيات التي تؤكد على أهمية التسويق االلكتروني لمواكبة شركات التامين العالمية، واالستفادة من هذه المزايا في مجال عمل شركة التأمين الوطنية. ويتضح األثر أيضا من خالل التغيير في جودة الخدمة التأمينية بغية الوصول ألكبر شريحة من الزبائن المستهدفين من خالل التسويق االلكتروني ومعرفة مدى مالئمة الخدمات المقدمة من الشركة والوصول الى اكبر عدد من الزبائن المرتقبين و اإلبقاء على الزبائن الحاليين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Accounting & Financial Studies Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Effect of Viral Marketing on Customer Confidence: An Analytical Study in Asia Cell CompanyA. (English)

    المصدر: Journal of Techniques; Mar2023, Vol. 5 Issue 1, p193-202, 10p

    Abstract (English): The study aimed to identify the role of viral marketing in enhancing customer confidence in the telecom companies sector in Iraq, using modern techniques on communication and communication with customers. Viral marketing and customer confidence), and it is one of the modern intellectual frameworks on the Iraqi environment. This study was applied to the Asia cell mobile phone company in Iraq, through an intentional sample consisting of (50) associates holding administrative positions. A questionnaire to collect the necessary data, and the importance of the study emerged from the novelty of the variables that it dealt with, and the most important results were that there is an effect of viral marketing on the customer's confidence, and accordingly a set of recommendations were presented, the most important of which was the need to go to electronic marketing through various networks, especially What the Iraqi environment has shown of increasing and accelerating growth in the use of these networks, with the need to pay attention to the organizational structure of the study sample company, which must manage the load Marketing through the company's website. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الى التعرف على دور التسويق القايروسى فى تعزيز ثقة الزبون فى قطاع شركات الاتصالات فى العراق، باستخدام تقنيات حديثة حول الاتصال والتواصل مع الزبائن، وانطلقت الدراسة من مشكلة تم التعبير عنها بعدد من التساؤلات الفكرية والتطبيقية ، الفلسفة النظرية والدلالات الفكرية للمتغيرات التى تناولتها الدراس ة (التسويق الفيروسى وثقة الزبون)، وتعّد من األطر الفكرية الحديثة على البيئة العراقية، وتم تطبيق هذه الدراسة على شركة آسياسيل للهاتف النقال فى العراق، ومن خالل عينة قصدية متكونة من (50) منتسبا يشغلون مناصب إدارية، وقد تم اعتماد المنهج التحليلى الوصفى من خالل تصميم استبانة لجمع البيانات الالزمة، وبرزت أهمية الدراسة من حداثة المتغيرات التى تناولتها، وقد كان اهم النتائج ان هناك تأثيرا للتسويق القايروسى فى ثقة الزبون، وبنا ءً على ذلك تم تقديم مجموعة من التوصيات، التى كان أهمها ضرورة التوجه الى التسويق الالكترونى عبر مختلف الشبكات، ولا سيما ما أظهرته البيئة العراقية من نمو متزايد ومتسارع فى استخدام هذه الشبكات، مع ضرورة الاهتمام بالهيكل التنظيمى للشركة عينة الدراسة، الذي يتوجب عليه إدارة الحملة التسويقية عبر موقع الشركة الالكترونى. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Techniques is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The role of digital marketing in promoting the athletic talent of some Iraqi football clubs. (English)

    المصدر: Karbala Magazine of Physical Edu. Seiences; 2023, Vol. 8 Issue 2, p1-18, 18p

    Abstract (English): The current research aims to identify digital marketing in light of the promotion of sports talent for some sports clubs in football, and to reach recommendations and proposals that work to increase interest in this aspect, in order to know and develop the role of digital marketing. The researcher adopted the descriptive analytical method for the digital marketing of some Iraqi football clubs. The questionnaire was used to explore the opinions of the research sample, which consists of the heads of the administrative bodies of some sports clubs (Al-Zawraa Club - Air Force Club - Police Club - Student Club), and marketing workers. Athlete in the Ministry of Youth and Sports, numbering (30) employees. The results of the statistical analysis showed the acceptance of the main hypothesis represented by the following: There is some kind of planning for digital marketing management, if used better, it could reduce some of the losses for those crises in marketing sports talent, and also the acceptance of the hypotheses represented: There is a statistically significant correlation between talent promotion planning Sports and digital marketing management, and the existence of a statistically significant impact relationship between digital marketing and the promotion of sports talent. The researcher recommended some recommendations, including: forming a department specialized in digital marketing in the clubs under study, and providing administrative methods that enable clubs to control the promotion of sports talents. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ييدف البحث الحالي لمتعرف عمى التسويق الرقمي في ظل ترويج الموىبة الرياضية لبعض األندية الرياضية في كرة القدم، والتوصل الى توصيات و مقترحات تعمل لزيادة االىتمام في ىذا الجانب، من اجل معرفة وتطوير دور التسويق الرقمي. أعتمد الباحث المنيج الوصفي التحميمي لمتسويق الرقمي لبعض األندية العراقية في كرة القدم ، وقد تم استعمال االستبانة الستطالع آراء عينة البحث، والمكونة من رؤساء الييئات االدارية لبعض اال ندية الرياضية )نادي الزوراء- نادي القوة الجوية- نادي الشرطة- نادي الطمبة(، والعاممين في التسويق الرياضي في وزارة الشباب والرياضة و البالغ عددىم (30) موظف. أظيرت النتائج لتحميل االحصاء قبول الفرضية الرئيسة والمتمثمة بما يأتي: وجود تخطيط نوعا ما إلدارة التسويق الرقمي لو استخدم بشكل أفضل يمكن ان يقمل بعض الخسائر لتمك األزمات في تسويق الموىبة الرياضية، و ايضا قبول الفرضيات المتمثمة: ىناك عالقة ارتباط معنوية ذات داللة إحصائية بين تخطيط ترويج الموىبة الرياضية دارة ال وا تسويق الرقمي، و وجود عالقة أثر معنوية ذات داللة إحصائية بين التسويق الرقمي وترويج الموىبة الرياضية. أوصى الباحث ببعض التوصيات ومنيا: تكوين قسم متخصص في التسويق الرقمي في االندية المبحوثة، وتوفير أساليب إدارية تمكن األندية من السيطرة في ترويج المواىب الرياضية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Karbala Magazine of Physical Edu. Seiences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Digital Marketing Strategies: Iraqi Architectural Firms as a Case Study. (English)

    المصدر: Iraqi Journal of Architecture & Planning; 2023, Vol. 22 Issue 1, p1-22, 22p

    Abstract (English): This study examines the importance of digital marketing strategies as a factor of competitive advantage for architectural services firms in Iraq. Interviews are conducted with four architectural firms through a qualitative, interpretive approach. This study imposes that digital marketing strategies on platforms (Facebook, Instagram) lead to awareness of what architectural services are, in addition to examining the role these strategies play in reviving company business opportunities. Furthermore, this study aims to determine the reasons for the weak activity of architectural services companies in Iraq on communication platforms. One of the main reasons seems to be related to a lack of awareness on the part of architects and clients about digital architectural services. In addition, the results indicate the lack of integrated marketing strategies in these companies. Finally, this study will determine the type of digital marketing strategies for architectural services companies in 2021. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تبحث هذه الد ا رسة في أهمية است ا رتيجيات التسويق الرقمي كعامل للميزة التنافسية لشركات الخدمات المعمارية في الع ا رق. من خلال نهج نوعي تفسيري، حيث يتم إج ا رء مقابلات مع أربع شركات معمارية. تفرض هذه الد ا رسة ان تؤدي التوعية بماهية الخدمات المعمارية، (Facebook, Instagram) است ا رتيجيات التسويق الرقمي على منصات إلى جانب بحث الدور الذي تلعبه هذه الاست ا رتيجيات في إنعاش فرص الشركات للعمل. تهدف هذه الد ا رسة الى تحديد أسباب ضعف نشاط شركات الخدمات المعمارية في الع ا رق على منصات التواصل. حيث يبدو أن أحد الأسباب الرئيسة مرتبط بنقص وعي من ناحية المعماريين والعملاء حول ماهية الخدمات المعمارية الرقمية. بالإضافة الى ذلك، تشير النتائج إلى عدم وجود است ا رتيجيات تسويقية متكاملة في هذه الشركات. ضمن هذه الد ا رسة سوف يتم تحديد نوع . الاست ا رتيجيات التسويقية الرقمية للشركات الخدمات المعمارية المستخدمة في 2021. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Iraqi Journal of Architecture & Planning is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)