يعرض 1 - 10 نتائج من 13 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.46s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Study of the Validity and Stability of the Learning Difficulties Scale for Elementary Pupils of Ahmad Zaidan Al-Sartawi 1995: On a sample of pupils at the School of Azzaoui Brothers in Sidi Bel Abbes. (English)

    المصدر: Revue Universitaire des Sciences Humaines et Sociales; 2023, Vol. 15 Issue 2, p95-102, 8p

    Abstract (English): The aim of this study is to confirm the validity and reliability of the Learning Difficulties Scale for elementary school students by Ahmed Zaidan Al-Sirtawi (1995). This scale was applied in his exploratory study to a sample of 94 students to ensure its suitability for use in the Algerian context. The validity of the scale was examined by assessing its internal consistency and reliability using split-half reliability. The descriptive method was used to analyze the results, which indicated that this scale has high validity and a high level of reliability. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف هذه الدراسة إلى التأكد من دلالات صدق و ثبات مقياس صعوبات التعلم لتلاميذ المرحلة الابتدائية لأحمد زيدان السرطاوي (1995) ، حيث تم تطبيق هذا المقياس في دراسته الاستطلاعية على عدد من التلاميذ المقدر عددهم ب ( 94) تلميذا وذلك للتأكد من مدى صلاحية استخدامه في البيئة الجزائرية بالبحث في مؤشرات صدق المقياس عن طريق الاتساق الداخلي وثباته باستخدام ثبات الاتساق الداخلي والتجزئة النصفية. ولتحليل النتائج تم الاعتماد على المنهج الوصفي بحيث أشارت النتائج إلى تمتع هذا المقياس بدلالات صدق عالية ومستوى عالي من الثبات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Revue Universitaire des Sciences Humaines et Sociales is the property of University of Kasdi Merbah Ouargla and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Appropriate Grammatical Topics for Non- Arabic Speakers. (English)

    المؤلفون: محمد مقبل اللهيب

    المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2022, Vol. 23 Issue 2, p36-42, 7p

    Abstract (English): The aim of this research is to determine appropriate grammatical topics for advanced level learners of Arabic as a second language and measure their mastery of them. In this vein, the descriptive method is applied, as it seems to be the most appropriate one to meet the aims of the study. First, the researcher prepared a questionnaire to determine the appropriate grammatical topics for those learners based on several sources. The questionnaire resulted in 16 topics. Accordingly, the researcher constructed a test to measure the extent to which students were familiar with these topics. The test was applied to a sample of fourth-level students at the Arabic Language Institute for Speakers of Other Languages at King Abdul Aziz University. The total number of students was 94, and the results show that their familiarity was high in 10 topics, average in 3 topics, and low in the other 3 topics. The research recommended that these 16 topics should be included in the grammatical curricula for advanced level Arabic learners. Moreover, there should be mechanisms to prevent overlap and recurrence of these topics in the curricula. The research also suggested applying similar studies to beginner and intermediate learners to prepare lists of topics that reflect their levels in all linguistic aspects. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث إلى تحديد الموضوعات النحوية المناسبة لطلاب المستوى المتقدم من متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها، ثم قياس مدى تمكنهم منها، ولتحقيق هذا؛ استخدم الباحث المنهج الوصفي لمناسبته لموضوع الدراسة، فقام بإعداد استبانة لتحديد الموضوعات النحوية المناسبة لطلاب المستوى المتقدم من متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها وذلك بالاستفادة من عدة مصادر، وقد توصل البحث إلى قائمة بالموضوعات النحوية المناسب تضمينها بمناهج النحو المقررة على طلاب المستوى المتقدم في برامج تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، وقد تكونت هذه القائمة من ستة عشر موضوعا، كما قام الباحث ببناء اختبار لقياس مدى تمكن طلاب المستوى المتقدم بمعهد اللغة العربية للناطقين بغيرها بجامعة الملك عبد العزيز من هذه الموضوعات، وقد بلغ عدد عينة الاختبار أربعة وتسعين طالبا، وأشارت النتائج إلى أن نسبة تمكن عينة البحث من الاختبار كانت عالية في عشرة موضوعات، ومتوسطة في ثلاثة صَ البحث إلى عدة ُ ل َ موضوعات منها، ومنخفضة في ثلاثة أخرى. وبناء على هذه النتائج خ نتائج ومقترحات، فقد أوص ى بضرورة تضمين هذه الموضوعات الستة عشر في مناهج النحو المقررة على طلاب المستوى المتقدم من متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها، بالإضافة إلى وضع آليات تحول دون تداخلها وتكرارها. كما اقترح البحث تطبيق دراسات مماثلة على طلاب المستوى المبتدئ والمتوسط لإعداد قوائم بالموضوعات التي تناسب مستواهم في جميع المهارات اللغوية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: A comparative study of self-efficacy among ordinary fifth-year students with learning difficulties in a group of primary schools - El-Oued State - Algeria. (English)

    المصدر: Journal of Psychological & Educational Sciences; 2021, Vol. 7 Issue 1, p291-306, 16p

    Abstract (English): This study aimed to determine the prevalence of learning difficulties in the elementary stage and exactly among students of the fifth year of primary school and to know the differences in self-efficacy between ordinary students and those with learning difficulties in a comparative study between two samples of 25 ordinary students and 25 students with learning difficulties, as they were intentionally selected from a total of 277 In 5 elementary schools in the state of El-Wadi, using the comparative analytical approach, where a measure of self-efficacy, prepared by the researcher Finish in 2014, was applied to them in which all the conditions for honesty and consistency were met. The fifth year, estimated at 09.02% of the total study sample, was estimated at 277 male and female students.. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى تحديد نسبة انتشار صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية، وبالضبط لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي، ومعرفة الفروق في فاعلية الذات بين التلاميذ العاديين وذوي صعوبات التعلم في دراسة مقارنة بين عينتين؛ 25 تلميذا عاديا، و 25 تلميذا من ذوي صعوبات التعلم، حيث تم اختيارهم قصديا من مجموع 277 تلميذا في خم س مدار س ابتدائية بولاية الوادي، باستخدام المنهج التحليلي المقارن ، حيث طبق عليهم مقياس فاعلية الذات من إعداد الباحثة فنيش سنة 2014 ، وهو المقياس الذي توافرت فيه كل شروط الصدق والثبات، وتوصلت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق بين العينتين في فاعلية الذات ووجود نسبة انتشار منخفضة لصعوبات التعلم لدى تلاميذ السنة الخامسة المقدرة ب 09.02 % من مجموع عينة الدراسة الكلية التي قدرت ب 277 تلميذا وتلميذة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Psychological & Educational Sciences is the property of Journal of Psychological & Educational Sciences and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: A comparative study of self-efficacy among ordinary fifth-year students with learning difficulties in a group of primary schools - El-Oued State - Algeria. (English)

    المصدر: Journal of Psychological & Educational Sciences; 2020, Vol. 6 Issue 4, p291-306, 16p

    Abstract (English): This study aimed to determine the prevalence of learning difficulties in the elementary stage and exactly among students of the fifth year of primary school and to know the differences in self-efficacy between ordinary students and those with learning difficulties in a comparative study between two samples of 25 ordinary students and 25 students with learning difficulties, as they were intentionally selected from a total of 277 In 5 elementary schools in the state of El-Wadi, using the comparative analytical approach, where a measure of self-efficacy, prepared by the researcher Finish in 2014, was applied to them in which all the conditions for honesty and consistency were met. The fifth year, estimated at 09.02% of the total study sample, was estimated at 277 male and female students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Chinese): هدفت هذه الد ا رسة إلى تحديد نسبة انتشار صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية، وبالضبط لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي، ومعرفة الفروق في فاعلية الذات بين التلاميذ العاديين وذوي صعوبات التعلم في د ا رسة مقارنة بين عينتين؛ 25 تلميذا عاديا، و 25 تلميذا من ذوي صعوبات التعلم، حيث تم اختيارهم قصديا من مجموع 277 تلميذا في خم س مدار س ابتدائية بولاية الوادي، باستخدام المنهج التحليلي المقارن ، حيث طبق عليهم مقياس فاعلية الذات من إ عداد الباحثة فنيش سنة 2014 ، وهو المقياس الذي توافرت فيه كل شروط الصدق والثبات، وتوصلت نتائج الد ا رسة إلى عدم وجود فروق بين العينتين في فاعلية الذات ووجود نسبة انتشار منخفضة لصعوبات التعلم لدى تلاميذ السنة الخامسة المقدرة ب 09.02 % من مجموع عينة الد ا رسة الكلية التي قدرت ب 277 تلميذا وتلميذة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Psychological & Educational Sciences is the property of Journal of Psychological & Educational Sciences and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10