يعرض 1 - 8 نتائج من 8 نتيجة بحث عن '"حسن بن عبد هللا ع&', وقت الاستعلام: 1.92s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: “The Efforts of Imam Muhammad ibn Ahmad Al-Awfi in the Science of Quranic Readings Through His Book (Durr al-Afkar(”. (English)
    “İmam Muhammed bin Ahmed EL-AVFİ'nin )Durrül efkar fi-n'nehcil muhtar fi kıraati'l-eimmeti'l aşere fi Cem'i-l a’sâr ve'l-amsâr( kitabı vasıtasıyla Kıraat İlmindeki Çalışmaları”. (Turkish)

    المصدر: Arab Journal for Scientific Publishing; Dec2023, Vol. 6 Issue 62, p540-567, 28p

    مصطلحات موضوعية: READING

    Reviews & Products: QUR'AN

    Abstract (English): This study is a documented scientific investigation of a part of the manuscript titled "Durr al-Afkar fi al-Nahj al-Mukhtar fi al-Qira'at al-Ashar" by Imam Muhammad ibn Ahmad Al-Awfi, who passed away around the year 1050 AH. The significance of this research lies in its exploration of Imam Al-Awfi's contributions to the science of Quranic readings, focusing on certain topics from "Durr al-Afkar". Al-Awfi has not received much attention from translators and researchers, and there is limited information about his life scattered across various books. This study compiles what information could be found about his contributions. The research is divided according to the requirements of scientific study into an introduction, three main sections, a conclusion, and indexes. The introduction covers the importance of the topic, reasons for its selection, previous studies, and the research plan and methodology. The first section is a preliminary discussion highlighting the science of Quranic readings, its most famous terms, and a historical overview of Al-Awfi's life, including his birth, upbringing, journeys, mentors, and students. This section sets the stage for discussing the manuscript. The second section discusses Al-Awfi's academic standing, praise from other scholars, and his writings. The third section delves into the book "Durr al-Afkar," discussing its content, its attribution to the author, its importance, and its status. The fourth section examines Al-Awfi's methodology in his book and the fundamental sciences he addressed in the science of Quranic readings, as well as the sources and resources he used in "Durr al-Afkar ". The conclusion presents the main findings and recommendations, followed by an index of sources and references. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Turkish): Bu araştırma, İmam Muhammed bin Ahmed el-Awfi'nin vefat ettiği (1050H civarı) "Dür el-Efkar Fi'n-Nehc el-Muhtar Fi'l-Kiraat el-Ashr" başlıklı bir elyazmasının bir bölümünün bilimsel bir çalışma ve doğrulamasıdır. Bu araştırmanın önemi, İmam Muhammed bin Ahmed el-Awfi'nin kıraat (Kur'an okuma) bilimindeki çabalarının (Dür el-Efkar Fi'n-Nehc el-Muhtar Fi'l-Kiraat el-Ashr'ın bazı konularında) araştırılmasında yatmaktadır, çünkü bu alanda yapılan çalışmalar ve el-Awfi hakkında yazılan eserler oldukça sınırlıdır. Araştırma ve incelemeler sonucunda, el-Awfi'nin çabaları hakkında bilgi ve izleri topladım. Araştırma, bilimsel bir çalışmanın gerekliliklerine göre bölümlere ayrılmıştır. Giriş kısmında, konunun önemi, seçilme nedenleri, önceki çalışmalar, araştırma planı ve metodolojisi yer alır. İlk bölümde, Kur'an kıraat biliminin ve bu alandaki en ünlü terimlerin tanıtımıyla birlikte el-Awfi'nin hayatı, doğumu, yetiştirilmesi, seyahatleri, hocaları ve öğrencileri hakkında kısa bir tarihçe sunulur. İkinci bölümde el-Awfi'nin bilimsel konumu, alimler tarafından yapılan övgüler ve eserleri ele alınır. Üçüncü bölümde, Dür el-Efkar kitabı, içeriği ve önemi üzerinde durulur. Dördüncü bölümde, el-Awfi'nin kitabındaki metodoloji, kıraat biliminde ele aldığı temel bilimler, kaynakları ve Dür el-Efkar'daki materyalleri incelenir. Sonuç bölümünde ise ana bulgular ve öneriler ile kaynakça ve referansların dizini sunulur. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هذ ا البحث هو عبارة عن دراسة وتحقيق علمي موثق الجزء من مخطوط بعنوان در االفكار في النهج المختار في القراءات العشر، لإلمام محمد بن احمد العوفي توفى عام تـوفي نحو)1050هـ(. وتظهر أهمية هذه البحث في أنها تحقيق لجهود اإلمام محمد بن احمد العوفي في علم القراءات )لبعض من مواضيع در االفكار في النهج المختار في القراءات العشر( الن العالمة لم يحظ بعناية المترجمين والباحثين ولم أقف على بحث أو مصنف كتب عن حياته، ً إال معلومات قليل مبثوثة في كتب متفرقة، وبعد البحث واالستق ارء سخرت بعض من جهودي وجمعت ما تيسر ة جدا الوقوف عليه، وأمكن الوصول إليه من خبر وأثر حول جهود العالمة العوفي رحمه هللا، في بعض من مواضيع در االفكار في النهج المختار في القراءات العشر( وقد قسم البحث حسب ما تقتضيه طبيعة البحث العلمي مقدمة، و ثالثة مطالب، وخاتمة وفهارس أما المقدمة، فتشتمل على أهمية الموضوع، وأسباب اختياره والدراسات السابقة، وخطة البحث ومنهج البحث. المطلب األول: التمهيد تسليط الضوء على علم القراءات القرآنية وأشهر مصطلحاته ونبذة تأريخية عنه اسمه، ومولده ونشأته. رحالته، وشيوخه، وتالمذته. مما يمهد الطريق للدخول إلى موضوع المخطوط، وفي المطلب الثاني: مكانته العلمية وثناء العلماء عليه ومؤلفاته. ً اسم الكتاب، نسبة كما تطرق الباحث في المطلب الثالث: کتاب در األفكار والتعريف بمحتواه ويشتمل على مباحثا الكتاب إلى مؤّلفه وأهمية الكتاب ومكانته. المطلب الرابع: منهج العوفي في كتابه والعلوم األساسية التي تناولها في علم القراءات ومصادر العوفي وموارده في كتابه در األفكار. الخاتمة، وفيها أهم النتائج والتوصيات، ثم فهرس المصادر والمراجع [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Arab Journal for Scientific Publishing is the property of Research & Development of Human Recourses Center (REMAH) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    المصدر: Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences; jul-sep2020, Issue 33, p218-251, 34p

    مصطلحات موضوعية: READING, SEMANTICS, ARABS, RHETORIC, SCHOLARS

    Abstract (English): Guidance science is an important science in revealing science issues related to it. There are various types of guidance on the Qur'an and its sciences, including the interpretation of sayings and the guidance of Qur'anic readings. The Imam Al-Wahdi is considered for the sake of scholars of interpretation and readings, due to his ability to study the Sharia, the language of the Arabs and its rhetoric. And for the place of this imam in the science of interpretation in particular, this research has come to warn on this great aspect of the science of Imam Al-Wahdi. Among his most prominent results: The Imam Al-Wahidi directed frequent and abnormal readings, and he used several methods in directing them, including: relying on the linguistic meaning of the word, and looking at the location and expression of the word. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يُعد علم التوجيه من العلوم املهمة يف الكشف عن مسائل العلوم اليت يتعلق بها. وللتوجيه حول القرآن وعلومه أنواع، منها توجيه األقوال التفسريية، وتوجيه القراءات القرآنية. ويُعد اإلمام الواحدي من أجل علماء التفسري والقراءات، نظرا لتمكنه من علوم الشريعة، ولغة العرب وبالغتها وملكانة هذا اإلمام يف علم التفسري على وجه اخلصوص، فقد جاء هذا البحث ليُنبه على هذا اجلانب العظيم من علم اإلمام الواحدي. وكان من أبرز نتائجه: قيام اإلمام الواحدي بتوجيه القراءات املتواترة والشاذة، وأنه استعمل عدة أساليب يف توجيهها، منها: االعتماد على املعنى اللغوي للمفردة، والنظر يف موقع الكلمة وإعرابها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences is the property of Alandalus University for Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: YAHYA BIN SALAM'S DIRECIVES TO QUR'ANIC READINGS IN HIS INTERPRETATION OF SURAT AL-KAHF AS A MODEL. (English)

    المصدر: Journal of Al-Anbar University for Islamic Sciences; 2022, Vol. 13 Issue 53, p67-108, 42p

    مصطلحات موضوعية: GOD, TRANSLATORS, CURRICULUM, READING

    Abstract (English): This research included the statement of the explanatory guidance of the Qur'anic readings in the interpretation of Yahya bin Salam, may God rest his soul، and was limited to the interpretation of Surat al-Kahf from this interpretation to clarify the approach of Yahya bin Salam, may God rest his soul, in dealing with the explanatory directives of the Qur'anic readings. The study was divided into two demands; The study dealt with the collection of texts that have a disagreement between readers, and mentioned those who read them in the metn and the statement of the guidance of Yahya bin Salam, may God rest his soul, for the interpretive meaning according to the difference between the readers and clarify his words, and then recount the statements of the explainers who agree with him and those who disagree with him in the directive. The curriculum of the study is the descriptive analytical approach; the study included mentioning the statements of the interpreters and then showing the extent to which Yahya bin Salam agreed or violated them. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ثمرة البحث هو بيان التوجيهات التفسيرية للقراءات القرآنية في تفسير يحيى بن سالم رحمه هللا تعالى، في سورة الكهف لتوضيح منهجه رحمه هللا تعالى في التعامل مع التوجيهات التفسيرية للقراءات القرآنية. وقسمت الدراسة على مطلبين: المطلب األول: التعريف للفظة التوجيه، وعلم القراءات. والمطلب الثاني: فقد تضمن الدراسة التطبيقية لسورة الكهف من خالل تفسير يحيى بن سالم. وتناولت الدراسة جمع النصو ص التي فيها خالف بين القراء، وذكر من قرأ بها في المتن وبيان توجيه يحيى بن سالم رحمه هللا تعالى للمعنى التفسيري وفق الخالف بين الق ارء، ثم سرد أقوال المفسرين الموافقين والمخالفين له في التوجيه. ومنهج الدراسة هو المنهج الوصفي التحليلي؛ إذ تضمنت الدراسة ذكر أقوال المفسرين ثم بيان مدى موافقة يحيى بن سالم رحمه هللا تعالى أو مخالفته لهم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Al-Anbar University for Islamic Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Narratives of Abu Al-Ala Al-Hamathani In the Qur’anic Readings and Their Impact On ibn Al-Jazari’s Writings. (English)

    المصدر: Journal of Al-Frahids Arts; 1/15/2022, Vol. 14 Issue 48, Part 2, p306-337, 32p

    مصطلحات موضوعية: VALUE chains, PROVERBS, NARRATORS, READING, MAYORS, SCHOLARS

    Abstract (English): This research is related to the science of Quranic readings, especially the narration aspect of it, which is the subject of attribution, which is a prerequisite for accepting the Quranic reading and considering it correct. Among the scholars who have made their mark in this field is Al-Hafiz Abu Al-Ala Al- Hamathani, who is considered one of the great imams who were known for their interest in the subject of chains of transmission. In the Ten Readings is a major source and original of the origins of his book Al-Publishing in the Ten Readings, which has become the mayor of the books of readings and the most famous in our time. That is why this study came to shed light on the value of the chains of narrations of Abi Al-Ala Al-Hamadhani, his approach to dealing with and criticizing them, and the impact of these chains of transmission on the most important books of readings (An-Nashr fi Al-Qira'at Al-Ashr) by Ibn Al-Jazari, as well as the most important books in the translations of readers, which is the book (Ghayat al- Nahiya fi Tabaqat al-Qurraa'). Ibn al-Jazari also, and the impact of these chains of transmission on Ibn al-Jazari’s sayings in his books, whether in weakening or strengthening the chain of narrators, or even in some aspects of the readings. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يتعلق هذا البحث بعلم القراءات القرآنية، خاصة جانب الرواية منه، وهو موضوع الإسناد الذي يعد شرطا أوليا لقبول القراءة القرآنية واعتبارها صحيحة تجوز القراءة بها.ومن العلماء الذين وضعوا بصمتهم في هذا الفن، الحافظ أبي العلاء الهمذاني، حيث يعتبر من الأئمة الكبار الذين عرفوا بعنايتهم بموضوع الإسناد، حيث صدر كتبه في القراءات بأسانيده التي قرأ بها مما أضاف قيمة كبيرة لمصنفاته، لهذا اعتمد عليه شيخ القراء ابن الجزري وجعل كتاب الغاية في القراءات العشر مصدرا رئيسيا وأصلا من أصول كتابه النشر في القراءات العشر، والذي أصبح عمدة كتب القراءات وأشهرها في وقتنا الحاضر.لهذا جاءت هذه الدراسة مسلطة الضوء على قيمة أسانيد أبي العلاء الهمذاني، ومنهجه في التعامل معها ونقدها، وأثر هذه الأسانيد على أهم كتب القراءات (النشر) لابن الجزري، وكذلك أهم الكتب في تراجم القراء وهو كتاب (غاية النهاية في طبقات القراء) لابن الجزري أيضاً، وبيان أثر هذه الأسانيد على أقوال ابن الجزري في كتبه سواء في تضعيف أو تقوية الأسانيد أو حتى بعض أوجه القراءات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Al-Frahids Arts is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Sunnah of Allah's Enlargement between the Surahs when completing the Quran. (English)

    المصدر: Journal of The Iraqi University; 2019, Vol. 45 Issue 3, p13-43, 31p

    مصطلحات موضوعية: MERCY of God, REFERENCE sources, SCHOLARS, GOD in Islam, MERCY, READING

    Abstract (English): Which makes readers read in the seventieth centuries. And the Sunnah in recitation and in response to some scholars put it, for weakness. This is the search for a topic, book, book, book, book, book, book, book, book, book, book, book, book, or book. The research consists of an introduction, which included: the importance of the topic, the research plan, and methodology in it, and four topics, the first: what is meant by enlarging at the time of sealing, and clarifying its position and formulas, and the second: narratives in the cause of occurrence, and the third: the ruling of the results and sayings of scholars in it, then the conclusion, and in it The most important search results, then the index of sources and references. Among his most important results: the justice of the imams of reading, including Imam Al-Bazzi, may God have mercy on him, and His Majesty for his place among the scholars of reading, and proven one year of his narration from his Sheikh Imam Ibn Katheer Al-Makki. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): مما يتلقاه أصحاب القراءات ضمن قراءتهم بالقراءات السبع أو العشر مسألة التكبير بين السور عند ختم القرآن الكريم، وهي سنة في رواية البزي عن ابن كثير المكي.وهذه السنة في الق ارءة ورد عن بعض العلماء تضعيفها، لضعف ارويها وهو اإلمام البزي، الذي يضعفونه في رواية ا لحديث. وهذا البحث يتناول دراسة موضوع التكبير عند ختم القرآن، بجمع المرويات الواردة فيه، ويستعرض أقوال األئمة في التكبير، رغبة في معرفة الصواب، والتحقق من ثبوت سنة التكبير عن النبي صلى هللا عليه وسلم، وعن الصحابة والتابعين واألئمة المشهورين.ويتكون البحث من مقدمة، تضمنت: أهمية الموضوع، وخطة البحث، ومنهجي فيه، وأربعة مباحث، األول: المراد بالتكبير عند الختم، وبيان موضعه وصيغه، والثاني: المرويات في سبب ورود التكبير، والثالث: المرويات في ذكر من ورد عنه التكبير، والرابع: حكم التكبير وأقوال العلماء فيه، ثم الخاتمة، وفيها أهم نتائج البحث، ثم فهرس المصادر والم ارجع.وكان من أهم نتائجه: عدالة أئمة الق ارءة، ومنهم اإلمام البزي رحمه هللا، وجاللة قدره ومكانته بين علماء القراءة، وثبوت سنة التكبير من روايته عن شيخه اإلمام ابن كثير المكي. وأن ما ورد عن بعض ثين من تضعيف ل ِّ المحد لبزي، ال يلزم منه ضعفه في كل ما يرويه، وال يطعن ذلك في نقله للقرآن وما يتعلق به، ومنه التكبير الذي هو ألصق ما يكون بق ارءة القرآن بل هو منقول في ثنايا الق ارءة وبين السو [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of The Iraqi University is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Divine Scriptures: A dogmatic study. (English)

    المؤلفون: صالح دمحممباركم&

    المصدر: Arts Magazine; Mar2023, Vol. 11 Issue 1, p390-435, 46p

    Abstract (English): The study aims to provide an account of Divine general and particular writs and scriptures, highlighting that they bear no contradiction, elucidating the Divine sacred way of writing such Holy scriptures as evidenced in Al-Qalam Episode. The study is divided into an introduction, three chapters and a conclusion. The introduction defines the root verbal term ‘kataba’ (write), Divine-Guarded Tablet, and the some important writing tools. Chapter one dealt with Divine general scriptures. Chapter two discussed Divine particular scriptures. The study revealed that Almighty Allah’s attributes are All-Perfect, and that Divine Writing attribute is rather established even on reasoning grounds. The way of Divine writing is reported as befits the majesty and perfection of Allah. It was also concluded that writing is a significant means for intellectual evolution and knowledge acquisition, as evidenced in generations throughout the course of history. The study recommended that educational institutions should oblige both learners and teachers to be fully engaged in writing and reading practices and skills, and develop a sense of competition among all academic circles. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف البحث إلى ذكر أنواع كتابات هللا تعالى العامة والخاصة وأنه ال تعارض بينها. و توضيح ش يء من كيفية كتابة هللا تعالى لألشياء؛ كما في حديث القلم. و بيان شرف الكتب إلالهية التي كتبها هللا تعالى بيده الكريمة. وتم تقسيمه إلى مقدمة، وتمهيد وثالثة مباحث، وخاتمة، ففي التمهيد تبيين للمعاني اللغوية لكلمة " كتب"، واملراد باللوح املحفوظ، وتعريف بأهم أدوات الكتابة ن ّ ، وبي املبحث ألاول أنواع الكتابات الربانيةالعامة،وتناول املبحث الثاني الكتابات الربانية الخاصة، وتوصل إلى أن صفات هللا كلها كمال، وأن القدرة على الكتابة، أولى من عدمها، فتثبت صفة الكتابة هلل، ولو كان من باب قياس ألاولى؛ إذ وجودها أولى من عدمها، وتكون الكيفية بأن نقول كما يليق بجالل هللا وكماله. و أن الكتابة من أفضل وسائل التحصيل العلمي والتطور املعرفي، فالذين كتبوا علومهم ودونو ها، ال تزال إلى اليوم تشهد بأمجادهم، برغم مض ي مئات السنين. و أنه يجب على الجهات املسؤولة عن التعليم إلزام جميع الدارسين، واملدرسين بممارسة الكتابة واملطالعة بكثرة، وأن يتعلموا فنونهما، ويعملو ا على تطوير آلاليات الخاصةبذلك، وإذكاء روح املنافسةبين كافةالشرائح العلمية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Arts Magazine is the property of Thamar University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    المصدر: Journal of The Iraqi University; 2020, Vol. 46 Issue 3, p51-67, 17p

    مصطلحات موضوعية: CARE of people, PRONUNCIATION, MIRACLES, READING, SCHOLARS, ART forgeries

    Reviews & Products: QUR'AN

    Abstract (English): The best that people care about is the Noble Qur’an and its service. Scholars have paid attention to the Qur'an throughout the ages from all sides: by explaining its meanings, extracting its treasures, paying attention to its pronunciation and how to read it, stating its style and miracle, writing it, writing it, its rulings and jurisprudence, its interpretation and explanation. This research deals with the topic of collecting and composing readings, and the position of jurists and readers on it, with an indication of the important controls in this aspect. This research aims to preserve the meanings of the Qur’an from misrepresentation and forgery, and to follow the way scholars have transmitted the Qur’an.The approach used in this research is the comparative analytical approach .This research consists of: preamble, two articles and a conclusion. The preamble in the definition of search terms. The first topic deals with the topic of collecting readings, and the second topic deals with the topic of reading readings.Among the most important results of the research: That the composition of the readings: is the transition between the readings during the recitation, without returning to the differences, and without committing to a specific narration. As for collecting readings: it is re-reading from the place of starting another novel, while adhering to the conditions of collection and one of its forms. Reading collection in the late fourth century, or during the fifth century AH, and continued work on it after that. The ruling on collecting readings varies according to the situation in which it occurs, and in that a wide detail. It is permissible to install between the readings in the event that one of the two readings does not relate to another, but if the readings are related to each other, then the prevention is prohibited. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): ني به اإلنسان هو كالم هللا تعالى، وخدمة كتابه الكريم. َ إن خير ما ي ولقد اعتنى العلماء بكتاب هللا على مر العصور من جميع نواحه: ببيان معانيه، واستخراج كنوزه، واالعتناء بلفظه وأدائه، وبيان أسلوبه وإعجازه، وكتابته ورسمه، وأحكامه وفقهه، وتفسيره وشرحه. ويتناول هذا البحث موضوع جمع القراءات وتركيبها، وموقف الفقهاء والقراء منه، مع بيان الضوابط المهمة في هذا الجانب. ويهدف هذا البحث إلى الحفاظ على معاني القرآن من التحريف والتزييف، واتباع سبيل العلماء في تحمل القرآن وأدائه. والمنهج المستخدم في هذا البحث هو المنهج التحليلي المقارن. ويتكون هذا البحث من: تمهيد، ومبحثين، وخاتمة. فالتمهيد في التعريف بمصطلحات البحث. ويتناول المبحث األول موضوع جمع القراءات، ويتناول المبحث الثاني موضوع تركيب القراءات. ومن أهم نتائج البحث: أن تلفيق وخلط وتركيب القراءات: هو التنقل بين الق ارءات أثناء التالوة، من غير إعادة ألوجه الخالف، ودون االلت ازم برواية معينة. أما جمع القراءات: فهو إعادة القراءة من موضع االبتداء برواية أخرى مع االلت ازم بشروط الجمع وبإحدى كيفياته. وقد ظهر اإلق ارء بالجمع أواخر القرن ال اربع، أو أثناء القرن الخامس الهجريين، واستمر العمل عليه بعد ذلك. ويختلف حكم جمع القراءات بحسب المقام الذي يحصل فيه، وفي ذلك تفصيل واسع. ويجوز التركيب بين الق ارءات في حالة ما إذا لم تتعلق إحدى الق ارءتين بأخرى، أما إذا تعلقت الق ارءات ببعضها فيكون المنع من التركيب. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of The Iraqi University is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    المصدر: Journal of The Iraqi University; 2021, Vol. 49 Issue 3, p262-277, 16p

    مصطلحات موضوعية: GOD in Islam, VERDICTS, MULTIPLICITY (Mathematics), MIRACLES, READING, GOD

    Reviews & Products: QUR'AN

    Abstract (English): This research paper deals with the topic: (Legislative Miracles and Jurisprudential Verdicts Inferred from the Multiplicity of Readings - Verses of Verdicts in Al-Baqarah Chapter as a Model). The verses of the various verdicts to their reading in Al-Baqarah chapter are characterized. They are five verses as mentioned in the books of readings, with the aspects of the Quranic readings which are briefly mentioned in each verse.This research has dealt with the legislative miracles in these verses in a way that shows the seriousness of the Qur’an legislation. This way has also emphasized how Almighty Allah (God) has made in every assignment a significant interest that does not change with the passage of time and the different places. Consequently, it proves the importance of miracles.The study also tackles the jurisprudential verdicts inferred from those verses based on the eight schools of thought. And also confirms how the variety of readings affected the jurisprudential judgment and the collection of opinions on one issue. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): يدور هذا البحث حول موضوع : ) اإلعجاز التشريعي واألحكام الفقهية المستنبطة من تعدد القراءات – ( آيات األحكام في سورة البقرة إنموذجا وقد حصر آيات األحكام المختلف في قراءتها في سورة البقرة وعددها خمس آيات كما وردت في كتب القراءات ، مع ذكر أوجه القراءات القرآنية في كل آية وبصورة موجزة .ثم تناول البحث اإلعجاز التشريعي في هذه اآليات بشكل يظهر عظمة التشريعات القرآنية ، وكيف أن هللا تعالى في جعل في كل تكليف مصلحة معتبرة ال تتغير بمرور األزمان واختالف األمكنة ، وهذا مكمن اإلعجاز كما تناول البحث األحكام الفقهية المستنبطة من تلك اآليات باالعتماد على المذاهب الثمانية ، وكيف أثر التنوع في القراءات على الحكم الفقهي وتعدد اآلراء في المسألة الواحدة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of The Iraqi University is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)