يعرض 1 - 10 نتائج من 1,170 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.53s تنقيح النتائج
  1. 1
  2. 2
  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Quality of Career Life for Employees of Assistant Administrative Positions: A Case Study on King Saud University in Riyadh. (English)

    المصدر: Zarqa Journal for Research & Studies in Humanities; 2023, Vol. 23 Issue 1A, p277-297, 21p

    الشركة/الكيان: KING Saud University

    Abstract (English): This study aims to present a proposed model that may contribute to the availability of the career life quality aspects of the administrative staff at King Saud University by identifying the degree of availability of the career life aspects, namely (career path, control and influence at work, well-being at work, balance between work and home, work pressure, work conditions, and physical factors). To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive survey method, relying on a questionnaire as a tool for the study, and the tool is applied to the administrative staff (female employees –female technicians) at King Saud University. The researcher used a simple random sample of (361) female employees, and the study reached several results, the most prominent of which are: The degree of availability of the career life quality aspects of the of the administrative staff at King Saud University was generally medium, where the aspect of work conditions ranked first, followed by the aspect of work pressure, followed by the aspect of work pressure, and the aspect of control and influence at work comes in third place among the career life quality aspect. In the fourth place comes the aspect of balance between work and home, followed by the aspect of career path, and the physical factors aspect comes in the sixth rank. Finally, the aspect of well-being at work comes as the least aspect of career quality of the administrative staff at King Saud University. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى تقديم أنموذج مقترح قد يساهم في توافر أبعاد جودة الحياة الوظيفية لشاغلي الوظائف االدارية المساعدة في جامعة الملك سعود، من خالل التعرف إلى درجة توافر أبعاد الحياة الوظيفية، وهي: )المسار الوظيفي، التحكم والتأثير في العمل، الرفاهية في العمل، التوازن بين العمل والمنزل، ضغط العمل، ظروف العمل، العوامل المادية(. ولتحقيق أ هداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، معتمده على االستبانة كأداة للدراسة، و ِّقت ُطب األداة على شاغلي الوظائف اإلدارية: )الموظفات – الفنيات( في جامعة الملك سعود، واستخدمت الباحثة العينة العشوائية البسيطة قوامها ) 361( موظفة، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أبرزها: أن درجة توفر أبعاد جودة الحياة الوظيفية لشاغلي الوظائف اإلدارية المساعدة في ُ جامعة الملك سعود جاءت بشكل عام متوسطة، حيث يأتي عد ظروف العمل بالمرتبة األولى ب عد ضغط العمل ب ُ ، يليه ب المرتبة الثانية عد التحكم ُ ، ويأتي ب والتأثير في العمل بالمرتبة الثالثة بين أبعاد جودة الحياة الوظيفة، وبالمرتبة الرابعة يأتي عد التواز ُ ب ن بين العمل والمنزل عد المسار الوظيفي، ويأتي ُ ، يليه ب عد ا ُ ب لعوامل المادية بالمرتبة السادسة، ا ً وأخير عد الرفاهية في العمل كأقل أبعاد جودة الحياة الوظيفية ُ يأتي ب لشاغلي الوظائف اإلدارية المساعدة في جامعة الملك سعود. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Zarqa Journal for Research & Studies in Humanities is the property of Zarqa Journal for Research & Studies in Humanities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Acquiring the number for the Arabic learners as a second language in the Arabic languistics institute in king Saud university in Riyadh. (English)

    المصدر: Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences; 2019, Issue 43, p334-360, 27p

    Abstract (English): The study dealt with the acquisition of the number of learners of the Arabic language as a second language at the Institute of Arabic linguistics at King Saud University in Riyadh; where he faces Arabic-speaking learners to other many difficulties and problems while acquiring the number of rules; and that the complexity of the provisions and rules in the Arabic language. The study sought to achieve a number of objectives, which are: knowledge of the mistakes made by the Arab language learners as a second language when their use of the rules of number, and identify the weaknesses they have, and the statement of the differences between levels of students in the acquisition of number rules, and find out the role of the courses offered to them at the Institute of Arabic linguistics King at the University of Saud in helping them acquire the language, and to provide successful solutions to address these errors; therefore researcher followed the statistics analytic descriptive method, to achieve these goals through choosing a random sample of students of Arabic Linguistics Institute at KSU numbered (24) students, evenly divided on the second level, and the level IV, and of the master's students. the researcher took testing tool for examination to identify the individual responses, and use the following statistical methods: (duplicates, percentages , the arithmetic mean, standard deviation, and correlation coefficient of Pearson), the researcher found from which to several results, including: that the total respondents errors in the acquisition of the number (614) fault. Reaching students Level II errors (316) error, and by (69.30%) and students fourth level errors (154 error) and by (33.71%), while master's students, bringing the number of mistakes (144) error, and by (31.58%); that refers to several reasons: passive transport to the rules of the mother language, linguistic, overlap, and the lack of effective application of the rules of number, and dissemination of the rules they had learned, and the difficulty of the rules of the number in Arabic, and the neglect of some students, poor practice of number rules. Researcher has recommended several scientific recommendations are: Insert the number lesson and its applications in various Arabic language as a second language in all academic levels, and establish training courses for students in the institute, and activating the role of language laboratories, and the establishment of training workshops for teachers of Arabic as a second language , and urged the students to practice number correctly, and direct correction for them. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تناولت الد ا رسة اكتساب العدد لدى متعلمي اللغة العربية كلغة ثانية بمعهد اللغويات العربية في جامعة الملك سعود بالرياض؛ حيث يواجه متعلمو العربية من الناطقين بغيرها صعوبات ومشكلات كثي رة أثناء اكتسابهم لقواعد العدد؛ وذلك لتشعب أحكامه وقواعده في اللغة العربية، فقد سعت الد ا رسة لتحقيق عدد من الأهداف، وهي: معرفة الأخطاء التي يقع فيها متعلمو العربية كلغة ثانية عند استعمالهم لقواعد العدد، والتعرف على نقاط الضعف عندهم، وبيان الفروق بين مستويات الطلاب في اكتساب قواعد العدد، ومعرفة دور المقر ا رت الد ا رسية المقدمة لهم بمعهد اللغويات العربية بجامعة الملك سعود في مساعدتهم على اكتساب اللغة، وتقديم الحلول الناجحة لمعالجة هذه الأخطاء؛ لذا اتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي الإحصائي لتحقيق هذه الأهداف من خلال اختيار عينة عشوائية من طلاب معهد اللغويات العربية بجامعة الملك سعود بلغ عددهم ) 24 ( طالبًا، موزعين بالتساوي على المستوى الثاني، والمستوى ال ا ربع، و من طلبة الماجستير. أتخذ الباحث الاختبار أداةً لبحثه للتعرف على استجابات الأف ا رد، واستخدم الأساليب الإحصائية التالية: )التك ا ر ا رت، والنسب المئوية، والمتوسط الحسابي، والانح ا رف المعياري، ومعامل الارتباط لبيرسون(، وتوصل الباحث من خلالها إلى عدة نتائج منها: أن مجموع أخطاء أف ا رد العينة في اكتساب العدد ) 614 ( خطأ. حيث بلغت أخطاء طلاب المستوى الثاني ) 316 ( خطأً، وبنسبة ) 69,30 %( وبلغت أخطاء طلاب المستوى ال ا ربع ) 154 ( خطأً وبنسبة ) 33,71 %(، أما طلبة الماجستير فبلغ عدد أخطائهم ) 144 ( خطأ، وبنسبة ) 31,58 %(؛ وذلك ا رجع إلى عدة أسباب هي: النقل السلبي لقواعد اللغة الأم، والتداخل اللغوي، ونقص التطبيق الفعَّال لقواعد العدد، وتعميم الق واعد التي تعلموها، وصعوبة قواعد العدد في العربية، والإهمال من بعض الطلاب، وضعف الممارسة لقواعد العدد. لقد أوصى الباحث بعدة توصيات علمية هي: إد ا رج درس العدد وتطبيقاته في مختلف مناهج تعليم اللغة العربية لغة ثانية بجميع المستويات الد ا رسية، واقامة الدو ا رت التد ريبية للطلاب بالمعهد، وتفعيل دور مختب ا رت اللغة، واقامة الورش التدريبية لمعلمي اللغة العربية لغة ثانية، وحث الطلاب على ممارسة العدد بالشكل الصحيح، والتصحيح المباشر لهم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Impact of Using the Educational Blog on the Achievement for the Female Students of the King Saud University. (English)

    المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2017, Vol. 25 Issue 1, p248-267, 21p

    Abstract (English): Study aimed to assess the impact of using the educational blog on the achievement for the female students of the King Saud University. Qusi-experimental method used on the (pretest and protest design).The trail group studied the course by using the educational blog, while the control group studies the same course by the traditional method. Random sample consisted of (37) students who get achievement test in " production and using the educational tools", Results shown lake of knowledge in using educational blogs (3.84) mean and the these tools as follows Blogs, Wiki, and Social Networking. The most difficulties were using the educational blogs are the related difficulties to using the computer in mean (4.65), then the related difficulties to the time of education in mean (3.53), after that the related difficulties to the educational blog occupied the third rank in mean ( 3.31%), whereas the related difficulties to the female student occupied the forth rank in mean (3.28), as the related difficulties to the teacher occupied the final rank in mean (2.49). Conclusion: Improved achievement level of students of the trial group who used the tools of the second generation for the e-learning after applying the program. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى معرفة أثر استخدام المدونات التعليمية على التحصيل لدى طالبات جامعة الملك سعود، و اتبع الدراسة المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم (قبلي- بعدي) لمجموعتين (تجريبية وضابطة), درست المجموعة التجريبية المقرر باستخدام المدونة التعليمية, بينما درست المجموعة الضابطة المقرر ذاته بالطريقة التقليدية, وتكونت مجموعة الدراسة من (37) طالبة تم اختيارهن عشوائياً و تم تطبيق اختبار تحصيلي في مقرر "إنتاج واستخدام الوسائل التعليمية", على طالبات المجموعتين قبلياً وبعدياً . أظهرت النتائج قلة المعرفة في استخدام أدوات الجيل الثاني بمتوسط (3.84)، وتمثلت هذه الأدوات : المدونات و الويكي و الشبكات الاجتماعية في الانترنت، و أن أكثر الصعوبات التي تواجه الطالبات هي الصعوبات المتعلقة باستخدام الحاسب الآلي بمتوسط (4.65)، يليها الصعوبات المتعلقة بزمن التعليم بمتوسط بلغ (3.53)، ثم جاءت الصعوبات المتعلقة بالمدونة التعليمية في المرتبة الثالثة بمتوسط (3.31%)، في حين جاءت الصعوبات المتعلقة بالطالبة في المرتبة الرابعة بمتوسط بلغ (3.28) في حين جاء في الأخير الصعوبات المتعلقة بأستاذة المقرر بمتوسط بلغ (2.49). أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين كل أفراد المجموعة الضابطة في الاختبار القبلي والاختبار البعدي لصالح الاختبار البعدي. الخلاصة تكمن في وجود ارتفاع في مستوى التحصيل لدى طالبات المجموعة التجريبية اللاتي استخدمن أدوات الجيل الثاني للتعليم الالكتروني بعد تطبيق البرنامج. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of New Media in Forming The Saudi Collegiate Youths Political Knowledge toward Arab-Arab Relations (A Descriptive survey study on a sample of Students from King Saud University). (English)

    المصدر: Arabian Journal for Media & Communication; May2018, Issue 19, p233-281, 54p

    Abstract (English): The aim of the study was to raise a major query concerning the role of New Media in forming the Saudi collegiate youths political knowledge toward Arab-Arab relations by applying the two relations that form two phenomena in the International relations: the phenomenon of conflict represented in the Saudi-Yemeni Relations, and the phenomenon of struggle represented in the Saudi-Egyptian Relations. The study was based on its theoretical framework on assumptions of Mass Media Dependency Theory, and the questionnaire was applied to (400) students from King Saud University in the following faculties: (Business Administration, Arts, Science and Applied Medical Sciences) during the first semester of the Academic Year 1437/1438 AH. The research was resulted in a myriad of results, most importantly: 1- The level of political knowledge of the samples of the study regarding the Arab-Arab relations came out as “Average”, with correct answers at a percentage of (50.6%). 2- The most used New Media platform that the samples used to obtain and follow political news regarding Arab-Arab relations was Twitter, and the sample of the study relies on [Twitter] to obtain political informations relating to the Arab-Arab relations on a scale of “significant”, and it scored first according to the study in their trust of the political informations provided by said platform. 3- Most resulting effects from the dependency of the samples of the study on New Social Media in acquiring political informations of the Arab-Arab relations are affective, cognitive and lastly behavioural changes. 4- The results showed an incremental relationship between the exposure and interaction of the Saudi collegiate Youth with the New Media and the forming of their political knowledge towards the Arab- Arab relations, also as the trust-magnitude and confidence in the informations provided by New Social Media increases, paired by the latent motives and the period of time invested in following said media, so does grounding and forming their political knowledge towards the Arab-Arab relations. 5- There exist some difference that are proven statistically in the variable type in favor of males, wherein there‟s no relation of a statistical indication between the dependency of Saudi university youth on New Social Media and the magnitude of their political knowledge of the Arab-Arab relations. In scope of these results the researcher presented a number of recommendations, most importantly: The need to establish a Media strategy to counter the challenges bestowed upon the Arabian region namely Counter-Terrorism, which presents a significant threat to the safety and stability the Arabian region and the international society at large; and to focus in the content sent by the media on the role of young citizens towards their homeland, because it was shown that the youth represent the majority of the Saudi society and the users of New Media. Also, the importance of utilizing New Social Media by specialists in political, diplomatic and security media in presenting and directing personalized media messages that reaffirms the national spirit and unifies the national personality in means to serve the Arabian Unity. The important to review and reform the local political media in light of recent events that the Kingdom of Saudi Arabia is facing, namely wars that are fought Militarily, psychologically and morally that are targeting the Saudi community with goals of dismantling it and shaking its confidence by spreading false informations or casting a divide between the brotherly Arabian countries, and to gathering the efforts of both official and private Social Media in glorifying the role of the men at [Southern Border] and the security that grants the safety of the what is achieved by both the citizen and the homeland. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على دول الإعلام الجديد في تشكيل المعرفة السياسية للشباب الجامعي السعودي تجاه العلاقات العربية - العربية، بالتطبيق على علاقتين تشكلات ظاهرتين في العلاقات الدولية، هما: "ظاهرة الصراع"، وتتمثل في العلاقات السعودية - اليمنية، و"ظاهرة النزاع" وتمثلها العلاقات السعودية - المصرية. استندت الدراسة في إطارها النظري إلى فروض نظرية الاعتماد على وسائل الإعلام، كما استخدمت أدارة الاستبانة بالتطبيق على 400 طالب وطالبة من جامعة الملك سعود في الكليات التالية: (إدارة أعمال، والآداب، والعلوم، والعلوم الطبية التطبيقية)، وذلك خلال الفصل الدراسي الأول من العام الجامعي 1437 / 1438 ه. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Arabian Journal for Media & Communication is the property of Saudi Association for Media & Communication (SAMC) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: أنماط الاستهلاك وعوامل الاختطار للتدخين بين طلاب الطب: جامعة الملك سعود بالرياض، المملكة العربية السعودية (Arabic)

    المصدر: Journal of King Abdulaziz University: Medical Sciences; 2012, Vol. 19 Issue 1, p21-41, 21p

    مصطلحات موضوعية: MEDICAL students, SMOKING

    Abstract (English): This cross-sectional study was done to assess consumption, risk factors of tobacco use, and quitting attempts among smokers of King Saud University male medical students registered in the year 2008-2009, using a modified Global Youth Tobacco Survey questionnaire. Out of the total sample (n = 312), 17% were found to be current tobacco smokers. Among smokers, 59% reported using cigarettes alone or with water-pipe, while 38.5% mentioned using water pipe alone. Of smokers, 62.7% started to smoke before entering the college while 37.3% started afterwards. The main risk factors for smoking initiation were: curiosity (34.4%) and peer-pressure (27.9%); whereas the main reported reasons for quitting were health (65.5%) and religion (17.24%). Being a senior (3rd to 5th year student) was found to be significantly associated with taking up the habit of smoking (OR = 3.19; CI = 1.5-6.91, p = 0.0015). Among non-smokers (n = 258), again, the main reasons for not smoking were reported to be health (43.2%) and religion (39.7%). Moreover, about 63.31% of non-smokers reported exposure to environmental tobacco smoke. In conclusion, smoking cessation has to be encouraged among university students in general. In explicit to medical students, to protect their own health, the health of non-smokers and ensuring that the general public can accept them as role models, after graduation, as practicing physicians. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): أجريت هذه الدراسة المقطعية لتقييم استهلاك التبغ، العوامل المؤدية لبدء استعماله ومحاولات الإقلاع ضمن المدخنين من طلاب الطب الذكور في جامعة الملك سعود والمسجلين في عام ٢٠٠٨/٢٠٠٩م، باستخدام استبيان معدل من "المسح العالمي لاستخدام التبغ بين الشباب". ضمن ٣١٢ طالباً (عينة الدراسة) وجد أن (١٧٪) منهم مدخنين حاليين. وجد كذلك أن (٥٩٪) من المدخنين الحاليين يدخنون السجائر وحدها أو مع الشيشة، بينما (٥,٣٨٪) ذكروا أنهم يستخدمون الشيشة فقط. بدأ (٦٢,٧٪) من المدخنين التدخين قبل دخولهم لكلية الطب، بينما بدأ (٣٧,٣٪) منهم التدخين بعد دخولهم لها. إن عوامل الخطورة الرئيسية لبداية التدخين كانت: الفضول (٣٤,٤٪)، وضغط الجلساء (٢٧,٩٪)، بينما كانت الأسباب الرئيسية للإقلاع عن التدخين: أسباب صحية (٦٥,٥٪) ودينية (١٧,٣٪). كذلك وجدنا أن هنالك علاقة إحصائية بين الدراسة بالسنوات المتقدمة (الثالثة حتى الخامسة) والأخذ بعادة التدخين. (٠,٠٠١٥=P ,٦,٩١-١,٥=CI ,٣,١٩ =OR) بين مجموعة غير المدخنين (عددهم ٢٥٨)، وجدنا أن الأسباب الرئيسية التي جعلتهم لا يدخنون هي الصحة (٤٣,٢٪)، والدين (٣٩,٧٪). كما وجد أن حوالي (٦٣,٣٪) من غير المدخنين قد تعرضوا إلى الدخان البيئي (السلبي) نتيجة تدخين الآخرين. يجب الحث على الإقلاع عن التدخين بين طلاب الجامعة بصفة عامة وبالأخص طلاب الطب لحماية صحتهم، صحة غيرهم من غير المدخنين، ولضمان تقبل الناس لهم كقدوة يحتذى بها عند عملهم كأطباء ممارسين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of King Abdulaziz University: Medical Sciences is the property of King Abdulaziz University, Scientific Publishing Centre and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    المصدر: Neurosciences; Oct2022, Vol. 27 Issue 4, p257-262, 6p

    مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia), SAUDI Arabia

    الشركة/الكيان: KING Saud University

    Abstract (English): Objectives: To assess the prevalence of alexithymia and its associated factors among medical students at King Saud University (KSU), Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia. Methods: A cross-sectional study was conducted at KSU, including 420 medical students from all years of medical college (i.e., first to the fifth year), by using an electronic questionnaire distributed during August 2021. The questionnaire consisted of sociodemographic-related questions and the 20-item Toronto alexithymia scale (a validated scale in the literature). Original Article Results: The prevalence of alexithymia among the participants was found to be 26.9%. A statistically significant association between alexithymia and gender (p=0.013) was found. A diagnosis with any psychiatric condition (p=0.026), history of abuse during childhood (p=0.006), and lack of physical activity were associated with alexithymia. Conclusion: The prevalence of alexithymia among medical students at KSU was significantly higher than general population in literatures. It was indicated in the results that being female, having a psychiatric condition or history of childhood abuse, and lack of physical activity were all associated with alexithymia. We recommend increasing awareness of and screening for alexithymia and its associated factors among medical students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الأهداف: تحديد مدى انتشار اللامفرداتية الوجدانية والعوامل المرتبطة بها بين طلبة الطب في جامعة الملك سعود، الرياض، المملكة العربية السعودية. المنهجية: باستخدام استبيان إلكتروني، اُجريت دراسة مقطعية في جامعة الملك سعود وشملت عينة الدراسة 420 من طلبة الطب من جميع السنوات)السنة الأولى إلى الخامسة(. وتم توزيع الاستبيان خلال شهر أغسطس سنة 2021. ويتألف الاستبيان من أسئلة اجتماعية - ديمغرافية ومقياس تورنتو لالكسيثيميا. النتائج: بناءً على نتائج الدراسة، وُجد أن مستوى انتشار اللامفرداتية الوجدانية هو% 26.9 بين المشاركين. ودلت النتائج على وجود ارتباط بين اللامفرداتية الوجدانية والجنس ذو دلالة إحصائية كما دلت النتائج على أن التشخيص بأي حالة نفسية .)p=0.013(والتعرض إلى إساءة المعاملة أثناء الطفولة)p= أو مرض نفسي) 0.026 وعدم ممارسة النشاط البدني مرتبطين باللامفرداتية)p=0.006(الوجدانية. الخلاصة: مستوى انتشار اللامفرداتية الوجدانية بين طلبة الطب في جامعة الملك سعود أعلى بكثير مقارنةً بما وجد بالعامة في الدراسات السابقة. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن الإناث والمعاناة من مرض نفسي والتعرض إلى إساءة المعاملة أثناء الطفولة وعدم ممارسة النشاط البدني عوامل ذات ارتباط باللامفرداتية الوجدانية. نوصي بزيادة التوعية عن اللامفرداتية الوجدانية والعوامل المرتبطة بها والكشف المبكر عنها بين طلبة الطب. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Neurosciences is the property of Neurosciences and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    المصدر: Neurosciences; Oct2022, Vol. 27 Issue 4, p244-250, 7p

    مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia)

    الشركة/الكيان: KING Saud University

    Abstract (English): Objectives: To investigate seizure characteristics, types, and define the etiology of epilepsy in children aged ≤2 years using the 2017 ILAE classification. Methods: A retrospective chart review was conducted at King Khalid University Hospital, King Saud University Medical City, Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia for children below 2 years of age diagnosed with epilepsy, and on anti-seizure medications from Original Article January 2017 - December 2018. The collected data involved detailed information on the patients' seizure, electroclinical, neuroimaging, laboratory evaluations, and underlying etiology. Results: One-hundred and fifty patients were included in the study and classified according to etiology into: genetic (43, 28.7%), structural (41, 27.3%), metabolic (10, 6.7%), infectious (8, 5.3%), immune-mediated (1, 0.7%) and unknown (47, 31.3%) groups. The most common seizure types were generalized epilepsy, among which generalized tonicclonic seizures occurred in 56 (37%) patients, followed by tonic seizures in 31 (21%), infantile spasm in 19 (13%), myoclonic seizures in 4 (2.7%), atonic seizures in 6 (4%), and focal seizures in 33 (22%) patients. Global developmental delay and abnormalities in both neurologic exam and neuroimaging were more common in the structural and genetic groups. Electroencephalography was abnormal in 82 (55%) patients, including the majority of the structural group (26, 63.4%). Conclusion: The etiology of epilepsy in this cohort remains undetermined (unknown) in a large proportion of cases, followed by genetic and structural causes. This result added to the published international data about epilepsy in the first 2-years of life. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الأهداف: التحقيق في خصائص النوبات وأنواعها وتحديد مسببات الصرع لدى الأطفال الذين تقل أعمارهم عن سنتين. المنهجية: أجريت مراجعة الرسم البياني بأثر رجعي أجريت في مستشفى الملك خالد الجامعي، المدينة الطبية، جامعة الملك سعود ، الرياض، المملكة العربية السعودية للأطفال دون سن الثانية، الذين تم تشخيص إصابتهم بالصرع، وعلى الأدوية المضادة لنوبات الصرع خلال الفترة من يناير 2017 م إلى ديسمبر 2018 م. تضمنت البيانات التي تم جمعها معلومات مفصلة عن نوبات المرض، والكهرباء السريرية، والتصوير العصبي، والتقييمات المختبرية والمسببات الأساسية. النتائج: تم تضمين 150 مريضاً في الدراسة وتم تصنيفهم حسب ،)27.3% ، 28.7 (، بنيوي هيكلي) 41 % ، المسببات إلى: وراثي) 43 5.3 (ومجموعات مناعية % ، 6.7 (، معدي) 8 % ، استقلابي) 10 31.3 (.وقد كانت % ، 0.7% (ومجموعات غير معروفة) 47 ،1(أكثر أنواع النوبات شيوعًا هي الصرع المعمم، ومن بينها النوبات 37 (مريضًا، %(التوترية الارتجاجية المعممة التي حدثت في 56 21 (، وتشنج طفلي في 19 %(تليها نوبات الصرع التوتري في 31 2.7 (، نوبات ونائية %(13% (، والنوبات الرمعية العضلية في 4 (22 (مريض. وكان التأخر %(4(، ونوبات بؤرية في 33 %(في 6 في النمو العام، و شذوذات في كل من الفحص العصبي والتصوير العصبي أكثر شيوعًا في المجموعات الهيكلية والوراثية. كان تخطيط 55 (مريضاً ، بما في ذلك غالبية %(كهربية الدماغ غير طبيعي في 82 .)63.4%, المجموعة الهيكلية) 26 الخلاصة: تظل مسببات الصرع في هذه المجموعة غير محددة)غير معروفة(في نسبة كبيرة من الحالات، تليها الأسباب الوراثية و الهيكلية. وتعتبر هذه النتيجة إضافة علمية إلى البيانات الدولية المنشورة حول الصرع في أول عامين من العمر. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Neurosciences is the property of Neurosciences and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    المصدر: Saudi Medical Journal; Aug2020, Vol. 41 Issue 8, p791-801, 11p

    مصطلحات موضوعية: COVID-19, DATABASE searching

    مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia

    الشركة/الكيان: KING Saud University

    Abstract (English): Objectives: To map research production by Saudiaffiliated investigators in order to identify areas of strength and weakness. Method: We followed the Arksey and O'Malley (2005) framework. Medline and Cochrane databases were searched with a focus on identifying articles related to COVID-19 and Saudi Arabia following the PRISMA protocol. The study was conducted at King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia between March and May 2020. Results: A total of 53 articles were ultimately included. Most of the research production from Saudi Arabia was opinion and narrative reviews related to the clinicopathological features of COVID-19 as well as control and prevention of virus spread. Conclusion: The results of this scoping review identify a relative deficiency in original research, which requires further investigation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): الأهداف: رسم خريطة الإنتاج البحثي من قبل الباحثين السعوديين لتحديد مجالات القوة والضعف. المنهجية: لقد اتبعنا إطار عمل اركسلي وأومالي) 2005 (. بحثنا في قواعد مع التركيز على تحديد المقالات المتعلقة ب Cochrane و Medline بيانات .PRISMA والمملكة العربية السعودية باستخدام بروتوكول COVID-19 أجريت الدراسة في جامعة الملك سعود، الرياض، المملكة العربية السعودية خلال الفترة بين مارس ومايو 2020 م. النتائج: اشتملت الدراسة على 53 مقالة في نهاية المطاف. كان معظم إنتاج البحث من المملكة العربية السعودية عبارة عن مراجعات رأي وسرد تتعلق بالإضافة إلى التحكم في انتشار COVID- بالسمات الإكلينيكية ل 19 الفيروس والوقاية منه. الخلاصة: تحدد نتائج مراجعة النطاق هذه نقصًا نسبيًا في البحث الأصلي، الأمر الذي يتطلب مزيدًا من الدراسة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Saudi Medical Journal is the property of Saudi Medical Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)