يعرض 1 - 10 نتائج من 1,786 نتيجة بحث عن '"التسويق"', وقت الاستعلام: 2.14s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Impact of Competitive Intelligence on Tourism Companies' Performance: The Mediating Role of Marketing Performance Excellence. (English)

    المصدر: International Journal for Tourism, Archeology & Hospitality (IJTAH); Jul2024, Vol. 4 Issue 2, p243-261, 19p

    Abstract (English): The recent intensification of competition between tourism companies has led these companies to search for the best ways to improve performance to achieve the best possible profit. Among these ways are companies relying on competitive intelligence and trying to excel in their marketing performance. This study aims to identify the relationship between the dimensions of competitive intelligence (customer intelligence, competitor intelligence, strategic alliance intelligence, technological intelligence) and the distinctive marketing performance of tourism companies. The study also aims to explore the mediating role of marketing performance excellence in the relationship between the dimensions of competitive intelligence and the performance of tourism companies. To achieve these goals, the study relied on the descriptive analytical approach, where 245 questionnaires suitable for analysis were analyzed, obtained from a random sample that included workers in tourism companies (category A) in Greater Cairo. The study found a positive impact of the dimensions of competitive intelligence (customer intelligence, competitor intelligence, strategic alliance intelligence, technological intelligence) on excellence in marketing performance and improving the performance of Egyptian tourism companies. In addition, the study found that excellence in marketing performance plays a mediating role between the dimensions of competitive intelligence and the performance of tourism companies. The study's results also found a positive relationship between the excellence of marketing performance and the performance of Egyptian tourism companies. In light of these results, the study proposed a set of recommendations for tourism companies, the most prominent of which was the necessity of developing strategies that take into account the aspirations and desires of customers and enhance their loyalty, analyze competitors, identify their situation, try to differentiate from them in the tourism services provided by the company, and build alliances with other companies and institutions in the tourism sector that contribute Tourism companies provide distinguished tourism services, as well as benefiting from modern technology to keep pace with the rapid developments taking place in the tourism sector. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): أدى اشتداد المنافسة بين شركات السياحة في الآونة الأخيرة إلى بحث هذه الشركات عن أفضل السبل لتحسين الأداء لتحقيق أفضل ربح ممكن ومن بين هذه السبل هو اعتماد الشركات على الذكاء التنافسي ومحاولة التميز في أدائها التسويقي. تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين أبعاد الذكاء التنافسي ذكاء العميل، ذكاء المنافس، ذكاء التحالف الاستراتيجي، الذكاء التكنولوجي) وبين تميز الأداء التسويقي لشركات السياحة تهدف الدراسة أيضاً إلى استكشاف الدور الوسيط لتميز الأداء التسويقي في العلاقة بين أبعاد الذكاء التنافسي وبين أداء شركات السياحة. لتحقيق هذه الأهداف اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي حيث تم تحليل ٢٤٥ استبيان صالحين للتحليل تم الحصول عليهم من عينة عشوائية شملت العاملين في شركات السياحة فئة (أ) بالقاهرة الكبرى توصلت الدراسة إلى أن هناك تأثير إيجابي لأبعاد الذكاء التنافسي ذكاء العميل، ذكاء المنافس، ذكاء التحالف الاستراتيجي، الذكاء التكنولوجي على تميز الأداء التسويقي وتحسين أداء شركات السياحة المصرية. بالإضافة إلى ذلك توصلت الدراسة إلى أن تميز الأداء التسويقي يلعب دوراً وسيطاً بين أبعاد الذكاء التنافسي وبين أداء شركات السياحة. توصلت نتائج الدراسة أيضاً إلى وجود علاقة إيجابية بين تميز الأداء التسويقي وبين أداء شركات السياحة المصرية. في ضوء هذه النتائج اقترحت الدراسة مجموعة من التوصيات لشركات السياحة كان أبرزها ضرورة وضع استراتيجيات تراعي فيها تطلعات ورغبات العملاء وتعزز من ولائهم، وتحليل المنافسين والتعرف على وضعهم ومحاولة التميز عنهم في الخدمات السياحية التي تقدمها الشركة، وبناء تحالفات مع شركات ومؤسسات أخرى في القطاع السياحي تساهم في تقديم شركات السياحة خدمات سياحية متميزة، فضلاً عن الاستفادة من التكنولوجيا الحديثة لمواكبة التطورات المتسارعة التي يشهدها قطاع السياحة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of International Journal for Tourism, Archeology & Hospitality (IJTAH) is the property of Beni Suef University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
  3. 3
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: جودة، هاجر حسن سعد, مؤلف

    المساهمون: إبراهيم، محمد فتحي عبدالغني, م. مشارك, الحسيني، أحمد السيد علي, م. مشارك

    المصدر: المجلة العلمية لعلوم التربية البدنية والرياضة. ع51:289-305

  4. 4
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: التوابتى، نهى محمد السيد, مؤلف

    المساهمون: يسن، وهيب رمضان, م. مشارك, الحسيني، أحمد السيد علي, م. مشارك

    المصدر: المجلة العلمية لعلوم التربية البدنية والرياضة. ع50:247-268

  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10