يعرض 1 - 10 نتائج من 40 نتيجة بحث عن '"جامعة الملك سعود (الرياض)"', وقت الاستعلام: 1.51s تنقيح النتائج
  1. 1
  2. 2
  3. 3
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: التطوع وتنمية رأس المال الاجتماعي لدى الشباب دراسة مطبقة على طلبة جامعة الملك سعود في الرياض، المملكة العربية السعودية. (Arabic)

    المؤلفون: Al-Sabti, Khawlah Abdullah

    المصدر: University of Sharjah Journal for Humanities & Social Sciences; Sep2023, Vol. 20 Issue 3, p487-511, 25p

    مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia)

    الشركة/الكيان: KING Saud University

    Abstract (English): Objective: This study examines volunteers and non-volunteers at universities to determine their differences in social capital and its dimensions (social relations, participation, confidence, tolerance, and cooperation). Method: The study applied the social survey approach and used a questionnaire with a purposive sample consisting of 272 students of King Saud University. SPSS 23 was used to analyse the collected data, Cronbach's alpha coefficient was used to measure the internal consistency of scale sentences, and the data were analysed with an independent sample t-test and one-way ANOVA. Results: For social capital and its dimensions, there are statistically significant differences at the 0.05 significance level between volunteers and non-volunteers with positive associations for volunteers. From the findings, this study recommends volunteering as an effective and important method for raising social capital levels and promoting innovative plans and strategies to increase youth participation in university volunteering. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدف الدراسة: تسعى الدراسة إلى الكشف عن الفروق المعنوية ذات الدلالة الإحصائية عند مستوى المعنوية 0.05 بين المتطوعين وغير المتطوعين في رأس المال الاجتماعي وابعاده (العلاقات الاجتماعية، المشاركة، الثقة، التسامح، التعاون). المنهجية: استخدمت الدراسة منهج المسح الاجتماعي باستخدام أداة الاستبانة، عينة الدراسة عينة قصدية؛ تتكون من 272 من طلبة جامعة الملك سعود. تم تحليل بيانات الدراسة بواسطة البرنامج الإحصائي SPSS. 23، استخدمت الدراسة معامل الفاكرونباخ لقياس الاتساق الداخلي لعبارات المقياس، كما اعتمدت على اختبار ت Independent Sample T Test، وتحليل التباين الأحادي One way anova. النتائج: وتوصلت إلى أن هناك فروقًا معنوية ذات دلالة إحصائية عند مستوى المعنوية بلغت 0.05 بين المتطوعين وغير المتطوعين في رأس المال الاجتماعي وابعاده "العلاقات الاجتماعية، المشاركة، الثقة، التسامح، التعاون" لصالح المتطوعين. أوصت الدراسة بضرورة أن يؤخذ العمل التطوعي بعين الاعتبار كأحد الوسائل الفعالة والمهمة لرفع مستوى رأس المال الاجتماعي والسعي إلى وضع خطط واستراتيجيات جديدة ومبتكرة لزيادة مشاركة الشباب في التطوع الجامعي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of University of Sharjah Journal for Humanities & Social Sciences is the property of University of Sharjah - Scientific Publishing Unit and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  4. 4
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Importance of Disseminating Entrepreneurial Education. (English)

    المؤلفون: فضيلة بوطورة

    المصدر: Al-Balqa Journal for Research & Studies; 2021, Vol. 24 Issue 2, p59-82, 24p

    الشركة/الكيان: UNITED States. Congress. House

    Abstract (English): This study aims at shedding light at the significant role of the House of Entrepreneurship, at the Algerian University, in spreading the entrepreneurial culture. The study takes the House of Entrepreneurship, at Tebessa University, as its case. The House purports to spread the entrepreneurial thought amongst prospective graduate students. The educational process aims at providing students with the necessary knowledge and skills, and motivating them to start their entrepreneurial projects. This method is represented in developing entrepreneurial attitudes and values, as well as having knowledge related to entrepreneurship amongst students of universities. The study revealed that entrepreneurial education plays a vital role in the success of the entrepreneurial activity as well as the development of small and medium enterprises. It is a successful mechanism for the development of creative ideas. It also reduces the possibilities of entreprises’ failure and bankruptcy. The study indicated that there are challenges as far as entrepreneurial learning is concerned; notably the refinement of technical skills and technology use for the teacher and the learner in this field. Accordingly, the study recommends the training, which is a necessity, of those in charge of the entrepreneurial educational process. The study also recommends the teaching of contractors to ensure more efficiency, and to enhance their capabilities to use modern technology. The latter can be achieved through purposeful training courses, based on a clearly defined strategy and non-routine steps that ensure reaching actual established goals, and getting rid of the traditional methods of work. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة تسليط الضوء حول أهمية ودور دار المقاوالتية في الجامعة الجزائرية في نشر الثقافة المقاوالتية، مركزة على حالة دار المقاوالتية بجامعة تبسة حيث تسعى هذه الهيئة إلى نشر الفكر المقاوالتي بين الطلبة المقبلين على التخرج، لتكون بابا لهم إلى عالم األعمال ونافذة على اآلليات االقتصادية التي يجب على الطالب التعرف إليها لبناء فكر مقاوالتي سليم، حيث يتمثل التعليم المقاوالتي في تلك العملية التعليمية التي تزود الطلبة بالمعارف والمهارات الضرورية وتحفزهم نحو مباشرة مشروعهم المقاوالتي وتشجعهم إلنجاحه على نطاق واسع. هذه الطريقة تتمثل في تنمية المواقف والقيم المقاوالتية، وكذلك المعارف المتعلقة بالمقاوالتية لدى طلبة الجامعات، والمعاهد ومدارس التكوين المهني وكذلك لدى الممارسين وطلبة التكوين المستمر. وتوصلت الدراسة إلى أن التعليم المقاوالتي له أهمية بالغة في إنجاح النشاط المقاوالتي وتطوير المؤسسات الصغيرة والمتوسطة ويعد آلية ناجحة الستحداث األفكار المبدعة، فضال عن أنه يمثل أرضية متينة يطور المقاول من خالله معارفه لتنعكس إيجابا على أداء المؤسسات الصغيرة والمستحدثة، وخفض احتماالت تعثرها وإفالسها. وأشارت الدراسة لوجود تحديات في التعلم المقاوالتي أبرزها صقل المهارات التقنية واستخدام التكنولوجيا بالنسبة للمعلم والمتعلم أيضا في هذا المجال، وعليه أوصت الدراسة بالعديد من التوصيات أهمها ضرورة تكوين القائمين على عملية التعليم المقاوالتي وتكوين المقاولين لضمان كفاءة أكبر، وتعزيز قدراتهم باالستعانة بالتكنولوجيا الحديثة من خالل دورات تدريبية هادفة، وفق استراتيجية واضحة المعالم وخطوات غير روتينية تضمن الوصول لألهداف المسطرة الفعلية، والتخلص من األساليب التقليدية في العمل. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Balqa Journal for Research & Studies is the property of Al-Ahliyya Amman University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  5. 5
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: Some Difficulties Encountered by Students in Learning Arabic Grammar. (English)

    المصدر: Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences; 2019, Issue 45, p106-125, 20p

    Abstract (English): This study aims to state the difficulties of learning Arabic grammar which are encountered by pretertiary students and tertiary students who are non-Arabic specialists. It also aims to diagnose the causes of these learning difficulties and overcome them and suggest some solutions. In addition to that, the study is expected to develop the linguistic skills among the university students who are not specialized in Arabic Language. It is also supposed to promote the students’ capabilities to fulfill their jobs in their professional lives properly according to their various specializations.The method adopted in this study is descriptive and analytic. The study came out with the following major findings: 1- Students face a lot of difficulties and problems in learning Arabic grammar which make the language hard to understand. This leads to complaints against the language and demotivation to learn it. 2-There is a great gap between what non-Arabic specialists study and their actual linguistic needs in their professional lives after graduation. They need syllabi to develop their skills in reading the Quran, employing punctuation and spelling rules, presenting speeches and studying Prophetic sayings (Hadith). 3-Functional grammar is one of the most successful theories; it is appropriate for teaching and learning Arabic grammar. It is also important to update Arabic teaching methods. This is because functional grammar aims at reinforcing skills to be performed by students correctly. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): تهدف الد ا رسة إلى بيان بعض صعوبات تعلم النحو العربي وعواملها لدى طلب مدارس التعليم العام)أسا س - ثانوي( وطلب الجامعات غير المختصين في اللغة العربية، كما تهدف إلى تشخيص أسباب هذه الصعوبات، وتذليلها، واقت ا رح حلول للمشكلت التي تواجههم، حتى يسهل فهمهم واستيعابهم للنحو العربي؛ وبالإضافة إلى ذلك فالد ا رسة تعمل على تنمية المها ا رت اللغوية لطلب الجامعات غير المختصين في اللغة العربية، ورفع قد ا رتهم للقيام بواجباتهم على الوجه الأمثل في حياتهم المهنية حسب تخصصاتهم المختلفة . والمنهج المتبع في الد ا رسة هو المنهج الوصفي التحليلي، وقد خلصت الد ا رسة إلى العديد من النتائج، التي من أهمها : 1. يواجه الطلب صعوبات ومشكلت جمة في تعلم مادة النحو العربي؛ وذلك يُص عب عليهم فهم اللغة العربية؛ فتظهر الشكوى من العربية، ويكثر النفور منها وعدم الرغبة في تعلمها . 2. هنالك مساحة واسعة بين ما يدرسه طلب الجامعات غير المختصين في اللغة العربية وما يحتاجونه فعليًّا عند ممارسة حياتهم المهنية في تخصصاتهم المختلفة، فهم يحتاجون إلى مقر ا رت تنمي مها ا رتهم في تل وة القرآن الكريم، وتوظيف علمات الترقيم وقواعد الإملء، وإلقاء الخطب ود ا رسة الأحاديث. 3. نظرية النحو الوظيفي من أنجع النظريات، فهي ملئمة لتعليم وتدريس النحو العربي، ومهمة لتجديد طريقة تدريسه؛ لأنَّ النحو الوظيفي يسعى لتمكين المها ا رت وأدائها بالصورة الصحيحة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  6. 6
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Role of Social Media in Increasing the Knowledge of Political Issues among Jordanian University students. (English)

    المصدر: Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research; Dec2018, Vol. 38 Issue 4, p91-114, 24p

    مصطلحات جغرافية: JORDAN

    Abstract (English): The study objective is to identify the nature and motives of the use of social media by university youth in Jordan, and the political motivations for using social media. The study applied the descriptive research through using questionnaire distributed stratified sample from Yarmouk University and the Middle East students in the BA level (n=400). The main results of the study are; the most preferable internet site for students was Facebook (100%), there are presence of cognitive, emotional and medium behavioral effects that is achieved by Jordanian university students as a result of their reliance on social media on the follow-up political issues. Also the results showed the existence of reasons for the adoption of Jordanian university students on social media to follow-up political issues and current events and moderately. So the study called on the authorities who are dealing with young people to hold workshops for them to define the best ways to ensure the sincerity and professions of the websites which they are exposed. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة إلى معرفة دوافع استخدام طلبة الجامعات الاردنية لمواقع التواصل الاجتماعي ولاسيما متابعتهم القضايا السياسية والأحداث الجارية. وناقشت الآثار المعرفية والوجدانية والسلوكية التي تحققت لطلبة الجامعة نتيجة اعتمادهم على مواقع التواصل الاجتماعي في متابعة القضايا السياسية. وتندرج هذه الد ا رسة ضمن البحوث الوصفية التي اعتمدت منهج المسح بالاستبانة. وتكوَن مجتمع الد ا رسة من طلبة جامعتي اليرموك والشرق الأوسط في مرحلة البكالوريوس، وتم استخدام عينة عشوائية طبقية وهي عينة تنتمي للعينات غير وقد تكونت من) 400 (مفردة وزعت بالتساوي بين الجامعتين. وخلصت الد ا رسة إلى عدد ،)Non-Probability Sample(الاحتمالية بنسبة مئوية) 100 %(، كما)Facebook(من النتائج أهمها، إن أكثر مواقع التواصل الاجتماعي التي يفضل الطلبة استخدامها كان بينت الد ا رسة وجود آثار معرفية ووجدانية وسلوكية متوسطة تحققت لدى الشباب الجامعي الأردني نتيجة اعتمادهم على مواقع التواصل الاجتماعي في متابعة القضايا السياسية، أوظهرت النتائج أيضاً وجود دوافع سياسية لاستخدام الشباب الجامعي الأردني لمواقع التواصل الاجتماعي وبمستوى متوسط. أووصت الد ا رسة بضرورة الت ا زم المواقع الالكترونية من التأكد من صدق المواد التي تنشرها والتعامل معها بمهنية عالية. كما طالبت الد ا رسة الجهات التي تتعامل مع الشباب بضرورة عقد ورش عمل تثقيفية لتعريف الشباب على أفضل الطرق للتأكد من صدق ومهنية المواقع الالكترونية التي يتعرضون لها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research is the property of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: The Relationship Between Emotional Intelligence and Self-Confidence Among University Students in Algeria. (English)

    المؤلفون: بلاّل نجمة

    المصدر: Journal of Arts & Social Sciences (JASS); 2018, Vol. 9 Issue 3, p79-93, 15p

    مصطلحات جغرافية: ALGERIA

    Abstract (English): This research aims to study the relationship between emotional intelligence and self-confidence and to understand the effects of gender (male-female) and specialization (scientific-humanities) on emotional intelligence and selfconfidence. The sample of the study consisted of 450 students from the University of Tizi-Ouzou in Algeria. The study used two scales: the emotional intelligence scale and the self-confidence scale. After analyzing the data, the results revealed that there is a statistically significant correlation between emotional intelligence and self-confidence. There are also statistically significant differences between males and females in emotional intelligence in favor of females. Furthermore, there are statistically significant differences between males and females in self-confidence in favor of males. It also revealed that there are no statistically significant differences in emotional intelligence between students specializing in the sciences and those specializing in the humanities. However, there are statistically significant differences in the self-confidence between students specializing in the sciences and those in the humanity specialties in favor of scientific students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): استهدف البحث دراسة العلاقة بين الذّكاء الوجداني والثقة بالنفس لدى الطّلبة الجامعيّين، ومعرفة إن كانت هناك فروق بين أفراد العينة في المتغيّرين يمكن أن تُعزى إلى نوع الجنس )ذكر/ أنثى( أو إلى نوع التخصص )علمي/ إنساني(. شملت عينة البحث ) 450 ( طالباً وطالبة من طلاّب جامعة “تيزي وزو” بالجزائر. واستُخدم في الدّراسة مقياسي الذكاء الوجداني والثقة بالنفس. ودلت النتائج على وجود علاقة ارتباط دالة إحصائيًا بين الذكاء الوجداني والثقة بالنفس لدى الطلبة الجامعيين، وفروق بين الذكور والإناث في متغير الذكاء الوجداني لصالح الإناث، وكذا فروق بين الذكور والإناث في متغير الثقة بالنفس لصالح الذكور. في حين دلت على عدم وجود فروق في الذكاء الوجداني بين الطلبة تبعا لنوع تخصصهم )إنساني-علمي(. ووجود فروق في الثقة بالنفس بين الطلبة لصالح طلبة التخصص العلمي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Arts & Social Sciences (JASS) is the property of Sultan Qaboos University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    Alternate Title: "Factors leading to the preference of students College of Physical Education and Sports for sports professions". (English)

    المصدر: Al-Rafidain Journal For Sport Sciences; 2018, Vol. 21 Issue 67, p1-18, 18p

    Abstract (English): This study aimed to identify the favorite professions of students College of Physical Education and Sports at Aqsa University, and the factors leading to preference these professions, and the researcher used the descriptive analytical method, and a sample of study included of 120 of college students 60 students male and 60 students female, for the academic year 2012/2013, in order to achieve goals researcher has designed a form to identify the favorite professions and the factors leading to it, so the study results revealed to: 1.Teaching profession best professions for college students. 2. Management career was the second-best professions. 3. Career training got the third place. Factors leading to the sports professions preference for students of the Faculty of Physical Education and Sport at the University of maximum;, 1- Teaching profession Semitic and grainy in Palestinian society 2 - Students of the Faculty of Physical Education and Sport expect to have a distinct style of teaching. 3- Preference students the most important factors that made them prefer the teaching profession. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    Abstract (Arabic): هدفت الد راسة إلىى التعىرع ىلىى الماىم الم ضىلة لكلبىة كليىة التربيىة البدنيىة والرياضىة بجامعىة اصقصىىا والعوامىل الم ديىة إلىى ت ضيل هذه الماما واستخدم الباحث المناج الوص ي التحليليا واشىتملت ىينىة الد راسىة ىلىى 120 مىم كلبىة الكليىة 60 كىلا 2013 ما ومىم اجىل تحقيىلأ اصهىداع قىام الباحىث بتصىميم اسىتمارع للتعىرع ىلىى الماىم / و 60 كالبىاتا للعىام الجىامعي 2012 الم ضلة والعوامل الم دية إليااا وقد أس رت نتائج الد راسة إلى: 1. مانة التدريس أفضل المام لكلبة الكلية. 2. مانة الإدارع كانت ثاني أفضل المام. 3. مانة التدري حصلت ىلى الترتي الثالث. العوامل الم دية إلى ت ضيل المام الرياضية لكلبة كلية التربية البدنية والرياضة بجامعة اصقصى: 1 - مانة التدريس مانة سامية ومحببة لدى المجتمع ال لسكيني. -2 كلبة كلية التربية البدنية والرياضة يتوقعوا أم يكوم لام أسلو متميز في التدريس. -3 ميول الكلبة أهم العوامل التي جعلتام ي ضلوم مانة التدريس. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Rafidain Journal For Sport Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
  10. 10